Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
jps sanoi:
Tuskinpa kuskille suoranaista rangaistusta eli pistemenetystä tulisi, hehän ovat ajaneet sääntöjenmukaisella autolla. Tallille taas voi tulla pistemenetyksiä.

Talliin kohistuva rangaistus voi olla parin kilpailun kilpailukielto, mikä tietysti välillisesti kohdistuu kuskeihinkin.
:jaska:

Siis eikö täällä kirjoittajat oikeasti muista paria viestiä aikaisempia viestejä? Touho hyvin selvensi tuolla aikaisemmin, minkä takia kuljettajia pitää rangaista tässäkin asiassa: Moottoriurheilussa kuljettaja vastaa aina tiimistään ja kalustostaan.

Eli rautalangasta: Jos kukaan kuljettajan tiimistä on tehnyt jotain sääntöjen vastaista (vaikka soittanut suutaan toimitsijoille kuten Touho hyvin esimerkiksi otti) --> Rangaistus kuljettajalle.

Tämän saman syyn takia voidaan kuljettajia ja sitä kautta tallia rangaista, vaikka Coughlan olisi toiminut yksinään, eikä kukaan muu tallissa olisi ollut tiennyt. Kuuluu tiimiin --> rangaistus kuljettajalle. Missään moottoriurheilumuodossa ei esimerkiksi selitykseksi käy, että sääntöjen vastaisen moottorin osa oli laiton jo tehtaalta tullessaan, ei tiimi ole sille mitään tehnyt taikka edes tiennyt asiasta.

Jos tämän tapauksen asioista edes murto-osa pitää paikkaansa, pitää Mclarenia ja heidän kuljettajiaan rangaista jollain tapaa. Sitä, millainen rangaistus täytyy olla, jää onneksi muitten mietittäväksi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mikkoz84 sanoi:
Vähän niin ja näin. Jos Laren on käyttänyt tietoja hyväksi ja täten parantanut autojensa suorituskykyä väärin saaduilla tiedoilla niin silloin mielestäni pistevähennykset olisi ihan oikeutettuja, koska kuskien suoritukseen on vaikuttanut silloin myös nuo kielletyt tiedot.
Oliskohan mahdollisuus vaikka aikarangaistuksia jakaa jälkeenpäin. Esim 10s/kisa joissa on todistettavasti käytetty varastettua dataa. Olisi hieman oikeudenmukaisempi kuskeja kohtaan kuin suora pistemenetys.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Pahasti tässä myös näyttää sille, että italialaisille lehdille vuodetaan näitä juttuja tällälailla tipottain ennen asian varsinaista käsittelyä. Vuotaja on siis joko FIA tai Ferrari, jolla tämä Coughlanin valaehtoinen todistus on hallussa, tai sitten Ferrarin lakimies. Veikkauksia anyone?
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Kun muistelee mitä bosse sai millin ohuesta takasivulasista niin kyllä nyt on jännää nähdä FIA:n linja. Fordin tapaushan oli pelkkä valmistusvirhe ilman mitään vaikutusta suorituskykyyn...

Itse kallistuisin 10-20 sekunnin lisäykseen molempien kuskien aikoihin, tuntuisi kohtuulliselta.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
F1-Livessä yksi FIA:n neuvoston jäsenistä ilmaisi, että hän toivoo ettei McLaren saisi edes varoitusta tapauksesta. Hän sanoi, että on erittäin vaikeaa osoittaa, että McLaren olisi käyttänyt näitä tietoja ja tietänyt mistä nuo tiedot tulivat.
Kyseessä on espanjalainen Joaquín Verdegay, jonka näkökannat kyllä tiedetään. Sama mies haukkui taannoin Schumacheria säälittäväksi kuljettajaksi ja ylpeili avoimesti sillä, että kykeni omalta osaltaan tekemään kaikkensa kun MS tuomittiin Rascasse-tapauksesta päälle vuosi sitten.

Tuolloin FIA:n musta lammas totesi : "Emme voi sanoa sitä varmuudella mutta uskomme, että Schumacher sammutti autonsa tarkoituksellisesti kyseisessä mutkassa". Kun on kyse Fernando Alonsosta (Mclarenin tuomitseminen) niin luulo ei yllättäen ole enää tiedon väärti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juhis sanoi:
Siis eikö täällä kirjoittajat oikeasti muista paria viestiä aikaisempia viestejä? Touho hyvin selvensi tuolla aikaisemmin, minkä takia kuljettajia pitää rangaista tässäkin asiassa: Moottoriurheilussa kuljettaja vastaa aina tiimistään ja kalustostaan.
Tuo on väärinymmärrys joko sinun tai Touhon taholta.

Kyseinen kohta menee näin.
FIA Sporting Regulations sanoi:
3.1
It is the competitor's responsibility to ensure that all persons concerned by his entry observe all the requirements of the Agreement, the Code, the Technical Regulations and the Sporting Regulations.
"Competitor" ei tuossa tarkoita kuljettajaa vaan sarjaan ilmoittautunutta osallistujaa, "kilpailijaa" (F1:n tapauksessa käytännössä tallia).

Tuota ei pidä lukea liian kirjaimellisesti tai tulee absurdeja päätelmiä. Koska Stepney kuului Ferrarin henkilöstöön, on Ferrari vastuussa hänen toimistaan, jolloin tulee rangaista... ? :D
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
belated sanoi:
Oliskohan mahdollisuus vaikka aikarangaistuksia jakaa jälkeenpäin. Esim 10s/kisa joissa on todistettavasti käytetty varastettua dataa. Olisi hieman oikeudenmukaisempi kuskeja kohtaan kuin suora pistemenetys.
Aika-sakko ei ole siinä mielessä hyvä rangaistus että usein viimeisen stopin jälkeen alkaa kruisailu moottorin/auton säästämiseksi. Silloin esim 10s sakko jälkikäteen antaisi täysin sattuman varaisesti muutoksia kisojen lopputuloksiin eikä liittyisi mitenkään autojen suorituskykyyn, ainoastaan siihen kuka on löysänyt enemmän kuka vähemmän viimeisellä stintillä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
WebSlave sanoi:
Tuota ei pidä lukea liian kirjaimellisesti tai tulee absurdeja päätelmiä. Koska Stepney kuului Ferrarin henkilöstöön, on Ferrari vastuussa hänen toimistaan, jolloin tulee rangaista... ? :D
Niinpä, yhtälailla mahdollisen rangaistuksen pitää koskea Ferraria.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Maksettiinko Stepneylle?
17.7.2007 13:13

Italian poliisi on ryhtynyt tutkimaan formula ykkösten vakoiluskandaalissa osallisena olevan Ferrari-insinöörin Nigel Stepneyn tilitietoja.

Italiassa liikkuvien huhujen mukaan poliisi olisi löytänyt epämääräisen 500 000 euron suuruisen rahasiirron, joka oli maksettu Stepneyn tilille.

Stepneyn epäillään lähettäneen peräti 780 sivua huippusalaista Ferrari-materiaalia McLarenin pääsuunnittelijana toimineelle Mike Coughlanille. Voisi siis olettaa, että joku on myös maksanut siitä Stepneylle.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvosto käsittelee vakoilujupakkaa ensi viikon torstaina Pariisissa, jonne McLarenin johtajia on kutsuttu kuultavaksi.
:frank:

Ja täyty nyt oma mielipide lisätä listaan: Totta munassa myös kuljettajia täytyy rangaista tästä, etenkin jos pystytään osoittamaan Ferrarin dataa löytyvän McLarenin autoista. Kyllä yleisurheilussakin kilpailijan suoritukset hylätään vaikka se doping olisi "hammastahnatuubista" elimistöön tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
No niin, nyt on sitten sekä Bernie että FIA kertoneet kantansa rangaistusten tarpeellisuuteen. Samaa sontaa tulee molempien suusta. Uskooko joku oikeasti, että rangaistusten tarpeesta edes keskusteltaisi, jos kyseessä olisi muu kuin McLaren tai Ferrari? Eikä tarvitse kaikenmaailman ladapoikien, Kimin perään kuolaajien tai muuten saabien vastata.

McLarenin rankaiseminen kovimman kaavan mukaan olisi parasta mitä tälle lajille on tapahtunut sitten Stoddartin ulostuksen :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Alkaa näyttämään kokoajan enemmän siltä, ettei McLarenille tule merkittävää rangaistusta, ja enemmän siltä, että tuo olisi oikein
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
WebSlave sanoi:
Tuota ei pidä lukea liian kirjaimellisesti tai tulee absurdeja päätelmiä. Koska Stepney kuului Ferrarin henkilöstöön, on Ferrari vastuussa hänen toimistaan, jolloin tulee rangaista... ? :D
:rolleyes:

Stepney ja Coughlan tulevat saamaan rangaistuksensa oikeudessa. Molemmat periaatteessa sabotoivat omia tiimejään. Urheilullisesti Coughlanin tapauksessa McLaren on ehkä voinut saada kilpailullista etua, joka näin ollen kyllä tullaan poistamaan FIAn toimesta jotenkin. Mitenkäs Ferrari on sinun mielestä kilpailuissa hyötynyt tästä spekuloidusta varkaudesta?

Eiköhän Larenille ole suurin rangaistus jo se, että Coughlan lähtee.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Rusina sanoi:
F1-Livessä yksi FIA:n neuvoston jäsenistä ilmaisi, että hän toivoo ettei McLaren saisi edes varoitusta tapauksesta. Hän sanoi, että on erittäin vaikeaa osoittaa, että McLaren olisi käyttänyt näitä tietoja ja tietänyt mistä nuo tiedot tulivat.
Siis hä! Jos saa käteensä 780 sivua Ferrari matskua niin ei muka tiedä mistä ne tulee :eek!:

Vaikeaa se on varmaa osoittaa onko tietoja käytetty. Ajatellaampa asiaa niinpäin , että minkä takia pääsuunnittelija on hommannut Ferrarin matskua 780 sivua. Vessa lukemista vai kesälomalla pokkarin sijaan? Vai kenties käytettäväksi myöhemmin omissa projekteissa.

Tässä vaiheessa voi melkein sanoa ettei Ladalle rangaistuksia tule FIAn taholta, mutta siviilioikeus voi sitten McLadallekkin jotain antaa. Stepney ja Coughlan saavat sitten vähän enempi.

Nyt vaan Hondalla tarkkana! Ostaa vaan muiden piirrustukset laittomasti ja "ei käytä" niitä tulevan auton suunnittelussa vaikka ne löytyivätkin pääsuunnittelijalta. Jopas saadaan sinnekkin vauhtia.

Miettikääpä nyt miten hyvin McLada on siirtynyt käyttämään Bridgestoneja kun taas Renaultilla ei kulje edellis vuoden takaa. Pistää vaan miettimään.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Yuri Borzenokóv sanoi:
No niin, nyt on sitten sekä Bernie että FIA kertoneet kantansa rangaistusten tarpeellisuuteen. Samaa sontaa tulee molempien suusta.
Mitä ja missä Bernie on sanonut?

Kuten aiemmin veikkasin, juttu vain jatkuu paisumistaan. Kokonaisuus alkaa hahmottua yhä selvemmin:
- Coughlanilta löytyi 780 sivua Ferrarin tietoja
- Coughlan myöntää esitelleensä tietoja muulle McLarenin henkilökunnalle
- Ferrari epäilee Stepneyn sabotoineen autoaan ja toimittaneen Coughlanille em. tietopaketin
- Stepney on saanut jostakin tuntemattomasta lähteestä 500 000 euroa
- McLaren kiistää kaiken mahdollisen vedoten sisäiseen tarkastukseensa

Aika helppo laskutoimitus, sanoisin. :rolleyes: :frown: Lopputuloksen tietysti ratkaisee lopulta se, mitä todisteita onnistutaan löytämään.

Edit:

V12 sanoi:
Tässä vaiheessa voi melkein sanoa ettei Ladalle rangaistuksia tule FIAn taholta
Perustele nyt kuitenkin vähäsen, miksi sanot noin.

Yhtä hyvin voitaisiin tässä vaiheessa sanoa vaikka X taikka Y, kun koko tutkinta on vielä pahasti kesken.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
belated sanoi:
Mitenkäs Ferrari on sinun mielestä kilpailuissa hyötynyt tästä spekuloidusta varkaudesta?
Ei mitenkään, tietenkään. Sittenhän se tietysti hyötyisi, jos McLarenilta vietäisiin pisteitä, annettaisiin kilpailukieltoa tai jollain muulla tavoin vaikeutettaisiin sen mahdollisuuksia taistella maailmanmestaruuksista.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
V12 sanoi:
Siis hä! Jos saa käteensä 780 sivua Ferrari matskua niin ei muka tiedä mistä ne tulee :eek!:

Vaikeaa se on varmaa osoittaa onko tietoja käytetty. Ajatellaampa asiaa niinpäin , että minkä takia pääsuunnittelija on hommannut Ferrarin matskua 780 sivua. Vessa lukemista vai kesälomalla pokkarin sijaan? Vai kenties käytettäväksi myöhemmin omissa projekteissa.
En tiedä tuosta, mutta McLarenia taidettiin syyttää noiden papereiden hallussapidosta..tuo espanjalainen hieman eksyi asiasta tuossa..ilmaisi, että on vaikea todistaa syylliseksi asiaan, mikä ei liity McLarenia kohtaan tehtyihin syytöksiin
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juhis sanoi:
:jaska:

Siis eikö täällä kirjoittajat oikeasti muista paria viestiä aikaisempia viestejä? Touho hyvin selvensi tuolla aikaisemmin, minkä takia kuljettajia pitää rangaista tässäkin asiassa: Moottoriurheilussa kuljettaja vastaa aina tiimistään ja kalustostaan.

Eli rautalangasta: Jos kukaan kuljettajan tiimistä on tehnyt jotain sääntöjen vastaista (vaikka soittanut suutaan toimitsijoille kuten Touho hyvin esimerkiksi otti) --> Rangaistus kuljettajalle.

Tämän saman syyn takia voidaan kuljettajia ja sitä kautta tallia rangaista, vaikka Coughlan olisi toiminut yksinään, eikä kukaan muu tallissa olisi ollut tiennyt. Kuuluu tiimiin --> rangaistus kuljettajalle. Missään moottoriurheilumuodossa ei esimerkiksi selitykseksi käy, että sääntöjen vastaisen moottorin osa oli laiton jo tehtaalta tullessaan, ei tiimi ole sille mitään tehnyt taikka edes tiennyt asiasta.
Tämä on roskaa, kuten kaikkien lajia pidempään seuranneiden pitäisi tietää. FIA on ennenkin tallin virheen sattuessa jättänyt kuljettajan ilman rangaistusta, mikäli virheestä ei ole katsottu aiheutuneen hyötyä kuljettajalle, esim. Brasilia 1995. Tuoreempi esimerkki voisi olla Toyotan osallistuminen sarjaan ilman lisenssiä joitakin vuosia sitten. Rangaistuksen muotoa on ihan turha yrittää ennustaa - ennakkotapauksia ei oikein ole, ja vaikka olisikin, eivät ne koskaan ole FIA:n päätöksiin vaikuttaneet. Kuljettajien jättäminen rangaistuksetta on joka tapauksessa täysin mahdollista ja näin itse kilpailuista kiinnostuneen fanin kannalta myös toivottavaa.

Harmittavaa, että median perusteella on turha yrittää muodostaa tapahtuneesta älykästä kuvaa. Puolueettomista lähteistä tietoa tuskin on tihkunut, vaan todennäköisemmin kumpikin osapuoli yrittää saattaa julkisuuteen omalta kannaltaan positiivisia tiedonjyväsiä.

Bernien sanomisista: Ecclestonen ensimmäinen lausunto oli, että hänen mielestään kuljettajat pitäisi jättää rangaistuksetta, koska he eivät voi olla tietoisia kaikista tallinsa tekosista. Linjaukseen tuli korjaus, kun FIA julkaisi virallisen kantansa, jonka mukaan myös kuljettajia voidaan mahdollisesti rankaista.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Bobakki sanoi:
Tämä on roskaa, kuten kaikkien lajia pidempään seuranneiden pitäisi tietää. FIA on ennenkin tallin virheen sattuessa jättänyt kuljettajan ilman rangaistusta, mikäli virheestä ei ole katsottu aiheutuneen hyötyä kuljettajalle, esim. Brasilia 1995. Tuoreempi esimerkki voisi olla Toyotan osallistuminen sarjaan ilman lisenssiä joitakin vuosia sitten. Rangaistuksen muotoa on ihan turha yrittää ennustaa - ennakkotapauksia ei oikein ole, ja vaikka olisikin, eivät ne koskaan ole FIA:n päätöksiin vaikuttaneet. Kuljettajien jättäminen rangaistuksetta on joka tapauksessa täysin mahdollista ja näin itse kilpailuista kiinnostuneen fanin kannalta myös toivottavaa.
Ja saihan Häkkinen pitää Itävallan 2000 voittopisteet vaikka talli ryssi niiden sinettihommien kanssa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Eikös tilanne tasoittuisi kaikkein parhaiten kun Ferrarin pääsuunnittelijalle toimitettaisiin vastaavat tiedot McLarenista, mutta eivät Ferrarilla sitten kopioisi mitään osia siten, että ne pystyisi tunnistamaan.

Ja edittinä vielä sen verran, että jos Ferrari suostuisi ottamaan McLaren-paketin vastaan niin tallin pääsuunnittelija joutuisi sitten eroamaan tallista erikseen sovittavan ajan kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
V12 sanoi:
Vaikeaa se on varmaa osoittaa onko tietoja käytetty. Ajatellaampa asiaa niinpäin , että minkä takia pääsuunnittelija on hommannut Ferrarin matskua 780 sivua.
Ne tulivat pyytämättä, ja täytenä yllätyksenä :ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös