Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
L4z! sanoi:
Teollisuusvakoilussa ei ole väliä onko hyötynyt vai ei. Jos varastat rahaa, niin saat tuomion, vaikket olis penniäkään käyttänyt.
Niin mutta onko McLaren teollisuusvakoillut? Varastanut, kuka mitä saunassa veteli ja ketä mitä hä...

Se, että McLarenilla on käytössään luotamuksellista tietoa Ferrarista, ei riitä eikä liioin se, että McLaren käyttäisi tietoja, teollisuusvakoiluksi. Mitä mä olen lukenut edes jokseenkin asiantuntevien tahojen kommentteja niin teollisuusvakoilu edellyttäisi aktiivista toimintaa, lahjontaa, kirisitystä, uhkailua (toihan kuulostaa kasvatukselta) ja tähän mennessä ei ole esitetty mitään edes tommoseen viittaavaa.

Aikuisten oikeasti jos Ferrari uskois saavansa McLarenin kiinni rikoksesta rikosoikeudelliset toimet ois alotettu jo aikapäiviä sitten. Tässä touhussa on mukana aika paljon Mosleyn henkilökohtaista kaunaa Ronzoa kohtaan.

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Sijainti
Maranello
Oho sanoi:
Niin mutta onko McLaren teollisuusvakoillut? Varastanut, kuka mitä saunassa veteli ja ketä mitä hä...

Se, että McLarenilla on käytössään luotamuksellista tietoa Ferrarista, ei riitä eikä liioin se, että McLaren käyttäisi tietoja, teollisuusvakoiluksi. Mitä mä olen lukenut edes jokseenkin asiantuntevien tahojen kommentteja niin teollisuusvakoilu edellyttäisi aktiivista toimintaa, lahjontaa, kirisitystä, uhkailua (toihan kuulostaa kasvatukselta) ja tähän mennessä ei ole esitetty mitään edes tommoseen viittaavaa.

Aikuisten oikeasti jos Ferrari uskois saavansa McLarenin kiinni rikoksesta rikosoikeudelliset toimet ois alotettu jo aikapäiviä sitten. Tässä touhussa on mukana aika paljon Mosleyn henkilökohtaista kaunaa Ronzoa kohtaan.

Voi PyhäSylvi tuota sinisilmäisyyttä ja naiviutta. Samasta puusta veistetty Ronin kanssa.

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
Oho sanoi:

Juo nyt vaikka aamukahvi ja mieti sitten uudelleen mikä on teollisuusvakoilua:confused:

Jos asiaa katsotaan siviilioikeuden puolelta niin tapaus on varsin selvä. FIAn säännöt on taas toinen juttu.

Ketäs asiantuntijoita olet tässä kuunnellut? vaikuttaa, että tieto lähteesi on tämä forum:nope: :wink:

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Oho sanoi:

En tiedä mitä asiantuntijat sinulle ovat kertoneet, mutta en suosittele tässä maassa käyttämään toiselle yritykselle kuuluvia luottamuksellisia tietoja. Mikäli seuraamus jätetään laskuista pois, niin kannaltasi on tuskin merkitystä, että syyllistytkö yritysvakoiluun vai yrityssalaisuuden väärinkäyttöön.

Toiseksi en tiedä miten McLada maassa oikeushenkilön rangaistusvastuu etenee, mutta täällä virallinen syyttäjä voi vaatia yhteisösakkoa.

Minusta Ferrarilla ei ole aikomustakaan ryhtyä McLada oikeushenkilöä vastaan mihinkään rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin. Mitä Ferrari todennäköisesti tekee, niin se käyttää nyt vireillä olevia rikostutkintoja sekä FIAN tutkimusta näytön keräämiseksi mahdollista vahingonkorvaukannetta varten.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
4 § (24.8.1990/769) Yritysvakoilu. Joka oikeudettomasti hankkii tiedon toiselle kuuluvasta yrityssalaisuudesta

1. tunkeutumalla ulkopuolisilta suljettuun paikkaan taikka ulkopuolisilta suojattuun tietojärjestelmään,
2. hankkimalla haltuunsa tai jäljentämällä asiakirjan tai muun tallenteen taikka muulla siihen rinnastettavalla tavalla tai
3. käyttämällä teknistä erikoislaitetta

tarkoituksin oikeudettomasti ilmaista tällainen salaisuus tai oikeudettomasti käyttää sitä, on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, yritysvakoilusta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

5 § (24.8.1990/769) Yrityssalaisuuden rikkominen.Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä tai toista vahingoittaakseen oikeudettomasti ilmaisee toiselle kuuluvan yrityssalaisuuden tai oikeudettomasti käyttää tällaista yrityssalaisuutta, jonka hän on saanut tietoonsa

1. ollessaan toisen palveluksessa,
2. toimiessaan yhteisön tai säätiön hallintoneuvoston tai hallituksen jäsenenä, toimitusjohtajana, tilintarkastajana tai selvitysmiehenä taikka niihin rinnastettavassa tehtävässä,
3. suorittaessaan tehtävää toisen puolesta tai muuten luottamuksellisessa liikesuhteessa tai
4. yrityksen saneerausmenettelyn yhteydessä,

on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, yrityssalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. (25.1.1993/54)

Tämä pykälä ei koske tekoa, johon 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu on ryhtynyt kahden vuoden kuluttua palvelusaikansa päättymisestä. (31.1.2003/61)

Yritys on rangaistava. (31.1.2003/61)

2. ja 3. momentit ovat saaneet nykyisen muotonsa laissa 61/2003, joka on voimassa 1.4.2003 lukien. 2. momentti kuului aiemmin: "Tämä pykälä ei koske tekoa, johon 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu henkilö on ryhtynyt palvelusaikansa päätyttyä.", 3. momentti luotiin em. lain yhteydessä.

6 § (24.8.1990/769) Yrityssalaisuuden väärinkäyttö. Joka oikeudettomasti

1. käyttää tässä laissa rangaistavaksi säädetyllä teolla tietoon saatua tai ilmaistua toiselle kuuluvaa yrityssalaisuutta elinkeinotoiminnassa taikka
2. hankkiakseen itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä ilmaisee tällaisen salaisuuden,

on tuomittava yrityssalaisuuden väärinkäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

En ole juristi mutta tossa pätkässä kulkee kyllä koko matkan läpi tuottamuksellisuus. Rikoksen tunnusmerkistö täyttyy kun tiedot on hankittu tuottamuksellisesti.

Mä vaan toivoisin olevani samasta puusta kuin Ronzo. Sen sijaan, että mö oisin toivoton luuseri muiden kaltaisteni joukossa näillä foorumeeilla, mä keskittyisin kovalla duunilla hankitun satojen miljoonien omaisuuden kartuttamiseen.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Oho sanoi:
En ole juristi mutta tossa pätkässä kulkee kyllä koko matkan läpi tuottamuksellisuus. Rikoksen tunnusmerkistö täyttyy kun tiedot on hankittu tuottamuksellisesti.
Paitti ehkä silloin, kun pykälän kohdalla kerrottaan että yrityskin on rangaistava.
Varmaan Suomen lakipykälät ovat samantyyppisiä, kuin muualla euroopassa. Erojakin varmaan on...ei tota tietysti suurennuslasilla kannattaisi tarkistella.

Urheilussa on omat sääntönsä ja niitä tässä on rikottu. Teollisuusvakoilu on vähän turhan komia sana (ellei sitten oikeasti lähdetä tuomioistuimeen ratkaisemaan sitä).

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Sijainti
Maranello
oikeusneuvokselle tiedoksi

Anna jo olla. Mutu tuntumalla on ihan turhaa laitella tänne mitään yksittäisiä kohtia suomen laki eeppoksista ja sillä sipuli. Jos tuomioiden antaminen on noin helppoa kuin annat ymmärtää ja väität niin kovastippa on sulla vielä opittavaa tästä oikeusjärjestelmästä ja sen mahdollisuuksista ja kiemuroista.

Ei siellä McLarenilla ole ketään joka ei olisi ollut nuista Ferrarin tiedoista tietämätön. Ei niin ketään. Oletan että tämä tieto on ollut käytössä aina ylintä johtoa myöten ja koko ajanhan tässä on ollut sellainen tunnelma että pelastetaan mitä pelastettavissa on ja sillä hyvä. McLaren on jäänyt housut kintuissa kiinni jo niin monta kertaa tälläkin kaudella että pieni tauko on nyt kyllä paikallaan.

Toivottavasti FIA:lla on nyt munaa laittaa stoppi tälle kaikelle ja he toteuttavat lupauksensa ja aikomuksensa. Käytännössä se tarkoittaa McLarenin sulkemista sarjasta. Kilpailutoimintaa voi toki jatkaa jollakin muulla merkillä ja ainahan voi toimittaa moottoreita, runkoja ja muuta tilpehööriä edellyttäen että toiminta on rehellisellä pohjalla.

Ronzon kupla on puhkeamassa ja se messiaana esiintyminen on lähenemässä loppuaan. hyvä niin.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Formulanomi sanoi:
Paitti ehkä silloin, kun pykälän kohdalla kerrottaan että yrityskin on rangaistava.
Maito miehen tiellä pitää.
"Ja vitut", sano vuoden maitohappo Ari Vatanen.

Yritys ja yritys, onko missään esitetty mitään edes jokseenkin uskottavia väitteitä siitä, että McLaren organisaationa tai edes Coughaln oli yrittänyt saada haltuunsa Ferrarin yritysalaisuuksia.

Jos mulle kerrotaan jotain esim. pörssiin liittyvää sisäpiiritietoa ja teen tiedoilla tilin en mä ole syyllistynyt mihinkään jos en ollut sisäpiiriläinen. Sen sijaan tiedon kertoja on rikkonut sisäpiirisääntöjä.

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Sijainti
Maranello
Oho sanoi:
Maito miehen tiellä pitää.
"Ja vitut", sano vuoden maitohappo Ari Vatanen.

Yritys ja yritys, onko missään esitetty mitään edes jokseenkin uskottavia väitteitä siitä, että McLaren organisaationa tai edes Coughaln oli yrittänyt saada haltuunsa Ferrarin yritysalaisuuksia.

Jos mulle kerrotaan jotain esim. pörssiin liittyvää sisäpiiritietoa ja teen tiedoilla tilin en mä ole syyllistynyt mihinkään jos en ollut sisäpiiriläinen. Sen sijaan tiedon kertoja on rikkonut sisäpiirisääntöjä.

Se on helppoa ja kivaa lainata eri lain kohtia ja käytäntöä aina itselle edulliseen aikaan. Sitten kun homma ei enään toimikaan tuolta pohjalta niin voi turvautua Prinsessa Ruususeen ja Tuhannen ja yhden yön satuihin. Pelastus löytyy aina.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
MaranelloRed sanoi:
Se on helppoa ja kivaa lainata eri lain kohtia ja käytäntöä aina itselle edulliseen aikaan. Sitten kun homma ei enään toimikaan tuolta pohjalta niin voi turvautua Prinsessa Ruususeen ja Tuhannen ja yhden yön satuihin. Pelastus löytyy aina.

Aha, no mitäs muuta ehä haastavamapaa rikoslain kohtaa mun ois pitänyt siteerata. Toki tota oli helpppoa siteerata, kun se tarjosi tukea omille näkemyksille. Toisaalta mä en tuomitsemassa ketään, te olette, ja kolmanneksi mä en ole turvautunut satuihin, te olette.

Jos te sitten siteeraisitte jotain toista lain kohtaa joka varmaan on ihan yhtä helppoa, laittaa vaan kuukkeliiin avainsanaksi "yrityssalaisuuden rikkominen"....

Tuottamuksellisuudesta luopuminen olisi ihan posketonta. Se johtaisi saman tapaisiin pardokseihin kuin Hitchcock leffa "I confess"

sakuraba

Well-known member
Ajoivatko noi Wokingin sankarit jonkun kisan sääntöjen vastaisella autollakin tässä välissä? Siis jotain keskustelua oli jostain tekemättömästä törmäystestistä? No itseppä ovat kuoppansa kaivaneet, toivottavasti nyt kuitenkin ensi kaudella saisi olla sarjassa mukana, että saadaan se lisätalli ykkösiin.

Ronzo

Sir
Saivat 50k sakot kun käyttivät Unkarin GP:ssä törmäystestaamatonta vaihdelaatikkoa.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Ronzo sanoi:
Saivat 50k sakot kun käyttivät Unkarin GP:ssä törmäystestaamatonta vaihdelaatikkoa.
Siis kuinka ihmeessä Monzan kilpailun tuomaristolla on edes valtuudet ruveta aukomaan Unkarin kisan tuloksia ja ruveta jälkijättöisesti sakottamaan McLarenia autosta joka katsastuksissa on todettu sääntöjen mukaisiksi. Tuntuu ihan pervolta.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
En ymmärrä miksi edes kitistään että olisi väärin Alonsoa/Hamiltonia kohtaan jos he menettäisivät pisteet tältä kaudelta. Toki olisi koska he eivät ole alunperin tietoja hankkineet (eivätkä autoa rakentaneet).
Mutta pointti onkin siinä että on helvetin paljon enemmän väärin muita 20 kuljettajaa kohtaan jos nämä kaksi saavat pitää pisteensä, jotka ovat hankittu "laittomalla" autolla.
Kyllähän näiden tämän hetkisten tietojen perusteella ei ole oikeastaan mitään muuta mahdollisuuttakaan kuin nollata McLarenin (sekä McLarenin kuljettajien) pisteet tältä kaudelta.
Herranen aika, Schumilta nollattiin 1997 pisteet vaikka ainoa rike oli ajaa Villeneuven kylkeen yhdessä mutkassa! Tässä puhutaan ihan eri sfääreissä liikkuvasta laittomuudesta.

CamoN

Kurvailija
Sijainti
Kouvola
Jos mielletään F1 enemmän sirkukseksi kuin urheiluksi, niin se olisi ainakin linjassa rikkomuksen vakavuuden kanssa, että kauden lopussa jaettaessa palkintorahoja tallien kesken, McLaren jäisi kokonaan ilman huolimatta siitä, millä sijoilla sattuu olemaan MM-taulukoissa kauden lopussa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Oho sanoi:
Aha, no mitäs muuta ehä haastavamapaa rikoslain kohtaa mun ois pitänyt siteerata. Toki tota oli helpppoa siteerata, kun se tarjosi tukea omille näkemyksille. Toisaalta mä en tuomitsemassa ketään, te olette, ja kolmanneksi mä en ole turvautunut satuihin, te olette.
En ole sinua tuomitsemassa yhtään mitenkään. Pitäisikö ?
No kyllähän ne dokkarit ovat sellaisia...eli yrityssalaisuuksia.

Oleellista on tietty tuo, että "onko McLaren organisaationa...". Tässä voi kyllä käydä niinkin, että pahimman rangaistuksen saakin Alonso (ja de la Rosa). Miksi ko. hemmot toimivat niin kuin toimivat. Hyödyn tavoittelemisen takia ?

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Matxi sanoi:
Herranen aika, Schumilta nollattiin 1997 pisteet vaikka ainoa rike oli ajaa Villeneuven kylkeen yhdessä mutkassa! Tässä puhutaan ihan eri sfääreissä liikkuvasta laittomuudesta.
Pisteitä ei nollattu, mutta menetti MM-kakkospaikan.

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
Oho sanoi:

Jos te sitten siteeraisitte jotain toista lain kohtaa joka varmaan on ihan yhtä helppoa, laittaa vaan kuukkeliiin avainsanaksi "yrityssalaisuuden rikkominen"....

Tuottamuksellisuudesta luopuminen olisi ihan posketonta. Se johtaisi saman tapaisiin pardokseihin kuin Hitchcock leffa "I confess"
Tässä tapauksessa on kuitenkin syytä katsoa mitä FIAn säännöt asiasta sanoo, nämä syytökset mistä McLarenia syytetään ovat niissä rankaistavia tekoja 151c

Ei sotketa siviilioikeutta vielä tähän, vahingonkorvaus kanne sitten myöhemmin on eri juttu.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
MTV3 10.04.2001 sanoi:
Dennis haluaa vakoilusopimuksen

McLaren-pomo Ron Dennis on tympääntynyt tallien vakoiluun varikolla.

Dennis sanoo olevansa kyllästynyt McLarenin varikon vaiheilla lymyileviin vakoilijoihin, jotka yrittävät urkkia, mitä uutta talli on taas keksinyt. Dennisin mielestä tallien pitäisi saada aikaan herrasmiessopimus, joka lopettaisi tämänkaltaisen teollisuusvakoilun.

Dennis sanoo jollain lailla ymmärtävänsä valokuvien oton varikon ulkopuolella, kunhan kuvia ei mennä näpsimään salaa sisälle keskellä yötä.

Eddie Jordan myönsi aiemmin, että vakoilu on yleistä. Jordan sanoi, ettei ole itse koskaan hankkinut valokuvaajilta materiaalia muista talleista, mutta uskoo hänen tallinsa tehneen niin.

Tallit ovat yrittäneet peitellä varikkotilojaan, mutta GP-järjestäjät ovat protestoineet sermejä, jotka estävät katso
:D

Status
Ei avoinna uusille viesteille.