Malesian GP 2007 (Spekulointia ja keskustelua)

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Lonso_567 sanoi:
Oliko se Massan vika, kun Raikko jätti sisälinjan Hamille?
Taisi käydä startissa niin, että Kimi valitsi ulomman linjan päästäkseen seuraavaan mutkaan sisälle, mutta Massa edessä jarruttikin yllättävän aikaisin ja Hamilton pääsi kuittaamaan.
Noista kommenteista päätellen Ferrarilla olikin itseasiassa melko suuria ongelmia koko viikonlopun joten ei kannata vielä luovuttaa. Ja kuten joku jo totesikin, McLarenin auto on lähes sama kuin viime kaudella eli muilla tiimeillä varmasti kehitysvaraa löytyy enemmän.

Jokohan porukka täällä forumilla alkaa uskoa mikä tuo Massa on miehiään. :eek:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Juzo sanoi:
McLarenilla ei edelleenkään ole ykkös- tai kakkoskuljettajaa. Hamilton saa ajaa voitosta, jos pystyy lyömään Alonson. En ymmärrä miksi kisat pitäisi pilata tallimääräyksillä.
Sano tuo Ronille joka on sanonut Alonson olevan ykköskuski
 

Festina

Well-known member
Liittynyt
29.4.2006
Viestit
54
Sijainti
Helsinki
Juzo sanoi:
McLarenilla ei edelleenkään ole ykkös- tai kakkoskuljettajaa. Hamilton saa ajaa voitosta, jos pystyy lyömään Alonson. En ymmärrä miksi kisat pitäisi pilata tallimääräyksillä.
Australian gp osoitti mielestäni jotain ihan toista... Kyllähän se on ihan julkisesti mainittu, että Alonso on ykkönen ja Hamilton saa hiihtää perässä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
mh_84 sanoi:
Sano tuo Ronille joka on sanonut Alonson olevan ykköskuski

Joo onhan selvää että Alonso ajaa autolla numero 1 ja on kaksikertainen maailmanmestari, mutta se ei tarkoita sitä, että Hamilton ei saisi voittaa tallikaveriaan. Whitmarsh totesi tuossa vähän aikaa sitten, että tallimääräyksiä ei käytetä, koska se pilaisi kuljettajien itseluottamuksen ja heikentäisi kuljettajien välistä kilpailua.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Lonso_567 sanoi:
Oliko se Massan vika, kun Raikko jätti sisälinjan Hamille?
Niinpä, turha pelkästään Massaa on lähdön sijanmenetyksistä syyttää. Räikkönen oli Hamiltonin edellä vielä juuri ennen ensimmäistä kaarretta, mutta aivan järjettömästi siirtyi ulkolaitaan ja suorastaan avasi ladun Hamiltonille parhaalle linjalle ensimmäisen mutkan ohituksia ajatellen. Jos Räikkönen olisi jatkanut alkuperäisellä linjallaan, olisi Räkä ollut toinen ensimmäisten kaarteiden jälkeen eikä Hamilton.

Ohituksissä tärkeintä on se muiden ajoon vaikuttaminen, eikä pelkästään mutkanopeus. Alonso ja Hamilton ajoivat fiksusti sisälle, vaikka taatusti tiesivät menettävänsä aikaa optimiajolinjaan nähden, mutta Malesian ensimmäisen kaarteen jyrkkyydestä johtuen sisälinjan matkassa voittaa niin älyttömästi, että ehtii voittamaan sijoituksen ulkokautta kiertämään joutuvaan nähden. Näkihän sen esimerkiksi silloin, kun Massa yritti ensimmäisessä mutkassa ohittaa Hamiltonin ulkokautta, ei mitään toivoa ehtiä ohitse vaikka Massa oli hieman edellä ennen kaarteen alkua.

Yllättävä kisa ja yllättävä tulos. Ensimmäiset kierrokset hienoa taistelua ja yllättävän paljon ohituksia, mutta loppukisa olikin sitä normaalia F1:stä; peräkkäinajelua ja olemattomien merkityksien hakemista kierrosaikojen vaihteluista.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Aika masentava kisa tosiaan. Ferrarin piti olla McLarenia nopeampi etenkin kisassa, mutta kävikin juuri päin vastoin.

Joku edellä kuvaili Massaa "myötätuulen kaveriksi", ja sellainen vaikutelma myös minulle jäi. Osaa hyvällä autolla ja tyhjällä radalla ajaa todella kovaa, mutta todellisessa kilpailutilanteessa on melko lapanen. Ei tuntunut hermo pitävän ja kieltämättä startista lähtien tuntui vain kantavan huolta Kimin tekemisistä. Eiköhän tämän kisan perusteella viimeistään käynyt selville, kumpi on Ferrarin ykköskuljettaja, mikä on sinänsä ihan positiivista. Tuskinpa asetelma tästä eteenpäin ainakaan Massan eduksi kääntyy.

