Matkakuume!

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Oikeasti tuo on varsin mielenkiintoista seutua, kolmen tunnin ajomatkan päässä sekä Appalakkien korkein vuorenhuippu,
Tullu tsiigailtua youtuben puolelta Peter Santenellon videoita mitä tulee Jenkkilän ruraalimpiin osiin. dokumentoi omasta mielestäni hyvin miten suuri osa maasta on hylätty mitä tulee kehitykseen kun teollisuus lähtenyt vuosikymmenten varrella lätkimään esimerkiksi juuri Appalakkien ja monelta muulta ruraalimmalta alueelta. Appalakkien alue on tällä hetkellä muutospisteessä mitä tulee gentrifikaatioon sekä jännitteisiin paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten välillä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Appalakkien alue on tällä hetkellä muutospisteessä mitä tulee gentrifikaatioon sekä jännitteisiin paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten välillä.
Ja yksi mikä aiheuttaa jännitteitä on se, että muutamat isoimmat kasvukeskukset (mm. Nasvhille) ovat gentrifikaation osalta selkeästi plussalla, kun pohjoisemmasta ja nykyisin myös länsirannikolta valuu väkeä pienemmän tuloverotuksen sekä halvempien neliöiden perässä ja ensimmäisessä tapauksessa myös leudomman talvi-ilmaston toivossa. Samalla kuitenkin osavaltion kokonaismuuttoliike on miinuksella, kun ruraalimmat alueet eivät edelleenkään kehity.

Ja mikään noista ei ole joko-tai. Tämähän nähtiin muutama vuosi sitten mm. Houstonissa. Vaikka alue on kokonaisuutena talvi-ilmastoltaan hyvin miellyttävä, viikon lumi -ja pakkasjakso sai aikaan paljon vahinkoa, koska rakennuskantaa ei ole suunniteltu kovia pakkasia silmällä pitäen eikä aurakalustoa ole 'turnkey' -valmiudessa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
... että Charlotte, ... (NC Outer Banks)..
North Carolinaan tuli osuttua sekä 1996 itärannikkon kierroksella että 1997 coast to coast etelän kautta läpiajolla. Tuolloin ei osuttu suurkaupunkeihin, parhaat muistot kahdelle silloiselle ilmailuäijälle jäi Kill Devil Hillsistä ja Wrightin veljesten paikallishistoriasta.
Kyllähän tuonne mieli tekisi palata, mutta palkkakuoppaan putoamisen myötä USA on huikeasti nousseen hintatasonsa takia jäänyt väliin 2009 maaliskuusta lähtien.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Tällä hetkellä karsinut 1500 kilsan pituisen matkan 46:n päivään. (originaalitripillä tuli vedettyä 450 Kilsainen Thakhek looppi 6 päivään)
Lopputuloksena päätelty että 46 päivää 1500:n kilsaan on hätiköintiä, Täytyy suorittaa tavoite pienemmissä osissa, aloittaen Paksen moottoripyöräloopilla. Reitti muovautunut lopulliseen muottiin.

Helmikuun alussa takaisin Laosiin Don Detin saarelle josta Champasakin alueen festivaalin jälkeen Paksen kautta flygari pääkaupunki Vientianeen ja siitä jatkolento pienemmällä koneella Phonsavanin todella pienelle lentokentälle jossa menisi tsiigaamaan historiallisia kiviruukkuja. (Plain Of Jars)

Maaliskuussa tavoitteena ylittää Laos-Kiinan pohjoisraja ja vetää kuukausi Yunnanin aluetta aina Laos-Kiinan rajalta Yunnanin alueen pohjoispuolella sijaitsevaan Shangri-La:n kaupunkiin. Mitä tulee Kiinan viisumiin niin tsekannut että joutuu menemään ihan Helsinkiin asti paikan päälle hakemaan viisumia jostain virallisesta toimistosta (sormenjäljet pakollisia)

Puoli vuotta aikaa miettiä palaako enään Suomeen reitiltä vai jääkö joksikin aikaan Aasian suunnille. Varmaan tulee päätös kallistumaan jompaan kumpaan lopullisesti kun on keskustellut paikallisten brittien ja muiden expatien kanssa miten esimerkiksi turismibisneksen harjoittaminen vaatii ulkomaalaiselta. Tällä hetkellä oma käsitys siitä on että kunhan firma on paikallisen kirjoilla ja ulkomaalainen on firmassa "työntekijänä" kaikki on ok.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Maaliskuussa tavoitteena ylittää Laos-Kiinan pohjoisraja ja vetää kuukausi Yunnanin aluetta aina Laos-Kiinan rajalta Yunnanin alueen pohjoispuolella sijaitsevaan Shangri-La:n kaupunkiin
Majoitukset varattu mahdollisuudella perua jos reitille sattuu vastoinkäymisiä tai suunnitelmat muuttuu. Majoituksille kuukauden ajaksi (28 yötä 5.3-3.4) tuli hintaa 263,18e keskiarvolta 9,40e per yö, Suurimmaksi osaksi Dormeissa mutta Shangri-La:n majoitus nostaa keskiarvoa runsaasti kun joutuu laittamaan kättä taskuun jo 87 euron verran (33% koko majoituskuluista) viidestä yöstä vaikka liikkeellä viisi kuukautta ennen matkaa. Hiukan harmittaa kun piti mennä "huijaamaan" varaamalla ennakkoon majoitukset mutta näin parhaana valintana kun katsoin mikä oli saatavuus budjettimajoituksilla joillakin alueilla. (suuressa osassa oli vain muutamia punkkia jäljellä viisi kuukautta ennen majoittumispäivää) Jos autolla taittaisi reitin matkakilsoja tulisi kohtalainen 1270 kilometriä. Todennäköisesti pääsee hyödyntämään Kiinan rautatiesysteemiä suurimmalta osin mitä tulee kulkuneuvoon mutta kyllähän matkan taittamisen kusisimmalla mahdollisella bussilla joka on aivan täynnä kiehtoo, Kunhan saisi ruinattua paikan Bussin katolla jos on samaa mallia kuin jossainpäin Laosia ja Thaimaata,
MAPS CHINA.JPG
Joulukuun alussa pääsee jo hakemaan Kiinan viisumia Helsingistä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Pohjois-Carolinasta haaveilut ottivat vähän takapakkia nyt Helene -myrskyn myötä. Ehkä sinne ei kuitenkaan syys-lokakuussa kannata lähteä. Ensi vuoden kevät taas tulee vähän liian aikaisin lennellä toisille mantereille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Pohjois-Carolinasta haaveilut ottivat vähän takapakkia nyt Helene -myrskyn myötä. Ehkä sinne ei kuitenkaan syys-lokakuussa kannata lähteä. Ensi vuoden kevät taas tulee vähän liian aikaisin lennellä toisille mantereille.
Tuli vielä tarkemmin mietittyä, niin onhan syys-loka-marraskuu Yhdysvalloissa hankalaa aikaa. Itärannikolla trooppiset myrskyt, länsirannikolla taas kuivuuden edesauttamat metsäpalot. Ja metsäpalovaiheen jälkeen kun alkavat ensimmäiset kunnon sateet sitten huhtikuun, sade huuhtoo vuorilta palamistuotteita alas ja sitten on ruraalimpien alueiden infra sekaisin.

Tuota korttia vielä miettiessä tehdään helmikuun lopulla talvimatka Etelä-Ranskassa Nizzan kautta, vielä tarkemmat kohdesuunnitelmat auki.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Tullut yytsittyä reittiä Cambodia-Indonesia-Timor Leste ensi kesälle (Toukokuun alusta Elokuun puoliväliin) ja lopputuloksena että kyseinen kolmen kuukauden trippi tullaan taittamaan ensi vuonna muun Aasian sadekauden aikana.

Maaliskuun Kiinan trippi mukaanlukien matkapäiviä ensi vuodelle tulee Madventuresmaiset hiukan yli neljä kuukautta jonka välillä olisi tarkoitus asettua ympärivuotisesti Laosiin.

Cambodian muutaman viikon ohikulkumatkan jälkeen melkein kahden kuukauden pituinen Indonesian reitti tulee pitämään sisällään Sumatran sekä Javan saaret, (Sumatrasta flygari Jakartaan, Jakartasta flygari Indonesian puolelle Timorin saarta) Sekä Indonesian puoli Timoria josta olisi tarkoitus edetä kolmeksi viikoksi Itä Timoriin ennen paluuta Indonesian puolelle josta Bangkokin kautta Laosiin.

Vaikeustasoa ollaan kääntämässä varsinkin Kiinassa (Yunnanin maakunta) ja Timor Lestessä todella korkealle tasolle mitä tulee trävelläämiseen. Kiinaa varten täytyy opetella vähintään osa Mandariinikiinaasta (että ymmärtää jotenkuten esim. Kyltit yms. julkisten kulkuneuvojen asemilla) ja Timor Lesteä varten Portugalia sekä muutama sana heidän paikalliskieli Tetumista. (Jotenkin luulen että palvelu tulee olemaan aika nihkeää Englanniksi kun hakee Timor Lesten viisumia Indonesian puolelta Timorin saarta)
 
Ylös