Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Katselin hyvää Suomi-Ruotsi maaottelua tänään. Miesten maaottelu ratkesi viimeisessä kirissä 800 metrin juoksussa, sen jälkeen kun oli koko päivä manattu miten töpeksineet seiväsmiehet mokasivat Suomen mahdollisuudet voittoon. Hektistä urheilua, täynnä iloa ja surua. F1:stä riitti tulosliuska ja kahden rivin selitykset sille, miksi se sellainen on. Aika-ajotuloksiin tarvitsi lisätä: "Räikkönen nousi lähdössä 1 pykälän, Massa keskeytti, Räikkönen nousi varikolla PR-******** ohi, PR-Neekeri nousi Räikkösen ohi kun renkaat kuluivat" ja koko kisa olikin sitten nähty. Highlightseja kuvana hei pliis.

Minun osaltani lähes 15 vuotta jatkunut lajin seuraaminen alkaa olla loppu tämän pelleilyn jälkeen. En jaksa millään uskoa, että FIA:lla on torstaina munaa antaa ainoaa oikeaa rangaistusta Stepneygatesta. Olen jo vuosia nähnyt tämän lajin kattojärjestön ylivoimaisesti naurettavimpana kaikista, suosii vahvoja, sortaa heikkoja ja ahmii rahat itselleen lajin hyvinvoinnin kustannuksella. Tämä oli minun osaltani viimeinen pisara kaiken aiemman perseilyn päälle. Jatkossa seuraan uutisista ehkä voittajat ja hieman sivusilmällä Hondan pärjäämistä.

Jokainen puhdasta matemaattista ekstrapolorointia vähän alusta ymmärtävä osaa laskea, ettei McLaren olisi ilman tätä varastettua materiaalia läheskään siellä, missä se nyt on. Viime kauden suoritukset olivat surkeita, viettivät kauden mittaan alaspäin ja mikään viime kausien menossa ei viitannut siihen, että meno olisi voinut tälle kaudelle muuttunut näin paljon. Nyt talli on kärjessä, murskaavan luotettava ja tasaisen nopea, enkä minä voi arvostaa näin epärehellistä suoritusta laisinkaan. Ei ole olemassa toista lajia, jossa tällaista voitaisi katsoa läpi sormien. Tämän jälkeen olen samaa mieltä siitä, mitä Törni pari sivua sitten sanoi. Ei tätä perseilyä voi (urheilu)lajiksi kutsua. Tämä touhu on minun silmissäni samalla tasolla smackdown-vapaapainien yms. kanssa.

Kitinälläni ei tietenkään ole mitään arvoa. Ei tällä lajilla ole käyttöä kaltaiselleni faneille. Tämä laji kaipaa kiinalaisia vinosilmäneekereitä radan varteen "Lewis me love you!"-kylttien kanssa. Minä keskityn nyt oikeisiin urheilulajeihin.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Onnistunut siirtyminen Bridgestoneille

...onhan se nyt aivan selvä juttu että McLaren on saannut virittelytietoja Ferrarin Bridgestone-asetuksista ja siitä selitys että ovat heti päässeet sinuiksi uusien renkaitten kanssa kun taas Rellu on tuskaillut ja painiskellut koko kauden.

Jo tuon faktan perusteella kuskeiltakin pitää viedä pisteita....eivät olisi normaalitilanteessa pärjänneet näin hyvin. Ovat suoraan kuskitkin hyötyneet vakoilutiedoista.

Aivan selvä juttuhan tämä on...miksi ette näe tuota asiaa?!?!?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
WebSlave sanoi:
Muunlaiseen kuin nimenomaan McLarenin tämän kauden auton parantamiseen käytettyyn tietoon en postissani ottanut kantaa. Kommentoin vain tätä Doubtfulin lausetta: "Mclarenia on kehitetty heille kuulumattomalla datalla ja tästä on kuskit hyötyneet."

Pohjalevyepisodi oli tiedossa jo ensimmäisessä kuulemisessa eikä aiheuttanut sanktioita.
Aha. Hiukan epäilen minäkin, jotta onko toisen auton piirustuksista hyötyä omaa autoa suunniteltaessa kun aika kokonaisvaltaisia paketteja ovat. Jotain ideoita ehkä voi saada, mutta samat asiat näkee todennäköisesti kilpailijan valmiista autostakin ainakin aerodynamiikan osalta (ja sehän on korostuneessa asemassa nykyään). Tällöin piirustuksista saatu etu olisi lähinnä se että asiat näkisi ennen kuin naapurin auto on valmis. Ideoiden lainaamisen todistaminen taas...

Mulla oli se käsitys että toi pohjalevyjutska olisi tunnustettu vasta ensimmäisen kuulemisen jälkeen.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Nyt kun aloitin F1:n vertailun oikeaan urheiluun, voisin jatkaa sitä vielä vähän. Täällä on usein esitetty vertailu teollisuusvakoilun ja dopingin käytön välillä, joka minusta on melko osuva. Molemmissa käytetään (yleensä) varastettua materiaalia oman suorituskyvyn parantamiseen. F1:ssä on nyt nähtävästi raja vedetty siihen, että materiaalia saa olla, sitä saa käyttää, mutta siitä ei saa hyötyä. Dopingissa käyttö on aina kielletty ja materiaalin hallussapitokin on jo rangaistavaa. Itseasiassa jopa testin väliin jättö unohduksissa tai muunlainen testien pakoilu on aina rangaistavaa, jos sitä vertaisi esim. McLarenin valehteluun kertaa miljoona tämän saagan aikana.

Jos F1:n periaatteita soveltaisi muuhun urheiluun, ei riittäisi, että jäisit kiinni 30 kg steroidiannoksen kanssa. "En tiedä mistä ne tuli". Ei edes riittäisi, että jäisit testeissä kiinni tämän aineen käytöstä. Ei riittäisi edes, että myöntäisit käytön, kunhan muistat kieltää hyötyneesi aineen käytöstä. Ei oikein toimi missään muussa urheilussa? Muussa urheilussahan jo ei suorituskykyä parantavien huumeiden käyttö on rangaistavaa (Karalahti, Mutu, Xavier...) dopingin tavoin.

Valitan ja valitan, sitä enempi vituttaa :mad:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
berra67 sanoi:
...onhan se nyt aivan selvä juttu että McLaren on saannut virittelytietoja Ferrarin Bridgestone-asetuksista ja siitä selitys että ovat heti päässeet sinuiksi uusien renkaitten kanssa kun taas Rellu on tuskaillut ja painiskellut koko kauden.

Jo tuon faktan perusteella kuskeiltakin pitää viedä pisteita....eivät olisi normaalitilanteessa pärjänneet näin hyvin. Ovat suoraan kuskitkin hyötyneet vakoilutiedoista.

Aivan selvä juttuhan tämä on...miksi ette näe tuota asiaa?!?!?
Siis koska Renault ei ole päässyt Bridgestonen renkaiden kanssa sinuiksi, niin on selvää ettei McLareninkaan olisi pitänyt päästä? Pääsihän se viimeksikin (1998). Ovatko Renaultinkaan ongelmat enää renkaista kiinni? Kohtalaisestihan sielläkin on ainakin toinen kuskeista alkanut pärjätä. Voimasuhteet vaihtelevat muistakin syistä. Mercedeksen tämänkautista luotettavuutta ei ainakaan voi renkaiden piikkiin laittaa. Muistaakseni McLarenilla on jonkinlainen historia renkaiden hyvästä hyödyntämisestä. Muutenkin menestys jo alkukaudesta ei sovi tietovuodon aikatauluun.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
talakem sanoi:
Täytyy myöntää että McLarenin imago on muuttunut lämpimämmäksi senjälkeen kun Roni on alkanut pilittää varikolla....:ahem:
Kannattaa myös nähdä sielunsa silmin se tilanne, kun Ron on naureskellut paskaisia nauruja sikari kädessään tallipäälliköidensä kanssa tehtyään protestin Ferrarin pohjaratkaisusta + Tilanne, kun McLaren on kopionut Ferrarin rengaspainot omaan autoonsa. Ronin ilme, kun on laskenut säästäneensä miljoonia säästyneinä testikuluina.. :dunno:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Yuri Borzenokóv sanoi:
Nyt kun aloitin F1:n vertailun oikeaan urheiluun, voisin jatkaa sitä vielä vähän. Täällä on usein esitetty vertailu teollisuusvakoilun ja dopingin käytön välillä, joka minusta on melko osuva.
Vertauksissa on se huono puoli, että ne ovat muiden mielestä harvoin osuvia. Dopingissa ei käytetä kilpailijoiden tietoa. Doping ajateltuna F1:ssä olisi minusta enemmän itse tietoisesti sääntöjenvastaisten toimien käyttämistä kuin tietojen varastamista kilpailijoilta. Jos oikeassa urheilussa taas käytettäisiin teollisuusvakoilua, se olisi kilpailijoiden harjoitusohjelmien varastamista.

Mutta sääntöjen vastaisuuksia kaikki tyynni.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Yuri Borzenokóv sanoi:
Olen jo vuosia nähnyt tämän lajin kattojärjestön ylivoimaisesti naurettavimpana kaikista, suosii vahvoja, sortaa heikkoja ja ahmii rahat itselleen lajin hyvinvoinnin kustannuksella. Tämä oli minun osaltani viimeinen pisara kaiken aiemman perseilyn päälle.
Varsin älyttömiä kommenteja sekä Kekeltä että Salolta, ettei noin suurta tallia jolla on 700 työntekijää mitenkään voi sulkea sarjasta, pienempiä siis kyllä ilmeisesti voisi. Eihän tallin koolla pitäisi olla mitään merkitystä rangaistusta annettaessa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Kumma juttu, kun Ferrari ei ole vielä saanut omia renkaita toimimaan aika-ajossa, mutta McLaren on taas saanut renkaat toimimaan Ferrarin datan avulla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Juzo sanoi:
Kumma juttu, kun Ferrari ei ole vielä saanut omia renkaita toimimaan aika-ajossa, mutta McLaren on taas saanut renkaat toimimaan Ferrarin datan avulla.
Kieltämättä omituista. Omituista on myös se, että kauden avauskisassa renkaat toimi Ferrarilla täydellisesti ;)
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
talakem sanoi:
Epäilemättä... imagotutkimusen sanelemaa...:tongue:
Niin juuri. Kuka se nainen oli? Vaimoko? Dennis pyyhki kyyneleitä mutta oli selin. Mistä me tiedämme oliko niitä kyyneleitä oikeasti.
Luultavasti PR-temppu, en tosin sano etteikö Dennistä muuna aikana murehdittaisi.

Timesin mukaan Italian poliisi on jäljittäny satoja puhelin ja teksti-viestejä Sthepneyn ja Coughlanin välillä. Jos ne tietää niiden sisällönkin niin tietävät varmaan aika tarkkaan missä mennään tässä jutussa.

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article2414637.ece
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Kieltämättä omituista. Omituista on myös se, että kauden avauskisassa renkaat toimi Ferrarilla täydellisesti ;)
Itse yhdistin de la Rosan sähköpostin Alonsolle nimenomaan liittyvän alkukauden pohjaratkaisuepisodiin, vaikkei kyseisen viestinnän ajankohdasta sanottu muuta kuin "earlier this year". Ehkä se johtui siitä, että Gazzettan lainauksessa luki "Nigel Stepney told Mike Coughlan". Eli että siinä ei viitattu mihinkään dokumentteihin, vaan vain "kertomiseen".

Tietenkään tuollaiselle oletukselle ei ollut tuon vahvempia perusteita. Enkä edes tiedä vaikuttiko pohjaratkaisu jollain tavalla renkaiden toimintaan. Ainakin Massa veteli paalupaikkoja ja voittojakin pohjaratkaisun kieltämisen jälkeenkin, joten ei sillä kovin suurta merkitystä aika-ajovauhtiin ainakaan heti ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Vertauksissa on se huono puoli, että ne ovat muiden mielestä harvoin osuvia."

Ehkä. Mielestäni F1:ssä kisataan tekniikalla ja sen hienouksilla muiden vastaavia vastaan, perinteisemmässä urheilussa kisataan omalla fyysisellä suorituskyvyllä muiden vastaavaa vastaan. Jos kaikenlainen suoritustekniikkaan, taktiikkaan ja kilpailusuoritukseen liittyvä unohdetaan marginaalivaikuttajana. Harjoitusmenetelmät ovat kuitenkin paljon pienemmässä osassa perinteisessä urheilussa, kuin F1:ssä tekniikkaan liittyvät salaisuudet.

Tuolla sinun tyylilläsi ehkä menetelmäanalogia parempi, mutta merkitys näissä lajeissa on eri tasolla. Sääntöjen rikkominen F1:ssä laittomalla tekniikalla olisi perinteisessä urheilussa enemmän tyyliä "oikaisu maratonradalla" tms.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Itse yhdistin de la Rosan sähköpostin Alonsolle nimenomaan liittyvän alkukauden pohjaratkaisuepisodiin, vaikkei kyseisen viestinnän ajankohdasta sanottu muuta kuin "earlier this year". Ehkä se johtui siitä, että Gazzettan lainauksessa luki "Nigel Stepney told Mike Coughlan". Eli että siinä ei viitattu mihinkään dokumentteihin, vaan vain "kertomiseen".
Näin minäkin ymmärsin. Eivät kuskit sinänsä ole edes voineet noita teknisiä tietoja hyödyntää. Oleellista on se, että tieto niiden olemassaolosta on liikkunut tallin sisällä.

WebSlave sanoi:
Tietenkään tuollaiselle oletukselle ei ollut tuon vahvempia perusteita. Enkä edes tiedä vaikuttiko pohjaratkaisu jollain tavalla renkaiden toimintaan. Ainakin Massa veteli paalupaikkoja pohjaratkaisun kieltämisen jälkeenkin, joten ei sillä kovin suurta merkitystä aika-ajovauhtiin ainakaan heti ollut.
Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta. Ferrarin ylivoima Australiassa oli täysin käsittämätöntä kun sitä vertaa sen jälkeisiin tapahtumiin. Kimin väitettiin nimenomaan jälkikäteen olleen huono, koska hän ei ollut sinut uuden auton kanssa. Silti hän kyykytti puollella vauhdilla mäkkejä Australiassa (kertoi kisan jälkeen ettei tarvinnut edes ottaa kaikkia irti autosta)!!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Oleellista on se, että tieto niiden olemassaolosta on liikkunut tallin sisällä.
Luetun perusteella se ei oikeastaan vaikuta kovin oleelliselta. Selvää on, että pohjaratkaisutieto oli McLarenin tiedossa (tallina), koska se (tallina) pyysi FIA:n näkemystä asiaan. Tämän ei katsottu vahingoittavan lajia, ilmeisesti koska sillä kitkettiin FIA:n mielestä sääntöjen hengen vastainen ratkaisu.

Jos italialaislehdissä tihkuneisiin tietoihin on uskominen, niin Coughlan esitteli dokumentteja muulle McLarenin tekniselle henkilökunnalle, jotka kehottivat häntä hankkiutumaan niistä eroon. Tieto olemassaolosta siis on ollut monenkin tiedossa, mutta siitä huolimatta FIA:n WMSC ei katsonut rangaistusta aiheelliseksi. Sen sijaan se kutsui Coughlanin ja Stepneyn kuultavakseen ja uhkasi pitkällä toimitsijakiellolla.
Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta.
Toki. Pohjaratkaisun kieltäminen vei Ferrarilta suoranopeusedun. Ehkei se ollut olennaisin ominaisuus Australiaa seuraavilla radoilla, tai McLaren vielä jonkin verran haki tuntumaa uusiin renkaisiin.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Törni sanoi:
Ferrarin suorituskyvyn putoaminen Australian jälkeen on täysin ilmeistä. Massan sen jälkeisistä hyvistä aika-ajoista huolimatta. Ferrarin ylivoima Australiassa oli täysin käsittämätöntä kun sitä vertaa sen jälkeisiin tapahtumiin. Kimin väitettiin nimenomaan jälkikäteen olleen huono, koska hän ei ollut sinut uuden auton kanssa. Silti hän kyykytti puollella vauhdilla mäkkejä Australiassa (kertoi kisan jälkeen ettei tarvinnut edes ottaa kaikkia irti autosta)!!
Kannattaa ottaa huomioon, että McLarenin todellista vauhtia ei koskaan nähty Australiassa, koska molemmat autot jäivät Heidfeldin taakse startissa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Yuri Borzenokóv sanoi:
Katselin hyvää Suomi-Ruotsi maaottelua tänään. Miesten maaottelu ratkesi viimeisessä kirissä 800 metrin juoksussa, sen jälkeen kun oli koko päivä manattu miten töpeksineet seiväsmiehet mokasivat Suomen mahdollisuudet voittoon. Hektistä urheilua, täynnä iloa ja surua. F1:stä riitti tulosliuska ja kahden rivin selitykset sille, miksi se sellainen on. Aika-ajotuloksiin tarvitsi lisätä: "Räikkönen nousi lähdössä 1 pykälän, Massa keskeytti, Räikkönen nousi varikolla PR-******** ohi, PR-Neekeri nousi Räikkösen ohi kun renkaat kuluivat" ja koko kisa olikin sitten nähty. Highlightseja kuvana hei pliis.
Olisit katsonut GP2-lähdöt, loistavaa taistelua molemmissa kisoissa. GP2 oli tämän viikonlopun selkeä kohokohta. :ahem:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
Se, että jos de la Rosa on todennut tienneensä mainitsemasi asian ei vielä todista sitä, että kyseistä tietoa olisi hyödynnetty McLarenin autossa, tai olisiko sitä edes voitu hyödyntää erilaisten ratkaisujen vuoksi.
Tässä on kyllä sellainen todistamisen ongelma, että ei paremmasta väliä. Toisen tallin luottamuksellista tietoa saa pitää halussa, saa tutkia olisiko siitä omaan autoon mitään hyötyä. Teko muuttuu rangaistavaksi, jos tietoja on käytetty hyväksi ja sitä ei pysty todistamaan oikein millään.

Toisaalta pohjalevy episodi saatiin käsittääkseni näistä Ferrarin dokumenteistä, mutta FIA ilmeisesti ei pidä tätä tietojen hyväksi käyttämisenä, kun sillä saatiin Ferrarilta kiellettyä sääntöjen henkeä vastaan oleva pohjalevy.

FIA pyyttää anteeksi torstaina McLaierilta, kun heitä on syyttä suotta sotkettu tähän tapaukseen.

Olisi varmaan tasapuolisempaa, että jokainen talli saisi vastaavan paketin kaikkien muiden tallien autoista, kun McLaren sai Ferrarista. Nuo häntäpään tallit sitä oikeasti tarvitsisivat -> kilpailut vähän tasoittuisi, kun taktiikat olisi selvillä etukäteen ja renkaatkin saataaisiin toimimaan, tietojen hyväksi käyttämistä ei kuitenkaan voida todistaa:wink:

Torstain jälkeen saattaa olla paljon tietoa kaupan, kun siitä ei saa rangaistusta!
 
Viimeksi muokattu:

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Itselläkin mielenkiinto lajia kohtaan on hiipunut aika-ajojen 3:n session takia, kilpailujen värittömyyden, kilpailujen tuomareiden ja FIA:n takia. Tämä vakoilujupakka on piste i:n päälle.

Aika-ajot ovat aivan naurettavat, nopeimmalla ajalla ei välttämättä päästä paalulle vaan se riippuu kisataktiikasta, ei prkl. Joka kilpailussa tuomareiden linja on erilainen, lukevat sääntöjä Bildistä tai raamatusta. Ja FIA on aivan munaton. Kukaan ei tiedä, kuka tai mikä sanoo viimeisen sanan. Ajatelkaa, jos työpaikoilla tilanne olisi sama, kaikki tekis oman päänsä mukaan ja toimitusjohtaja jäisi aina jyrän alle.

1) Jos rangastuksia ei jaeta, monelle jää p**** maku MM-taistosta ja koko lajista.
2) Jos rangastuksia jaetaan, ja sen takia Kimi voittaa MM:n, siitäkin jää p**** maku ja koko lajista (ellei Mäcci suoraan tunnusta vakoilua ja hyväksyy pisteidenmenetykset, mitä toisin ei ikinä tule tapahtumaan)

Ehkä jotenkin hyväksyttävä kompromissi kaiken suhteen olisi, että Mclaren menettää kahden kilpailun osalta pisteet, silloin loppukaudella tulisi hyviä kisoja. Jotenkin tuntuu siltä, että FIA ei halua sekaantua yhtään MM-taisteluun. Tai sitten käy vielä niin, että Ferrari todetaan syylliseksi koko juttuun ja kärsii rangaistukset ja Kimi paljastuu Mäcin ykköstykiksi ensi kaudella.. Lopettais koko MM-sarjan vuodeksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös