Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Midweek Motorsportissa siteerattiin onnettomuuden silminnäkijää. De Villota oli osunut kuorma-autoon, koska oli väistänyt paikalla olleita ihmisiä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tämä oli toivon mukaan sarkasmia
Saattaa olla, tai saattaa olla olemattakin. Jos lauta on pidemmän aikaa ollut tuossa asennossa, niin yksi syyllinen on helppo löytää. Perälaudan käyttö on kuin turvavyön käyttökin. Se on opeteltava. Vyö kiinni tai vyö auki. Lauta kiinni tai lauta auki. Silloin kun lauta on auki, niin se on tasantarkkaan ala-asennossa silloin kun ei lastata tai pureta. Ei välttämättä tämän kuljetusrekan kuski ole joutunut availemaan paikoissa, missä muutakin liikennettä.

No pelkkiä arvailuja, tapahtumia se ei valitettavasti muuta.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Hieman suurennettu ja tarkennettu: http://i.imgur.com/XPPJc.jpg
Zoomatusta kuvasta katsottuna näyttäisi siltä kuin lavanreunua olisi osunut visiiriaukon alle, kypärän leukaosaan. Toisessa postatussa kuvasta näki että hänen kypäränsä olisi suhteellisen korkealla ohjaamossa. Aivan kuin rampin reuna olisi myötäillyt auton keulan muotoa osuen kypärän alareunaan ja tämän jälkeen nostanut sitä ylöspäin kohdatessaan ohjaamon sivulla sijaitsevat korokkeet. Ihan puhdasta mutuilua. Joka tapauksessa todella outo ja traaginen tapahtuma.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä oli toivon mukaan sarkasmia
Ei vaan todennäköinen tapahtumakulku. Tietenkin voi olla että kuorma-autoa oltiin juuri purkamassa, mutta pidän sitä epätodennäköisenä kuvien ja kerrotun perusteella.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Saattaa olla, tai saattaa olla olemattakin. Jos lauta on pidemmän aikaa ollut tuossa asennossa, niin yksi syyllinen on helppo löytää. Perälaudan käyttö on kuin turvavyön käyttökin. Se on opeteltava. Vyö kiinni tai vyö auki. Lauta kiinni tai lauta auki. Silloin kun lauta on auki, niin se on tasantarkkaan ala-asennossa silloin kun ei lastata tai pureta. Ei välttämättä tämän kuljetusrekan kuski ole joutunut availemaan paikoissa, missä muutakin liikennettä.
Näin se on. Jos vaikkapa joku mopoilija siviililiikenteessä törmäisi tuossa asennossa olevaan perälautanostimeen, joka ei ole sillä hetkellä ollut käytössä niin kyllä siitä kuorma-autonkuljettaja syytteen saisi. Vähän sama juttu kuin trukissa tai kauhakuormaajassa pitää pysäköidessä aina laskea piikit/kauha/etulevy alas, vaikka oltaisiin suljetulla alueella.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Näin se on. Jos vaikkapa joku mopoilija siviililiikenteessä törmäisi tuossa asennossa olevaan perälautanostimeen, joka ei ole sillä hetkellä ollut käytössä niin kyllä siitä kuorma-autonkuljettaja syytteen saisi. Vähän sama juttu kuin trukissa tai kauhakuormaajassa pitää pysäköidessä aina laskea piikit/kauha/etulevy alas, vaikka oltaisiin suljetulla alueella.
Jos tälle linjalle mennään niin F1 autolla ajo pitää kieltää. Ajoneuvosta pitää olla esteetön näköyhteys eteenpäin. F1 autosta ei tuota perälautaa näe, lisäksi olisi riittänyt, jos avonaisen perälaudan olisi merkkinnyt punaisella merkillä, liinalla yms.

Laitatko vielä linkin tieliikennelakiin niin voin tarkistaa väitteesi.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ikävä tapahtuma, joka olisi voitu välttää (kuten varmaan kaikki muutkin). Sanoisin että suurin syyllinen (jos niitä on pakko etsiä) on nuo testirajoitukset ja tällaisten "keinotekoisten" testiratojen käyttö, jossa turvallisuusaspektit on hieman huonommassa hapessa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ei vaan todennäköinen tapahtumakulku. Tietenkin voi olla että kuorma-autoa oltiin juuri purkamassa, mutta pidän sitä epätodennäköisenä kuvien ja kerrotun perusteella.
Ei sitä kuortsikkakuskia pidä "hirttää" jos sattui epähuomiossa jäämään lifti auki . Sitä näkee lähes päivittäin tapahtuvan jakeluautojen kuskeille ja muillekkin alan ammattilaisille . Ikävää se toki on , mutta sellasta sattuu .
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Saattaa olla, tai saattaa olla olemattakin. Jos lauta on pidemmän aikaa ollut tuossa asennossa, niin yksi syyllinen on helppo löytää. Perälaudan käyttö on kuin turvavyön käyttökin. Se on opeteltava. Vyö kiinni tai vyö auki. Lauta kiinni tai lauta auki. Silloin kun lauta on auki, niin se on tasantarkkaan ala-asennossa silloin kun ei lastata tai pureta. Ei välttämättä tämän kuljetusrekan kuski ole joutunut availemaan paikoissa, missä muutakin liikennettä.

No pelkkiä arvailuja, tapahtumia se ei valitettavasti muuta.
Näin se on. Jos vaikkapa joku mopoilija siviililiikenteessä törmäisi tuossa asennossa olevaan perälautanostimeen, joka ei ole sillä hetkellä ollut käytössä niin kyllä siitä kuorma-autonkuljettaja syytteen saisi. Vähän sama juttu kuin trukissa tai kauhakuormaajassa pitää pysäköidessä aina laskea piikit/kauha/etulevy alas, vaikka oltaisiin suljetulla alueella.
On se hyvä, että tällekkin onnettomuudelle on jo syyllinen löydetty. Tärkeintä kuitenkin, että syyllinen on joku muu, kuin onnettomuuden aiheuttaneen auton kuljettaja.:rolleyes:

Mielestäni kuitenkin melko ennenaikaista lähteä syyttämään kuorma-auton kuljettajaa. Etenkään kun ei tiedetä kauanko lauta oli ollut ko. asennossa ja oliko joku mahdollisesti hakemassa tavaratilasta jotain. Kyllä kuljettajalla pitäisi olla viimekädessä vastuu kuljettamastaan ajoneuvosta, etenkin jos törmää liikumattomaan esteeseen.

En tiedä brittiläisestä oikeuskäytännöstä, mutta jos vastaava tapahtuisi suomessa en olisi yhtään yllättynyt että kuljettaja saisi linnaa. Täällä kun oikeuslaitos ja oikeudenmukaisuus ovat jo lähes toistensa vastakohtia. Suomessa on muutenkin aina tärkeämpää syyllisen löytäminen, kun tapahtumien totuudenmukainen selvittäminen. Mielenkiintoinen keskiaikainen perinne, modernissa yhteiskunnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei sitä kuortsikkakuskia pidä "hirttää" jos sattui epähuomiossa jäämään lifti auki.
Kuka hirttämisestä on puhunut? Haluttiin syy onnettomuudelle, niin siinä on aika merkittävä tekijä. Kyllä tollanen auki jäänyt lifti aika vaarallinen on liikenteessä ja parkkipaikoilla. Ihmiset olettaa kokemusperäisesti, että kuorkin perä loppuu siihen mihin kontti. Ei sieltä mitään liftiä katseella haeta.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Itse en löytänyt vielä. Kerro heti
Ei tässä todellakaan syyllisiä ole löydetty eikä se meidän tehtävä olekkaan. Todettiin vaan, että työntekijä joka perälaudan tuohon asentoon jätti saattaisi ainakin Suomessa joutua syytteeseen mikäli ei ollut kyse lastaamistoimenpiteestä. Hän ei ole tuolloin noudattanut saamiaan turvallisuusohjeita. Syytteeseen joutuisi todennäköisesti myös hänen työnantajansa ja selvitettäisiin onko annettu tarpeellinen opastus laitteen turvalliseen käyttöön ja noudatettu valmistajan antamia turvaohjeita.

Eikä syytteeseen joutuminenkaan tarkoita, että välttämättä tuomittaisiin. Mikäli joku tuomittaisiin kyse olisi työturvallisuusrikoksesta tai -rikkomuksesta. Josta tuskin missään Euroopan maassa hirttotuomiota saa...

Ja se, että joku on havainnut jonkun säännön rikkomista tapahtuvan päivittäin, ei tarkoita, että sääntö olisi kumottu.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Itse näkisin niin, että tuota lavan vaakatasoon jättänyttä henkilöä voisi tilanteesta syyttää, jos De Villota olisi ajanut ns. epähuomiossa siksi ettei olisi avonaista lavaa autosta nähnyt. Eli rekka olisi ollut vähän niinkuin ajoreitillä. Nyt on kuitenkin ilmeisesti vaan auto lähtenyt yllättäin vauhdilla odottamattomaan suuntaan. Syy varmaan on joko suhteellisen kokemattoman kuskin sählääminen tai tekninen vika autossa.

Jännä muuten sinänsä ettei ole vieläkään syystä tietoa. Luulisi, että aika nopeasti tuo tapahtumien kulku jostain telemetriatiedoista olisi selvinnyt. Voihan se toki olla, että syytä ei vaan haluta kertoa vaikka tiedossa olisikin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Emt. mut kai tuosta poliisi ilmoittaa ensimmäisenä, kun he tapauksen jokatapauksessa tutkivat?
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Itse näkisin niin, että tuota lavan vaakatasoon jättänyttä henkilöä voisi tilanteesta syyttää
Näin varmasti moni ajattelee, mutta onko aina pakko olla jossakin syy? Semmonenkin juttu on kuin shit happens. Kaikkeen ei voi vaikuttaa :eek:

Anyway, tosi ikävä juttu ja toivottavasti De Villota tuosta toipuu mahdollisimman vähillä pysyvillä vammoilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jännä muuten sinänsä ettei ole vieläkään syystä tietoa. Luulisi, että aika nopeasti tuo tapahtumien kulku jostain telemetriatiedoista olisi selvinnyt. Voihan se toki olla, että syytä ei vaan haluta kertoa vaikka tiedossa olisikin.
Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt, niin kaikki Marussian kautta tuleva tiedostus on toistaiseksi tapahtunut vain De Villotan perheen luvalla. Mikä tällä hetkellä lieneekin se ainoa oikea tapa. Ja voisi olettaa ettei julkisuuteen annetakaan sen tarkempia tietoja, ennen kuin Marian kohtalo on selvillä. "Syyllisen" julkinen ristiinnaulitseminen kun tällä hetkellä vähän toisarvoinen seikka.
 
Ylös