Malesian GP:n aika-ajot

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
J.Heldenview sanoi:
Toivottavasti australialaisella on kunnianhimo kohdallaan ja lähtee Sumia lyömään heti startissa, eikä tyydy taistelemaan viidennestä sijasta niinkuin tähän asti Todennäköisesti Webber kuitenkin jää tientukkeeksi ja vetää letkaa perässään kun Ferrarit karkaavat :jaska:
No se nyt on mentävä mihin autossa riittää rahkeet. Viime vuonna ainakin oli ongelmana se, että Jaguar kulutti aikalailla renkaita. Toisin sanoen vauhti (ja sitä myötä lähtöpaikka) oli suhteessa aika-ajoissa huomattavasti parempaa kun itse kisassa. Saapa nähdä miten tämän vuoden autolla.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Hyvät aika-ajot. Schumilla huippukierros, pakko myöntää. Webber oli mukava ylläri, toivottavasti auto kestää huomisessa kisassa maaliin asti ja mies saisi ansaittuja pisteitä.:thumbup: Mistä johtunee että Kimi oli nopein viimeisellä sektorilla mutta jäi kärjestä yli sekunnin? Hyvä sijoitus kuitenkin.:)

Saakeli kun autot ei voi ajaa samalla bensakuormalla. :( Esim. Schumin auto saattoi olla ainakin hitusen kevyempi kuin monella muulla. Näissä olosuhteissa (radan lämpötila yli 50) olisi ollut tosi mielenkiintoista verrata tallien ja renkaidenkin todellisia eroja.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
J.Heldenview sanoi:
Jotta pääsevät ajamaan toisessa sessiossa mahdollisimman myöhään :alppu:
Ave !!

Mä ymmärrän, että mua pidetään yksinkertaisena mutta edelleen miksi painottaen määrettä vain.

Mä ymmärrän, että kisasäätöinen auto ei reagoi painon muutoksiin kuten aika-ajo säätöinen joka on tasapainotettu miltei tyhjälle tankille, mutta harvassa lienevät kisasäätoisetkin, jotka nopeutuvat painoa merkittävästi lisättäessä.

Maikkarin kommentaattoritiimiltä on tää problematiikka tyystin hakusessaan mutta eihän sitä muuten maikkarin kommentaattoriksi pääsisikään.

- Oho -
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Oho sanoi:
Ja on siinä aivan oikeassa
'

Eipä ole! Britti = Ison Britannian asukas
Iso Britannia = Englanti, Skotlanti, Wales ja P-Irlanti!
Ett silleen!!!!!!!!!
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Minkä takia muuten McLaren oli viimeisessä sektorissa nopein ? Tarvitaanko siinä enemmän siipeä ?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
holvius sanoi:
Minkä takia muuten McLaren oli viimeisessä sektorissa nopein ? Tarvitaanko siinä enemmän siipeä ?
Eikös siinä tarvita kohtuu vähän?..ainakin on paljon vahvaa kiihdytystä vaadittu ;)..moottoritehot tärkeitä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei vaan sen takia, koska toista McLarenia ajaa KIMI!!! :thumbup:
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Rusina sanoi:
Eikös siinä tarvita kohtuu vähän?..ainakin on paljon vahvaa kiihdytystä vaadittu ;)..moottoritehot tärkeitä.
Niin juuri sitä ihmettelin, koska ilmeisesti tehoista on McLarenilla pulaa. En ole vaivautunut tutkimaan, että onko kaikki vain muutaman tuhannesosan sisällä, mutta outo yhteensattuma.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
holvius sanoi:
Minkä takia muuten McLaren oli viimeisessä sektorissa nopein ? Tarvitaanko siinä enemmän siipeä ?
Ainakin se koostuu nopeista mutkista ja pitkästä "taka"suorasta, joten tuskin , siivestä on kiinni.
Luulisin että ongelma on sama vanha, eli se että McLarenilla vie jonkin aikaa saada Michelinit lämpimäksi, nyt vasta kierroksen lopussa löytyi pitoa. Mutta paljon paremmin tuntuu kulkevan kuin 2 vk sitten. Voi olla että palkintopalli on mahdollista, joka ei tosin lohduta kun voittaa pitäisi.

edit : siis micheleneista oli kyse, ei siltakivistä :D
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
holvius sanoi:
Niin juuri sitä ihmettelin, koska ilmeisesti tehoista on McLarenilla pulaa. En ole vaivautunut tutkimaan, että onko kaikki vain muutaman tuhannesosan sisällä, mutta outo yhteensattuma.
Räikkönen on pärjännyt vallanmainiosti huippunopeuksissa, mikä viittaisi siihen, että Räikkönen on ajanut erittäin kevyellä autolla+pienellä siipimäärällä. Yllättävän hyvin kuitenkin löytynyt pitoa mutkiin.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
the flying finn sanoi:
McLarenilla vie jonkin aikaa saada Brisukat lämpimäksi
Eikös siinä käynyt vallan toisin? McLaren lämpeni Brisukan toimintaan ja vaihtoi alle Misukat.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Rusina sanoi:
Räikkönen on pärjännyt vallanmainiosti huippunopeuksissa
No jaa....speed trap kertoo että Ferkut ja BMW:t ovat edelleen omalla tasollaan:

1 Michael Schumacher 309.9
2 Rubens Barrichello 309.8
3 Ralf Schumacher 309.1
4 Juan Pablo Montoya 308.1
5 Felipe Massa 307.5
6 Christian Klien 306.6
7 Cristiano da Matta 306.2
8 Mark Webber 305.8
9 David Coulthard 305.2
10 Giancarlo Fisichella 304.7
11 Kimi Räikkönen 304.4
12 Jarno Trulli 303.8
13 Olivier Panis 303.7
14 Zsolt Baumgartner 303.6
15 Jenson Button 303.6
16 Gianmaria Bruni 301.2
17 Giorgio Pantano 300.6
18 Nick Heidfeld 300.2
19 Takuma Sato 300.2
20 Fernando Alonso 294.8
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Oho sanoi:
Ave !!

Mä ymmärrän, että mua pidetään yksinkertaisena mutta edelleen miksi painottaen määrettä vain.

Mä ymmärrän, että kisasäätöinen auto ei reagoi painon muutoksiin kuten aika-ajo säätöinen joka on tasapainotettu miltei tyhjälle tankille, mutta harvassa lienevät kisasäätoisetkin, jotka nopeutuvat painoa merkittävästi lisättäessä.

Maikkarin kommentaattoritiimiltä on tää problematiikka tyystin hakusessaan mutta eihän sitä muuten maikkarin kommentaattoriksi pääsisikään.

- Oho -
Siis vastasin sulle kysymykseen "miksi McLaren ja Renault ajoivat kevyellä", enkä "miksi muut eivät ajaneet". Ja vastaukseni tarkoitus ei ollut pitää sua tyhmänä vaan olla tyhmä vastaus :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
the flying finn sanoi:
No jaa....speed trap kertoo että Ferkut ja BMW:t ovat edelleen omalla tasollaan:
Aa... vanhaa tietoa.. Räikkönen taisi eilen ajaa 5km/h vauhdikkaammin tuohon.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
Ihan viihdyttävä aika-ajo, vaikka vähän hidastempoinen. Minardien ja Jordanien etenemistä oli jännittävä seurata, kyllä tommosia sladeja pitäisi nähdä enemmänkin. Ne on autourheilun suola! Bruni näytti että hän vie autoa, eikä toisinpäin. Se on merkki ihan kelvosta kuljettajasta.
Tjaah, kai se on näkökulma tuokin. Itse en juuri välitä katsella ihan noin kädetöntä touhua. Vaikka radalla pysyikin, se ei mielestäni tee Brunista (saati Zsoltista) vielä kelpo kuskia. En kyllä usko Bruniin, en alkuunkaan. Vielä vähemmän Zsoltiin tietty. Noooh, huomauttaisin vielä että jos katsotaan Jordan kaksikkoa, ja siis Pantanon ei pitäisi olla ihan kädetön jos katsoo miehen uraa tähän mennessä, niin siinä nähdään ero lahjakkaan ja hyvän autonsäätäjän (Nick) kyvyt ja toisaalta yllättävänkin kädettömän, lahjattomamman ja surkean auton säätäjän rookie-kuskin kyvyt. Kun samanlaisella autolla, joskin Pantanolla oli vara-auto, tulee näin selviä eroja niin kyllä minä voin jättää nämä "suolat" ja "merkit ihan kelvollisista" kuljettajista suosiolla väliin. Tämä siis vain minun mielipiteeni, en vain nähnyt asiaa samalla tavalla kuin sinä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, mitähän sen Pantanon olisi pitänyt sillä Jordanilla tehdä? Girogio joutui hyppäämään Heidfeldin (hyvissä?)säädöissä olleeseen vara-autoon ilman että oli ajanut nopeaa kierrosta omalla saatikka tällä autolla. Vaikeahan siinä on mitään muutamassa minuutissa tehdä. Sinänsä Pantanon saavutukset kuskina ovat aivan mainiot pienemmistä luokista. Aika-ero tallitoveriin on liian iso, sitä en kiistä. Mutta en kyllä lähtisi syyttämään tässä tapauksessa heikkoa autonsäätö kykyä verrattuna tallitoveriin.

Enkä minä nyt sano, että Bruni olisi tulevaisuuden mestari tai edes GP-voittaja. Mutta mitä tuota Minardin viemistä seurasi, niin ei se meno mitenkään heikolta näytä. Itse tykkään kovasti siitä, että auton eteneminen ei ole suoraviivaista. Nopeaahan se ei silloin ole, mutta kertoo jotain kuskin autonhallintataidoista. Itse arvostan sitä taitoa korkealle. Siksi haluaisin että f1-autot olisivat kauttaaltaan vaikeampia ajaa.

Sen verran vielä, että huhun mukaan Alonsolle vaihdettaisiin kone kisaa varten.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
JT sanoi:
Minua ihmetyttää se, että aina puhutaan vain stoppien määrästä. Kuitenkin polttoainemäärä aika-ajoissa kertoo vain ja ainoastaan siitä, millä kierroksella kuljettaja tulee ensimmäiseen pysähdykseensä. Luonnollista olisi tietysti olettaa Webberin tulevan varikolle ensimmäisenä kärkikuljettajista.
Mutta kun sillä ensimmäisen pysähdyksen ajankohdalla on yleensä vahva side siihen, montako stoppia on tulossa. Tallit jakavat kisan yleensä melko tasapitkiin pätkiin, ei siinä monen kierroksen eroja ole eri stinttien välillä.

Uskoisin myös Webberin olevan kevyimmällä autolla lähtöruudussa, vaikea sanoa onko yksi stoppi enemmän kuin muilla, koska autojen suorituskyvyt ovat vielä vähän arvoitus. Hieno suoritus kuitenkin Markilta.

Schumi lienee vähän kevyemmällä autolla kuin muut, mutta tuskin niin paljon kevyemmällä että menettää sen takia kärkipaikkansa ekoilla pysähdyksillä, jos lähtö menee suunnitelmien mukaan.

Barrichello, Montoya, Kimi ja Ralf lienevät hyvin samanlaisilla bensakuormilla liikkeellä. Odotan tuon nipun kesken kovaa kisaa. Button on kysymysmerkki, mutta en usko hänen olevan ainakaan muita raskaammalla kuormalla ruudussa. Toivottavasti pystyy haastamaan ainakin Williamsit.

Renaultit mokasivat molemmat, toinen peräti täydellisesti. Heidän taktiikkaansa ei yleensä ole kuulunut kovin raskas auto, joten menestysmahdollisuudet saattavat olla aika huonot, varsinkin tietysti Alonsolla.

Coulthard jäi "normaalisti" Kimistä, ja tullee muun kärkiporukan perässä kun ehtii. Ei ehdi millään palkintopallille. Loppuja en taidakaan jaksaa kommentoida... :)

Mutta kokonaisuudessaan ihan hyvät aika-ajot, toivottavasti kisa on viihdyttävä.
 
Ylös