Matkakuume!

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Oikeasti tuo on varsin mielenkiintoista seutua, kolmen tunnin ajomatkan päässä sekä Appalakkien korkein vuorenhuippu,
Tullu tsiigailtua youtuben puolelta Peter Santenellon videoita mitä tulee Jenkkilän ruraalimpiin osiin. dokumentoi omasta mielestäni hyvin miten suuri osa maasta on hylätty mitä tulee kehitykseen kun teollisuus lähtenyt vuosikymmenten varrella lätkimään esimerkiksi juuri Appalakkien ja monelta muulta ruraalimmalta alueelta. Appalakkien alue on tällä hetkellä muutospisteessä mitä tulee gentrifikaatioon sekä jännitteisiin paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten välillä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Appalakkien alue on tällä hetkellä muutospisteessä mitä tulee gentrifikaatioon sekä jännitteisiin paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten välillä.
Ja yksi mikä aiheuttaa jännitteitä on se, että muutamat isoimmat kasvukeskukset (mm. Nasvhille) ovat gentrifikaation osalta selkeästi plussalla, kun pohjoisemmasta ja nykyisin myös länsirannikolta valuu väkeä pienemmän tuloverotuksen sekä halvempien neliöiden perässä ja ensimmäisessä tapauksessa myös leudomman talvi-ilmaston toivossa. Samalla kuitenkin osavaltion kokonaismuuttoliike on miinuksella, kun ruraalimmat alueet eivät edelleenkään kehity.

Ja mikään noista ei ole joko-tai. Tämähän nähtiin muutama vuosi sitten mm. Houstonissa. Vaikka alue on kokonaisuutena talvi-ilmastoltaan hyvin miellyttävä, viikon lumi -ja pakkasjakso sai aikaan paljon vahinkoa, koska rakennuskantaa ei ole suunniteltu kovia pakkasia silmällä pitäen eikä aurakalustoa ole 'turnkey' -valmiudessa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11237
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
... että Charlotte, ... (NC Outer Banks)..
North Carolinaan tuli osuttua sekä 1996 itärannikkon kierroksella että 1997 coast to coast etelän kautta läpiajolla. Tuolloin ei osuttu suurkaupunkeihin, parhaat muistot kahdelle silloiselle ilmailuäijälle jäi Kill Devil Hillsistä ja Wrightin veljesten paikallishistoriasta.
Kyllähän tuonne mieli tekisi palata, mutta palkkakuoppaan putoamisen myötä USA on huikeasti nousseen hintatasonsa takia jäänyt väliin 2009 maaliskuusta lähtien.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Tällä hetkellä karsinut 1500 kilsan pituisen matkan 46:n päivään. (originaalitripillä tuli vedettyä 450 Kilsainen Thakhek looppi 6 päivään)
Lopputuloksena päätelty että 46 päivää 1500:n kilsaan on hätiköintiä, Täytyy suorittaa tavoite pienemmissä osissa, aloittaen Paksen moottoripyöräloopilla. Reitti muovautunut lopulliseen muottiin.

Helmikuun alussa takaisin Laosiin Don Detin saarelle josta Champasakin alueen festivaalin jälkeen Paksen kautta flygari pääkaupunki Vientianeen ja siitä jatkolento pienemmällä koneella Phonsavanin todella pienelle lentokentälle jossa menisi tsiigaamaan historiallisia kiviruukkuja. (Plain Of Jars)

Maaliskuussa tavoitteena ylittää Laos-Kiinan pohjoisraja ja vetää kuukausi Yunnanin aluetta aina Laos-Kiinan rajalta Yunnanin alueen pohjoispuolella sijaitsevaan Shangri-La:n kaupunkiin. Mitä tulee Kiinan viisumiin niin tsekannut että joutuu menemään ihan Helsinkiin asti paikan päälle hakemaan viisumia jostain virallisesta toimistosta (sormenjäljet pakollisia)

Puoli vuotta aikaa miettiä palaako enään Suomeen reitiltä vai jääkö joksikin aikaan Aasian suunnille. Varmaan tulee päätös kallistumaan jompaan kumpaan lopullisesti kun on keskustellut paikallisten brittien ja muiden expatien kanssa miten esimerkiksi turismibisneksen harjoittaminen vaatii ulkomaalaiselta. Tällä hetkellä oma käsitys siitä on että kunhan firma on paikallisen kirjoilla ja ulkomaalainen on firmassa "työntekijänä" kaikki on ok.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Maaliskuussa tavoitteena ylittää Laos-Kiinan pohjoisraja ja vetää kuukausi Yunnanin aluetta aina Laos-Kiinan rajalta Yunnanin alueen pohjoispuolella sijaitsevaan Shangri-La:n kaupunkiin
Majoitukset varattu mahdollisuudella perua jos reitille sattuu vastoinkäymisiä tai suunnitelmat muuttuu. Majoituksille kuukauden ajaksi (28 yötä 5.3-3.4) tuli hintaa 263,18e keskiarvolta 9,40e per yö, Suurimmaksi osaksi Dormeissa mutta Shangri-La:n majoitus nostaa keskiarvoa runsaasti kun joutuu laittamaan kättä taskuun jo 87 euron verran (33% koko majoituskuluista) viidestä yöstä vaikka liikkeellä viisi kuukautta ennen matkaa. Hiukan harmittaa kun piti mennä "huijaamaan" varaamalla ennakkoon majoitukset mutta näin parhaana valintana kun katsoin mikä oli saatavuus budjettimajoituksilla joillakin alueilla. (suuressa osassa oli vain muutamia punkkia jäljellä viisi kuukautta ennen majoittumispäivää) Jos autolla taittaisi reitin matkakilsoja tulisi kohtalainen 1270 kilometriä. Todennäköisesti pääsee hyödyntämään Kiinan rautatiesysteemiä suurimmalta osin mitä tulee kulkuneuvoon mutta kyllähän matkan taittamisen kusisimmalla mahdollisella bussilla joka on aivan täynnä kiehtoo, Kunhan saisi ruinattua paikan Bussin katolla jos on samaa mallia kuin jossainpäin Laosia ja Thaimaata,
MAPS CHINA.JPG
Joulukuun alussa pääsee jo hakemaan Kiinan viisumia Helsingistä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Pohjois-Carolinasta haaveilut ottivat vähän takapakkia nyt Helene -myrskyn myötä. Ehkä sinne ei kuitenkaan syys-lokakuussa kannata lähteä. Ensi vuoden kevät taas tulee vähän liian aikaisin lennellä toisille mantereille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Pohjois-Carolinasta haaveilut ottivat vähän takapakkia nyt Helene -myrskyn myötä. Ehkä sinne ei kuitenkaan syys-lokakuussa kannata lähteä. Ensi vuoden kevät taas tulee vähän liian aikaisin lennellä toisille mantereille.
Tuli vielä tarkemmin mietittyä, niin onhan syys-loka-marraskuu Yhdysvalloissa hankalaa aikaa. Itärannikolla trooppiset myrskyt, länsirannikolla taas kuivuuden edesauttamat metsäpalot. Ja metsäpalovaiheen jälkeen kun alkavat ensimmäiset kunnon sateet sitten huhtikuun, sade huuhtoo vuorilta palamistuotteita alas ja sitten on ruraalimpien alueiden infra sekaisin.

Tuota korttia vielä miettiessä tehdään helmikuun lopulla talvimatka Etelä-Ranskassa Nizzan kautta, vielä tarkemmat kohdesuunnitelmat auki.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Tullut yytsittyä reittiä Cambodia-Indonesia-Timor Leste ensi kesälle (Toukokuun alusta Elokuun puoliväliin) ja lopputuloksena että kyseinen kolmen kuukauden trippi tullaan taittamaan ensi vuonna muun Aasian sadekauden aikana.

Maaliskuun Kiinan trippi mukaanlukien matkapäiviä ensi vuodelle tulee Madventuresmaiset hiukan yli neljä kuukautta jonka välillä olisi tarkoitus asettua ympärivuotisesti Laosiin.

Cambodian muutaman viikon ohikulkumatkan jälkeen melkein kahden kuukauden pituinen Indonesian reitti tulee pitämään sisällään Sumatran sekä Javan saaret, (Sumatrasta flygari Jakartaan, Jakartasta flygari Indonesian puolelle Timorin saarta) Sekä Indonesian puoli Timoria josta olisi tarkoitus edetä kolmeksi viikoksi Itä Timoriin ennen paluuta Indonesian puolelle josta Bangkokin kautta Laosiin.

Vaikeustasoa ollaan kääntämässä varsinkin Kiinassa (Yunnanin maakunta) ja Timor Lestessä todella korkealle tasolle mitä tulee trävelläämiseen. Kiinaa varten täytyy opetella vähintään osa Mandariinikiinaasta (että ymmärtää jotenkuten esim. Kyltit yms. julkisten kulkuneuvojen asemilla) ja Timor Lesteä varten Portugalia sekä muutama sana heidän paikalliskieli Tetumista. (Jotenkin luulen että palvelu tulee olemaan aika nihkeää Englanniksi kun hakee Timor Lesten viisumia Indonesian puolelta Timorin saarta)
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Viimein laskeuduttu Bangkokiin ja puolitoista vuotta reitillä alkaa.

Helsinki Vantaalla tuli nähtyä kiekkolegenda Hannu Aravirta, Harmi että pakkaaminen ja matka lentokentälle oli väsyttänyt niin hyvin että ainoat asiat jotka sain ulos sanallisesti oli "oho Hannu Aravirta" ja epämääräistä muminaa hänen ajastaan Pelicansin peräsimestä melkein parinkymmenen vuoden takaa, hiukan tuli mentyä mankeliin kun yhtäkkiä takana olevalla koneella oli tsekkaamassa sisään tyyppi jota katsonut skidinä telkkarissa ja joka valmensi kotikaupungin seuraa.

Puheet Bangkokin huonosta ilmanlaadusta eivät ole liioiteltuja, Tajuttoman paljon jengiä kävelee maskit naamalla, En muista että näin moni olisi käyttänyt maskia ulkona vuosi sitten kun viimeksi tuli käytyä näillä suunnilla.

Bangkokissa olisi tarkoitus viettää aikaa Lauantaihin asti ennen bussitrippiä Thaimaa-Laos rajalla olevaan Ubon Ratchathanin kaupunkiin josta nappaa bussin Pakseen. Kohta pääsee taas nauttimaan raikkaasta Laosilaisesta maalaisilmasta.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Päiväreissulla käyty Monacossa. Junamatka puoli tuntia Nizzasta. Itse rautatieasema on louhittu kallion sisään joten sitä ei juurikaan kadulta erota.
Peruskuvio, Casinon pihalla käyty, F1:sistä tuttu tunneli ja Fairmont hairpin kävelty läpi. Hieno paikka, menisin uudestaan.

Apteekin lämpömittari näytti +19 mutta sanoisin, että Lapin lisää mukana, todellinen lämpötila ehkä 15 astetta.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1608
Viimein laskeuduttu Bangkokiin ja puolitoista vuotta reitillä alkaa.
Ensimmäinen kuukausi tiivistettynä

- Bangkokissa kolme päivää aivan liikaa, maksimissaan yksi päivä jos ikinä menee mestoille venaamaan lentoa seuraavaan lokaatioon.

- Bangkok-Pakse bussi mukava trippi, ainoa länkkäri koko bussissa aiheutti normaalit "farang" (länkkäri) maininnat ja huvittavia hetkiä kun melkein parimetrinen tyyppi yrittää ahtaa itseään bussiin joka suunniteltu parikytsenttiä lyhyempien mukavuus edellä. Minkä käsityksen sain on että Laosista korkeakoulutetuimmat menevät töihin Thaimaahan ja palaavat takaisin kotiin lomille ja isojen festivaalien ajaksi.

- Kolmen päivän pituinen Vat Phou Temppelifestivaali Muang Champasakissa oli tajuttoman iso "uskonnollinen" tapahtuma (en tiedä kuinka moni oli lopulta mestoilla uskonnollisista syistä kun kattoi varsinkin nuorempien aikuisten menoa) en ole kertaakaan käynyt suviseuroissa mutta varmaan saman tyylinen eventti mutta monta kertaa isompi jos vertaisi Suviseuroihin, vähän messuvibat myös tapahtumalla kun yrityksillä oli omia myyntipisteitä joissa pääsi tutustamaan eri tuotteisiin, oli traktoria, autoa, lentofirmaa joka operoi vaan yhtä reittiä, panimotuotteita, ja kaikenlaista muuta kivaa, paikalliset kojut halvalla pikkunaposteltavilla piti vatsan täynnä isolla temppelialueella, Festivaalin ekan päivän valoshow joka päättyi tekstillä "Sponsored by LDB Bank" ilman yhtäkään sirppiä ja vasaraa koko shown aikana rikkoi lopullisesti länsimaisen vääristetyn ja täysin valehdellun maailmankuvan joka Laosista ollaan luotu Sosialistisena ja Kommunistisena valtiona. Ainoa samanlaisuus Kommunismiin ja Sosialismiin todellisuudessa on yksipuoluesysteemi (joka kuitenkin antaa joidenkin ehdokkaiden olla ehdolla Independentillä listalla)

- Vuokraskootterilla tuli päästeltyä muutama päivä yytsien ja tsekaten Muang Champasakin lähialuetta. Asvalttitiet monin paikoin ei missään parhaassa kunnossa, kuullut että tieinvestoinnit maassa perustuu aikalailla siihen että länkkärit rakentavat/korjaavat tien sitä vastaan että saavat pystyttää hostellin/ravintolan/yms kylään.
Fiilis muuttui kunnon Spagettiwesterniksi (ainoastaan arokierijä puuttui) kun tuli taitettua 6 kilsan trippi Vat Phoun temppeliltä Dontalathin pikkukylään, varmaan suurin osa jengistä ei ollut nähnyt länkkäriä hetkeen, kertonee aikalailla faktan siitä kuinka nykybäckpäkkerit ei halua lähteä ulos mukavuusalueeltaan yytsimään pienempiä kyliä kun kaikki (varaukset yms.) on heille valmiina puhelimillaan.

- Paljon kuullut huhua että Kiina laajentaisi junaprojektiaan seuraavan vuosikymmenen sisällä läpi Mekongin aina Pohjois-Laosista Laos/Kambodia rajalle. Osa paikallisista jo varautunut polttamalla metsäänsä ja myymällä puut ennen kun valtio tulee sisään ja pakkolunastaa maan pilkkahintaan (en muista käytettiinkö kyseistä tapaa myös Euroopassa aikanaan kun haluttiin savustaa pienet töllit yms. Pois kehityksen tieltä)

- Don Detillä kehitys vuodessa ollut huimaa, vuosi sitten ei näkynyt yhtään Samsoniteja, nykyään varmaan 30% saarelle saapuvista on Samsoniteträvellereitä tai lapsiperheitä. En kuitenkaan vielä sanoisi että saari on PILALLA, koska paikallisia ei ole ainakaan vielä häädetty pois turismin tieltä. Saari melkein kokonaan asvaltoitu nykyään, yrittivät saada auringonlaskun puolen asvaltoitua maksattamalla sen Jenkkiläisillä jotka yrittivät laittaa pystyyn hostellia sille puolelle saarta, Jenkeille näytettiin ovea kun kieltäytyivät rakentamasta tien.

- Tuli todistettua paikalliset hautajaiset, pellon reunaan (metsän katveeseen) pykätään jonkinlainen alttari jonne laitetaan kukkia yms. ja rituaalien jälkeen kyseinen alttari poltetaan, muistutti Juhannuskokkoa.

- Maaliskuun puolessavälissä päämäärä liikkua Paksen kautta Visarunille Keski Vietnamiin ja siitä Ho Chi Minhin kautta Kambodiaan josta läpi takaisin Laosiin Laosin uudeksivuodeksi

- Tullut yytsittyä mahdollisuuksia Australiassa tutustumalla maan Subclass 417 viisumiin (lomatyöviisumi) joka mahdollistaa ohjelmaan hyväksyttyjen maiden alle 30 vuotiaiden asukkaiden tehdä duunia Australiassa vuoden ja maksimissa laajentaa kyseistä ohjelmaa kolmeen vuoteen jos haluaa. Hintaa viisumilla ainoastaan 650 Australian taalaa (400 euroa) Mitä kysynyt tutuilta joita tavannut reitillä niin raksa ja varasto aika hyvin palkattuja duuneja Australiassa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Cote d'Azurin kierros oli sen verran onnistunut, että tuonne kyllä uudestaan.

Itse asiassa katsoin, että Circuit Paul Ricard'lla olisi esim. syyskuussa "Dix Mille Tours" -hissetapahtuma, missä mm. C-ryhmän protot, CanAm, 5-ryhmä, ysäri-GT1 ja WSC ym. pelejä.
Kukaan käynyt ko. radalla?
Ehkei ratana nykymuodossaan kaikista kiinnostavin, mutta nyt on jenkkiradoille matkustaminen kyllä holdissa, toki suurimpana syynä budjetti mutta muistakin syistä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9871
Sijainti
Helsinki
Kun tässä keskustellaan ulkomaan matkoista, niin voin todeta käyneeni monesti Pärnussa, kahdesti Tukholmassa, kerran Lontoossa ja Berliinissä. Näitä matkoja en ole yksin suorittanut.
 

Trullinkaasu7

Well-known member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
148
Lontoo on paikka, jossa olisi kiva käydä. Big Ben on kuulemma todella maaginen kokemus.

Mutta, millaista ruokaa siellä usein tarjoillaan?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Mutta, millaista ruokaa siellä usein tarjoillaan?
Eihän tähän nyt mitään yksiselitteistä vastausta ole kun on tämän kokoluokan metropolista kyse.

Englantilainen keittiö ei toki ole tunnettu laadustaan, mutta se ei ehkä Lontoossa niin näy. Enempi kysymys olisi mitä haluaa? Haluaako perinteistä pubiruokaa, fine diningia vai entisten siirtomaiden etnoruokaa.

Varman päälle nyt tietenkin amerikkalaiset ketjut pelastavat sekä kellon ympäri englantilaista aamiaista tarjoavat paikat. Ja kepappi, sitä saa lampaanlihasta tehtynä kuten sen kuuluukin olla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6010
Lontoo on paikka, jossa olisi kiva käydä. Big Ben on kuulemma todella maaginen kokemus.

Mutta, millaista ruokaa siellä usein tarjoillaan?
Ihan kaikenlaistahan siellä. Sen kun valitsee maan, minkälaista haluaa.

Iso-Penassa en ole käynyt, mutta London Eye antaa kyllä hyvän kuvan kaupungista.
Muita pakollisia käyntejä on Luonnonhistoriallinen museo, British Museum ja Imperial War Museum joka on ihan käsittämätön paikka. Madame Tussauds ja joku musikaali sitten keveämpään menoon.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4684
Sijainti
Salo
Edinburghiin ollaan joskus katseltu lentoja, mutta ikinä ei ole löytynyt sopivaan hintaan. Se Finnairin hinnat alkaen ei ole lähelläkään todellista.
 
Ylös