Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
lahtiska sanoi:
Jep. Näin se kelkka kääntyy...
Tuohan oli vain vastaus väitteeseen, että McLaren itkee kaikista tutkimuksista.

---

No niin, lopultakin oli mahdollisuus lukea perustelunivaska läpi. Ajatuksia:

- Aihetta kovempaankin rangaistukseen olisi ollut. Se, että tietoja selvästi "tilattiin" on erittäin raskauttavaa. Yllätys oli se, että aktiivinen agentti oli de la Rosa.

- de la Rosa ansaitsisi "toimitsijakiellon" osuudestaan jupakkaan, juuri "tilaamisen" ja tiedon levittämisen takia. Syytesuoja pelasti, valitettavasti.

- Kuljettajien naivius käsiteltäessä selkeästi väärin hankittua tietoa yllätti. Keskivertojärjellä pitäisi tajuta peittää jälkensä paremmin. No, tuo naivius auttoi totuuden paljastamisessa.

- Merkittävän teknisen henkilökunnan osuus jää hämärän peittoon, ja WMSC joutuikin turvautumaan oletukseen, mikä on aina epätyydyttävää. Tosin WMSC:n ei tarvitse huomioida oikeusistuimien "benefit of doubt"-ehtoa.

- Tuomio perustui puhtaasti muuhun (ja pääasiassa varhaisempaan) informaatiovaihtoon kuin Coughlanin hallussa olleisiin dokumentteihin, joiden hyödyntämisestä ei ilmeisesti saatu riittävästi näyttöä.

- McLarenin kutsu ja lupa tutkia auto läpikotaisin nähtiin lieventävänä asianhaarana. Luultavasti mitään ei siis ole kyetty hyödyntämään itse autossa. Yrittäminenkin toki on raskauttavaa, mutta puheet siitä, että McLaren olisi parempi auto Ferrari-informaation vuoksi tulisi haudata. Hyöty on tullut muussa muodossa.

- Rangaistus, johon päädyttiin, on selkeästi kompromissi, jossa kaikki saavat jotain, mutta kärsivät mahdollisimman vähän. Ferrari on suht tyytyväinen, McLaren on suht helpottunut, ja MM-taistelu ei latistunut liikaa. Kaikki voittivat vähän, kenties oikeudenmukaisuuden kustannuksella.

- Omasta mielestäni urheilullisesti McLaren selvisi kohtalaisen vähällä, mutta rahallinen rangaistus on todella tuntuva (vaikkei sitä kaikki haluakaan tajuta). Urheilullisissa rangaistuksissa täytyy myös jättää pelivaraa sille, että joku kiertää sääntöjä vielä härskimmin. Siksi McLarenille ei voitaisikaan mitään maksimirangaistusta antaa.

- Järkevintä kaikille tahoille olisi nyt palata normaaliin päiväjärjestykseen, ja jos jotain jäi hampaankoloon, niin jurnuttaa siitä itsekseen. Haavan pitäminen auki ei hyödytä ketään. No, siviilipuolen jutut toki pitävät asian tapetilla vielä pitkään, mutta se on oma maailmansa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja onneksi McLarenin rangaistus listalla oli sellainen kohta joka koskee kautta 2008.

Ei varmaan moni hoksannut, mutta FIA tulee tutkimaan McLarenin ensivuoden auton joulukuun tienoilla, ja tekee tuolloin päätöksen antaa mahdollisesti McLarenille rangaistuksen koskien kautta 2008!

Lähde lienee löytyy jokapaikasta.
MTV3
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Oberfeldwebel sanoi:
Ja onneksi McLarenin rangaistus listalla oli sellainen kohta joka koskee kautta 2008.

Ei varmaan moni hoksannut, mutta FIA tulee tutkimaan McLarenin ensivuoden auton joulukuun tienoilla, ja tekee tuolloin päätöksen antaa mahdollisesti McLarenille rangaistuksen koskien kautta 2008!

