talakem
Iltalehden toimitus
- Liittynyt
- 4.3.2002
- Viestit
- 3610
Hehee ei vaan tosielämää...:wink:JPP sanoi:Onkohan tuossa nyt jonkinlainen Freudilainen lipsahdus?
Hehee ei vaan tosielämää...:wink:JPP sanoi:Onkohan tuossa nyt jonkinlainen Freudilainen lipsahdus?
Aha. Hiukan epäilen minäkin, jotta onko toisen auton piirustuksista hyötyä omaa autoa suunniteltaessa kun aika kokonaisvaltaisia paketteja ovat. Jotain ideoita ehkä voi saada, mutta samat asiat näkee todennäköisesti kilpailijan valmiista autostakin ainakin aerodynamiikan osalta (ja sehän on korostuneessa asemassa nykyään). Tällöin piirustuksista saatu etu olisi lähinnä se että asiat näkisi ennen kuin naapurin auto on valmis. Ideoiden lainaamisen todistaminen taas...WebSlave sanoi:Muunlaiseen kuin nimenomaan McLarenin tämän kauden auton parantamiseen käytettyyn tietoon en postissani ottanut kantaa. Kommentoin vain tätä Doubtfulin lausetta: "Mclarenia on kehitetty heille kuulumattomalla datalla ja tästä on kuskit hyötyneet."
Pohjalevyepisodi oli tiedossa jo ensimmäisessä kuulemisessa eikä aiheuttanut sanktioita.
Siis koska Renault ei ole päässyt Bridgestonen renkaiden kanssa sinuiksi, niin on selvää ettei McLareninkaan olisi pitänyt päästä? Pääsihän se viimeksikin (1998). Ovatko Renaultinkaan ongelmat enää renkaista kiinni? Kohtalaisestihan sielläkin on ainakin toinen kuskeista alkanut pärjätä. Voimasuhteet vaihtelevat muistakin syistä. Mercedeksen tämänkautista luotettavuutta ei ainakaan voi renkaiden piikkiin laittaa. Muistaakseni McLarenilla on jonkinlainen historia renkaiden hyvästä hyödyntämisestä. Muutenkin menestys jo alkukaudesta ei sovi tietovuodon aikatauluun.berra67 sanoi:...onhan se nyt aivan selvä juttu että McLaren on saannut virittelytietoja Ferrarin Bridgestone-asetuksista ja siitä selitys että ovat heti päässeet sinuiksi uusien renkaitten kanssa kun taas Rellu on tuskaillut ja painiskellut koko kauden.
Jo tuon faktan perusteella kuskeiltakin pitää viedä pisteita....eivät olisi normaalitilanteessa pärjänneet näin hyvin. Ovat suoraan kuskitkin hyötyneet vakoilutiedoista.
Aivan selvä juttuhan tämä on...miksi ette näe tuota asiaa?!?!?
Kannattaa myös nähdä sielunsa silmin se tilanne, kun Ron on naureskellut paskaisia nauruja sikari kädessään tallipäälliköidensä kanssa tehtyään protestin Ferrarin pohjaratkaisusta + Tilanne, kun McLaren on kopionut Ferrarin rengaspainot omaan autoonsa. Ronin ilme, kun on laskenut säästäneensä miljoonia säästyneinä testikuluina.. :dunno:talakem sanoi:Täytyy myöntää että McLarenin imago on muuttunut lämpimämmäksi senjälkeen kun Roni on alkanut pilittää varikolla....:ahem:
Vertauksissa on se huono puoli, että ne ovat muiden mielestä harvoin osuvia. Dopingissa ei käytetä kilpailijoiden tietoa. Doping ajateltuna F1:ssä olisi minusta enemmän itse tietoisesti sääntöjenvastaisten toimien käyttämistä kuin tietojen varastamista kilpailijoilta. Jos oikeassa urheilussa taas käytettäisiin teollisuusvakoilua, se olisi kilpailijoiden harjoitusohjelmien varastamista.Yuri Borzenokóv sanoi:Nyt kun aloitin F1:n vertailun oikeaan urheiluun, voisin jatkaa sitä vielä vähän. Täällä on usein esitetty vertailu teollisuusvakoilun ja dopingin käytön välillä, joka minusta on melko osuva.
Varsin älyttömiä kommenteja sekä Kekeltä että Salolta, ettei noin suurta tallia jolla on 700 työntekijää mitenkään voi sulkea sarjasta, pienempiä siis kyllä ilmeisesti voisi. Eihän tallin koolla pitäisi olla mitään merkitystä rangaistusta annettaessa.Yuri Borzenokóv sanoi:Olen jo vuosia nähnyt tämän lajin kattojärjestön ylivoimaisesti naurettavimpana kaikista, suosii vahvoja, sortaa heikkoja ja ahmii rahat itselleen lajin hyvinvoinnin kustannuksella. Tämä oli minun osaltani viimeinen pisara kaiken aiemman perseilyn päälle.
Kieltämättä omituista. Omituista on myös se, että kauden avauskisassa renkaat toimi Ferrarilla täydellisestiJuzo sanoi:Kumma juttu, kun Ferrari ei ole vielä saanut omia renkaita toimimaan aika-ajossa, mutta McLaren on taas saanut renkaat toimimaan Ferrarin datan avulla.
Niin juuri. Kuka se nainen oli? Vaimoko? Dennis pyyhki kyyneleitä mutta oli selin. Mistä me tiedämme oliko niitä kyyneleitä oikeasti.talakem sanoi:Epäilemättä... imagotutkimusen sanelemaa...:tongue:
Itse yhdistin de la Rosan sähköpostin Alonsolle nimenomaan liittyvän alkukauden pohjaratkaisuepisodiin, vaikkei kyseisen viestinnän ajankohdasta sanottu muuta kuin "earlier this year". Ehkä se johtui siitä, että Gazzettan lainauksessa luki "Nigel Stepney told Mike Coughlan". Eli että siinä ei viitattu mihinkään dokumentteihin, vaan vain "kertomiseen".Törni sanoi:Kieltämättä omituista. Omituista on myös se, että kauden avauskisassa renkaat toimi Ferrarilla täydellisesti
Näin minäkin ymmärsin. Eivät kuskit sinänsä ole edes voineet noita teknisiä tietoja hyödyntää. Oleellista on se, että tieto niiden olemassaolosta on liikkunut tallin sisällä.WebSlave sanoi:Itse yhdistin de la Rosan sähköpostin Alonsolle nimenomaan liittyvän alkukauden pohjaratkaisuepisodiin, vaikkei kyseisen viestinnän ajankohdasta sanottu muuta kuin "earlier this year". Ehkä se johtui siitä, että Gazzettan lainauksessa luki "Nigel Stepney told Mike Coughlan". Eli että siinä ei viitattu mihinkään dokumentteihin, vaan vain "kertomiseen".
Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta. Ferrarin ylivoima Australiassa oli täysin käsittämätöntä kun sitä vertaa sen jälkeisiin tapahtumiin. Kimin väitettiin nimenomaan jälkikäteen olleen huono, koska hän ei ollut sinut uuden auton kanssa. Silti hän kyykytti puollella vauhdilla mäkkejä Australiassa (kertoi kisan jälkeen ettei tarvinnut edes ottaa kaikkia irti autosta)!!WebSlave sanoi:Tietenkään tuollaiselle oletukselle ei ollut tuon vahvempia perusteita. Enkä edes tiedä vaikuttiko pohjaratkaisu jollain tavalla renkaiden toimintaan. Ainakin Massa veteli paalupaikkoja pohjaratkaisun kieltämisen jälkeenkin, joten ei sillä kovin suurta merkitystä aika-ajovauhtiin ainakaan heti ollut.
Luetun perusteella se ei oikeastaan vaikuta kovin oleelliselta. Selvää on, että pohjaratkaisutieto oli McLarenin tiedossa (tallina), koska se (tallina) pyysi FIA:n näkemystä asiaan. Tämän ei katsottu vahingoittavan lajia, ilmeisesti koska sillä kitkettiin FIA:n mielestä sääntöjen hengen vastainen ratkaisu.Törni sanoi:Oleellista on se, että tieto niiden olemassaolosta on liikkunut tallin sisällä.
Toki. Pohjaratkaisun kieltäminen vei Ferrarilta suoranopeusedun. Ehkei se ollut olennaisin ominaisuus Australiaa seuraavilla radoilla, tai McLaren vielä jonkin verran haki tuntumaa uusiin renkaisiin.Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta.
Kannattaa ottaa huomioon, että McLarenin todellista vauhtia ei koskaan nähty Australiassa, koska molemmat autot jäivät Heidfeldin taakse startissa.Törni sanoi:Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta. Ferrarin ylivoima Australiassa oli täysin käsittämätöntä kun sitä vertaa sen jälkeisiin tapahtumiin. Kimin väitettiin nimenomaan jälkikäteen olleen huono, koska hän ei ollut sinut uuden auton kanssa. Silti hän kyykytti puollella vauhdilla mäkkejä Australiassa (kertoi kisan jälkeen ettei tarvinnut edes ottaa kaikkia irti autosta)!!
Olisit katsonut GP2-lähdöt, loistavaa taistelua molemmissa kisoissa. GP2 oli tämän viikonlopun selkeä kohokohta. :ahem:Yuri Borzenokóv sanoi:Katselin hyvää Suomi-Ruotsi maaottelua tänään. Miesten maaottelu ratkesi viimeisessä kirissä 800 metrin juoksussa, sen jälkeen kun oli koko päivä manattu miten töpeksineet seiväsmiehet mokasivat Suomen mahdollisuudet voittoon. Hektistä urheilua, täynnä iloa ja surua. F1:stä riitti tulosliuska ja kahden rivin selitykset sille, miksi se sellainen on. Aika-ajotuloksiin tarvitsi lisätä: "Räikkönen nousi lähdössä 1 pykälän, Massa keskeytti, Räikkönen nousi varikolla PR-******** ohi, PR-Neekeri nousi Räikkösen ohi kun renkaat kuluivat" ja koko kisa olikin sitten nähty. Highlightseja kuvana hei pliis.
Tässä on kyllä sellainen todistamisen ongelma, että ei paremmasta väliä. Toisen tallin luottamuksellista tietoa saa pitää halussa, saa tutkia olisiko siitä omaan autoon mitään hyötyä. Teko muuttuu rangaistavaksi, jos tietoja on käytetty hyväksi ja sitä ei pysty todistamaan oikein millään.WebSlave sanoi:Se, että jos de la Rosa on todennut tienneensä mainitsemasi asian ei vielä todista sitä, että kyseistä tietoa olisi hyödynnetty McLarenin autossa, tai olisiko sitä edes voitu hyödyntää erilaisten ratkaisujen vuoksi.