Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mikkoz84 sanoi:
No jaa, ei se aika takaa mitään. Helposti ne sieltä suoltaisi savukone markXXX:n vaikka aikaa olisikin, onhan tuo nähty niin monta kertaa.
..Kyl tuosta hitusen tulee etua ellei FIA tee kuten 2004, eli päättivät pikaisesti uusista säännöistä ja kaudelle 2005 tehty kehitystyö nollautui pahasti.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
PekPoy sanoi:
Jos kävisikin niin, että McLarenin sanktio veisi tallin ja kuljettajien mm-mahdollisuudet, olisi Larenilla ensi kaudella aika kova etulyöntiasema. Voisivat jo nyt, kauden puolivälin jälkeen keskittyä lähes täysin ensi kauteen.
Täytyyhän niiltä kieltää testaaminenki yms,siltä ajalta jos mahd.rangaistus tulee.Muuttuuko mikään muu suurempi ens kaudeksi kuin luistonesto poistuu?
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Minkälaisia rangaistuksia F1 tuntee aikaisemmalta ajalta?Onko mitään yhtä suurta tapausta ollut viime vuosina?BAR-Honda sai 2GP:n(vai 3?) kilpailukiellon sen polttoaine tankki jupakan myötä.Ferrari ei mitään rangaistusta laittomien ilmanohjainten käytöstä.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
PekPoy sanoi:
Jos kävisikin niin, että McLarenin sanktio veisi tallin ja kuljettajien mm-mahdollisuudet, olisi Larenilla ensi kaudella aika kova etulyöntiasema. Voisivat jo nyt, kauden puolivälin jälkeen keskittyä lähes täysin ensi kauteen.
Eikös se olis sama myös Ferrarilla, ei ole muista paljon hanttiin panemaan ja vasemmalla kädella voisi hoidella tämän kauden ja oikealla suunnitella jo tulevaa...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
PekPoy sanoi:
Jos kävisikin niin, että McLarenin sanktio veisi tallin ja kuljettajien mm-mahdollisuudet, olisi Larenilla ensi kaudella aika kova etulyöntiasema. Voisivat jo nyt, kauden puolivälin jälkeen keskittyä lähes täysin ensi kauteen.
Niin voisi Ferrarikin tehdä koska jos pahinkilpakumppani sarjasta suljetaan tai menettää pisteensä, niin he tajuavat etteivät he voi hävitä kun lähin uhkaaja Bemarikin on niin kaukana valmistajien sarjassa. Tietenkin Ferrarin pitää kehittää myös tämän kauden autoaan ja sitten vasta voi lopettaa kun kuljettajien ja valmistajien mestaruus on sinetöity.

Ja tämä tietenkin JOS McLaren saa edellä mainitun rangaistuksen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
PekPoy sanoi:
Jos kävisikin niin, että McLarenin sanktio veisi tallin ja kuljettajien mm-mahdollisuudet, olisi Larenilla ensi kaudella aika kova etulyöntiasema. Voisivat jo nyt, kauden puolivälin jälkeen keskittyä lähes täysin ensi kauteen.
Näin voisi käytännössä tehdä myös Ferrari. Sen verran etumatkaa heillä on kaikkiin muihin nähden.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Arvatkaa muuten mitä mä keksin..

Ferrarikin voisi tehdä samoin, koska niillä on jo niin iso etumatka. :D :tongue:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Hmmp sanoi:
Voi tauti, miten alas keskustelun taso on tippunut täällä. :thumbdown Vähän itsekritiikkiä, kiitos!

Kyllä Stepney vastaa ihan itse tekosistaan tässä tapauksessa. Ferrarillahan on oikeusprosessi häntä vastaan, joten on käsittämätöntä väittää, että Ferrari myös vastaisi tapahtuneesta. :jaska:

Coughlanin kohdalla kyse on täysin erilaisesta tilanteesta: Coughlanin hallusta löytyi Ferrarin materiaalia 780 sivua, hän toimi McLarenin pääsuunnittelijana ja hän sanoo kertoneensa materiaalista muulle tallin henkilöstölle.

Tietysti Coughlankin vastaa itse tekosistaan, mutta koska kytkös McLareniin on noin vahva, joutuu McLarenkin syytettyjen pallille mahdollisesta/todennäköisestä/ilmeisestä teollisuusvakoilusta JA FIA:n sääntöjen rikkomisesta.

Kyse on sekä rikos- että sopimusoikeudellisesta teosta. Eli kyse ei ole pelkästään eri toimijoiden välisten sopimusten rikkomisesta, vaan kyllä se teollisuuvakoilu (Suomessa "yritysvakoilu") on kielletty ihan eri maiden laeissakin.

Kun Ferrarilta varastetaan salaisia tietoja, kenen oikeustajun mukaan Ferrarin pitäisi saada siitä yhtä suuri rangaistus kuin varkauden tekijän? Siis kenen muun kuin Rusinan.
Olen täysin samaa mieltä! Tässä on ne faktat ja on aivan selvää, että asiasta on McLadalla tiedetty.

Aikaisemmin postasin kommentin, jossa totesin McLadan todennäköisesti jäävän rangaistuksetta. Pyysit perusteluita tälle, mutta kyseessä oli ainoastaan skeptisyys FIA:n rohkeudelle antaa tässä tilanteessa sarjaa koskevia rangaistuksia. Mielestäni ei ole mitää epäilystäkään McLadan syyllisyydestä tapaukseen.

Mielestäni kaksi aivan selvää asiaa, jotka puhuvat rangaistuksen puolesta.

1. Stepney antoi McLarenille tiedon Ferrarin pohja ratkaisusta. Mielestäni aivan selvä tapaus, jossa McLaren on hyötynyt. Perusteluina tälle on se, että F1:ssä on iät kaiket yritetty keksiä ratkaisuja, jotka toimivat sääntöjen rajamailla ja tätä kautta saatua etu on sitten hyödynnetty.

2. MC on kertonut omassa todistuksessaan näyttäneensä papereita McLarenilla. Täysin selvä tapaus kerta asiasta on MC:tä kuultu ja hän on noin sanonut.

Eikös FIA:lta tule tänää asiasta päätös?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
V12 sanoi:
Eikös FIA:lta tule tänää asiasta päätös?
Kuuleminen on tänään ja käsittääkseni tuomio julistetaan sitten suurelle yleisölle huomenna. Toivottavasti tulee penalttia niin että tuntuu.

Tuosta vielä että kuinka suuri porukka McLarenilla asiasta tiesi. Nyt kun jälkikäteen muistelee sitä tapaa ja tyyliä jolla mclada kertoi voimasuhteiden voivan muuttua nopeastikin niin jää vain yksi vaihtoehto. Nehän suorastaan ilkkuivat rivissä.:D
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
korkeintaan jotain rahallista sakkoa. ei mitään sellasta joka vaikuttaa mm-pisteisiin.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Luultavasti toteavat että Mäcci ei ole rikkonut sääntöjä ja jos sanktioita kuitenkin tulee niin sitten se on vaan millin sakko ja sillä lakaistaan koko sotku mahdollisimman nopeasti maton alle. Mihinkään sen suurempaan en oikein jaksa uskoa.

FIA ei halua puuttua mm-taistoon, varsinkaan kun formuloiden uudella supertähdellä Hamiltonilla on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen tulokaskaudellaan.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Rapu-70 sanoi:
http://sport.guardian.co.uk/motorsport/story/0,,2134842,00.html

Tämä jos pitää paikkansa, ainoa oikea ratkaisu on sulkea Mclaren ulos sarjasta loppukaudeksi.
IS uutisoi samaa:
McLarenille tulossa rangaistus
26.7.2007 10:10
Ferrari-talli on varma, että McLaren-Mercedes on hyötynyt siitä, että huippusalaista Ferrari-aineistoa on vuotanut McLarenin pääsuunnittelijana toimineen Mike Coughlanin haltuun.

Brittilehti Guardian ja italialaislehti Corriere della Sera ovat saaneet haltuunsa asiakirjan, jonka Ferrari on lähettänyt Lontoon ylioikeudelle Coughlania vastaan aloitetun oikeudenkäynnin yhteydessä.

- Kahden tallin välinen ero on niin pieni, että on todennäköistä, että McLarenin parempi pistemäärä johtuu siitä, että sen pääsuunnittelijalla on ollut hallussaan Ferrari-dokumentteja, Ferrarin edustajat kirjoittavat asiakirjassa. Ferrarin mukaan "Coughlanin hallussa olleet Ferrari-dokumentit ovat antaneet McLarenille epäreilun edun Ferrariin verrattuna". Ferrarin edustajat kirjoittavat asiakirjassa myös, että "Ferrari kärsii ainakin 5,5 miljoonan euron tappion", jos se häviää valmistajien maailmanmestaruuden McLarenille. Italialaistallin mielestä se myös heikentää Ferrarin brändiä.

Ferrarin lakimiehet listaavat myös viisi erillistä tapausta, joissa Coughlan on vuotanut Ferrari-materiaalia eteenpäin muille korkean tason McLaren-johtajille, joista mainitaan McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh ja tallin insinööriosaston johtaja Paddy Lowe.