Lähde lienee löytyy jokapaikasta.
MTV3
Minusta tämä kohta tuomiossa on ollut hyvä, koska JOS ferrarilta ei valu enää tietoa McLarenille, niin periaatteessa ensivuoden "McAutossa" ei saa olla mitään sellaista kehitystyötä jota siinä ei tämän kauden alussa ole ollut, mutta Ferrarissa on ollut.
Itseasiassa Ferrarin kustannuksella KAIKKI tallit sai nyt tärkeää tietoa kuten: erikoisesta painojakaumasta, renkaissa käytetyissä kaasuista ja jarrujen säätöjärjestelmästä (taino tätä ei vissiin ole selitetty kovinkaan hyvin) jne... näiden kaikkien asioiden kehittämiseen ja tutkimiseen Ferrarila on käytetty paljon aikaa (ja rahaa)
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Mestarismieshet näköjään jatkavat Spassa dominoitia ja foorumi vuotaa kyyneliä. Tämähän oli itsestään selvää, nyyh!

 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Jos tuo pitää paikkaansa niin... ihan sama tässä farssissa. Alan kyynistymään ihan kybällä koko vormulan suhteen.


Alonso vaati ykköskuskin asemaa

Fernando Alonso uhkasi kertoa Kansainväliselle Autoliitolle FIA:lle oman tallinsa McLarenin hallussa olevista Ferrari-salaisuuksista, ellei häntä nosteta tallin ykköskuljettajaksi. Asiasta kertovat tänään esimerkiksi brittilehdet The Times ja The Guardian.

Tapahtumat ajoittuvat elokuun alussa ajettuun Unkarin GP:hen. Ennen kilpailua Alonsolla ja McLarenin tallipäälliköllä Ron Dennisillä oli iso riita. Alonso oli erittäin vihainen aika-ajojen tapahtumista, joiden jälkeen tuomaristo oli pudottanut häntä lähtöruudukossa viisi sijaa alaspäin.

Espanjalaiskuljettaja vaati, että McLarenin pitää nostaa hänet ykköskuljettajaksi Lewis Hamiltonin yläpuolelle tai hänen on annettava lähteä tallista tämän kauden jälkeen.

Riidan aikana Alonso tiettävästi kertoi Dennisille, että hän saattaa paljastaa FIA:lle, että hänellä on tietokoneellaan sähköpostiviestejä salaisesta Ferrari-aineistosta. Sen jälkeen Dennis päätti ilmoittaa FIA:lle Alonson uhkauksesta, ja vakoilujupakan tutkimukset käynnistyivät uudelleen.

Alonsolla on niin tiivis sopimus McLarenin kanssa, että hän ei voi lähteä tallista ennen ensi kauden päättymistä, ellei talli siihen suostu. McLarenilta vakuutetaan edelleen, ettei tallilla ole minkäänlaista aikomusta päästää Alonsoa esimerkiksi Renault'lle.
 

norbert

New member
Liittynyt
15.9.2007
Viestit
1
Tiedot jakoon McLaren

Nyt vaan pistätte hönöimmän tallin puutarhurin faxaamaan ja emailaamaan kaikki piirustukset ferrarille, bemarille ja rellulle. Ja seuraavassa kilpailussa viimeistään voikin sitten jo haastaa ne oikeuteen vakoilusta ja tietojen hyödyntämisestä.

Näin toimitaan Italiassa ja Suomessakin. Näinhän edellisestä pääministeristä täällä päästiin eroon.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
norbert sanoi:
Nyt vaan pistätte hönöimmän tallin puutarhurin faxaamaan ja emailaamaan kaikki piirustukset ferrarille, bemarille ja rellulle. Ja seuraavassa kilpailussa viimeistään voikin sitten jo haastaa ne oikeuteen vakoilusta ja tietojen hyödyntämisestä.

Näin toimitaan Italiassa ja Suomessakin. Näinhän edellisestä pääministeristä täällä päästiin eroon.
Joo, Kepun mukaan.:D
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
norbert sanoi:
Nyt vaan pistätte hönöimmän tallin puutarhurin faxaamaan ja emailaamaan kaikki piirustukset ferrarille, bemarille ja rellulle. Ja seuraavassa kilpailussa viimeistään voikin sitten jo haastaa ne oikeuteen vakoilusta ja tietojen hyödyntämisestä.

Näin toimitaan Italiassa ja Suomessakin. Näinhän edellisestä pääministeristä täällä päästiin eroon.
Rehelliset tallit ilmoittavat asiasta heti FIA:lle.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Siis Alonso näin junaili itselleen ykköskuskin aseman.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"brittilehdet The Times ja The Guardian."

McLarenin pikkukakaroita täynnä oleva johto kostaa vähän omalle vasikalleen... Sama meininki kuin Montoyan kanssa luultavasti lähtee kohta pyörimään: et aja meillä, etkä aja missään muualla. Istut siinä sormi perseessä hintaan 26 M$/vuosi. Ja silti joku kuvittelee, että sakko oli tälle tallille kova rangaistus?

Näissä Brittien "laatulehdissä" on hupaisaa se, että kun aletaan puhua urheilusta, niiden taso laskee tasolle the sun, daily mirror, news of the world jne. Paina paina media vähän lisää kommentteja henkilöiltä tyyliin Jackie Stewart, Bernie Ecclestone, Keke Rosberg, Norbert Haug, Stirling Moss, Mika Häkkinen jne. Kiinnostaa kuule ihan vitusti. Lisäksi kaikki ilmiselvästi McLarenin PR-osastolta lähtenyt Alonson mustamaalaus on juuri tällä hetkellä erittäin kovassa arvossa.

Kuten taisin jo ensimmäisillä sivulla sanoa, tässä tapauksessa tulee tekemään itsestään naurunalaisen FIA, McLaren ja F1-media. Ei tarvitse katua noita sanoja yhtän.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Yuri Borzenokóv sanoi:
"brittilehdet The Times ja The Guardian."
Kuten taisin jo ensimmäisillä sivulla sanoa, tässä tapauksessa tulee tekemään itsestään naurunalaisen FIA, McLaren ja F1-media. Ei tarvitse katua noita sanoja yhtän.
Samaa mieltä. Lisäisin tuhon vielä Ferrarin. Oma mies kusee heti pesään kun ei saa ylennystä. Talli yrittää sitten kapineteissa saada korvausta töppäyksilleen. Uskomatonta että heistä tehtiin tällä tavalla mailmanmestareita. Rahallinen pottikin on melkoinen.

Eli seuraavalla kerralla kun on tiukkaa, niin kannattaa lähettää tietoja faxilla toisen tallin pääsuunitelijalle ja haastaa ne sitten oikeuteen. En edelleenkään ymmärrä miten on mahdollista yhden kaverin touhuta tommosia ja vielä noin pitkän aikaa.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Miettikää nyt vähän, kuinka suuri vahinko tämä on Ferrarille. Siinä ei joku tallimestaruus paina yhtään, kun monen vuoden työ nyt ja tulevaisuudessa on tehty mahdollisesti turhaksi. Tästä jää nyt todella katkera maku suuhun, varsinkin jos ensikin vuonna Mclaren vie kaiken. Jää epäilys, kuinka paljon varastetut tiedot ovat hyödyttäneet.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Alonso taitaa olla ihan täys mulkku! Ihmettelen tosiaan jos tyypi jatkaa McLadalla ensi kaudella. Vituttaa ihan suunnattomasti tälläinen munaton pelleily, jossa rangaistus määräytyy Bernien omien etujen mukaan.

Ainoa oikea ratkaisu olisi ollut sulkeminen kahdeksi vuodeksi!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Erkki Mustakari puhui juuri pehmoisia Maxilla (lauantain harjoitukset), kun väitti, ettei Pedro de la Rosa tiennyt käsittelevänsä Ferrarin tietoja kun lähetteli sähköposteja Alonson kanssa. Heko heko, Erkki. Kannattaisi lukea FIA:n tiedotteet kunnolla:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/62348

3.9 Mr. de la Rosa replied on 25 March 2007 13.02 stating the following:

"All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic - I don't know what post he holds now. He's the same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He's very friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and he told him that."
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
- Aihetta kovempaankin rangaistukseen olisi ollut. Se, että tietoja selvästi "tilattiin" on erittäin raskauttavaa. Yllätys oli se, että aktiivinen agentti oli de la Rosa.

- de la Rosa ansaitsisi "toimitsijakiellon" osuudestaan jupakkaan, juuri "tilaamisen" ja tiedon levittämisen takia. Syytesuoja pelasti, valitettavasti.

- Kuljettajien naivius käsiteltäessä selkeästi väärin hankittua tietoa yllätti. Keskivertojärjellä pitäisi tajuta peittää jälkensä paremmin. No, tuo naivius auttoi totuuden paljastamisessa.

- Merkittävän teknisen henkilökunnan osuus jää hämärän peittoon, ja WMSC joutuikin turvautumaan oletukseen, mikä on aina epätyydyttävää. Tosin WMSC:n ei tarvitse huomioida oikeusistuimien "benefit of doubt"-ehtoa.
...
Tässä on ehkäpä Mäccärin osittainen pelastus. Coughlan ei ollut itse hyväksikäyttämässä infoa Ferrariautosta, mutta De la Rosa tuntui olevan tiedoista enemminkin kiinnostunut. Jotenkin takaperoista että testikuski suunnittelee autoa pääsuunnittelijan vinkkien perusteella. Näin omasta mielestä homma pitäisi olla toisin päin.

jamminen sanoi:
... Tästä jää nyt todella katkera maku suuhun, varsinkin jos ensikin vuonna Mclaren vie kaiken. Jää epäilys, kuinka paljon varastetut tiedot ovat hyödyttäneet.
Varmasti näin. Ja sen lisäksi tämän forumin taso syöksyy kohti ruskeaa aukkoa joka imee kaiken sisäänsä. Todennäköisesti tämän vuoden mestaruudesta puhuttaessa tulee aina kommenttina FIA:n Ferrarin suosimisesta ja Mäccärin kopioautosta.

Nytkin ruskeat tuubaviestit paisuttavat siihen mallliin tätä lankaa että ihan oikeat asiat sanotaan kymmeneen kertaan ja silti ne menevät ohi kun niitä ei roskan seasta huomaa.

Ihan asiakeskustelullekin olisi paikka, itseäni kiinnostaisi miten tallipisteitä lasketaan seuraavista kisoista. Mäccärillehän lasketaan pisteet, jotta tiedetään paljonko he häviäisivät TV-rahoissa, mutta samaan aikaan Larenille ei julkisesti pitäisi pisteitä antaa. Eli annetaanko seuraavasta kisasta tallipisteitä niin että Mäccärin ja joku toinen talli saa samat pisteet, vai niin että seuraavissa kisoissakaan muut eivät pääse hyötymään Larenin pistemenetyksestä.

Eli meneekö näin:
1 McL 10p (vain FOM-laskennassa)
2 Ferr 10p
3 McL 8p (vain FOM-laskennassa)
4 Ferr 8p
...jne

Vai näin:
1 McL 10p (vain FOM-laskennassa)
2 Ferr 8p
3 McL 6p (vain FOM-laskennassa)
4 Ferr 5p

Jälkimmäinen tapa pätee siis tämän kauden menneisiin kisoisin, mutta kumpi tulevissa kisoissa?
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Jos Dennis ei tiennyt Ferrarin materiaalin käytöstä ennen elokuuta - omien sanojensa mukaan, niin kuljettajat suunnittelijoiden kanssa keskenään ovat salaista materiaalia hyväksi käyttäneet. Silloin rangaistus olisi kuulunut myös ja lähinnä kuljettajille. Olisiko nämä tiedot muka salattu Hamiltonilta vai Alonsonko kanssa Rosa vain veljeili.

Nyt pelastuivat olemalla sopivasti avoimia?
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Niin tai McLarenhan on aina myöntänyt sen, mistä se on jo jäänyt kiinni:
Materiaali Coughlanin hallussa - Yhdellä työntekijällä hallussaan...
Todisteita tämän tapaamisista muiden henkilöiden kanssa - Yritti tyrkyttää, mutta muita ei kiinnostanut...
Alonso tunnustaa materiaalia käytetyn - Vähän kokeiltiin ja mietittiin...

Todellisuudessa McLarenilla on pohdittu tarkkaan kaikkea käsiin saatua materiaalia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös