Markus Palttalan ajot 2006-2007

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
LMS 1 - Barcelona

Morjens,

Pienen viivästyksen jälkeen lyhyitä raportteja kauden tähän mennessä ajetuista kisoista.

Barcelonassa sijoituimme lopulta kahdeksanneksi. Näin saavutimme minimitavoitteen eli pistesijan, mutta eihän siihen kuitenkaan voinut olla tyytyväinen, vaikka tämä olikin tiimille ensimmäinen piste kauden 2006 jälkeen.

Mikael aloitti kisan ja ajoi ihan kohtuullisen stintin siihen alkuun. Pari kertaa lipsahti hiekoille, kun meinasi tila loppua protojen kanssa, mutta auto säilyi ajokelpoisena ja matka jatkui. Voi olla, että toisessa osumassa hieman pyöränkulmat muuttuivat, sillä eturenkaat kuivat todella rajusti. Jouduimmekin vaihtamaan kovempaan seokseen minun hukini jälkeen. Se kovempi rengas toimi itse asiassa paremmin, joten niitä olisi kannattanut kokeilla jo treeneissä.

Mikael-Markus-Mikael-Markus vetojen jälkeen olimme kilpailussa viidentenä. Auton omistaja Paul Daniels hyppäsi puikkoihin viimeiselle vuorolle ja hän joutui hieman antamaan periksi ja tulimme maaliin kahdeksantena. Pitää muistaa, että hän ei ollut ajanut minkäänlaista kilpa-autoa yli puoleen vuoteen, joten tuntuma ei ollut ihan parhaimmillaan.

Pääsimme kuitenkin maaliin ja keräsimme arvokkaita kilometrejä FIA GT -sarjaa ajatellen. Vaikka auto onkin viime vuoden malli ja alla Dunlopit, on sillä ajamisesta kuitenkin pelkästään hyötyä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
LMS 2 - Monza

Mikael ei ollut kovin innokas jatkamaan Le Mans -sarjassa avauskisan jälkeen. Pari pääsyytä taisivat olla se, että Monzan kisa oli samaan aikaan esteratsastuksen World Cup -finaalin kanssa, johon Mikael sai ensimmäisenä suomalaisena paikan ja se, että GT2 -luokan kilpailuissa on aika lailla hommia myös nopeampien prototyyppien kanssa.

Meidän autokuntamme kuitenkin vahvistui entisestään, kun mukaan liittyi Tim Sugden. GT-hommia seuranneille Sugden on varmasti tuttu nimi Porschen tehdastiimin GruppeM:n ajoilta FIA GT:stä ja ALMS:stä sekä viime vuosina Virgon, Scuderia Ecossen ja CR Scuderian Ferrarien puikoista.

Tiimi oli myös päivittänyt autoa ja saimme Monzaan tämän vuotisen vaihdelaatikon, joka on kevyempi ja antaa paremman mahdollisuuden säätää autoa.

Olimme selvästi paremmassa vauhdissa kuin Barcelonassa ja ajoin aika-ajoissa seitsemänneksi vajaat 2 sekuntia paalusta. Tuo ero on tietenkin todella suuri, mutta sitä on ainakin osittain hyvin helppo selittää.

Ensinnäkin Virgo, joka myös käyttää Dunlopeita, ajaa Dunskin tämän vuotisillä kehitysrenkailla, kun taas meillä on alla viime vuotiset standardit. Näistä löytyy helposti ainakin sekunti. Jos taas verrataan nopeimpaan Porscheen eli Liebin laitteeseen, niin se on LMS-sarjan ainoa ns. virallinen Porsche ja pelkästään huippunopeudessa olimme heitä 10km/h perässä ja tämä tuntuu Monzassa. Heillä on myös ainoina käytössään paremmat Michelinit. Tämän vuoksi esim. Westbrookin ja Simonsenin Porsche on yleensä selvästi Liebiä jäljessä.

Kun siis nuo kaksi jätetään pois laskuista, niin edessä oli sekunnin päässä entisen DTM-kuljettaja Pierre Kafferin Ferrari. Sugdenilla on homma hanskassa ja myös Paul Daniels oli paljon paremmassa vauhdissa, kun itseluottamusta kertyi lisää.

Päätimme ottaa pienen riskin ja yrittää ajaa tuplastinttejä renkailla, jolloin joka toisella stopilla säästyy parikymmentä sekuntia aikaa. Tämä toimi hienosti ja olimme jo toisella sijalla minun ja Timin tuplien jälkeen!

Auto kulki hyvin ja vauhti oli kohdallaan. Ainoa ongelma oli kytkin, joka lakkasi toimimasta jo kisan ensimmäisillä kierroksilla. Tämä ei sen kummemmin minua häirinnyt, sillä jarrutan vasurilla enkä muutenkaan käytä kytkintä kuin varikolla. Paul kärsi tästä kuitenkin valtavasti eikä päässyt oikein eteen eikä taakse. Hän tulikin pois radalta ennen aikojaan ja minä hyppäsin puikkoihin viimeiseksi tunniksi.

Nousin takaisin kuudenneksi kahdeksannelta sijalta, mutta n. puoli tuntia ennen maalia etujousituksemme petti ja jouduin viettämään lähes 20 minuuttia varikolla. Putosimme takaisin kahdeksanneksi ja IMSA:n Porschen hylkäyksen jälkeen lopputulos oli 7.

Sijan parempi kuin Barcelonassa, mutta pettymys oli valtava. Olisimme voineet taistella jopa voitosta tai vähintään podiumista, mutta nyt osui liikaa ongelmia yhteen lähtöön. Kilpailukyvyn parantuminen oli kuitenkin hyvin rohkaisevaa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kiitokset taas raporteista! :thumbup:

Oliko uudella vaihdelaatikolla vaikutusta kytkimen rikkoutumiseen...? :doubtful:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
LMS 3 - Spa

Spassa jatkoimme samalla kuljettajakolmikolla eli ajoin Paul Danielsin ja Tim Sugdenin kanssa. Sain järjestettyä Mikaelille paikan Rollcentre Racingin LMP1 Pescaroloon. Hän pääsi näin toteuttamaan unelmaansa ajaa protolla suosikkiradallaan.

Odotukset olivat korkealla, sillä Dunlop lupasi tuoda meille samat renkaat kuin millä Virgon Ferrari kurvailee ja tiimi oli tehnyt suuren satsauksen ja hankkinut lisää 2008-mallin osia. Auto erosi tämän vuotisesta vielä iskareiden ja moottorin osalta, mutta laatikko, aerodynamiikka ja loput jousituksen osat on nyt päivitetty.

Ensimmäinen pettymys koettiin jo ennen ensimmäistä harjoitusta, kun kuulimme, että joudumme sittenkin jatkamaan viime vuotisilla renkailla. Spassa näistä syntyvä ero on vielä paljon suurempi kuin Monzassa. Suurin haaste viikonlopulle oli kuitenkin löytää oikeat säädöt uusien osien kanssa. Kolme tunnin treeniä on loppupeleissä aika lyhyt aika tehdä suuria muutoksia, varsinkin kun kolmen kuljettajan pitää myös harjoitella ja löytää vauhtinsa.

Aika kävikin vähän lyhyeksi ja aika-ajot uhrattiin testaamiseen, jota jatkettiin vielä warm-upissa ja jopa kilpailun lämmittelykierroksilla. Auto ja vauhti paranivat koko ajan, mutta kilpailun käytännössä pilasi 'pieni' säätövirhe.

Ihmettelin lämmityskierroksella, miksi auto ei kulje ollenkaan suoraa. Oikealle kääntyvissä mutkissa se aliohjasi liikaa ja vasureissa taas yliohjasi rajusti. Lähtöruudukossa vikaa ei löytynyt, mutta kilpailun jälkeen tiimi löysi syyn. Oikea takarengas haritti 3mm, sen sijaan että se olisi ollut -2mm aurauksella. Auto kääntyikin vasemmalle yhtä hyvin kuin jos siinä olisi ollut myös kääntyvät takarenkaat. Onneksi Spassa ei ole nopeita ja haastavia vasemmalle kääntyviä mutkia, muita kuin Eau Rougen alku, Double Left eli Pouhon ja Blanchimont...

No, tällä piti kammeta kilpailu alusta loppuun. Eka stintti oli ehkä urani vaikein. Pääsin ohittamaan muutaman auton alussa, mutta renkaiden kuluessa auto muuttui koko ajan vaikeammaksi ja putosin takaisin kahdeksanneksi. Seuraavaksi vuorossa oli Sugden ja tämän jälkeen Daniels. Paul pyörähti kerran ja joutui vaihtamaan uudet renkaat alle, mutta tämä ei hirveästi meidän hidasta menoa haitannut.

Minun ja Timin toisten hukien aikana pääsimme takaisin pistesijoille ja Tim otti lopussa kuudentena ja seitsemäntenä ajavia selvästi kiinni, mutta Pösön kolarin jälkeinen turva-auto tuli juuri meidän ja edellä menevien GT2:sten väliin, joten peli oli pelattu ja lopputuloksena 8.

Le Mans -sarjassa ajettiin kolme kisaa ennen 24-tunnin kisan aiheuttamaa taukoa. Tuloslistojen perusteella ajoimme tasaisesti sijoille 7 ja 8, mutta totuus ei voisi olla paljon kauempana. Barcelonassa putosimme pari sijaa henkilökohtaisten virheiden takia, Monzassa meni vähintään podium ehkä jopa voitto teknisiin vikoihin ja Spassa ajoimme melko puhtaa kilpailun, mutta vauhti ei riittänyt tuota korkeammalle.

Tiimi ei ole vielä tällä kaudella testannut metriäkään, mutta aikoo ajaa muutaman testin ennen Ringin kisaa elokuussa. Olen menossa ainakin ensi torstaina Silverstoneen ja heinäkuussa pitäisi testata lisää. Yritämme myös painostaa Dunlopia antamaan meille ne paremmat pyörät ja toivon, että voisimme taistella Nürburgringillä jopa palkintopallisijoituksesta.

Jatkamme hyvin todennäköisesti samoilla kuskeilla vielä Ringillä, mikä on hieno asia. Mikael saattaa myös jatkaa Pescarololla, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Viimeinen LMS-kisa Silverstonessa menee päällekäin FIA GT:n kanssa, joten kauden finaaliin en pääse mukaan.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
burb sanoi:
Kiitokset taas raporteista! :thumbup:

Oliko uudella vaihdelaatikolla vaikutusta kytkimen rikkoutumiseen...? :doubtful:
Muksu-luurilta hyvä kysymys :) Sanotaan niin päin, että kytkinongelmia on ollut vain uuden laatikon kanssa. Uusi laatikko pohjautuu RS Spyderin boxiin ja myös 2008 GT2-Porschessa on hiilikuitukytkin. Se sinänsä toimii hienosti ja kestää hyvin, mutta tiivisteen kanssa on ongelmia. Kytkin ei siis mene rikki, vaan toimii taas hienosti ilmaamisen jälkeen. Meillä oli sama ongelma FIA GT -automme kanssa viime viikon testeissä ja olen kuullut myös muiden kärsivän samasta asiasta. Eiköhän tähän löydy hyvin pian ratkaisu. Mielenkiinnolla toki seuraan miten Porget etenevät Le Mansissa..!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
FIA GT 1 - Silverstone

Raportoin nyt sarja kerrallaan välittämättä kisaviikonloppujen järjestyksestä.

Lähdimme Silverstoneen suurin odotuksin erittäin hyvin sujuneiden testien jälkeen. Testeistä ei kuitenkaan voi vetää kovin pitäviä johtopäätöksiä, mutta vauhti on ollut kohdallaan ja kaikki on sujunut hyvin. Auto tuntuu kilpailukykyiseltä ja uskon, että olemme melko lähellä Ferrarin suorituskykyä. Ferrari on varmasti vielä edellä, mutta riippuen radan luonteesta, voimme välillä päästä yllättämään. Myös Mikaelin vauhti oli positiivista testeissä ja hän oli säännöllisesti vain muutaman kymmenyksen päässä minusta ja tehtaan pojista.

Porsche sai myös vähän apua ja minimipainosta vähennettiin 30 kiloa. No, olemme edelleen paljon painavampia kuin Ferrarit, mutta ero kapeni.

FIA GT:ssä ajetaan yksi 1h20min vapaa harjoitus ja saman mittainen esiaika-ajo. Jälkimmäinen on käytännössä sama kuin toinen treeni, mutta nimettiin uudelleen, jotta myös se kuski, joka ei aja varsinaista aika-ajoa, voidaan nimetä aloittamaan kisa.

Näihin kahteen sessioon saa käyttää kaksi sarjaa renkaita. Meillä alkoi viikonloppu vähän huonosti, kun Mikael teki rajun lukkojarrutuksen heti ensimmäisellä nopealla kierroksellaan ja eka setti tuhoutui täysin. Siinä piti sitten testata yli 2 tuntia yhdellä jäljellä olevalla rengassetillä. Mikael sai myös sen käyttöönsä ja ajoi ihan hyvän ajan ensimmäisessä treenissä.

Minä jouduin lipsuttelemaan kuluneilla gummeilla ja siinä oli vähän hankalaa löytää sopivia säätöjä autoon. Tämä ei kuitenkaan onneksi koitunut kohtaloksemme, sillä aika-ajo ajettiin pienessä tihkusateessa ja kisa vielä märemmässä kelissä.

Aika-ajo ei mennyt osaltani ihan nappiin, sillä kaksi ensimmäistä kierrosta meni munilleen, kun edellä ajaneita lipsui pihalle tai pyörähteli edessä. Rata kastui ja hidastui koko ajan ja jäin aika-ajossa kuudenneksi. No, ei se itse asiassa kovin huono saavutus ollut tuossa porukassa, mutta vähän jäi harmittamaan.

Mikaelin piti aloittaa kisa, mutta kun näytti siltä, että se aloitettaisiin märällä, niin päätimme vaihtaa järjestystä. Aloitin kisan kovemmilla saderenkailla ja tämä oli todella paha virhe. Ensimmäisen puolen tunnin aikana ne eivät toimineet ollenkaan ja putosin kärjen vauhdista koko ajan. Kärkiporukka ajoi full wets -renkailla. Ekan stinttini lopussa vauhti parani ja pääsin hieman lähemmäs kärkeä, mutta tässä vaiheessa välikelin renkaat olivat jo nopeimmat. Tulinkin varikolle vaihtamaan renkaat ja sen jälkeen oli vauhti kohdallaan.

Tiimi teki todella pahan taktisen mokan, kun ekalla stopilla autoon vaihdettiin alle toiset renkaat ja tankki laitettiin täyteen. Istuin siis pitkän stopin ajan autossa odottamassa ja kun toisella stopilla vaihdoimme kuskia, autolle ei tehty mitään. Tankkaus olisi pitänyt hoitaa kuskinvaihdon aikana, jolloin olisimme voittaneet n. 25 sekuntia.

Mikael ajoi ihan hyvän hukin siihen loppuun. Slickseillä mentiin kuitenkin kuivuvalla radalla jo kovempaa ja takaa tuli yksi Ferrari ohi.

Meillä oli periaatteessa joka välissä hieman väärät renkaat. Alussa liian kovat ja lopussa olisi pitänyt jo pistää slicksit alle. Lisäksi tuo varikkosohlaus maksoi aikaa, joten kuudes sija oli siihen nähden erittäin hyvä. Ainakin pistetili on avattu.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
FIA GT 2 - Monza

Monza sopii Porschelle paremmin kuin Silverstone ja kauden ekat testit samalla radalla sujuivat erittäin hyvin. Tavoitteenamme oli parantaa Silverstonen kuudennesta sijasta.

Mikael on erittäin motivoitunut ja haluaa kantaa kortensa kekoon ja oppia koko ajan lisää. Silverstonen jälkeisten keskustelujen jälkeen tiimi päätti, että toimimme samalla tavalla kuin Collard-Westbrook eli molemmat kuskit ajavat joka toisen aika-ajon ja startin. Monzassa oli siis Mikaelin vuoro johtaa toimintaa.

Treenit ajettiin sateessa ja automme toimi todella hienosti. Olimme molemmissa treeneissä aivan kärjen vauhdissa ja masentava sääennuste tuntuikin paljon paremmalta.

Rata kuitenkin kuivui yllättäen aika-ajoon. Mikael ei aivan onnistunut aika-ajossa ja jäimme sijalle 11 vajaat pari sekuntia paalulle ajanutta tiimikaveriamme Collardia hitaampana. Collardin kokemus ja taito näkyi tietenkin tuossa hankalassa tilanteessa, kun treeneissä ei saanut yhtään kuivan kelin kierrosta alle ja piti lähteä aika-ajoon kylmiltään.

Warm-up ajettiin taas märällä ja olin siinä neljänneksi nopein. Kilpailu ajettiin kuitenkin täysin kuivalla radalla.

Kilpailun alussa kärki meni menojaan ja seuraavaksi tuli ryhmä Ferrareita sijoilla 4-10. Mikael ajoi yhdentenätoista, mutta ei aivan pysynyt tuossa ryhmässä mukana. Toisaalta se pääjoukko ei myöskään päässyt karkaamaan kovin kauas. Kisamme oli kuitenkin käytännössä ohi, kun Mikael lipsautti jarrutuksen pitkäksi aivan stinttinsä lopussa ja kolautti Porschen seinään ensimmäisessä shikaanissa. Hän yritti parantaa aikaansa ja jätti jarrutuksen parikymmentä metriä liian myöhäiseksi. Hiekoilla kului parin kierroksen verran aikaa ja olimme kilpailun hännillä.

Autosta hävisi puolet takapuskurista, kolmannes pohjalevystä ja takasiiven pääty, mutta rengaskulmat ja jousitus säilyivät ehjinä. Se ei ollut kovin helppo ajaa, mutta koitin kuitenkin kurvailla sen minkä pääsin. Täysin logiikan vastaisesti vauhtini parani sitä mukaa kun takarenkaat kuluivat... Itse asiassa vauhti ei lopulta ollut kovin heikkoa, sillä olin vain 0,5s hitaampi kuin kisaa alussa johtanut Westbrook ja esimerkiksi sarjaa johtavan ja kaksi ensimmäistä kilpailua voittaneen Vilanderin Tonin paras aika oli samalla kymmenyksellä. Tämä ei kuitenkaan auttanut parantamaan sijoitusta, sillä kovassa porukassa parin kierroksen etumatka on tietenkin liian iso kahden tunnin kisassa.

Lopputuloksena 11. ja nolla pistettä. Westbrook-Collard näyttivät, että Porschella voi voittaa, vaikka menettivätkin ykkössijan AF Corsan valituksen myötä. Ainakin toistaiseksi, sillä FIA:n valitustuomioistuin kokoontuu ensi viikolla tuosta aiheesta.

Meidän pitää nyt skarpata ennen Adrian kisaa. Yhteistyön pitää parantua, lyhyiden harjoitusjaksojen aikana pitää keskittyä auton säätöjen löytämiseen ja virheet on jätettävä pois. FIA GT:n GT2 -luokka on tänä vuonna kovempi kuin koskaan ja siellä ei voi antaa millään osa-alueella yhtään periksi. Vauhtimme riittää parempaan kuin mitä olemme ensimmäisissä kisoissa näyttäneet!
 
Ylös