Markus Palttalan ajot 2006-2007

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttalan kausi alkaa Valenciassa

Markus Palttala, 29, aloittaa kilpailukautensa tulevana viikonloppuna Valencian radalla Espanjassa. Palttala osallistuu Le Mans -sarjan (LMS) toiseen osakilpailuun Ice Pol Racingin Ferrari 430 GT:llä yhdessä Yves Lambertin ja Christian Lefortin kanssa.

Palttala palaa tositoimiin tuttujen ajokumppaneiden kanssa, sillä sama kolmikko sijoittui kaudella 2005 LMES -sarjassa kolmanneksi. Kaksi vuotta sitten autona oli vielä Gordonin ja Gulfin väreissä tutuksi tullut Porsche, mutta Lefort & Lambert vaihtoivat täksi kaudeksi alleen uuden Ferrarin GT2 -luokan kilpa-auton. Palttala kilpaili samanlaisella autolla jo viime syksynä American Le Mans -sarjan osakilpailussa Road Atlantassa. Tänä vuonna punaisten GT2 -luokan Ferrarien ratissa nähdään suomalaisista myös Mika Salo (ALMS) ja Toni Vilander (FIA GT).

Palttala päätti viime kauden jälkeen pitkäaikaisen yhteistyönsä belgialaisen PSI -tiimin kanssa, sillä hän tavoittelee ajopaikkaa ALMS -sarjaan Yhdysvaltoihin. Tämän lisäksi Palttala ajaa yksittäisiä kilpailuita Euroopassa ja jatkaa ajokouluttajan ja testaajan tehtävissä muutaman Porsche -tallin sekä suomalaisen Premier Events Oy:n riveissä.

”On hienoa päästä taas tositoimiin ja mukava palata Ferrarin rattiin tuttujen ajokavereiden kanssa. Sain kutsun kilpailuun vasta viime viikon lopulla, joten valmistautuminen jää todella lyhyeksi. Christian ja Yves keskeyttivät ensimmäisen osakilpailun Monzassa, mutta tiimin toinen auto voitti. En ole vielä edes tavannut tiimiä, enkä halua sen enempää arvioida mahdollisuuksiamme, mutta tämä uusi Ferrari on todistetusti voittaja-auto. Tavoitteenamme on sijoittua vähintään kolmen joukkoon GT2 -luokassa”, kertoi Palttala.

LMS -sarjan toinen osakilpailu käynnistyy sunnuntaina klo 14.30 Suomen aikaa.
En jostain syystä pysty koko ketjun otsikkoa muuttamaan.. oisin lisännyt 2007-vuoden sinne... Jos ja kun ALMS sopimukset onnistuvat, niin katsotaan käytetäänkö tätä ketjua vai tota "ALMS 2007"-ketjua.

Nyt kun ura PSI:llä on takana, miltä se näin jälkikäteen tuntuu? Jäikö mikään homma kesken vai tuliko lähdettyä sopivalla hetkellä? Siis sen osalta mitä voit julkisesti kertoilla.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala ja kumppanit kuudensia Valenciassa, tarkemmat tiedot kenties tiedotteessa :wink: Kisan voittoon toinen Pösö, toiseen tuli ihan lopussa jotain häikkää. Kisaa en pystynyt seuraamaan joten en osaa sanoa mitä siellä tapahtui.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Sijan 8 tienoilla Ferrari näytti olleen lähes koko ajan. Yritin keirrosaikoja seurata ja Palttala piti aika mukavaa vauhtia.

Hayanari Shimoda Zytekilla oli 35 sekunttia toista Pösöä jäljessä kahden ja puolen tunnin jälkeen, mutta sitten alkoivat keskeyttämiseen johtaneet ongelmat. Toinen Pösö keskeytti viidennellä tunnilla kytkin rikkoon.
Aivan lopussa Mücke puolusti toista sijaa DTM:stä opituilla liikkeillä ja Rollcentren Pescarolosta meni rengas ja jousitus vioittui, pääsivät sentään neljänsinä maaliin. Rollcentrellä ei kyllä ole yhtään tuuria, viime vuonna menettivät viimeisten minuuttien aikana kolme kertaa voiton P2 luokassa. :(

tulokset:
http://www.lemans-series.com/results/valencia/lmsr.pdf
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala kuudes Valenciassa

Markus Palttala sijoittui GT2 -luokan kuudenneksi Le Mans -sarjan toisessa osakilpailussa Valencian radalla Espanjassa viime sunnuntaina. Palttala kilpaili kuuden tunnin kestävyysajossa Ice Pol Racingin Ferrari F430 GT:llä yhdessä belgialaisten Yves Lambertin ja Christian Lefortin kanssa. Kilpailun voittivat Marc Lieb ja Xavier Pompidou Porschen uudella 997 RSR:llä.



Kahdeksantena startannut Palttala kärsi ensimmäisellä ajovuorollaan huonosta rengaspidosta, mutta pystyi nostamaan punaisen Ferrarin viidenneksi. Palttala lähti toiselle ajovuorolleen, kun kilpailua oli ajettu vajaat neljä tuntia ja tällä kertaa auto toimi mainiosti. Markus ajelikin luokan kärkivauhtia ohittaen mm. kaikki kärkiviisikon autot kertaalleen. Tässä vaiheessa Palttalan autokunta oli kuitenkin jo muutaman kierroksen johtavaa Porschea jäljessä.



”Viime perjantai oli ehkä urani vaikein kauden ensimmäinen päivä. Lähdin kylmiltään uudelle radalle, uuden tiimin ja auton kanssa ilman ainuttakaan testiä tai kilpailua viime lokakuun jälkeen. Jouduimme kilpailuun vakiorenkailla, kun tiimi sai paikan tähän koitokseen vastaa viime tipassa eikä rengasvalmistaja ehtinyt toimittamaan riittävästi sopivia renkaita. Tämä vähän häiritsi harjoituksia, aika-ajoja sekä itse kilpailua. Meno parani kuitenkin kierros kierrokselta ja olen melko tyytyväinen viikonlopun aikana ottamiimme kehitysaskeliin. Teimme esimerkiksi erittäin suuria säätömuutoksia vielä aika-ajoon ja paransin kierrosaikaani lähes kaksi sekuntia. Olen myös erittäin tyytyväinen toisen ajovuoroni vauhtiin ja autokin tuntui sopivalta ensimmäistä kertaa viikonlopun aikana. Tuntui mukavalta ajaa pitkästä aikaa kunnolla kisaa ja tästä on nyt hyvä jatkaa kohti seuraavia haasteita”, kertoi Palttala.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala ajoi voittoon Spassa

Markus Palttala, 29, voitti eilen ajetun Apex Porsche Open -sarjan osakilpailun uusitulla Spa-Francorchampsin radalla Belgiassa. Iso-britannialainen Porsche Open -sarja oli osa perinteistä Spa Euro Race -tapahtumaa. Palttala osallistui kilpailuun Rupert Lewin Racing Ltd:n (RLR) Porsche GT2-R Biturbolla ja jakoi ajovuorot auton omistajan Rupert Lewinin kanssa. Palttala ajoi perjantain aika-ajoissa paalupaikalle ja sai nimiinsä myös kilpailun nopeimman kierrosajan.



”Viikonloppu sujui hieman vaihtelevasti. Perjantaina ajoin aika-ajoissa paalulle, mutta Rupert joutui kolariin lauantain lyhyessä kilpailussa, jonka hän ajoi yksin. Autoa korjattiin pitkään ja se saatiin kuntoon vasta hetkeä ennen sunnuntain pidempää kilpailua. Rupert hoiti ajovuoronsa hyvin ja nousi kolmannestatoista ruudusta neljänneksi. Ero kärkeen oli kuitenkin kasvanut yli 40 sekuntiin. Lähdin puristamaan noin puolen tunnin ajovuorollani sen minkä pystyin ja ehdin nousemaan kärkeen kaksi kierrosta ennen maalia. Hieno palkinto koko tiimille siitä, että auto saatiin lähtöviivalle!”, kommentoi Palttala kilpailun tapahtumia.



”Oli mahtavaa ajaa pienen tauon jälkeen taas Spassa kunnon Porschella. Vaikka vanha työnantajani PSI rakensi aikoinaan tämän auton Rupertille mittatilaustyönä ja se on oikealta ajettava, niin heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien tuntui kuin taukoa ei olisi ollutkaan. Tehoa on reilusti yli 700-hevosvoimaa ja huippunopeus hieman yli 300km/h eli jonkin verran enemmän kuin pari vuotta sitten, kun itse tällaisella pelillä viimeksi kilpailin PSI:n väreissä. Valmistauduimme tähän kilpailuun erittäin huolellisesti ajamalla kolme erillistä testipäivää, joiden aikana löysimme aika paljon parannettavaa auton säädöissä. Yritän tämän hyvin onnistuneen vierailun jälkeen osallistua jatkossa RLR:n toimintaan niin paljon kuin ehdin. Sarjassa on vielä tällä kaudella kaksi vastaavaa kahden kuljettajan kilpailua. Lisäksi suunnittelemme laajempaa testiohjelmaa vielä loppukaudelle”, kertoi Palttala.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Yksi toivottava "testaussessio" voisi olla Ahveniston juhlakisassa elokuun lopussa.....:wink: :thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
MP:n kausi jatkuu kilvanajon merkeissä seuraavaksi Zolderin 24h kisalla, johon hän osallistuu G-Force Racing-tiimin Porschella tiimikavereinaan Frank Hahn, Val Hillebrand ja Van Sande Leo. Kilpailu ajetaan 8.pvä syyskuuta.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
MP on myös ollut testaamassa Matech Racingin Ford GT:tä, videota tapahtumasta tässä. Äänet ainakin kohdallaan :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala Porschella Zolderin 24-tunnin kilpailuun

Markus Palttala osallistuu tulevana viikonloppuna Zolderin 24-tunnin kilpailuun G-Force Racingin uudella Porsche 997 GT3:lla. Palttalan ajokumppaneina ovat tiimin omistaja Frank Hahn, Val Hillebrand sekä Leo Van Sande. Palttala osallistuu Zolderin perinteiseen kestävyysajoon jo viidettä kertaa. Toistaiseksi paras saavutus on toinen sija GTA -luokassa vuonna 2005. Belgialainen G-Force Racing on aiemmin kilpaillut LMS -sarjassa ja osallistunut Le Mansin 24-tunnin kilpailuun Couragen prototyypillä. Tiimin tavoitteena on ajaa Zolderin kilpailun voitosta. Kilpailu käynnistyy tulevana lauantaina kello 17.00 Suomen aikaa. Vapaat harjoitukset ja aika-ajot alkavat tänään illalla ja jatkuvat vielä huomenna, torstaina.

”Zolderin kilpailu ei ollut tällä kaudella suunnitelmissani, mutta kun Frank Hahn soitti ja kysyi kiinnostustani, asiaa ei tarvinnut miettiä montaa sekuntia. Porschella ei ehdi kärjen vauhtiin aika-ajoissa, mutta se on mielestäni paras mahdollinen auto tähän kilpailuun. Corvette, Mosler, Aston Martin ja Dodge Viper menevät alussa menojaan, mutta uskon Porschen olevan luotettavin ja taloudellisin auto ja se on todella tärkeää näin rankassa kilpailussa. Tosin Porscheja on viivalla kaikkiaan kaksikymmentä, joten pelkästään oikea automerkki ei vielä takaa meille menestystä. Luotan kuitenkin sekä tiimin että tämän kuljettajanelikon mahdollisuuksiin. En ole vielä voittanut Zolderin 24-tuntista, joten nyt on sopiva hetki korjata tämä tilanne”, kertoo Palttala.
Kilpailua voi seurata suorana internetin välityksellä kilpailun virallisilla sivuilla osoitteessa:
www.24u.be (uutisia, tuloksia, live streaming, kisaraportteja, haastatteluja, kuvia ym. reaaliajassa)
www.pitstop.tv (live streaming)
Palttalan auton kilpailunumero on 99.

www.markus-palttala.com (uusi fanisivusto)
www.gforce-racing.com (tiimin kotisivut)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Raportti neljän tunnin jälkeen

Terve, nopea raportti ekan tuplastintin ja neljän tunnin kilvanajon jälkeen...

Kisan alku meni ihan mukavasti. Tiimi pyysi ottamaan rauhallisesti ja painotti, etten yrittäisi pysyä meidän vakio-Cuppi Porschella nopeampien GT3-autojen perässä. Nousin lähdössä kuudenneksi ja pysyin siinä aika helposti ja sitten, kun tuli kierroksella ohitettavia, niin pääsin pujahtamaan kolmanneksi.

Ajelin kolmantena kun Safety Car tuli radalle vajaan tunnin ajon jälkeen. Tulin tankkaukseen ja renkaiden vaihtoon ja jatkoin matkaa. Valitettavasti tankkausjärjestelmässä oli jotain häikkää ja saimme tankkiin vain 26 litraa kahdeksankymmenen sijasta. Niinpä toinen osuuteni oli ajateltua lyhyempi ja meille tuli tavallaa extra-stoppi heti alkuun. No, tulin kuitenkin toisena vaihtoon ja auto toimii radalla ilman mitään ongelmia.

Leo kurvaili minun jälkeeni ja putosi hieman kärjen kyydistä. Nyt puikoissa on tiimin omistaja Frank Hahn, joka ajelee ihan kelpo rytmillä, vaikkakin muutaman sekunnin kärkeä jäljessä.

Tavoitteenamme on aloittaa varsinainen puristus vasta huomenna päivän valjettua. Kärjen vauhtiin emme auton puolesta ehdi, joten yritämme pitää sen nipussa ja ajaa virheettömästi ja rauhallisesti. Eiköhän tuossa yön aikana päästä muutama pykälä ylöspäin ihan pelkästään ajamalla ongelmitta. Auttaisi tosin asiaa, jos meilläkin olisi sadan litran tankki, 90L sijasta, mutta mitäs pienistä.

Seuraavaksi vuorossa on Val Hillebrand, joka on hyvä tyyppi. Hän on ajanut Le Mans sarjaa ja Le Mansin 24-tuntisia prototyypeillä ja vauhdin pitäisi olla ok. Val koittaa ajaa tuplavuoron, jonka jälkeen on taas minun vuoroni. Leo palaa puikkoihin vasta aamun valjettua.

Olemme nyt sijalla kymmenen, kuusi kierrosta kärjestä. Meille tuli myös toinen turha stoppi, kun tiimi unohti kiinnittää Frankin kuljettajantunnistimen (plugi kypärästä autoon, kertoo automaattisesti kilpailunjohdolle kuka on ratin takana) ja se piti käydä asentamassa varikolla.

No, tästä jatketaan. Toivottavasti tekniikka kestää!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:thumbup: Tsemiä! Todella hieno homma saada rapoa kesken kisan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
Eiköhän tuossa yön aikana päästä muutama pykälä ylöspäin ihan pelkästään ajamalla ongelmitta.
Kolmisen pykälää on aamun valjettua sijoitus parantunut, eli tällä hetkellä #99 autokunta on sijalla 7. noin 25kierrosta kärkeä jäljessä. Erot ovat jo aika suuria, joten ihan helpolla eivät sijoitukset ainakaan ajamalla muutu.

Live Timing
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No niin, kisa saatiin pakettiin ja tuloksena oli lopulta kuudes sija yleiskilpailussa ja neljäs omassa luokassa.

Eihän tuohon voi mitenkään olla tyytyväinen, vaikka onkin tavallaan hyvä saavutus päästä näitä 24-tuntisia maaliin asti ja oltiin selvästi kympin sakissa jne. Tavoitteena oli voitto ja siihen oli kaikki mahdollisuudet, mutta matkantekoa hidastamaan löytyi melkoinen määrä pieniä ja turhauttavia ongelmia.

Yleensähän ongelmiksi muodostuu isommat asiat, kuten vaihdelaatikon, kytkimen, jousituksen tai moottorin kestävyys, kolarit, ulosajot tai muuta merkittävää, joiden korjaamiseen kuluu varikolla iso tovi aikaa.

Meillä ei oikeastaan ollut tällaisia ongelmia lainkaan. Auto toimi hienosti alusta loppuun ja kuljettajat ajoivat virheettömästi ja vauhtimmekin oli kilpailukykyistä.

Oikeastaan suurimmat ongelmat voisi kiteyttää kahteen sanaan: bensa ja jarrut. Jarrut röppäsivät jo testeissä ja kokeiltiin erilaisia jarrupaloja, jäähdytystä ynnä muuta. Niiden piti kestää jopa 16 tuntia eli piti päästä helposti yhdellä jarrujen huollolla, 12 tuntia per setti. Tulin kuitenkin jo toiselta ajovuoroltani varikolle, kun metalleja toisiaan vastaan hinkkaamalla ei saa oikein vauhtia hidastumaan. Vaihtoja tulikin kaksi ja tämä ylimääräinen maksoi muutaman kierroksen. Itse asiassa paljon enemmänkin, sillä molemmilla huoltokeikoilla takajarrut jumittivat ja aikaa kului vasaroidessa turhankin pitkään. Sitten vielä oli toisen stopin jälkeen jotain ongelmia jarrunesteiden kanssa ja sitä käytiin pariin otteeseen varikolla ihmettelemässä. No, ei tämä oikeastaan harmita, sillä tällaiset ongelmat kuuluvat tavallaan kilpailun luonteeseen ja lähes kaikilla autokunnilla on jotain vastaavaa murheinaan.

Tuo polttoainepuoli syö miestä enemmän. Ensinnäkin annoimme heti alkuunsa tasoitusta muille, sillä autossamme oli tavallinen Porsche Supercupissa käytettävä 90 litran tankki, muiden autojen sadan litran sijaan. Aina pyritään mahdollisimman vähäiseen määrään stoppeja, mutta Zolderissa tämä korostuu, sillä siellä tankataan poikkeuksellisesti tavallisilla huoltoasemilta tutuilla pistooleilla. Ei siis muissa kisoissa käytössä olevilla pikajärjestelmillä. Normaalisti sadan litran tankkaus kestää n. 30 sekuntia, mutta Zolderissa siihen kuluu 1-2 minuuttia. Eli jokainen ylimääräinen tankkaus maksaa heti vähintään kierroksen ja meille niitä tuli useampia.

Supercupissa ajetaan sprinttikisoja eikä tankki ole kokonsa lisäksi myöskään suunniteltu nopeaan tankkaukseen. Tästä aiheutui vielä sellainen ongelma, että tankkia ei joka kerralla saatu täyteen. Näinhän kävi heti ekalla stopilla kisan alussa ja sitten melkein joka kerta. Eli pienempi tankki, jota ei edes saatu täyteen... Siitä maksettiin vielä senkin vuoksi, että jäimme kaksi kertaa radan varteen polttoaineen loputtua. Ei varoitusvaloa, ei varasäiliötä ylimääräiselle kierrokselle. Ensimmäisen varoittavan nyykähdyksen jälkeen autolla pääsee pintakaasulla vajaat puoli kilometriä. Molemmilla kerroilla hinailuun kului kolmen kierroksen verran aikaa.

Siinä taustaa siihen, miksi emme olleet lopussa mukana kärkitaistelussa. Vauhti olisi riittänyt hyvinkin, sillä olin yöllä välillä radan nopein ja useimmiten ihan kärjen vauhdissa. Ajoin yöllä kaksi tuplavetoa, yhteensä n. 5 tuntia, ja sitten aamupäivällä vielä yhden vedon. Myös Val ajoi hienosti ja tiimin omistaja Fran Hahn oli myös hyvässä vedossa. Leo kurvaili siellä muiden mukana.

Söi miestä, kun lähdin yhdelle hukille kahdeksantena kolme kierrosta kuudennesta sijasta. Tunnin puristamisen jälkeen olin juuri noussut kuudenneksi, kun jäin huilaamaan radan varteen pelkät höyryt tankissa. Siinä hinuria odotellessa näin saman kaverin ohittavan parkkipaikkani kahteen kertaan ja suhahti ohi vielä kolmannenkin kerran kun olin köyden perässä matkalla varikolle. Eli tuli hikoiltua aivan turhaan. Tämä samainen autokunta muuten sijoittui kisassa kolmanneksi...

Oli kyllä hauskaa ajella taas Zolderin pitkässä kisassa. Se on näistä kaksnelosista vaativin sekä fyysisesti kuljettajille että teknisesti kalustolle, johtuen radan profiilista. On taas vaihtokäden kämmenestä nahkat kateissa.

Meillä oli tämän vakio-Cup Porschen kanssa lähtökohdiltaan melko hidas, mutta luotettava auto. Yllätyin miten hyvin pysyin kärjen vauhdissa ja ainoastaan Moslerit menivät kovempaa kisan aikana. Ja nekin vain muutaman kierroksen verran, kun taas meillä oli tasaisesti kyyti kohdallaan.

Pysyi muuten perinne yllä, sillä olen johtanut neljää viimeistä ajamaani Zolderin 24-tuntista aloitusvuoroni aikana. 2003-05 meillä oli aina yksi nopeimmista autoista ja lähtöpaikkakin oli viimeksi PSI:n väreissä eturivissä. Tällä kertaa nousin johtoon, kun Corvette meni takille ja johdin kokonaisen kierroksen ennen kuin kurvasin itsekin varikolle. Amerikassa tällä pääsisi varmasti johonkin tilastokirjaan.. Itse asiassa siinä osui ajoitus kohdalleen, sillä se sattui olemaan tilanne juuri tasan tunnin ajon kohdalla. Kilpailusta julkaistaan tasatunnein tulokset ja se ensimmäinen lista näytti hyvältä (www.raceresults.nu). Sponssit tykkäsivät, kun eka tunti vielä liven tölsystä. Tiimi kertoi tästä kisan jälkeen ja fiilistelivät, että tämä oli heille ensimmäinen kerta kaksnelosen kärjessä. Harmi vain, että se jäi viikonlopun parhaaksi saavutukseksi...

Mitähän vielä? Niin, lyhyesti kerrattuna omat ajosuoritukset menivät jotakuinkin nappiin ja tiimi oli puuhasteluuni erittäin tyytyväinen, mikä on aina tärkeää. Muutenkin, kilpailu sujui koko porukalta noita tankki- ja jarruröppejä lukuun ottamatta mallikkaasti. Eli periaatteessa hyvä fiilis, mutta harmittaa... Toisaalta samalla kannalla on varmasti monta muutakin autokuntaa. Esim. First Motorsportin porukka oli varman oloisessa johdossa, kunnes vaihdelaatikko sanoi sopimuksen irti 2 tuntia ennen maalia. Siinä oli meidän naapuriboxissa aika surkean näköisiä ilmeitä.

Seitsemän ajovuoron eli noin kahdeksan ja puolen tunnin puristamisen ja unettoman yön jälkeen on aika tyhjä olo, paitsi kaikki mahdolliset lihakset ovat jumissa. Nyt taitaa olla oikea hetki tehdä viikonlopun viimeinen pitstop punkan puolelle.

Jatketaan syksymmällä, kun on vielä muutama kisa tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Äskeinen viesti vielä virallisessa muodossa:

Palttala kuudes Zolderissa

Markus Palttala ajoi yleiskilpailun kuudenneksi ja luokkansa neljänneksi Zolderin 24-tunnin kilpailussa viime viikonloppuna. Palttala osallistui kilpailuun G-Force Racingin Porschella yhdessä Frank Hahnin, Val Hillebrandin sekä Leo Van Sanden kanssa. Palttala urakoi kilpailusta yli kolmanneksen.

Palttala lähti kilpailuun kahdeksannesta lähtöruudusta ja nousi ensimmäisen ajovuoronsa aikana tasaisesti kohti kärkeä. Palttala ehti johtaakin kilpailua muutaman kierroksen ajan ennen ensimmäistä varikkostoppiaan. G-Force Racing kärsi kuitenkin ongelmista tankkausjärjestelmän kanssa koko kilpailun ajan ja kärki karkasi tavoittamattomiin.

”Zolderin 24-tuntisen maaliin pääseminen on aina kova saavutus, sillä tämä kilpailu on kestävyysajoista ehkä vaativin sekä kuljettajille että autolle. Mielestäni olisimme ansainneet vähintään palkintopallisijoituksen, mutta ylimääräiset pysähdykset pudottivat meidät kärkitaistelusta. Kiitokset kuitenkin koko tiimille ja ajokumppaneilleni hienosti tehdystä työstä”, kertoo Palttala.


”Vauhti oli koko ajan kohdallaan. Omat ajovuoroni menivät täysin nappiin ja kaikki kuljettajamme ajoivat hienosti. Yön tunteina ajoimme Valin kanssa tuplavuoroja vuorotellen ja olimme jatkuvasti radan nopeimpia. Todella harmittavaa, että tavallaan turhat viat pudottivat sijoitustamme. Emme saaneet ongelman takia tankkia aina täyteen ja jouduimme pysähtymään tavallista useammin. Yleensä moni autokunta sortuu tekniikan pettämiseen tai kuljettajien virheisiin, mutta meillä kaikki toimi radalla moitteettomasti alusta loppuun”
, jatkoi Palttala.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hieno suoritus! :thumbup:

:eek: Nyt tulee täysin amatöörimäinen ja asiasta tietämättömän kysymys: yö meni siis ajaessa tuplavuoroja, mutta eikö aamullakaan ehtinyt ottaa nokosia? Vai eikö pysty torkahtamaan muutamassa tunnissa adrenaliinin virratessa vielä suonistossa? Luulisi ihan pienenkin "tajuttomuuden tilan" auttavan näin maallikon silmissä jaksamaan ja skarppaamaan. Yli vuorokausi täysin nukkumatta on normaalille ihmiselle jo aika vaikea paikka. Mites noin yleensä kuskien nukkumiset/lepäämiset kisan aikana?
 
Ylös