Malesian GP 2007 (Spekulointia ja keskustelua)

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
HeKi sanoi:
Jep, ainakin SpeedTV:n selostajat sanoivat, että Ferrari käyttää samanlaista salaustekniikkaa radioliikenteessään kuin intissä käytetään ja Australiassa olivat niin näppäriä, että onnistuivat salaamaan radioliikenteen jopa itseltään.:tongue:
tuskimpa vaan, se intin salaustekniikka kun samalla blokkaa kaikki radiokanavat kanssa. ei varmaa austraaliassa oltaisi kovin tyytyväisiä jos ei melbornessa radio toimi kun ferrari salaa lähetyksensä :)
 

Symbolic

Active member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
35
Sijainti
Säkylä
Näyttää siltä, että aika tiukka ja herkullinen mestaruustaisto on tulossa Kimin ja Alonson, sekä tallien puolella Ferrarin ja McLarenin välille. Hieman kyllä kirpaisi katsella McLarenien kruisailua kaksoisvoittoon, kun muistaa minkälainen fiasko auto oli viime vuonna Kimin vielä ajaessa tallissa. Kolmas sija oli kuitenkin tänään Kimiltä maksimisuoritus ja uskon, että Ferrari palaa taas tasolleen Bahrainissa ja Kimi taistelee jälleen voitosta kunnolla. Massa alkaa myös jo jäädä aika pahasti Kimin jalkoihin, joten kaipa se päätös ykköskuskisa pian on odotettavissa. McLarenilla asia on ollut saletti jo kauden alusta lähtien, joka kyllä kyrsii itseäni ja pahasti. Ei tiedä kuinka tiukoille Hamilton laittaisi espanjalaisen jos saisi käydä täysin tasaväkistä kisaa hänen kanssaan. Onneksi Bahrainissa kisataan jo ensi viikonloppuna. Siellä sitten Ferrarilla on revanssin paikka.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Black Leopard sanoi:
Heidfeld tuntuu muuten löytäneen uralleen uuden kevään. Kubica tuntuu olevan ainakin tällä hetkillä BMW:n selvä kakkonen.
Toistaiseksi.

Kuitenkin: Kubica oli Heidfeldiä nopeampi Australian GP:ssä aina vaihdelaatikko-ongelmiin saakka. Malesiassa Heidfeld veti ekassa kurvissa luukun kiinni ja särki Kubican etusiiven ja pilasi samalla tämän kisan..
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Kyllä vitutti kisan lopputulos. Toi tallikaverin auttaminen on niin kova etu että jos ei sitä pystytä kitkeen pois niin pitäis se ottaa itekin käyttöön. Siis Massa nyt viimestään kakkoskuskiksi, muutoin ferkku voi lahjoittaa molemmat mestaruudet mäkille. Kyllä vituttaa vieläkin, ei voi mitään :jaska:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
triniemi sanoi:
Kyllä vitutti kisan lopputulos. Toi tallikaverin auttaminen on niin kova etu että jos ei sitä pystytä kitkeen pois niin pitäis se ottaa itekin käyttöön. Siis Massa nyt viimestään kakkoskuskiksi, muutoin ferkku voi lahjoittaa molemmat mestaruudet mäkille. Kyllä vituttaa vieläkin, ei voi mitään :jaska:
No Kimillä on aina niin kätilöitä tiimikavereita ettei niistä ole mitään apua oli sitten määräyksiä tai ei. Paksu-Pablokin oli ihan superlahjakkuus pelaamaan suoraan naapurin pussiin. Sama nähdään tällä kaudella Massalta ja ensi kaudeksi brasilialainen saakin etsiä uuden työpaikan.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Thunder sanoi:
Eikö McLarenilla ole jo pari vuotta käytössä salattu radioliikenne. Eihän sieltä koskaan kuultu mitään Kimin tai Montoyan ärräpäitä?
Olen myöskin ymmärtänyt että Mclarenilla ja Ferrarilla on salaukset käytössä olleet muutaman vuoden ainakin, liekö noissa salauksissa sitten jotain ongelmaa?

Viime kisassa Melbournessa Kimillä kuitenkin oli radio rikki ja nyt Malesiassa lehtitietojen mukaan myös Kubicalla ja Alonsolla:

MTV3 sanoi:
"BMW:n teknisen johtajan Willy Rampfin mukaan lisähankaluutta toi radioyhteyden puuttuminen varikon ja Kubican väliltä."
MTV3 sanoi:
Fernando Alonso: "Radioni ei toiminut 10. kierroksen ja ensimmäisen varikkokäyntini välillä. Sama tilanne kuin Kimillä Australiassa. Sellainen näyttää tuovan onnea. Onneksi näin varikkotaulussa varikolle kutsuvan nuolen. Kun tulin varikolle, en ollut aivan varma, olisiko varikkomiehistö valmiina. Radiota säädettiin varikkokäynnin aikana ja se toimi sitten kisan loppuun asti."
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Todt sanoi että Kimin moottorin alennetut tehot oli hidastanut kierrosaikoja noin 0,1 sekunttia per kierros. Eli moottori oli melkein täydessä iskussa.

Mihin se Australian gp:n ylivoima sitten katosi jos ei alennettuihin moottori tehoihin?

Ainoa suurempi ero Ferrareissa oli verrattuna australian ja malesian autoja se, että FIA määräsi viime viikolla uudet standardit pohjalevyn taipumiseen:

"FIA vaatii, ettei pohja saa taipua 5 millimetriä enempää, kun siihen kohdistetaan 500 Newtonin suuruinen pystysuuntainen voima"

Eli ilmeisesti Ferrari joutui jotain muutoksia pohjalevyyn tekemään. Ja vielä niin että uutta pohjaratkaisua ei ehditty testaamaan ollenkaan.

Mahtoiko pohjamuutokset olla juuri ne Kimin mainitsemat "Kompromissit" mitä autoon jouduttiin tekemään?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
SuperKimi sanoi:
Mihin se Australian gp:n ylivoima sitten katosi jos ei alennettuihin moottori tehoihin?
Kimi ainakin valitteli ettei autoa saatu hyviin säätöihin koko viikonloppuna - toissaviikon testeistä ei tainnut olla paljon apua. Tiedä sitten mikä siellä Malesiassa muuttui niin oleellisesti reilun viikon aikana...

Ainoa suurempi ero Ferrareissa oli verrattuna australian ja malesian autoja se, että FIA määräsi viime viikolla uudet standardit pohjalevyn taipumiseen:

"FIA vaatii, ettei pohja saa taipua 5 millimetriä enempää, kun siihen kohdistetaan 500 Newtonin suuruinen pystysuuntainen voima"

Eli ilmeisesti Ferrari joutui jotain muutoksia pohjalevyyn tekemään. Ja vielä niin että uutta pohjaratkaisua ei ehditty testaamaan ollenkaan.
Tuo sääntöhän pohjan taipumisesta siellä kai on ollut olemassa jo pitkän aikaa. Ferrarin ja BMWn epäiltiin hyödyntävän kuitenkin pohjan taipumista suuremmilla kuin 500 Newtonin voimilla. Tätä ei tähän asti ole mitattu tai otettu muutenkaan kantaa...

Mahtoiko pohjamuutokset olla juuri ne Kimin mainitsemat "Kompromissit" mitä autoon jouduttiin tekemään?
En usko. BMW oli kuitenkin kokolailla samassa iskussa kahdessa ekassa kisassa ja jos pohjaan olisi pitänyt tehdä muutoksia voisi luulla sen näkyvän myös heidän vauhdissa
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
SuperKimi sanoi:
Todt sanoi että Kimin moottorin alennetut tehot oli hidastanut kierrosaikoja noin 0,1 sekunttia per kierros. Eli moottori oli melkein täydessä iskussa.

Mihin se Australian gp:n ylivoima sitten katosi jos ei alennettuihin moottori tehoihin?

