Massa vs. Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
holvius sanoi:
Mikäli Kimi olisi niin nopea kuin kaikki olettivat, niin taktiikat laadittaisiin täysin hänen ehdoillaan. Viiime kisa oli jo hyvä ja mikäli tason nousu jatkuu samanlaisena, niin hyvä tulee.

Kimi tarvits yhden klassisen SS ajon, joka yhdistäisi tallin hänen taakseen.
Ellei sitten Massa 'paremmat saumat' mestaruuteen paina vaakakupissa enemmän. Itse en kyllä näe Massalla minkäänlaisia mahdollisuuksia mestaruuteen. Enkä kyllä Kimilläkään. Mutta ikävää, jos Massaa suositaan, sillä Kimi on lopulta se kovempi kuski näistä.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ja mitä noihin selittelyihin tulee, niin tallin tai auton syyttäminen on ihan viimesisiä juttuja mitä Kimi tekee. Jos joskus mainitsee niin saattaa olla ihan aihettakin. Macillakin sen 107 kisaa ihan päin persettä eikä syyttävä sormi tainnut nousta kertaakaan. Kimble on aina ottanut kaiken paskan omaan piikkinsä, mutta nyt näyttäisi olevan silläkin säkki täynnä. Jos nyt tästä sisuuntuneina vaikka piiskaisivat toisistaan vielä vähän enemmän irti.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Hevimies sanoi:
Ja mitä noihin selittelyihin tulee, niin tallin tai auton syyttäminen on ihan viimesisiä juttuja mitä Kimi tekee. Jos joskus mainitsee niin saattaa olla ihan aihettakin. Macillakin sen 107 kisaa ihan päin persettä eikä syyttävä sormi tainnut nousta kertaakaan. Kimble on aina ottanut kaiken paskan omaan piikkinsä, mutta nyt näyttäisi olevan silläkin säkki täynnä. Jos nyt tästä sisuuntuneina vaikka piiskaisivat toisistaan vielä vähän enemmän irti.
Juuri tuon takia itse pidän Räikkösen tyylistä kuljettajana, ei aleta selittelemään kuin hiihtäjät vaan sanotaan miten asia on, vaikka olisi oma vika.
Kovalainen omaa myös mielestäni samankaltaisen tyylin, ottaa mokat omaan piikkiin ja kestää ne kuin mies. Muutenhan Heikki on avoimempi persoona kuin Kimi, mutta mielestäni tässä ovat samankaltaisia.
Alkukaudestahan sen näki miten Massalla kestää hermo kun tulee epäonnistumisia, hyvä ettei itkua vääntänyt.
Nyt alkaa taas näkymään Massan haastatteluissa samankaltaista alahuulen väpättämistä.
 

macos

Member
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
19
Sijainti
tampere
Enpä tiedä miten sinivalkoiset lasini ovat, mutta hieman ihmetytti Ferrarin "reilupeli" varikkotaktiikka Indianapolisissa. Ajatetaan nopeampi kuski huonommalle sijalle.

Jos toiseen pysähdykseen olisi tultu samassa järjestyksessä kuin ensimmäiseen, niin kimi olisi ollut maalissa ennen Massaa. Bensakuormien puolesta tämä olisi varmasti ollut mahdollista, mutta otetaan hyvä veli -taktiikka ettei aiheuteta massalle mielipahaa ja otetaan kimi ensin sisään :thumbfh:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Odotin kyllä itsekin kilpailussa, että Massa tulee ilman muuta ennemmin toiselle varikkokäynnille kuin Kimi.
Ensimmäiset käynnithän olivat muistaakseni Kimillä kierroksella 24 ja Massalla k.20
Korjatkaa, jos olen väärässä. Muutenkin ihmetyttää tuo Kimin taktiika kerta toisensa jälkeen raskaalla autolla liikkeelle ja lähdössä häviää pari sijoitusta.
Valitseeko Kimi itse taktiikkansa vai määrääkö talli taktiikan kuljettajille? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Make79 sanoi:
Odotin kyllä itsekin kilpailussa, että Massa tulee ilman muuta ennemmin toiselle varikkokäynnille kuin Kimi.
Ensimmäiset käynnithän olivat muistaakseni Kimillä kierroksella 24 ja Massalla k.20 Korjatkaa, jos olen väärässä.
F1.comin mukaan Massa 21, Kimi 24. Erilaisiin taktiikoihin vaikutti luonnollisesti erilainen rengastaktiikka.
Muutenkin ihmetyttää tuo Kimin taktiika kerta toisensa jälkeen raskaalla autolla liikkeelle ja lähdössä häviää pari sijoitusta.
Autolla, jolla ei ole mahdollisuuksia eturiviin ja jonka starttisysteemi on kilpailijaa huonompi ei ole mitään järkeä yrittää kevyen auton taktiikkaa. Ferrarilla on tunnustettu, että ongelmat ovat nimeomaan aika-ajossa ja startissa. Tällä kertaa oli vielä puuttuvan rengassatsin ongelma. Kimin ainut mahdollisuus pärjätä on joko onnistua olemaan jäämättä hitaamman taakse lähdössä tai pystyä ohittamaan se hitaampi radalla. Edessäolevein mennessä varikolle pitäisi sitten päästä hyödyntämään muutamaa lisäkierrosta. Ei ole toistaiseksi onnistunut kovin hyvin sekään.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Sepä se, jos Massa olisi mennyt ensin varikolle ja Kimi olisi pysynyt radalla kolme kierrosta pidempään samoin kuin ensimmäisten varikkokäyntien aikana, niin olisi luultavasti ohittanut Massan.
Tietenkin tämä on sitä kuuluisaa jossittelua.
Silti tuntui erikoiselta, että Kimi tuli ensin varikolle vaikka nimenomaan Kimillä piti olla raskas auto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Make79 sanoi:
Silti tuntui erikoiselta, että Kimi tuli ensin varikolle vaikka nimenomaan Kimillä piti olla raskas auto.
Eihän se enää ensimmäisten stoppien jälkeen päde. Miksi olisi "pitänyt"? Massan ensimmäinen stoppi oli itse asiassa 1,3 sek. Kimin vastaavaa pitempi, joten Massalla pitikin olla enemmän bensaa keskistinttiin. Kuten olikin.

Itse asiassa Kimillä oli tasaisempi varikkotaktiikka. Hänen stinttiensä pituudet olivat 24-27-22 kierrosta, kun Massalla ne olivat 21-31-19.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
WebSlave sanoi:
Eihän se enää ensimmäisten stoppien jälkeen päde. Miksi olisi "pitänyt"? Massan ensimmäinen stoppi oli itse asiassa 1,3 sek. Kimin vastaavaa pitempi, joten Massalla pitikin olla enemmän bensaa keskistinttiin. Kuten olikin.

Itse asiassa Kimillä oli tasaisempi varikkotaktiikka. Hänen stinttiensä pituudet olivat 24-27-22 kierrosta, kun Massalla ne olivat 21-31-19.
Kai sinne tankkiin jää pensaa siltä ensimmäiseltä stintiltä kun mennään varikolle.
Vai meinaatko, että tyhjentävät varikolla tankin ennen kuin täyttävät.
Kimin oli raskaammalla autolla liikkeellä kuin Massa. Luultavasti ottivat vielä Kimin ennen aikoja varikolle, kun jumiutui Kovalaisen taakse.
Paljonko yhdellä kierroksella palaa polttoainetta 3-4 kg? Massa kävi kierroksella 21 varikolla. 1,3 sek pitempi pysähdys kuin Kimillä. Eli n.13kg enemmän polttoainetta vastaa n. 4 kierrosta, joka täsmää kyllä siihen että Massan keski stintti oli neljä kierrosta pidempi kuin Kimin, mutta tässä unohdetaan se että Kimi kävi ensimmäisen pysähdyksensä 3 kierrosta Massaa myöhemmin, eli näiden laskelmien mukaan Kimillä olisi pitänyt olla polttoainetta ainakin sen kolmen kierroksen verran enemmän kuin Massalla. Ja sitähän ei sitten tiedä kuinka moneen kierrokseen Kimillä olisi ollut varaa ennen ensimmäistä pysähdystä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Make79 sanoi:
Kai sinne tankkiin jää pensaa siltä ensimmäiseltä stintiltä kun mennään varikolle.
No yleensä ei, vaan mahdollisimman kevyeksi/nopeaksi auto halutaan ennen tankkausta. Eri asia jos hitaamman takana pussissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Enpä muista lähdettä mutta jostain luin, että Ferrarilla on sellainen "mainio" bensamäärän laitto taktiikka, joka perustuu perjantaina tuloksiin! Paremmin harjoituksissa sijoittunut saa päättää ensin millä kuormalla lähtee! Näin Massa on useamman kerran saanut lähteä kevyemmällä autolla!

En tuosta ole aivan varma mutta täysin naurettavaahan tuo on? McLarenilla on tietääkseni ollut sama käytössä mutta Monacon jälkeen homma muuttui siten, että molemmilla on saman verran bensaa!

Nuo Ferrarin taktiikat on menneet kyllä ensimmäisen kisan jälkeen enemmän tai vähemmän koko ajan pieleen! Aina naurettavan painavat autot ja sitten muuttuviin olosuhteisiin ei juuri osata reagoida(kuten kanada)!

Henkilöstö on yksinkertaisen osaamatonta porukkaa!
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Misa1 sanoi:
Enpä muista lähdettä mutta jostain luin, että Ferrarilla on sellainen "mainio" bensamäärän laitto taktiikka, joka perustuu perjantaina tuloksiin! Paremmin harjoituksissa sijoittunut saa päättää ensin millä kuormalla lähtee! Näin Massa on useamman kerran saanut lähteä kevyemmällä autolla!

En tuosta ole aivan varma mutta täysin naurettavaahan tuo on? McLarenilla on tietääkseni ollut sama käytössä mutta Monacon jälkeen homma muuttui siten, että molemmilla on saman verran bensaa!

Nuo Ferrarin taktiikat on menneet kyllä ensimmäisen kisan jälkeen enemmän tai vähemmän koko ajan pieleen! Aina naurettavan painavat autot ja sitten muuttuviin olosuhteisiin ei juuri osata reagoida(kuten kanada)!

Henkilöstö on yksinkertaisen osaamatonta porukkaa!
Siltä se pahasti vaikuttaa........mitenköhän paljon kuskit itse saavat vaikuttaa ko määriin?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Misa1 sanoi:
Enpä muista lähdettä mutta jostain luin, että Ferrarilla on sellainen "mainio" bensamäärän laitto taktiikka, joka perustuu perjantaina tuloksiin! Paremmin harjoituksissa sijoittunut saa päättää ensin millä kuormalla lähtee! Näin Massa on useamman kerran saanut lähteä kevyemmällä autolla!
Eli "sääntö" menee niin, että jos Massa perjantain nopeampana valitsee esikerkiksi 21 kierroksen polttoaineet, niin Kimi ei saa valita 20 kierroksen löpöjä vaan hänen on otettava Massaa enemmän polttoainetta???
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Misa1 sanoi:
Enpä muista lähdettä mutta jostain luin, että Ferrarilla on sellainen "mainio" bensamäärän laitto taktiikka, joka perustuu perjantaina tuloksiin! Paremmin harjoituksissa sijoittunut saa päättää ensin millä kuormalla lähtee! Näin Massa on useamman kerran saanut lähteä kevyemmällä autolla!
Smanlainen käsitys minullakin on ollut, eli viikonloppuun lähdetään kahdella eri taktiikalla (joista toinen on se kaikkein optimaalisin?). Perjantain harjoituksen nopeampi kuljettaja saa valita taktiikan ensimmäisenä ja yleensä valitsee sen jossa on pienempi bensamäärä aika-ajon päätösosioon, koska kisat ratkeavat tänä vuonna jo pitkälti aika-ajossa ja lähdössä.

Ilmeisesti Mäcillä oli sama juttu, mutta vaihtoivat Monacon jälkeen ja nyt molemmat kuskit ovat samanlaisella kuormalla liikenteessä aika-ajossa.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Cmoney sanoi:
No yleensä ei, vaan mahdollisimman kevyeksi/nopeaksi auto halutaan ennen tankkausta. Eri asia jos hitaamman takana pussissa.
Nimenomaan, Kovalaisen takana...
 

parker

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
71
Sijainti
7th Floor
Aika-ajot ?

Miksi Ferrari ajattaa Kimiä aika-ajoissa raskaammalla bensamäärällä kuin Massaa ?
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Enemmänkin ihmetyttää se, että miksi nämä samat käsittämättömät päätökset, joita ihmeteltiiin jo McLaren aikoina, ovat nyt tulleet Ferrarille...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös