Malesian GP 2016 Jälkiturinat

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Tämä itseäkin eniten mietitytti että mitä tuossa tilanteessa tapahtui... olisiko Kimi perinteisesti nukkunut tilanteessa.
Kimi nukkuu aina uusintalähdöt... Aina liian kaukana yrittääkseen ohittaakseen edellä olevan ja takana tulevalle annetaan mahdollisuus. Max oli kyllä poikkeuksellisen vahva tässä eilen...
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Validi pointti @freak, taitaa Nico leikata Vettelin renkaaseen

https://youtu.be/n9Q9zvl4cWE


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rosberg leikkaa Verstappenin eturenkaaseen, samalla kun Verstappen osuu sisäpuolella olevaan Vetteliin. Josta Vettel korjaa vasemmalle (suoraan), osuen Rosbergin takarenkaaseen Rosbergin leikatessa vielä jyrkemmin sisälle kurviin. Vettelille aivan turha rankku tuosta. Olihan hän edempänä kuin Verstappen ja sisällä.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Hyvä kisa ja kerrankin Mersu ei pokkaa kärkisijaa. Harmi vain, että Räikkönen oli taas vain best of the rest, vaikka podiumiinkin olisi ollut täydet mahdollisuudet.

Jotenkin taas tuntui heti virheeltä Kimin ottaminen sisään Rosbergia matkien ja niinhän siinä kävi, että reisille tuo taktiikka meni. Yhden pysähdyksen taktiikalla Rosbergin olisi pitänyt ottaa vajaa 30 sekuntia Kimiä kiinni ja mennä ohi + riski sateelle tai safety carille oli olemassa, jolloin stopin olisi saanut "puoli-ilmaiseksi". Ja niinhän se VSC sieltä sitten lopulta tuli. Nyt mentiin vähän kuin varman päälle ja varmisteltiin nelossijaa samalla toivoen, että josko se Nico ei tällä kerta syöskyisi jarrut sauhuten sisäkurviin, vaikka pulttipyssymieskin osasi ennustaa syöksyn tulevan.

Huomasiko muuten muut siinä lähdön jälkeisessä ensimmäisessä VSC:ssä, miten Verstappen ajoi Räikkösen puskuriin kiinni ennen kuin valot muuttuivat vihreäksi. Vaikka ohitus tapahtui vasta kun VSC poistui, tuntuu oudolta miten Verstappen sai ajettua kovempaa VSC:n aikanakin. Ajoiko Räikkönen jostain syystä vielä hitaampaa kuin VSC:n rajoitus oli ja sitten vielä kämmäsi kiihdytyksen sen poistuttua :confused:
No tässä on kaksi asiaa joita voisi enemmänkin käsitellä kaiken tämän kolarointivouhotuksen sijaan.

Tuo Ferrarin taktiikka kyllä hieman ihmetyttää, miksi ottaa kimi sisään ja laittaa samalle renkaalle kun Nico kun tieto on että mersu on radalla aika paljon nopeampi auto ja tulee todennäköisesti ohi (nyt tuli väkisin, mutta vauhtiero oli aika selkeä joten olisi tullut ohi jossain vaiheessa kuitenkin). Räikkösen kovilla kumeilla oli ajettu vain 13 kierrosta joten niillä olisi kyllä aika pitkään vielä ajellut. Ja mahtoiko ero uusiin koviin renkaisiin ny kovin kummoinen olla. Vielä kun VSC sieltä nyt sitten tuli niin Kimi olisi voinut olla podiumilla ilman tuota yhtä stopppia.

Ja tuo eka VSC uusintalähtö, Kimi taisi tapojensa mukaisesti nukkua siinä kun Max ei mitään rankkua asiasta saanut. Tosin niin taisi nukkua sitten Perezkin. En tosin ole nähnyt asiasta videomateriaalia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Italian lehdistö on puhunut:
Vettel 4
Räksä 7,5
Bottas 7

Olisi Bottalaista voinut palkita vähän paremmallakin numerolla.

McLaren taas molemmilla autoilla pisteillä. Seuraavassa kisassa on Allulla sitten uusi moottori, jota käytettiin perjantain treenissä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6145
Maikkarin top5 flopeissa Rosberg ja Verstappen. :confused:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Huomasiko muuten muut siinä lähdön jälkeisessä ensimmäisessä VSC:ssä, miten Verstappen ajoi Räikkösen puskuriin kiinni ennen kuin valot muuttuivat vihreäksi. Vaikka ohitus tapahtui vasta kun VSC poistui, tuntuu oudolta miten Verstappen sai ajettua kovempaa VSC:n aikanakin. Ajoiko Räikkönen jostain syystä vielä hitaampaa kuin VSC:n rajoitus oli ja sitten vielä kämmäsi kiihdytyksen sen poistuttua :confused:
Verstappen osasi hyödyntää hyvin VSC:n rajat.

Hommahan toimii siis niin, että jokaiselle kuljettajalle annetaan ns. delta-aika, eli siis minimiaika, jonka yläpuolella kuljettajien pitää pysyä. Tätä aikaa valvotaan käsittääkseni niin, että jokaisen liputuspisteen kohdalla kuljettajan täytyy olla tuon ajan yläpuolella. Eli kuljettaja voi hetkellisesti ajaa kovempaa, mutta sitten täytyy hidastaa vielä enemmän kun "liputusalue" on loppumassa.

Max hyödynsi tätä niin, että kiihdytti vauhtiaan jo ennen kuin VSC loppui, koska osasi varmaan ennakoida että se VSC tulee loppumaan ennen kuin hän ehtii sen kyseisen liputusalueen loppuun. Jos se VSC olisikin jatkunut vielä, niin hän olisi joutunut hidastamaan entistä enemmän, jotta hänen delta-aikansa olisi ollut ns. +/- 0. Nyt se siis ehti loppua ennen tuota liputusalueen loppua
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Räikkösen kovilla kumeilla oli ajettu vain 13 kierrosta joten niillä olisi kyllä aika pitkään vielä ajellut. Ja mahtoiko ero uusiin koviin renkaisiin ny kovin kummoinen olla.
Jep. Vielä, kun Räikkönen haki varikolta käytetyt kovat, niin käytännössä uhrattiin varikkopysähdyksen verran aikaa arviolta 10 kierrosta tuoreempiin renkaisiin. Pysähdyksellä Kimin rengasetu Rosbergiin nähden katosi kuin tuhka tuuleen.

Verstappen osasi hyödyntää hyvin VSC:n rajat.

Hommahan toimii siis niin, että jokaiselle kuljettajalle annetaan ns. delta-aika, eli siis minimiaika, jonka yläpuolella kuljettajien pitää pysyä. Tätä aikaa valvotaan käsittääkseni niin, että jokaisen liputuspisteen kohdalla kuljettajan täytyy olla tuon ajan yläpuolella. Eli kuljettaja voi hetkellisesti ajaa kovempaa, mutta sitten täytyy hidastaa vielä enemmän kun "liputusalue" on loppumassa.

Max hyödynsi tätä niin, että kiihdytti vauhtiaan jo ennen kuin VSC loppui, koska osasi varmaan ennakoida että se VSC tulee loppumaan ennen kuin hän ehtii sen kyseisen liputusalueen loppuun. Jos se VSC olisikin jatkunut vielä, niin hän olisi joutunut hidastamaan entistä enemmän, jotta hänen delta-aikansa olisi ollut ns. +/- 0. Nyt se siis ehti loppua ennen tuota liputusalueen loppua
Tämä oli itselleni uusi tieto. Olin siinä käsityksessä, että VSC kytkettäisiin autoihin etänä ja se rajoittaisi niiden maksiminopeutta ilman mahdollisuutta ajaa kovempaa. Tämä onkin Räikkösen kannalta huono homma, kun pitää tarkkailla omaa nopeutta sektoriaikaa vasten... Kimi kun ei yleensä ole vahvimmillaan näissä asioissa :D Tuolla systeemillähän voi taktikoida ajamalla mutkat ennen pitkiä suoria hitaammin, jos VSC on juuri kytkeytymässä pois. Näin saa suorilla lähteä kiihdyttämään vähän kovemmasta vauhdista, kun VSC lähtee pois. Tässä on toki se riski, että häviää vähän aikaa, jos VSC lähteekin pois jo mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Onhan siinä kuitenkin varoaika, joten kuljettajat tietävät etukäteen, että vsc on poistumassa. Se ei varsinaisesti tule yllätyksenä kellekään ja kuljettajilla pitäisi myös olla aikaa varautua vihreisiin lippuihin. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin FIA on tehnyt tästäkin säännöstä täyttä sirkusta. Ilmeisesti varoaika on sattumanvarainen, vähintään 10 ja enintään 15 sekuntia, joten siihen pätee myös pieni lottoefekti.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tämä oli itselleni uusi tieto. Olin siinä käsityksessä, että VSC kytkettäisiin autoihin etänä ja se rajoittaisi niiden maksiminopeutta ilman mahdollisuutta ajaa kovempaa. Tämä onkin Räikkösen kannalta huono homma, kun pitää tarkkailla omaa nopeutta sektoriaikaa vasten... Kimi kun ei yleensä ole vahvimmillaan näissä asioissa :D Tuolla systeemillähän voi taktikoida ajamalla mutkat ennen pitkiä suoria hitaammin, jos VSC on juuri kytkeytymässä pois. Näin saa suorilla lähteä kiihdyttämään vähän kovemmasta vauhdista, kun VSC lähtee pois. Tässä on toki se riski, että häviää vähän aikaa, jos VSC lähteekin pois jo mutkassa.
No teoriassa kyllä. Se riippuu tietenkin aina siitä että miten ne liputuspisteet ovat. Jos piste on heti mutkan jälkeen niin silloin se mutkassa hidastelu ei auta siihen seuraavalle suoralle. Se hidastelu ei niin sanotusti siirry seuraavalle liputusalueelle.

Ossi ja Mika jälkihöyryt lähetyksessä puhuivat siitä että kuljettajilla on jokin nopeusrajoitin myös autossa käytössä, mutta tuota en ihan purematta niele. FIA:n säännöissä nimenomaan puhutaan minimiajasta, eikä esim. maksiminopeudesta. En tiedä miten formuloiden moottoreissa menee, mutta muistan kun eräänä vuonna Le Mans lähetyksessä puhuttiin näistä Full Course Yellow ja Safe Zonesta (eli sama asia kuin VSC, eri nimi vain) ja silloin kommentaattori sanoi että ainakin GT-autoissa rajoitinta vasten ajaminen ei ole hyväksi moottorille, koska kun bensansyöttö pätkii, niin se aiheuttaa moottorin palotilan kuumenemista ja täten voi johtaa moottorivaurioon. Jos minun pitäisi jotain veikata, sanoisin että Formuloissakaan ei mitään rajoittimia käytetä VSC:n aikana, vaan ihan vapaalla kaasulla menevät, tarkkaillen vain tuota auton ratissa näkyvää delta-aikaa. Tämä tosin on ihan veikkaus, varmaa tietoa ei ole.

Onhan siinä kuitenkin varoaika, joten kuljettajat tietävät etukäteen, että vsc on poistumassa. Se ei varsinaisesti tule yllätyksenä kellekään ja kuljettajilla pitäisi myös olla aikaa varautua vihreisiin lippuihin. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin FIA on tehnyt tästäkin säännöstä täyttä sirkusta. Ilmeisesti varoaika on sattumanvarainen, vähintään 10 ja enintään 15 sekuntia, joten siihen pätee myös pieni lottoefekti.
Joo tämäkin on ihan totta. Ja minusta tuo varoajan vaihtelu on ihan hyvä, koska silloin se juuri korostaa kuljettajan vireyttä ja hereillä pysymistä. Lähtövaloissahan se myös vaihtelee että kauanko ne viisi valoa pysyvät päällä ennen kuin sammuvat.

Voihan myös olla että tässä tietyssä tilanteessa Kimin ja Maxin välillä kävi juuri niin, että Kimi oli tuon liputusalueen lopussa, eikä täten uskaltanut kiihdyttää yhtään liian aikaisin koska jos olisikin vielä VSC:n aikana mennyt tuosta liputuspisteen yli, niin olisi voinut saada rangaistuksen. Max oli hieman kauempana, ja pystyi kokeilla rajoja koska olisi ehtinyt vielä hidastaa ennen tuota liputuspistettä. Tämäkin nyt on ihan mutuilua, ja totta on sekin ettei Kimi ole näissä tilanteissa ollut ihan terävimmillään viime vuosina.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Ei kyllä jaksa Formuloita nykyään paljoa katsella, kun säännöt on täysin naurettavat ja ei niistä pysty kukaan ymmärtää mitään.

Millä logiikalla Vettel saa rangaistuksen tuosta, kun Nico leikkaa mutkaan useamman auton leveyden päästä Vettelistä? Vettel oli selkeästi sekä Verstappenin ja Nicon rinnalla! Sen lisäksi, että Nico leikkaa Vetteliin, niin se on leikkaamassa myös Verstappeniin. Mihin tuolta sisäkurvista muka voi päästä, kun joku kääntää väkisin kylkeen? Tuossa on useita autoja perässä, jotka ajavat tuon ekan mutkan selkeästi Nicoa leveämmällä linjalla - koska muuten kääntäisivät jonkun kylkeen. Täyttä paskaa on tämä sanon minä. :alppu:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Ja minusta tuo varoajan vaihtelu on ihan hyvä, koska silloin se juuri korostaa kuljettajan vireyttä ja hereillä pysymistä. Lähtövaloissahan se myös vaihtelee että kauanko ne viisi valoa pysyvät päällä ennen kuin sammuvat.
Turva-autosääntöjen ainoan tarkoituksen pitäisi olla turvallisuuden takaaminen. En pidä hyvänä asiana sitä, että heti vaaratilanteen jälkeen kalastellaan uusia tapauksia kyseenalaisin keinoin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Turva-autosääntöjen ainoan tarkoituksen pitäisi olla turvallisuuden takaaminen. En pidä hyvänä asiana sitä, että heti vaaratilanteen jälkeen kalastellaan uusia tapauksia kyseenalaisin keinoin.
Njoo, tuo on kyllä ihan totta.

Moottoriurheiluun on vaikea lisätä viihteellistä elementtiä ilman että se söisi urheilullista puolta pois. Tämä on juuri minusta noissa monissa jenkkisarjoissa ongelma. Tämä "varoajan arpominen" on minusta ihan hyvä tapa saada pientä lisäjännitystä noihin uusintalähtöihin, ilman että siitä tehdään ihan täyttä lottoa. Ymmärrän kyllä pointtisi ja allekirjoitan senkin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Mersu vahvisti Twitterissä Lewiksen konerikon syyksi kiertokangen laakerin hajoamisen öljypaineiden kadottua.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Polttomootteissa nimenomaan kiertokangen alapäänlaakeri hajoaa ensimmäisenä jos voitelu on puutteellista. Liekkö tullut öljyvuoto tms.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Malesian Grand Prix osoittautui tänä vuonna tosiaan melkoiseksi kisaksi ja jännitystäkin oli kisassa vaikka olisihan sitä tietysti voinut olla vähän enemmänkin. Lewis Hamiltonille kävi kerrankin Nico Rosbergit tärkeässä paikassa eli tulee kohtalokas keskeytys silloin kun sitä ei kaivattaisi. Toisaalta taas Hamiltonilla on ollut jo niin paljon muuta teknistä ongelmaa tällä kaudella, että mikäli Hamilton olisikin säästynyt tällä erää ongelmilta niin loppukaudella mestaruus tai mahdollinen mestaruus voi vielä mennä niihin.

Rosbergin Nicolle tämä oli tärkeää vaikka tietysti voitto olisi ollut parempi asia hänelle. Jolyon Palmer onnistui toki hieman erikoisella ja aluksi ainakin itse lievästi sanottuna kiroamani taktiikan ansiosta nousemaan kuin nousemaankin siihen jo jonkin aikaa odotettuun ja kaivattuun ensipisteeseen.

Paljon on kaveri saanut kritiikkiä etenkin aivan alkukauden jälkeen silloinkin kun mies sitä ei olisi ansainnut ja erikoisesti suurimmat halveksijat ovat tähän asti olleet juurikin miehen oman kotimaan edustajat. Palmerin suvun edellinen piste tuli Portugalin Estorilista 1989 kun Jonathan Palmer ajoi tuolloin uransa viimeisen F1-pisteen Tyrrelillä.

Isän huonon onnen lahjat tuntuivat ja ovat tuntuneet olevan Jolyoninkin ongelma silloin kun niitä ei olisi kaivannut. Toisaalta poikkeuksena Jonathaniin vastaavanlaisena nuorena ajajana Jolyon on ollut myös kuriton, itsepäinen ja estellyt yllättävänkin paljon toisia kuljettajia tällä kaudella, mutta jostain syystä Esteban Gutierreziin verraten Palmer on säästynyt estelykritiikiltä ilmeisesti kun ei ole osunut tähtikuljettajien eteen, TV-ohjaajan silmiin tai selostajien silmätikuksi riittävän usein.

Keksimällä keksityn tai hakemalla haetun panettelun uhri Palmer on toki ollut tällä kaudella. Palmerin osalta pistesijat ovat tärkeitä ja niitä tietenkin pitäisi nyt lähiaikoina tulla enemmän. Toisaalta taas Palmer voi säilyttääkin paikkansa Renaultilla kun on aloitteleva kuljettaja ja muutenkin tilanne on se, että talli on yrittänyt hakea vakautta ja kehitystä ja kun ei vain ole tulossa mitään todella mahtavaa ja ylivoimaista johtavaa kuljettajaa talliin.

Magnussenin Kevinin tilanne on sitten vähän toinen vaikkakin mies on parivaljakosta ollutkin parempi kuljettaja ainakin useimmiten tällä kaudella vaikka välillä myös Magnussen on ajanut huonompia kisoja ja lähinnä tuntuu kokemus puhuvan paremmuudessa. Lisäksi Palmer tuntuu olevan enemmän kisamiehiä kun taas Magnussen on välillä ollut melko hyvä aika-ajajakin tai ainakin niiden yrittäjä.

Enemmänkin voisi puhua, mutta toikki varmaankin pian taas suljetaan ja seuraava kisa onkin jo päivien kuluttua Japanissa. Suzukaan on luvattu sadetta ja sekin voi ja myös sotkee kisaviikonlopun tielle sattuessaan. Itse toivoisin ainakin Palmerille menestysjatkoa ja paremmista talleista erityisesti Red Bullille jatkoa Daniel Ricciardon saadessa vihdoin ja viimein Barcelonassa ja Monacossa hävittyjen voittojen tilalle yhden varmasti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös