Eli siis se rangaistus on 100 miljoonaa - McLarenin saamat palkintorahat ja niiden palkintorahojen määrä riippuu siitä sijoittuuko McLaren noilla haamupisteillä, joita on kerätty Monzan kisaan asti valmistajien sarjan ykköseksi vai kakkoseksi. Eli käytännössä tuolla McLarenin valituksella tuosta Unkarin kisasta ei ole mitään merkitystä, koska Ferrari tulee lähes varmasti keräämään loppukauden kisoista enemmän pisteitä riippumatta tuon valituksen tuloksesta.kouvotsvoni sanoi:Eli jokatapauksessa tulee 100 miljoonan taalan lovi normibudjettiin, voittivat sitten mestaruuden tai Spykerkin ohittaisi heidän haamupisteensä? Vai heidän sakkonsa on 100 miljoonaa - haamupisteitten palkintorahat? ...käyn jotenkin hitaalla
Ei se vähennäkään, vaan sen verran, mikä McLarenin sijoitus olisi ollut ilman tallipisteiden mitätöintiä. FIAn tuomiossa ei puhuta mitään voittajasta, vaan tuloksesta.Kyclooppi sanoi:Tuota en ymmärrä, että miksi FIA vähensi 100 miljoonan dollarin sakosta sen verran kuin mitä valmistajien sarjan voittaja saa? Eihän se Mäkkien mestaruus ollut vielä varmaa..
Eli, pisteet lasketaan kauden loppuun asti ja sen perusteella katsotaan mille sijoitukselle McLaren olisi päässyt ilman tätä vakoilujupakan aiheuttamaa rangaistusta ja siitä laskettu lopullinen palkintosumma vähennetään siitä 100 miljoonasta.WebSlave sanoi:Ei se vähennäkään, vaan sen verran, mikä McLarenin sijoitus olisi ollut ilman tallipisteiden mitätöintiä. FIAn tuomiossa ei puhuta mitään voittajasta, vaan tuloksesta.
Ymmärsit.Make79 sanoi:Silloinhan, jos McLarenilla menisi loput kisat poskelleen jostain syystä ja Ferrari olisi voittanut valmistajien MM:n myös ilman McLarenin pisteiden mitätöintiä, niin McLaren joutuu kaivamaan kuvettaan enemmän, koska olisi sijoittunut "vasta" toiseksi, ymmärsinkö oikein?
Nimenomaan tuohon se spekulointi perustuu. Tapaus on tietenkin poikkeuksellinen F1:n historiassa, mutta itsekin olen tuossa käsityksessä.mmjj sanoi:Vai onko niin, että pilttuita ei jaeta kilpailunumeroiden mukaan vaan puhtaasti edellisen kauden tallitulosten perusteella?
edellisvuoden mm mestari saa pitää numeron 1 oli sitten mestaruuden voittaneessa tallissa tai ei (Alonso vei mukanaan McLadalle numeron1)mmjj sanoi:Miksi kaikkialla sanotaan, että McLarenin varikkopilttuu on ensi kaudella viimeisenä?
Jos Hamilton tai Alonso vie mestaruuden ja jatkaa tallissa, eikös numero 1 jää mestarin mukana McLarenille? Ainakin normaalisti mestarikuskin talli saa pienimmät numerot ja vasta siitä eteenpäin numeroita jaetaan tallien sijoitusten mukaan.
Vai onko niin, että pilttuita ei jaeta kilpailunumeroiden mukaan vaan puhtaasti edellisen kauden tallitulosten perusteella?
Ellen aivan väärin muista, niin ainakin kokoeroa noilla on joillain radoilla.Espilepsia sanoi:Olen tässä jo hetken ihmetellyt että mitä väliä sillä on onko pilttuu ensimmäisenä vaiko viimeisenä?
Kokoeron lisäksi kyse on lähinnä arvovaltatappiosta. Ikään kuin olisi häpeällistä olla samassa päässä kuin Spyker ja Super Aguri. Paljon suurempi maineentahraaja on kyllä se, miksi McLaren sinne joutuu.Espilepsia sanoi:Olen tässä jo hetken ihmetellyt että mitä väliä sillä on onko pilttuu ensimmäisenä vaiko viimeisenä?
Jaaha, mä luulin että homma menee niin että McLarenin kauden kaikki tallipisteet lasketaan (myös Unkarin 15p jos valitus menee läpi) ja pisteet vaikuttavat vain alentavasti saatuun sakkoon. Mihinkään virallisiin tilastoihin McLarenin sijoitus ei tule jäämään.Juzo sanoi:Koska McLarenilla oli Monzan kisan jälkeen 166p + potentiaaliset 15p siitä valituksesta ja Ferrarilla on nyt 161p, niin Ferrari ei saisi kerätä kauden kolmesta viimeisestä kisasta yli 20 pistettä, jotta McLaren saisi täydet palkintorahat.
Käsittääkseni homma menee tosiaan niin että McLarenile lasketaan tämän kauden menneistä ja myös tulevista kisoista tallipisteet ihan normaalisti jonka mukaan FOM-rahat jaetaan, tai siis mäccärin tilanteessa noilla rahoilla kuitataan sitä sakkosummaa.kessel sanoi:Jaaha, mä luulin että homma menee niin että McLarenin kauden kaikki tallipisteet lasketaan (myös Unkarin 15p jos valitus menee läpi) ja pisteet vaikuttavat vain alentavasti saatuun sakkoon. Mihinkään virallisiin tilastoihin McLarenin sijoitus ei tule jäämään.
Nyt taitaa tilanne olla se että McLaren johtaa Ferraria 16p:llä, joten kyllähän toi Unkarin 15 pojoo vaikuttaisi ihan v*tusti?
Osalla radoista loppuosan varikkopilttuut ovat tiloiltaan vain noin puolet alkupään tiloista. Ron armeijoineen ja kaikkine kalustoineen ei yksinkertaisesti mahdu niihin, joten osalle varikkohenkilökunnasta taitaa tulla ensikaudella vapaita viikonloppujaEspilepsia sanoi:Olen tässä jo hetken ihmetellyt että mitä väliä sillä on onko pilttuu ensimmäisenä vaiko viimeisenä?
"The $100 million (USD) fine handed down to the team will take into account the earnings the team would have got for their finishing position in the constructors' championship based on the points scored up to and including Monza."Toni_V sanoi:Käsittääkseni homma menee tosiaan niin että McLarenile lasketaan tämän kauden menneistä ja myös tulevista kisoista tallipisteet ihan normaalisti jonka mukaan FOM-rahat jaetaan, tai siis mäccärin tilanteessa noilla rahoilla kuitataan sitä sakkosummaa.
Muut tallit eivät hyödy Mäccärin rangaistuksesta vaan saavat tallipisteet sijoituksen mukaan kuten aiemminkin. Tilastoissa ja virallisesti sitten Mäccärin tallipisteet ovat 0 ja muilla talleilla pisteitä sen verran mitä olivat keränneet. Virallisesti tältä kaudelta jaetaan sitten normaalia vähemmän tallipisteitä, kun McLarenin pisteet jäävät sieltä pois.
Ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia... 166p vs 90pV12 sanoi:Eli tallipisteitä kertyi vain Monzaan saakka ja siitä eteenpäin niitä ei kerry. Onkos BMW:llä mahdollisuutta kirä McLadasta ohi?
Sinänsä ihan ymmärettävää, eipä Mc paljon olisi hyötynyt vetoomuksen läpimenosta.Ilta-sanomat sanoi:McLaren perui Unkarin pistevetoomuksen
18.9.2007 14:40
F1-talli McLaren on perunut vetoomuksensa, joka koski elokuussa ajetusta Unkarin gp-kilpailusta tallille annettua pisterangaistusta, tiedotti Kansainvälinen autoliitto FIA. FIA:n vetoomusistuimen oli määrä käsitellä McLarenin valitusta keskiviikkona.
McLaren menetti Unkarissa saavuttamansa 15 tallipistettä, kun kilpailun tuomaristo katsoi Fernando Alonson estäneen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia kesken aika-ajoa varikolla. Valmistajien MM-pisteiden menetyksen lisäksi tallia rangaistiin pudottamalla Alonso paalupaikalta lähtöruudukossa kuudenneksi. Kilpailun voitti MM-sarjaa johtava Hamilton.
Viime torstaina McLaren menetti kaikki kuluvan kauden pisteensä valmistajien MM-sarjassa rangaistuksena vakoilujupakasta. Talli sai myös sadan miljoonan dollarin sakot.
Riippuu ihan siitä aikooko McLaren valittaa siitä sadan millin rangaistuksesta ja sekä merkkimestaruuspisteiden menetyksestä. Jos aikoo, niin tuolla olisi hyvinkin ollut merkitystä.jps sanoi:Sinänsä ihan ymmärettävää, eipä Mc paljon olisi hyötynyt vetoomuksen läpimenosta.