Matkakuume!

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Länkkäreitä karkuun kämäsimmällä mahdollisella junalla Ubon Ratchathaniin josta Yasothonin kautta Etelä Laosin rajakaupunki Savannakhettiin. Etelä Laosista jokea pitkin tai bussilla (valinta tehdään sillä perusteella että kummassa kulkuneuvossa on vähemmän Länkkäreitä) Kambodian rajalle.
Vihdoinkin Oman Airilta tuli rahat takaisin jolla heittää paluulento 15-20:n päivään Helmikuuta. Matkasuunnitelma hioutunut entisestään. tällä hetkellä ykkösreitti on Thaimaa-Cambodia-Vietnam-Laos-Thaimaa ja Myanmar jos kerkee. Päätin heittää vesilintua Etelä Laos reitille kun selvitin että joutuisi maksamaan viisumin tuplana jos haluaa palata Pohjois Laosiin Hanoista.

Aloin selvitellä joutuuko Suomen päässä ajaa AM kortin mutta tulin päätökseen että aika hyödytön kun ottaa huomioon että Thaimaassa ajamiseen lain mukaan vaaditaan ihan A1 kortti kaikille moottoroiduille pyörille. (jopa 50cc:n skoottereillekin) Sama homma Laosissa mutta taas Vietnamissa ei tarvitse mitään korttia 50cc:n Skoottereille ja Kambodiassa raja on jopa 125cc:n pyörissä joita voi ajaa ilman korttia.

mitään korttia ei kannata hankkia tai edes ajaa koska tarvetta kyseiselle ei ole Suomen päässä ja parissa maassa jossa tulen ajamaan jos jotain kiinnostavaa löytyy maasta jonne julkiset eivät pysähdy tai pääse (Kambodia ja Vietnam) ei ole mitään lakia siitä että kortti pitäisi olla. (Maassa maan tavalla) Kambodian suunnilla lakimuutos siitä että yli 50cc:n ajoneuvoihin tarvittaisiin kortti on tällä hetkellä todennäköisesti vielä vuosia Byrokratian rattaissa (Kambodiassa kuulemma pysäytetään tällä hetkellä enemmän siitä johtuen että ajaa ilman kypärää ja ei edes kysytä mitään ajokorttia pyörien kuskeilta).

Käyttää ajan mikä ennen matkaa on jäljellä harjoitellen kyseisen kulkuneuvon käyttöä että oppii perusteet, käsittelyn ja syventyy tarkasti Kambodian ja Vietnamin liikenteeseen ja mahdollisiin eriäviin tapoihin joita kyseisissä maissa on tieliikenteen suhteen, Lopultahan tarkoitus ei ole ajella missään miljoonakaupunkien ruuhkissa eikä motareilla vaan paikoissa joihin julkiset yms. kulkutavat eivät pääse tai pysähdy. (pienet kylät yms.)
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Vihdoinkin Oman Airilta tuli rahat takaisin jolla heittää paluulento 15-20:n päivään Helmikuuta. Matkasuunnitelma hioutunut entisestään. tällä hetkellä ykkösreitti on Thaimaa-Cambodia-Vietnam-Laos-Thaimaa ja Myanmar jos kerkee.
Flygari Bangkokista takaisin Suomeen 21:n Helmikuuta. 110 matkapäivää kun pääsee Bangkokista pois ja kun laskee paluun Bangkokiin muutama päivä ennen lentoa takaisin Suomeen.

Kun laskee 30 päivää Vietnamille, Laosille ja Kambodialle jää jäljelle tripistä 20 päivää ennen paluuta Thaimaahan. Reitti muuttunut lopulliseen malliin Thaimaa-Laos-Vietnam-Cambodia-Thaimaa (Myanmar jos on aikaa) pääajatuksena se että pääsee helposti Kambodiasta takaisin Thaimaahan ennen paluuta Suomeen. Kuitenkaan en ole alistunut täysin Bangkok-Vientiane normilänkkärireittiin vaan Laosiin saavutaan Keskilaosin kautta Khammouanin maakunnasta josta tarkoitus lähteä nousemaan pohjoiseen.

Alkuviikosta tuli laitettua ulos eVISA hakemus Vietnamiin, Maata pitkin ylittävällä ei ole tsäänssiä saada VISAA saapuessa maanylityspaikalle vaan täytyy täyttää ennakkoon netissä. eVISAA varten joutui käydä vinkumassa melkein puoli vuotta vanhaa passikuvaa liikkeestä että sai mätsäävän potrettikuvan VISA hakemukseen joka on edellytys että hakemus hyväksytään jos muut tiedot on riittävät.

Ainoa kuumotuksen kohde tällä hetkellä on se että vaikeuttaako rajanylitysprosessia rajaa ylittäessä se että passissa ja evisan potrettikuvissa on pitkä letti mutta rajalle tullaan lyhyillä hiuksilla. (potrettikuva ja passin kuva täytyi olla identtinen kun eVISA hakemusta laittoi ulos, ei käynyt uudet viisumikuvat jotka kävin ottamassa alkuviikosta)
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Alkuviikosta tuli laitettua ulos eVISA hakemus Vietnamiin
Hyväksytty viisumihakemus PDF tiedostona saapui kolmessa päivässä. Näyttää aika simppelillä ohjelmistolla tehdyltä kun sivun yläosassa windowsin perusfontilla väännetty "Socialist Republic Of Viet Nam" alla rajan ylittäjän tiedot ja skannattava QR koodi josta oletan että saavat lisätiedot yms.

