Markus Palttalan ajot 2006-2007

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Uusi vuosi uudet kujeet. Aika kirjaimellisesti. Uusi Corvette C6.r alla ja ilmeisesti BelCar sarja jätetty taakse. Edessä kausi Ranskan GT-sarjassa ja LMS:ssä. Jos tuo toinen ketju pysyy enempi yleisten juttujen kyselemisenä ja tässä ketjussa kisaraportteja? Koitetaan..

2006 LMS kalenteri
Istanbul (TR) 7th-8th-9th April 2006
Spa (B) 12th-13th-14th May 2006
Nürburgring (D) 14th-15th-16th July 2006
Donington (GB) 26th-27th August 2006
Jarama (Es) 22nd-23rd-24th September 2006

2006 LMS Entry list

The season-long entry list to the 2006 Le Mans Series has been announced. In total, 48 cars are expected to enter each of the five rounds, starting at Istanbul in early April. However, only 46 cars are able to participate at the Donington round, due to limited pit space.
Eli sarjaan riittää kiinnostusta. Liikaakin ilmoittautuneita Doningtoniin. GT2-luokasta putoaa muutama pois.

Palttalan kilpakumppaneita GT1-luokassa
LM GT1
50 LARBRE COMPETITION - Aston Martin DBR 9 - TBA/TBA/TBA
51 B-RACING RS LINE TEAM - Lamborghini Murcielago - Norbert Walchhofer/Philipp Peter/TBA
55 TEAM ORECA - Saleen S7-R - TBA TBA TBA
61 RUSSIAN AGE RACING - Aston Martin DBR 9 - Nikolay Fomenko/TBA/TBA
62 RUSSIAN AGE RACING - Ferrari 550 Maranello - TBA/TBA/TBA
67 CONVERS MENX TEAM - Ferrari 550 Maranello - Peter Kox/Robert Pergl/Alexei Vasiliev
70 PSI EXPERIENCE - Corvette C6-R - Kuismanen/Jos Menten/Markus Palttala
71 PSI EXPERIENCE - Corvette C5-R - TBA/TBA/TBA
72 LUC ALPHAND - Corvette C5-R - Jérôme Policand/Patrice Goueslard/David Hallyday

Ja patonkimaahan suuntautuu myös PSI:n matka. Tosta Palttala for Dummies-ketjusta tämä

Petri Piira sanoi:
C5-R of PSI for Palttala Kuismanen in French GT

Babelfishin jonkinlainen käännös..
PSI commitment Markus Palttala and Pertti Kuismanen in French Gt-kampioenschap a corvette C5-R for the Finnish two-high rolling mill. C6-R of PSI goes to Philippe Alliot and David Halliday, also for the FFSA GT.

It sees more and more to that not only Palttala, but also Kuismanen this year the Belcar Original left late to lie. Kuismanen, which coloured the seasons previous the Belcar with its white Viper, change to PSI C5-R for the French GT. That C5-R chassis no. 6, which PSI overkocht of Pacific Coast Motorsport, are.
Tossa on väärä 'Vette annettu, korjattu vähän ajan päästä.
Markus Palttala and Pertti Kuismanen does not will drive the French GT in 2006, on C5-R, but on C6-R of PSI. That communicates our Palttala.

PSI have expired winter two corvettes bought, which both is used in the FFSA GT. C6-R goes eventually to the finnen palttala kuismanen and C5-R is for the French cross-belt Alliot-Halliday.
:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Siinä se tulee, uus lelu kaudelle 2006

Taitaa Markustaki vähä jänskättää uudessa autossa, niin vakavana ollaan :wink:


ps. F1-forumin ratakuskit, ois töitä tarjolla PSI Experience is looking for a driver for the full LMS season on a Corvette C5-R #006.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Jehna, jos saan rataleiman ajettua keväällä niin pitääpä hakea hommaan :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Moi,

Mukava nähdä, että uutta uutisketjua väsäillään. En olekaan nyt hetkeen ehtinyt käydä kirjoittelemassa, sillä jostain kumman syystä on ollut hieman kiireistä...

Lähdemme maanantaina reilun viikon testikiertueelle Paul Ricardiin ja Estoriliin ja sen jälkeen on varmasti mielenkiintoista juteltavaa! Corvettehan on nopea paperilla, mutta ensimmäiset kierrokset kurvaillaan ensi tiistaina. Jätetään siis spekulaatiot väliin ja käydään asiaan parin viikon kuluttua.

t.Markus
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jos ei muuta niin onhan 'Vettessä ainakin äänet kohdillaan :wink: Kattelin just 2005 Lemansia, siellä oli incar-kamera toisessa C6.r:ssä. Mouruaa hienosti äänet. Pitää kattoa osaanko tosta pätkästä ottaa pelkät äänet irti ja jakoon.

Jos sullakin jossain kisassa tulee tylsiä hetkiä, niin voit vähän hidastella ja antaa hanaa ja samalla sit kuunnella koneen kehräystä :thumbup: :D
 
Viimeksi muokattu:

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Blue Corvette in Action

First practice photos of PSI - Experience Corvettes

Orginal and all photos: Infoscourse Site and Infoscourse Site





Speed at the track, only for GT1 - cars:
Voiture (GT1) Lap Times
Saleen Zakspeed 2.04.840
Aston Martin RaceAlliance 2.05.271
Corvette PSI 2.07.634
Corvette PSI 2.07.701
Lamborghini B-Racing 2.10.571
Lamborghini Reiter 2.10.967

For more news and so...look to :Interested News Flashes in Yvonne's Corner.
 
Viimeksi muokattu:

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Hi,

And this is the Corvette C6-R with its livery :



More photos : Jos Menten Racing

Note from me: Jos Menten is co-driver of Markus Palttala and Pertti Kuismanen
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala & Kuismanen & Menten lähtevät toisena luokassaan Istanbulin kisaan. Aika-ajojen tulokset
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttalan porukka oli pitkään luokkansa kolmantena, mut nyt on jotain tapahtunut 79 kierroksen jälkeen ja ovat pudonneet viimeiseksi. Live Timing

Noh, ei sitä muillakaan ihan parhaalla mahdollisella tavalla suju..

"Patrick Peter has announced that this has become a four hour race - there was a "miscalculation" and the circuit is 8,000 litres short of fuel... red faces all round."
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
79 kierrokseen jäikin Palttalan kisa. Pitää odotella Palttalan raporttia tapahtumista.

Lopputulokset
1. Collard/Boullion Pescarolo Sport Pescarolo C60 Judd 134 laps LMP1
2. Barazi/Vergers/Belloc Barazi Epsilon Courage C65 AER 128 laps LMP2
3. Belicchi/Zonca/Moller Lister Storm Racing Lister Storm Hybrid 127 laps LMP1
4. Berridge/Evans/Owen Chamberlain Synergy Lola B06/10 AER 127 laps LMP1
5. Rostan/Bruneau Pierre Bruneau Pilbeam MP93 Judd 125 laps LMP2
6. Vosse/Lamy/Gardel Larbre Aston Martin DBR9 125 laps GT1
7. Leroch/Morris/Hahn G-Force Courage C65 Judd 125 laps LMP2
8. Belmondo/Andre/Clairay Paul Belmondo Courage C65 Ford Mecachrome 124 laps LMP2
9. Pergl/Kox/Vasiliev Convers MenX Ferrari 550 Maranello 124 lapsGT1
10. Policand/Gouesland/Beltoise Alphand Aventures Corvette C5-R 123 laps GT1
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tervehdys, kilpailu jäi tosiaan kesken vajaan kolmen tunnin kurvailun jälkeen, kun laturi sanoi sopimuksen irti. Autosta siis loppui virta...

Harmittava juttu, sillä siinä jaettiin kerralla viidesosa kauden pisteistä ja tämä oli kova kolaus mestaruustavoitteille.

No, nyt ei ehditä jäädä asiaa puntaroimaan, sillä ylihuomenna lähdemme kohti seuraavaa kilpailua Ranskan Nogaroon. Siellä alkaa FFSA GT eli Ranskan GT-mestaruussarja. Rekka tulee Istanbulista suoraan ja on tällä hetkellä laivassa matkalla Italiaan, toivottavasti ehti ajoissa treenien alkuun...

Noiden raporttien kanssa on nyt ollut vähän hiljaista, mutta eiköhän niitäkin ala taas pian putoilla :)
 
Viimeksi muokattu:

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Hi,

Yeah!!! Markus' third race with the Corvette C6-R...lead to the podium!!!! :D

Congratulations Markus (and Pertti) !!!! :ahem: :thumbup:

For more info: FFSA GT site or FFSA-GT Nogaro in Yvonne's Corner!
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kolmas FFSA-kauden avauksessa (vai miten tuo edellinen postaaja saa teille C6.r "kauden" kolmannen lähdön, missaanko jotain? Kaksi lähtöä FFSA:ssa? + LMS). En tiedä tän kauden Ranskan GT-sarjan tasosta, osaatko valaista. Ja oliko itse kisa ongelmaton?

Henk. koht. perstuntumalla ois C6:lla kenties voinu päästä korkeammalle? En tiedä miten tiimien renkaat menee jne. ALMS:ssa ainakin Michelin on reilusti Pirelliä parempi (Sebringissä C6.r vs Aston Martin).
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Kolmas FFSA-kauden avauksessa (vai miten tuo edellinen postaaja saa teille C6.r "kauden" kolmannen lähdön, missaanko jotain? Kaksi lähtöä FFSA:ssa? + LMS). En tiedä tän kauden Ranskan GT-sarjan tasosta, osaatko valaista. Ja oliko itse kisa ongelmaton?

Henk. koht. perstuntumalla ois C6:lla kenties voinu päästä korkeammalle? En tiedä miten tiimien renkaat menee jne. ALMS:ssa ainakin Michelin on reilusti Pirelliä parempi (Sebringissä C6.r vs Aston Martin).
FFSA GT -sarjassa on tosiaan kaksi tunnin kilpailua per viikonloppu. Ensimmäisen kisan aika-ajon ajavat tiimin B-kuljettajat ja he myös starttaavat ekaan lähtöön. Toinen aika-ajo ja toisen kisan startti on sitten A-kuljettajien heiniä. Viikonloppuja on seitsemän ja lähtöjä yhteensä 14.

Käytössä on kuljettajien jakaminen pro-kuskeihin ja amatööreihin. Kaksi prota ei saa ajaa samaa autoa, muuten tulee penaltia. Tämä systeemi on erittäin toimiva ja pitää sarjan tasaväkisenä.

Taso on tänä vuonna todella kova, kelpaa vertailun mille tahansa sarjalle ja esim. Belcar on kaukana takana. Kärkisijoista kamppailee mm. 4 Corvettea, kaksi Saleenia (joista toinen on Oreca, joka aloitti Saleenin virallisena tehdastiiminä ja rakensi uusia autoja), pari Listeriä, Larbren Maranellot sekä lukuisia Vipereita, jotka on sääntöhelpotuksilla pidetty kilpailukykyisinä. Kuskipuolella on paljon Ranskan kovimpia kuljettajia kuten Soheil Ayari, Christophe Bouchut, Anthony Beltoise etc.

Sarjan ainoa heikko puoli on ranskalaisten omavaltaiset sääntötulkinnat, joilla he sekoittelevat pakkaa välillä miten lystäävät.

Kaikki ajavat Pirellin (periaatteessa) yksityyppirenkailla. Käytännössä kuitenkin eri automerkeillä on erikokoisia renkaita ja eri seoksilla. Tästä ei sitten ota mitenkään selvää, miten tämä vaikuttaa kilpailukykyyn.

Käytössä on myös menestyspainotsydeemi, jonka mukaan kilpailun voittaja saa 80kg ja kakkonen 40kg. Nämä pysyvät autossa kaksi seuraavaa lähtöä, paitsi jos uusia top 2 sijoituksia tulee heti perään. 80kg on myös maksimi vaikka voittaisi useampia lähtöjä peräkkäin.

C6 oli sarjalle vähän punainen vaate kauden alla ja sitä syynättii aika tarkkaan. Otimme ehkä hieman varovaisesti tämän takia. Todellisuudessa Orecan Saleen oli kuitenkin ylivoimaisesti nopein: kaksi paalua ja 2 voittoa. Jälkimmäinen voitto tuli täydellä painolastilla.

Meillä oli kohtuullinen viikonloppu, sillä molemmat autot olivat molemmissa lähdöissä viiden joukossa ja pisteissä nyt 2. ja 4. Aika paljon sählinkiä siihen kuitenkin mahtui!

Ekassa startissa ajoin toisen hukin ja pääsin radalle viidentenä. Ohitin meidän C5:n ja ajoin kakkosen ja kolmosen (Larbren Ferrari ja toinen Saleen) kiinni. Säästelin hyökkäystä kisan loppuun, mutta pelin ratkaisi kierroksella ohitettava kilpakumppani. Kun Ferrari ja Saleen lähtivät ohittamaan kolmen Porschen ryhmää, niin niistä viimeinen sai kuningasidea lähteä Saleenin imussa ohittamaan muita Porscheja. Hän ei huomannut minua peileissä ja siinä vähän hiekka pöllysi. Jäin tilanteessa 6s enkä saanut sitä enää kiinni viimeisten neljän kierroksen aikana. Tulokseksi neljäs, mahdollisuudet sijoihin 2-4.

Tokassa aika-ajossa olin kärjessä kun ajettiin sadekelin kumeilla. Lopussa rata kuivui ja alkoi lottoaminen, kuka saa vapaan viimeisen kierroksen. Olin siinä neljäs. Lähdössä nousin kolmanneksi ja ekan kierroksen päätteeksi kampesin toiseksi. Yritin puristaa Orecan Saleenia kiinni, mutta ero pysyi samana +3s. Nopein kierrokseni oli vajaan pari kymmenystä hitaampi, takana tuleviin tuli rakoa tasaisesti paljon enemmän.

Kärsimme koko viikonlopun renkaiden keston kanssa. Auto tuntuu hyvältä uudella pyörällä, mutta pito loppuu todella nopeasti. 6-7 kierroksen kisailun jälkeen aloin jäädä kelkasta ja ruuhkassa ero kasvoi vielä enemmän. Lopulta jopa Bouchut sai minut kiinni ennen stoppeja. Hän ei kuitenkaan päässyt kertaakaan yrittämään ohitusta.

Kuljettajan vaihtoon siis sijalla kaksi. Siinä sitten sähelsimme stopin oikein huolella ja aikaa paloi ylimääräiset 20s..!! Lopussa hävisimme kakkossijan 0,4 sekunnilla, joten varma 2. tuhrittiin varikolla. Tulokset siis 4. ja 3., maksimitulokset olisivat olleet 2 x 2.

C6 on erinomainen auto, mutta sen kanssa riittää vielä hommia. LMS:ssä olemme haastajan asemassa, sillä ajamme Dunlopeilla muiden Michelinejä vastaan. Ranskassa pitää tehdä töitä auton säätöjen kanssa, jotta kumit jaksavat loppuun asti. C6 ei kuitenkaan ole mitenkään ylivoimainen auto, vaikka niin tehdastiimin tuloksista voisi tulkita. Aston on useimmiten ollut nopeampi, mutta GM on hoitanut homman kilpailutaktiikoilla. Meillä on vielä paljon opittavaa, mutta kauden alku on kuitenkin ollut varovaisen positiivinen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Markus Palttala sanoi:
FFSA GT -sarjassa on tosiaan kaksi tunnin kilpailua per viikonloppu. Ensimmäisen kisan aika-ajon ajavat tiimin B-kuljettajat ja he myös starttaavat ekaan lähtöön. Toinen aika-ajo ja toisen kisan startti on sitten A-kuljettajien heiniä. Viikonloppuja on seitsemän ja lähtöjä yhteensä 14.

Käytössä on kuljettajien jakaminen pro-kuskeihin ja amatööreihin. Kaksi prota ei saa ajaa samaa autoa, muuten tulee penaltia. Tämä systeemi on erittäin toimiva ja pitää sarjan tasaväkisenä.
Sama systeemihän taitaa olla käytössä myös WTCC:n mukana kiertävässä uudessa International GT Openissa.

Mua tuossa hämää lähinnä se, miten kuljettajan taso oikein määritellään?
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
YEAAHHH!!!!!!!

Hi,


Race 1 in Lédonen had this result!!!!

1PALTTALA M / KUISMANEN P PSI Expérience Chevrolet Corvette C6-R GT1 1h00:46.913 1:18.439 / 36
2 AYARI S / HERNANDEZ B Oreca Saleen S7-R GT1 1h00:49.613 2.700 1:19.124 / 29
3 ALLIOT P / HALLYDAY D PSI Expérience Chevrolet Corvette C5-R GT1 1h00:49.932 3.019 1:20.003 / 44

Great!!! Congratulations !!!! :ahem: :thumbup: :)

All results, race 1:Race 1 Lédonon

Some photos:


 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Toisessa lähdössä ollut sit jotain ohjelmaa, sijoitus vasta kahdeksas. Osaakos Markus valaista mitä tapahtui? PSI:lle silti voitto, kun C5-r listan kärjessä.

ps. tekeekö enää mieli palata Porschen rattiin?
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Otto Hokkanen sanoi:
Sama systeemihän taitaa olla käytössä myös WTCC:n mukana kiertävässä uudessa International GT Openissa.

Mua tuossa hämää lähinnä se, miten kuljettajan taso oikein määritellään?
Ei tuo minullekaan ole kovin selvää. Ranskalaiset luokittelevat kuskit omavaltaisesti tiettyjen kriteerien mukaan. Esimerkiksi aiempi kattava kokemus kansainvälisissä kilpasarjoissa tai menestys Ranskan omissa (pikkuformulat, Porsche Cup etc etc) voivat tuoda kuljettajalle pro-statuksen. Eihän toki suurin osa proksi nimitetyistä oikeasti leipäänsä tässä sarjassa ajamalla tienaa, mutta tässä haetaankin periaatteellista jakoa, jotta sinne ei joku tiimi palkkaa paria huippukuljettajaa ja pidä muita pilkkanaan.

Tämän lisäksi siellä on ikäpykälä, jonka mukaan yli 50-jotain vuotiaat ovat automaattisesti B-kuljettajia. En tiedä tarkkaan sitä rajaa, mutta meidän toisen auton Philippe Alliot (116 F1-kisaa) olisi sen juuri tälle vuodelle saavuttanut, jos sitä ei oltaisi nostettu... Pertti siis menee automaattisesti iän puolesta tälle B-puolelle, vaikka hänellä meriittejä eri sarjoista onkin aika läjä.

Meillä on erittäin hyvät parivaljakot molemmissa autoissa, sillä Alliotin kanssa olen yleensä ryhmässämme kärjessä ja Pertti sekä David Hallyday ovat tasaisesti kolmen parhaan joukossa omassa ryhmässään.

Tällä hieman erikoisella säännöllä on saavutettu sellainen tilanne, että kilpailut ovat erittäin tasaväkisiä. FFSA GT-sarjassa on (ehkä vajavaisen) tietoni mukaan maailman suurin GT1-luokka: yli 20 autoa. Jos tätä vertaa LMS:n noin kymmeneen, FIA GT:n 12 tai ALMS:n reilusti alle kymmeneen, niin Ranskan sarja kestää hyvin kansainvälisenkin vertailun. Esimerkiksi viime kisassa olimme aika-ajoissa viidensiä, mutta vain 0,2 sekuntia paalusta. Tiimeinä Larbre ja Oreca ja kuljettajina Bouchut ja kumppanit ovat myös ehdotonta huippua. Mielenkiintoinen sarja.

Motors TV:ltä tulee kaikki kisat..
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Toisessa lähdössä ollut sit jotain ohjelmaa, sijoitus vasta kahdeksas. Osaakos Markus valaista mitä tapahtui? PSI:lle silti voitto, kun C5-r listan kärjessä.

ps. tekeekö enää mieli palata Porschen rattiin?
Toinen lähtö meni vähän poskelleen paristakin syystä. Ensinnäkin siinä oli hieman liikaa puristusta ja mulla lipesi ulos linjalta, kun osuin radalle valuneeseen öljyyn. Menetin siinä sen hetkisen neljännen sijan. Lopussa Pertillä oli sitten aika punnertaminen, sillä lauantain voitosta "ansaitut" 80kg lisäpainoa aiheuttivat sen, että renkaat kuluivat taas todella rajusti. Olimme silti matkalla viiden joukkoon, kunnes siellä oli lopussa taas jotain liukastelua ja jäimme kahdeksanneksi. Kaiken kaikkiaan heikko lähtö meiltä ja sarjan tasaisuudesta johtuen pienetkin virheet maksavat todella paljon.

Menestyspainot siis vaikuttavat aika lailla tuloksiin. Tämä toki on niiden tarkoituskin. Näyttäisi siltä, että ne syövät meiltä vauhtia paljon enemmän kuin Saleenilta, mistä sitten johtuukin. Painot pysyvät aina kaksi lähtöä eli Dijonin eka startti ajetaan vielä raskaana ja toiseen saadaan ne pois (mikäli ekasta ei tule tulosta kahden parhaan joukkoon).

Muuten alamme päästä vauhtiin, sillä olin molempien harjoitusten sekä molempien kilpailulähtöjen nopein. Tästä on hyvä jatkaa..

P.S. ai niin.. Porschen rattiin ei nyt ole suurta kaipuuta, sillä kansainvälisissä kisoissa, nykyisten sääntöjen vuoksi, Porschella ei ehdi näihin voittotaisteluihin. Porsche on meillä kuitenkin vielä vahvasti mukana mm. Belcarissa ja olen tänäkin keväänä yhden testin ajanut tupla-Turbollamme. Katsotaan, josko saksalaisellakin vielä ajan kisoja tänä vuonna, hyvin mahdollista. Uusi 997 RSR tuo varmasti uutta väriä GT2-luokkaan ensi vuonna ja kaikki on ensi kaudelle mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös