Markus Palttalan ajot 2006-2007

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Kiitos

Markus ja Olli, kiitos aivan älyttömästi näistä raporteista! Näitä on Todella mielenkiintoista lukea. Tässä maassa rata-autoilusta on muutenkin vaikea löytää juttuja, ja nämä teidän kisarapot lyö kaikki toimittajien jutut ihan 100-0.
Ei muuta kuin tsemppiä ens kaudelle ja Olli taas vähän useammin ratin taakse! :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hemmo sanoi:
Saas nähdä poikiko tämä "uran viimeinen" kilpailu vielä ajohommia Mietoisten poikien kanssa ensi vuodelle.
Ruotsissa onkin sopivasti myyty yksi KMS:n tämän kauden STCC-Audeista ;)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No niin, nyt on kausi sitten takana. Viimeinen kilpailu oli viime viikonloppuna Portugalissa, kun osallistuin Estorilin 6-tunnin kisaan G-Force Racingin Ligier LS49-prototyypillä. Sitä vehjettä voisi kutsua LMP3:ksi. Ajo-ominaisuuksiltaan ihan hauska peli, mutta tehoa on vain vaivaiset 250hv. On se sentään jonkin verran nopeampi kuin esim. nuo yllämainitut GT3-luokan vehkeet, varsinkin mutkanopeus on melko hyvä. Kierrosajoissa se taitaa sijoittua johonkin 2-litraisten Rellujen ja kolmosten väliin. (Lisäisin kuvan, jos osaisin...)

Samalla pelillä ajoin myös edellisen kisan eli Magny-Coursin 12-tuntisen. Molemmissa kisoissa ajoimme maaliin, mutta koko porukan vauhti ei ihan riittänyt kärkikahinoihin. Estorilissa oli siistiä, kun tiimi antoi startata ja nousin 22 paikalta kahdeksanneksi. Tuli ainakin ohiteltua.

Nämä kisat olivat mulle kokonaan uusi kokemus, sillä en ole aiemmin kilpaillut minkäänlaisella avoautolla. Vaikkei tehoa kovin paljoa olekaan, niin lyhyet jarrutusmatkat ja hyvä aerodynamiikka toivat fiilistä ajeluun.

Nyt väännetään kovaa vauhtia ensi kauden kuvioita ja tavoitteena on ajaa taas kokonaisia kansainvälisiä sarjoja tämän kauden keikkahommien sijasta. FIA GT näyttää tällä hetkellä vahvimmalta vaihtoehdolta, mutta mieli tekisi vielä yrittää tuonne rapakon taakse. Muutaman tiimin kanssa asiat ovat aika pitkällä, mutta katsotaan mihin päädytään. Palataan tähän talven aikana!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
FIA GT -diili

Petri Piira sanoi:
Dubaissa oli 996, Fia GT:ssä 997 :p
Morjens taas kaikille. Dubaissa alla oli tosiaan kuusi vuotta vanha, vaikkakin hieman päivitetty, 996 GT3-RS ja nyt tulevalla kaudella kurvaillaan uuden karhealla tämän vuotisella 911 GT3 RSR:llä (korimalli 997).

Siellä aavikolla kulki mainiosti ja olimme kärkivauhdissa tuolla vanhalla leidillä, mutta kaksi kolaria on tietenkin liikaa yhteen kisaan. Tiimi ja tehdas olivat kuitenkin tyytyväisiä suomipoikien touhuun ja keskustelut jatkosta vakavoituivat.

Ihan hyvä fiilis tuosta diilistä, vaikka lähdemme tietenkin täysin altavastaajina yli kymmentä Ferraria vastaan. Tapasin Porschen tehtaan väkeä Dubaissa ja oikeastaan heidän intonsa sai vakuuttumaan siitä, että tämä projekti on tekemisen arvoinen. Tiimi on uusi, mutta siinä on kokenutta porukkaa ja Porsche haluaa päästä takaisin kärkikahinoihin. Michelin-yhteistyö on myös hyvä uutinen. Toivottavasti pääsemme ainakin samalle viivalle kuin ne Ferrarit, joilla on alla jotain muuta gummia. AF:n tehdas Fermundoja vastaan on tietenkin hankala kammeta, mutta yritetään ainakin.

Alun perin keskityin neuvotteluissa joko GT1 -luokkaan tai sitten jenkkisarjaan. ALMSiin oli hyvä vääntö päällä ja periaatteessa sopimus tehty, mutta tiimi veti sen puihin rahoituksen vaikeuduttua. Toisen kerran vuoden sisällä. Ajattelin, että tänä vuonna en tee samaa virhettä ja usko hölmönä tarinoihin ja sitten juhannuksena ihmetellään, miksei ajohommia näy. Veri vetää GT1-auton rattiin, mutta se luokka on kohta poistumassa ja tässä nyt tehdyssä diilissä on mahdollisuuksia rakentaa kuvioita pidemmällekin. Diili on yksivuotinen, mutta jatkosta on jo puhuttu. Tavallaan oppivuosi tulossa ja siitä sitten eteenpäin, jos hommat toimivat.

Kaikin puolin tästä kaudesta tulee FIA GT:ssä mielenkiintoinen ja GT2-luokka tarjoaa varmasti paljon nähtävää, kovempaa kisaa kuin siellä on ikinä nähty ja autojakin lienee enemmän kuin miesmuistiin. GT1 jatkaa edelleen pääluokkana, mutta siellä ongelmana on automäärä ja luokan kohta loppuva laulu, GT2 ottaa todennäköisesti hieman isomman roolin jo tällä kaudella. Oli miten oli, nyt pitää ainakin itse hehkuttaa GT2:n puolesta :alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
GT1 luokka poistuu? :eek!: Tiedätkö jotain mitä julkisuudessa ei vielä tiedetä? Eikö uusi (vuodesta 2010 lähtien) ja yksi ainoa nykyisiin GT2-sääntöihin perustuva luokka ollut vain Stephane Ratelin idea, jonka valmistajat, FIA ja varsinkin ACO tyrmäsivät?

Ainakin jotain tällaisia suunnitelmia ehdotettiin vielä lokakuussa:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=927754&postcount=27

Nämä jo vanhaa tietoa? Kerro lisää :)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Silk Cut Jaguar sanoi:
GT1 luokka poistuu? :eek!: Tiedätkö jotain mitä julkisuudessa ei vielä tiedetä? Eikö uusi (vuodesta 2010 lähtien) ja yksi ainoa nykyisiin GT2-sääntöihin perustuva luokka ollut vain Stephane Ratelin idea, jonka valmistajat, FIA ja varsinkin ACO tyrmäsivät?

Ainakin jotain tällaisia suunnitelmia ehdotettiin vielä lokakuussa:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=927754&postcount=27

Nämä jo vanhaa tietoa? Kerro lisää :)
Niin, luokka ei poistu, vaan säännöt muuttuvat niin, että nykyiset autot poistuvat.

Tuo on yksi niistä ehdotuksista, joita on palloteltu, enkä itsekään tiedä vielä mitään varmaa. Asiaa hinkataan edelleen ja yritetään saada suurin osa asianomaisista tyytyväisiksi. Jokaisella on oma mielipide ja yritän olla levittämättä vääriä huhuja. Siinä olit oikeassa, että Corvette, Aston ja pari muuta tyrmäsivät sen ihan ensimmäisen Ratelin idean. Toisaalta, nythän ainakin molemmilta edellä mainituilta on jo tullut tai tulossa GT2-versio autostaan, joten johonkin hekin reagoivat. Ja tuo sinunkin linkki mainitsee, että asia on esitetty FIA:n taholta, joten ihan pelkästään yhden kaverin fiilistelyistä ei enää ole kyse.

Nykyiset GT1-autot ovat kyllä todella hienoja, harmi jos ja kun ne poistuvat tai niitä rajoitetaan... Kulupuolesta vielä mielenkiintoinen yksityiskohta. GT2-luokan Ferrari on hieman halvempi hankkia, mutta kalliimpi ajattaa kuin GT1-luokan Corvette. Kokonaisbudjetti Corvettella esim. FIA GT-ssä taitaa olla jo halvempi. Sellaista.. Toki Aston ja Maserati ovat paljon kalliimpia kuin Vette.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tuoreinta tietoa edellisestä aiheesta...

In other FIA GT matters, the process of heading towards a potential GT1 World Championship, for a new breed of GT1 cars, is still on-going. The list of ‘potential candidates’ reads like this:

Aston Martin DB9S 6.0
Ascari KZR1
Bentley Continental GT
BMW M6
Corvette Z6
Dodge Viper Competition Coupe
Ferrari 599 GTB
Ford GT 5.4C (now 5.0)
Jaguar XKR 4.2C
Lamborghini Murcielago LP640
Mercedes AMG CLK
Nissan GTR 3.8C
Porsche 997 Turbo GT2

A thorny area is the matter of manufacturers’ willingness, or otherwise, to allow outside tuners to develop ‘their’ cars if they (the manufacturers) don’t want them racing. In GT3, it was decided from the outset that outside tuners (such as Reiter Engineering, Kessel Racing, Matech etc.) would be allowed to develop GT cars for GT3, but the manufacturers are apparently very reluctant to allow that scenario in GT1 or GT2.

Currently, the proposed wording reads: “From the date of publication, the manufacturers will have a period of five months to declare their commitment to homologate, develop, produce and sell a minimum of 4 cars (GT1), 5 cars (GT2) or 6 cars (GT3) or to nominate an independent engineering company which will have one month to confirm the programme.”
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
ProSpeedistä tuli sitten täksi kaudeksi se virallinen Porsche-talli FIA-sarjaan ja toista autoa tulevat ajamaan tehtaan palkkalistoilla olevat Emmanuel Collard ja Richard Westbrook.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Monzan FIA GT testeissä ProSpeed oli neljänneksi nopein (+0,34s) ja Vilander kolmanneksi nopein (+0,29s). Palttala ja Forsten jakoivat auton Richard Westbrookin kanssa.
Tuntuu tämän vuoden Porsche pärjäävän vauhdissa hiukan paremmin Ferrareille kuin viime vuotinen. :thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja muistaakseni Markuksella oli viikonlopun ohjelmassa joku kisakin pikkuprotolla.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
LMS

Tervehdys,

Lähdimme pikakomennuksella mukaan Le Mans -sarjan avaukseen. James Watt soitti viime viikonloppuna ja kyseli kiinnostusta ja sovimme nopeasti tästä Barcelonan kisasta. Lisäkilometrit ovat aina plussaa ja on hyvä saada kisa alle ennen FIA GT:n alkua. Jatkosta sovitaan sitten tämän viikonlopun jälkeen.

Täällä on alkanut hieman takkuisasti, sillä tiimi ei ole testannut yhtään viime kauden jälkeen. Rengasmerkki vaihtui Pirellistä Dunlopiin ja ne vain lyötiin täällä alle. Ekassa treenissä auto tuntui melko mahdottomalta ja hommia on nyt painettu pari päivää. Olen kuitenkin melko tyytyväinen treenien edistysaskeliin ja nyt ollaan edes oikealla alueella. Testejä tosin tarvittaisiin ehdottomasti lisää. Dunlop vaikuttaa hyvältä, todistaahan sen Virgon paaluaikakin, mutta nykyinen renkaamme on kehitetty Ferrarille ja se ei ihan suoraan osunut meillä kohdalleen. Vaikka rengas olisikin hyvä, pitää ainakin autoa muuttaa sen mukaan.

Autossa on vielä melkoisesti eroa kilpakumppaneihin, sillä ajamme viime vuoden mallilla, kun taas kaikki muut Porsche tiimit kurvailevat '08-versiolla tai sellaiseksi päivitetyllä. Erityisesti keulan aerodynamiikka, alusta ja vaihdelaatikko ovat selvästi parempia tämän vuoden vehkeessä. Hyvää vertailupohjaa tarjoaa se, että päivän parhaasta Porsche-ajasta vastannut Westbrook oli tänään yli kaksi sekuntia edellä, mutta maanantain ja tiistain FIA GT-testeissä meidän perässä, kun ajoimme samassa tiimissä ja samanlaisilla autoilla. Tämä nyt ainakin todistaa Porschen tehneen hyvää työtä talven aikana. Tiimimme lupasi päivittää auton, jos pääsemme sopimukseen kauden jatkosta.

Tämän päivän treenissä tuli vielä vaihdelaatikkorikko, mutta saimme onneksi Porschelta varalaatikon alle. Kisaan lähdetään ihan selvästi keräämään kokemusta pitkistä vedoista ja koitetaan tuoda laite maaliin asti. Hyvä puoli meillä on se, että Forstenin Mikko on löytänyt hyvän vauhdin ja ajamme kisan viidestä hukista ainakin neljä. Mikko ajoi myös aika-ajon ja se meni kohtuullisesti, mutta ei täydellisesti. Muutaman kympän olisi voinut vielä puristaa. Kolmas kuskimme ei ihan vielä päässyt vauhtiin ja on meistä useamman sekunnin päässä.

Kisa on pitkä ja minimitavoitteena on kavuta pisteille. Pienellä tuurilla siitä vielä pari sijaa ylemmäs. Jatketaan huomenna tai alkuviikosta kisaraportilla!
 
Ylös