Matkakuume!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ajankohtaan samanlainen syy kuin viime vuonna Ranskassa käyntiin. Ei siellä mikään jouluryysis tuntunut olevan. Yhtä paska sää tuolla tuntuu olevan kosteuden suhteen vuodenajasta riippumatta.

Koodi:
Kuu 	Lämpötila 	Sademäärä Sadepäivät
	tältä väliltä
Jan 	-1.9 	2.9 	42.3 	10.0
Feb 	-1.5 	4.2 	33.3 	8.0
Mar 	1.3 	8.5 	40.5 	9.1
Apr 	4.2 	13.2 	37.1 	7.8
May 	9.0 	18.9 	53.8 	8.9
Jun 	12.3 	21.6 	68.7 	9.8
Jul 	14.3 	23.7 	55.5 	8.4
Aug 	14.1 	23.6 	58.2 	7.9
Sep 	10.6 	18.8 	45.1 	7.8
Oct 	6.4 	13.4 	37.3 	7.6
Nov 	2.2 	7.1 	43.6 	9.6
Dec 	-0.4 	4.4 	55.3 	11.4
Keskilämpötila lienee se oleellisin ero, mutta tietenkin paska sää (sade, tuuli) voi iskeä milloin tahansa. Mitä joulushoppailuun tulee niin saattaa olla tilanne Berliinissä (voinee tässä suhteessa verrata Wieniin) vähän toinen kuin jossain Côte d'Azurissa, mutta meet tietty silloin kuin itte parhaaksi kattot, kunhan nyt vaan tyrkytin omaa mielipidettäni yllättäen ja pyytämättä. Voi luonnollisesti ihan huoletta ohittaa :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Niin kyllä mäkin olen sitä mieltä, että mikäli 1-2 kertaa vuodessa matkustaa niin ne reissut kannattaa ajoittaa kevääseen tai syksyyn melkeinpä kohteesta riippumatta. Jos Euroopassa reissaa niin ilmastollinen hyötykin Suomeen nähden on suurin siinä huhti- ja lokakuussa.

Veikkaan, että Berliinissä jouluryysis on suurempi kuin Nizzassa. Saksan joulumarkkinat on kovassa huudossa. Kuten viime syksynä kerroin, matkustin joulukuussa Barcelonaan, koska sinne oli halvempia lentoja kuin mihinkään Saksan kaupungeista (ehkä Bremen poislukien), vaikka yleensä ero on selkeästi toisin päin. Ja niillä suurimmilla joulumarkkinoilla on kyllä ihan helvetillinen tungos. Onhan niitä toki isossa kaupungissa useita pienempiäkin kojurykelmiä. Toki noita markkinoita on vähän joka puolella Eurooppaa. Tampereellakin!

Jos nyt ei välttämättä halua joululauluja korvamadoiksi ja nähdä kuinka samoja tumppuja ja jeesustilpehööriä myydään kymmenissä kojuissa niin voi kai jouluostoksille lähteä vaikka kesällä?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mä suosittelen kouvolle matkustamista joulukuussa. Ruoho on silloin vihreämpää, vaikka en tiedä onko ruohon värillä merkitystä pössyttelyssä?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mä suosittelen kouvolle matkustamista joulukuussa. Ruoho on silloin vihreämpää, vaikka en tiedä onko ruohon värillä merkitystä pössyttelyssä?
Voi olla pössyttely vaikeeta tai ainakin pirun savuista puuhaa, jos se ruoho on vielä kovin tumman vihreetä.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Meinasin olla ylirohkea ja varata matkan jo joulukuulle Berliiniin. Katsoo uskaltaako. Riippuu olisko siellä mitään muuta kuin eläintarha.
Muistan joskus humalaisilla aivoillani lukeneeni juurikin tätä toiccia, jossa noita Berliinin ei-animaaleja kohteita läpikäytiin ja käytiin läpi. Ehkä luin, ehkä en. Tai jotain.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
SVEITSI

Ollaan menossa kesällä Sveitsiin, ja haluaisin vinkkejä perustuen teidän
omakohtaisiin kokemuksiin: kohteet Geneve ja Bern, ja lähihoodit + 100km

-onko mitään kivaa lapsille?
-autonvuokraus vai julkiset kulkuneuvot?
-must -nähtävyydet
-"hyvä tietää"
-ruokaravintolat ja tarjonta

-Ranskan raja on siinä lähellä, oisko siinä jotain pittoreskia kaupunkia päiväkäyntiä ajatellen?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Mulla ei oo oikein mitään tähän, mutta muistaakseni Sveitsissä on erilaisia kelloja, suklaata ja mahdollisesti myös maisemia. Itse kävisin katsomassa juutalaisilta ryövättyjä kultavarantoja.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Ollaan menossa kesällä Sveitsiin, ja haluaisin vinkkejä perustuen teidän
omakohtaisiin kokemuksiin: kohteet Geneve ja Bern, ja lähihoodit + 100km

-onko mitään kivaa lapsille?
-autonvuokraus vai julkiset kulkuneuvot?
-must -nähtävyydet
-"hyvä tietää"
-ruokaravintolat ja tarjonta

-Ranskan raja on siinä lähellä, oisko siinä jotain pittoreskia kaupunkia päiväkäyntiä ajatellen?
Kannattaa keskittyä niihin lähihoodeihin. Geneven voi jättää kokonaan väliin, Bern ihan ok. Lausanne, Montreux, Gstaad ja lähiseutu parempi. Junaverkosto tiheä ja toimii mut liput kalliita. Perhematkalaisen kannattanee vuokrata auto.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Kannattaa keskittyä niihin lähihoodeihin. Geneven voi jättää kokonaan väliin, Bern ihan ok. Lausanne, Montreux, Gstaad ja lähiseutu parempi. Junaverkosto tiheä ja toimii mut liput kalliita. Perhematkalaisen kannattanee vuokrata auto.
Kiitti vinkeistä.

Geneveen on lento, joten sitä ei oikein voi jättää väliin.
Bernissä on myös majoitusta. Ollaan suunniteltu käyntiä siellä Montreuxissa, mitäs kaikkee siellä on?
Kirjakaupoissa ei oo tällä hetkellä Sveitsi-opasta, ja netistä aika huonosti löytää mitään tarkempaa Sveitsin kohdalla.

-ai junaliputkin kalliita, harmi! Oisko suositella mistä firmasta vuokra-auto?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Kiitti vinkeistä.

Geneveen on lento, joten sitä ei oikein voi jättää väliin.
Bernissä on myös majoitusta. Ollaan suunniteltu käyntiä siellä Montreuxissa, mitäs kaikkee siellä on?
Kirjakaupoissa ei oo tällä hetkellä Sveitsi-opasta, ja netistä aika huonosti löytää mitään tarkempaa Sveitsin kohdalla.

-ai junaliputkin kalliita, harmi! Oisko suositella mistä firmasta vuokra-auto?
Mulla ei ole vuokra-autoista mitään kokemusta ja olen ainoastaan junalla liikkunut Sveitsissä eli rautatien ulottumattomissa olevista kylistä en osaa kiinnostavia nimetä. Mulla on ollut yhden maan interrail-lippu joka tulee Sveitsissä suhteessa halvaksi verrattuna yksittäisiin lippuihin, mutta ehkä useamman hengen porukalla vuokra-autoilu tulisi halvemmaksi ja onhan se joustavampaa.

Jos Bernistä voi myös paikkoja katsella 100 kilometrin säteellä niin suosittelen myös Interlakenia, Kanderstegiä ja Brienziä. Tuo Gstaad on kyllä kieltämättä aika sivussa Geneve-Bern väliltä, mutta Montreuxin kautta ainakin kannattaa mennä Berniin mentäessä. Lausannen ja Montreuxin välillä on komeita viininviljelyalueita ja Montreuxissa rantabulevardi on nättiä seutua. En mä nähtävyyksistä sen kummemmin osaa sanoa, maisemiahan tuonne lähdetään ihastelemaan ja katsomisesta ei sentään veloiteta. Muutenhan tuolla rahoistaan pääseekin ihan kivasti eroon. Majoitus ja ruokailu on kallista. Halvimmat ravintolat tietysti löytyy jostain muualta kuin rannalta tai torin laidalta.

Jos kuitenkin junalla menette niin Helsingin rautatieasemalta voi tuollaisen interrail-lipun ostaa jolla saa useimmilla junilla matkustaa niin paljon kuin kerkii. Esimerkiksi 6 junailupäivää maksaa 212€/aikuinen, 135€/12-25-vuotias ja 106€/alle 12-vuotias (Vr). Eikä noiden tarvitse olla kuusi peräkkäistä päivää. Siitä voi vertailla hintoja vuokra-autoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kannattaa keskittyä niihin lähihoodeihin. Geneven voi jättää kokonaan väliin, Bern ihan ok. Lausanne, Montreux, Gstaad ja lähiseutu parempi. Junaverkosto tiheä ja toimii mut liput kalliita. Perhematkalaisen kannattanee vuokrata auto.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota lähdekritiikkiin. Itse en tekisi mitään johtopäätöksiä yhden jjv:n kommentin perusteella.
Miksi siis Geneven voi jättää väliin ja miksi Lausanne, Montreux ja Gstaad on parempia?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Meikä kyllä häsäis vaikka koko maailmanympärimatkan yhden nettikommentin perusteella.
 
Ylös