Asiakirjan mukaan Ferrarin entinen päämekaanikko Nigel Stepney on paljastanut McLarenille tietoja mm. Ferrarin tämänvuotisen auton pohjalevysysteemistä, niin ikään aerodynamiikkaa parantavista takasiivekeratkaisuista ja jarruista.

- Pääsuunnittelija kuuluu kolmen tai neljän henkilön ydinryhmään, jotka johtavat teknistä tiimiä auton kehittämisessä. Pääsuunnittelijalla on valtava mahdollisuus vaikuttaa auton suorituskykyyn kaikilla alueilla, Ferrarin lakimiehet painottavat.

IS
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Rapu-70 sanoi:
http://sport.guardian.co.uk/motorsport/story/0,,2134842,00.html

Tämä jos pitää paikkansa, ainoa oikea ratkaisu on sulkea Mclaren ulos sarjasta loppukaudeksi.
Kyl on Denniksen pallit ruuvinpuristimessa. Jos todellakin Whitmarsh ja Lowe ovat mm. tienneet koko sotkusta ennen kuin se paljastui niin ei oi enää puhua yksittäisten henkilöiden tapauksesta. :nope: Dennis, Haug, Alonso ja Hamilton eivät ilmeisesti tienneet sotkusta aiemmin koska he niin kovasti vakuuttelevat syyttömyyttään. Sen sijaan Martinilta ja Paddylta ei ole tullut kommentteja kertaakaan, mikä vain lisää tilanteen vakavuutta.

Kyllä McLaren pitää sulkea sarjasta ainakin loppukaudeksi. Ei nyt sentään ikuisesti heitetä Mäkkäriä mäkeen, ellei toisen kerran tapahdu vastaavaa. Näiden lisäksi pitäisi nollata kaikki Ladan tämän hetkiset eli kilpailuissa sijoille 9-10 sijoittuneet pääsisivät pisteille (ei siis lasketa mukaan Hamiltonin 9. sijaa Euroopan GP:ssä).

Luulen kyllä Mäklaren saa kovan rangaistuksen. Toyotakin lensi turbosotkujen takia rallin MM-sarjasta vaikka oli jo tuohon aikaan maailman suurimpia autotehtaita ja parin vuoden takainen maailmanmestarikin niin kuljettajien kuin valmistajien puolella.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Parit lainaukset tuolta linkistä.

Stepney gave Coughlan "a diagram of a brake balance assembly used by Ferrari and discussed how the rear brake disc on the Ferrari Formula One car worked".

Ilmeisesti Stepney on antanut tietoja myös Ferrarin jarru ratkaisuista. Itselleni tämä oli uutta tietoa.

"The documents said to have been leaked ran to approximately 780 A4 and A3 pages, together with five drawings."

Niin ei pelkästään A4 vaan myös Ferrarin piirustuksia.

Kysymys kuuluu, Riittääkö FIA:lla rohkeutta sekoittaa MM taistoa? Kyllähän Hämiskin saatiin nostaa takaisin radalle, joka kertoo suunnan mihin FIA tulkinnoissaan menee.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Jason Voorhees sanoi:
Kyl on Denniksen pallit ruuvinpuristimessa. Jos todellakin Whitmarsh ja Lowe ovat mm. tienneet koko sotkusta ennen kuin se paljastui niin ei oi enää puhua yksittäisten henkilöiden tapauksesta. :nope: Dennis, Haug, Alonso ja Hamilton eivät ilmeisesti tienneet sotkusta aiemmin koska he niin kovasti vakuuttelevat syyttömyyttään.
Kuskeista en tiedä, mutta Dennis ja Haug tiesivät asiasta varmasti. McLarenilla ei tapahdu mitään heidän tietämättään. Dennishän on nimenomaan tunnettu kontrollifriikkinä, joka haluaa tietää kaiken ja pitää kaikki narut hyppysissään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Todennäköisesti esilläolleiden tietojen perusteella rangaistuksia tulee. Sakkojen lisäksi voidaan antaa kilpailukieltoa, mitätöidä pisteitä tallilta ja/tai kuskeilta, loppukaudeksi sulkemista sarjasta en usko.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Rupeaa ärsyttämään jo ronin tippa linssissä antamat lausunnot siitä ettei kukaan mclarenilla tiennyt asiasta...
Aika nopeasti mclada sai ferrarilta pohjaratkaisun pois käytöstä.
Säälittävää toimintaa. Jos olisi uskonut mclada itseensä jo omiin mahdollisuuksiin niin olisivat kertoneet heti tiedostaan/asiakirjoista.
Eivät varmaan halunneet enää kautta ilman voittoa....

Tämä kertonee siitä kuinka ylivoimainen tiimi ferrari on suunnittelupuolella...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jostain kumman syystä minä uskon Dennisin ja Haugin syyttömyyteen...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös