FFSA GT - Ranskan GT -mestaruussarja
Markus palasi FFSA GT -sarjaan kolmen vuoden tauon jälkeen. Kaudella 2003 Markus ajoi 8 kilpailua PSI:n Porschella ja voitti sarjan finaalin Mangy-Coursissa nuoren ranskalaisen Romain Beran kanssa. Kuluneella kaudella Palttalan ajopariksi tuli tunnettu turkulainen Pertti A. Kuismanen. Kuismanenhan on ajanut vuosia omalla tiimillään sekä Audilla että Chrysler Viperilla, mutta ”Severi” päätti tälle kaudelle vaihtaa PSI:n väreihin, sillä sieltä löytyi erittäin kilpailukykyinen Corvette ja tuttu suomalainen ajopari.
Ranskan FFSA GT -sarjassa ajettiin 14 kilpailua seitsemän viikonlopun aikana tunnetuilla ranskalaisilla radoilla, kuten Le Mans, Magny-Cours ja Dijon. Sarja arvostetaan kansallisista GT -sarjoista maailman kovatasoisimmaksi ja siinä on myös automäärältään ylivoimaisesti suurin GT1-luokka (20 GT1-autoa vs. FIA GT:n, LMS:n ja ALMS:n alle kymmenen). Sarjan arvostusta vahvistivat entisestään mukana olleet menestyneet tiimit, kuten yksi Euroopan ammattitaitoisimmista talleista, Oreca, sekä viime vuoden FIA GT -mestari Larbre Competition. Kuljettajista voisi mainita mm. entisen Peugeotin tehdaskuljettajan Soheil Ayarin, moninkertaisen FIA GT -mestarin Christophe Bouchut’n sekä 116 F1 -kilpailua ajanut Philippe Alliot. Näistä jälkimmäinen toimi Markuksen ja Pertin tallikaverina PSI:n toisen Corvetten ratissa.
Suomalaiskaksikko voitti kauden aikana kolme kilpailua (Ledenon 1, Albi 1, Albi 2), ajoi kerran paalupaikalle ja saavutti muutaman kilpailun nopeimman kierrosajan. Hienon kauden kunniaksi Markus ja Pertti pääsevät ensi viikolla Pariisiin pokkaamaan hopeiset mitalit. Mestaruuden vei yksi Euroopan menestyneimmistä kilpatalleista, ranskalainen Oreca kuljettajinaan Soheil Ayari ja Bruno Hernandez.
LMS - Le Mans Series
Le Mans Series perustuu legendaarisen Le Mansin 24-tunnin konseptiin ja sääntöihin. Sarjassa ajaa GT-autojen (GT1-luokan Corvettet, Ferrarin 550 Maranellot, Saleen S7R, Aston Martin DBR9 ja GT2-luokan Porsche GT3-RSR, Ferrarin F430 ja F360, Spyker jne) lisäksi myös prototyypit, jotka jaetaan LMP1- ja LMP2 -luokkiin. Sarja koostuu viidestä kilpailuviikonlopusta, joissa jokaisessa ajetaan pitkä kestävyyskilpailu. Kilpailun mitta on joko 1000 kilometriä tai 6 tuntia, riippuen siitä kumpi saavutetaan ensin. Kilpailut ajettiin Istanbulissa (TR), Spassa (B), Nürburgringillä (D), Doningtonissa (UK) sekä Jaramassa (E)
Markus ajoi LMS -sarjan samalla Corvetten C6.R:llä eli Corvetten tehtaan valmistamalla viime kauden Le Mansin 24-tunnin kilpailun sekä ALMS -sarjan voittaneella autolla. Ajokumppaneina olivat Pertti Kuismanen sekä nuori ja nopea hollantilainen Jos Menten.
Vain viisi osakilpailua käsittävässä sarjassa tasaisuus ja maaliin pääseminen ovat valttia. Valitettavasti aina hyvässä vauhdissa ollut kolmikko joutui keskeyttämään kaksi kilpailua ja kärsivät parissa muussa kilpailussa pienemmistä ongelmista. Näin ollen PSI:n Corvette jäi sarjassa kauas tavoitteestaan, kuudenneksi. Matkan varrella kertyi kuitenkin hyviä suorituksia, kuten Span hieno palkintopallisijoitus sekä sijoitukset kolmen joukkoon kolmen kilpailun aika-ajoissa.
FIA GT - Spa 24 Hours
Span 24-tunnin kilpailu on Euroopan ja ehkä maailman suurin ja arvostetuin GT-autojen kilpailu (vrt. Le Mans 24h, jossa mukana prototyypit) ja samalla FIA:n GT -mestaruussarjan pääkilpailu.
Markus osallistui Span kilpailuun jo viidennen kerran. Parhaimpana saavutuksena on luokkavoitto vuodelta 2001, Markuksen ensimmäisestä GT -kilpailusta. Tällä kertaa autoksi tuli PSI:n toinen Corvette eli vanhempi C5-R ja ajokumppaneiksi Kuismanen sekä belgialaiset Vincent Radermecker ja Bernard Delhez.
Kilpailun tulokseksi tuli 7. GT1 -luokassa ja 11. yleiskilpailussa. Mahdollisuudet viiden parhaan joukkoon olivat realistiset, mutta yön tunteina Corvettea korjattiin varikkopilttuussa luvattoman pitkään, lähes tunnin. PSI oli kuitenkin ainoa kahden auton tiimi, joka pääsi maaliin molemmilla autoillaan ja vielä kymmenen parhaan joukossa.
ALMS - Petit Le Mans
Markus kävi kauden aikana neuvotteluja myös muiden tiimien kanssa kuin työnantajansa PSI:n. Näistä mielenkiintoisin oli Ferrarin tehdastiimi Risi Competizione, joka liputti Maranellon värejä Yhdysvalloissa American Le Mans -sarjassa. Neuvottelut tuottivat lopulta tulosta, kun Markus sai kutsun tiimin ykkösauton rattiin Petit Le Mans -kilpailuun Road Atlantan radalle. Markus jakoi auton yhdessä Le Mans -voittajan ja entisen Porschen tehdaskuljettajan Stephane Ortellin sekä saksalaisen ammattilaisen, Ralf Kellenersin kanssa. Petit Le Mans on joko 10 tuntia tai 1000 mailia pitkä kilpailu.
Markuksen autokunta hallitsi kaikkia vapaita harjoituksia ja aika-ajoja ja lähti näin ollen kilpailuun selvänä ennakkosuosikkina. Kilpailu päättyi kuitenkin valitettavasti vajaan kahden tunnin taistelun jälkeen, kun Kelleners ajoi rajusti seinään menetettyään auton hallinnan radan nopeimmassa mutkassa. Tiimin kakkosauto sijoittui kilpailussa toiseksi.
Ortelli ajoi Mika Salon kanssa Petit Le Mansia seuranneen sarjan päätöskilpailun ja he ratkaisivat Laguna Secan voitollaan Risi Competizionille ALMS -sarjan tiimimestaruuden!
Spa 12 Hours
Markus osallistui toista kertaa Touring- ja GT -autojen Span 12-tunnin kilpailuun, joka on myös osa BTCS -sarjaa. Autona BMW:n 500-hevosvoimainen M3 Silhouette ja ajokumppaneina Marc Lupant ja Patrick Slaus. Lupant ja Slaus ajoivat koko sarjan ja Markus kutsuttiin vahvistamaan tiimiä tähän pitkään kilpailuun. Viime vuonna sama kolmikko taisteli voitosta, kunnes vaihdelaatikon rikkoutuminen katkaisi matkan teon.
Tänä vuonna Euro Racingin BMW jaksoi maaliin asti ja vauhti oli jälleen erinomaista. Markus nosti autokunnan kärkeen viimeisellä parin tunnin mittaisella tuplavuorollaan, mutta valitettavasti voitto meni toistamiseen sivu suun, sillä toinen takarenkaista jäi jumiin viimeisellä varikkopysähdyksellä, Slaus joutui luopumaan johtopaikasta ja tulokseksi jäi toinen sija. Tämä sijoitus takasi kuitenkin tiimille hyvän pistesaldon ja Lupant ja Slaus kruunattiin myöhemmin sarjan mestareiksi.
BTCS
Markus kävi myös tuuraamassa Marc Duezia GPR Racingin Porschen ratissa BTCS -sarjan Zolderin osakilpailussa. Ajokumppanina entinen rallitähti Jean-Philippe Van de Wauver. Viikonloppu oli erilaisten murheiden täyttämä ja tulos jäi laihaksi. Ensimmäisessä lähdössä sijoitusta pudotti rengasrikko, mutta kaksikko taisteli kuitenkin lopulta GT -luokan kolmanneksi. Toinen lähtö jäi kesken, kun ensin hävisivät jarrut ja myöhemmin myös vaihdekepin liitin petti ja yhdellä vaihteella ei enää kannattanut jatkaa.
Belcar
Markus ajoi vuosia Belcar -sarjassa ja palasi myös tällä kaudella kerran tuttuihin ympyröihin, kun PSI:n asiakastiimi JMT Racing kutsui Markuksen Spa Racing Festival -kilpailuun. Autona ensimmäinen PSI:n vuonna 2000 rakentama Porsche GT2-R Biturbo. Viikonloppu sai tylyn lopun jo aika-ajoissa, kun auton uudenkarhea moottori antoi periksi ennen kuin Markus ehti ajaa yhtään nopeaa kierrosta. Tiimi myönsi jälkeenpäin, että moottoria olisi pitänyt ajaa rauhassa sisään ennen kilpailuun lähtemistä.
Kommentit
”Taas on takana yksi pitkä ja vaiherikas kausi Euroopan radoilla. Kauteen mahtui monenlaista tapahtumaa, kuten voittoja, hienoja kilpailuita, tiukkoja taisteluita, vastoinkäymisiä sekä välillä karvaitakin pettymyksiä. Parhaiten mieleen jäi Ranskan sarjan Albin osakilpailu, jossa hallitsimme Pertin kanssa tapahtumia harjoituksista lähtien ja ajoimme molempien lähtöjen voittoon. Varsinkin toisen kilpailun taistelu oli todella tiukkaa, sillä ensimmäisen lähdön voitosta meitä rokotettiin 80-kilon lisäpainoilla!
Myös vierailuni Ferrarilla oli hyvin antoisa. Risi Competizioni oli erittäin ammattitaitoinen tiimi ja kokemus oli kaikkiaan erittäin hieno! Tämä tilaisuus oli pitkän työn tulos, mutta Salon Mikalle kuuluu myös kiitos asian toteutumisesta. Toivottavasti saan jatkossa mahdollisuuden ajaa enemmänkin Yhdysvalloissa.
PSI on pitkään tehnyt hienoa työtä monessa sarjassa ja rakentanut vuosien mittaan lukuisia erittäin nopeita kilpa-autoja. Tälle vuodelle lähtökohta oli täysin uusi, sillä tiimi osti valmiin voittaja-auton GM:n tehdastiimiltä ja samalla auton merkki vaihtui Porschesta Corvetteen. Corvette C6.R on todella mahtava kilpuri, erittäin nopea ja luotettava.
Jatkoin edelleen myös Porschen ratissa auttaessani PSI:n asiakastiimejä testityössä ja kuljettajien koulutuksessa. Tämän lisäksi pääsin myös ajamaan pari kilpailua muiden tiimien Porscheilla.
Ensi kauden sopimusneuvottelut ovat vielä täysin auki, mutta monia mielenkiintoisia vaihtoehtoja on tarjolla. Olen saanut PSI:ltä tarjouksen myös ensi kaudesta, mutta haluan nyt rauhassa punnita kaikki vaihtoehdot.”