McLaren MP4-19B

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Luulempa, että Jykä on vierailut Paragonissa avajaisten aikaan merkin ainoan Le Mans voiton tuoneena kuljettajana...
muuten oikein, mutta ei Jykä sitä yksin ajanut ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin no, tuo tekstihän ei mitenkään sulje pois sitä, että kujettajia oli useampia. Ja kyllä varmaan Dalmas ja Sekiyakin paikalla sitten olivat...;)
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
No eipä tässä hirveesti hurraata huudella, vaikka nopeus olisi jostain syystä uudessa autossa kohdallaan, luotettavuus pysyy samana ainakin vielä :

Uudessa McLarenissa
yhä entinen moottori


Turun Sanomat, Nürburgring
HEIKKI KULTA
McLaren odottaa paljon uudelta autoltaan, mutta Mercedeksen moottorin kehitysversiota siihen on lupa odotella vasta heinäkuun lopussa Hockenheimiin.
MP4-19B -auton pitäisi kilpailla heinäkuun alussa Ranskan kilpailussa. Vaikka tämän viikon testijakso sujuisi miten hyvin tahansa, periaatteessa uutuuden vieminen Kanadaan ja Indy-kisaan on mahdotonta.
Nürburgringillä kolme moottoria hajosi. Perussyy on ns. pneumaattisessa järjestelmässä, joka säätelee venttiilin liikettä mäntään. Mäntä ei sitä tietyssä rasitusvaiheessa enää kestä ja silloin poksahtaa.
- Haemme vikaa vuorotta. Kun moottorilla on ajettu 140-250 kilometrin välillä vaihteleva matka, samassa ikkunassa on aina nähtävillä sama vika, selvittää Mercedeksen moottoreista vastaava tekninen johtaja Mario Illien.
- Kysymyksessä on joko materiaaliin, laaduntarkkailuun tai suunnitteluun perustuva vika, Illien määrittelee.
Uuden auton myötä McLaren heittää pallon Mercedekselle. Auton balanssiin ja aerodynamiikkaan on nyt tehty parannus. Jos se ei nosta kilpailukykyä, autotehdas edellyttää moottoripuolen venyvän samanlaiseen suoritukseen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sen verran pitää tuosta Mclarenin LeMans voitosta sanoa, että vain Jykä AJOI autoa. Dalmas ja Sekiya vain kuljettivat autoa välillä kun JJ oli lepäämässä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Aivan! :D Mutta eiköhän siellä Dalmas ja Sekiyakin ollu.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Mutta foorumilla ja muuallakin on ollut puhetta että ongelmana on se että moottori kuumenee liikaa tuon kompaktin perän takia, jolloin moottorista ei pystytä ottamaan enempää tehoa. Sen takia se on pamahtanut kimillä pari kertaa heti varikolta tullessa. Monacossahan autossa oli perässä hainevät ja perä näytti "kevyeltä" viritykseltä. Ja näkyihän talvella testeissäkin kuinka paljon joka paikkaan oli lykätty "lämpöteippiä" ja monia erilaisia pakoputki systeemeitä koitettiin autossa. Ja eikös siitäkin ollut puhetta että pakoputkisto lämmittä perässä jousitus ja tuki systeemeitä jolloin ne hajoaa liika lämmöstä. Eli jos uudessa autossa on perässä enemmän tilaa ja suunniteltu paremmin, niin silloin myös moottori kestää vaikka se onkin näin alkuun vanha moottori. Noh tämähän on vaan arvaus. Mutta toivotaan että McLareni saisi asiat kuntoon ja uusi auto toimisi hyvin ja olisi ennnekaikkea kilpailukykyinen. :thumbup:
Kuva siitä Monacossa käytestystä perästä:
 
Viimeksi muokattu:

Speed12

Laiska Jäsen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Skugeli, Espoo
Turun Sanomat julkaisee ensimmäisenä lehtenä piirroksen MP4-19B -autosta, jotaa Kimi Räikkönen testaa kolmen päivän ajan tiistaista torstaihin Silverstonen radalla.
Turunsanomissa löytyis tälläinen pätkä!
Onko kelläään jo saatavissa tuota kuvaa???

Uutuudessa näkyy vahvasti Ferrarilta värvätyn huippuinsinööri Nick Tombazisin kädenjälki. Kreikkalainen tunnetaan aerodynamiikan erikoismiehenä ja kun hän tietää, mihin Ferrarilla panostetaan, samat osa-alueet ovat nyt saaneet kyytiä McLarenin autossakin. Periaatteessa vain etuosa pysyy koskemattomana. Sivuponttoonit kutistuvat etuosasta, ohjaamo laajenee ja antaa kuljettajalle miellyttävämmän toimitilan, moottorikate kasvaa ja auttaa Mercedeksen asentamista riittävän jäähdytyksen parantamiseksi.
Takaosa on uudelleen muotoiltu, jotta jousitusgeometria saadaan paremmaksi. Tukivarsien asento vaihtuu, samoin luultavasti myös pakoputkien suuntaus.
Olen miettinyt myös pitkään sitä, että onko McLarenin pahin ongelma ollutkin vain ja ainoastaan liian kompakti peräosa? Kaikki ongelmat tuntuvat heijastuvan näistä Mikgonkin mainitsemista lämpöongelmista. Nyt jos uudessa autossa moottoritila kasvaa niin paljon, että jäähdytys toimii, voimme viimeinkin saada oikean käsityksen Mersun moottorista. Tähän mennessä on ollut vaikea sanoa, onko se oikeasti niin susi kuin mitä tulokset antavat ymmärtää.

Jos uusi auto toimii oikein, niin moottori voidaan palauttaa "kisavireeseen" poistamalla rajoittimet, jos niitä nyt käytetään. Ei se välttämättä aivan huono moottori ole... :doubtful:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Speed12 sanoi:
Turunsanomissa löytyis tälläinen pätkä!
Onko kelläään jo saatavissa tuota kuvaa???




Olen miettinyt myös pitkään sitä, että onko McLarenin pahin ongelma ollutkin vain ja ainoastaan liian kompakti peräosa? Kaikki ongelmat tuntuvat heijastuvan näistä Mikgonkin mainitsemista lämpöongelmista. Nyt jos uudessa autossa moottoritila kasvaa niin paljon, että jäähdytys toimii, voimme viimeinkin saada oikean käsityksen Mersun moottorista. Tähän mennessä on ollut vaikea sanoa, onko se oikeasti niin susi kuin mitä tulokset antavat ymmärtää.

Jos uusi auto toimii oikein, niin moottori voidaan palauttaa "kisavireeseen" poistamalla rajoittimet, jos niitä nyt käytetään. Ei se välttämättä aivan huono moottori ole... :doubtful:
Samaa kaipaisin minä !? Ja tosiaan, luotettavuus voi parantua jos saavat vähän tilavamman perän...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Voisiko joku kenelle tulee turunsanomat laittaa kun tosta mp4-19B autosta tänne?
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
MikGo sanoi:
Mutta foorumilla ja muuallakin on ollut puhetta että ongelmana on se että moottori kuumenee liikaa tuon kompaktin perän takia, jolloin moottorista ei pystytä ottamaan enempää tehoa. Sen takia se on pamahtanut kimillä pari kertaa heti varikolta tullessa. Monacossahan autossa oli perässä hainevät ja perä näytti "kevyeltä" viritykseltä. Ja näkyihän talvella testeissäkin kuinka paljon joka paikkaan oli lykätty "lämpöteippiä" ja monia erilaisia pakoputki systeemeitä koitettiin autossa. Ja eikös siitäkin ollut puhetta että pakoputkisto lämmittä perässä jousitus ja tuki systeemeitä jolloin ne hajoaa liika lämmöstä. Eli jos uudessa autossa on perässä enemmän tilaa ja suunniteltu paremmin, niin silloin myös moottori kestää vaikka se onkin näin alkuun vanha moottori. Noh tämähän on vaan arvaus. Mutta toivotaan että McLareni saisi asiat kuntoon ja uusi auto toimisi hyvin ja olisi ennnekaikkea kilpailukykyinen. :thumbup:
Kuva siitä Monacossa käytestystä perästä:
Joteskin näin se on! Ja jotain on siinä kun mersun kone hajoaa yleensä varikkokäynnin jälkeen? Tiedän 'eristyksistä' sen verran että ajattelin että jonkinlainen syy olisi tämä; Mersun kone kestää kun ns. ajoviima vie suurimman osan energiasta/lämmöstä mennessään, mutta sitten kun auto pysähtyy moottori kuumana alkaa suora säteily lämpö rikkoa paikkoja(yleensä tiivisteitä yms)! Eli moottori ns. liian ahtaassa tilassa ja ilma(paras eriste) ei siirrä energiaa/lämpöä pois!
Voi olla että uusi kori on ratkaisu tähän ongelmaan? On varmaan ollut aikamoista 'kissan hännän vetoa' siitä kummassa on vika, Mersun koneessa vai Maclarenin korissa(ja sen ahtaudessa)?:jaska:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Q: And engine, is that the same?

Nevey: "Still a Mercedes-Benz."
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Observer sanoi:

OMG Mäcin äijät ovat pienentäneet perää vieläkin :eek: ajattelevat varmaan että mitä pienempi perä niin sitä enemmän siellä on ilmaa jäähdyttämässä tyhjiön tilalla :D Vieläkö käyttävät sitä samaa ihmeen rööriä siinä bonttoonissa jäähdytykseen ? Saadaankohan kohta vähän vielä suurempia kuvia ja lähempää autoa :)
 
Ylös