Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Mclaren on tallina viime vuosina kunnostautunut muiden tietotaidon ryöstöön laillisin keinoin, eli käytännössä muiden avainhenkilökunnan värväyksellä. Tällä on kaksi funktiota: ensinnäkin varastaa tietotaitoa (esim. Tombazis, Renaultin insinöörikato) ja toisaalta romuttaa muiden kilpailukykyä (esim. Alonso, Montoya). Samaten myös käytetään jalkapallosta tuttua tappingia modifioituna, jossa annetaan naapurin arvokkaalle työntekijälle ymmärtää että hänellä on parempi työpaikka tiedossa meidän leirissä, jolla samalla pilataan tämän työntekijän työmotivaatio ja pilataan tallin sisäisiä välejä (esim. Geoff Willis). Kaikki vitun säälittävää luuserimeininkiä kun ei muuten ole pärjätty, mutta aivan sääntöjen mukaista tietysti.

Näistä lähtökohdista on mielestäni typerää olettaa, että uskomattomalta sattumien summalta vaikuttava Ferrarin papereiden anastus olisi mitään muuta kuin jäävuoren huippu. Ainakin itse olen 95 % varma, että tämä on McLarenilla yleisessä käytössä oleva toimintatapa. Tallin sisäinen velttoilu ja koukeroinen lahjattomilla suojatyöpaikkapomoilla täytetty byrokratia ei saisi mitään aikaiseksi ilman jatkuvaa pikkuvilppiä, johon tallin megabudjetilla riittää helposti muskeleita. Siitä syystä McLarenia nimenomaan tulisi rangaista kovimman mahdollisen mukaan. Ei vain tästä tapauksesta, vaan niistä lukuisista, joista ei ole jääty kiinni.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Usko pois että sieltä tulee sellainen rangaistus että tuntuu ja sattuu. Muuta vaihtoehtoa kun ei oikein ole. FIA:n sanoin:"jos uusia todisteita löytyy niin Mclaren suljetaan............". Se on pakko laittaa tuomio täytäntöön.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
MaranelloRed sanoi:
Usko pois että sieltä tulee sellainen rangaistus että tuntuu ja sattuu. Muuta vaihtoehtoa kun ei oikein ole. FIA:n sanoin:"jos uusia todisteita löytyy niin Mclaren suljetaan............". Se on pakko laittaa tuomio täytäntöön.
Minustakin se olisi oikeudenmukaista, mutten usko kyllä noin koviin sanktioihin.. No pitää toivoa, että ei tule mitään pilipali-rangaistusta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
MaranelloRed sanoi:
Usko pois että sieltä tulee sellainen rangaistus että tuntuu ja sattuu. Muuta vaihtoehtoa kun ei oikein ole. FIA:n sanoin:"jos uusia todisteita löytyy niin Mclaren suljetaan............". Se on pakko laittaa tuomio täytäntöön.
Niin onko nuo todisteet (uudet) riittävät ? Vähän epäilyttää.
MaranelloRed
Frank Williams pelkää tietovuoto episodin karkoittavan sponsoreita ykkösistä ja toivoo selkkaukselle pikaista loppua.

Tämä asia kestää ja varjostaa ykkösiä niin pitkään kun sarjassa on tallit nimeltä Ferrari ja McLaren. Nyt on kyse niin suurista asioista ettei ne unohdu muutamassa viikossa jos torstain jälkeen molemmat tallit sarjassa jatkavat. Ferrari antoi siviilioikeus uhkauksellaan FIA:n ymmärtää että asia on pinnalla ainakin seuraavat 2-3 vuotta mikäli sanktiot seuraavassa istunnossa eivät ole tuntuvat. Tämä nakertaa ykkösten maineen rippeitä tappavan tasaisesti ja seuraukset ovat rajummat kuin arvata saatamme. Ferrari ei tule antamaan ikinä anteeksi sitä minkä McLaren on sille kaikessa kavaluudessaan tehnyt ja italiaanot tulevat viemään asiat loppuun asti tavalla tai toisella. Mclaren ja sen johtoporras ei tästä hommasta tule setelitukulla selviämään. Se on varmaa.
Samaa mieltä tästä muuten, mutta FIA ei tule varmaan antamaan sellaisia rangaistuksia jotka johtaisivat/saattaisivat johtaa McLarenin / Mercedeksen jäämiseen pois ensi kaudelta. Liian hapokasta eli kallista bisnekselle. FIA löytää todennäköisesti jonkin kompromissin. Siis sellaisen joka ei missään nimessä tyydytä rajumpia rangaistuksia toivovia tai odottavia.

FIA ei varmaan pakota muutoksia Mäccien johtoon. He tekevät itse tälläiset päätökset jos tarpeen. (ja riittävän kovilla sakoilla + tulojen menettämisellä tästä kaudesta on täysin mahdollista, että esmes RD eroaa..)
Yuri
Mclaren on tallina viime vuosina kunnostautunut muiden tietotaidon ryöstöön laillisin keinoin, eli käytännössä muiden avainhenkilökunnan värväyksellä. Tällä on kaksi funktiota: ensinnäkin varastaa tietotaitoa (esim. Tombazis, Renaultin insinöörikato) ja toisaalta romuttaa muiden kilpailukykyä (esim. Alonso, Montoya). Samaten myös käytetään jalkapallosta tuttua tappingia modifioituna, jossa annetaan naapurin arvokkaalle työntekijälle ymmärtää että hänellä on parempi työpaikka tiedossa meidän leirissä, jolla samalla pilataan tämän työntekijän työmotivaatio ja pilataan tallin sisäisiä välejä (esim. Geoff Willis).
Ihan mielenkiintoinen skenaario. Tapahtuu varmaan muissakin talleissa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Yuri Borzenokóv sanoi:
Mclaren on tallina viime vuosina kunnostautunut muiden tietotaidon ryöstöön laillisin keinoin, eli käytännössä muiden avainhenkilökunnan värväyksellä....
Tämähän on normaalia toimintaa F1:sissä. Oman käsitykseni mukaan Mäccäri ei kyllä ole tuolla saralla erityisen vahvasti toimiva, vaan tuota taktiikkaa johtaa ihan muut tallit. Onpa siitä muutamia talleja hiukan syyteltykin varikkoalueella. Esimerkkinä Tombazis on huono, hän vei tietoa Mäccärille ja sitten takaisin tullessa toi tietoa jonka perusteella Ferkun etupäätä on haukuttu Mäccärin kopioksi. Sama pätee pitkälti muihinkin suunnittelijoihin, tuovat tietoa tullessaan ja vievät mennessään. Tavallaan en usko että tiimit tästä edes niin hirveästi pahastuvat kokonaisuutena. Jos yksi tiimi on todella vahva jonain aikana, tasoittuvat erot nopeammin kun tieto vuotaa henkilöiden kautta ulos.

Samainen homma toimii myös muualla liikemaailmassa. Asiantunteva ja kokenut työntekijä saa työtä kilpailevissa firmoissa. Jos tiedonsiirto haluttaisiin estää se onnistuisi vain kieltämällä työpaikan vaihtaminen jokaiselta työntekijältä.

Frank Williamsin mietteet on ihan hyviä tässä yhteydessä:

"But the other thing to keep in mind, until that evidence comes out, is that every time we take an employee from BMW, or we lose one to Honda, or a Renault man goes to so-and-so, there's always some transfer of information.

"Sometimes it's very little information, sometimes it's of tiny value, and sometimes it's worth a tenth or two of a second per lap. It varies.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/62188
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
MaranelloRed sanoi:
Paitsi että rehellisellä pohjalla olevat tallit ottaisivat yhteyttä välittömästi vuotavaan talliin / Fiaan. McLarenillahan toimittiin tyyliin."voimasuhteet saattavat muuttua nopeasti":idea: .
Juuri näin. Mäkki ei olisi nyt kusessa, mikäli olisivat toimineet oikein heti kättelyssä. Sen sijaan ovat mitä ilmeisimmin jopa käyttäneet tietoja hyväkseen, vaikka sen todistaminen onkin melko vaikeaa tai jopa mahdotonta.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
"Sometimes it's very little information, sometimes it's of tiny value, and sometimes it's worth a tenth or two of a second per lap. It varies.

Tuskimpa nuo työntekijät dokumentteja kuskailevat paikasta toiseen ja mielestäni tässä tapauksessa ei ole missään nimessä tästä.

Työelämässä on kyllä käytössä yleisesti karenssi aikoja tälläisen estämiseksi!
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
V12 sanoi:
Työelämässä on kyllä käytössä yleisesti karenssi aikoja tälläisen estämiseksi!
Juu ei ole. Esim EU lainsäädäntö kieltää kilpailurajotussopimukset, joilla estetään ammatin harjottaminen. Rekrytointikiellotkin koskevat vain yrityksiä, työn tekijä voi täysin vapaasti hakea esim. asiakasyrityksen palvelukseen. Puutarhan hoitolomat on sitten eri juttu, mutta niissä työsuhde jatkuu ja työntekijä saa täyden palkan.
 

Tommipoika

Registered Abuser
Liittynyt
23.3.2006
Viestit
121
IS Veikkaaja nro 37, 11. 9. 2007 - Formula 1, HotLine:

Honda:

Japanilaistalli on kopioinut nykyisen autonsa eturipustuksen lähes täydellisesti Ferrarin tämänvuotisesta autosta. Uusi ripustussysteemi otettiin käyttöön noin kuukausi sen jälkeen, kun Hondan tallipäällikkö Nick Fry tapasi vakoilujupakan pääpukarit Nigel Stepneyn ja Mike Coughlanin Heathrow'n lentokentällä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos Ronilta kysyttäisiin, niin Mclaren suorittaisi tästä vakoilujupakasta puolueettoman sisäisen tutkinnan, niin kuin se jo tekikin.

Ja jos jatkossa Mclarenia mistään syytettäisiin, vapautettaisiin talli välittömästi kaikista epäilyistä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tommipoika sanoi:
IS Veikkaaja nro 37, 11. 9. 2007 - Formula 1, HotLine:

Honda:

Japanilaistalli on kopioinut nykyisen autonsa eturipustuksen lähes täydellisesti Ferrarin tämänvuotisesta autosta. Uusi ripustussysteemi otettiin käyttöön noin kuukausi sen jälkeen, kun Hondan tallipäällikkö Nick Fry tapasi vakoilujupakan pääpukarit Nigel Stepneyn ja Mike Coughlanin Heathrow'n lentokentällä.
Helvetti ihan uskomatonta. Jokaisella tallillako nyt on jotain Ferrarilta kopioitua?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mediaprofeetta sanoi:
Helvetti ihan uskomatonta. Jokaisella tallillako nyt on jotain Ferrarilta kopioitua?
Kai nyt on kun tiedot on ollu jaossa. Stepney lähetellyt mesen kautta varmaan jokaiselle tallille piirustukset. Mistä muuten olisi esimerkiksi Williamsin parantunut vauhti? Spykerin päivityskin on varmaan Ferrarin peruja.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Ron taitaa olla todella pidetty hahmo F1 varikolla :rolleyes: .
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös