Nordschleife sanoi:
http://www.gtmasters.org/results.php?season=2007&event=6&session=1. Rennen
Viikonlopun tuloksia. Haapalainen 2X kolmas! Markuksen ajot eivät tainneet mennä putkeen.
Juu, eivät menneet täysin putkeen nuo kapinat... Tuosta tiedotteesta nyt näkee pääasiat, alla vähän taustoja ja lisää tarinaa tulee, jos joku haluaa tietää tarkemmin. Vauhti meillä oli ihan hyvää, mutta maaliin pitää päästä, jos meinaa pärjätä.
Mietoislaisten Viperi kulki ihan mallikkaasti ja kolmas sija molemmista kisoista oli hieno saavutus. Toki sitä hieman helpotti, että siitä muutama auto aina putosi edestä, kuten molempia kisoja johtanut Corvette sekä meidän kaksi Fordia (Heyerin drive through + meidän vanne ekassa, ja mun kolari + Mutschin tulipalo tokassa ja pari kärki-Lamboa oli aina jossain ongelmissa).
Viime kauden ehkä nopein auto Viper ei ole vielä tänä vuonna voittanut, mutta nopeilla radoilla sillä on pärjätty. Olivat ainakin Monzassa podiumilla. Nyt Hockessakin LMS:n pelillä oli kolmanneksi nopeimmat huiput. Toinen tärkeä asia mikä heitä (ja Ferraria) auttoi on se, että he saivat käyttää pehmeämpiä renkaita, kun taas Corvettessa, Lambossa ja meidän Escorteissa piti käyttää kovia kumeja.
Tämä ei kuitenkaan vähennä heidän suorituksensa arvoa millään tavalla ja pitää muistaa, että heillä on perus h-kaavioinen laatikko ja monessa muussa autossa on sekventaaliboxi, Lambossa jopa paddle shift. No, viikonlopun nopeimassa autossa eli paalulle kahdesti ajaneessa Corvettessa on täysin sama h-boxi. Periaatteessa suurin osa kärkiautoista on melko tasaväkisiä FIA:n suorituskyvyn tasausjärjestelmän ansioista.
Juteltiin Ollin kanssa aika paljon viikonloppuna ja sen jälkeen ja he olivat itsekin aika yllättyneitä tuloksista.
Forstenin Mikko oli myös erittäin hyvässä vauhdissa ja ns. kakkoskuskeista aivan kärkipäässä ja kesti hienosti vertailun myös koko porukan osalta. Itse asiassa hän oli näistä b-kuskeista ekassa kolmanneksi nopein ja kun mulla oli koko kisan kolmanneksi nopein aika, niin muodostimme ehkä vahvimman (Klaus Ludwigin ja Jürgen von Gartzenin Corvetten kanssa) ajoparin.
Tuosta Nordschleifen laittamasta linkistä löytyy aika-ajojen ja kisojen tulokset. Aika-ajoissa Forsten juuttui ruuhkaan ja sai vapaan kierroksen vasta viidennellä yrityksellä, mulla loppui bensa ja Ollikin valitteli vapaan kierroksen puutetta, mutta kisassa ajettuja aikoja on hyvä vertailla. Alla 'suomalaisten' osalta ekan kisan parhaat kierrosajat:
Paltalla 1.44,436
Forsten 1.44,762
Laapalinen 1.44,898
Sepp 1.45,255
Tasaista oli, tuohon 44 ja puolen pintaan parkkasi muutama Lambo ja myös meidän toinen Ford. Forsten ja Sepp ajoivat omat aikansa tuoreilla renkailla ja täydemmillä tankeilla, kun taas Ollin ja mun ajat ovat kisan loppupuolelta kuluneemmilla gummeilla ja kevyemmällä autolla. Riippuu radasta, autosta ja rengaspaineista kumpi on parempi. Yleensä renkaat tekevät suuremman eron, mutta en osaa sitä vahvistaa, kun emme päässeet toisessa lähdössä kierrostakaan. Tokasta mulla ei ole lappuja, kun lähdimme kotimatkalle ennen kuin se kisa ehti maaliin, mutta Olli mainitsi, että se meni heiltä vielä paremmin.
Hienolta kyllä näytti se touhu. Kuten jo etukäteen juteltiin, oli osanottajalista melko kovatasoinen ja siltä se näytti myös radalla. Hieman yllättävää oli se, että meno oli todella aggressiivista ja osumia tuli paljon. No, ehkä tämä jäi mieleen sen vuoksi, että olimme vastaanottavana osapuolena useampaan kertaan. Ensi kerralla paremmalla onnella!