Ainoa suurempi ero Ferrareissa oli verrattuna australian ja malesian autoja se, että FIA määräsi viime viikolla uudet standardit pohjalevyn taipumiseen:

"FIA vaatii, ettei pohja saa taipua 5 millimetriä enempää, kun siihen kohdistetaan 500 Newtonin suuruinen pystysuuntainen voima"

Eli ilmeisesti Ferrari joutui jotain muutoksia pohjalevyyn tekemään. Ja vielä niin että uutta pohjaratkaisua ei ehditty testaamaan ollenkaan.

Mahtoiko pohjamuutokset olla juuri ne Kimin mainitsemat "Kompromissit" mitä autoon jouduttiin tekemään?
Jos se kymmenys on pois tehoista niin ohitukset vaikeutuu aika oleellisesti. Tai sitten vedetään pienemmällä siivellä, jolloin jäädään mutkaosuuksilla ja taas on vaikea saada suoralla kiinni...
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Juu ja varmaan kannataa uskoa mitä joku tallipäällikkö sanoo. Nehän mielellään kertoo ihan kaiken medialle ja sitä kautta myös kilpailijoilleen. :jaska:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Cage sanoi:
Jos se kymmenys on pois tehoista niin ohitukset vaikeutuu aika oleellisesti. Tai sitten vedetään pienemmällä siivellä, jolloin jäädään mutkaosuuksilla ja taas on vaikea saada suoralla kiinni...
Räikkösen auto meni mutkassa kyllä niin perkeleesti mutta suoralla ei päässyt edes imusta kunnolla mukaan. Ja sehän on riippuvainen suoraan tehoista.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mc Laren voitti kisan ensimmäisessä mutkassa.

"- Käytimme aika-ajossa kilpakumppaneitamme aggressiivisempaa taktiikkaa. Kilpailun lähtö pilasi tällaisen taktiikan, sillä olimme raskaammalla bensakuormalla ajavien takana, Ferrarin kisataktikko Luca Baldisserri selvitti.

Ferrari joutui McLarenien takana ollessaan muuttamaan polttoainetaktiikkaansa tankkaamalla enemmän ensimmäisellä varikkokäynnillä.

- Meidän täytyi laittaa hieman painavampi auto toiselle vedolle, Baldisserri vahvisti.

Paalupaikkamies Felipe Massa tuli ensimmäiseen varikkokäyntiinsä kierroksella 17. Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso pysähtyivät varikolla kierroksella 18 ja Lewis Hamiltonin kierroksella 20. Räikkösen ensimmäinen varikkokäynti venyi hieman pitkäksi, sillä suomalaisen vietti varikolla 0,9 sekuntia kauemmin kuin samalla kierroksella pysähtynyt Alonso.

- Täytyy tutkia, mitä siinä tarkalleen ottaen tapahtui, Baldisserri totesi Räikkösen ensimmäisestä pysähdyksestä.

Baldisserri ei ollut tyytyväinen Massan ajoon avausmutkaan mentäessä, kun Alonso pääsi sisälinjan kautta edelle Massan jarrutettua kärkiautoista voimakkaimmin.

- Meidän täytyy tutkia, mitä tapahtui etenkin ensimmäiseen mutkaan mentäessä, kun Alonson oli erittäin, erittäin lähellä Felipeä, eikä Felipe kääntänyt sisään mutkaan, Baldisserri sanoi." MTV3
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Vilkku sanoi:
Mc Laren voitti kisan ensimmäisessä mutkassa.
Vaikka ensimmäisen mutkan jälkeen sijoitukset olisivat olleet samat kuin lähdössä, niin silti mclarenit olisi ottanut kaksoisvoiton.

Ferrarilla on nyt jotain ongelmia, ei se vauhti voi kadota nyt noin vain. Itse ainakin uskon että ne on joutunut tekemään siihen pohjaan jotain mikä on hidastanut vauhtia yllättävän paljon.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Onkos kukaan seurannut millainen ajotyyli hamilttonilla on? eikös Alonso aja aika rajulla kädellä aliohjautuvaa autoa? Niin alkaako nyt sitten kauden edetessä esim. Alonso olemaan aina vain Hamilttonia nopeampi, kun autoa kehitetään varmaan Alonson mukaan ja taitaa mies olla aika hyvä myöskin säätämään sitä, tai oikeastaan antamaan palautetta autosta insinööreille.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
SuperKimi sanoi:
Todt sanoi että Kimin moottorin alennetut tehot oli hidastanut kierrosaikoja noin 0,1 sekunttia per kierros. Eli moottori oli melkein täydessä iskussa.

Mihin se Australian gp:n ylivoima sitten katosi jos ei alennettuihin moottori tehoihin?
No jos asiaan miettii niin eihän nuo koskaan koko totuutta kerro. Miksi kertoisivat? Murska tappion jälkeen kannattaa kertoa, että ei me muutenkaan oltas voitettu... ;)

Mutta siis Todt sanoo, että tehoja oli alennettu (viikonloppuna puhetta oli noin 50 hevosesta) ja tokihan se tiputti vauhteja... Joten ehkä tuo merkitsi tuota kymmenystä. Mutta entäs muut seikat? Kimin konetta varmasti pidettiin hyvässä tuuletuksessa kisan ajan eli katteet auki autosta, mikä varmasti verottaa vauhtia myös...

Onko missään tietoja kisan huippunopeuksista? Kun Kimihän sano lehdistötilaisuudessa, että ei ollu huippunopeutta kompromissien takia. Mietin vaan kun kuitenkin Kimi oli aika-ajojen huippunopeuslistan kärjessä... Toki aika-ajot on eri asia kuin kisa....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itseäni ihmetytti toi maikkarilla ollut Ferrarin kommentti:
- Meidän täytyy tutkia, mitä tapahtui etenkin ensimmäiseen mutkaan mentäessä, kun Alonson oli erittäin, erittäin lähellä Felipeä, eikä Felipe kääntänyt sisään mutkaan, Baldisserri sanoi.
Tais Massa keskittyä vähän liikaa vääriin kuskeihin (Alonsoon vaiko Kimiin?) ja sitä myöten pussitti Kimin ja Hamilton pääsi toiseks. Mutta mitä meinaa, että Massa ei kääntänyt mutkaan sisään? Hyvä että tutkivat asiaa, sillä ihan *tuikshan eka mutka Ferrarin osalta meni...

Ja uskon kyllä, että Massa olisi ainakin ehtinyt Hamiltonin edelle jos Hamilton ei olisi päässyt livahtamaan toiseksi lähdössä. Ja olisi Alonsonkin homma vaikeutunut jos se olisi jäänyt Massan taakse lähdössä...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ghost_Glove sanoi:
Tais Massa keskittyä vähän liikaa vääriin kuskeihin (Alonsoon vaiko Kimiin?) ja sitä myöten pussitti Kimin ja Hamilton pääsi toiseks. Mutta mitä meinaa, että Massa ei kääntänyt mutkaan sisään?
Näkyihän se ihan selvästi TV-kuvastakin, MAXin selostajathan tosin eivät asiaa kommentoineet mitenkään, Massa pysähtyi ajolinjalle sen sijaan että olisi ajanut mutkaan sisään normaalia kyseisessä paikassa käytettyä ajolinjaa. Alonso oli toki lähellä mutta kaverit kuten Alonso, Schumacher tai Räikkönen eivät ikinä missään tilanteessa antaisi moisessa paikassa periksi ja kyseisessä kohdassa ulkokurvin linjalla on useampi kymmenen kilometriä tunnissa suurempi nopeus ja parempi ajolinja seuraavaan kurvaan sisään jolloin normaalisti tuossa olisi pitänyt sekä Massan että Räikkösen päästä helposti Alonsosta ohi.

