McLaren MP4-19B

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
ml sanoi:
Tai sitten kori antaa mahdollisuuden ottaa moottorista tehot irti ilman liiallisia rajoituksia. Jos olen ymmärtänyt oikein, mursua rajoitetaan liian kompaktin korin takia.
Eikös se niin ole. Ferrarillahan on vähän isompi perä kuin McLarenilla. McLarenhan laittoi heti pieni-perä villityksen jälkeen kaikki insinöörit yms. kehittämään erittäin pientä perää. Tekivät tietysti McLarenille tuttuun tyyliin väärin, eli LIIAN pienen(/kevyen) perän. Nyt ihmeteellään ku moottorit posahtelee. MTV3:llahan oli juttua että mersu olisi palaamassa kuumimpaan kärkeen vuonna 2006 (kuullostaa jotenkin tutulta paitti vuosiluku vaan aina vaihtuu numerolla parilla :D ), taitaa olla että silloin McLarenin äijät kokee "ahaa!" elämyksen ja tekee hitusen isomman perän että saadaan edes moottori ja tarpeelliset jäähdytyssydeemit sinne. ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Karpow sanoi:
McLarenin
B-autolla
lupaavat arvot



F1-sähkeet 20.5.
McLarenin tekninen johtaja Adrian Newey paljasti torstain lehdistötilaisuudessa, että tehtaan uusi MP4-19B -auto on ollut simulaatioissa merkittävästi nopeampi kuin nykyinen malli.
En tiedä muistaako muut forumistit, miten talvella kun Mäkki ajoi huippuaikoja vanhanmallisella takasiivellä, sanoin etä kierrosajat heikkenee vähintään puol sekuntia. Monet forumistit kinasivat vastaan ja sanoivat että ajat paranevat puol sekuntia, koska tallin simulaatioden mukaan niin tulee käymään.

Näin jälkeenpäin on helppo todeta että sääntöjenmukainen takasiipi ei ollut a) nopea b) muutenkaan hyvä, sillä melko nopeasti kopiotiin BAR-tallin käyttämä takasiipi Mäkkäriin.

Ja kun vielä monessa yhteydessä on tullut esiin että huippumoderni tuulitunneli antaa jostain syystä virheellistä informaatiota, jätän Neweyn kommentit huomioimatta ja odottelen (toki innoissani) uuden auton esiintymistä radalla, ennenkuin kommentoin mitenkään sen vauhtia tai sen suomia mahdollisuuksia Kimille taistella pallisijoituksista.

Kehoittaisin muitakin tekemään niin, ja lopettamaan akkamaiset spekulaatiot.:thumbup:
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Hurmurisija sanoi:
Viime vuonnahan monet olivat sitä mieltä, että Ferraria on kehitetty jo niin paljon, ettei siinä ole enää potentiaalia, vaan Ferrari tarvitsee täysin uuden auton. Nyt Ferrarilla on se uusi auto, joka kylläkin ulkoisesti muistuttaa vanhaa, enkä todellakaan usko, etteikö uudessa autossa olisi hyödynnetty paljon entisen auton tekniikkaa muutenkin.

Itse en ymmärrä Formuloiden tekniikasta sanomalehtiä enempää, mutta sellaisen havainnon olen tehnyt, että maailmassa tai tieteessä yleensä käänteen tekeväkin syntyy pienten muutosten ja hitaan kehitystyön kautta. Ferrari on saanut kasaan toimivan ja motivoituneen tiimin ja tehnyt työtä kärsivällisesti ja riittävän pienin askelin. Vaikka muutkin tallit kehittyvät, niin toimivalta perustalta Ferrari voi kuitenkin joka kausi ponnistaa muutaman askeleen muiden edelle.

Pelkään että McLaren sortuu menestyspaineiden vuoksi kärsimättömyyteen ja tekee taas uuden autoversion tyyliin "toivotaan toivotaan". Mahdollistahan tietenkin on, että toiveet toteutuvat, mutta se lienee kuitenkin epätodennäköistä. Parempi olisi ottaa hattu nöyrästi käteen, myöntää sponsoreille ja katsojille, että auton kanssa on epäonnistuttu ja aloittaa pitkäjänteinen kehitystyö ja asettaa menestymistavoite esimerkiksi kahden vuoden päähän. Nyt vaikuttaa siltä, että McLaren tuo radoille autoja, jotka ovat nopeita paperilla, mutta joiden kanssa ei ole tehty tarpeeksi testi- ja kehitystyötä.

Pelkkää mutua ja mielikuvia tuo ylläoleva. On vain tullut sellainen tunne, että Laaren ei enää tähtää vaan ampuu summittain sinne tänne toivoen, että edes muutama laukaus osuu tauluun.

Harvinaisen oikeaan osuva kirjoitus kaverilta, joka vaatimattomasti kehuu ymmärtävänsä formuloista vaan lehtien kautta....voin kertoa, ettei täälläkään moni ymmärrä senkään vertaa. Kirjoittavat vaan mitä sylki suuhun tuo...

Tuo vanha sanonta "Hiljaa hyvää tulee" pitää Ferrarin kohdalla ja pitäisi myös muittenkin kohdalla, hyvin paikkansa.

Muilla talleilla sitä vaan ei taideta ymmärtää ja yritetään liian suuria "innovaatioita", kuten jotkut jo tunnustivatkin.

Aikamme legenda osasi vuonna -96 kasata hienon tiimin tiimin ympärilleen, kun päättivät rakentaa Ferrarista jälleen voittajatiimin, eikä työ hukkaan mennyt.
Nyt vaan nauttivat kovan työnsä hedelmiä.




se rehti tietäjä vale
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jones, muistaa kyllä. Ihmettelin jo silloin kyseistä logiikkaa, koska takasiipeä on rajoitettu HUOMATTAVASTI tälle kaudelle, eikä uusikaan siipi siten mitenkään parempi voisi olla. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
vermula sanoi:
Veikkaan että 19B on enemmän Ferrarin ja BARin näkönen, sivuponttooneista ja perästään ainakin.
Miten se voi olla enemmän kahden aivan erinäköisen auton näköinen??? Beats me. Ferrarin ja BARin ponttoonit ovat kuin eri formulasarjoista.

Mä arvelen että ponttooniratkaisut ovat jonkinlainen Renoon ja Ferrarin välimuoto. Renaultin peräpään pito lienee todettu todella mallikkaaksi, uskoisin että ultramatalilla ponttooneilla on jotain tekemistä asian kanssa.

Jännä juttu sinänsä että Renault on siirtynyt käyttämään ilmeisesti viime vuoden modattua etusiipeä, nyt jo kahdessa kisassa, ja aerodynamiikka on toiminut hienosti. Uudesta etusiivestä luopunevat, vaikka se näyttikin tehokkaammalta. laakea madallus teki siitä ilmeisesti "llian matalan", jotta matalille ponttooneille saataisiin oikeanlainen virtaus. Vanha siipi myös keskittänee enemmän virtausta kaksoisköliä simuloivaan yksöisköliin. Vai ovatkohan luopuneet siitäkin???
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Zep sanoi:
Jones, muistaa kyllä. Ihmettelin jo silloin kyseistä logiikkaa, koska takasiipeä on rajoitettu HUOMATTAVASTI tälle kaudelle, eikä uusikaan siipi siten mitenkään parempi voisi olla. :D
Muistaakseni kun David ja Kimi testasivat uutta ja vanhaa siipeä autossa samalla radalla, ei nopeudessa ollut kummoisia eroja. Uusi tais olla nopeampi. Kun taas uutta moottorievoa vaihdelaatikkoineen ja suurennettua/muokattua runkoa ym. tuotiin mukaan, ei homma sitten toiminutkaan. Kyllä mäkillä meni kokonaisuus pieleen, ei pelkkä takasiipi. Olishan ne jo katesiipeäkin tyrkännyt autoon jos pitoa ei takaata löytyisi.. varsinkin Monakossa.

Tehoa ei ole saatu radalla välitettyä rataan niin hyvin kuin simulaatioissa. Oliko virhe simulaatiossa, vai toteutuksessa? Toivottavasti se on jo ratkaistu. Huonompaa autoa ei radalle enään kannattaisi tuoda.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olihan Mäkkärillä Mugellon testissä uusi tehokkaampi (lue: enemmän downforcea tuottava) etusiipikin. Homma tyrehty vain siihen että umpisurkea moottori ei enää jaksanut työntää autoa eteenpäin.

Eli olisi tallilla resursseja tehdä enemmän downforcea tuottava auto, jos vain olisi patti siinä kunnossa että jaksaisi vielä puskea sitä autoa eteenpäin.

Balanssihan autoon on löytynyt aika kivasti tänä kautena, verraten moneen aikasempaan kauteen.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
MTV3:sella oli uutinen että uusi auto kerkiää Ranska GP:eehen, jos aikataulu pitää paikkansa. (viime vuosi vielä tuoreessa muistissa:nope: ) Eli viimeiseen yhdeksään kisaan. Toivottavasti nyt auto toimii testeissä ja etenkin kilpailuissa, edellyttäen sitä että se tulee kilparadoille vielä tänä vuonna. Sitten kun vielä BAR, Renault ja Williams saavat lisää vauhtia on tulossa mielenkiintoinen ja tasainen loppukausi. :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En nyt ehkä menis odottamaan mitään supermatalia ponttooneja a'la Renault, jos Mesen jäähdytystä ei saada toimimaan nykyisissäkään. Kuten aikaisemminkin olen sanonut, ei kapeasta perästä ole mitään hyötyä, jos se joudutaan puhkomaan täyteen virtauksia haittaa kiduksia. Kyllä Mäkin ongelmista suurin osa kulminoituu tuon Mesen koneen ympärille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös se ole niin, että hiilikuituista askiakaan ei ole vielä otettu käyttöön lämpöongelmien takia? Eli ennemmin tuohon B-versioon voi tulla maltilliset ponttoonit BARin ja Williamsin tapaan.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
MikGo sanoi:
MTV3:sella oli uutinen että uusi auto kerkiää Ranska GP:eehen, jos aikataulu pitää paikkansa. (viime vuosi vielä tuoreessa muistissa:nope: ) Eli viimeiseen yhdeksään kisaan. Toivottavasti nyt auto toimii testeissä ja etenkin kilpailuissa, edellyttäen sitä että se tulee kilparadoille vielä tänä vuonna. Sitten kun vielä BAR, Renault ja Williams saavat lisää vauhtia on tulossa mielenkiintoinen ja tasainen loppukausi. :thumbup:
Yhtä hyvin Ferrari voi lisätä etumatkaansa.. pitää muistaa tuo. He kuitenkin tekevät kokoajan enemmän töitä kehityksen suhteen kuin muut.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Rusina sanoi:
Yhtä hyvin Ferrari voi lisätä etumatkaansa.. pitää muistaa tuo. He kuitenkin tekevät kokoajan enemmän töitä kehityksen suhteen kuin muut.
Niimpä niin...lähinnä yritin ajatella optimistisesti loppukautta:rolleyes: , että siitä tulisi mahdollisimman tasainen. Mutta kun siltä vaan tuntuu että Ferrari ei hallitse koko kautta. Muiden tallien on pakko kuroa etumatkaa. :ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
MikGo sanoi:
Niimpä niin...lähinnä yritin ajatella optimistisesti loppukautta:rolleyes: , että siitä tulisi mahdollisimman tasainen. Mutta kun siltä vaan tuntuu että Ferrari ei hallitse koko kautta. Muiden tallien on pakko kuroa etumatkaa. :ahem:
Nooh.. saas nähä koska Ferrari tuo uusia innovaatioita (joita muut lähtevät kiireesti kopioimaan).. Uskoisin, että loppukausi menee Vähintään yhtä ylivoimaisesti kuin alkukausikin.

Ellei 19B ole "ihmeauto"..luulen yhä, että tuolla saavutetaan BARria ja Rellua melkoisesti.. ehkä Williamsi voidaan lyödä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Räikkösen parempi huomen
näkyviin vasta ensi viikolla



Turun Sanomat, Nürburgring
JUHA PÄÄTALO
Kimi Räikkönen on armoton realisti. Hänestä näkyy ja kuuluu tietoisuus siitä, että hän jatkaa Saksan Nürburgringillä samaa tuskien taivalta, mitä hän on kulkenut tämän vuoden ajan.
- Ei tilanne ole koko kautena näyttänyt kovin hyvältä, mutta täytyy toivoa, että auto edes toimisi, suomalainen sanoi tyynenä.
Autossa ei ainakaan ole mitään ratkaisevaa uutta.
- Keskitymme kokonaan uuteen autoon, jota testaamme ensi viikolla. Ei siinä ole jäänyt enää aikaa kehitellä tätä tämänhetkistä, Räikkönen selitti.
McLaren-Mercedeksen uusi auto MP4-19B on nyt niin pitkällä, että sitä kootaan tehtaalla kokoon Silverstonen ensi viikon testiä varten.
Viime aikoina on esiintynyt arvioita, että se tulisi jo Magny-Courin kisaan heinäkuun alussa.
- Se on vielä ihan auki ja riippuu siitä, kuinka hyvin se ensi viikolla toimii, Räikkönen sanoi.
- Mikäli ongelmia ei esiinny, niin näin varmaan tapahtuu. Mutta odotetaan nyt ensi viikkoon jat katsotaan, miten käy.
Sunnuntain kisaan Kimi lähtee tyynesti.
- Vaikka kyseessä on Mersun kotikisa, niin tänä vuonna ei tarvi enää juuri paineita ottaa, hän toteaa. - Ehkä meillä on mahdollisuudet jonnekin viidennen sijan tienoille. Se riippuu paljon siitä, tekevätkö vastustajat virheitä vai eivät.

---

Hienoa! Uusi B-kehitysversio testeihin jo siis ensiviikolla! Vuoden paras uutinen... Eiköhän parannusta tapahdu, koska huonommin ei juurikaan voisi Kimillä enää mennä. Ferrarin vauhtiin tuskin on mitään asiaa, mutta olisihan se hyvä, jos BAR/Renault/Williams otettaisiin kiinni vauhdissa ja Kimi pääsisi taistelemaan palkintopallisijoista. Williams on ainakin tavoitettavissa, uskoisin. Toivottavasti myös luotettavuus on kohdallaan.

No, toivotaan että tämän MP4-19B version myötä alkaa Kimin uusi nousu kohti kärkeä. Mitään ihmeitä tuskin kannattaa kuitenkaan odottaa, vaan tasainen suorituksien paraneminen kohti kauden loppua. :thumbup:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei Kimi turhia tosiaan lupaile, mutta jos 19B saataisiin vaikka sinne Ranskaan niin loppukaudesta sillä voi toivottavasti hätyytellä jo Williamsia, Renaultia ja BARia, eli mahdollisuuksia olisi ehkä podiumille. Ferraria tuskin saadaan kiinni vielä tällä kaudella.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
lfb sanoi:
Ei Kimi turhia tosiaan lupaile, mutta jos 19B saataisiin vaikka sinne Ranskaan niin loppukaudesta sillä voi toivottavasti hätyytellä jo Williamsia, Renaultia ja BARia, eli mahdollisuuksia olisi ehkä podiumille. Ferraria tuskin saadaan kiinni vielä tällä kaudella.

...Ehkä ei ensi kaudellakaan... JJ Lehtohan sanoi kisan aikana että on nähnyt jo MP4-19B tuulitunnellissa ja se kuulemma on paljon aerodynaamisempi kuten oli odotettavissa. No ensi viikollaan saadaankin jo kuvia :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vai sanoiko vain, että on aerodynamiikaltaan erilainen...
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Miksiköhän McLaren on esitellyt autoaan tuulitunnelissa JJ Lehdolle, tai missä roolissa Jykä on siellä vieraillut (mutta niin tosiaan kertoi tuossa kisalähetyksessä)?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Luulempa, että Jykä on vierailut Paragonissa avajaisten aikaan merkin ainoan Le Mans voiton tuoneena kuljettajana...
 
Ylös