majoitukset Laosin rajalle asti varattu. hintaa tuli keskiarvolta 8 euroa per yö dorm majoituksesta. Juna ja bussilippujen jälkeen budjettia jää 17 euroa per päivä jos haluaa yrittää vetää Thaimaan osan matkasta 25e per päivä budjettiin. Täysin toteutettavissa kunhan jättää Bangkokin turhuudet pois ja käyttää kyseistä kaupunkia 3 ekaa yötä paikkana jossa tappaa jet läg ja tottua kulttuurishokkiin jos edes sellaista tulee (varmaan kyseinen shokki iskee Laosin puolella jos on iskeäkseen kun ottaa huomioon kuinka länsimaistunut Thaimaa on turismillaan). Laosin puolella Thaimaan rajaa saman tyylinen majoitusmuoto kuin Thaimaassa kustantaa jo ainoastaan luokkaa puolet Thaimaan hinnoista.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Ainoa kuumotuksen kohde tällä hetkellä on se että vaikeuttaako rajanylitysprosessia rajaa ylittäessä se että passissa ja evisan potrettikuvissa on pitkä letti mutta rajalle tullaan lyhyillä hiuksilla. (potrettikuva ja passin kuva täytyi olla identtinen kun eVISA hakemusta laittoi ulos, ei käynyt uudet viisumikuvat jotka kävin ottamassa alkuviikosta)
Ei kai tämän pitäisi vaikuttaa? Ammattiportsari/tullimies ym. osaa kyllä hakea yhtäläisyydet.

Voisi muuten olla itselläkin hankalaa passin kanssa, kun siinä on pyöreät posket ja sileä naama. Kun se asu missä rajatarkastukseen nyt menisin, on lommoposket, viikset ja silmälasit. Kyllä siitä kuitenkin erottaa että sama mies.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Ei kai tämän pitäisi vaikuttaa? Ammattiportsari/tullimies ym. osaa kyllä hakea yhtäläisyydet.
varmaan normaalia kuumottelua kun ottaa huomioon korruptioneisuus statistiikat kyseisessä maassa mitä tulee viranomaisiin yms. lukenut esimerkiksi että joillain rajanylityspisteillä on jopa tänä vuonna ollut tullimiehillä tapana lähteä ukottamaan 50 tuhatta dongia ylimääräistä "prosessointimaksua" jos sattuu löytämään jotain josta ulista VISAssa vaikka kyseinen paperi on hyväksytty ja 25 taalan prosessointimaksu tehty.

Varmaan aiheuttanut eVISA prosessi joka on aika uusi maata pitkin kuljettaessa närkästystä rajalla työskentelevien puolelta kun Viisumimaksut ei enään maata kuljettaessa mene suoraan rajavirkailijoiden läpi josta on mahdollista vetää muutama taala välistä vaan kyseinen maksu maksetaan netin kautta ennen rajalle saapumista.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Kun laskee 30 päivää Vietnamille, Laosille ja Kambodialle jää jäljelle tripistä 20 päivää ennen paluuta Thaimaahan.
raffi "aikataulutus" reitille:
30.10-3.11 (Bangkok) *jos ei paikka kiinnosta leikkaa yhden päivän pois ja lähtee jatkamaan matkaa jo 2.11:ta
3.11-7.11 (Udon Thani) *Junalla aamusta 9 tunnin trippi läpi Thaimaan, Lähes 600 kilsan junatrippi huonoimmassa matkustusluokassa kustantaa 500 bahtia (13 euroa) ja on vielä niin että liput saa halvemmalla muutamaa päivää ennen matkaa tiskiltä kuin netistä tilatessa.
7.11-11.12 (Rajan ylitys keskilaosiin ja vähän yli kuukausi maassa) *Laosissa pääsee viettämään 34 päivää johtuen siitä että majoitus neljäksi yöksi Thaimaan puolella rajaa alkaa huitelemaan jo melkein hunttia neljältä yöltä, (4 päivän budjetin verran ellei enemmänkin Laosin puolella) Laosin Vientianesta täytyy mennä yytsimään pidennystä VISAAn jolla hintaa luokkaa yksi taala per päivä jos VISA on vielä voimassa kun menee mestoille.
11.12-29.12 (Rajan ylitys Vietnamin puolelle ja vähän alle kolmessa viikossa Pohjois Vietnamista Ho Chi Minhiin)
29.12-3.1 (Uusi vuosi Ho Chi Minhissä)
3.1-8.1 (Con Daon saarella pitkä viikonloppu ennen kuin täytyy lähteä jatkamaan matkaa Kambodiaan)
8.1-9.1 (Matka Kambodian Rajalle)
9.1-10.2 (Kuukausi Kambodiassa)
10.2-18.2 (matka kohti Bangkokia alkaa joko yli Pohjois Kambodian rajan Laosiin josta rajan yli Thaimaahan tai sitten vaan Kambodian rajalta suoraan Thaimaahan)
18.2-21.2 (muutama viimeinen yö Bangkokissa vielä ennen paluuta Suomeen 21.2:tta)

Tähän mennessä tullut varattua ennakkoon 18 yötä punkkamajoituksissa (refund mahdollisuuksilla kolmea päivää ennen saapumista) yön hintakeskiarvona 6,78 euroa per yö jättäen päiväbudjettiin keskiarvolta 24 euroon per päivä kyseisille visiiteille jos haluaa pysyä 30 eurossa päivä. Yllättävän halvalla irtosi Uudenvuodenmajoitus esimerkiksi Ho Chi Minhissä.
 

Namor

New member
Liittynyt
20.10.2023
Viestit
2
Itse tässä parhaillaan asetun 35 euron majapaikkaan Stalinin aikaisessa kerrostalossa Liettuan landella. Kuten täälläpäin on tapana niin talo ulkoa ja rappukäytävästä on jäänyt sinne 1950-luvulle, mutta kämppä itsessään on kaikkine mukavuuksineen täysin 2020-luvulla.
Rustiikkisuutta tottavie löytyy vielä paljonkin maisemasta, Virosta aina vaan vähemmän mutta Latviassa ja Liettuassa pääsee kyllä fiilistelemään vanhoja aikoja.
Baltian maista tottakai puhutaan samassa viiteryhmässä, mutta omasta mielestä päällimmäinen asia mikä yhdistää Viroa ja Liettuaa keskenään, on Latvia. Arkkitehtuuri, ihmiset ja tietty historia eroavat niin paljon toisistaan.
Luonto on kaikissa kolmessa maassa kaunista ja vehreää, Gaujan kansallispuistossa päästiin sademetsäisiin tunnelmiin ja Etelä-Viron ylängöllä päästiin hurjaan 318 metrin korkeuteen merenpinnasta, mikä on näin eteläisessä Suomessa asuvalle hurjan paljon :LOL:
Mutta tämä muuten maisemaa paljon hallitseva mykistävä lakeus. Tämä on kaunista.
IntriguingManille terveiset että kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa Virossa muuta kuin Tallinnaa! Jos tarvitset apua asunnon siivoamisessa, tässä on muutama vinkki linkitettyllä sivustolla.
Itäblokissa on tullut reissattua jonkun verran julkisilla, liftaten ja omalla autolla. Listalla olisi vielä ainakin Kosovo, Serbia, Pohjois-Makedonia, Bulgaria, Romania, Moldova, Valko-Venäjä ja Ukraina.
Itä-Eurooppa on todellakin täynnä näkemisen arvoisia paikkoja, jotka usein jäävät vähemmälle huomiolle. Myös minulla on halu laajentaa matkailukokemuksiani tuolla alueella.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
raffi "aikataulutus" reitille:
30.10-3.11 (Bangkok) *jos ei paikka kiinnosta leikkaa yhden päivän pois ja lähtee jatkamaan matkaa jo 2.11:ta
3.11-7.11 (Udon Thani) *Junalla aamusta 9 tunnin trippi läpi Thaimaan, Lähes 600 kilsan junatrippi huonoimmassa matkustusluokassa kustantaa 500 bahtia (13 euroa) ja on vielä niin että liput saa halvemmalla muutamaa päivää ennen matkaa tiskiltä kuin netistä tilatessa.
Thaimaa taitettu läpi. Seuraavalla kerralla riittää Bangkokissa vain yksi yö, oma kokemus alueesta oli aika mitätön, Aivan liian lännen meininkiin mennyt kyseinen paikka varsinkin mitä hintoihin tulee. Ilmainen 4 kilsan reittiä vetävä lautta joka kulkee Bangkokin vanhalta pääjuna-asemalta Bhumibolin Kakkossillalle paras julkinen liikkumistapa. Koko Thaimaan keskivertopäiväbudjetti 7 päivältä oli 22,10e per päivä. Olisi saanut helposti leikattua jopa 18-20 egeen per päivä jos olisi tajunnut Markkinat aiemmin josta saa todella halvalla hyvää muonaa

Kerran tuli kuljettua skootterikyydillä ilman tietenkään minkäänlaista kypärää, Kuumotti mukavasti kun ainoa asia jota voi miettiä matkan aikana on että miten minimoida luokkaantumiset tai selvitä hengissä jos kolaritilanne sattuu. Kaupungissa isoimmat ukottajat ovat TukTuk kuskit, 75 bahtiin saivat meikäläisen kiertoajelulle jossa ajettiin Buddhalaisen temppelin kautta jollekkin torille ja siitä pukukauppaan "ostamaan puku halvalla" Buddhalaisessa rukouspaikassa sattumalta joku lakimies tulee promoomaan että jos ostat kyseisestä kaupasta kolme pukua saat yhden ilmasena, juuri sattumana joutui lähteä nopeasti pukukaupoille kun "rukouspaikka sulkeutuu juuri puolen tunnin päästä kun munkit tulee rukoilemaan" pukukaupoilla tuhlasin mahdollisimman paljon myyjän aikaa kysymällä tyhmiä kysymyksiä nyökytellen ja sitten tullen päätökseen olla ostamatta pukua, Myyjä oli hiukan närästynyt, yksi puku olisi kustantanut euroissa 250.

9 tunnin Junamatka Udon Thaniin oli hieno kokemus, kakkosluokan ilmastoitu vaunu maksoi luokkaa 477 bahtia kun suoraan asemalta osti. (12 euroa) Juna heilui toiselle puolelle joissain kohdin vesistönylityksiä joka aiheutti pientä kuumotusta, (en tiedä oliko kisko tasainen yms) Parempi kokemus mitä VR:n pitkän matkan junissa (Lahti-Kuopio väli kahdesti edestakaisin kokemuksena VR:n pitkän matkan junista) pysäkkien välillä kaupustelijat myivät kaikenlaista kepakkoa ja juomaa matkustajille. Kun Udon Thaniin saapui näki runsaasti 40-50 vuotiaita brittejä seksituristioimassa kyseisessä kaupungissa. Mieleen kaupungista jäi "Night Market" Törmännyt tripin aikana ainoastaan kahteen muuhun backpackkeriin, molemmat Hollantilaisia. Toisen kanssa tuli juttua Litmasesta (oli 38 niin oletan että skidinä fanittanut Ajaxia) ja vietettyä ilta Udon Thanin Night Marketilla jossa sai maisteltua vaikka mitä (paistettu sirkka tuli testattua mutta paistettua matoa ei viitsinyt lähteä vetämään, Jos olisi halunnut alkaa ihan satasella roolileikkimään Mad Cookkia niin olihan siellä myös tarjolla esimerkiksi sian kärsää joka olisi satavarmasti ollut makumatka maailman yrjöttävimpiin keittiöihin)

Bussilla Udon Thani-Nakhon Phanom (vähän yli 200KM pitunen väli) stoppeineen taittui kuudessa tunnissa vanhalla Mersun bussilla. Tuli ihan vanhat koiviston auton bussit mieleen matkasta ainoana erona huonompi kuntoiset tiet.

Rajan ylitys Laosin Thakhekiin oli yllättävän helppo, Ainoa länkkäri koko bussissa mutta silti ei kukaan lähtenyt maalittamaan/ukottamaan mitään ekstraa rajalla. Ainoa negatiivinen asia oli että ei saanut vaihtorahaa kun maksoi 35 taalan viisumin 2 20 taalan setelillä. En myöskään nähny yhtään rajavartijaa jolla olisi ollut ase näkyvillä tai edes holsterissa koko rajan ylitys prosessin aikana.

Mitä tulee taalan käyttöön kyseisessä maassa niin ainakin Thakhekin kylässä on tullut käytettyä pelkästään Laosin Kipiä taalan sijaan. En tiedä onko kyseinen asia pelkästään juttu Keski Laosista alaspäin vai käyttääkö myös Pohjoispuoli nykyään yleisempänä valuuttana Laosin Kipiä taalan sijaan.

Pari päivää aikaa miettiä lähteekö vetämään Skootterilla "Thakhek Loop" nimistä reittiä jonka jälkeen vetää Bussilla Thakhekista suoraan Vientianeen vai kulkeeko bussilla päivä päivältä lähemmäs Vientianea jossa pitäisi olla 14.11:ta.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Pari päivää aikaa miettiä lähteekö vetämään Skootterilla "Thakhek Loop" nimistä reittiä jonka jälkeen vetää Bussilla Thakhekista suoraan Vientianeen vai kulkeeko bussilla päivä päivältä lähemmäs Vientianea jossa pitäisi olla 14.11:ta.
Päätös tuli tehtyä lähteä vetämään Thakhek Loop alla 125cc:llä varustettu uudehko Honda Click (automaatti)

Luonto kyseisen tien vieressä ja lähellä oli tajuttoman hienoa, luolat oli nättejä, tuli käännyttyä muutaman kerran HC tyylisille metsäteille, todella pieniin kyliin tai tutkimaan lähellä virtaavia puroja. Suosittelen kyseistä Looppia jokaiselle jota kiinnostaa Prätkällä tai Skootterilla trävelläys. Tie oli ihan hyväksyttävässä kunnossa (Aasian standardeissa) olevaa asvalttia, ainoa tilanne joka kuumotteli oli rekat jotka ohittivat skootterin todella läheltä.

Päivän aikana kasvanut itseluottamus koitui ekan päivän lähestyen päätöstä Loopin päättäjäksi kun parempi kuntoisen tien sijaan päätin kääntyä sivutielle soolona tutkimaan minkälaista elämää paikalliset elää pikkukylissä (niinkuin muutaman kerran saman päivän aikana tuli tehtyä ennen tota kertaa) aiemmin päivällä kuopat ja töyssyt olivat menneet ihan kuin ilmaa vaan mutta kyseisellä tiellä oli vastassa kohta jossa kuoppaa olikin koko tien laajuudella jotka aliarvioin täysin lentäen nurin vauhtia luokkaa 30-35.

vasen käsi, oikea olkapää, oikea polvi ja leuka ruhjeille. paikallissairaala (jota ei voi oikein kutsua sairaalaksi) oli tyyliin 50 metrin päässä, paikalliset tiputti sinne josta saisi hoitoa haavoihin. Desinfioivat haavat, antoivat piikin kipuun ja laittoivat laastarit. Ainoastaan yksi ihminen ymmärsi ja puhui Englantia tarpeeksi ymmärrettävästi Sairaalasta poistuttua ja 128 tuhannen kipin laskun maksettua (5,68 euroa) sairaalan ulkopuolelle oli kertynyt luokkaa 10 vartijaa/poliisia uniformuissa haastattelemaan, Näyttivät aluksi tuimilta kysyen passia (joka oli jäänyt pantiksi Skootterivuokraamolle) ja ottaen kuvia meikäläisestä. näytin passin kuvana puhelimelta, kaikki alkoivat passin nähtyä nauramaan (en tiedä oliko passikuvassa ollut letti heistä jostain syystä huvittava) purkaen jännitteen, kysyivät normaalit kysymykset (milloin tulit maahan, milloin lähdet ja miksi käännyit) eivät sakottaneet koska olin ainoa osapuoli törmäyksessä ja jopa näyttivät miten skootteri käynnistetään tikulla kun startterin osa on paskana. Olisivat jopa antaneet jatkaa matkaa ekan yön majapaikkaan Nakayn kylään jonne alunperin halusin jatkaa kaatuamisen jälkeen vielä 50 kilsaa mutta onneksi tulin järkiini ja palasin 40 kilsaa takaisin Thakhekin kylään samalla risalla skootterilla hakemaan lisähoitoa vammoihin. Täysin oma tyhmä virhe yliarvioiden taidot jotka oli kertynyt 6 tunnin matkan aikana. Onnea oli matkassa ettei kolarissa ollut toista osapuolta, mitään ei murtunut (eikä edes hampaita lähtenyt suusta mistä itse olin eniten huolissaan sen jälkeen kun tiesin että mitään ei ollut murtunut) ja tuli valittua vuokraamosta kypärä joka oli jo valmiiksi oikeella kireydellä että oikeasti auttaa tositilanteessa.

Skootterivuokraamossa todettiin että vahinkojen (paskana oleva startterin nappi ja kosmeettiset vauriot) korvaaminen maksaa 2,2 miljoonaa laosin kipiä (97 euroa) jotka maksoin. Hostellille josta lähdin matkaa takaisin käveltyä tuli selville että punkkamajoituksen emäntä (27v) oli ollut koko päivän huolissaan ja puhunut yhelle joka ei lähtenyt Loopille koska jo ennen lähtöä melkein törmäsi tuktukiin treenatessa parkkipaikalla kuinka huonossa kunnossa tiet ovat aloittelijoille.

Onnea oli matkassa myös siinä suhteessa että majoituksen emännän mutsi sattuu olemaan sairaanhoitaja joka ilmasena työpäivän jälkeen hoitaa haavoja jotka sattuu kyseisessä majoituksessa yöpyville. Täytyy keksiä joku tapa jolla maksaa takaisin kun lähtee. (Varmaan ainakin tarjoutua vapaehtoistumaan hostellin pyörittämiseen siihen asti kun lähtee)

Jotain hyvää sentään myös koitui kylään palaamisesta 9.11:ta toipumaan vammoista, päässyt juttelemaan ja keskustelemaan ihan järkyttävien trävellereiden kanssa milloin kyseessä on ollut 48 vee Ranskalainen joka on matkannut kaksi vuotta ympäri maailmaa sapattivapaalla ja milloin taas 27 vee Italialainen joka on pyöräillyt Italiasta Aasiaan (reitti luokkaa Italia-Intia-Laos-Vietnam) hiukan yli vuoden aikana nukkuen ja peseytyen suurimmaksi osaksi ilmaisena temppeleissä tai majoittuen teltassa.

Vammoista palautuminen on aiheuttanut todella suuren muutoksen suunnitelmiin, näillä näkymin Laosin Thakhekin kylässä vierähtää 20 päivää (saapuminen rajan yli 7.11:ta) ennen kuin lähtee Pohjoislaosiin 26.11 tai 27.11 jossa päämäärä on legendaarinen Vientiane-Vang Vieng- Luang Prabang reitti. En voi valittaa kuitenkaan koska tällä hetkellä päivittäinen budjetti Laosissa ollut luokkaa 9-16e per päivä jolla elää vallan mainiosti. Alin päivittäinen budjetti oli 9,48e (säästi kun majatalon emäntä pyysi syömään kanssaan ja olisihan se röyhkeää kieltäytyä toisen kotona)

Laosin jälkeen suunnitelmissa kulkea Vietnamin pohjoisosasta kuukauden sisään Ho Chi Minhiin josta Con Daon saaren kautta rajan yli Kambodzaan 9.1:tä josta kuukauden jälkeen matka jatkuu pohjoisrajan kautta takaisin Laosiin jossa käy tsekkaamassa Paksen ja Savannakhetin ennen kuin palaa vielä muutamaksi päiväksi Thakhekiin ennen rajan ylitystä Thaimaan Nakhon Phanomiin josta bussilla Bangkokiin ja siitä kahdella vaihdolla Suomeen 21.2:ta.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
26.11 tai 27.11 jossa päämäärä on legendaarinen Vientiane-Vang Vieng- Luang Prabang reitti. En voi valittaa kuitenkaan koska tällä hetkellä päivittäinen budjetti Laosissa ollut luokkaa 9-16e per päivä jolla elää vallan mainiosti.
Tuli tajuttua että jokin iso festivaali Vientianen kaupungissa 24-27 päivä ja Keski Laosista huonot yhteydet kun bussit täynnä ja joutuisi todennäköisesti seisomapaikalle kahdeksaksi tunniksi.

Täytyi käydä Thakhekin rajalautta checkpointilla tänään hakemassa jatkoa viisumiin neljällä päivällä. Tapaaminen toimistossa 29 päivä jolloin todennäköisesti saa Passin takaisin neljällä ekstrapäivällä tai sitten se on vaan jonkinlainen haastattelu ja kestää yhden bisnespäivän lisää että leima irtoaa.

Mietityttää onko heillä arkistoissa jonkinlaista lausuntoa kaatuamisesta skootterilla joka tapahtui 9 päivä joka johti haastatteluun Laosin Armeijan tyyppien kanssa jolloin ottivat ylös passin tiedot yms. Lausuntoa varten. Varmaan saattaisi vaikuttaa jos äksidentissä olisi ollut mukana toinen osapuoli.

Neljälle lisäpäivälle Viisumiin tuli hintaa 105000 Laosin Kipiä eli 4,64 euroa käsittelykustannukset mukaanlukien.

Melkein kuukausi matkaa takana ja tällä hetkellä näyttää siltä että eka kuukausi tulee vedettyä about 600 euron budjettiin (olisi luokkaa 500 ilman skootterin vahingoista maksettua summaa)

Matka jatkunee Vientianeen viimeistään 29 tai viimeinen päivä tätä kuuta, Sentään ei tarvitse kuluttaa yhtä päivää Vientianessa virastossa hakemassa jatkoa visalle ja visiitin kaupungissa voi tiivistää kahteen päivään.

Alkanut miettimään kannattaisiko Helmikuussa kun saapuu takaisin Suomeen käydä vetämässä Sertifioitu 120 tunnin TEFL (Teaching English Foreign Language) kurssi joka mahdollisesti saattaisi antaa paperin jolla opettaa Englantia Aasiassa joko vapaaehtoisena tai palkallisena.

Kohta täytyy jo lähettää joulukortit härmään että saapuvat viimeistään uudeksi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Matka jatkunee Vientianeen viimeistään 29 tai viimeinen päivä tätä kuuta, Sentään ei tarvitse kuluttaa yhtä päivää Vientianessa virastossa hakemassa jatkoa visalle ja visiitin kaupungissa voi tiivistää kahteen päivään.
Matkasuunnitelma muuttuu jälleen. Eipä lähdetty Pohjois Laosiin vaan lopullinen reitti onkin 7.12 lähtö Khammouanen maakunnasta Etelä Laosin Don Detiin jonka kautta rajan yli Kambodzaan ja Siem Reappiin. Ruotsalaistravelleri joka kävi Don Detissä sanoi että kuulemma tajuttomasti Suomalaisia kyseisellä alueella, Sehän nähdään.

Viisumia irtosi neljä päivää lisää joten rajan yli Kambodzassa pitää olla 10.12:ta. Kambodza pitäisi olla ihan läpi vedettävissä kolmessa viikossa ilman että aika loppuu kesken. Päiväbudjetti vaan nousee luokasta 10-15 euroa ehkä pariin kymppiin per päivä mitä kuullut muilta trävellereiltä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Don Detin saari Laosissa ihan uskomaton.

Pelkäsin että kyseinen saari olisi Kanarian tyyppinen Samsonite trävellerien saari kun saavuin ja eka näky oli joukko Eurooppalaisia Samsonite turisteja saapumassa maihin mutta toisin kävi. 11 tunnin matka taittui yön aikana Sleeper Bussissa jossa pedit, saavuttaessa lähelle saarta bussi pysähtyi keskelle ei mitään ja Don Detille suuntaavien piti jatkaa matkaa avolavan kyydissä ennen kävelyä laiturille josta pääsi itse saarelle.

Ihan uskomattoman rauhallinen saari ilman mitään suurta turistirysää joka nostaisi hinnat korkealle. Bisse ja muut asiat tietenkin hiukan kalliimpaa kuin Keski Laosissa koska kaikki tuodaan sisämaasta.

Jonkinlainen Suomi kommuuni asettunut todella vähän asutetulle puolelle saarta ennen Don Khonen siltaa pitämään jonkinlaista pubin tyylistä mestaa, Harmi että tuli missattua itsenäisyyspäivän pippalot kun saapui vasta 7 päivä.

Saari suurimmilta osin metsää ja kinttupolkua jota tutkia joko skootterilla tai fillarilla. Omasta mielestä skootteri todella turha kun Fillarivuokra ainoastaan 95 senttiä päivä kun muuttaa taaloiksi ja skootteri maksaa neljä kertaa enemmän per päivä (skootterin kanssa joudut todennäköisesti myös jättää passisi pantiksi)

Kiinan vallan likaiset kädet alkanut näkyä näillä suunnin kun ovat yrittäneet lähteä rakentamaan asfalttiteitä, Resorteja ja muita luksusmestoja saarelle mutta tällä hetkellä Saari turvassa pilaantumiselta koska totesivat ettei maasto kestä rakentamista täyteen luksushotellia. Saa nähdä mikä tilanne esim. Viidessä vuodessa koska Laos rapeat 12 biljoonaa velkaa Kiinalle jota kyseinen maa ei tule ikinä maksamaan takaisin. Laosin Kipin arvo tällä hetkellä luokkaa 50% huonompi mitä se oli vielä 4 vuotta sitten.

Yksi Don Khonen saaren vesiputouksista Kiinalaisomistuksessa. (eivät kuitenkaan ole vieläkään rakentanut valmiiksi Ravintolaa yms. vaikka ruokaa tarjoilevat) HC trävellerimpi vesiputous lähellä jossa ei mitään ravintolaa yms. Ja ennen sisäänpääsyä varotetaan kyltin muodossa että kaikki loukkaantumiset yms. On omalla vastuulla.

10.12 matka jatkuu Kambodian puolelle Ratanakirin maakunnan Banlungin kylään jossa väkeä luokkaa 30 tuhatta ihmistä, Sitä kautta Phnom Penhiin venaamaan paria bäckpäkkeri frendiä jotka miittasin kuukausi sitten Keski Laosissa ja sieltä ryhmässä Siem Reap ja muutama muu kohde. Uusivuosi Vietnamin puolella Ho Chi Minhissä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Ensimmäinen päivä Kambodiassa takana...

Todellinen kulttuurishokki ekaa kertaa tripin aikana. 20 taalaa matkabudjetista kankkulan kaivoon koska taalassa on ylhäällä keskellä pieni vekki mikä tekee setelistä "no good" kun yrittää tarjota jengille... kyseinen taala kuitenkin kävisi Jenkkilässä. Ekaa kertaa tripin aikana ärsytti ja rajusti.

Sentään ekan yön sai nukuttua yksin neljän hengen Dorm huoneessa hintaan 2,91 taalaa yöstä kun olin ainoa joka oli bookannut sen. Helmi homma jos kaikki kolme yötä saisi teknisesti oman huoneen melkein King Size bedillä Dormihintaan.

Yritys vaihtaa seteli viidessä eri pankissa/valuutanvaihto pisteellä ei myöskään tuottanut tulosta. Lopputuloksena taalat boikottiin loppuajaksi jonka on Kambodiassa ja vaihtaa vaan suoraan paikallisvaluutaksi jos käy ATM:llä koska paikallisvaluutta Riel saa olla niin huonossa kunnossa kuin mahdollista ja silti hyväksytään. (Joutuvat "no good" taalat varmaan lähettää jonnekkin jenkkilään) Ainoa tsäänssi saada "no good" 20 taalan seteli vaihdettua on kuulemma törmätä johonkin jenkkituristiin joka palaamassa Yhdysvaltoihin ja jolla sattuu olla ylijääneitä Rielejä.

Banlungin kylä mukavan rauhallinen ja jopa hiukan sisään/umpeen kasvanut mitä tulee metsiin "keskusta" alueen ulkopuolella. Ei ihme että Coppola käytti aluetta leffassaan Apocalypse Now mitä tulee Colonel Kurtzin lokaatioon, ajatella miltä kyseinen alue näytti vuonna 1969 johon leffa perustuu. Nykyään Banlungin kylässä yksi pääkatu ja lähes joka kadunkulmalla propagandajuliste/kyltti jossa ylistetään joko Kuningasta tai vallassa olevaa Kambodzan Kansanpuoluetta. Yrittänyt opetella hiukan Khmeriä mutta aivan liian vaikeaa verrattuna Laosin kieleen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Erikoista tuo setelien kuntoon liittyvä hifistely. Yhdysvalloissa kun varsinkin ne $1setelit ("Washington") ovat melkolailla puhki piereskeltyjä, mutta kelpaavat edelleen vaikka kaksi irtopuoliskoa olisi lätkäerkalla teipattu yhdeksi.

Resorteja ja muita luksusmestoja saarelle mutta tällä hetkellä Saari turvassa pilaantumiselta...
Korsikassa tykkäsin tästä aspektista, ettei saarta ole vedetty täyteen resortia kuten kaiken maailman Rodokset ja Kanariat. Tavallisten ranskalaisten (ja osittain italialaisten) kakkoskoteja kylläkin on homogenisoimassa maisemaa, mutta sekin rakentaminen on ollut maltillista.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Huomenna Phnom Penhistä takaisin Laosin puolelle. 18 päivässä ehti pysähtymään neljässä kaupungissa.

Alla "lyhyehköt" tiivistelmät kaupungeista:

Banlung 10.12-13.12:
Trekkauskaupunki maan pohjoisosassa. Hieno pieni kylä mutta en tiedä tuleeko käytyä uudestaan ellei mene trekkaamaan.

Phnom Penh 13.12-17.12 ja 26.12-28.12:
Sain kyydin trekkaustuurifirman omistajan SUV:llä 15 taalaan Banlungista ettei tarvinnut jalat kurkussa istua minivanissa. Phnom Penh kallis jos ruokailet ravintoloissa, Halvemmat hinnat ja vähemmän länkkäreitä keskustasta hiukan kauempana olevilla Kala sekä lihamarketeilla koska eihän keskivertolänkkäri alistu kävelemään marketin läpi jossa hiukan haisee. Killing Fields ja S21 museo oli näkemisen väärti, Majoitus yöltä omassa hostellihuoneessa luokkaa 10-15 taalaa riippuen onko ilmastoitu.

Siem Reap 17.12-21.12:
Minibussissa tuskalliset 6 tuntia Phnom Penhistä Siem Reappiin jalat kurkussa. Siem Reapin keskusta täysin turistispotti, mutta jo vain 10 minuutin kävelemisellä poispäin Pub Streetiltä löytää parempia mestoja joissa voi jopa nukkua yöllä koska osa Pub Streetin baareista sulkeutuu vasta 5 aamuyöllä, oma dormimajotus irtosi hintaan 2,50 taalaa yö ja oman huoneenkin olisi saanut jo 5 taalaan. Kerran tuli käytyä Pub Streetillä, kyseisen kadun konsepti on tarjota Happy Houreita ja muutaman ilmasen bissen länkkärille josta alkaa kunnon putki ja illan päättyessä täbissä onkin se 65 taalaa maksettavaa. Angkor Watin päivälipun hinta 37 taalaa, Saatiin säästettyä Ranskalaisen dormifrendin kanssa rahaa matkustamisella Angkor Watiin ja takaisin vuokraamalla alle skootteri (Honda Zoomer X) ja jakamalla 7 taalan päivävuokra kahtia. Teiden kunnot yllättävän hyviä kun osuu Asfaltti kohalle, soratiet taas kunnon perunapeltoa jos sattuu eksymään pääteiltä, Angkor Watin temppeli luokkaa ainoa jossa oli enemmän ihmisiä, muissa alueen temppeleissä Buddhalaiset sekä Hippilänkkärit pystyivät jopa harjoittamaan Munkkiuttaan ilman suurta häiriötä. Ajokorttia ei kysytty kertaakaan vaikka ennen matkaa luin foorumeilta että poliisit vahtaa kortteja Siem Reapissa. Skorpionin ja Hämähäki n testasin yömarkkinoilla, eivätkä olleet mitenkään pahoja syötäviä.

Battambong 21.12-26.12:
Ehkä tripin yllättävin kaupunki, oli Bambujunaa, Killing Fieldiä, Temppeliä sekä muuta hauskaa tekemistä, Majoitus dormissa luokkaa 3 taalaa yöltä, ilmastoidun oman huoneen olisi saanut 9 taalaan. Pääsi syvemmälle kulttuuriin kun miittasi Ranskalaistyypin kanssa jonka tapasi Laosissa joka oli asunut Battamongissa 8 vuotta sitten. Aamumarkkinat oli hieno tapahtuma. Yllätyksenä tuli kuinka moni Kambodzalainen joka osasi englantia sujuvasti oli lähtenyt pakoon Pol Potia 70-luvun lopulla tehnyt duunia esim. Kanadassa 40 vuotta ja sen jälkeen muuttanut takaisin kotikyläänsä lännen eläkerahoilla. Joulua ei ainakaan Battambongissa vietetty mitenkään muuten kuin aika normaaleilla yömarkkinoilla.

Siirtymä Battambongista takaisin Phnom Penhiin kulki Junalla, Junareitti uudelleenavattiin vuonna 2019, Lipun hinta oli 8 taalaa verrattuna 15 taalaan jonka olisi joutunut maksamaan minibussista. Dieseljuna vuodelta 1945 ranskalaisilla varotusteksteillä varustettuna lähti kaksi tuntia myöhässä viideltä iltapäivällä ja saapui Phnom Penhiin kolmelta aamuyöllä. Luokkaa 250 kilsan matka taittui 10 tunnissa ja keskinopeutena oli ruhtinaallinen tyyliin 25KM/H. Junat maassa toimii kuin bussit että kunhan kertoo työntekijälle että haluaa hypätä pois Juna pysäyttää siinä kohdassa missä haluat pois. Virallisia stoppeja matkalla oli vain kaksi (Pursat ja Phnom Penh) mutta lopulta Juna pysähtyi matkan aikana varmaan ainakin 10 kertaa. En kuitenkaan lähtisi valittamaan vaikka kyyti oli joiltain kohdin todella heiluvaa (ihan kuin laivassa olisi ollut) koska onhan Junassa paljon enemmän tilaa kuin mitä olisi ollut bussissa tai minivanissa, sai autenttisemman kokemuksen verrattuna minivaniin joka olisi ollut sullottuna täyteen länkkäreitä.

Ensi kerralla kun matkaa Kambodiaan täytyy käydä vetämässä läpi ainakin vanhat Punakhmeerien alueet jotka liitettiin takaisin Kambodiaan vasta vuonna 1999. Uudeksivuodeksi takaisin Laosiin Don Detin saarelle josta Keskilaosiin ja siitä Vietnamiin hyödyntäen 45 päivän VISA exemptionin joka annettiin Suomalaisille ja 12 muulle maalle 4 kuukautta sitten. Matka lähenee loppua ja Suomeen paluu 21. Helmikuuta melkein jo kolkutta ovella. Kreditoitu TEFL kurssi (Teaching English Foreign Language) laitettu tulille että jos lähtee seuraavalle tripille ensi syksynä on mahdollisuus tienata tien päällä opettaen Englantia.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Postina lähti kaksi kiloa "lahjoja" (suurimmalta osin arvotonta likapyykkiä paitsi muutama kasetti khmeerimusiikkia frendille josta sämplätä hip hop taustoja) Suomeen Kambodzan Pohjoisrajan Stung Treng nimisestä kylästä.

"Standard" shipping valinnalla kahen kilon hinnaksi tuli 59 taalaa... kallista touhua. Saa nähä onko paketti Suomessa ennen paluuta 21 helmikuuta. Mukava kielimuuri oli vastassa kun yritti selittää että pitäisi saada postia Eurooppaan. Vaikutti myös siltä että kyseinen postivirkailija asui postia viereisessä rakennuksessa perheensä kanssa kun pääsi jäämään hetkeksi jutulle perheen skidin kanssa jolta tuli kaikki normi "Hello sir", "what is your name" ja "where you from" lausahdukset.

Hajottava matka Phnom Penhistä Don Detin saarelle takana. Lähtö Phnom Penhistä 05:00 ja perillä rajamuodollisuuksien jälkeen Don Detissä 18:00. Ihan hyvä matka Stung Trengiin asti mutta sitten matka rajalle olikin kököttämistä Minivanissa täynnä äänekkäitä Kiinalaisturisteja. Laosilaisella yrittäjällä joka otti vastaan rajalla meni kunnolla tunteisiin kun Kiinalaisryhmällä kesti 40 minuuttia rajan ylityksessä kun aina ihmeteltiin kaikkea ja jopa ryhmän saaminen minivaneihin rajan ylityksen jälkeen oli puolen tunnin prosessi kun kukaan Kiinalaisturisteista ei halunnut kuunnella Laosilaisyrittäjää vaikka puhui heille Kiinaa, Mukavasti ärräpäitä lensi kyseiseltä herralta samaan aikaan kuin veteli hermosauhuja. loppua kohden tyyppiä ärsytti niin paljon että alkoi povata että kyseinen alue on täysin pilalla kymmenen vuoden sisällä Kiinalaisturistien sekä Kiinan takia.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Vahva veikkaus, että 10 vuoden sisällä ei kiinalaisia enää pyöri oikein missään. Iskevät Taiwaniin ja muu maailma vetää herneet siitä. Voi olla isompikin kahakka.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Kuukausi enään ennen paluuta Suomeen 21.2.

Viimeisen kuukauden aikana saatu taskuun Sertifioitu 120 tunnin TEFL (Teaching English Foreign Language) ja 30 tunnin TEYL (Teaching English to Young Learners) ja alettu opettelemaan Laosin kieltä.

Vietnam päätetty skipata täysin ja keskittyä lopputrippi Pohjois Laosiin, Pohjois Thaimaahan ja yritykseen saada viisumi Myanmariin vaikka maassa tällä hetkellä jyllääkin sisällissota.

Tripin loppureitin pitäisi näillä näkymin olla luokkaa Pohjois Laosissa Vientianen pääkaupungista Laos-Kiina Pohjoisrajalle Botenin kylään järjestyksessä Vientiane-Luang Prabang-Luang Nam Tha-Boten, Pohjois Thaimaa, Chiang Mai-Chiang Rai sekä muutama muu pohjoisen kaupunki/kylä ennen palaamista muutamaksi päiväksi Bangkokiin tsekkaamaan Thaimaan Futisliigan matsia ja lähettämään loput tuliaiset yms. Pakettina, Josta Thaimaan Ranongiin ja yrittämään päästä Thaimaa-Myanmar rajan yli Myanmariin muutamaksi päiväksi Kawthaungin kylään. Kawthaung valittu destinaatioksi Myanmarissa sen takia koska alueella iso Thai enemmistö ja vahvana oletuksena se että alueelle ei uskalleta iskeä aseellisesti koska kyseinen konflikti johtaisi Thaimaan liittymiseen sisällissotaan.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Laos-Kiinan rajakaupunkiin Boteniin saavuttu. Mielenkiintoinen kylä jota vielä rakennetaan ja kehitetään Kiinan toimesta.

Ainoa länkkäri koko kylässä, kaikki muut joko Kiinalaisia tai Laosilaisia (raksaduunareista suuri osa Laosista)

Alue "vuokrattu" Kiinalle 90 vuoden pituisella "vuokra" sopimuksella. Rakennuttaja "yksityinen" Kiinalaisfirma nimeltä Haicheng. Alueen nimi osuvasti "Laos Boten Special Economic Zone"

Alueeseen oli investoitu 1 Biljoonan taalan verran vuonna 2019 ja päämäärä oli kehittää alue täysin valmiiksi 10-15 vuoden sisään. 2019 tavoite oli tuoda töihin ja asuttaa alueelle 300 tuhatta ihmistä kun projekti valmistuu. (Jos alueelle saadaan 300 tuhatta ihmistä on kaupunki Laosin toiseksi suurin Kaupunki Vientianen jälkeen jossa hiukan alle miljoona asukasta. Kolmanneksi suurin kaupunki tällä hetkellä Savannakhet 126 tuhannella asukkaalla) Alue tarvitsee 10 Biljoonaa taalaa täyteen rahoitukseen.
Lähde: https://www.phnompenhpost.com/business/boten-sez-laos-eyes-investment-more-10b

semi kovat kuumotukset kun päivällä meni ottamaan länkkärinä kuvia alueesta ettei vaan Gestapo tule kyselemään mitään, Eivät kuitenkaan tulleet. Kylästä tulee mieleen joku vähäasutettu vanha Yhdysvaltalaiskylä jonka keskusta koostuu muutamista vanhoista korkeista rakennuksista, sekä kadusta joilla palvelut, hotellit yms. Ainoana erona että Botenia vasta rakennettaan eikä ole vielä hylätty.

Saa nähdä miksi muuttuu viiden vuoden sisään. Päämääränä rakennuttaa paikasta Las Vegasin näkönen kaupunki resorteilla. Mainostauluissa myös öyhötettiin siitä että tulevaisuudessa Kiina on rakennuttanut junayhteydet läpi jokaisen lähinaapurimaan (Myanmar, Thaimaa, Laos ja Vietnam)

Alla linkki jossa kuva Botenin nykytilanteesta.
700 hehtaaria jonka hehkutettiin olevan valmiina 2019 näyttää olevan vain mainospuhetta ellei motaria ja juna asemaa jotka on muutaman kilsan päässä kaupungista lasketa.
Kuvan ulkopuolella rakennettiin kolmea isohkoa kerrostalokompleksia. alue pitäisi saada valmiiksi 5-10 vuoden sisään että ovat ajallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös