McLaren MP4-20

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä siltä Keijoltakin on sellasia lapsuksia tullut kun Kyllösen parina selostuskopissa oli, ettei niitä Kekenkään arvioita mitenkään totuutena voi mielestäni pitää. Esim. "katsoja ei voi päätellä tv-kuvan perusteella YHTÄÄN MITÄÄN kuljettajien ajotyyleistä". Uskokoon ken tahtoo.

Lisäksi Keijo on persoonana vähän sellanen "minä tiedän kaiken" -tyyppinen henkilö, jolla on taipumusta vetää helposti liian vahvoja johtopäätöksiiä, ja sitten vaikeuksia päästää niistä irti vaikka huomaisikin olevansa väärässä, että ainakaan minä en usko yhtään mitään mitä se formuloista sanoo. Voi olla, että sen jutuissa on joskus perää, toisaalta voi olla ettei ole. Simple as that.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Lisäksi Keijo on persoonana vähän sellanen "minä tiedän kaiken" -tyyppinen henkilö, jolla on taipumusta vetää helposti liian vahvoja johtopäätöksiiä, ja sitten vaikeuksia päästää niistä irti vaikka huomaisikin olevansa väärässä,--
Teillä on siis jotain yhteistä ;)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Juhis sanoi:
Täällähän on asiantuntijat taas vauhdissa.

Siiven kantovoima F lasketaan kaavasta F=Ca*(roo/2)*v^2*As. Jossa Ca=Siipikaaren kantovoimakerroin, tässä olkoon 0,75, jossa on parhaat liito-ominaisuudet (paras suhde ilmanvastuksen ja nosteen välillä). Roo=Ilman tiheys, Roo/2=0.64 kg/m^3. v=nopeus. As=siiven pinta-ala, joka olkoon 1,8 m * 5 m=9 m^2, joka on tietenkin liioiteltua, koska ei koko auto toimi siipenä näinä tasaisen pohjan aikoina.

Kaavaan sijoittamalla saadaan 100 km/h:n nopeudessa nosteeksi, eli formulakielellä Downforceksi 3333 Newtonia, eli 333 kiloa. Joten autolla ei todellakaan voida ajaa edes lähes katossa satasen vauhdissa, koska auton omaa painoa ei ole kumottu. Koska noste kasvaa nopeuden neliössä, saavutetaan katossa ajamiseen tarvittava 6000 newtonin noste 134,2 km/h:n vauhdissa. 80 km/h:n vauhdissa noste on enää vain 2133 N. 300 km/h:n ollessa nopeutena, kerää formula nostetta jo 30 000 newtonia, joka on 50 kertaa auton oma paino.

Tässä päästäänkin jouhevasti Jeeveksen väitteeseen, "pito määräytyy lähes täysin mekaanisen pidon perusteella". Näinhän se on pienemmissä vauhdeissa, koska auton massa vaikuttaa reilusti enemmän renkaisiin kohdistuvaan paineeseen kuin downforce. Ja koska käytännössä renkaisiin kohdistuva paine on se mikä määrää pidon, voidaan hyvin sanoa pidon määräytyvän lähes täysin mekaanisen pidon perusteella, koska alhaisissa vauhdeissahan ei siivet vielä tuottaneet neg.nostetta juuri lainkaan ja näinollen lisänneet pitoa. Joten Jeevesille :thumbup:, ja Formulastaralle ja Calvinille :thumbdown . :wink:

Toni_V; Jep, koska noste kasvaa nopeuden neliössä, nopeuden puolittuessa, noste pienenee neljäsosaan alkuarvosta.
Ensinnäkin, tyrmäsin väittämän vain siksi että siinä annettiin sellainen käsitys ettei downforce synny merkittävässä määrin alhaisissa vauhdeissa. Näin ei ole, edelleenkään. Se että auton massa aiheuttaa suuremman paineen ei tee downforcesta mitätöntä.

Toiseksi, sitä leikitään taas fysiikalla jota ei ymmärretä. Käytät sellaista ylisimppeliä kaavaa joka löytyy oppikirjoista. Okei, on se tyhjää parempi, mutta kuten sanottua, liian simppeli. Riittäköön nyt sellainen huomio että nuo vakiot eivät oikeasti ole vakioita ja että ilmanvastus ei aina ole suhteessa vauhdin neliöön, eikä myöskään vakio vauhdista riippumatta. Mieti sitä. :D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
No Keke on kumminkin seurannut autourheilua ja f1 luokkaa melkoisen läheltä yli 25 vuoden ajan ja on maailmallakin erittäin arvostettu kommentoija. Lisäksi Kekellä on oman tallin kautta näkemystä kilpa-autojen yleisestä käyttäytymisestä melkosen paljon.
...ja voi silti olla väärässä.


Kekellä on varmasti kontatkeja tallin sisälle Norbert Haugin ja Ron Dennisin kautta, joitten kanssa Keke on kumminkin tehnyt yhteistyötä uskomattoman pitkään.
...ja voi silti olla väärässä.


Tässä asiassa Keken näkemykset ovat ainakin huomionarvoisia ja ne voi ottaa ihan vakavasti. Tilannetta helpottaa se, että Keke ei ole liian lähellä Mclarenia, jolloin arviotkin voivat olla hieman rehellisempiä.
Huomionarvoisia, kyllä. Itse olen ollut huomaavinani että Mäkillä kyllä jarrutetaan aika tehokkaasti, varsinkin Bahrainissa oli paljon kuvaa auton sisältä josta tämän näki. Voi olla että auto ei kuitenkaan käyttäydy täysin johdonmukaisesti tai ennakoitavasti jarrutuksissa ja että pidon rajan löytäminen on vaikeaa. Voi olla että auton täten helposti menee tuon rajan yli ja virheitä tulee, kuten Keke sanoi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Juhis sanoi:
Täällähän on asiantuntijat taas vauhdissa.

300 km/h:n ollessa nopeutena, kerää formula nostetta jo 30 000 newtonia, joka on 50 kertaa auton oma paino.
Jaa 3000kg on 50 kertaa enemmän kuin F1 auton paino? Kerro lisää!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Itse olen ollut huomaavinani että Mäkillä kyllä jarrutetaan aika tehokkaasti, varsinkin Bahrainissa oli paljon kuvaa auton sisältä josta tämän näki.
Ihan mielenkiinnosta, miten päättelet in car -kuvasta, kuinka tehokkaasti autolla jarrutetaan?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Bobakki sanoi:
Ihan mielenkiinnosta, miten päättelet in car -kuvasta, kuinka tehokkaasti autolla jarrutetaan?
Kyllä sen huomaa jos tarkasti kattoo mutta siihen tarvitaan myös auton ääniä hieman vaikkapa että selostuksen sais pois. :ahem:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Calvin sanoi:
Ensinnäkin, tyrmäsin väittämän vain siksi että siinä annettiin sellainen käsitys ettei downforce synny merkittävässä määrin alhaisissa vauhdeissa. Näin ei ole, edelleenkään. Se että auton massa aiheuttaa suuremman paineen ei tee downforcesta mitätöntä.

Toiseksi, sitä leikitään taas fysiikalla jota ei ymmärretä. Käytät sellaista ylisimppeliä kaavaa joka löytyy oppikirjoista. Okei, on se tyhjää parempi, mutta kuten sanottua, liian simppeli. Riittäköön nyt sellainen huomio että nuo vakiot eivät oikeasti ole vakioita ja että ilmanvastus ei aina ole suhteessa vauhdin neliöön, eikä myöskään vakio vauhdista riippumatta. Mieti sitä. :D
Miten en ymmärrä käyttämiäni fysiikan kaavoja? Siinä ne lukee mustaa valkoisella ja on jopa tutkimalla todistettu toimiviksi. Sopii kokeilla, jos ovat jotenkin väärin käytetty, senkun ilmoitat vaan. Kerros nyt aluksi, miksi vakiot eivät ole vakioita? Ja missä puhuin ilmanvastuksesta? Ilmanvastuksen laskemiseen on kuule ihan omat kaavat, ei sitä nosteen kaavalla lasketa. :D

Parempi alkaa jatkossa lyömään jonkinlaista kaavaa pöytään, jolla kumoat väitteeni, sillä niin kauan kuin väitteet perustuvat puhtaaseen höpöhöpöön, on se luokiteltavissa pelkäksi sananhelinäski jonka todistuarvo on puhdas nolla. Myöskin sellaista taitoa kuin luetunymmärtäminenkin kannattaa opetella, ennenkuin alkaa puuttumaan muiden kirjoituksiin.

Ja vielä ensimmäiseen kappaleeseen... Jeevesin väitteessä ei ollut mitään kumoamista, kuten juuri yllä laskutoimituksilla pyrittiin todistamaan. Arvot olivat vieläpä yläkanttiin otettuja juuri sen takia, koska me ei tiedetä esim. F1-auton rungossa siipenä toimivaa pinta-alaa. Kukaan ei olekkaan väittänyt laskutoimitusten olevan jotain absoluuttisia totuuksia, mutta antaa ne sentäs suuntaa. Niin kauan kuin kyseiset laskut kumoat jollakin järkevällä kaavalla, on sama kuin väittäisit maapallon olevan litteä, ja keskustelua on aivan turha jatkaa, koska silloin tiedän sulta puuttuvan täysin tieto ja taito kunnolliseen keskusteluun. Kukaan kun ei jaksa keskustella tyypin kanssa, joka kuvittelee mutunsa olevan täysin totta.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
sakuraba sanoi:
Jaa 3000kg on 50 kertaa enemmän kuin F1 auton paino? Kerro lisää!
Typerä ajatushärö kyseessä. Eihän se tosiaan ole kuin 5 kertaa F1-auton paino.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Joni sanoi:
Kyllä sen huomaa jos tarkasti kattoo mutta siihen tarvitaan myös auton ääniä hieman vaikkapa että selostuksen sais pois. :ahem:
Minä kyllä haluaisin tietää, miten tuo tapahtuu? Jospa nappaisit jonkun In-car kamerasta otetun klipin, ja kertoisit kaikelle kansalle, millä voimalla kuski jarruttaa. Myös Calvinin asiantuntijalausunnon haluaisin kuulla kyseisestä klipistä.
 
Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Minä olin huomaavinani että (lähes) kaikki autot jarruttavat aika tehokkaasti :thumbup:
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
McLaren anoo erikoisrenkaita

Turun Sanomat

Kulissien takana McLarenin johtaja Ron Dennis taivuttelee Michelinin kilpapäällikkö Pierre Dupasquierin kehittämään entistä pehmeämmät erikoisrenkaat brittitallille.

MP4-20 -auto kohtelee renkaita niin hellävaraisesti, että se pystyisi käyttämään pehmeämpi kumiseoksia kuin mitä Michelin on tuottanut talleilleen.

- Automme kuluttaa renkaita 50 prosenttia vähemmän kuin muut Michelinin leirissä. Mellä on kuitenkin ollut vaikeuksia lämmittää renkaat yhdelle nopealle kierrokselle, koska Michelinin kehittämä seos on sopinut paremmin Renaultille.

- Voisimme hyödyntää paremmin erilaisia rengasoptioita ja olen varma, että Michelin on onnellinen voidessaan tulla meitä vastaan tällaisessa tilanteessa, Dennis totesi.

Tähän mennessä Dupasquier on lupaillut tarpeen mukaan räätälöityjä erikoisrenkaita vain Renaultille.

Etuakselia kehitellään

Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden mukaan McLaren on kehittänyt uutta etuakselin geometriaa laajentamaan jousitusvaraa.

Nykyisestä jousitusvarasta on aiheutunut aliohjautuvuutta, joka on aiheuttanut jarrujen lukkiutumista luvattoman usein.

Siitä ovat kärsineet kisoissa niin Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya kuin Pedro de la Rosakin.

HEIKKI KULTA


Eiköhän se mäkkikin ala kulkemaan kun saadaan pehmeämpiä rengasseoksia alle. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuossa tulee esille myös ne jarrutusvaikeudet. Etunakit lukkiutuu herkästi ja auto aliohjaa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
mazeur sanoi:


Eiköhän se mäkkikin ala kulkemaan kun saadaan pehmeämpiä rengasseoksia alle. :ahem:
Siinä on vaan semmoinen vaara, että Laren on sitten Rellua nopeampi.. Ottaakohan Dupasquier sitä riskiä noiden Rellulausuntojen jälkeen.. :dunno:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Täytyy kyllä sanoa rumasti, että nämä rengashommat alkavat olemaan aivan VITUSTA! Miten voi olla, että kun on kaksi (2) rengasvalimistajaa ykkösissä niin näillä valmistajilla on kummallakin omat "hovitallinsa" jotka saavat parhaan palvelun ja uusimmat innovaatiot käyttöönsä?

Eihän se mikään ihme ole sinänsä, onhan FIAllakin oma suosikkitallinsa ykkösissä. On se perkele mennyt ihmeelliseksi kun lajien kattojärjestötkin kannattavat nykyään yhtä kilpailijaa.

Eihän se muuten mitään mutta eihän se edistä reilua peliä ja urheilullisuutta kun on tällaisia perkeleen saunasopimuksia ja muita kytkykauppoja... Varmaan minardilla hypittiin riemusta kun ferrari sai viime kaudella uusimmat mahdolliset kumit ja minardin alle pyöräytettiin euromasterilta haetut pari talvea rullatut bridgestone blizzakit noin niinkun vertauskuvannollisesti! Perseestä!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Samaa mieltä Sakuraban kanssa. It sax! Nyt tietysti vois sanoa, että auto pitäis suunnitella renkaille eikä päinvastoin, mutta olkoon se sitten kaikille sama. Nythän on niin että bridget ovat suunniteltu Ferkulle ja Misukat Rellulle.

Reilu meininki. Ja nyt tietysti vois sanoa, että eihän Formuloissa ole pitkään aikaan mistään reilusta pelistä ollutkaan kyse, mutta kyllä tässä jonkinlainen sääntö olis paikallaan että joka talli sais edes mieleisensä nakit alle. Se vois tuoda pelin ainakin vähän tasaisemmaksi.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Persiistä... Mutta arvatenkin näinhän tässä käy ku rellu syöttää patonkia toiselle ranskalaiselle :mad: ...
Noh, turha valittaa tätähän tää o...
Olettanut jo kauan sitten että kyllä micukat suosii rellua jossai vaihees viimeistää :yuck:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jousituksesta: Oma arvioini sattui siis kohdalleen ainakin pieneltä osin. Tokihan joka osa-aluetta parannellaan, ja McLaren tehnee tuulitunnelitutkimusta koko ajan. Testipäivät kun ovat rajoitetut niin jousituksen/ripustuksen testaus on luonnollisempaa radalla kuin simulaatiossa.

Aerodynamiikasta: Tuo 150-180 km/h oli _muistaakseni_ tämän vuoden F1-Racingistä. Calvin voisi ehkäpä laskea kuinka kovaa auto voisi teoreettisesti kulkea tuollaisella oletus-siivellä. Eli siis siiven ilmanvastus versus vetävä teho, arvio voisi olla 800hv (~600kW). En tiedä onko downforcen määrässä tapahtunut merkittävää kehitystä viime vuosina. Kehitys on lähinnä downforcen määrän lisääntyminen vs. ilmanvastus, mikä on paljon tärkeämpää.

Renkaista: Eikai kukaan muu talli kuin Rellu ole pyytänyt niitä eri renkaita? Eli ei tässä vaiheessa vielä kannattane alkaa piruja maalaamaan seinille.

Vaikka McLarenin tulostaso on ollut hiukka heikko, ei tilanne mitenkään katastrofaalinen ole. Koneet on pääosin kestänyt, ja vauhtiakin on väläytelty aina välillä. Oma mutu on että renkaiden liian vähäinen kuormitus on kuitenkin helpommin "korjattava" kuin toisinpäin. Eiköhän mäccärillekin löydy sopivampaa seosta loppukaudelle.

Keken kommentit ovat aina välillä olleet hiukka kärjistäviä. Jos ei tv:n perusteella nää ajotyyliä niin miten silmät sitten eroavat tv-kamerasta? Toisena kommentti-esimerkkinä vaikkapa Mika Salo, miehen pitäisi aika paljon tietää formuloista ja kuskeista, mutta jokainen arvioikoon salon kommenttien tason itse.
 
Ylös