Malesian GP 2017 - Jälkisutinat

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Tuosta tuli mieleen, että yleensähän laittomasta ohituksesta annetaan 5 sekunnin aikarangaistus? Esimerkiksi Unkarissa Lewis olisi siis voinut vetää shikaanin suoraksi, ohittaa molemmat Ferrarit ja ajaa karkuun.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1112
Hmm, imusarja=osa voimayksikköä olisiko saanut millään luvalla vaihtaa ks. osaa Kimin autoon kun sama osa ilmeisesti hajosi Sebin autosta aika-ajossa. Vai oliko Ferrari todella niin uuno ettei tällaista varotoimenpidettä tehty tai edes tarkastettu?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9355
Tuosta tuli mieleen, että yleensähän laittomasta ohituksesta annetaan 5 sekunnin aikarangaistus? Esimerkiksi Unkarissa Lewis olisi siis voinut vetää shikaanin suoraksi, ohittaa molemmat Ferrarit ja ajaa karkuun.
Monacossahan nähtiin hyvä esimerkki, kun Wehrlein sai viiden sekunnin aikasakon siitä, että varikkomiehistö päästi hänet vaarallisesti Buttonin eteen. Sen jälkeen ajoivatkin sitten kolariin saakka Wehrlein edellä. Molemmat keskeyttivät samalla kierroksella ja virallisisssa lopputuloksissa Button on Wehrleinille tuomitun rangaistuksen myötä Wehrleinin edellä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hmm, imusarja=osa voimayksikköä olisiko saanut millään luvalla vaihtaa ks. osaa Kimin autoon kun sama osa ilmeisesti hajosi Sebin autosta aika-ajossa. Vai oliko Ferrari todella niin uuno ettei tällaista varotoimenpidettä tehty tai edes tarkastettu?
Eipä saa ilman että lähtö olisi varikkosuoralta kisaan.

Nythän tuon pystyy vaihtamaan Suzukaan ilman rangaistusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Viimeinen toistaiseksi ainakin ajettava ja ajettu Malesian Sepangin kilpailu olikin sitten Max Verstappenin voittokisa ja hieno voitto olikin ja tietyllä tapaa se ensimmäinen todella ansaittu ja selkeä voitto kun ensimmäistä voittoa ei olisi viime vuoden Barcelonassa tullut ilman Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin välistä kolaria. Tai mikäli olisi jostakin uskomattomasta syystä silti tullut niin ainakin töitä olisi saanut nuori kaveri tehdä sen eteen kuten olisi ollut kai Kimi Räikkösenkin.

Ja Räikkönen ei siten valtavaa epäonneaan vasten tällä kaudella päässyt sitten nyt edes kisan lähtöön asti mikä alkaa tehdä Räikkösestä samanlaisen epäonnen vakiokanta-asiakkaan kuin Jolyon Palmeristakin mistä tulee myöhemmin sitten asiaa lisää enemmänkin.

Lewis Hamilton ajoi myös erinomaisen suorituksen kuten teki myös Daniel Ricciardokin. Ricciardon osalta on tosin sanottava, että toivottavasti ei tullut siitä auton pohjan raapiutumisesta vain mitään harmia ja muutenkin se on aikamoista uhkapeliä mikäli auton pohjasta tuolla tavalla alkaa raapiutua pikkuhiljaa kappaleita pois ja iskeä liikaa sitä kipinää vaikka näyttäväähän se ilman muuta on. Kunhan ei vain sitten joskus se näyttävyys osuisi nilkoille.

Verstappenista puhuttaessa taas:

Kaikkea taustaansa vasten Max Verstappen nimenomaan tästä kaudesta puhuttaessa Verstappen ansaitsi ilman muuta voittonsa. Sebastian Vettel tuntui myös ilman muuta päivän muulta nimeltä ratin takana ja ilman yleistä epäonneaan huikea suoritus olisi todennäköisesti ollut rutiinisuoritus muiden vastaavien ja paljon hienompienkin ajojen joukossa.

Valtteri Bottaksen ajosuoritus oli myös toki mukiinmenevä vaikkakin olisi saanut olla nopeampi. Etenkin mikäli vielä edes teoriassa haluaa yrittää taistella mestaruudesta niin sitä jotakin siitä tunnetusta, paremmastakin ajotasosta pitäisi kohta saada irti ja paljon kuten sai alkukaudesta silloinkin kun ei ollut edes mikään tarve.

Sergio Perez ajoi myös hyvän kilpailun pisteajon muodossa vaikka muulta aluksi näytti ja taas osuminen tallikaveri Esteban Oconin kanssa olisi voinut johtaa todella ikäviin seurauksiin.

Viime aikoina Stoffel Vandoorne on alkanut nousta vaikka ura ja yleiset ajajalahjat tuntuivat tulleen esille melko hitaasti, mutta McLarenin tunnettujen vaikeuksien takia se ei ole ollut ihmekään. Tiedä sitten vain, että onko Fernando Alonso jo jostain syystä alkanut jo enemmän keskittyä ensi kauteen kun ei vain oikein viime aikoina ole enää tuntunut saavan tasoaan paremmaksi ja heti kun vähänkin alkaa lipsua niin Vandoorne tuntuu jo tulevan takaa ja varmaankin menee tällä menolla ennen pitkää tasossa ohi.

Ilman muuta hyvä pisteajo ja tällaiset suoritukset lisääntyvissä määrin ainakin takaavat paikkaa ja nimeä lajissa Vandoornelle jos ei sitten mitään muuta. Tuopahan ainakin Belgiaan pisteitä ja kunniaa kun tuossa maassa surkutellaan Verstappenin Hollannin passin alla ajamista aika reippaastikin ajoittain...:tongue:

Lance Strollin ja Felipe Massan kisat eivät itsessään olleet järin häikäiseviä eikä oikein edes hyviäkään vaikka pisteitä tulikin ja Stroll meni sitten vielä vähän kolaroimaankin Vettelin kanssa ruutulipun jälkeen.:eek: No, sattuuhan sitä ja onhan noita ennenkin ollut. En nyt viitsi vain niistä kertoilla, että pysyn aiheessa.

Oconin osalta puhuttaessa luulin jo välillä rengasruletin pyörähtäneen käyntiin kun tuli niin nopeasti varikolle kun tuli ja aika vähän tuo loppupelissä auttoikin, mutta sai kuitenkin pisteen.

Huonompana puolena taas tallikaverin kanssa kolari, mutta Ocon on kuitenkin vakuuttanut omalla melko rauhallisella ja määrätietoisella tavallaan vaikka ilman muuta on kolaroinut tällä kaudella muidenkin kanssa kuin vain Perezin kanssa ja joskus on meinannut lähteä se homma käsistä kun on tullut niitä hyviä suorituksia, mutta on myös ansainnut paikkansa.

Alonso jäi tosiaan sitten pisteittä ja muutenkin on ihan viime aikojen tapaan ollut vähän heikommassa vedossa, mutta ehkä Suzukassa nähtäisiin askel parempaan?

Kevin Magnussenilla tuntui tämä kisa menevän tuttuun tapaan päin mäntyä vaikkakin ajoi ainakin lähempänä jäännöspistettä ja valitti silti valituksistaan huolimatta vähemmän kuin Romain Grosjean jota kyllä ihan oikeasti kohta pitäisi alkaa jo hiillostamaan ja syyttämään aivan samalla tavalla kuin mitä Gutierrezin Estebania syytettiin viime kaudella meksikolaisen ollessa ongelmissa koska tuo Grosjeanin aivan jatkuvan jatkuva valittaminen toki myös tallin tunnetuistakin ongelmista huolimatta Haasilla alkaa ärsyttää.:mad:

Ja murheellisinta tässä alkaa olla se, että Haasilla vaikuttaisi vihdoin ja viimein sitä nöyryyttäkin tulleen tallina kuvaan ihan oikeasti selvien ja myös katoamatta olevien ongelmien alla toisin kuin mitä viime vuonna ja ehkä vielä tämänkin kauden aikana aiemmin kuin piti syytellä vain kuskeja tallin omistakin virheistä, mutta sitten sitä ei tule niiden ongelmien vain ollessa katoamatta kuljettajilta mikä jossain määrin alkaa olla jo häpeällistä.

Magnussenin ainoa jonkinlainen kolaritilanne tuli Palmerin kanssa kun olisi senkin tilanteen voinut tehdä ohituksen osalta hieman myöhemmin kun oli jo jäämässä kierroksella kuten Palmerkin.

Grosjeanin osalta riitti vain valitusta ja valitusta ja kaveri olisi voinut kyllä jäädä vaikka radan sivuun ja keskeyttää jos se ajaminen kerran niin äärettömän oikeasti ärsyttää. Lähinnä vain muutamat edellä ajaneiden ongelmat ja Magnussenin osuma Palmerin kanssa pelasti Grosjeanille edes tuonkin sijan kun minkä sai.

Debyytistä puhuttaessa Pierre Gasly ei paljon huomiota herättänyt Daniil Kvjatin korvaajana, mutta olisi voinut ajaa huonomminkin ja ilmeisestä kaveri saa jatkaa Yhdysvaltojen kisasta eteenpäin muutenkin mikäli olen vain oikein ymmärtänyt asian.

Carlos Sainz Juniorilla näytti ainakin kilpailussa olevan potentiaalia vaikka mihin kun kaveri selkeästi piristyi Singaporen loistavasta ajostaan ja ei olisi ansainnut keskeyttää, mutta minkä sille sitten voi kun se vain tulee. Verstappenin Maxilta voi kysyä tuntemuksia asiasta jos on vaikeuksia kysyä.;)

Lopuksi Sauberin kuljettajien osalta kisa oli lohdutonta rämpimistä alusta loppuun asti joskin Pascal Wehrlein vaikutti ajavan ajoittain eloisammin kuin Marcus Ericsson jonka pitäisi ihan kohta oikeasti nostaa tasoaan vaikka Sauberilla tunnettuja vaikeuksia onkin ja sillä olisi jopa syynsä olla niin huono kuin on. Toisin kuin vaikka Haasilla tai Renaultilla joiden talleissa aina kaikki on vain ollut tai on aina kuskien vikoja niin myötä kuin vastamäessä.:thumbdown

Leveät renkaat eivät hirvittävästi tälläkään radalla tuoneet mielenkiintoa paitsi lopussa ja ihan alussa. Tämä vuosi menee vielä oppivuodesta, mutta ensi vuonna tilanteen olisi oltava Pirellin kannalta parempi tai muuten voi alkaa Signor Isolan paikka lajin tämän hetken osalta ilmeisesti Pirellin rengasjohtajana (Minne jäi Paul Hembery kysyisi varmaankin Timppa?:)) olla aika tuulinen.

Onneksi jo viikonloppuna ajetaankin Japanin Suzukassa.

Selostuspuolen jutut kerron MTV:n selostusten puolella kun ne tuskin tähän viestiin enää mahtuvat ja samoin teen myös Jolyon Palmerin ja Nico Hülkenbergin kisaosuuden suhteen tässä toikissa kun ne eivät tähän juttuun mahdu.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jolyon Palmerista, Nico Hülkenbergistä ja Renaultista sitten tuleekin asiaa tässä pitkässä osuudessa joka ei edelliseen viestiin mahtunut:

Jolyon Palmerille...

Tämän kisan olisi pitänyt olla...

Sen olisi pitänyt olla se näytönpaikka paremmista pisteistä tai edes niistä tutuista jäännöspisteistä puhuttaessa ja mahdollisuuksia siihen näytti olevan, mutta nyt kun menettelevästi niin harjoitukset kuin aika-ajot ovat alkaneet sujua (Kolmososiolle pitäisi kohta alkaa päästä enemmänkin joskin erot esimerkiksi Gutierrezin vastaavaan tapaukseen verrattuna kolmososioihin pääsemättömyydestä puhuttaessa ovat olleet pienempiä eikä se ero yleensä ole niin hirveän suuri ollut niihin muihin kuin omaan tallikaveriin nähden mikä kai se arvostelun mittatikku pitäisi kai paremmin olla kun Nico tunnetusti on hyvä aika-ajaja.) niin sitten itse kisoissa tulee tai on tullut aina jotakin.

Nyt oli hyvä lähtö, mutta Shanghain ja Sakhirin kisan tapaan jäi pussiin ja myöhemmin kisassa autosta vain katosi vauhti samalla tavalla kuin myös Nico Hülkenbergiltäkin koska tämä rata ei vain muutenkaan ihan Renaultin tahtiin tuntunut sopivan.

Renault on kärsinyt oikeasti pitkin kautta Hülkenberginkin osalta puhuttaessa hirvittävästä auton suoritustason heittelystä eri osakisoissa ja autossa heittelehti tässä kisassa molemmilla kuljettajilla etupää tai takapää välillä hyvinkin paljon milloin ei edes Palmerin spinnauskaan ihmetyttänyt. Harmi vain, ettei myös Nicolle käynyt vastaavaa.

Vaikka kai Palmerille olisi siltikin sitten kuittailtu kun tunnutaan kuittailevan vaikka ei mitään tapahtuisikaan.:frank:

Tosin näkökulmasta riippuen joko sitä tai viimeistään sitten ainakaan sitä kolaria Magnussenin kanssa ei olisi pitänyt tapahtua. Siinä kohtaa tosin en ole ihan varma, että osuiko Palmer itse Magnussenin kanssa vai osuiko nimenomaan Magnussen hieman Palmeriin minkä takia sitten näkyi kamerassa vain se ulosajon tapainen lipuminen ja mitä jotkut taas pitivät vain Palmerin omana ulosajona.

Tuplaspinnaus olisikin sitten se viimeinen huono juttu joskin tietysti ensimmäinen myös Palmerista puhuttaessa ainakin pitkään aikaan tai koskaan koska harvemmin sitä sentään kahta kertaa spinnataan kisaan. Ja olihan Palmerkin joutua kierroksella ohitetuksi milloin olisi se oma taistelu pitänyt ehkä jättää vähäksi aikaa kesken ja yrittää uudestaan myöhemmin, mutta eipä kisan johtajillakaan niin pakkokiire kyllä olisi ollut siinäkään tilanteessa kun keskikastin taistelijat ei tunnetusti viime vuosina ole paljon väistelleet eikä heitä koko ajan pitäisi nykypäivän naurettavan lyhyillä sinisten lippujen säännöillä melkein siihen velvoittakaan.

Ja viimeinen ja varmasti ainakin yksi asia mitä en ulkomaisiakaan forumeita lukiessani Palmerin kritisoinnista ole ymmärtänyt sitten lopullisesti sanottuna ollenkaan niin oli taas se, että miten voi olla Palmerin vika jos tiimi mokaa varikkopysähdyksen taas ties kuinka monen lukemattoman kerran tälläkin kaudella?

4,3 sekunnin pysähdys näytti kyllä enemmän melkein 7-8 sekunnin pysähdykseltä ellei sitten tuo aikakello suorastaan valehdellut mitä se ei tietenkään pitkään aikaan ole tehnyt ja kun nykypäivän erittäin nopeisiin stoppeihin on jo vanhat silmänikin tottuneet, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin yhtä pitkään aikaan.

Joo ja ilman muuta sekin on sitten Palmerin vika.:mad_old:

Ei kyllä voinut olla sekään stoppi olla vaikuttamatta kisaan vaikkakin se toki tapahtui ennen tätä yhtä varmaa spinnausta ja toista epävarmaa tai vain kolarista johtunutta spinnausta, mutta silti kyllä menee taas päivittelyn piikkiin mitä tulee tallin osalle. Ainoa mikä olisi harmittanut, ellei sitten oikeastaan jo suorastaan v*ttanut vielä enemmän niin olisi ollut se seikka, että Palmer olisikin jo ollut selkeillä jäännöspisteillä kuten on pariin otteeseen ollutkin tällä kaudella jo ennen Singaporea ja juuri silloin onkin tullut se tiimin moka kaikkein pahimmassa paikassa yhtä pahaan aikaan.:wall:

Palmerin osalta vielä loppuun pitää lisätä sen verran, että toisinaan kaveri kyllä yliyrittää liikaa ilmeisesti osin juurikin jatkuvien näyttövaatimustenkin takia.

Osaa sitä taustaa vasten kuitenkin myös keskittyäkin yleensä ajamiseen ihan kisamitallakin koska useita niitä paljon peloteltuja ja demonisoituja kolareitakin olisi voinut tapahtua niin paljon, paljon enemmänkin. Niin ei kuitenkaan tapahtunut esimerkiksi Monacossa, Monzassa tai Hungaroringillä tällä kaudella puhuttaessa eikä ole tapahtunut monessa muussakaan kilpailussa.

Hülkenberg ajoi kyllä myös vaikean kilpailun, mutta jälleen oli myös melko lailla lähempänä pistettä tai pisteitä ilman taas esiin nousseita auton ongelmia. Toisaalta kun auto ei sitten vaivannut niin jotenkin tuntui Nicon vauhti tällä kertaa Singaporen ja ehkä osin Itävallankin tapaan hieman vaisummalta kaikkiaan.

Ei huonoimmillaankaan pyörähtänyt kuten Palmer, mutta ei paljoa puuttunutkaan ja siinä Palmerinkin pyörähdystilanteessa Palmer oli vielä kaiken epätasapainoisuuden lisäksi mennyt radan likaiselle puolelle hetkeä aiemmin ennen pyörähdystään siinä missä Hülkenberg pysyi läheltä piti-tilanteidensa aikana puhtaalla puolella rataa.

Ainoa huono asia Hülkenbergiltä taisi olla vain alun ulosajo, mutta siitäkin mies pystyi jotenkin selviämään mitä nyt sijoituksen ratkaisuyritys ja sankarointi ei ole kyllä Nicon vakio-ohjelmaa niin varhain kisassa yleensä. Nicon kisan oikeastaan pilasi lopussa vain asia jolle ei edes Renault voinut mitään eli pidon äkkiloppuminen renkaista. Toki mikäli Palmerille olisi tapahtunut sama asia niiltä sijoilta kuin millä ajoi niin voi voi sitä sontamyrskyn määrää mitä siitä sitten olisi seurannut.:nope:

Ainoa asia mitä tästä kaikesta voi oppia niin Palmer, Hülkenberg kuin Renault-talli niin se olisi nyt vain järkevintä tietysti keskittyä siihen Japanin Suzukaan ja yrittää olla mokailematta vaikka ilman muuta tallin ilmapiiri myös pois joutuvan Palmerin ja tallin välillä ei ole muutenkaan paras mahdollinen kun tallilla oli niin hirvittävä kiire päästä eroon ja välillä tuntui olevan jo ihan ennen aikojaankin kuin jo ennen Monzaakin. Palmer ajaa uransa puolesta, mutta tavallaan samassa vaaravyöhykkeessä on myös Hülkenbergkin mikäli ei Renault tosiaan viimeistään ensi kaudella ala osoittaa paranemisen merkkejä jolloin huonoimmillaan kaverille on käymässä kuten Romain Grosjeanille.

Kunhan ei sitten ala vain valittamaan liikaa kuten Grosjean näinä päivinä joskin ranskalaisesta poiketen Renaultin perseily yleisesti ja sen tallin kuljettajien rutiininomainen kaltoinkohtelu ihan vain tunnetusti sitä edeltävine talleineen aina Robert Kubican onnettomuudesta lähtien aina näihin päiviin asti saisi verenpaineen nousemaan ihan keneltä tahansa kattoon nousemaan kuten se sai aikanaan Kimiltäkin nousemaan:nope:.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Maikkarihan haluaa klikkejä, ei mitään muuta. Salo heittää vitsillä ja jotkut yhdistävät niitä jo tuomaroinnin tasoon. Tuomaroinnin taso on ollut Salolla ihan hyvää melkein aina. Omaa näkökulmaa vain ajoi takaa tuossa Kimi-casessa.

Tuohan maikkarin uutisen taso on matala.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
On kyllä huikeaa! Schumin, Todtin ja Brawnin aikainen Ferrari ei paljoa töpeksinyt ja markan viatkin jäivät pääosin näkemättä. Nyt kun lafkaa vie eteenpäin lauma spagetteja niin aivan kaikki mahdollinen ja jopa mahdoton tapahtuu. Enpä olisi uskonut että Kimin kisa olisi voinut enää lyhyempi olla kuin Singaporessa, mutta kyllä se sitä vaan oli... :nope:
Siitä on hankala enää huonontaa …
Käy jo lähes sääliksi Kimsteriä. Ei näin huonoa tuuria voi olla! :mad_old:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
On kyllä huikeaa! Schumin, Todtin ja Brawnin aikainen Ferrari ei paljoa töpeksinyt ja markan viatkin jäivät pääosin näkemättä.
Nyt kun lafkaa vie eteenpäin lauma spagetteja niin aivan kaikki mahdollinen ja jopa mahdoton tapahtuu. Enpä olisi uskonut että Kimin kisa olisi voinut enää lyhyempi olla kuin Singaporessa,
mutta kyllä se sitä vaan oli... :nope:
Ennen viat ja heikot osat löytyivät ajamalla yötä-päivää testiä.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
http://www.planetf1.com/news/pit-chat-vettel-crash-sparks-conspiracy-theories/

Some think Vettel crashed deliberately in order to cover something up.

Here are the times for his final five laps:

Lap 52 – 1:36.279
Lap 53 – 1:36.365
Lap 54 – 1:37.454
Lap 55 – 1:39:368
Lap 56 – 1:41.345

So a five-second drop-off from Lap 52 to the final lap, was he running out of fuel or was his Ferrari illegally running light? Why did he take his steering wheel with him after the crash ?

Did he intentionally damage the gearbox in order to try and get special dispensation from the FIA (which Ferrari are said to have immediately asked for) to change it without a penalty ahead of the final five races?

Either way you look at it, something doesn’t feel right.
Oliko Vettelin ja Strollin kolari suunniteltu?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Ai että Stroll lähtenyt tuommoiseen mukaan vai? Sillä ilman hänen linjanmuutosta kolaria ei olisi sattunut. Ja Strollin perheellä ei ole pikkurahan puutetta, joten tuskin senkään avulla on mukaan lähtenyt. :rolleyes:

Edit: taisinpa ymmärtää väärin. Ja niin, eihän tuo olisi edes mahdollista, jollei ennen kisaa jo tiedetty vaihdelaatikon olevan huonossa kunnossa.
 
Ylös