Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Thunder sanoi:
Ferrari alkoi epäillä kun pohjalevy saatiin selville ilman näkyvää syytä.
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?

Jotenkin haiskahtaa Ferrarin toimet hyvin mafia tyyppiseltä. Vasikoija täytyy hiljentää...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Voi jestas azai...Ferrari ei jäännyt kiinni laittomuudesta. Kyseinen sääntö pohjalevyistä ei oltu kirjoitettu tarpeeksi tarkkaan ja todellisuudessa pohjalevy ei rikkonut mitään sääntöä. Kun sääntöä rustattiin uudestaan ja sanallisesti tarkemmin niin silloin oli pohja sääntöjen vastainen. Oli kyse tulkinnasta.

azai sanoi:
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?

Jotenkin haiskahtaa Ferrarin toimet hyvin mafia tyyppiseltä. Vasikoija täytyy hiljentää...
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?
Ensinnäkin se pohja ei ollut millään tavalla laiton, siitä tehtiin laiton kun Laren alkoi siitä itkemään.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Selvä tapaus

Moe Szyslak sanoi:
Tossa vielä tuo uutinen.

Eli Mäkkäriä syytetään siitä että on hallussa tietoa, joita ei saisi olla. Ei siitä onko se sitä käyttänyt vai ei.:ahem:
Aivan. Ei "teollisuusvakoilu" todellakaan edellytä näyttöä tietojen hyödyntämisestä - sitä kun on erittäin vaikea todistaa. Tietoja voidaan käyttää useilla tavoilla, joita ei käytännössä voi todistaa muutoin kuin suoranaisilla tunnustuksilla (jollaisen Ferrari on nyt ilmeisesti saanut Coughlanilta). Tämän takia tietojen hallussa pitoa on pidettävä yhtä vakavana kuin niiden käyttöä.

Aika posketon ajatus, että toisen yrityksen luottamuksellisia tietoja saisi varastaa, kunhan niitä ei käytä. :nope:

McLarenin kannalta asian tekee monin verroin vakavammaksi se, että tekninen johtaja Jonathan Neal on tiennyt Coughlanilla olleesta tietopaketista. Tallin on jälkikäteen turhaa selitellä, miksei Coughlania siinä vaiheessa heti hyllytetty tehtävistään ja ilmoitettu asiasta poliisille sekä Ferrarille. Toisin sanoen: McLaren hyväksyi sen, että heidän pääsuunnittelijallaan oli käytössään Ferrarilta peräisin olevia tietoja.

Aika selvä tapaus. Ihmettelen, jos FIA ei anna tästä kovia sanktioita. Eikä McLaren ansaitse mitään sympatioita. :thumbdown

Edit: lähteet:
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:589:1:2007-07-10,104:34:471522,1:0:0:0:0:0:
http://blogit.hs.fi/formula1/vakoiluskandaali-nayttaa-selkenevan/
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Ei savua ilman tulta. Periaatteeltaan oli laiton.
Sinähän sen kiteytit :thumbup: Nimenomaan ei savua ilman tulta, periaatteeltaan oli laitonta toimintaa McLarenilta :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Heh. Kyllä se riittävä näyttö McLarenin syyllisyydestä on jo se, että jos siellä tosiaan on yhtään kukaan muu kuin MC tiennyt asiasta. Ei tässä silloin tarvi hitto todistella, että onko ne käyttänyt jotain niistä.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
azai sanoi:
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?

Jotenkin haiskahtaa Ferrarin toimet hyvin mafia tyyppiseltä. Vasikoija täytyy hiljentää...
Ferrari ei jäänyt kiinni pohjalevyn taipumisesta. Käytti ilmeisesti sellaista rakennetta kuten monet muutkin tallit. Käyttö lopetettiin, kun se tuli julki. Taipuvaa pohjalevyä ei tavattu katsastuksessa siten kellään. Mc Laren käytti hyväkseen tuota juttua, koska pohjalevy vaikuttaa moneen muuhun seikkaan ja siten Ferrari ym. muut sen käyttäjät joutuivat suunnittelemaan juttuja uudelleen. Mc Laren sai tilapäisen muutaman kisan hyödyn kuten olette huomanneet.

Mc Larenin etusiipi taipui aika paljon. Ferrari ei aikonut valittaa sen käytöstä, eikä muutkaan valittaneet. Taipuva etusiipi on sallittu vekotin -vastoin sääntöjä tai sitten taipuma vaati niin suuren voiman, että se menee läpi mittauksissa.

Eihän sitä tiedä millaset juonet tässä on taustalla. Paljastuvatko koskaan!

Mutta kaiketi, ei tässä olla yksityishenkilöä syylliseksi saattamassa FIA:n toimesta vaan tallia. Suunnittelupäällikkö on tosin tallin autoista "vastaava" henkilö.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
azai sanoi:
Hohhoh :thumbdown

Joskus jaksaa ihmetyttää foorumin "taso".
Samaa ihmettelen itsekin :D Ferrarin ratkaisut, jotka vielä ovat tehty sääntöjen puitteissa ja mennyt tarkastuksista läpi niin niitä voidaan kutsua "periaatteeltaan laittomiksi", mutta sitten kun jollain tallilla on toisen tallin kriittisimmät datat ja näistä tietää varmasti tallin pääsuunnittelija sekä urheilutoimen johtaja niin mitään vääräähän kyseinen talli ei ole tehnyt :rolleyes: :alppu:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
azai sanoi:
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?
Näitähän on tullut ja mennyt, joku aina keksii jonkun virityksen joka on sääntöjen rajamailla ja sitten homma joko kielletään tai sallitaan. Matkan varrella jos jonkinnäköistä jarrupoljinta, toleranssia yms. Eikä se mitään armahdusta saa ja ei tämä tähän caseen liity suoraan millään lailla, korkeintaan välillisesti.

Ja täytyy myös muistaa että tässä on kyse kaksi eri tahoa, jonka sääntöjä/lakeja on mahdollisesti rikottu. Eli maat Italia/UK (lait) ja FIA (säännöt). Oikeudessä vastataan Ferrarin syytöksiin teollisuusvakoilusta ja FIA määrää sen asettamien sääntöjen noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä.

Miksi McLaren on tässä syytetyn penkillä Coughlanin kanssa? Kyse on työsuhteesta. Mikään yritys ei toimi ilman työntekijöitä/johtajia, joten takana on aina ihmisten tekemiset tai tekemättä jättämiset. Mclarenin tulee vastata omien työntekijöiden tekemisistä, kun tehdään toimia McLarenin nimissä. Paska juttu McLarenin kannalta.

Ja hyötynäkökohta on myös mielenkiintoinen, esim. raiskaaja tuskin saa vapauttavaan tai lieventävää tuomiota, jos "ei tuntunut hyvältä" = ei hyötynyt.

Ja kukaan ei ole vielä esittänyt sitä pykälää mihin FIA tässä viittaa? Mitä sääntöä/pykälää McLarenin epäillään rikkoneen?
 

jerky~

Well-known member
Liittynyt
28.2.2006
Viestit
114
Ferrarin pohjalevysta nousseen kohun takia saantoja tarkennettiin. Ei Ferrari jaanyt miinni mistaan varsinaisesti laittomasta, kyseinen viritys oli ns. harmaalla alueella. Ja muistakaa nyt, ettei Ferrari ollut ainoa talli joka joutui muuttamaan pohjaratkaisuaan. Aivan turha siis ihmetella: "miksei Ferraria rangaistu?!".

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietaa miten laajalti McLarenilla tiedettiin Ferrarilta vuotaneista tiedoista. Sen verran oudolta tuntuu ajatus, etta tiedettaisiin toisen tallin pohjasta niin paljon etta siita voitaisiin tehda valitus...tosin voihan tama tietovuoto olla aivan erillinen tapaus kuin tuo pohjakohu, mistas sen tietaa, itsellani vain alkaa mielikuvitus laukkaamaan kun mietin miten hyvin nama tarinat sattuvat yhteen.

Mielellani nakisin mestaruustaistelun ratkeavan ajamalla, mieluiten viela Kimin eduksi. Olisihan se vahan surkuhupaisaa jos kahden karkikuskin mahdollisuudet katoaisivat kauden puolivalissa ja lopulta mestaruudesta ajaisivat vain Ferrarit.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikkoz84 sanoi:
Ei todellakaan Stepney tiennyt työnsä puolesta kaikkea mahdollista tallin toiminnasta, että olisi pystynyt samat tiedot kertomaan itsekin ilman papereita, johon nyt vahvasti provoten viittaat.
Lisään vielä että mitä kaikkea Stepney tietääkään papereiden ulkopuoleta Ferrarista ja sen toimista. Tietenkin paperi on päätä parempi, mutta tiedoilla, joita Stepneyllä on luulisi työpaikkoja riittävän.
Mikkoz84 sanoi:
Tallikos sen etsinnän suoritti Mä kun luulin, että sen teki poliisi
Ferrari oletti Stepneyn sabotoineen autoja ja sen varjolla aloitti oman tutkintansa. Italian viranomaiset eivät tulleet mukaan kuin vasta sen jälkeen, kun Ferrari oli löytänyt asiakirjat, jotka McLaren nyt on joidenkin mukaan "varastanut."
Thunder sanoi:
Ferrari alkoi epäillä kun pohjalevy saatiin selville ilman näkyvää syytä.
Unohdit kuitenkin mainita miksi Ferrari epäili juuri Stepneytä välittömästi. Se tässä on kaikkein olennaisinta. Britti sanoi, että Ferrarilla on edelleen töissä miehiä, jotka olivat menossa Coughlanin ja hänen kanssaan Hondalle. Ainoa ero, että he eivät ole olleet tallissa ennen Ross Brawnia ja Michael Schumacheria... Tässä kohtaan ilmeisesti osuttiin Maranellon hermokeskukseen.

Mikkoz84 sanoi:
Ensinnäkin se pohja ei ollut millään tavalla laiton, siitä tehtiin laiton kun Laren alkoi siitä itkemään.
Eli pohja jonka rakentamisen Charlie Whiting McLarenilta kielsi sääntöihin vedoten oli siis laillinen? Ferrari ajaa vieläkin laittomalla osilla, mutta antaa ajaa vaan. Kauden lopussa on sitten hyvä vedellä lisää nimiä yli valmistajien ja kuljettajien MM-sarjasta...

mustakaari sanoi:
Ja kukaan ei ole vielä esittänyt sitä pykälää mihin FIA tässä viittaa? Mitä sääntöä/pykälää McLarenin epäillään rikkoneen?
Kansainvälisen urheilukoodin artiklan 151C vastainen toiminta eli epäurheilijamainen käyttäytyminen:
"Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally."
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
azai sanoi:
Kuitenkin Ferrari jäi kiinni laittomuudesta. Miksi Ferrari fanit luulevat että pohjalevy jupakka saa armahduksen tällä tavalla?

Jotenkin haiskahtaa Ferrarin toimet hyvin mafia tyyppiseltä. Vasikoija täytyy hiljentää...
Tämä on aivan helppo homma, jos laki ei tunnista tätä rikosta pykälistään, se pykälä pitää luoda ensin, ennen kuin rikoksentekijät saadaan vastuuseen. Jos "vanhat rikoksentekijät ovat tehneet sitä ennenkin mutta eivät enää uuden lain voimaan astumisen jälkeen, heitä ei voida syyttää ennen tai jälkeen ollenkaan.

Eihän muuten voida periä takaisin Tekesin yritystukirahoja takaisin viiden vuoden takaiselta, jos tämä laki on astunut vasta n. vuosi sitten lain voimaiseksi samalla, kun yritykset muuttivat ulkomaille? Tässä sitä sinulle tulkintaa. Eli: Sääntöjä tulkitsemalla voidaan tehdä sellaista, kunhan siitä EI JÄÄ KIINNI. :D
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
CARTer sanoi:
Eli pohja jonka rakentamisen Charlie Whiting McLarenilta kielsi sääntöihin vedoten oli siis laillinen? Ferrari ajaa vieläkin laittomalla osilla, mutta antaa ajaa vaan. Kauden lopussa on sitten hyvä vedellä lisää nimiä yli valmistajien ja kuljettajien MM-sarjasta...
Itse asiassa, ei Ferrari enään aja laittomilla osilla. Nehän muutti pohjaratkasuaan tuon McLarenin protestin jälkeen, Malesiassa vasta tuli tiukentuneet testit. Ei taipuvaa pohjalevyä olla varsinaisesti vielä mitenkään kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
CARTer sanoi:
Eli pohja jonka rakentamisen Charlie Whiting McLarenilta kielsi sääntöihin vedoten oli siis laillinen? Ferrari ajaa vieläkin laittomalla osilla, mutta antaa ajaa vaan. Kauden lopussa on sitten hyvä vedellä lisää nimiä yli valmistajien ja kuljettajien MM-sarjasta...
No miten se sitten meni kaikista FIA:n tarkistuksista läpi? Jos säännöissä sanotaan, että pohja ei saa taipua tietyssä rasituksessa enempää kuin x niin onko laitonta jos se sitten tarkistusta kovemmassa rasituksessa taipuukin y:n verran? Jos jotain tuosta voi syyttää on FIA, sen mittaukset ja säännöt, jotka mahdollistaa kikkailua.

Millähän laittomilla osilla se Ferrari ajelee? Vai onko Larenilla nyt tietoa näistä osista kun ovat datoja tiirailleet?

Kyllä mä ymmärrän, että Larenisteillä alkaa olemaan paskat housussa, mutta jotain järkeä näihin juttuihin jookoskookos?
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
On muuten aika helvetin paskamainen sauma McLarenille, jos tilanne onkin oikeasti niin, että vain ja ainoastaan tuo pääsuunnittelija on tiennyt noista Ferrari-papereista. Ja tämäkin on vaan hankkinut ne siksi kun kotona on ollut juurikin reilun puolentuhannen arkin paperivajaus. Ja samoihin aikoihin kun asia käy ilmi, tapahtuu niin että alkukaudella suht ylivoimainen auto muuttuu altavastaajaksi.

edittivä. Näin siis juuri tämän hetken tilanteen perusteella arvioituna.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
CARTer sanoi:
Unohdit kuitenkin mainita miksi Ferrari epäili juuri Stepneytä välittömästi. Se tässä on kaikkein olennaisinta. Britti sanoi, että Ferrarilla on edelleen töissä miehiä, jotka olivat menossa Coughlanin ja hänen kanssaan Hondalle. Ainoa ero, että he eivät ole olleet tallissa ennen Ross Brawnia ja Michael Schumacheria... Tässä kohtaan ilmeisesti osuttiin Maranellon hermokeskukseen.
Eikö lojaalisuus kerro jo kaiken?:rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
berra67 sanoi:
Mike Coughlanhan on McLarenin mies. Kenelle tieto olisi pitänyt antaa että sinun tulkinnan mukaan tiedon olisi saannut McLaren?!?!
Mclaren-logolle :D Paina Azai paina :D

Eihän Mike ole muuta kuin Mclarenin PÄÄSUUNNITTELIJA.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös