Viimeinen toistaiseksi ainakin ajettava ja ajettu Malesian Sepangin kilpailu olikin sitten Max Verstappenin voittokisa ja hieno voitto olikin ja tietyllä tapaa se ensimmäinen todella ansaittu ja selkeä voitto kun ensimmäistä voittoa ei olisi viime vuoden Barcelonassa tullut ilman Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin välistä kolaria. Tai mikäli olisi jostakin uskomattomasta syystä silti tullut niin ainakin töitä olisi saanut nuori kaveri tehdä sen eteen kuten olisi ollut kai Kimi Räikkösenkin.
Ja Räikkönen ei siten valtavaa epäonneaan vasten tällä kaudella päässyt sitten nyt edes kisan lähtöön asti mikä alkaa tehdä Räikkösestä samanlaisen epäonnen vakiokanta-asiakkaan kuin Jolyon Palmeristakin mistä tulee myöhemmin sitten asiaa lisää enemmänkin.
Lewis Hamilton ajoi myös erinomaisen suorituksen kuten teki myös Daniel Ricciardokin. Ricciardon osalta on tosin sanottava, että toivottavasti ei tullut siitä auton pohjan raapiutumisesta vain mitään harmia ja muutenkin se on aikamoista uhkapeliä mikäli auton pohjasta tuolla tavalla alkaa raapiutua pikkuhiljaa kappaleita pois ja iskeä liikaa sitä kipinää vaikka näyttäväähän se ilman muuta on. Kunhan ei vain sitten joskus se näyttävyys osuisi nilkoille.
Verstappenista puhuttaessa taas:
Kaikkea taustaansa vasten Max Verstappen nimenomaan tästä kaudesta puhuttaessa Verstappen ansaitsi ilman muuta voittonsa. Sebastian Vettel tuntui myös ilman muuta päivän muulta nimeltä ratin takana ja ilman yleistä epäonneaan huikea suoritus olisi todennäköisesti ollut rutiinisuoritus muiden vastaavien ja paljon hienompienkin ajojen joukossa.
Valtteri Bottaksen ajosuoritus oli myös toki mukiinmenevä vaikkakin olisi saanut olla nopeampi. Etenkin mikäli vielä edes teoriassa haluaa yrittää taistella mestaruudesta niin sitä jotakin siitä tunnetusta, paremmastakin ajotasosta pitäisi kohta saada irti ja paljon kuten sai alkukaudesta silloinkin kun ei ollut edes mikään tarve.
Sergio Perez ajoi myös hyvän kilpailun pisteajon muodossa vaikka muulta aluksi näytti ja taas osuminen tallikaveri Esteban Oconin kanssa olisi voinut johtaa todella ikäviin seurauksiin.
Viime aikoina Stoffel Vandoorne on alkanut nousta vaikka ura ja yleiset ajajalahjat tuntuivat tulleen esille melko hitaasti, mutta McLarenin tunnettujen vaikeuksien takia se ei ole ollut ihmekään. Tiedä sitten vain, että onko Fernando Alonso jo jostain syystä alkanut jo enemmän keskittyä ensi kauteen kun ei vain oikein viime aikoina ole enää tuntunut saavan tasoaan paremmaksi ja heti kun vähänkin alkaa lipsua niin Vandoorne tuntuu jo tulevan takaa ja varmaankin menee tällä menolla ennen pitkää tasossa ohi.
Ilman muuta hyvä pisteajo ja tällaiset suoritukset lisääntyvissä määrin ainakin takaavat paikkaa ja nimeä lajissa Vandoornelle jos ei sitten mitään muuta. Tuopahan ainakin Belgiaan pisteitä ja kunniaa kun tuossa maassa surkutellaan Verstappenin Hollannin passin alla ajamista aika reippaastikin ajoittain...:tongue:
Lance Strollin ja Felipe Massan kisat eivät itsessään olleet järin häikäiseviä eikä oikein edes hyviäkään vaikka pisteitä tulikin ja Stroll meni sitten vielä vähän kolaroimaankin Vettelin kanssa ruutulipun jälkeen.
No, sattuuhan sitä ja onhan noita ennenkin ollut. En nyt viitsi vain niistä kertoilla, että pysyn aiheessa.
Oconin osalta puhuttaessa luulin jo välillä rengasruletin pyörähtäneen käyntiin kun tuli niin nopeasti varikolle kun tuli ja aika vähän tuo loppupelissä auttoikin, mutta sai kuitenkin pisteen.
Huonompana puolena taas tallikaverin kanssa kolari, mutta Ocon on kuitenkin vakuuttanut omalla melko rauhallisella ja määrätietoisella tavallaan vaikka ilman muuta on kolaroinut tällä kaudella muidenkin kanssa kuin vain Perezin kanssa ja joskus on meinannut lähteä se homma käsistä kun on tullut niitä hyviä suorituksia, mutta on myös ansainnut paikkansa.
Alonso jäi tosiaan sitten pisteittä ja muutenkin on ihan viime aikojen tapaan ollut vähän heikommassa vedossa, mutta ehkä Suzukassa nähtäisiin askel parempaan?
Kevin Magnussenilla tuntui tämä kisa menevän tuttuun tapaan päin mäntyä vaikkakin ajoi ainakin lähempänä jäännöspistettä ja valitti silti valituksistaan huolimatta vähemmän kuin Romain Grosjean jota kyllä ihan oikeasti kohta pitäisi alkaa jo hiillostamaan ja syyttämään aivan samalla tavalla kuin mitä Gutierrezin Estebania syytettiin viime kaudella meksikolaisen ollessa ongelmissa koska tuo Grosjeanin aivan jatkuvan jatkuva valittaminen toki myös tallin tunnetuistakin ongelmista huolimatta Haasilla alkaa ärsyttää.
Ja murheellisinta tässä alkaa olla se, että Haasilla vaikuttaisi vihdoin ja viimein sitä nöyryyttäkin tulleen tallina kuvaan ihan oikeasti selvien ja myös katoamatta olevien ongelmien alla toisin kuin mitä viime vuonna ja ehkä vielä tämänkin kauden aikana aiemmin kuin piti syytellä vain kuskeja tallin omistakin virheistä, mutta sitten sitä ei tule niiden ongelmien vain ollessa katoamatta kuljettajilta mikä jossain määrin alkaa olla jo häpeällistä.
Magnussenin ainoa jonkinlainen kolaritilanne tuli Palmerin kanssa kun olisi senkin tilanteen voinut tehdä ohituksen osalta hieman myöhemmin kun oli jo jäämässä kierroksella kuten Palmerkin.
Grosjeanin osalta riitti vain valitusta ja valitusta ja kaveri olisi voinut kyllä jäädä vaikka radan sivuun ja keskeyttää jos se ajaminen kerran niin äärettömän oikeasti ärsyttää. Lähinnä vain muutamat edellä ajaneiden ongelmat ja Magnussenin osuma Palmerin kanssa pelasti Grosjeanille edes tuonkin sijan kun minkä sai.
Debyytistä puhuttaessa Pierre Gasly ei paljon huomiota herättänyt Daniil Kvjatin korvaajana, mutta olisi voinut ajaa huonomminkin ja ilmeisestä kaveri saa jatkaa Yhdysvaltojen kisasta eteenpäin muutenkin mikäli olen vain oikein ymmärtänyt asian.
Carlos Sainz Juniorilla näytti ainakin kilpailussa olevan potentiaalia vaikka mihin kun kaveri selkeästi piristyi Singaporen loistavasta ajostaan ja ei olisi ansainnut keskeyttää, mutta minkä sille sitten voi kun se vain tulee. Verstappenin Maxilta voi kysyä tuntemuksia asiasta jos on vaikeuksia kysyä.
Lopuksi Sauberin kuljettajien osalta kisa oli lohdutonta rämpimistä alusta loppuun asti joskin Pascal Wehrlein vaikutti ajavan ajoittain eloisammin kuin Marcus Ericsson jonka pitäisi ihan kohta oikeasti nostaa tasoaan vaikka Sauberilla tunnettuja vaikeuksia onkin ja sillä olisi jopa syynsä olla niin huono kuin on. Toisin kuin vaikka Haasilla tai Renaultilla joiden talleissa aina kaikki on vain ollut tai on aina kuskien vikoja niin myötä kuin vastamäessä.:thumbdown
Leveät renkaat eivät hirvittävästi tälläkään radalla tuoneet mielenkiintoa paitsi lopussa ja ihan alussa. Tämä vuosi menee vielä oppivuodesta, mutta ensi vuonna tilanteen olisi oltava Pirellin kannalta parempi tai muuten voi alkaa Signor Isolan paikka lajin tämän hetken osalta ilmeisesti Pirellin rengasjohtajana (Minne jäi Paul Hembery kysyisi varmaankin Timppa?
) olla aika tuulinen.
Onneksi jo viikonloppuna ajetaankin Japanin Suzukassa.
Selostuspuolen jutut kerron MTV:n selostusten puolella kun ne tuskin tähän viestiin enää mahtuvat ja samoin teen myös Jolyon Palmerin ja Nico Hülkenbergin kisaosuuden suhteen tässä toikissa kun ne eivät tähän juttuun mahdu.