WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
Tuohan oli vain vastaus väitteeseen, että McLaren itkee kaikista tutkimuksista.lahtiska sanoi:Jep. Näin se kelkka kääntyy...
---
No niin, lopultakin oli mahdollisuus lukea perustelunivaska läpi. Ajatuksia:
- Aihetta kovempaankin rangaistukseen olisi ollut. Se, että tietoja selvästi "tilattiin" on erittäin raskauttavaa. Yllätys oli se, että aktiivinen agentti oli de la Rosa.
- de la Rosa ansaitsisi "toimitsijakiellon" osuudestaan jupakkaan, juuri "tilaamisen" ja tiedon levittämisen takia. Syytesuoja pelasti, valitettavasti.
- Kuljettajien naivius käsiteltäessä selkeästi väärin hankittua tietoa yllätti. Keskivertojärjellä pitäisi tajuta peittää jälkensä paremmin. No, tuo naivius auttoi totuuden paljastamisessa.
- Merkittävän teknisen henkilökunnan osuus jää hämärän peittoon, ja WMSC joutuikin turvautumaan oletukseen, mikä on aina epätyydyttävää. Tosin WMSC:n ei tarvitse huomioida oikeusistuimien "benefit of doubt"-ehtoa.
- Tuomio perustui puhtaasti muuhun (ja pääasiassa varhaisempaan) informaatiovaihtoon kuin Coughlanin hallussa olleisiin dokumentteihin, joiden hyödyntämisestä ei ilmeisesti saatu riittävästi näyttöä.
- McLarenin kutsu ja lupa tutkia auto läpikotaisin nähtiin lieventävänä asianhaarana. Luultavasti mitään ei siis ole kyetty hyödyntämään itse autossa. Yrittäminenkin toki on raskauttavaa, mutta puheet siitä, että McLaren olisi parempi auto Ferrari-informaation vuoksi tulisi haudata. Hyöty on tullut muussa muodossa.
- Rangaistus, johon päädyttiin, on selkeästi kompromissi, jossa kaikki saavat jotain, mutta kärsivät mahdollisimman vähän. Ferrari on suht tyytyväinen, McLaren on suht helpottunut, ja MM-taistelu ei latistunut liikaa. Kaikki voittivat vähän, kenties oikeudenmukaisuuden kustannuksella.
- Omasta mielestäni urheilullisesti McLaren selvisi kohtalaisen vähällä, mutta rahallinen rangaistus on todella tuntuva (vaikkei sitä kaikki haluakaan tajuta). Urheilullisissa rangaistuksissa täytyy myös jättää pelivaraa sille, että joku kiertää sääntöjä vielä härskimmin. Siksi McLarenille ei voitaisikaan mitään maksimirangaistusta antaa.
- Järkevintä kaikille tahoille olisi nyt palata normaaliin päiväjärjestykseen, ja jos jotain jäi hampaankoloon, niin jurnuttaa siitä itsekseen. Haavan pitäminen auki ei hyödytä ketään. No, siviilipuolen jutut toki pitävät asian tapetilla vielä pitkään, mutta se on oma maailmansa.