Matkakuume!

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Laosin Luang Nam Thasta edetty Huay Xain (Laos-Thaimaan raja) kautta Pohjois Laosin Chiang Raihin. Alla vanha old school bussi jossa ylhäällä oli paikka matkatavaroille. Kysyin sujuvalla ja fluentilla Laosin kielellä että voiko matkan ajaksi kiivetä bussin katolle istumaan ilmastoidulle VIP paikalle, Vastaus oli kahdesti jyrkkä ei Laosin ja Thaimaan päässä.

Chiang Rai PILALLA. Samalla tavalla kuin Luang Prabang Laosissa.

Ensimmäinen päivä takana ja alkaa jo iskemään morkkikset siitä että lähti Laosista. Ensimmäinen iso ero verrattuna Laosiin oli se että SIM korttia ja myöhemmin bussilippua
ostaessa kysyttiin passia (Sosialistisessa Laosissa ei kysytty mitään, paitsi junaan mikä on ymmärrettävää koska junat uusi juttu heille ja vasta avattu, mutta Thaimaassa näköjään sosialistisempi meininki mitä tulee kyttäämiseen) Länkkäreitä täynnä mestat ja yömarkkinoillakkin länkkärit lyö paikalliset mitä tulee touristi/paikallinen ratioon 10-0. Prostituutio (Hierontamestat, Kadulla palveluitaan myyvät emännät yms.) sekä ärsyttävä tyrkytysmeininki palanneet katukuvaan matkoilla ensimmäistä kertaa yli kuukauteen.

Täytyy tehdä radikaali muutos matkasuunnitelmaan ja suksia takaisin Laosiin viikon päästä että päästävät takaisin sisään.
Pääsee takaisin harjoittelemaan Laosin kieltä samalla kun tsekkaa reitillä kaupungit Pakse-Salavan-Savannakhet ja muutama muu paikka ennen paluuta Suomeen 21.2..
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin vähän olen Forumilla viime vuosina käynyt etten ole huomannut Gurney48:n olevan hienolla Aasianrundilla. Yksi tuttu hieman vastaavalta palasi viime viikolla ja tulee huomenna viinilasien ääreen kertomaan yksityiskohtia.
Tällainen ikivanha äijä ei enää moiselle jaksa, mutta parhaillaan suunnitellaan kolmea uutta reissua eteläiseen Afrikkaan - niihin viiteen maahan, joihin pääsee ilman viisumia ja saa vuokrattua auton. Maanantaina palasimme Eastern Capen kiertueelta Etelä-Afrikasta, nyt vain tuollainen reilun kahden viikon pikatour.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Varmaan hienoja kokemuksia Gurneyllä. Mikäs siinä, jos reissaamisesta nauttii. Itse viihdyn paremmin paikoillani.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Varmaan hienoja kokemuksia Gurneyllä.
Ainoa asia mikä jäänyt hiukan kaduttamaan on se ettei lopulta päättänyt lähteä ikuistamaan matkaa striimaamalla sitä tuomalla Madventures tyylisen formaatiin nykypäivään. Vaikka tuskin olisi päässyt paikallisia niin lähelle jos olisi striimannut samalla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Nykyinen trippi ei ole edes vielä päätöspisteessään ennen kuin jo seuraava trippi mielessä...

Tuli napattua yhen suunnan lento Nepaliin Lokakuun lopulle. 388e ruumaan menevän rinkan kanssa (jos olisi kunnon hippi joka pystyisi elämään pelkästään pikkurepulla olisi yhteen suuntaan lähtenyt hintaan 280e) flygari lähtee Perjantai iltana Helsingistä Kathmanduun Kolmella vaihdolla.

Välilaskuhelvetti alkaa Istanbulista (Istanbulin kämänen vanha lentokenttä kyseessä) 4 tunnin layoverilla, Seuraavana on brutaali 17 tunnin layoveri Saudi Arabiassa ja kirsikkana kakun päällä vielä rapea kaksi tuntia pitkä New Delhissä ennen kuin pääsee Nepaliin Sunnuntai aamuna. Tällä hetkellä suunnitellut hiukan yli kolme viikkoa Nepalin kiertämiseen mutta mitä oppinut tähän asti niin liika suunnittelu pitemmällä matkalla pilaa koko tripin mitä tulee esimerkiksi mahdollisuuteen tavata uusia ihmisiä ja ehkä jopa trävellätä muutaman päivän heidän kanssaan.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Varmaan hienoja kokemuksia Gurneyllä. Mikäs siinä, jos reissaamisesta nauttii. Itse viihdyn paremmin paikoillani.
Komp.

Sisareni on miehensä kanssa ollut nyt rapian kuukauden ajan yhdistetyllä loma- ja työmatkalla samoilla seuduilla kuin Gurneykin. Majoitusolosuhteet ovat heillä olleet prameamman puoleisia, kun heillä on tuota rahaa millä mällätä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Enemmän sitä matkustelisi, jos olisi rahaa siihen. Toki pandemia-ajan jälkeen kynnys on ollut korkeampi lähteä, toisilla mantereilla on viimeksi tullut oltua 2019-20 vuodenvaihde.

Työmatkoja ei juurikaan ole ollut, kerran Saksassa ja kerran Tsekissä sekä vaihto-oppilasvuosi Belgiassa*, muuten ollut turistimatkailua

E: *vakiokysymys muuten tuohon Belgiassa vietettyyn vuoteen liittyen on että puhunko ranskaa. Siihen on vakiovastaus: osaan ranskaa, mutta siinä Belgian provinssissa missä olin ei puhuttu ranskaa vaan hollantia. Ja osaan kyllä sitäkin.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
15 tunnin melkein 900 kilsan pituinen bussimatka Chiang Maista Nakhon Phanomiin takana. Mielenkiintoista dataa tulossa kun saa ynnäiltyä monta kilometriä on tullut oltua julkisissa kulkuvälineissä viimeisen lähes neljän kuukauden aikana.

ensimmäistä kertaa tripin aikana kaupungissa joka ei ole jalankulkija ystävällinen kun liikkuu keskustasta edes 500 metriä pois päin. Joutui kävellä motarin tienreunaa (olisi voinut ottaa Tuktukin alle mutta kun oli aikaa niin miksi ei vetäisi kävellen) että pääsi tsekkaamaan Ho Chi Minhin "kesämökin" jossa herra majaili vuosina 1928-1929 ja museon kolme kilsaa kaupungista Länteen. Vahva suositus mennä tsekkaamaan ainakin mökki jos näille suunnille tulee.

Oletin vahvasti että olisi täynnä turisteja mutta yllätyksellisesti kun saavuin paikalle muutama tunti ennen sulkeutumista paikka oli tyhjillään ja ainoat ihmiset mestoilla oli puutarhurit, museossakaan ei ollut kuin yksi muu henkilö niin pääsi rauhassa täydessä hiljaisuudessa kattomaan paikat. Varsinkin mökki oli ihan tajuttoman hieno ilman ketään muuta paikalla ja mestassa vallitsi täysi hiljaisuus, ainoa muu ääni minkä kuuli oli puutarhurit kastelemassa kasvistoa. toisena plussana vieläpä molemmat mökki ja museo ovat täysin ilmaisia. Kyseinen mökki varmaan kulttuurillisesti verrattavissa Lönnrotin syntymäkotiin (jos vertaa Suomeen) mitä tulee historialliseen merkitykseen kyseisellä mantereella, Ellei jopa reilusti ylempänä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Tänä vuonna en taida jaksaa reissata minnekään, mutta ensi talvena olen ajatellut, että jos pääsisi parempaan kuntoon, voisi olla kiva juosta maraton etelän lämmössä
😎
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Trippi lopussa. Ei ole jaksanut kirjoittaa mitään recäppiä vaikka melkein viikko sitten saapui takaisin Suomeen koska viimeinen viikko mennyt aikalailla palautuessa raskaasta kahden välilaskun lennosta takaisin Suomeen. Ensimmäinen välilasku kaksi tuntia Omanin Muscatissa, Tuli mieleen Helsingin Itäkeskus (en tarkoita pahalla) kun välilaskua vietti Omanissa, Miehillä oli päällään perinneasut ja naisilla burkat, Naiset kuitenkin näytti ulospäin tyytyväisiltä. Toinen kahden tunnin välilasku Frankfurtin kentällä ja pakko sanoa että kyseinen kenttä on ihan järkyttävän iso, Yllättävän tiukoille meni mitä tulee aikaan kulkea terminaalista toiseen skylinella. Oman Airlinesista jolla suhasi Bangkok-Oman-Frankfurt välin jäi mieleen se että Trump rakennuttamassa (Tai lisensoinut) Golf resortin maahan jota rakennettaan tällä hetkellä, minkä kuvan Oman Airlinesin propagandasta sain niin päämäärä on saada mahdollisimman monta länkkäriä maahan ja sen jälkeen saada heidät laittamaan rahojaan Omanin pankkeihin. Suurimpana kulttuurishokkina nyt palattua Suomeen on se että kuinka vähän nykyään Lännessä on käytöstapoja verrattuna Itään.

Nopeat plussat ja miinukset maista jotka tuli käytyä läpi:

Thaimaa: (varmaan puolitoista viikkoa koko tripistä, Bangkok, Udon Thani, Nakhon Phanom, Chiang Rai ja Chiang Mai)
Plussat:
+ Udon Thanin yömarkkinat
+ Nakhon Phanomissa Ho Chi Minhin Mökki ja Museo
+ Muay Thai ilta oli hieno Chiang Maissa

Miinukset:
- Liikaa länkkäreitä
- aivan liikaa länsimaisia pikaruoka yms. ketjuja myrkyttämässä Kaakkois Aasian perinteitä, varsinkin perheyrittämistä ja oman yrityksen omistamista.
- 50v seksituristisedät 20-30v Thaikku kainalossa

Kambodia: (Kaksi ja puoli viikkoa Banlung, Phnom Penh, Siem Reap, Battambong, Stung Treng)
Plussat:
+ Banlung & Battambong rauhallisia ja hyviä paikkoja
+ Siem Riep vörtti jos vuokraa skootterin alle ja on varaa tiputtaa 37 taalaa päivälippuun
+ Pol Potin ja Punakhmeerien historiaa kiinnostuneille paljon nähtävää, ainoastaan Phnom Penhissä mitä itse näin jättimäiset turistirysät museoon yms.
+ Juna Battambongista Phnom Penhiin kunnon kokemus, 1947 valmistunut Ranskalainen Dieseljuna taittoi 250KM:n matkan 10 tuntiin. Sentään jalkatilaa riitti.

Miinukset:
- Minivänit pääkulkuneuvona (miniväni paikallinen ns. Pääjulkinen mitä tulee pidemmän matkan taittamiseen) 195cm pitkälle ei mikään paras vaihtoehto, varsinkin kun aina sattui osumaan paikka vikaan riviin.
- Phnom Penh (minkä kuvan sain niin suurimmaksi osaksi yksi iso Red Light District)
- Seksiturismi
- FCC (legendaarinen jopa Madventuresissa aikoinaan nähty ulkomaisten toimittajien klubi) oli juuri rempattavana kun sattui olemaan mestoilla niin ei päässyt käymään sisällä
- Tuktuk kuskit todella tyrkyttäviä ja ärsyttäviä, samat sanat "Boom Boom" tyrkyistä.

Laos: (77 päivää Thakhek kolmesti, Don Det kolmesti, Vientiane, Luang Prabang, Boten, Nateuy, Luang Nam Tha, Savannakhet, Pakse)
Plussat:
+ Todella halpa
+ Vientiane kunnon uinuva pääkaupunki, todella rauhallinen
+ ei mäkkäreitä tai muuta länsimaan hapatusta lähimaillakaan.
+ perheyrityksiä todella runsaasti
+ ihmiset saa harjoittaa bisnestä vaikka kyseinen maa on sosialistinen niin ei maa paljon muuta itse valtion omistuksessa kuin vesi, sähkö ja muut tarpeet jotka tarvitsee enemmän rahaa mitä tulee distributioon.
+ Kuumottavin hetki Thakhekissa kun menetti auringonvalon (joitain kuvia piti jäädä ottamaan vuorelle) keskellä erämaata asvaltoidulla tiellä, Skootterin etuvalo oli niin kämänen ettei auttanut kunnolla joten ainoa tapa navigoita eteenpäin oli seurata ohittavia rekkoja ja SUV:ta joilla oli pitkät päällä, muutaman kerran meinasi ohjautua skootteri penkkaan/pois assulta kun piti silmällä arvioida missä tien keskikohta menee (ei halunnut lähteä arpomaan menemällä liian laitaan kun näkyvyys oli olematon ja oli mahdollisuus aina väistää tiensivuun kun ohittavan auton/rekan valot näkyy kuitenkin parinsadan metrin ellei pidemmän matkan päästä)

Miinukset:
- joskus jengi niin rentoa että saattavat sulkea ravintolat ja muut mestat tunteja etuajassa.
- Skootterivuokraamot aika 50/50 mitä tulee ei risana olevan saamiseen, tuli vuokrattua Laosissa pyörä kolmesti ja mittaristo ei toiminut kahdesti ja kerran etuvalo oli rikki. olisi voinut välttää jos olisi jaksanut testata tarkemmin ennen reitille lähtemistä

Mapsilla tehty koko tripin reitti kuvakaappauksina alla, Yhteensä kilsoja tuli autotiet laskettuna 7488 Kilsaa 110:n päivään, eli keskiarvolta tuli liikkumista 68 kilsaa per päivä. Ei mikään maailman tarkin arvio mutta paras mahdollinen kun en löytänyt mahdollisuutta huomioida muut kulkuneuvot (Juna etc.) 110 päivässä tuli käytyä yhteensä 17 kaupungissa ja kahdessa pienessä kylässä (Boten ja Nateuy) Thakhek loopin aikaisia yöpaikkoja ei viiti laskea mukaan koska kyseessä niin pieniä kyliä joissa tuli vain vietettyä muutama tunti ennen unille menoa ja matkan jatkamista seuraavana aamuna
 

Liitetiedostot

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Tuli napattua yhen suunnan lento Nepaliin Lokakuun lopulle. 388e ruumaan menevän rinkan kanssa
Tripin suunnittelu lähtenyt rajummin käyntiin. Isona yllätyksenä se että 30 päivän viisumi Nepaliin maksaa jopa 50 taalaa, 15 päivän viisumi taas 30 taalaa, täytyy selvittää riittäisikö 15 päivää Nepalissa kun ottaa huomioon etten ole vetämässä mitään isompaa trekkausreittiä.

Ettei trävellääminen menisi liian helpoksi mietinnän alla jos vetäisikin Nepalissa bussilla Pohjois-Intian Siligurin kaupunkiin (Voisi jopa Nepalissa pysähtyä kahen viikon aikana jokaisella relevantilla pysäkillä ja jäädä kaupunkiin päiväksi pariksi) ja sitä kautta junalla Bangladeshin Dhakaan tai sitten Nepalista kahden viikon jälkeen junalla Varanasiin josta parin päivän jälkeen Siligurin kautta Dhakaan.

Täytyy saada selko siihen onko mahdollista länkkärin vetää junalla väli Siligur-Dhaka kun ei ole mitään tietoa hyväksyykö rajapiste eVISAA Ja VISA on Arrival (jonkun blogitiedon mukaan kyseinen Siligur-Bangladesh rajapiste hyväksyisi mutta varmaan parempi selvittää virallisilta tahoilta) toimii ainoastaan suosituimmilla Intia-Bangladeshin rajapisteillä, Joutuu varmaan lähteä kyselemään ja selvittelemään Bangladeshin Ruotsin tai Saksan suurlähetystöltä asiaa koska tuskin Suomen New Delhin suurlähetystö (joka palvelee myös Bangladeshissä etänä) tietää asiasta mitään,
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Jatkolennon myöhästymisen vuoksi viisituntiseksi venynyt kaupunkikierros Frankfurtissa käyty (nyt siis jo saavuttu Azoreille).

Mitä Frankfurtista nyt sanoisi.. ensinnäkin lentokentältä päärautatieasemalle meneviä junia ei erityisen selkeästi ole merkattu, kaikkien päätepysäkki kyllä on Hanau Hbf mutta kaikki junat joiden päätepysäkki on Hanau Hbf eivät mene päärautatieaseman kautta.

Joka tapauksessa Frankfurt Main Ost -asemalta tuli jäätyä pois suunnitelmaan nähden väärästä junasta ja lampsittua jalkaisin oikeaan paikkaan. Ja tulos oli:

Mysteeri ei aukea, vaikka EKP:n pääkonttorin lasijulkisivuun ei tullut peffaa työnnettyä, edelleen Frankfurt näyttäytyy tietynlaisena epäpaikkana ilman tunnistettavaa kaupunki-ilmettä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2075
Huomaan matkakuumeeni alkavan tässä pikkuhiljaa tulevaa loppusyksyä/talvea ajatellen. Kaakkois-Aasia on jäänyt pitkälti kokematta, vuosia sitten kävin pakettimatkalla Malesiassa mutta siinäpä se sitten onkin.
Nyt olisi tarkoitus hankkia lennot Thaimaaseen tai johonkin naapurimaahan ja lähteä sieltä kiertämään mestoja n. kolmeksi viikoksi. Pyytäisin kokeneilta matkankävijöiltä vinkkejä tämän low-budget reissuni suunnitteluun. Mistä kannattaa silmäillä lentoja sinne suunnille ja mihin aikaan sinne kannattaisi ylipäätään haaveilla menevänsä jos tosiaan unelmana olisi päästä mahdollisimman pienellä rahalla perille?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Nyt olisi tarkoitus hankkia lennot Thaimaaseen tai johonkin naapurimaahan ja lähteä sieltä kiertämään mestoja n. kolmeksi viikoksi. Pyytäisin kokeneilta matkankävijöiltä vinkkejä tämän low-budget reissuni suunnitteluun. Mistä kannattaa silmäillä lentoja sinne suunnille ja mihin aikaan sinne kannattaisi ylipäätään haaveilla menevänsä jos tosiaan unelmana olisi päästä mahdollisimman pienellä rahalla perille?
itse tsekkaillut lentoja halvatlennotfistä. jos haluaa budjetilla päästä niin joutuu ainakin yhdellä vaihdolla ottamaan Thaimaaseen flygarin jos ei halua maksaa ihan törkysummia. (täytyy vaan muistaa kattoa onko lipussa mukana ruumaanmenevä tavara jos haluaa kamaa ruumaan) Yleensä vaihtokenttänä toimii joko Doha (Qatar Airways) tai Istanbul (Turkish Airlines)

Sesongin (Tammikuu muistaakseni isointa sesonkia Thaimaassa Suomalaisille) aikaan liput kalliimpia, Itse varasin lennot viime vuonna vasta Heinäkuun puolessavälissä Lokakuulle ja hinnaksi Helsinki-Istanbul-Bangkok tuli 358 euroa. Matka takaisin kahdella vaihdolla Bangkok-Oman-Frankfurt-Helsinki maksoi 426 euroa. Joten edestakaisin hintaa tuli 784 euroa. Syyskuun lopussa varasin takaisin flygarin helmikuulle, joten parhaat hinnat saadakseen täytyy ainakin olla liikkeellä kolmesta neljään kuukauteen ennen trippiä.

Mitä kuullut niin jengi on puhunut paljon hyvää Thaimaa-Kambodzan rajan läheisyydessä olevasta Koh Changin saaresta, Itse tykkäsin Laos-Kambodzan rajalla olevasta Don Detin saaresta koska saarella oli täydellinen kombo paikallisia ja ulkomaalaisia. (Suomalaiskommuuni yllättävän iso varsinkin vuodenvaihteen paikkeilla)

Jos haluaa skootterilla tai prätkällä lähteä vetämään baanaa niin Thakhekin suunnilla on Thakhek Looppi joka vetää läpi neljässä tai viidessä päivässä (jotkut vetää kolmessa, ite vedin rauhassa viidessä)

Jos suunnitelmana on vetää kolme viikkoa niin suunnittelu on todella tärkeä. Itse en ainakaan missään Bangkokissa tuhlaisi paljonkaan siitä ajasta (ehkä päivän kaks jos sitäkään) jos haluaa mahdollisesti nähdä Siem Reapin sekä Killing Fieldsit Kambodzassa (järkevin tapa nähdä Siem Reap on vuokrata skootteri alle ja omatoimisesti käydä läpi Siem Reapin ja muut lähistöllä olevat temppelit, kukaan ei kysynyt itseltä korttia vaikka niin peloteltiin että tarvitsee Siem Reapissä kortin että pystyy ajamaan skootteria)

Itse varmaan vetäisin Bangkok-Koh Chang-Siem Reap-Phnom Penh-Don Det-Ubon Ratchathani, Bangkok-Koh Chang-Siem Reap-Phnom Penh-Don Det-Pakse-Bangkok tai Bangkok-Koh Chang-Sieam Reap-Phnom Penh-Don Det-Pakse-Thakhek-Nakhon Phanom-Bangkok. Viisumihinnat varmaan tuolla reitillä hinnoissa 70-75 taalaa (riippuu paljon ottavat rajalla "leimausmaksuja"
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2075
Kiitos kattavasta vastauksesta, tällaista juuri hain!
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Tripin suunnittelu lähtenyt rajummin käyntiin. Isona yllätyksenä se että 30 päivän viisumi Nepaliin maksaa jopa 50 taalaa, 15 päivän viisumi taas 30 taalaa, täytyy selvittää riittäisikö 15 päivää Nepalissa kun ottaa huomioon etten ole vetämässä mitään isompaa trekkausreittiä
Suunnitelmat muuttuivat, Löytyi hommia Heinäkuusta Tammikuun loppuun joista ei voinut kieltäytyä joten trippi Nepaliin täytyy perua (Nepalissa liian kylmä Tammikuussa ja eikä raaskisi pakata rinkkaa täyteen talvikamaa kun päämäärä on käyttää paria maata välistoppina ennen kuin palaa Aasiaan) ja sen sijaan vetää Intia-Bangladesh, Aluksi mietin Pakistanin lisäämistä trippiin mutta jänniteiden kärjistymisen johdosta päätin ihan suosiolla jättää väliin, Pari vuotta liian myöhässä kyseisen maan suhteen jolloin mestoilla oli vielä aika rauhallista,

Bangladesh muutenkin paljon turvallisempi vaihtoehto jos haluaa nähdä ekaa kertaa elämässään maan jossa on Sunnimuslimistinen enemmistö. Kuukausi per maa pitäisi riittää, Tammikuun lopusta Helmikuun loppuun Intiassa (juuri sesongin loppupuolella) ja sitten Helmikuun lopusta Maaliskuun loppuun Bangladeshissä, Varsinkin Bangladeshiä venaan innolla kun trävelläyspäivät osuu päällekkäin Ramadanin kanssa.

Tällä hetkellä flygareilla hintaa väleille Helsinki-Mumbai, Dhaka-Bangkok yhteensä 600 euroa. Helsinki-Mumbai yhdellä vaihdolla ja Dhaka-Bangkok suora. Jos haluaisi lentää reitin Helsinki-Bangkok jo Tammikuussa joutuisi kättä laittamaan taskuun tällä hetkellä 500 euron verran yhdellä vaihdolla jossa en näe minkään luokan järkeä jos about samaan hintaan voi vetää välissä Intian ja Bangladeshin,
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Viikon verran Azoreilla vietettyämme; tässä ensimmäinen arvio. Tännehän pääsee syrjäisestä sijainnista huolimatta kohtuullisen hyvin. EU-alueella Lissabon lienee helpoin koneenvaihtopaikka. Euroopan ulkopuolelta lisäksi suoria lentoja tulee Bostonista ja Montrealista.

Azorit sinänsä on useamman saaren ryhmä, mutta yleisesti Azoreista puhuttaessa tarkoitetaan São Miguelin saarta. Saaren pääkaupunki on Ponta Delgada, missä ovat olleet myös FIA:n ERC ja IIRC-sarjoihin kuuluneen rallin lähtö/maalialue, huolto ja parc fermé.
São Miguelin saarikin on melko pieni, koska olemme poikenneet Ponta Delgadassa aina vähän väliä ostoksilla.
Saari ei oikeastaan mitenkään muistuta Välimeren aluetta portugalilaista tyyliä lukuunottamatta. Toki havaintoaika on huhtikuu, mutta paikallisten kanssa haastellun peruteella nurtsi pysyy vihreänä elokuussakin beigen yleissävyn sijaan. Vuoretkin ovat nurtsia tai lehtimetsää ylös asti

Eikä kasvillisuus muutenkaan ole länkkäreistä tuttua, vaan esim. parvekkeelta otettu yleiskuva voisi kuvakulmaa muuttamalla olla Skotlannista tai Brasiliasta. Täällähän on myös banaani, ananas -ja teeviljelmiä. Erityisesti paikallista ananasta kannattaa maistaa, erona latinoamerikkalaisiin ananaksiin on että sisus on kokonaan syötävä, eikä keskiosaa tarvitse poistaa.

Lämpötilat ovat melkein samat yötä päivää, johtuen merellisestä sijainnista. Numeroiden mukaan luulimme, että täällä olisi kylmä 18-20 astetta ei numeroina ole paljoa mutta ilmankosteuden ansiosta ilma tuntuu lämpimältä. Korsikalla, missä viime vuonna olimme tuntui aina olevan liian kylmä vaikka lämpötilat olivatkin numeraalisesti samoja, mutta kun ilma on kuivaa, alle 25 ei oikein tunnu miltään.

Loppuun vielä plussat ja miinukset

+ semihyvät lentoyhteydet, tavallaan hyvä asia ettei Finnair lennä suoraan, muita suomalaisia en välitä nähdä ulkomailla
+ lämpötilat reilusti plussan puolella ympäri vuoden
+ en osaa portugalia enempää kuin "obrigado", mutta ilman sitä selviää mainiosti
+ aktiivilomailijalle on kohtuullisesti tarjolla, maastopyöräilyyn on reittejä, ulkokuntosaleja on lenkkipolkujen varrelle ilmestynyt, rannat pääsääntöisesti ovat liian vaarallisia avovesiuintiin, mutta monelle rannalle on tehty erillisiä altaita
+ luonto on upea ja kuten aiemmin sanoin, poikkeaa suuresti Välimeren alueesta
+ etäisyydet ovat lyhyet ja tieverkosto on kohtuullisessa kunnossa

- lämpimästä säästä huolimatta aurinkoiset ilmat saattavat olla huonolla tuurilla olla vähissä ja erityisesti saaren pohjoispuolella voi olla sumuista parikin päivää putkeen, vuoristoteillä näkyvyys on tuolloin heikko
- ravintolatarjonta voi ehkä tietyssä mittakaavassa olla suppea, ruokahan täällä on usein pelkistettyä tyyliin "grillattu kana ja keitinperunat"
- saaren pienuus näkyy sekä hyvässä että pahassa, jos lomalla haluaa nähdä paljon, saari on kuitenkin nopeasti kierretty, etenkin jos sää ei palvele pitkiä taukoja
 
Ylös