McLaren MP4-19B

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No niin... Australian katastrofin jälkeen voidaankin varmasti aloittaa spekulaatiot siitä, että mikälainen "tykki" tämä MP4-19B tulee olemaan. Huonommaksi ei MP4-19:sta voida ainakaan pistää. Palaako McLaren MP4-17D konseptinsa kimppuun ja modifioi siitä tämän MP4-19B version?

Vai jatketaanko MP4-19:sta modifioimista ja mennään vielä huonompaan suuntaan, jolloin tulos saattaa olla tämä:

MP4-19B?

P.S. Koska B-versio tulee tallin mukaan eroamaan niin paljon alkuperäisestä, että törmäystestitkin pitää läpäistä uusiksi, katsoin aiheelliseksi perustaa "uudelle autolle" uuden toikin.
 
Viimeksi muokattu:

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Autosta tulee paperilla äärettömän nopea, mutta ongelmaksi muodostuu läpipääsy kolaritesteistä. Lämpö ongelmat jatkuvat ja luotettavuus on surkeaa. Ron Dennis kuitenkin kehua retostelee projektin hyödyllisyyttä ja lehdistö spekuloi milloin uutuus tulee radoille. Lopulta siirrytään ennätysajoissa kehittelemään supernopeaa MP4-20 tykkiä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kun tässä sanotaan jo selviönä uuden auton aikataulu - niin muistuttaisin edellisestä vastaavasta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Viime vuonnahan monet olivat sitä mieltä, että Ferraria on kehitetty jo niin paljon, ettei siinä ole enää potentiaalia, vaan Ferrari tarvitsee täysin uuden auton. Nyt Ferrarilla on se uusi auto, joka kylläkin ulkoisesti muistuttaa vanhaa, enkä todellakaan usko, etteikö uudessa autossa olisi hyödynnetty paljon entisen auton tekniikkaa muutenkin.

Itse en ymmärrä Formuloiden tekniikasta sanomalehtiä enempää, mutta sellaisen havainnon olen tehnyt, että maailmassa tai tieteessä yleensä käänteen tekeväkin syntyy pienten muutosten ja hitaan kehitystyön kautta. Ferrari on saanut kasaan toimivan ja motivoituneen tiimin ja tehnyt työtä kärsivällisesti ja riittävän pienin askelin. Vaikka muutkin tallit kehittyvät, niin toimivalta perustalta Ferrari voi kuitenkin joka kausi ponnistaa muutaman askeleen muiden edelle.

Pelkään että McLaren sortuu menestyspaineiden vuoksi kärsimättömyyteen ja tekee taas uuden autoversion tyyliin "toivotaan toivotaan". Mahdollistahan tietenkin on, että toiveet toteutuvat, mutta se lienee kuitenkin epätodennäköistä. Parempi olisi ottaa hattu nöyrästi käteen, myöntää sponsoreille ja katsojille, että auton kanssa on epäonnistuttu ja aloittaa pitkäjänteinen kehitystyö ja asettaa menestymistavoite esimerkiksi kahden vuoden päähän. Nyt vaikuttaa siltä, että McLaren tuo radoille autoja, jotka ovat nopeita paperilla, mutta joiden kanssa ei ole tehty tarpeeksi testi- ja kehitystyötä.

Pelkkää mutua ja mielikuvia tuo ylläoleva. On vain tullut sellainen tunne, että Laaren ei enää tähtää vaan ampuu summittain sinne tänne toivoen, että edes muutama laukaus osuu tauluun.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän tuo on osapuilleen monen muun, minunkin tulkinta asiasta. On vain niin, että Williamsin ja etenkin Mclarenin viimevuosien osumat, kun niitä on sattumoisin tullut - on hylätty epäselvinä. Ja jos Ferrarin sihti on hakenut on taulua siirretty osuman suuntaan - esimerkkinä Maxin konsultointiretket Maranelloon. Ei siitä ole kuin puolisen vuotta kun Ferrari uhkasi jättää koko Formulat.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Kertoisitko onko sulla ihan faktatietoa siitä, että Max on esimerkiksi vieraillut useammin Maranellossa kuin "pentagonissa" tai Williamsin tiloissa.

Käsittääkseni Ferrari tuskin on puolivuotta sitten uhkaillut jättää formulat.

Pistelaskusysteemiä mm. kaudelle 2003 muutettiin juuri Ferrarin ylivoiman tasoittamiseksi, ja siksi yhden voiton Kimi pääsi lopulta niinkin lähelle Schummelia. VM:n mukaan myös muutamat tekniset sääntömuutokset viimekaudelle purivat pahiten juuri Ferrariin. Nyt ne sitten on korjattu tämän vuoden autoon (mm. erittäin pitkästä akselivälistä erittäin lyhyeen).

Etkö ole kuullut Concorde sopimuksesta joka edellyttää talleilta yksimielisyyttä sääntömuutoksiin, vai palveleeko jatkuva uskosi jostain Ferrarin ja FIA:n vehkeilystä ajatusmaailmaasi käsikirjoitettua "jännittävämpää" tarinaa?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
miika sanoi:
Kertoisitko onko sulla ihan faktatietoa siitä, että Max on esimerkiksi vieraillut useammin Maranellossa kuin "pentagonissa" tai Williamsin tiloissa.

Käsittääkseni Ferrari tuskin on puolivuotta sitten uhkaillut jättää formulat..... "jännittävämpää" tarinaa?
Ferrari nimenomaan uhkasi n puoli vuotta sitten jättää koko formulat jos ei voita mestaruutta. Max nimenomaan vieraili Maranellon tehtailla tutustumiskäynnillä ennen loppukauden rengasjupakkaa ja ennen kuin Ferrari jätti protestin Michelinin renkaista ja ennen kuin tuli sovittua miten renkaita uuden sääntötulkinnan mukaan tulee mitata.

Se on sitten eri asia mitä sinä käsität tai tarjoat omana faktanasi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Roni otti suihkarin Lontooseen ja huomenna aamulla Wokinissa on konttorilla palaveri koko Larenin teknisen johdon kanssa Malesiaa koskien. :D

B versiossa pitäisi olla tuplakytkin ja siihen sopiva moottori. Sillä pitäs tulla se teoreettinen 20-30 sekunnin etu kisapituudessa. Mutta mitä tässä nyt enään uskoa.

Niin, kuitenkin viaksi paljastuu Brasiliassa ettei syyläriä ole putsattu. :jaska:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Siis Mikael sinä kerrot sinun faktanasi, että 1/2 sitten Ferrari uhkasi jättää formulat jos ei voita mestaruutta, ja kerrot tämän tiedon ihan tosissasi?

Ainakin yhden kerran Max kävi Maranellossa taivuttelemassa Ferraria muiden tallien kanssa samaan mielipiteeseen sääntömuutoksista, ja onnistuikin siinä.


Se on sitten eri asia mitä sinä käsität tai tarjoat omana faktanasi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
mikæl sanoi:
Ferrari nimenomaan uhkasi n puoli vuotta sitten jättää koko formulat jos ei voita mestaruutta. Max nimenomaan vieraili Maranellon tehtailla tutustumiskäynnillä ennen loppukauden rengasjupakkaa ja ennen kuin Ferrari jätti protestin Michelinin renkaista ja ennen kuin tuli sovittua miten renkaita uuden sääntötulkinnan mukaan tulee mitata.

Se on sitten eri asia mitä sinä käsität tai tarjoat omana faktanasi.
Mikaelin täytyy olla aika sisällä sisäpiirissä, että oikein on päässyt kuuntelemaan Mosleyn ja Todtin juttuja Mosleyn vieraillessa Maranellossa. Tälläiseen johtopäätökseen päädyin, koska Mikael pystyy kertomaan faktana asioita mistä ei olla puhuttu ollenkaan missään mediassa.

Ron Dennisin aikoinaan valtaan nostama Max Mosley kyllä ilmiselvästi vetää jatkuvasti Ferrarin suuntaan, helppohan se on päätellä siitä että Mosley käy vierailemassa Maranellossa.

Kannattaa myös aina unohtaa sääntömuutokset, jotka on tehty Ferrarin vauhtia hidastamaan. Sillä tavalla saadaan mahdollisimman totuudenmukainen eli Mikaelimainen totuus formuloiden nykytilasta esiin. :mad: :jaska:


Olen täysin samaa mieltä Hurmurisijan kanssa Mclarenin ongelmista. Mun mielestä Ferrarin filosofia lähestyä auton rakentamista on paljon parempi kuin esimerkiksi Mclarenin. Ferrari kehittää ja kehittää kaiken mahdollisen kuntoon, ennenkuin sovittaa sitä kilpaversioon. Jos jokin ei toimi, sitä kehitetään niin kauan kunnes se toimii.

Mclarenilla tuntuu olevan tapana rakentaa auto tyyliin: Tällä tavoin pitäisi saada paras tulos. Kehitystyöhön tarvittava pitkäjänteisyys on unohdettu, ja pyritään tekemään liian hyvä auto ilman jokaisen osan täydellistä testaamista. MP4/18 oli tästä hyvä esimerkki: Liikaa muutoksia liian vähällä suunnittelulla. Yritettiin vain tunkea kaikki mahdollinen mahdollisimman pieneen tilaan, miettimättä jokaista pikkuseikkaa loppuun. Pahasti aliarvostettu MP4/17D toimi viimekaudella loistavasti juuri sen takia, että sitä oli testattu ja testattu ja sitten korjattu viat. Olisivat samalta pohjalta vääntäneet uuden auton, eivätkä alkaneet tekemään jotain ultrapientä pakettia, niin tuloksetkin saattaisivat olla parempia... olettaen tietysti että Merussa riittää puhti.

Saattaa olla että MP4/19Bssä palataan hieman perinteisempään konstruktioon, josta lähdetään kehittämään parempaa. Saattaa olla niin, ettei MP4/19:n Mersussa olevat ongelmat välttämättä johdu pelkästä koneesta, vaan siitä että Mclarenin runko on kutistettu liian pienekis ja näinollen esimerkiksi jäähdytinkennot ovat jääneet liian pieniksi. Ehkäpä Ferrarin luotettavuus johtuu siitä, että siellä on saatu optimoitua jäähdytys muita paremmin?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
miika sanoi:

Etkö ole kuullut Concorde sopimuksesta joka edellyttää talleilta yksimielisyyttä sääntömuutoksiin, vai palveleeko jatkuva uskosi jostain Ferrarin ja FIA:n vehkeilystä ajatusmaailmaasi käsikirjoitettua "jännittävämpää" tarinaa?
Tätä mä oon tässä parissakin toikissa yrittäny selittää. En ollut varma asiasta, mutta nyt varmistuskin tuli. Tossa kun joku eräs mikael vihjas vähän siihen suuntaan, että yhden moottorin sääntö tuli niinku taas räätälöitynä Ferrarille FIA:n toimesta.

Eiköhän ne 2003 säännötkin tehty vähän niinkuin Ferrarin ylivaltaa tasoittamaan.

Ja epäilenpä (en tiedä), että Maxi on joskus myös vieraillut muidenkin tallien esim. McLarenin tiloissa.
 
Viimeksi muokattu:

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Mä en näistä B ja D ja Ö jutuista tiedä, mutta kun oli suljettu tuo ilman lisämerkintää oleva topikki, niin laitan tänne nämä Malesian sisuskalut.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
belated sanoi:
Roni otti suihkarin Lontooseen ja huomenna aamulla Wokinissa on konttorilla palaveri koko Larenin teknisen johdon kanssa Malesiaa koskien. :D

B versiossa pitäisi olla tuplakytkin ja siihen sopiva moottori. Sillä pitäs tulla se teoreettinen 20-30 sekunnin etu kisapituudessa. Mutta mitä tässä nyt enään uskoa.

Niin, kuitenkin viaksi paljastuu Brasiliassa ettei syyläriä ole putsattu. :jaska:
Minnuu vähän epäilyttää tuo 30 sek jutska, sehän tarkoittaa melkein 0,5 sek/kierros :eek!:

Formulan vaihdoissahan menee nytkin vaan muutama tuhannesosa niin miten se sit auttais kierrosajoissa niin paljon, noh en ole asiantuntija ja huikean veikeä laite kaikinpuolin silti :)
Toivottavasti kytkinongelmat eivät tuplaannu kytkinten tuplaantuessa :D
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
hannu^ sanoi:
Minnuu vähän epäilyttää tuo 30 sek jutska, sehän tarkoittaa melkein 0,5 sek/kierros :eek!:

Formulan vaihdoissahan menee nytkin vaan muutama tuhannesosa niin miten se sit auttais kierrosajoissa niin paljon,
Lisäksi formula liikkuu vinhalla nopeudella vaihtamisen aikana, joten en minäkään ymmärrä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Toimiikohan tuossa tuplakytkimellä varustettu aski sillon kun se toinen niistä kytkimistä pettää perinteiseen McLaren-tyyliin. :rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
on muuten mäkin pakosarjat aika alhana..
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
TÄMMÖISTÄ AAMUN TURUN SANOMISTA:

Ensi vuoden autokin
työllistää jo McLarenia
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
McLarenin auto-osastolla riittää totisesti kiireitä. Nykyinen MP4-19 -auto ei aja Grand Prix -voitoista.
Espanjan osakilpailuun toukokuun alussa brittitalli rakentaa tulipalokiireellä parannettua painosta kilpailukykynsä kasvattamiseksi.
Lisäksi työt on Turun Sanomien tietojen mukaan käynnistetty myös ensi vuoden MP4-20 -auton suunnittelussa. Tuo auto piirretään Kimi Räikköselle ja Juan Pablo Montoyalle.



Kiirettä näyttää olevan ja rahaa palaa; tekisivät nyt edes yhden kunnon auton!
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Juhis sanoi:
Ron Dennisin aikoinaan valtaan nostama Max Mosley kyllä ilmiselvästi vetää jatkuvasti Ferrarin suuntaan, helppohan se on päätellä siitä että Mosley käy vierailemassa Maranellossa.


Entäpä, jos Max käykin samalla Maranellossa vakoilemassa Ferrarin juttuja:confused: FIA:n pomojen vierailut Marannellossa ovat myös vanha perinne; kyllähän siellä ravattiin jo Enzon aikanakin!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
312T4 sanoi:
Kiirettä näyttää olevan ja rahaa palaa; tekisivät nyt edes yhden kunnon auton!
Ei ei ei, kun pitää sählätä ja säätää. Mihin katosi Neweyn hieno ohje "mieluummin evoluutio kuin revoluutio"? Ferrarilta tulee neljättä vuotta saman auton evoluutioversiota ja katsokaa tulosta.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Juhis sanoi:
Pahasti aliarvostettu MP4/17D toimi viimekaudella loistavasti juuri sen takia, että sitä oli testattu ja testattu ja sitten korjattu viat. Olisivat samalta pohjalta vääntäneet uuden auton, eivätkä alkaneet tekemään jotain ultrapientä pakettia, niin tuloksetkin saattaisivat olla parempia... olettaen tietysti että Merussa riittää puhti.
Kas, en olekaan ainoa foorumilainen, jonka mielestä kivikautiseksi haukuttu MP4/17D oli viime kauden parhaita ja kilpailukykyisimpiä autoja. Siinä ei kai ollut yhtä uusia osia kuin vaikkapa GA-F2003:ssa, mutta kilpailukyky oli silti hyvä.

En tunne hyvin tekniikkaa, mutta tulin ajatelleeksi, että esim. Macin kehittelemä kaksoiskytkin on varmasti hieno idea, mutta se voikin kestää huonosti kilpailusuoritusta vaikka lopulta pelaisi testeissä. Kannattaisiko Macin pysyä yksinkertaisemmissa teknisissä ratkaisuissa kun uutta autoa kehittelee.
 
Ylös