Markus Palttalan ajot 2006-2007

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Ekassa lähdössä viimeinen :confused: ja tokassa viidestoista. Ei ihan putkeen mennyt... Varsinkin kun tuo Oreca voitti ekan lähdön. Toisessa heilläkin oli jotain ohjelmaa, kun olivat vasta 27.
Ei mennyt aivan putkeen ei... Tuli sellainen viikonloppu, josta ei viitsisi ääneen puhua. Perjantain treenit meni poskelleen, kun ekassa harkassa jäi ajot vähiin jarruongelmien vuoksi ja toisessa röppäsi elektroniikka (bensansyöttö).

Tulihan niitä kierroksia jonkin verran, mutta ei kunnon testiä tai nopeita vetoja. Pertti hoiti aika-ajonsa hienosti ja ajoi toiseen ruutuun. Lähdöstä kärkeen ja kolmannella kierroksella tallikaveri takaluukkuun ja meno jäi siihen..

Sunnuntaina lähdin toiseen aika-ajoon katselemaan mihin suuntaan se rata kääntyy. Sade oli juuri loppunut ja rata alkoi kuivua. Lähdimme sitten optimistisina kuivan kelin säädöillä ja liukastelin niillä seitsemänneksi. Kisassa sitten slikseillä märälle, mutta taas kuivuvalle radalle. Ohitin pari edeltä lähtenyttä, mutta pari sadekelin kumeilla ajanutta tuli alussa takaa ohi. Siinä rauhassa kurvailtiin radan kuivumista odotellen. Ohitukseen yhdestä kaverista ja takajarrut (sama ongelma kuin perjantain treeneissä) lukkoon jarrutuksessa. Poimin yhden Viperin mukaani pientareelle ja siinä hiekkalaatikkoa kaivaessa meni pari kierrosta. Huoltoteiden kautta takaisin mukaan kisaan, sijalla 30. Vauhti oli kohdallaan ja olin vaihtoon asti nopein radalla. Pertti hyppäsi puikkoihin ja jatkoi myös koko ajan kärkeä nopeampien kierrosaikojen takomista. Tuo kisa olisi pitänyt hoitaa helposti kotiin, mutta tuloksena olikin täysin ala-arvoinen suoritus ja läjäpäin romua.

Meidän C5-R sitten kruunasi tilanteen kolaroimalla yhteensä 3 tai 4 kertaa, niistä viimeisin tokan lähdön lämmittelykierroksella..

Mietimme juuri, että ilmoitamme Ameriikan Corvette Racingille, että Euroopassa oli juuri meidän boxiin kohdistunut täsmämaanjäristys, jonka aiheuttaman tuhon vuoksi tarvitsemme laivalastillisen verran varaosia...

Tätä huonompaa viikonloppua en ole koskaan kokenut.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Ekassa lähdössä viimeinen :confused: ja tokassa viidestoista. Ei ihan putkeen mennyt... Varsinkin kun tuo Oreca voitti ekan lähdön. Toisessa heilläkin oli jotain ohjelmaa, kun olivat vasta 27.
Piti vielä lisätä, että nuo kisat menivät muutenkin täysin romuralliksi. Larbren Ferrari ja Orecan Saleen olivat molemmat mukana parissa osumassa ja SRT:n Bouchut veti koko viikonlopun pohjat. Hän kolaroi joka toisen auton kanssa ensimmäisessä lähdössä ja kävi sitten varikolla Alliotin kimppuun, polvella selkään ja painimatsiin. Kruunasi sitten viikonloppunsa ajamalla seinään toisessa aika-ajossa. Siinä oli hyvä paikka kuroa piste-eroa kiinni, mutta hoidimme vahvasti oman osuutemme sähläyksestä..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Fia GT:n Spa 24h:n Entry Listissä Markuksen ajokumppaneiksi on merkitty Jos Menten ja Patrick Bornhauser. Onkos Bornhauser ns. maksukuljettaja?

Salo on mukana GT2-luokassa, joten pitkästä aikaa tuon listan mukaan ois kaksi suomalaista radalla.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Fia GT:n Spa 24h:n Entry Listissä Markuksen ajokumppaneiksi on merkitty Jos Menten ja Patrick Bornhauser. Onkos Bornhauser ns. maksukuljettaja?

