McLaren löysi jo "porsaanreiän" uusista säännöistä

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLarenin moottori nopea vaihdettava
01.12.2003 17:54

McLarenin F1-tallin uuden MP4-19-auton suunnittelussa on otettu huomioon se, että auton moottori olisi mahdollisimman nopea vaihtaa.

Tämä tieto saattaa aluksi kuulostaa hieman omituiselta, kun ottaa huomioon, että ensi kaudella kuljettajien on ajettava koko kisaviikonloppu samalla moottorilla tai muuten lähtöruutua pudotetaan kymmenen pykälää taaksepäin. McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh kuitenkin kertoo, että juuri uuden säännön takia moottorinvaihdon on sujuttava nopeasti.

- Olemme nähneet paljon vaivaa, jotta olemme pystyneet nopeuttamaan moottorinvaihtoa MP4-19-autossa. Moottorin on kestettävä koko kisaviikonlopun, mutta auton muihin osiin voi tulla vikaa ennen lauantain aika-ajoa. Jos autoon tulee jotain vikaa, ja kuljettaja vaihtaa vara-autoon, niin meidän täytyy pystyä siirtämään alkuperäinen moottori vara-autoon. Tilanne on siis se, että jos vaihdamme moottorin kisa-autosta vara-autoon ennen lauantain parc fermé -huoltokiellon alkamista, niin vältymme rangaistukselta, Whitmarsh selittää.

(MTV3)

---

Eipä tuo varsinainen porsaanreikä tietenkään ole, mutta enpäs tullut itsekkään ajatelleeksi asiaa noin. Erittäin fiksu ja ovela veto McLarenilta. Ovatkohan muut tulleet ajatelleeksi tätä tai edes FIA? :cool:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tää ois varmaan sopinu tuonne 19-toikkiinkin..Eiköhän joku tuommonen ratkasu oo muillakin mielessä. Ainakin Ferrarilla, muutenhan tuo olis jo jollakin perusteella varmaan kielletty. wink
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
Joo, ihmettelin tuota itsekin kun sen päivällä luin..miksiköhän tuo pitää kertoa/ilmoittaa noin avoimesti??
Noh..eiköhän noita porsaan reikiä..ja niiden kiertäjiä tulla näkemään vielä ja paljon.. :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
juuh, varmasti tulee vielä monta,tosin tuo varmaankin kohta kielletään johonkin toleranssiin vedoten wink

edit: koskahan tulee eka "vilunki-mäclaren" viesti ? :D

<small>[ 03-12-2003, 01:39: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Mclarenilla varaudutaan jo tuleviin hajoamisiin, joka on sinänsä ymmärrettävää. Tulihan se jo kuluneena kautena todistetuksi, että kyseisen tallin muovit ja ruuvit kuuluvat hieman edullisempaan kastiin. Siellä pimeässä parc fermessä niitä sitten vaihdeltiin - aamuyöhön saakka. Ja vain varkaat ja sabotoijat liikkuvat pimeällä, kilttien ihmisten nukkuessa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ferrari 4ever:
Mclarenilla varaudutaan jo tuleviin hajoamisiin, joka on sinänsä ymmärrettävää. Tulihan se jo kuluneena kautena todistetuksi, että kyseisen tallin muovit ja ruuvit kuuluvat hieman edullisempaan kastiin. Siellä pimeässä parc fermessä niitä sitten vaihdeltiin - aamuyöhön saakka. Ja vain varkaat ja sabotoijat liikkuvat pimeällä, kilttien ihmisten nukkuessa.
...Mutta McLaren ei tainnut tiputella kesken kilpailun toleranssi-siipiä tai peilejä siinä kun kilpailijat näin toimivat wink
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever:
Mclarenilla varaudutaan jo tuleviin hajoamisiin, joka on sinänsä ymmärrettävää. Tulihan se jo kuluneena kautena todistetuksi, että kyseisen tallin muovit ja ruuvit kuuluvat hieman edullisempaan kastiin. Siellä pimeässä parc fermessä niitä sitten vaihdeltiin - aamuyöhön saakka. Ja vain varkaat ja sabotoijat liikkuvat pimeällä, kilttien ihmisten nukkuessa.
Ron on varmasti vaihtanut alitoimittajia jo aikoja sitten... Nähtiinhän se jo viimekaudella, että suht. koht luotettava menoli oli alla, vaikkei Ferrarin tasolle yllettykään. MP4-17:sen ja MP4-17D:n ero luotettavuudessa oli kuitenkin huikaiseva. :p
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
heh en voi kuin kuvitella millaista teksti täällä olisi jos kyseessä olisi Ferrari eikä McLaren..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jacques:
heh en voi kuin kuvitella millaista teksti täällä olisi jos kyseessä olisi Ferrari eikä McLaren..
No eiköhän Ferrari ota mallia McLarenista... Ja varmaankin auto tulee muutenkin pitkälti olemaan MP4-19 klooni. Sanokaa mun sanoneen... :p
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Karpow:
Ja varmaankin auto tulee muutenkin pitkälti olemaan MP4-19 klooni. Sanokaa mun sanoneen... :p
Sanotaan sanotaan, mutta tuskin hirveästi kloonaavat, kaikki kuskin etupuolella oleva on Ferrarissa täysin erilaista joten luultavasti kehittelevät nykyistä linjaansa ja kuskin takapuolinen osahan on mäkin ferraristä kloonaamaan, joten tarviiko sitä kloonia kloonata..
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Tuohan on lähinnä sääntöjen noudattamiseksi tehty ponnistus eikä mikään porsaanreikä.

Varmasti Ferrari tahollaan ( uutta autoahan saadaan odottaa vielä pitkä tovi ) kehittelee omaa vastinetta moottorinvaihtoon. Ja jos Ferrari ei tässä kauden alkuun mennessä onnistu se kielletään muiltakin.

Näin se on tavannut aiemmin mennä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aivan, mutta olikohan FIA ajatellut asiaa sillä tavalla, että moottori voidaankin siirtää toiseen autoon kesken kisaviikonlopun?

FIAn tuntien ei... :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Karpow:
Aivan, mutta olikohan FIA ajatellut asiaa sillä tavalla, että moottori voidaankin siirtää toiseen autoon kesken kisaviikonlopun?

FIAn tuntien ei... :D
Mutta onkos tuo edes paha asia? Tietty se alussa lisää kustannuksia kun pitää suunnitella moottori ja auto sellaiseksi että vaihto käy nopeasti, mutta koko moottorisäännön ideahan oli vähentää moottorien kulutusta ja tuohan periaatteessa entisestään vähentää sitä. Nyt voidaan ajaa samalla moottorilla useassa rungossa, kun ilman "porsaanreikää" jouduttaisiin käyttämään aina uutta moottoria.

Vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Ja mitä tallit tuosta hyötyvät?
sen ettei tule MOOTTORISÄÄNNÖN takia sanktiota siitä kun jokin MUU osa autossa menee rikki. Tuolla lähtöruudun pudottamisella halutaan varmistaa että moottoreista tosiaan tehdään kestävämpiä ja se ei tuosta mihinkään käsittääkseni muutu..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Juu, ei tuo nyt oikein täytä "porsaanreiän" tuntomerkkejä!

Ja mitä tulee tuohon Ferrarin tulevaan ulkonäköön, niin jostain luin ajat sitten että hakevat sellaista Renault tyylistä suuntausta keularatkaisuissa!

Joten eivät ne ihan tuohon McLaren pienikeulajulmalepakkosiipi -suuntaan ole menossa! Perä toki oli ja tulee jatkossakin olemaan pieni kuin mikä!

Se mitä McLaren saatta joutua matkimaan niin on Ferrarin "hai" -kidukset:

McLaren käy yhä kuumana

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Yhä edelleen McLarenin tiukaksi rakennettu moottorikate aiheuttaa kuumenemisongelmia ja vaatii parannuksia, jotta kestää varmasti kokonaisen kisamatkan jo Australian MM-avauksessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mikæl:
Tuohan on lähinnä sääntöjen noudattamiseksi tehty ponnistus eikä mikään porsaanreikä.

Varmasti Ferrari tahollaan ( uutta autoahan saadaan odottaa vielä pitkä tovi ) kehittelee omaa vastinetta moottorinvaihtoon. Ja jos Ferrari ei tässä kauden alkuun mennessä onnistu se kielletään muiltakin.

Näin se on tavannut aiemmin mennä.
Niin ja se on tavannut mennä aiemminkin näin, että McLarenin teot on nerokkaita ponnistuksia ja Ferrarin teot sääntöjen kiertämistä. Juupajuu.. :rolleyes:

Olen kyllä sitä mieltä että tuo on nerokas ratkaisu McLarenilta, mikäs siinä. Mutta jos se kielletään niin eiköhän siihen löydy hyvä syy. Niin ja Ferrarillahan ei ole mitään syytä matkia tuota McLarenin ratkaisua, sillä heillä ei pahemmin luotettavuusongelmia ole! Mun mielestä onkin viisaampaa keskittyä siihen että saa auton mahdollisimman luotettavaksi, eikä siihen että saa vara-auton mahdollisimman nopeasti valmiiksi kun kilpa-autoon on tullut tekninen vika.

Voi siis olla että tallit hiukan matkivat tota McLarenin ratkaisua, mutta tuskin muuttavat suunnitelmiaan sen enempää ton takia. Siis toi ratkaisu kun ei nopeuteen vaikuta, niin ei sillä kannata mennä muuttamaan jo valmiita suunnitelmia, kaikilla talleillahan on uusien autojen valmistus jo loppusuoralla. Eli jos tuota matkitaan niin se tapahtuu kaudeksi 2005..

Salaliittoihin taas en usko. Jos tuo kielletään niin sitten se on laiton ja sillä selvä! Mikael voisi koittaa muistella sitä että Ferrariltakin aikoinaan kiellettiin airohankaimet, joten ei se ole aina vain McLaren jolta kielletään asioita.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Siksi kirjoitinkin porsaanreikän lainausmerkeillä, koska varsinaisesta porsaanreiästä ei ole kyse sanan varsinaisessa merkityksessä.

Pointtini olikin se, että FIA tuskin tuli ajatelleeksi tuota, että moottorin voikin siirtää toiseen autoon. Sen verran viisaan kuvan kun ovat itsestään jo aikasemmin antaneet... :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques:
heh en voi kuin kuvitella millaista teksti täällä olisi jos kyseessä olisi Ferrari eikä McLaren..
Kuinka niin? Kyllä Ferrarikin saa vaihtaa moottorin autosta toiseen jos haluaa.

Vähän hölmö sääntö, mutta jos moottori on se kriteeri millä pysytään samassa ruudussa, niin sillon sitä moottoria on käytettävä vaikka vara-autossa!
 

McMike

Guest
Jos tuohon F.I.A jollain tavalla reagoi, niin saattavathan laatia säännön, jonka mukaan samaa moottoria saa käyttää vain yhdessä korissa, moottori/auto- periaatteella.

Toivottavasti em. malliin ei kuitenkaan mennä, sillä onhan tuo McLarenin ratkaisu osaltaan myös pienentämässä kustannuksia kun sama moottori voitaisiin siirtää vara-autoon ja näin säästettäisiin moottorien määrässä.

Myös säädöt olisi helpompi tehdä vara-autoon nopeammin ja mihinkään vilunkipeliin ei tarvitsisi turvautua.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mersulle homma on tuttua. Merkki käytti jo 90-luvun alussa DTM:n autossaan nopeasti vaihdettavaa etupäätä (en muista mitä kaikkea se käsitti), jonka avulla autoon ennätettiin vaihtamaan moottori helposti erien välisenä aikana. Elettiin juuri sitä aikaa kun Keke vaihtoi Meseltä Opelille, eli olisko 92 tai 93? Myöhemmin moinen taidettiin kieltää...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän tällainen isojen komponenttien nopea vaihtaminen on tuttua DTM:n mutta myös urheilautojen puolelta. Audihan kykeni vaihtamaan vaihdelaatikon ja takaripustuksen LeMans raaseriinsa muutamassa minuutissa. Tämä on hyvä osoitus siitä, kuin takapajuist f1 on tietyissä uudistuksissa ja innovaatioissa.
 
Ylös