FO110K
Banned
- Liittynyt
- 3.1.2001
- Viestit
- 15345
muuten oikein, mutta ei Jykä sitä yksin ajanutZep sanoi:Luulempa, että Jykä on vierailut Paragonissa avajaisten aikaan merkin ainoan Le Mans voiton tuoneena kuljettajana...
muuten oikein, mutta ei Jykä sitä yksin ajanutZep sanoi:Luulempa, että Jykä on vierailut Paragonissa avajaisten aikaan merkin ainoan Le Mans voiton tuoneena kuljettajana...
Uudessa McLarenissa
yhä entinen moottori
Turun Sanomat, Nürburgring
HEIKKI KULTA
McLaren odottaa paljon uudelta autoltaan, mutta Mercedeksen moottorin kehitysversiota siihen on lupa odotella vasta heinäkuun lopussa Hockenheimiin.
MP4-19B -auton pitäisi kilpailla heinäkuun alussa Ranskan kilpailussa. Vaikka tämän viikon testijakso sujuisi miten hyvin tahansa, periaatteessa uutuuden vieminen Kanadaan ja Indy-kisaan on mahdotonta.
Nürburgringillä kolme moottoria hajosi. Perussyy on ns. pneumaattisessa järjestelmässä, joka säätelee venttiilin liikettä mäntään. Mäntä ei sitä tietyssä rasitusvaiheessa enää kestä ja silloin poksahtaa.
- Haemme vikaa vuorotta. Kun moottorilla on ajettu 140-250 kilometrin välillä vaihteleva matka, samassa ikkunassa on aina nähtävillä sama vika, selvittää Mercedeksen moottoreista vastaava tekninen johtaja Mario Illien.
- Kysymyksessä on joko materiaaliin, laaduntarkkailuun tai suunnitteluun perustuva vika, Illien määrittelee.
Uuden auton myötä McLaren heittää pallon Mercedekselle. Auton balanssiin ja aerodynamiikkaan on nyt tehty parannus. Jos se ei nosta kilpailukykyä, autotehdas edellyttää moottoripuolen venyvän samanlaiseen suoritukseen.
Turunsanomissa löytyis tälläinen pätkä!Turun Sanomat julkaisee ensimmäisenä lehtenä piirroksen MP4-19B -autosta, jotaa Kimi Räikkönen testaa kolmen päivän ajan tiistaista torstaihin Silverstonen radalla.
Olen miettinyt myös pitkään sitä, että onko McLarenin pahin ongelma ollutkin vain ja ainoastaan liian kompakti peräosa? Kaikki ongelmat tuntuvat heijastuvan näistä Mikgonkin mainitsemista lämpöongelmista. Nyt jos uudessa autossa moottoritila kasvaa niin paljon, että jäähdytys toimii, voimme viimeinkin saada oikean käsityksen Mersun moottorista. Tähän mennessä on ollut vaikea sanoa, onko se oikeasti niin susi kuin mitä tulokset antavat ymmärtää.Uutuudessa näkyy vahvasti Ferrarilta värvätyn huippuinsinööri Nick Tombazisin kädenjälki. Kreikkalainen tunnetaan aerodynamiikan erikoismiehenä ja kun hän tietää, mihin Ferrarilla panostetaan, samat osa-alueet ovat nyt saaneet kyytiä McLarenin autossakin. Periaatteessa vain etuosa pysyy koskemattomana. Sivuponttoonit kutistuvat etuosasta, ohjaamo laajenee ja antaa kuljettajalle miellyttävämmän toimitilan, moottorikate kasvaa ja auttaa Mercedeksen asentamista riittävän jäähdytyksen parantamiseksi.
Takaosa on uudelleen muotoiltu, jotta jousitusgeometria saadaan paremmaksi. Tukivarsien asento vaihtuu, samoin luultavasti myös pakoputkien suuntaus.
Samaa kaipaisin minä !? Ja tosiaan, luotettavuus voi parantua jos saavat vähän tilavamman perän...Speed12 sanoi:Turunsanomissa löytyis tälläinen pätkä!
Onko kelläään jo saatavissa tuota kuvaa???
Olen miettinyt myös pitkään sitä, että onko McLarenin pahin ongelma ollutkin vain ja ainoastaan liian kompakti peräosa? Kaikki ongelmat tuntuvat heijastuvan näistä Mikgonkin mainitsemista lämpöongelmista. Nyt jos uudessa autossa moottoritila kasvaa niin paljon, että jäähdytys toimii, voimme viimeinkin saada oikean käsityksen Mersun moottorista. Tähän mennessä on ollut vaikea sanoa, onko se oikeasti niin susi kuin mitä tulokset antavat ymmärtää.
Jos uusi auto toimii oikein, niin moottori voidaan palauttaa "kisavireeseen" poistamalla rajoittimet, jos niitä nyt käytetään. Ei se välttämättä aivan huono moottori ole... :doubtful:
Joteskin näin se on! Ja jotain on siinä kun mersun kone hajoaa yleensä varikkokäynnin jälkeen? Tiedän 'eristyksistä' sen verran että ajattelin että jonkinlainen syy olisi tämä; Mersun kone kestää kun ns. ajoviima vie suurimman osan energiasta/lämmöstä mennessään, mutta sitten kun auto pysähtyy moottori kuumana alkaa suora säteily lämpö rikkoa paikkoja(yleensä tiivisteitä yms)! Eli moottori ns. liian ahtaassa tilassa ja ilma(paras eriste) ei siirrä energiaa/lämpöä pois!MikGo sanoi:Mutta foorumilla ja muuallakin on ollut puhetta että ongelmana on se että moottori kuumenee liikaa tuon kompaktin perän takia, jolloin moottorista ei pystytä ottamaan enempää tehoa. Sen takia se on pamahtanut kimillä pari kertaa heti varikolta tullessa. Monacossahan autossa oli perässä hainevät ja perä näytti "kevyeltä" viritykseltä. Ja näkyihän talvella testeissäkin kuinka paljon joka paikkaan oli lykätty "lämpöteippiä" ja monia erilaisia pakoputki systeemeitä koitettiin autossa. Ja eikös siitäkin ollut puhetta että pakoputkisto lämmittä perässä jousitus ja tuki systeemeitä jolloin ne hajoaa liika lämmöstä. Eli jos uudessa autossa on perässä enemmän tilaa ja suunniteltu paremmin, niin silloin myös moottori kestää vaikka se onkin näin alkuun vanha moottori. Noh tämähän on vaan arvaus. Mutta toivotaan että McLareni saisi asiat kuntoon ja uusi auto toimisi hyvin ja olisi ennnekaikkea kilpailukykyinen. :thumbup:
Kuva siitä Monacossa käytestystä perästä:
Observer sanoi: