McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin muistaakseni MP4-10 oli aika susi, mutta nehän teki siitä ties kuinka monta kehitysversioo kauden aikana, ja loppukaudella monza/suzuka/adelaide se tuntui toimivan häkän käsissä hienosti...

edit: paitsi adelaidessa, siellä sen suorituskykyä ei keretty oiken näkemään...

<small>[ 04-12-2003, 09:55: Message edited by: FO110K ]</small>
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kyllähän tuo 95-kosla oli autona surkea.. moottorin kehityksen myötä nopeille radoille saatiin edes vähän kilpailukykyä. Tosin Monzan kakkossijakin tuli vain koska kaikki varteenotettavat kuskit kohtasi kisan aikana vaikeuksia.. Palkintokolmikkohan oli Johnny Herbert! Häkä ja Frentzen sauberilla!

Spaassahan Mika ryssi kisansi spinnaamalla heti ekassa mutkassa..(oliko eka kierros vai toinen)Silloin muuten vituuuutti.. =(

Span hyvä aika-ajo sijoitus taasen johtui sadekelin sotkemasta A-Ajosta, eikä mäkin hyvyydestä.

Muita kisoja en muista yksityiskohtaisesti, suzukan ollessa ainut kisa jossa Mäkki/Mika oli hyvässä iskussa ja kilpailukykyinen suht kaikkia vastaan. Adelaidessa tilanne taas näytti normaalimmalta, mutta siellähän kävi miten kävi.

Kun luin misan jutun uudestaan niin taisitkin tarkoittaa 94 kautta.. tosin ota sinusta nyt selvää kun puhut kuitenkin "hirmusta".. :rolleyes:

<small>[ 04-12-2003, 10:15: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
mikæl:
Aivan varmasti voi olla lämpöongelmia. Olihan GA:ssakin niitä useiden kuukausien ponnisteltavaksi. Ja varmasti muutakin paranneltavaa tulee - siksihän autolla testejä ajetaan.

Muuten - mahtaakohan Ferrari aloittaa kauden vanhalla autolla. Ainakin jos remontit vievät aikaa saman kuin edellisessä mallissa.
Mielestäni viimevuoden Mc:n panostukset Mp-18:ssa Kimin mm-taiston kustannuksella tulee nyt maksettu takaisin, kun Mc ajaa uudella nopealla ja luotettavalla kilpurilla kauden alusta asti. kilpakumppanit eivät voi mitenkään pysyä mukana kehityksessä. Ensi vuosi on kimin ja MC:n dominointia. Ainakin alkukaudesta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
E. Tuhero:

Kun luin misan jutun uudestaan niin taisitkin tarkoittaa 94 kautta.. tosin ota sinusta nyt selvää kun puhut kuitenkin "hirmusta".. :rolleyes:
No juu, kyllä minä -95 hirmua tarkoitin! :)

No Spa:a juttu pääs unohtumaan, muistelin jotenkin että -96 Häkä olis pyörähtäny siinä ekassa mutkassa? Muistan kyllä muuten tapauksen, hiukka vitutti vois sanoo!

94 autohan oli sitä paitsi erittäin tyylikäs, harmi kun sen kauden pilasi pidemmän päälle paska Pösön kone! frown
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pakko lisätä tänne vielä tämä tyylikäs kuva 94 McLarenista "lennossa"! :)



On se hieno! eek!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Misa1:
Pakko lisätä tänne vielä tämä tyylikäs kuva 94 McLarenista "lennossa"! :)

On se hieno! eek!
Komea on, mutta autohan on kait mallia 93 wink

<small>[ 04-12-2003, 12:32: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
MaranelloRed:
.....selvästi sukua kaikkienaikojen FLOPILLE (4-18) ja sen sukumanneille.
Mitä tarkoitat flopilla ? Kuinka monessa kisassa se keskeytti tai tuli maaliin häntäpäässä ? Entä missä aika-ajoissa se oli takarivissä ?
Tämä auto oli kyllä julkisuusfloppi, mutta kisa-autona ei kukaan voi väittää sen flopanneen kun ei sillä kerran kisailtu. Kaikkihan tallit kokeilee välillä uusia ja villejä ideoita ja osa niistä päätyy roskakoriin. McLarenin kokeilu oli sieltä kalleimmasta päästä, mutta silti pelkkä julkisuusfloppi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Oliko tuo Pösön kone pitemmän päälle niin paska? Anteeksi vaan, mutta itse en ole sitä vielä uskonut, enkä kovin heavyllä usko ellei joku asiantuntija näin todista. Uskon myös, että McLaren olisi saavuttanut menestystä aikaisemmin, mikäli moottorivalmistajaa ei olisi vaihdettu. Sitä en kyllä mene sanomaan, olisiko menestystä tullut yhtä suuressa mittakaavassa kuin nyt on tullut. Mersu myös sopi paremmin Roninhon tulevaisuuden suunnitelmiin. Pösö ei olisi koskaan sitoutunut yhtä vahvasti McLareniin, mitä Mersu.

Häkkinen saattoi valittaa kaudet 94,95,96 ja 97 ettei tehoa löydy riittävästi (varsinkin nopeilla radoilla), mutta kuitenkin nopeusmittaukset osoittivat jo vuonna 96 toista. Bull shittiä sanon minä :) ,kyllä ne suurimmat ongelmat oli rungon kanssa. Lisäksi Jordan oli Peugeotin koneella ihan samoissa lukemissa McLaren-Mesen kanssa. Ajettavuus saattoi molemmissa olla hieman kateissa, mutta kyllä niistä tehoa löytyi. Joku vois myös heittää tilastot McLarenien moottorivioista johtuneista keskeytyksistä kausilta 94 ja 95.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
E. Tuhero:
Misa1:
Pakko lisätä tänne vielä tämä tyylikäs kuva 94 McLarenista "lennossa"! :)

On se hieno! eek!
Komea on, mutta autohan on kait mallia 93 wink
on nimenomaan, tona vuonna Senna ajoi nrolal 8, häkä ja andretti 7... ja jos katsoo tarkemmin, niin fordin logo siel pilkahtaa katteessa wink (adelaiden kisasta vielä tuo kuva, ton ku sais wallpaper kokosena...)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
BTW toi "Flying Finn" löytyy Sutton Imagesin valikoimista ja on tilattavissa julisteena.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Zep:
Häkkinen saattoi valittaa kaudet 94,95,96 ja 97 ettei tehoa löydy riittävästi (varsinkin nopeilla radoilla), mutta kuitenkin nopeusmittaukset osoittivat jo vuonna 96 toista. Bull shittiä sanon minä :) ,kyllä ne suurimmat ongelmat oli rungon kanssa.
Eikai se Mika ole valitellut ainakaan 97 kun ei se ollut sillä tapana julkisesti marmattaa toisin kuin joillakin muilla kuskeilla.. :) McLarenin moottorihan oli sarjan tehokkain Espanjan GP:ssä 1997 esitellyn kehitysversion jälkeen. Muut ominaisuudet ja eritoten luotettavuus oli toki mitä oli. Kuulemma motti kärsi jostain ilmakuplista. Näin siis Autosportin mukaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Lähinnä muistuu Mikan kommentit suomalaiselle medialle Hockenheimissa 96 tai 97 tehojen riittämättömyydestä -vaikka McLarenit olivat olleet ykkösiä pitkien suorien päässä. :) Toki siivillä on osuutta, mutta Hockessa ne olivat kaikilla lähes samat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Komea on, mutta autohan on kait mallia 93 wink
Saattaapi olla mut 94 auto pohjautui täysin tuohon 93 autoon, eikä ulkonäöllisiä muutoksia ollut juuri laisinkaan!

Siksi sekä 93 että 94 autot kuuluvat McLarenin ulkonäöllisesti suosikkikärryihin!

Noita täytyy hiukan eritellä noita vuosia milloin Häkä sanoi ettei tehot riitä ja milloin auto oli hankalasti ajettava ja milloin kone oli syypää huonoon ajettavuuteen ja milloin itse auto!

Ei voi sano että 93-97 häkä sanoi että ei löydy tehoja ja väittää että seuraavalla kaudella eri autossa käytössä ollut kone onkin riittävän tehokas???

93 Cosworthin kone, loppukaudesta tehot riitti kun sai tasavertaisen koneen Benettonin kanssa.Auton kanssa oli joitakin ongelmia mutta yleisesti ottaen auto oli käsittääkseni helppo tai hyvä ajaa!

94 Pösön kone, aluksi ei tehoja eikä luotettavuutta, auto lähes sama kuin edellisellä kaudella mutta ilmeisesti joitakin teknisiä juttuja jouduttiin riisumaan sääntömuutosten takia, joka heikenti auton ajo ominaisuuksia. Tätä Pösön konetta Häkä aluksi haukkui tehottomaksi.

95 Mersun kone, auto täys susi! Monacon kisaan tuli autosta jokin b-malli kehitysversio mutta ei siitäkään juuri hyötyä ollut. Lopulta loppukaudesta autosta saatiin hiukan irti ja sekin ilo irtosi varmasti Mersun ansiosta, joka ei aluksi vielä mikään kaksinen kone ollut mutta loppukautta kohti parani huomattavasti, ainakin ajettavuudeltaan. Muistan jonkin Ruutulippu ohjelman jossa Häkä kommentoi koneen toimintaa ja haukkui sen ihan paskaks ajettavak(tietty Häkämäiseen hillittyyn tyyliin)!

96 Mersun kone, tässä vaiheessa kone alkaa jo olla kärkipään tasoa mutta ei edelleenkään yllä lähellekkään kokonaiskuvaltaan Ferrarin v10 konetta tai Renaultia vastaan! Auto on muotoilultaan selkeästi parempi kuin edeltäjänsä mutta ei mikään loistava kuitenkaan. Muistaakseni hyvä nopeilla mutta surkea hitailla.

97 Mersun kone, auto hyvä mutta loppusilaus puuttuu jonka Newey saa aikaiseksi, konekkin lähes alkukaudesta kärkipään tasoa mutta luotettavuudessa on hurjasti parannettavaa!

Kone yms. hydrauliikka ong. Häkän kohdalla:
94:
Brazilian GP airbox fire / electrics
Pacific GP gearbox hydraulics
Spanish GP engine
Canadian GP engine
French GP engine

95:
Spanish GP fuel pressure
Monaco GP engine
British GP gearbox electronic control unit
German GP pneumatic pressure / engine
Hungarian GP engine
Portuguese GP engine

96:
Argentine GP throttle valve
German GP gearbox

97:
French GP engine
British GP engine
Hungarian GP hydraulics
Austrian GP engine
Luxembourg GP engine

Ja jälleen kerran pmv voi tarkentaa! :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja kyllä se Mika marmatti nuorempana. Mies oli varmaan pari vuotta ainoa ykköskuski joka puhui balanssista :) , ehkä "edelläkävijä". McLarenia Mika ei kyllä tainnut juuri koskaan tölviä, mutta moottoritoimittajia kyllä, kunnes oli Mesen kanssa niin hyvää ystävää, ettei sitäkään enää kärsinyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ulkomuistista vetäisen (eli saattaa mennä ihan pieleen) 93 ja 94 mallien välisen suurimman eron olleen ponttooneissa. 94:ssa olivat varsin taakse vedetyt ja täten keula näytti pitkältä. Tämä tietenkin myös vähensi ilmatilaa, joten ehkä pikkasen oli siinäkin syytä noihin Pösön moottoririkkoihin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täytyy muistaa, että McLarenin 93 autoa "kantoi" heidän loistava driver aid systeeminsä. McLaren itse sanoo auton olleen F1:sten älykkäin. Noh, itse kyllä laitan Williamsin ABS:eineen edelle, mutta oli se ainakin reipas kakkonen. Benetton oli ollut Fordin tehdastalli jo 80-luvulta, joten heidän ykkösasemansa oli luontevaa. McLarenilla oli kuitenkin huomattavasti paremmat elektroniikka-avut, joilla auto saatiin moottorin ja ehkä rungonkin osalta Benettonin tasolle (+ Senna).
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No nuorempana toki valitti. Mikahan muuttui todella paljon sen mällin jälkeen ns. aikuismaisemmaksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tota, muistaakseni MP4-10 mallista tuli loppukaudella 95 vielä C versio joka vasta alkoi edes hiukan toimimaan (monzan toinen sija etc.)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
McLarenin ongelma 93 oli se, että tiimi hukkasi tasapainon kauden puolessa välissä. Vasta Estorilissa auto oli taas hyvässä iskussa. Muistelisin, että siihen tuli joitain uusia osia jarruihin, mutta myös aktiivijousituksen säädöt olivat aikaisemmin pahasti pielessä.

95 autosta tuli paljon erilaisia versioita. Eka muutos oli tietysti se isontaminen, kun sinne oli muuten vaikea mahtua...Kolmas versio tuli loppukaudesta, mutta minusta se tuli vasta Estoriliin. Monzan kakkossija tosiaankin tuli vasta keskeytysten jälkeen. Silloinhan DC:ltä petti pyöränlaakeri(Williamsin tuon kauden vakioselitys kuskin virheelle), Hill otti Schumin ulos, Berger keskeytti Alesin autosta irronneen kameran takia ja Alesi keskeytti myös pyöränlaakerin hajoamiseen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Juu 95 Macista tuli loppukaudesta sellanen versio mistä oli muutettu moottorikatetta ja poistettu se karsea extra-siipi!

Mitä tulee tuohon suoranopeuteen, niin se nyt ei ole mitenkään verrannollinen siihen että tehokkain on nopein!

Tähän nyt vaikuttavat niin monet muut seikat, kuten siipien määrä ja yleensäkkin auton ilmanvastus! Tämän lisäksi siihen vaikuttavat kuljettajan ajotyyli; miten ajaa mutkan ja miten siitä tulee ulos!

Ja vaikka koneessa olisi tehoja sillätavalla paljon että suoralla saadaan auto kulkemaan, niin onko niitä tehoja silloin kun pitäis vääntää alakierroksilla tms.

Onha n noita nähty että Jordanit kiitää suorat nopeitetn jollakin Hondan myllyllä, vaikka tehot ovat keskikastin luokkaa jos sitäkään!

<small>[ 04-12-2003, 14:04: Message edited by: Misa1 ]</small>
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös