Salon tuomarointi on nyt muutenkin aikalailla kyseenalaista, kaverihan sanoi että viimeiseen saakka koetti tietenkin Räikköstä eräässä tapauksessa puolustaa, mutta pakko oli sitten rangaistus lätkäistä. Ihan samaa tekevät varmaan muutkin tuomarit, ei siinä mitään, mutta mieluummin saisivat joko käyttää puolueettomampia tuomareita taikka kehittää systeemin jotenkin varmemmaksi. Tulee mieleen jääkiekko ja itäblokin tuomarit mestaroimassa Venäjän peleissä tai Kanada-USA -akseli..
Mutta sitten ihan oikeaankin asiaan, eli:
https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/osa-f1-talleista-rikkoi-saantoja-malesian-startissa-mercedeksen-toimet-tallentuivat-kameralle/6601962#gs.W0rwfFM
Siellä on lähtöruudussa rikottu useammankin tallin taholta sääntöjä ja kuivattu radan pintaa että saataisiin parempi lähtö kuivankelin renkailla. Force India ottanut asiasta nokkiinsa, ja ainakin McLarenin ja Mercedeksen suuntaan osoitellaan sormella.
Ja koska Mercedes, ei tästä FIA mitään seuraamuksia langeta, vaan pikemmin tullaan sääntöä muokkaamaan tulkinnanvaraisemmaksi, eli jatkossa kaikki käy.
Tosiasiassahan lähdön vilpeistähän hyötyy kaikkein eniten, kun saa koko kisan (mahdollisesti) ajaa vippaskonsteilla saavutetulla edulla. Sama sapettaa muutenkin tumpeloinnissa ja kuhnailussa rangaistusten suhteen, kun lätkitään esim. 5 sekunnin aikasakkoja parinkymmenen ajetun kierroksen jälkeen, kun saavutettu etu voidaan pahimmassa tapauksessa mitata minuuteissa. Esim. jossain Monacossa vilpillä ohi todella paljon hitaammasta josta et radalla ohi pääsisi oli mikä oli.
Tässä tapauksessa voisi sanoa, että 5 sekunnin aikasakko tms. ei ole mikään seuraamus. Etenkään jos ei sijoituksiin taktisesti vaikuta.