Salo on mukana GT2-luokassa, joten pitkästä aikaa tuon listan mukaan ois kaksi suomalaista radalla.
Bornhauser tosiaan tuo osuutensa budjetista, kuten Menten ja kaikki muutkin. Listalla taisi olla C5-R, mutta sen pitäisi toki olla C6.R. Tällä hetkellä väännämme kasaan diilejä ja tavoitteena on saada molemmat autot viivalle. Viikko sitten kaikki oli selvää ja minun piti olla kutosen puikoissa, mutta nyt sekään ei ole varmaa, sillä kokonaisbudjetti on vielä vajaa ja on aina vaarana, että tiimi joutuu myymään paikkani. Hölmöä tuloksen kannalta, mutta taloudelliset realiteetit tulevat aina ensin... Katsotaan mihin tässä päädytään, mutta eiköhän siellä mukana olla tavalla tai toisella!

Palataan siis aiheeseen hieman tuonnempana.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Raportti LMS:n Nyrren osakilpailusta kertoo huonon tuurin jatkuneen. Tällä kertaa kytkin petti ja matka jäi kesken. Valitettavan vähän on jäämässä mitään käteen tämän kauden LMS-sarjasta PSi:lle :(
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
PSI Experience taking two Corvettes to Spa 24H Markus ajaa tällä kertaa vanhemmala C5-r:llä, ei mikään huono laite sekään.

As for the C5-R, it will be flying the Finnish and Belgian flags. In fact Pertti Kuismanen and Markus Palttala will be teamed up with Vincent Radermecker and Bernard Delhez. "In an event such as the 24 Hours of Spa, the performance differences between the C5-R and the C6.R are pretty slim ", Markus Palttala, the team’s spokesperson told us.”We saw this at Le Mans, a well-driven C5-R can prove to surprise, all the more so in the fact that it was developed for this type of race. One thing is for sure, the PSI Experience drivers will immediately get to work in defining the ideal set-up for the actual race. No way will we be crossing swords with the best of the FIA-GT teams in order to clinch the pole position. With our two ‘Vettes we intend to clinch an overall podium place. Obviously to achieve this not only do we need to avoid any driving errors, but also be able to count on reliable running gear. Which in fact has been the case since the beginning of the season. We’re pretty confident."
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
24 Hours of Spa

hI,

Today the 24 hours of Spa starts with Markus Palttala, Pertti Kuismanen and Mika Salo...and many other famous drivers.

If you want to support them at home, look to : Site 24 Hours or Yvonne's Corner

@Petri: The look of the Corvette is a bit changed...



Hmmm....Markus (and Pertti) is a bit "unhappy" (I guess) with the livery, because it's yellow and blue...the colors of Sweden!!!!! :eek!: :frown:
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Yeah!!!

Hi

The C6 drives for the first time in a "normal" FIA GT race!
And PSI Experiénce got the pole!!! Really great!!!

Greetz
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Yvonne sanoi:
hI,

Today the 24 hours of Spa starts with Markus Palttala, Pertti Kuismanen and Mika Salo...and many other famous drivers.

If you want to support them at home, look to : Site 24 Hours or Yvonne's Corner

@Petri: The look of the Corvette is a bit changed...



Hmmm....Markus (and Pertti) is a bit "unhappy" (I guess) with the livery, because it's yellow and blue...the colors of Sweden!!!!! :eek!: :frown:
Then he would be unhappy (I guess) with his first name too....it´s one of the most common Swedish firstnames (for a male I have to add :) )
As an owner of two Corvettes (among others) and a devoted Vette/Ponycar/muscle car afficiando I´m happy with Markus new Ride!
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Nyt on parhaat renkaat vetessä.
PSI vaihtoi Micheliniin ennen Paul Ricardin Fia GT kisaa, ja heti tuli paalupaikka. Suomalaisia ei valitettavasti ollut siellä mukana.
Doningtonin LMS aika-ajoissa GT1 luokka oli 0.6s sisällä. Palttala/Kuismanen/Menten autokunta kolmantena. Toivottavasti menee kisa paremmin kuin Ringillä, jossa kone pamahti.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Yeah, again

Hi,

Besides not so nice news about PSI. (The C5 don't race this weekend, because one of the drivers got not money enough:nope: ), there is also very nice news...

In the second free practice, PSI drove the fastest time! This practice was for a FFSA-GT race in Albi (South France).

If you want more info, check: FFSA Albi in Yvonne's Corner!
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Yeah Twice !!!

Hi

Markus and Pertti Kuismanen drove in Albi, France, this weekend. And they did it very well...

In race 1, they start from pole and won. In race 2, they started as second and won again!

Congratulations Markus, Pertti and the whole team!!
:ahem: :thumbup:
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Markus driving at Petit Le Mans

Hi

Next weekend, Markus is driving the American Le Mans Series...with Stéphane Ortelli...

See:

Pitstop.TV sanoi:
Palttala op Risi Ferrari for Petit Le Mans.

The Belgian Fin Markus Palttala races next weekend in the Petit Le Mans race in a Ferrari 430 GTC of the Italian Risi Competizione. Markus Palttala has as co/driver Stéphane Ortelli and wans to have a victory in class GT2.

Markus Palttala: I feel me indeed an Flying Finn. I flew this week from Finland to Belgium and from Belgium to Spain…to drive the free practice yesterday of the LMS race. Meanwhile, I´m in the United States for tests at Risi and tonight I´m flying back to Jarama (Spain). And after the race with PSI, I´m flying to Belgium and back again to Road Atlanta (US). But it is really fantastic. I got a exceptional change for my own career."

Petit Le Mans is next week and is one of the last races of the Americian Le Mans Series 2006.

Original text: http://hwl.skynet.be/www.pitstoptv.be/nieuwsbericht.php?newsid=12662
Markus...I wish you all the best there!!! Hopefully, you got a new champagne moment at Road Atlanta!!

Success !!!! Sorry, it's too far away...;)
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Magny Cours

Hi,

The results of the last FFSA GT race are bad...but I found this great picture at the website of David Fontayne

 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
2006 kausi tuli ja meni vähän nopeasti. Toivottavasti 2007 ehditään vähän enemmän yhteistyötä tehdä Markuksen kanssa. Katsotaan nyt ensin mitä se kausi tuo itse kullekin eteen....
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
FFSA GT - Ranskan GT -mestaruussarja

Markus palasi FFSA GT -sarjaan kolmen vuoden tauon jälkeen. Kaudella 2003 Markus ajoi 8 kilpailua PSI:n Porschella ja voitti sarjan finaalin Mangy-Coursissa nuoren ranskalaisen Romain Beran kanssa. Kuluneella kaudella Palttalan ajopariksi tuli tunnettu turkulainen Pertti A. Kuismanen. Kuismanenhan on ajanut vuosia omalla tiimillään sekä Audilla että Chrysler Viperilla, mutta ”Severi” päätti tälle kaudelle vaihtaa PSI:n väreihin, sillä sieltä löytyi erittäin kilpailukykyinen Corvette ja tuttu suomalainen ajopari.

Ranskan FFSA GT -sarjassa ajettiin 14 kilpailua seitsemän viikonlopun aikana tunnetuilla ranskalaisilla radoilla, kuten Le Mans, Magny-Cours ja Dijon. Sarja arvostetaan kansallisista GT -sarjoista maailman kovatasoisimmaksi ja siinä on myös automäärältään ylivoimaisesti suurin GT1-luokka (20 GT1-autoa vs. FIA GT:n, LMS:n ja ALMS:n alle kymmenen). Sarjan arvostusta vahvistivat entisestään mukana olleet menestyneet tiimit, kuten yksi Euroopan ammattitaitoisimmista talleista, Oreca, sekä viime vuoden FIA GT -mestari Larbre Competition. Kuljettajista voisi mainita mm. entisen Peugeotin tehdaskuljettajan Soheil Ayarin, moninkertaisen FIA GT -mestarin Christophe Bouchut’n sekä 116 F1 -kilpailua ajanut Philippe Alliot. Näistä jälkimmäinen toimi Markuksen ja Pertin tallikaverina PSI:n toisen Corvetten ratissa.

Suomalaiskaksikko voitti kauden aikana kolme kilpailua (Ledenon 1, Albi 1, Albi 2), ajoi kerran paalupaikalle ja saavutti muutaman kilpailun nopeimman kierrosajan. Hienon kauden kunniaksi Markus ja Pertti pääsevät ensi viikolla Pariisiin pokkaamaan hopeiset mitalit. Mestaruuden vei yksi Euroopan menestyneimmistä kilpatalleista, ranskalainen Oreca kuljettajinaan Soheil Ayari ja Bruno Hernandez.


LMS - Le Mans Series

Le Mans Series perustuu legendaarisen Le Mansin 24-tunnin konseptiin ja sääntöihin. Sarjassa ajaa GT-autojen (GT1-luokan Corvettet, Ferrarin 550 Maranellot, Saleen S7R, Aston Martin DBR9 ja GT2-luokan Porsche GT3-RSR, Ferrarin F430 ja F360, Spyker jne) lisäksi myös prototyypit, jotka jaetaan LMP1- ja LMP2 -luokkiin. Sarja koostuu viidestä kilpailuviikonlopusta, joissa jokaisessa ajetaan pitkä kestävyyskilpailu. Kilpailun mitta on joko 1000 kilometriä tai 6 tuntia, riippuen siitä kumpi saavutetaan ensin. Kilpailut ajettiin Istanbulissa (TR), Spassa (B), Nürburgringillä (D), Doningtonissa (UK) sekä Jaramassa (E)

Markus ajoi LMS -sarjan samalla Corvetten C6.R:llä eli Corvetten tehtaan valmistamalla viime kauden Le Mansin 24-tunnin kilpailun sekä ALMS -sarjan voittaneella autolla. Ajokumppaneina olivat Pertti Kuismanen sekä nuori ja nopea hollantilainen Jos Menten.

Vain viisi osakilpailua käsittävässä sarjassa tasaisuus ja maaliin pääseminen ovat valttia. Valitettavasti aina hyvässä vauhdissa ollut kolmikko joutui keskeyttämään kaksi kilpailua ja kärsivät parissa muussa kilpailussa pienemmistä ongelmista. Näin ollen PSI:n Corvette jäi sarjassa kauas tavoitteestaan, kuudenneksi. Matkan varrella kertyi kuitenkin hyviä suorituksia, kuten Span hieno palkintopallisijoitus sekä sijoitukset kolmen joukkoon kolmen kilpailun aika-ajoissa.


FIA GT - Spa 24 Hours

Span 24-tunnin kilpailu on Euroopan ja ehkä maailman suurin ja arvostetuin GT-autojen kilpailu (vrt. Le Mans 24h, jossa mukana prototyypit) ja samalla FIA:n GT -mestaruussarjan pääkilpailu.

Markus osallistui Span kilpailuun jo viidennen kerran. Parhaimpana saavutuksena on luokkavoitto vuodelta 2001, Markuksen ensimmäisestä GT -kilpailusta. Tällä kertaa autoksi tuli PSI:n toinen Corvette eli vanhempi C5-R ja ajokumppaneiksi Kuismanen sekä belgialaiset Vincent Radermecker ja Bernard Delhez.

Kilpailun tulokseksi tuli 7. GT1 -luokassa ja 11. yleiskilpailussa. Mahdollisuudet viiden parhaan joukkoon olivat realistiset, mutta yön tunteina Corvettea korjattiin varikkopilttuussa luvattoman pitkään, lähes tunnin. PSI oli kuitenkin ainoa kahden auton tiimi, joka pääsi maaliin molemmilla autoillaan ja vielä kymmenen parhaan joukossa.


ALMS - Petit Le Mans

Markus kävi kauden aikana neuvotteluja myös muiden tiimien kanssa kuin työnantajansa PSI:n. Näistä mielenkiintoisin oli Ferrarin tehdastiimi Risi Competizione, joka liputti Maranellon värejä Yhdysvalloissa American Le Mans -sarjassa. Neuvottelut tuottivat lopulta tulosta, kun Markus sai kutsun tiimin ykkösauton rattiin Petit Le Mans -kilpailuun Road Atlantan radalle. Markus jakoi auton yhdessä Le Mans -voittajan ja entisen Porschen tehdaskuljettajan Stephane Ortellin sekä saksalaisen ammattilaisen, Ralf Kellenersin kanssa. Petit Le Mans on joko 10 tuntia tai 1000 mailia pitkä kilpailu.

Markuksen autokunta hallitsi kaikkia vapaita harjoituksia ja aika-ajoja ja lähti näin ollen kilpailuun selvänä ennakkosuosikkina. Kilpailu päättyi kuitenkin valitettavasti vajaan kahden tunnin taistelun jälkeen, kun Kelleners ajoi rajusti seinään menetettyään auton hallinnan radan nopeimmassa mutkassa. Tiimin kakkosauto sijoittui kilpailussa toiseksi.

Ortelli ajoi Mika Salon kanssa Petit Le Mansia seuranneen sarjan päätöskilpailun ja he ratkaisivat Laguna Secan voitollaan Risi Competizionille ALMS -sarjan tiimimestaruuden!


Spa 12 Hours

Markus osallistui toista kertaa Touring- ja GT -autojen Span 12-tunnin kilpailuun, joka on myös osa BTCS -sarjaa. Autona BMW:n 500-hevosvoimainen M3 Silhouette ja ajokumppaneina Marc Lupant ja Patrick Slaus. Lupant ja Slaus ajoivat koko sarjan ja Markus kutsuttiin vahvistamaan tiimiä tähän pitkään kilpailuun. Viime vuonna sama kolmikko taisteli voitosta, kunnes vaihdelaatikon rikkoutuminen katkaisi matkan teon.

Tänä vuonna Euro Racingin BMW jaksoi maaliin asti ja vauhti oli jälleen erinomaista. Markus nosti autokunnan kärkeen viimeisellä parin tunnin mittaisella tuplavuorollaan, mutta valitettavasti voitto meni toistamiseen sivu suun, sillä toinen takarenkaista jäi jumiin viimeisellä varikkopysähdyksellä, Slaus joutui luopumaan johtopaikasta ja tulokseksi jäi toinen sija. Tämä sijoitus takasi kuitenkin tiimille hyvän pistesaldon ja Lupant ja Slaus kruunattiin myöhemmin sarjan mestareiksi.


BTCS

Markus kävi myös tuuraamassa Marc Duezia GPR Racingin Porschen ratissa BTCS -sarjan Zolderin osakilpailussa. Ajokumppanina entinen rallitähti Jean-Philippe Van de Wauver. Viikonloppu oli erilaisten murheiden täyttämä ja tulos jäi laihaksi. Ensimmäisessä lähdössä sijoitusta pudotti rengasrikko, mutta kaksikko taisteli kuitenkin lopulta GT -luokan kolmanneksi. Toinen lähtö jäi kesken, kun ensin hävisivät jarrut ja myöhemmin myös vaihdekepin liitin petti ja yhdellä vaihteella ei enää kannattanut jatkaa.


Belcar

Markus ajoi vuosia Belcar -sarjassa ja palasi myös tällä kaudella kerran tuttuihin ympyröihin, kun PSI:n asiakastiimi JMT Racing kutsui Markuksen Spa Racing Festival -kilpailuun. Autona ensimmäinen PSI:n vuonna 2000 rakentama Porsche GT2-R Biturbo. Viikonloppu sai tylyn lopun jo aika-ajoissa, kun auton uudenkarhea moottori antoi periksi ennen kuin Markus ehti ajaa yhtään nopeaa kierrosta. Tiimi myönsi jälkeenpäin, että moottoria olisi pitänyt ajaa rauhassa sisään ennen kilpailuun lähtemistä.




Kommentit

”Taas on takana yksi pitkä ja vaiherikas kausi Euroopan radoilla. Kauteen mahtui monenlaista tapahtumaa, kuten voittoja, hienoja kilpailuita, tiukkoja taisteluita, vastoinkäymisiä sekä välillä karvaitakin pettymyksiä. Parhaiten mieleen jäi Ranskan sarjan Albin osakilpailu, jossa hallitsimme Pertin kanssa tapahtumia harjoituksista lähtien ja ajoimme molempien lähtöjen voittoon. Varsinkin toisen kilpailun taistelu oli todella tiukkaa, sillä ensimmäisen lähdön voitosta meitä rokotettiin 80-kilon lisäpainoilla!

Myös vierailuni Ferrarilla oli hyvin antoisa. Risi Competizioni oli erittäin ammattitaitoinen tiimi ja kokemus oli kaikkiaan erittäin hieno! Tämä tilaisuus oli pitkän työn tulos, mutta Salon Mikalle kuuluu myös kiitos asian toteutumisesta. Toivottavasti saan jatkossa mahdollisuuden ajaa enemmänkin Yhdysvalloissa.

PSI on pitkään tehnyt hienoa työtä monessa sarjassa ja rakentanut vuosien mittaan lukuisia erittäin nopeita kilpa-autoja. Tälle vuodelle lähtökohta oli täysin uusi, sillä tiimi osti valmiin voittaja-auton GM:n tehdastiimiltä ja samalla auton merkki vaihtui Porschesta Corvetteen. Corvette C6.R on todella mahtava kilpuri, erittäin nopea ja luotettava.

Jatkoin edelleen myös Porschen ratissa auttaessani PSI:n asiakastiimejä testityössä ja kuljettajien koulutuksessa. Tämän lisäksi pääsin myös ajamaan pari kilpailua muiden tiimien Porscheilla.

Ensi kauden sopimusneuvottelut ovat vielä täysin auki, mutta monia mielenkiintoisia vaihtoehtoja on tarjolla. Olen saanut PSI:ltä tarjouksen myös ensi kaudesta, mutta haluan nyt rauhassa punnita kaikki vaihtoehdot.”
 
Viimeksi muokattu:
Ylös