Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JKO

Member
Liittynyt
2.5.2007
Viestit
9
Sijainti
Lahti
Tuossa Runar ja Kyllikin sekä Herbin väittelyssä oli aika mielenkiintoinen näkökanta, joka valitettavasti vaikuttaa varmasti koko lajin kehitykseen.:nope:

Jos Macci ei saa mitään rangaistusta ko. tapauksesta. Silloinhan se on selvä signaali muillle talleille, että toisen tallin kaikki tekninen materiaali saa olla hallussa - kunhan materiaali on hallussa "yksityishenkilöllä", tallin omistaja/johtaja ei "tiedä" asiasta, materiaalia ei löydy tallin tiloista/tietokoneista eikä autosta löydy samanlaisia osia ja asian tultua ilmi annetaan potkut kyseiselle "yksityishenkilölle". Näin voidaan todistaa, että ei olla hyödytty millään tavalla toisen tallin teknisestä datasta.:nope: Tällä logiikalla tosin ihmettelen miksi tallit käyttävät hirveitä rahasummia suojellakseen tietotaitoaan, eikä materiaali ole täysin julkista?

Edellisen esimerkin perustan seuraaviin tosi asioihin: Couglanilla oli Ferrarin materiaali hallussaan useiden kk. ajan. Suunnitteluosastolla asiasta tiesi useat henkilöt, mukaanlukien J. Neale. Materiaalia ei palautettu/annettu FIA:lle välittömästi asian tultua ilmi. Jos materiaalia ei käytetty, miksi sitä ei palautettu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JKO sanoi:
Edellisen esimerkin perustan seuraaviin tosi asioihin: Couglanilla oli Ferrarin materiaali hallussaan useiden kk. ajan. Suunnitteluosastolla asiasta tiesi useat henkilöt, mukaanlukien J. Neale. Materiaalia ei palautettu/annettu FIA:lle välittömästi asian tultua ilmi. Jos materiaalia ei käytetty, miksi sitä ei palautettu?
McLarenin mukaan kukaan ei tiennyt dokumenteista ennen 3. heinäkuuta, jolloin Coughlan saman tien hyllytettiin. Tuskin Coughlanilla alkuperäisiä kappaleita oli, joten palauttaminen ei luultavasti ollut olennaista. Sen sijaan Coughlania kyllä kehoitettiin hankkiutumaan dokumenteista eroon.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Menee kyllä todella mielenkiintoiseksi tämä juttu... Odotan innolla loppuratkaisua, ja toivottavasti tämä oikeasti selvitetään perin pohjin ja totuus kaivetaan oikeasti esille.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Kyllä ne Ferrarin paperit on Mäcillä kiertänyt kädestä käteen ja hykerrelty kuin pikkulapset. Nyt kun kaikki paperit on kauttaaltaan kuolassa niin totuus paljastui ja jostain pitää saada syntipukki. Jos Dennis, Haug, Whitmarsh olisi julkisesti myöntänyt, tai edes antanut pienenkin vihjeen, että Ferrarin paperit on ollut pöydällä ja niitä on ihmelty, Mclaren olisi saanut FIA:lta törkeän isot sakot, ajettujen kisojen pisteet menetty ja vähintään loppukauden kilpailukielto. Ja samalla kaivanut oman henkilökohtaisen kuopan.

Uskon, että Mäcillä on tutkittu Ferrarin papereita, lähinnä teknisten toteutusten kannalta ja ehkä ajettu simulaattorissa niitä. Kumminkaan mitään mullistavaa muutaman kuukauden aikana ei voi tehdä, koska oma kehitystyö on käynnissä ja auto erilainen. Mutta siitä huolimatta McLaren on pelannut likaista peliä, ja ymmärtäähän sitä vähän, panooksen on kovemmat kuin vuosiin, tallissa 2x MM-mies ja 2. kuski on luonnottoman nopea. Tulosta pitää tehdä, kaikki keinot sallittuja kuten sodassakin.

Mäcin puheet on p*skaa, kun väittävät Coughlanin toimineen yksin. Kaveri on hyvin korkealla Mäcin organisaatiossa. Kuten täällä on jo todettu, Mäcin olisi heti pitänyt ilmoittaa FIA:lle, kun asia on ollut vähänkin tiedossa.

Mäcin pitäisi menettää vähintään tallikohtaiset pisteet Espanjan GP:stä Silverstoneen. Tavallaan kuljettajat ovat syyttömiä, mutta tallin miehiä he ovat myös. Jos Alonso ja Hamilton menettävät pisteensä noista kisoista, Kimi tai Massa voittaa varmuudella MM. Valitettavasti se mestaruus jäisi historiankirjoihin aika nolona tapauksena. Aina puhuttaaisiin Räikkösen ekasta :)cool: ) maailmanmestaruudesta, jonka FIA järkkäsi. Ei hyvä... Radalla voitettu mestaruus on se ainut oikea, vaikka takana olisi vähän vilunkipeliä... Paras rangaistus Mäcille olisi kasvojen menetys, johtoportaan julkinen lausunto vakoilusta.
 

JKO

Member
Liittynyt
2.5.2007
Viestit
9
Sijainti
Lahti
Olen ihmetellyt monien kirjoituksia mukaan lukien TS Heikki Kullan kirjoitus: Autot on niin eritavalla rakennettuja, ettei toisen osien kopioiminen onnistu. Miksi Macci edes haluaisi rakentaa samanlaisen auton kuin Ferrarilla, silloihin auto ei olisi yhtään nopeampi kuin orginaali?
Jos mietitään asiaa yleisellä tasolla eli jos suunnittelijalla on käytössään kaksi erilaista autoa A ja B ja niihin kaikki tekninen data, jotka poikkeavat huomattavasti toisistaan, eikö suunnittelijoilla ole silloin loistava mahdollisuus rakentaa/modifioida auto C. Auto C voi olla A kehitysversio, mutta C suunniteltaessa on voitu käyttää auto B dataa. Näin on voitu nopeuttaa huomattavasti auto A kehityskaarta ja voidaan ennätysajassa rakentaa auto C. Tietenkään tällöin auto C ei muistuta auto B. Tietekin tämän tyyppinen operaatio vaatii paljon tieto taitoa suunnitteluosastolta sekä resursseja testata (Tuulitunnelissa että radalla) ja valmistaa uudet osat nopeasti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
jarpola sanoi:
Kyllä ne Ferrarin paperit on Mäcillä kiertänyt kädestä käteen ja hykerrelty kuin pikkulapset. Nyt kun kaikki paperit on kauttaaltaan kuolassa niin totuus paljastui ja jostain pitää saada syntipukki. Jos Dennis, Haug, Whitmarsh olisi julkisesti myöntänyt, tai edes antanut pienenkin vihjeen, että Ferrarin paperit on ollut pöydällä ja niitä on ihmelty, Mclaren olisi saanut FIA:lta törkeän isot sakot, ajettujen kisojen pisteet menetty ja vähintään loppukauden kilpailukielto. Ja samalla kaivanut oman henkilökohtaisen kuopan.
On varsin selvää, että jos parerit ovat kiertäneet huolella, McLaren silti kiistäisi kaiken.
Mäcin pitäisi menettää vähintään tallikohtaiset pisteet Espanjan GP:stä Silverstoneen. Tavallaan kuljettajat ovat syyttömiä, mutta tallin miehiä he ovat myös. Jos Alonso ja Hamilton menettävät pisteensä noista kisoista, Kimi tai Massa voittaa varmuudella MM. Valitettavasti se mestaruus jäisi historiankirjoihin aika nolona tapauksena. Aina puhuttaaisiin Räikkösen ekasta :)cool: ) maailmanmestaruudesta, jonka FIA järkkäsi. Ei hyvä... Radalla voitettu mestaruus on se ainut oikea, vaikka takana olisi vähän vilunkipeliä... Paras rangaistus Mäcille olisi kasvojen menetys, johtoportaan julkinen lausunto vakoilusta.
Muutamien kisojen kilpailukielto olisi paras rangaistus, sillä sellaisia on hankalempi kumota jälkikäteen. Ei jää spekuloitavaa, että jos nuo hylätyt pisteet laskettaisiin, toinen kuski olisi mestari.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jarpola sanoi:
Mäcin puheet on p*skaa, kun väittävät Coughlanin toimineen yksin. Kaveri on hyvin korkealla Mäcin organisaatiossa. Kuten täällä on jo todettu, Mäcin olisi heti pitänyt ilmoittaa FIA:lle, kun asia on ollut vähänkin tiedossa.
McLaren viimeksi eilen julkaisi taas tiedotteen, jossa halusi kumota vääriä syytöksiä ja huhuja:
http://www.planet-f1.com/story/0 sanoi:
"McLaren is concerned that erroneous speculation has arisen from inaccurate and misleading reference to the contents of confidential legal papers filed at court in response to Ferrari's UK action to recover its intellectual property.

"This is unfortunate and is prejudicial to a fair interpretation of these matters.

"McLaren can confirm from its own investigation that no Ferrari materials or data are or have ever been in the possession of any McLaren employee other than the individual sued by Ferrari.

"The fact that he held at his home unsolicited materials from Ferrari was not known to any other member of the team prior to the 3rd July 2007."

"McLaren looks forward to having the opportunity to present the complete and accurate picture of events in the appropriate forum, that is before the FIA World Motor Sport Council, in Paris on 26th July 2007.

"Furthermore, McLaren has categorically established that no Ferrari information has at any stage been used to develop its car."
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
JKO sanoi:
Edellisen esimerkin perustan seuraaviin tosi asioihin: Couglanilla oli Ferrarin materiaali hallussaan useiden kk. ajan. Suunnitteluosastolla asiasta tiesi useat henkilöt, mukaanlukien J. Neale. Materiaalia ei palautettu/annettu FIA:lle välittömästi asian tultua ilmi. Jos materiaalia ei käytetty, miksi sitä ei palautettu?
Anteeksi nyt vain mutta ihmeestä oot saanut sellaisen käsityksen, että nuo olisivat missään määrin tosiasioita? Niitähän vasta ollaan nimenomaan tutkimassa.

Juuri tuollaiset kirjoitukset aikaansaavat täyden kaaoksen täällä foorumilla kun ihmiset kirjoittelevat faktoina omia kuvitelmiaan. Spekuloidahan aina saa mutta silloin se pitää tuoda selkeästi esiin. Joten otahan JKO opiksesi.
 

JKO

Member
Liittynyt
2.5.2007
Viestit
9
Sijainti
Lahti
Lähinnä tarkoitinkin palauttamisella, dokumenteista eroon pääsemistä.:wink: Jos asia olisi tehty(Asiakirjat palautettu ja ilmoitettu asiasta FIA:lle) ennen Couglanin kärähtämistä ei Macilla olisi tällä hetkellä mitään hätää.
 

JKO

Member
Liittynyt
2.5.2007
Viestit
9
Sijainti
Lahti
Revolt sanoi:
Anteeksi nyt vain mutta ihmeestä oot saanut sellaisen käsityksen, että nuo olisivat missään määrin tosiasioita? Niitähän vasta ollaan nimenomaan tutkimassa.

Juuri tuollaiset kirjoitukset aikaansaavat täyden kaaoksen täällä foorumilla kun ihmiset kirjoittelevat faktoina omia kuvitelmiaan. Spekuloidahan aina saa mutta silloin se pitää tuoda selkeästi esiin. Joten otahan JKO opiksesi.
Anteeksi nyt vaan mutta mikä kohta ei ole totta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JKO sanoi:
Lähinnä tarkoitinkin palauttamisella, dokumenteista eroon pääsemistä.:wink: Jos asia olisi tehty(Asiakirjat palautettu ja ilmoitettu asiasta FIA:lle) ennen Couglanin kärähtämistä ei Macilla olisi tällä hetkellä mitään hätää.
Kun kaksi Ferrarin miestä vei tietoja Toyotalle, FIA ei langettanut mitään sanktioita, vaan asiaa setvitään tuomioistuimissa teollisuusvakoiluna. Kyseessä ei siis varsinaisesti edes ole FIA:n asia. FIAhan ei suoranaisesti säännöissä moista toimintaa kiellä, mutta asettaa tallit vastuuseen työntekijöistään. McLaren hyllytti Coughlanin saatuaan tietää Ferrari-dokumenteista. Mitäpä muutakaan se jälkikäteen voisi tehdä (potkut seurannevat, jahka asia on tutkittu.)? FIA tutkii tapausta lajin halventamisena.
Anteeksi nyt vaan mutta mikä kohta ei ole totta?
Huhtikuun lopun ajankohta dokumenttien saamiselle taisi ensimmäisenä tulla Mclarenin tiedotteesta, ja perustuu oletettavasti Mike Coughlanin ilmoitukseen. McLarenin muun henkilöstön tietäminen asiasta perustuu myös Mike Coughlanin kertomukseen ja sen McLaren vahvistaa asettaen ajankohdaksi 3.7. jälkeisen ajan. Ei noita voi vahvistaa sen enempää totuuksiksi kuin epätotuuksiksikaan, mutta noin on toki kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
WebSlave sanoi:
Kun kaksi Ferrarin miestä vei tietoja Toyotalle, FIA ei langettanut mitään sanktioita, vaan asiaa setvitään tuomioistuimissa teollisuusvakoiluna. Kyseessä ei siis varsinaisesti edes ole FIA:n asia. FIAhan ei suoranaisesti säännöissä moista toimintaa kiellä, mutta asettaa tallit vastuuseen työntekijöistään. McLaren hyllytti Coughlanin saatuaan tietää Ferrari-dokumenteista. Mitäpä muutakaan se jälkikäteen voisi tehdä (potkut seurannevat, jahka asia on tutkittu.)? FIA tutkii tapausta lajin halventamisena.
Eihän FIA olisi ilmeisesti tälläkään kertaa tutkinut asiaa, mutta Ferrari teki McLarenista valituksen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
Eihän FIA olisi ilmeisesti tälläkään kertaa tutkinut asiaa, mutta Ferrari teki McLarenista valituksen.
Näköjään:
http://www.grandprix.com/ns/ns19405.html sanoi:
The FIA says that the reason there was no action taken against Toyota over a similar question was because there was no complaint in that case, while in this case Ferrari has made a complaint.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Runar ja Kyllikki sanoi:
Nojoo, jää sinä jankuttamaan ja jarnaamaan asian sivusta. Itse keskityn asiaan. Yritin jo rautalangasta vääntää sinulle, mitä se postaus sisälsi jota kommentoit. Minä en voi valitettavasti voi sinulle lisää luetunymmärtämiskykyä lahjoittaa vaikka kuinka haluaisin. :(
Ymmärtääkseni sinun pointtisi (johon vastasin, tosin et ilmeisesti vastausta ymmärtänyt) oli; Vastakysymys: Pitäisikö Mclarenia rangaista jos ne todetaan syyttömiksi? Eikö tämä nyt muka ollut sinun pointtisi?

Tähän minä jo vastasin, että Mäcin pää-inssin hallusta löytyi 780 sivua x-file kamaa, se on sama kuin jos kävelisit kilo heroiinia taka-taskussa ja poliisi huomaisi sen. Ei siinä enää tartte selitellä silloin että, noh, katsotaan nyt ensin onko jotain laitonta tapahtunut vai ei, puhutaan vasta sitten.
 

Pizarro

Well-known member
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
85
Hoh-hoi-jaa.

Olispa jo 26. päivä, päästäs tästäki paskasta.

Jos tuomioita tulee nii sitte tietenki alkaa jossittelu, voi tuska!!

Ja jos ei tule tuomioita nii tulee vielä tiukempi jossittelu, 2x tuska.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Tähän minä jo vastasin, että Mäcin pää-inssin hallusta löytyi 780 sivua x-file kamaa, se on sama kuin jos kävelisit kilo heroiinia taka-taskussa ja poliisi huomaisi sen. Ei siinä enää tartte selitellä silloin että, noh, katsotaan nyt ensin onko jotain laitonta tapahtunut vai ei, puhutaan vasta sitten.
Tottakai laitonta on tapahtunut, mutta rangaistaanko siitä McLarenia on eri juttu. Toistaiseksi ei ole esitetty mitään, mikä osoittaisi McLarenin tehneen jotain laitonta. Mikäli tallin ei katsota syyllistyneen mihinkään laittomaan, saattaa FIA:kin todeta, ettei McLaren tallina ole vahingoittanut lajin mainetta.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Nyt taitaa levy pyöriä jo tosi pahasti paikoillaan. Kaikki toistelevat omia näkemyksiään. Varmaan jo kymmenes kierros menossa......

Seuraava vaihe on se, että osa porukasta kyllästyy toistamaan samaa asiaa ja ryhtyy vittuilemaan muille kirjoittajille. Selviä oireita tästä on jo olemassa :alppu:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
On kyllä aika 'outoa' potaskaa ilmineerata tuollaista tietoa McLarenilta, koska se ei ole edes relevanttia kilpailustrategisesti. Jos McLarenilla on tiedossa Ferrarin käyttämät taktiikat, renkaanlämpötilat, säädöt siipiin ja ripustuksiin yms. telemetriatieto autoista kisojen aikana, niin eihän tuo nyt voi olla vaikeaa vertailla niitä omiin telemetrioihin ja niiden vaikutuksia esim. suorituskykyyn, renkaankulutukseen yms. kisan aikana. Himppasen helpompi päättää omista tekemisistä kun tietää mitä toisella tapahtuu.

Tosin tämänkin asian todistaminen on mahdotonta.:thumbfh:


Originally Posted by [url sanoi:
http://www.planet-f1.com/story/0,18954,3213_2542108,00.html][/url]
""Furthermore, McLaren has categorically established that no Ferrari information has at any stage been used to develop its car."
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täällä kirjotetaan tähän tyyliin:

Tämähän on totta ja faktaa:
McLarenilla on laiton työntekijä hallussa!
Ja tällä laittomalla työntekijällä oli laitonta kamaa hallussa, jonka oli saanu Ferrarin työntekijältä. Ja kun tämä laiton inssi sai tämän laittoman kaman Ferrarin mieheltä, eikö silloin Ferrarinkin mies ole laiton?
Ja koska Ferrarin inssi on laiton, on silloin Ferrarillakin ollut laiton työntekijä. Ja koska kama oli laitonta, eikö sen sisältökin ole laiton? Ja koska sisältö on laitonta, on Ferrarin autokin laiton! Ja Kimihän ajaa laittomalla autolla, joten Kimille sanktiot muitten mukana. Nick vie mestaruuden, joka muistetaan aina ja ikuisesti. Aamen.

Tällasta paskaa tässä foorumissa. (oli ihan pakko osallistua)
:nope:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös