Malesian GP:n aika-ajot

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Joo, mitähän sen Pantanon olisi pitänyt sillä Jordanilla tehdä? Girogio joutui hyppäämään Heidfeldin (hyvissä?)säädöissä olleeseen vara-autoon ilman että oli ajanut nopeaa kierrosta omalla saatikka tällä autolla. Vaikeahan siinä on mitään muutamassa minuutissa tehdä. Sinänsä Pantanon saavutukset kuskina ovat aivan mainiot pienemmistä luokista. Aika-ero tallitoveriin on liian iso, sitä en kiistä. Mutta en kyllä lähtisi syyttämään tässä tapauksessa heikkoa autonsäätö kykyä verrattuna tallitoveriin.
Pantanon auton tankki on todennäköisesti täytetty ääriään myöten. Jordanin tyypillinen taktiikka tilanteessa jossa suhteellisen hyvään sijaan hyökkääminen ei ole realististaa.

Oli kyllä huvittavaa nähdä kaikilla Bridgestonekuskeilla Ferrareja lukuunottamatta olevan vaikeuksia tuossa toiseksi viimeisessä mutkassa. Fisichella otti rauhallisesti mutta muilla oli ohjelmaa :nope:

Rookieiden suurista aikaeroista en ole yllättynyt. Yhden kierroksen aika-ajo on tehnyt rookieiden esiinmarssista todella hankalan, enkä usko että muutaman vuoden aikana kukaan tulokas onnistuu vakiinnuttamaan asemansa ykkösissä ilman kunnon tukea. Da Matta on saanut aikaa ja on parantamassa otteitaan, mutta muiden touhu on onnetonta räpellystä.

Toinen juttu mikä on tehnyt F1:sistä viimevuosina hankalamman ja mielenkiintoisemman on rengaskisan tuoma kaarrenopeuksien kasvu. Autot ovat niin nopeita mutkissa että kuskin rooli hyvään suoritukseen korostuu, kun on vain oltava luottoa ja osattava viedä autoa niinkuin pitää :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ihan jees veto Kimiltä ja autokin tuntuu olevan OK. Todella rauhallisesti tuntuu tuo MP4-19 käyttäytyvän mutkissa. Ei tarvitse pahemmin korjailla ratilla ajolinjoja. Melkein kuin Ferrari.

Peukut pystyyn nyt, että Mersu kestäisi. Montoya on vain kymmenyksen päässä, joten varmasti nähdään taas viihdyttävää taistoa Kimiltä ja Montyltä. Webber kaartaa varmasti pois tämän kaksikon tieltä aikanaan. Ferrareille tuskin kukaan voi mitään. Ylivoimaiset renkaat nääs. :p :wink:

Schumin tilastokeskeytys tekniseen vikaan saisi tulla jo... Onhan sitä tässä jo kohta kolme vuotta odotettu. :rolleyes: Nevertheless, Kimillä on kaikki mahikset palkintopallille! Toivottavasti lähtö menee tällä kertaa nappiin! :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Charlie sanoi:
Mutta kun sillä ensimmäisen pysähdyksen ajankohdalla on yleensä vahva side siihen, montako stoppia on tulossa. Tallit jakavat kisan yleensä melko tasapitkiin pätkiin, ei siinä monen kierroksen eroja ole eri stinttien välillä.

Uskoisin myös Webberin olevan kevyimmällä autolla lähtöruudussa, vaikea sanoa onko yksi stoppi enemmän kuin muilla, koska autojen suorituskyvyt ovat vielä vähän arvoitus. Hieno suoritus kuitenkin Markilta.

Schumi lienee vähän kevyemmällä autolla kuin muut, mutta tuskin niin paljon kevyemmällä että menettää sen takia kärkipaikkansa ekoilla pysähdyksillä, jos lähtö menee suunnitelmien mukaan.

Barrichello, Montoya, Kimi ja Ralf lienevät hyvin samanlaisilla bensakuormilla liikkeellä. Odotan tuon nipun kesken kovaa kisaa. Button on kysymysmerkki, mutta en usko hänen olevan ainakaan muita raskaammalla kuormalla ruudussa. Toivottavasti pystyy haastamaan ainakin Williamsit.

Renaultit mokasivat molemmat, toinen peräti täydellisesti. Heidän taktiikkaansa ei yleensä ole kuulunut kovin raskas auto, joten menestysmahdollisuudet saattavat olla aika huonot, varsinkin tietysti Alonsolla.

Coulthard jäi "normaalisti" Kimistä, ja tullee muun kärkiporukan perässä kun ehtii. Ei ehdi millään palkintopallille. Loppuja en taidakaan jaksaa kommentoida... :)

Mutta kokonaisuudessaan ihan hyvät aika-ajot, toivottavasti kisa on viihdyttävä.
Tuota sanottiiin Webberistä viimekin kisassa, mutta samalla taktiikalla oli kuin muut :)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Charlie sanoi:
Mutta kun sillä ensimmäisen pysähdyksen ajankohdalla on yleensä vahva side siihen, montako stoppia on tulossa. Tallit jakavat kisan yleensä melko tasapitkiin pätkiin, ei siinä monen kierroksen eroja ole eri stinttien välillä.

Uskoisin myös Webberin olevan kevyimmällä autolla lähtöruudussa, vaikea sanoa onko yksi stoppi enemmän kuin muilla, koska autojen suorituskyvyt ovat vielä vähän arvoitus. Hieno suoritus kuitenkin Markilta.

Schumi lienee vähän kevyemmällä autolla kuin muut, mutta tuskin niin paljon kevyemmällä että menettää sen takia kärkipaikkansa ekoilla pysähdyksillä, jos lähtö menee suunnitelmien mukaan.

Barrichello, Montoya, Kimi ja Ralf lienevät hyvin samanlaisilla bensakuormilla liikkeellä. Odotan tuon nipun kesken kovaa kisaa. Button on kysymysmerkki, mutta en usko hänen olevan ainakaan muita raskaammalla kuormalla ruudussa. Toivottavasti pystyy haastamaan ainakin Williamsit.

Renaultit mokasivat molemmat, toinen peräti täydellisesti. Heidän taktiikkaansa ei yleensä ole kuulunut kovin raskas auto, joten menestysmahdollisuudet saattavat olla aika huonot, varsinkin tietysti Alonsolla.

Coulthard jäi "normaalisti" Kimistä, ja tullee muun kärkiporukan perässä kun ehtii. Ei ehdi millään palkintopallille. Loppuja en taidakaan jaksaa kommentoida... :)

Mutta kokonaisuudessaan ihan hyvät aika-ajot, toivottavasti kisa on viihdyttävä.
Eli sinun teoriasi mukaan suurin eroja aiheuttva asia aika-ajoissa on tuo polttoainekuorma? No katsotaan kisassa miten hyvin teoriasi pitää paikkansa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jooh jäi paska maku aika-ajoista. Kerrankin kun Renault tuntuisi olevan todella kovassa iskussa niin toinen on hidas ja toinen kämmää. Se siitä sitten. :/

No toivotaan että Trulli kerrankin onnistuis kisassa. Alonsolta ei liene hyvä odottaa kuin jäänöspisteitä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ilmari sanoi:
Eli sinun teoriasi mukaan suurin eroja aiheuttva asia aika-ajoissa on tuo polttoainekuorma? No katsotaan kisassa miten hyvin teoriasi pitää paikkansa.
Lainasin viestissäni kirjoitusta, jossa pohdittiin noiden varikkopysähdysten ajoitusta ja määrää. Toki muitakin vaikuttavia tekijöitä on, mutta keskityin tuossa vuodatuksessa vain noihin bensamääriin. Viiltävä analyysi ajovirheista yms. tulee myöhemmin jos on tullakseen. :thumbup:
 

arttum

________
Liittynyt
8.1.2004
Viestit
160
ykköset nopeutuu kyllä melko paljon vuodessa:
04: 1. Michael Schumacher Ferrari 1.33,074
03: 1. Fernando Alonso Renault 1.37,044

eikös myös 2003 ollu samantapaset olosuhteet?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Aika-ajot olivat aika laadukkaat. Vaikka kestivätkin kauemmin kuin normaali kisa ei ollut mitään vaikeuksia katsoa niitä. Kommentoitavaa ei kyllä aika-ajojen aikana juuri ollut.

En ollut oikein päässyt mukaan siihen hehkutukseen, jota McLarenin harjoituksiss parantunut suoritustaso nostatti. Näin ollen olen sangen tyytyväinen Räikkösen tulokseen, eikä Coulthardkaan ollut missään nimessä huono. Jo kauden alussa asenteeni Davidin suhteen oli se, että toivon hänelle hyvää lopetusta McLarenilla. Nyt Coulthard oli ihan omalla tasollaan melko lähellä Räikköstä, mutta ei kuitenkaan aivan tuntumassa.

Renaultilla meni aika-ajo huonosti. Tosin tallin esitykset harjoituksissa eivät minua vakuuttaneet. Trulli oli aika tasoissa Davidin kanssa ja tästä näkökulmasta ei Renaultin suoritustaso ole kovinkaan hirveästi tippunut, sillä kisass Coulthard viime GP:ssäkin pääsi Trullin tuntumaan. Alonson suoritus oli heikko, ilmeisesti talli yritti hyödyntää parempaa starttijärjestelmää ja laittoi Alonson liikkeelle raskaammalla tankilla. Hän ei kuitenkaan pystynyt pitämään autoa hallussaan.

Minardin suoritustaso oli heikko, mutta kun sijoitukset ovat 16 ja 17 on tämä parasta tasoa mitä tallilta ollaan nähty pitkään aikaan. Bruni oli viime GP:ssä erittäin hyvä kilpailun alkupuolella ja näin ollen lähtökohtaisesti toivon hänen pysyvän Alonson edellä ensimmäiset kierrokset. Sekä Sato että Alonso menevät kyllä ohi ennen varikkopysähdystä, siitä ei pääse mihinkään.

Jordanilla näytti olevan ongelmia runsaasti. Olen kritisoinut Pantanoa voimakkaasti, mutta tässä vaiheessa olen kyllä jo valmis myöntämään ettei Jordan tällä hetkellä tarjoa sellaista pakettia, jolla saisi kuljettajasta kaiken irti. Minardikin on paljon vakaampi silloin kun taitava kuljettaja piiskaa sitä eteenpäin. Kaikesta huolimatta ero Heidfeldin ja Brunin välillä kasvoi turhankin suureksi, etenkin kun Heidfeld omasta puolestaan jäi muista selvänpuoleisesti.

Kisasta on näillä näkymin tulossa kiinnostavampi kuin Australiassa. Räikköselle toivon palkintopallisijoitusta, ja siihen lienee myös mahdollisuuksia jos vain auto kestää maaliin. Webber ei pysyne Kimin edellä, eikä Button pystyne normaalioloissa aivan Räikkösen vauhtiin. Williamsit ovat kysymysmerkki, mutta pidän niidenkin lyömistä mahdollisena. Keskeytysmahdollisuus on 50% luokkaa ts. toinen McLaren keskeyttänee kisan. Toivottavasti Räikkönen ainakin selviytyy maaliin asti oli sijoitus sitten mitä tahansa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Koskahan on taas merkittävien sääntömuutosten aika?
Nykyään mennään monta sekuntia kovempaa kuin slickseillä ja leveillä autoilla aikoinaan.
Autot ja radat ovat toki turvallisempia mutta ihme on jossei kohta tehdä jotain joka oikeasti hidastaa vauhteja.. Täksi kaudeksi tehdyt muutoksethan eivät riittäneet pitämään vauhtia edes viime vuoden tasolla, vaikka kait autojen kuviteltiin hidastuvan..
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
E. Tuhero sanoi:
Koskahan on taas merkittävien sääntömuutosten aika?
Nykyään mennään monta sekuntia kovempaa kuin slickseillä ja leveillä autoilla aikoinaan.
Autot ja radat ovat toki turvallisempia mutta ihme on jossei kohta tehdä jotain joka oikeasti hidastaa vauhteja.. Täksi kaudeksi tehdyt muutoksethan eivät riittäneet pitämään vauhtia edes viime vuoden tasolla, vaikka kait autojen kuviteltiin hidastuvan..

Kyllähän Mosley on jo puhunut siitä, että tulevaisuudessa oltaisiin siirtymässä yhden rengasvalmistajan monopoliin, sillä perusteella että näin FIA saisi paremman kontrollin rengasseoksiin ja voisi määrätä tarvittaessa kovempien seoksien käytöstä, joka alentaisi nopeuksia. Toinen esitys joka mahdollisesti parin seuraavan vuoden aikana tulee toteutumaan on siirtyminen 2,4 litraisiin V8 moottoreihin (jos muistan oikein), jota kautta myös varmasti ainakin vähän alaspäin mennään huippunopeuksien osalta.

Aikataulu näissä asioissa taitaa olla se pari vuotta. Ensi kauden ja 2006 vuoden osalta sääntömuutoksista ollaan jo päästy jonkinlaiseen yksimielisyyteen. 2007 olisi näin ollen ensimmäinen mahdollinen ajankohta. Tosin, jos jokin onnettomuus tapahtuu sitä ennen voinee aikataulukin mennä uusiksi. Se onkin sitten vaikeampi kysymys, millaisia menetelmiä puuttumisessa lopulta voidaan käyttää. Toivoisin jotain muitakin keinoja löytyvän kuin rengasvalmistajan monopoliin siirtyminen.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
AMS82 sanoi:
Kyllähän Mosley on jo puhunut siitä, että tulevaisuudessa oltaisiin siirtymässä yhden rengasvalmistajan monopoliin, sillä perusteella että näin FIA saisi paremman kontrollin rengasseoksiin ja voisi määrätä tarvittaessa kovempien seoksien käytöstä, joka alentaisi nopeuksia. Toinen esitys joka mahdollisesti parin seuraavan vuoden aikana tulee toteutumaan on siirtyminen 2,4 litraisiin V8 moottoreihin (jos muistan oikein), jota kautta myös varmasti ainakin vähän alaspäin mennään huippunopeuksien osalta.

Aikataulu näissä asioissa taitaa olla se pari vuotta. Ensi kauden ja 2006 vuoden osalta sääntömuutoksista ollaan jo päästy jonkinlaiseen yksimielisyyteen. 2007 olisi näin ollen ensimmäinen mahdollinen ajankohta. Tosin, jos jokin onnettomuus tapahtuu sitä ennen voinee aikataulukin mennä uusiksi. Se onkin sitten vaikeampi kysymys, millaisia menetelmiä puuttumisessa lopulta voidaan käyttää. Toivoisin jotain muitakin keinoja löytyvän kuin rengasvalmistajan monopoliin siirtyminen.

Eli 3 vuot vielä ennätys kovia aikoja :ahem:

Tosin en sillo haluis jos se todellakin vaarantais kuskine henkiä :nope:


Eli kannattaa nauttii formuloista ku ne ehkä on nopeimmillaan! :)
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Schumacherille tajunnan
räjäyttänyt paalukierros


Turun Sanomat, Kuala Lumpur
HEIKKI KULTA
Kuusinkertainen maailmanmestari Michael Schumacher teki hyvin vähän kuumeisesti kaivatun jännityksen palauttamiseksi formula ykkösten MM-taistoon.
35-vuotias saksalainen täräytti kenties huippu-uransa hienoimman aika-ajokierroksen murskatessaan haastajansa Malesian Grand Prix -aattona.
Kisasäädöissä, yli 50 kiloa polttoainetta Ferrarinsa tankissa Schumacher vetäisi kaikkien aikojen nopeimman kierroksen 1.33,074 Sepangin 50-asteisena hehkuneella asvalttipinnalla.

Että 50 pollttoiane kilosella!

Toivottavasti ei pääse karkuun heti startissa :nope:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Alonson moottori sitten vaihdetaan kisaan. Saapa nähdä millaisia vaikutuksia tällä on hänen suorituskykyynsä.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Rusina sanoi:
Mistä Qulta tuon pensamäärän keksi?
Varmaan samasta lähteestä mistä sinäkin olet McLarenin bensalasti-arvioita saanut. :D
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Pete sanoi:
Varmaan samasta lähteestä mistä sinäkin olet McLarenin bensalasti-arvioita saanut. :D
:p niin.. ilmeisesti Kulta on löytänyt tietolähteeni, kun alkaa tulemaan järkeä arvioihin :)
 

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
mites täällä ollaan näin pessimistisiä? mäkkärin heikkoutenahan on kuulema ollut yhden kierroksen nopeus ja kimi kuitenkin ajoi jotain 1.33.3 ekassa aika-ajossa. Aika hyvin mielestäni. Tuskin kimi täysiä päästeli ihan tyhjillä tankeilla. Veikkaan kimin olevan kahden pysähdyksen taktiikalla liikkeellä, sillä mäkkäri on koko viikonlopun kehunut renkaitaan kestäviksi ja että juuri se olisi heidän etunsa. veikkaan että ehkä barrichelloa lukuun ottamatta kaikki edessä ajavat ovat kolmen pysähdyksen taktiikalla. Kimillä o hyvät mahdollisuudet palkintopallille ja ehkä voittoon!! kuulostaa utopistiselta, mutta niin olisi kuulostanut sekin jos joku olisi sanonut australian jälkeen, että kimi on malesiassa viidentenä aika-ajoissa ja perjantain harjoitusten nopein.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Vaikea on uskoa, että arvio pensalastista pitää paikkansa. Enemmän uskon siihen, että Rubens ja suuri saatana ovat eri taktiikalla liikkeellä. Rubens on ajanut jo pitempään hyvin joten tuollaista notkahdusta en aivan heti usko.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Jokohan sen saatanan kone laukeaisi? Pirulle pirun kohtalo!:mad_old: :wink:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos jollain on aika-ajot nauhalla, niin voi laskea kuinka paljon kimille laitettiin löpöä tankkiin.. Meinaan sehän näytettiin tvssä. Auto oli meinaan heti tankattava, koska bensalastia ei saa enää muuttaa sen jälkeen kun ensimmäinen kuljettaja on lähtenyt ratkaisevalle kierrokselleen.
 
Ylös