Aivan varmasti Massa saa palautetta tuosta mutta Ferrari ei nähtävästi halunnut saada asialle enempää mediajulkisuutta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
naukkis sanoi:
Näkyihän se ihan selvästi TV-kuvastakin, MAXin selostajathan tosin eivät asiaa kommentoineet mitenkään, Massa pysähtyi ajolinjalle sen sijaan että olisi ajanut mutkaan sisään normaalia kyseisessä paikassa käytettyä ajolinjaa. Alonso oli toki lähellä mutta kaverit kuten Alonso, Schumacher tai Räikkönen eivät ikinä missään tilanteessa antaisi moisessa paikassa periksi ja kyseisessä kohdassa ulkokurvin linjalla on useampi kymmenen kilometriä tunnissa suurempi nopeus ja parempi ajolinja seuraavaan kurvaan sisään jolloin normaalisti tuossa olisi pitänyt sekä Massan että Räikkösen päästä helposti Alonsosta ohi.

Aivan varmasti Massa saa palautetta tuosta mutta Ferrari ei nähtävästi halunnut saada asialle enempää mediajulkisuutta.
Ei olla sitten katsottu samaa kisaa, jos tuollaisen käsityksen sait ekan kaarteen tapahtumista. Täältä voi kyseistä tilannetta kelailla mielin määrin. Kuten kaikki varmaan näkee, Alonso on Massan rinnalla jo hyvissä ajoin ennen mutkan alkua, joten jos Massa olisi kääntänyt normaalisti sisään, olisi kolissut ja kovaa.

Samasta videosta myös näkee Kimin typerän ajolinjanvaihdon, joka mahdollisti Hamiltonin syöksymisen toiselle sijalle ensimmäisten kaarteiden aikana.

Mitä tulee tuohon "kyseisessä kohdassa ulkokurvin linjalla on useampi kymmenen kilometriä tunnissa suurempi nopeus", ei voi kuin sanoa että paskapuhetta. Hyvä jos pari kilsaa olisi eroa nopeuksissa, jos toistakymmentä km/h olisi ero, niin Massa suorastaan singahtaisi Alonsoa karkuun ja todennäköisesti mutkasta iloisesti pihalle. Kuten jo aikaisemmin tuolla sanoin, ohitustilanteessa tärkeintä on vaikuttaa vastustajan ajoon, sen Alonso teki täydellisesti pitämällä Massan ulkona, samoin teki Hamilton. Tuossa tilanteessahan ei ole tarkoitus taata maksimaalista nopeutta seuraavalle suoralle, vaan vain päästä vastustajasta ohi. Haenpa esimerkin vähän toisen lajin puolelta, MotoGp:ssä maailman ylivoimaisin moottoriurheilija Valentino Rossi tekee on tälläisen ajotavan mestari. Muut vetelee suorilla ohi, Rossi ohittaa missä vain, juurikin vaikuttamalla muiden ajoon; syöksyy sisälle ja pakottaa vastustajan haluamalleen ajolinjalle, uhraa ehkä seuraavan kiihdytyksen mutta kaveri jää taakse. Räikkönenkin on tehnyt paljon ohituksia kyseisellä tavalla, Malesiassa ei ollut kyllä normaali Räkä ratissa, niin aneemista oli meno koko kisan ajan.

Edit: lähtöä kelaillessa ei voi kuin ihailla Hamiltonin ajoa ensimmäisissä kaarteissa, todella kylmäpäistä menoa ja täydellisesti luettuja tilanteita.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Minusta näytti siltä, että Kimi kuvitteli Massan pääsevän Alonsosta ohi ja ajatteli mennä perässä. Kimi ja Massahan oli linjalla kun taas Hamilton oli linjasta ulkona ja pääsi siinä Kimin rinnalle, sitten Massa hidasti kun pelästy Alonsoa ja Hamilton pääsi kummastakin ohi. Toisekseen Kimin kierroslukujen rajoitus näkyy jo tässä aika hyvin kun suoranopeutta on vähänlaisesti.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tuosta nyt ainakin näkee sen, että liikaa antoi Massa löysää tilaa Alonsolle. Jos olis pitänyt oman linjansa, niin Alonso olis menny ulos tohinalla.
 
Ylös