McLarenin ylivoimaa sekä luotettavuuden että nopeuden suhteen on kieltämättä tuskaisaa seurata, kun muistaa ne lukemattomat tumpeloinnit suomalaiskuskin ollessa puikoissa. Alonson kolmas mestaruus olisi aika vaikea pala. Mutta kautta on vielä paljon jäljellä, ja luulisi että ensi kisassa Kimi pystyy vastaamaan McLarenin vauhtiin.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Juzo sanoi:
McLarenilla ei edelleenkään ole ykkös- tai kakkoskuljettajaa. Hamilton saa ajaa voitosta, jos pystyy lyömään Alonson. En ymmärrä miksi kisat pitäisi pilata tallimääräyksillä.
Vai ei?? Siis McLaren teami laskee kylmästi että tämän vuoden aloittelija voittaa kaksinkertaisen maailmanmestarin.. :D

Alonso itse myönsi tänään että Hamiltonin tehtäväksi tuli jarruttaa Ferrareita mahdollisuuksien mukaan jotta hän saisi etumatkaa. Taktiikka onnistui jopa niin hyvin että Hamilton tuli toiseksi. Tallimääräys tai ei, mutta järkevää. Massa ei ole enää mikään todellinen uhka Alonsolle, se edellyttäisi että Kimi antaisi periksi tallikaverilleen, mikä ei ole realistista. Joten jos Bahrainin kisa menee samaan tyyliin että McLarenit ajavat järkevämmällä taktiikalla kuin Ferrarit niin ei tule kovinkaan jännittävä sesonki. Alonso on loistava kuljettaja Massan rinnalla ja jopa Hamiltoninkin rinnalla (ainakin vielä) ja jos joku voi panna kampoihin niin se on Kimi. Tuskin muut. Massa ajaa hyvin kisan ja kaksi mutta tekee sitten kohtalokkaita virheitä. Käy poika vähän liian kuumana.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Racer21_90 sanoi:
Vai ei?? Siis McLaren teami laskee kylmästi että tämän vuoden aloittelija voittaa kaksinkertaisen maailmanmestarin.. :D

Alonso itse myönsi tänään että Hamiltonin tehtäväksi tuli jarruttaa Ferrareita mahdollisuuksien mukaan jotta hän saisi etumatkaa. Taktiikka onnistui jopa niin hyvin että Hamilton tuli toiseksi. Tallimääräys tai ei, mutta järkevää. Massa ei ole enää mikään todellinen uhka Alonsolle, se edellyttäisi että Kimi antaisi periksi tallikaverilleen, mikä ei ole realistista. Joten jos Bahrainin kisa menee samaan tyyliin että McLarenit ajavat järkevämmällä taktiikalla kuin Ferrarit niin ei tule kovinkaan jännittävä sesonki. Alonso on loistava kuljettaja Massan rinnalla ja jopa Hamiltoninkin rinnalla (ainakin vielä) ja jos joku voi panna kampoihin niin se on Kimi. Tuskin muut. Massa ajaa hyvin kisan ja kaksi mutta tekee sitten kohtalokkaita virheitä. Käy poika vähän liian kuumana.

Niin ja Australiassa Hamiltonin tehtävä oli ilmeisesti hidastaa Alonsoa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Juzo sanoi:
Joo onhan selvää että Alonso ajaa autolla numero 1 ja on kaksikertainen maailmanmestari, mutta se ei tarkoita sitä, että Hamilton ei saisi voittaa tallikaveriaan. Whitmarsh totesi tuossa vähän aikaa sitten, että tallimääräyksiä ei käytetä, koska se pilaisi kuljettajien itseluottamuksen ja heikentäisi kuljettajien välistä kilpailua.
Oskari Saari:

"Sen sijaan McLarenilta on hyvin selvin sanoin ilmoitettu, että Alonso on ykköskuljettaja".

Saari toistaa tämän jokaisessa kilpailulssa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kimi itte munas lähdössä. Sehän oli Alonson persustassa kii niin miksi sen piti muuttaa ulkokaarteen puolelle? Olis pysynyt siinä niin olisi noussut toiseksi.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Juzo sanoi:
Niin ja Australiassa Hamiltonin tehtävä oli ilmeisesti hidastaa Alonsoa.
Alonso oli ennen maalissa. :ahem: ja se on se mikä ratkaisee.

Ja olen aivan varma että niin kauan kuin tarvis on on Alonso ennen Hamiltonia maalissa ainakin jos auto on kunnossa tai ei mitään muuta satu, kolaroimisia tai sen sellaista. Tämä ei tarkoita että minulla olisi jotain Hamiltonia vastaan - päin vastoin loisto kaveri mielestäni ja hyvinkin voi olla mestari vaikka jo ensi vuonna, vaikka parempi kuitenkin katsella muutama kisa ennenkuin tekee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Mielestäni Alonso ja Kimi ovat kutakuinkin tasavertaisia kuskeja jotka tekevät harvemmin virheitä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Törni sanoi:
Oskari Saari:

"Sen sijaan McLarenilta on hyvin selvin sanoin ilmoitettu, että Alonso on ykköskuljettaja".

Saari toistaa tämän jokaisessa kilpailulssa.
"They were racing very much this weekend, as you could see, and I think our philosophy is well known. If you restrain one driver consistently then you will affect that driver's motivation, and we have just got to monitor what happens during the course of the year.

"We think it is healthy to have a level of competition across the garage. That motivates and stimulates the organisation. And all the time that that is not being destructive, we will allow that to continue."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/57492

Saarihan nämä jutut tietysti paremmin tietää. Alonso on McLarenin ykköskuski, mutta kuskit saavat kuitenkin kilpailla vapaasti.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
sooda sanoi:
Kimi itte munas lähdössä. Sehän oli Alonson persustassa kii niin miksi sen piti muuttaa ulkokaarteen puolelle? Olis pysynyt siinä niin olisi noussut toiseksi.
Olis olis. Olis Massa ajanut kunnolla niin tulos olisi ollut toinen.
 

Mazzo

New member
Liittynyt
14.3.2007
Viestit
1
Mites tuo Bahrainin rata...ei kai ole yhtä tylsä kuin tämä Sepang.:thumbdown
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Eniten mua tämän hetkisessä tilanteessa huolestuttaa se, että Ferrari tuntuu hörppäävän todella paljon bensaa verrattuna Mäkkiin. Varikkotaktiikat oli kuitenkin suht samanlaiset mutta varsinkin ekassa stopissa maranellonpunasiin laskettiin sekuntikaupalla kauemmin bensaa :nope:

Taas saatiin Alonsolta jotain pellemäistä korvien heiluttelua auton keulalla, vielä ykskin kurkipotku niin pistän sniperit asialle.:yuck:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
sooda sanoi:
Kimi itte munas lähdössä. Sehän oli Alonson persustassa kii niin miksi sen piti muuttaa ulkokaarteen puolelle? Olis pysynyt siinä niin olisi noussut toiseksi.
No ei todellakaan vaan kuka tahansa kuski hakee ajolinjaa mutkaan ulompaa jos se vain on mahdollista, myös Alonso. Kimi olisi Massan perään siirtymällä kuitannut Alonsosta ohi ellei Massa olisi päättänyt pysähtyä ajolinjalle antamaan tilaa sisältä pussista kurkkivalle Alonsolle.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
The Frenchman said Raikkonen was losing just around one tenth of a second per lap.

"You all know that we had a concern because of the water leak in Australia so we did not see any evidence to change the engine, but we thought it was wiser to take that into consideration and not to get the utmost of the engine but we are talking about one tenth a lap."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/57945

Eli eipä hirvee vaikutusta ollut tuolla tehojen rajoituksella. Ferrarilla oli ilmeisesti jotain muitakin ongelmia. Räikkönenhän sanoi, että vauhdin suhteen jouduttiin tekemään kompromisseja muutenkin kuin tuon moottorin suhteen.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ukyo Katayama sanoi:
Olis olis. Olis Kimi ottanut startin kunnolla niin tulos olisi ollut toinen.
Aika hyvin ajoi verrattuna Massaan, jos et huomannut?
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
sakuraba sanoi:
Aika hyvin ajoi verrattuna Massaan, jos et huomannut?
Entä sitten? Ei tässä Massasta ole kysymys, vaan Kimin suorituksista ja MM-taistelusta. Massan tarkoitus Ferrarille tullessa oli vain olla tarpeeksi paska kuski jotta Schumi pääsee keskittymään muiden tallien kuskien päihittämiseen, joten totta vitussa Kimin pitääkin ajaa hyvin Massaan verrattuna. Sitäpaitsi, sitä yhtä virhettä lukuunottamatta Massa ja Räikkönen olivat viikonlopun ajan aika samalla tasolla.
 
Ylös