McLaren MP4-20

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Shammy sanoi:
Kyttäilin tossa päivän mittaan ja F1Totalin kuvissa 20:n näyttää samalta kuin ennenkin, ellen ihan sokea ole. Tulisko se etusiipi sitten ens viikon testeihin vasta.
No just. On se nyt PERKELE että niitä uusia siipiä ei voida vaan kertakaikkiaan TUODA sinne radalle ja testata niitä hemmetti. Mikä siinä on niin saatanan VAIKEAA:jaska:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
formulastara sanoi:
No just. On se nyt PERKELE että niitä uusia siipiä ei voida vaan kertakaikkiaan TUODA sinne radalle ja testata niitä hemmetti. Mikä siinä on niin saatanan VAIKEAA:jaska:
No tollasen uudenmallisen etusiiven tekeminen ei ole mitenkään nopea operaatio. Jos niillä olisi siivet valmiina, niin eiköhän niillä myös testattaisi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juhis sanoi:
No tollasen uudenmallisen etusiiven tekeminen ei ole mitenkään nopea operaatio. Jos niillä olisi siivet valmiina, niin eiköhän niillä myös testattaisi.
Niinpä... Sitten ku ottaa huomioon että sen etusiiven piti tulla vasta barcelonaa edeltäviin testeihin, joihin on aikaa kuukauden verran.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niinpä... Sitten ku ottaa huomioon että sen etusiiven piti tulla vasta barcelonaa edeltäviin testeihin, joihin on aikaa kuukauden verran.
Näin just, ja kun tämäkin etusiipi juttu on VAIN Kullan heittämä arvio joka täällä foorumilla on otettu tietona.

formulastara: JUMALAUTA säkin voisit miettii että kuka ne siivet on aikonu sinne testiin tuoda! Jos täällä forumilla siitä puhutaan niin se ei tarkota että McLaren tekis niiku täällä sanotaan, Hitto vie.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oberfeldwebel sanoi:
Näin just, ja kun tämäkin etusiipi juttu on VAIN Kullan heittämä arvio joka täällä foorumilla on otettu tietona.

formulastara: JUMALAUTA säkin voisit miettii että kuka ne siivet on aikonu sinne testiin tuoda! Jos täällä forumilla siitä puhutaan niin se ei tarkota että McLaren tekis niiku täällä sanotaan, Hitto vie.
No mitä ne radikaalit uudistukset mistä Ron-setä puhuu sitten ovat? Kyllä Mclarenin resursseillakin luulisi uusia siipiä vähän nopeammin saavan testiin. Kannattais varmaan ottaa vähän mallia Toyottan toiminnasta. Tai Renaultin. Jotenkin hiipii mieleen taas ajatus että Mclarenilla ne resurssit menevät jonnekin muuallekin kuin auton kehittämiseen. Tai sitten siellä on edelleen julmetun hidas byrokratia, joka hidastaa käytännön toimia. Mene ja tiedä...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
formulastara sanoi:
No mitä ne radikaalit uudistukset mistä Ron-setä puhuu sitten ovat? Kyllä Mclarenin resursseillakin luulisi uusia siipiä vähän nopeammin saavan testiin. Kannattais varmaan ottaa vähän mallia Toyottan toiminnasta. Tai Renaultin. Jotenkin hiipii mieleen taas ajatus että Mclarenilla ne resurssit menevät jonnekin muuallekin kuin auton kehittämiseen. Tai sitten siellä on edelleen julmetun hidas byrokratia, joka hidastaa käytännön toimia. Mene ja tiedä...
McLaren.comin mukaan testeissä oli useita uusia aerodynaamisia osia, uusia jarrupaloja sekä jousitusta. Rengastestejä kuivalla ja märällä kaiken päälle. Mun mielestä se oli ihan resurssien mukaista. Radikaalista en sitten tiedä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No mitä ne radikaalit uudistukset mistä Ron-setä puhuu sitten ovat? Kyllä Mclarenin resursseillakin luulisi uusia siipiä vähän nopeammin saavan testiin. Kannattais varmaan ottaa vähän mallia Toyottan toiminnasta. Tai Renaultin. Jotenkin hiipii mieleen taas ajatus että Mclarenilla ne resurssit menevät jonnekin muuallekin kuin auton kehittämiseen. Tai sitten siellä on edelleen julmetun hidas byrokratia, joka hidastaa käytännön toimia. Mene ja tiedä...
Jos puhutaan radikaali uudistuksista niin se ei tarkoita välttämättä sitä että olisi tulossa uusi etusiipi. Vaan - kuten belated mainitsi - kyseessä voisi olla esim. jousitusta, jarruja jne.

Mistä hitosta te tuon uuen etusiiven luulette näkevän Imolassa?
Koittakkaahan jumaliste tajuta! :jaska:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Oberfeldwebel sanoi:
Jos puhutaan radikaali uudistuksista niin se ei tarkoita välttämättä sitä että olisi tulossa uusi etusiipi. Vaan - kuten belated mainitsi - kyseessä voisi olla esim. jousitusta, jarruja jne.

Mistä hitosta te tuon uuen etusiiven luulette näkevän Imolassa?
Koittakkaahan jumaliste tajuta! :jaska:
Eikös mäkki jo aikaisemmin testannut uutta jousitusta? Ei se uusi etusiipi paljo auta jos ongelmat liittyvät moottorin tehottomuuteen ja renkaiden liian vähäiseen kulumiseen, tosin foorumin asiantuntijat voivat olla eri mieltä. :wink:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jere1983 sanoi:
Eikös mäkki jo aikaisemmin testannut uutta jousitusta? Ei se uusi etusiipi paljo auta jos ongelmat liittyvät moottorin tehottomuuteen ja renkaiden liian vähäiseen kulumiseen, tosin foorumin asiantuntijat voivat olla eri mieltä. :wink:
Sentään renkaiden liian vähäiseen kulutukseen pitäisi tulla ongelmat; Michelinin pitäisi toimittaa mäkille hieman pehmeämpiä seosvaihtoehtoja ;)..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jere1983 sanoi:
Eikös mäkki jo aikaisemmin testannut uutta jousitusta? Ei se uusi etusiipi paljo auta jos ongelmat liittyvät moottorin tehottomuuteen ja renkaiden liian vähäiseen kulumiseen, tosin foorumin asiantuntijat voivat olla eri mieltä. :wink:
Ron on sanonut että tarvitsisivat lisää painetta renkaille. Eikös siihen tarvita mm. lisää downforcea, johon luonnollinen ratkaisu olisi esimerkiksi tehokkaampi etusiipi. Vai onko niin että heillä jo on täydellinen etusiipi, niin ettei kannata moista testailla. Ymmärrän kyllä että homma ottaa aikansa ja varmaan heillä on jonkinlainen kehtiyssuunnitelma, jota jopa ehkä vauhditettiin. Jotenkin vaan tuntuu että muut huipputallit saavat jotain näkyvääkin aikaiseksi, ja Larenilla kehtiystyö kestää ja kestää. No ehkä Imola kertoo jo jotain. Tiedä sitten...:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
Ron on sanonut että tarvitsisivat lisää painetta renkaille. Eikös siihen tarvita mm. lisää downforcea, johon luonnollinen ratkaisu olisi esimerkiksi tehokkaampi etusiipi. Vai onko niin että heillä jo on täydellinen etusiipi, niin ettei kannata moista testailla. Ymmärrän kyllä että homma ottaa aikansa ja varmaan heillä on jonkinlainen kehtiyssuunnitelma, jota jopa ehkä vauhditettiin. Jotenkin vaan tuntuu että muut huipputallit saavat jotain näkyvääkin aikaiseksi, ja Larenilla kehtiystyö kestää ja kestää. No ehkä Imola kertoo jo jotain. Tiedä sitten...:rolleyes:
Downforcea kyllä saadaan lisää säätämällä vanhaa etusiipeä. Ongelmana on ilmeisesti se ettei renkaille saada tarpeeksi lämpöä aika-ajokierrokselle auton hyvän aerodynaamisen balanssin takia. Autoa on turha alkaa muuttelemaan tämän takia, paras ratkaisu olisi jos Michelin valmistaisi McLarenille pehmeämmät renkaat ja McLarenhan on pyytänyt pehmeämpiä seoksia. Ainakin Renaultille Michelin on luvannut omat renkaat jos niille tulee tarvetta, olisi outoa jossei niitä myös McLarenille tehtäisi. Pehmeämpien renkaiden luulisi antavan huomattavaa etua muihin nähden.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Downforcea kyllä saadaan lisää säätämällä vanhaa etusiipeä. Ongelmana on ilmeisesti se ettei renkaille saada tarpeeksi lämpöä aika-ajokierrokselle auton hyvän aerodynaamisen balanssin takia. Autoa on turha alkaa muuttelemaan tämän takia, paras ratkaisu olisi jos Michelin valmistaisi McLarenille pehmeämmät renkaat ja McLarenhan on pyytänyt pehmeämpiä seoksia. Ainakin Renaultille Michelin on luvannut omat renkaat jos niille tulee tarvetta, olisi outoa jossei niitä myös McLarenille tehtäisi. Pehmeämpien renkaiden luulisi antavan huomattavaa etua muihin nähden.
Niin kyllä tietysti saadaan, valitettavasti suoranopeuden kustannuksella. kaipa siinä ajatuksessa uuden etusiiven suhteen olisi se, että saataisiin hieman lisää downforcea ilmanvastuksen kuitenkaan lisääntymättä. Tuo nyt on täyttä kukkua että renkaille ei saada tarpeeksi lämpöä liian hyvä balanssin takia...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
Niin kyllä tietysti saadaan, valitettavasti suoranopeuden kustannuksella. kaipa siinä ajatuksessa uuden etusiiven suhteen olisi se, että saataisiin hieman lisää downforcea ilmanvastuksen kuitenkaan lisääntymättä. Tuo nyt on täyttä kukkua että renkaille ei saada tarpeeksi lämpöä liian hyvä balanssin takia...
Eihän sitä tiedä... tuskinpa se larenin etusiipi niin huono on että sillä hävitään aika-ajossa lähes kaikille kärkitalleille, mutta sitten autolla on ajettu jo kahdessa kisassa nopein kierros ja ensimmäisessä kisassahan autoista hajosivat ilmanohjaimet.

Ferrarillahan oli myös tällaisia ongelmia viime kaudella. Renkaat alkoivat toimia kunnolla vasta sitten kun ne lämpesivät. "Huonot" aika-ajotulokset eivät välttämättä olleetkaan pelkästään Bridgestonen vika vaikka siitähän ne suurimmaksi osaksi johtuivat.

Auto mikä on hyvässä balansissa ei kuluta paljon renkaita näin myöskään renkaat eivät lämpene niin nopeasti ja tämä aiheuttaa ongelmia juuri yhden kierroksen aika-ajossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Eihän sitä tiedä... tuskinpa se larenin etusiipi niin huono on että sillä hävitään aika-ajossa lähes kaikille kärkitalleille, mutta sitten autolla on ajettu jo kahdessa kisassa nopein kierros ja ensimmäisessä kisassahan autoista hajosivat ilmanohjaimet.

Ferrarillahan oli myös tällaisia ongelmia viime kaudella. Renkaat alkoivat toimia kunnolla vasta sitten kun ne lämpesivät. "Huonot" aika-ajotulokset eivät välttämättä olleetkaan pelkästään Bridgestonen vika vaikka siitähän ne suurimmaksi osaksi johtuivat.

Auto mikä on hyvässä balansissa ei kuluta paljon renkaita näin myöskään renkaat eivät lämpene niin nopeasti ja tämä aiheuttaa ongelmia juuri yhden kierroksen aika-ajossa.
Ei ne varmaankaan sillä etusiivellä muille häviä, eikä myöskään hyvällä balanssilla. Kyse on kokonaisuudesta. Väitätkö todella että huonolla balanssilla pärjättäisiin paremmin aika-ajoissa:D

Pointti vaan on, että auton aerodynamiikka ei anna riittävästi painetta renkaille, ja siivet ovat yksi osa-alue jolla sitä painetta voisi olla mahdollista näille renkaille lisätä.

Ferrarin tilanne viime vuonna johtui kyllä aika selkeästi siltakiven renkaista, koska talleilla joilla oli misukat ei vastaavia ongelmia aika-ajoissa tai turva-auton takaa lähdettäessä ollut.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
Ei ne varmaankaan sillä etusiivellä muille häviä, eikä myöskään hyvällä balanssilla. Kyse on kokonaisuudesta. Väitätkö todella että huonolla balanssilla pärjättäisiin paremmin aika-ajoissa:D

Pointti vaan on, että auton aerodynamiikka ei anna riittävästi painetta renkaille, ja siivet ovat yksi osa-alue jolla sitä painetta voisi olla mahdollista näille renkaille lisätä.

Ferrarin tilanne viime vuonna johtui kyllä aika selkeästi siltakiven renkaista, koska talleilla joilla oli misukat ei vastaavia ongelmia aika-ajoissa tai turva-auton takaa lähdettäessä ollut.
Olisihan se parempi jos auto tuottaisi enemmän downforcea, mutta ei McLaren yhtään vähempää downforcea tuota kuin muutkaan kärkiautot.

"The problem has been low-speed understeer as well as generating enough heat in the tyres to get the most out of the chassis in single-lap qualifying.

Dennis told Reuters: The car is extremely gentle on its tyres, which means that we can either go down – it’s too simplistic to say softer – and exploit that, or we can actually develop the car to put more energy into the tyres."

Voisi sanoa että huonokin auto voi olla nopea yhdellä kierroksella. Kuten esim. Toyota joka on aika-ajossa käytännössä yhtä nopea kuin Renault mutta ei silti kisassa kestä Renaultin vauhdissa. Muistetaan myös että McLarenilla sanottiin että MP4-19B on ainoastaan kisassa MP4-19A autoa nopeampi joka oli täysi fiasko.

No onhan McLarenilla tietysti muitakin heikkouksia, yksi niistä on moottori joka ei vastaa muita kärkiautoja. Myöskin huonoa aika-ajomenestystä voisi laittaa kuljettajienkin piikkiin ja onhan autoissa yleensä ollut eniten polttoainettakin kärkiautoista.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mistä sitä voi tietää tuottaako Mclaren yhtä lailla downforcea mitä muut kärkiautot. low speed understeerkin lähinnä kertoo ettei keulassa ole tarpeeksi downforcea muuten kuin tosivauhdissa. Juuri siihen voisi toisenlainen etusiipikin auttaa. Se, että Laren kulkee kisan keskiväliltä loppuun kärjen vauhtia taas voi selittyä juuri sillä että sen renkaat kestävät paremmin kuin useimmilla, joten autoa voi viedä edelleen rajoilla. Vaikea sanoa mistä kiikastaa, moottori varmaankin on yksi tekijä myös...
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
formulastara sanoi:
Mistä sitä voi tietää tuottaako Mclaren yhtä lailla downforcea mitä muut kärkiautot. low speed understeerkin lähinnä kertoo ettei keulassa ole tarpeeksi downforcea muuten kuin tosivauhdissa. Juuri siihen voisi toisenlainen etusiipikin auttaa. Se, että Laren kulkee kisan keskiväliltä loppuun kärjen vauhtia taas voi selittyä juuri sillä että sen renkaat kestävät paremmin kuin useimmilla, joten autoa voi viedä edelleen rajoilla. Vaikea sanoa mistä kiikastaa, moottori varmaankin on yksi tekijä myös...
Low speed understeer tarkoittaa kylläkin heikkoa mekaanista pitoa etuakselilla. Eli kyse on joko renkaista tai painojakaumasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jeeves sanoi:
Low speed understeer tarkoittaa kylläkin heikkoa mekaanista pitoa etuakselilla. Eli kyse on joko renkaista tai painojakaumasta.
Ahaa, todista väitteesi. Jos tuo nimittäin suomennetaan niin siitä tulee jotain aivan muuta...

Tietysti jos low = heikko, speed = etuakseli ja understeer = mekaaninnen, niin lähellä ollaan:D
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
formulastara sanoi:
Ahaa, todista väitteesi. Jos tuo nimittäin suomennetaan niin siitä tulee jotain aivan muuta...

Tietysti jos low = heikko, speed = etuakseli ja understeer = mekaaninnen, niin lähellä ollaan:D
No eiköhän se niin ole, että mitä pienempi nopeus sitä suurempi merkitys on mekaanisella pidolla?

Ja hehheh
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
formulastara sanoi:
Ahaa, todista väitteesi. Jos tuo nimittäin suomennetaan niin siitä tulee jotain aivan muuta...

Tietysti jos low = heikko, speed = etuakseli ja understeer = mekaaninnen, niin lähellä ollaan:D
:rolleyes:

low speed understeer = aliohjaus alhaisessa nopeudessa --> pienissä vauhdeissa downforcea ei ole juurikaan tuottamassa pitoa renkaille --> pito määräytyy lähes täysin mekaanisen pidon perusteella (renkaan pito alustaa vasten. Tähän vaikuttavat akseleille kohdistuva massa ja kiihdytyksissä jousituksen säädöt) --> jos painosta suurempi osa jakautuu taka-akselille kuin eteen, auton on painojakaumaltaan takapainoinen --> taka-akselilla on enemmän pitoa kuin edessä (taka-akselilla renkaat ovat myös leveämpiä kuin edessä --> enemmän kitkapintaa, enemmän pitoa (riippuu toki myös renkaan pehmeydestä, rakenteesta jne.) ) ---> auto aliohjaa.

Toivottavasti ymmärsit.

EDIT: vjms ehti tehdä referoidun version.
 
Ylös