Jaahas, vai Calvin vois laskea?Toni_V sanoi:
Aerodynamiikasta: Tuo 150-180 km/h oli _muistaakseni_ tämän vuoden F1-Racingistä. Calvin voisi ehkäpä laskea kuinka kovaa auto voisi teoreettisesti kulkea tuollaisella oletus-siivellä. Eli siis siiven ilmanvastus versus vetävä teho, arvio voisi olla 800hv (~600kW). En tiedä onko downforcen määrässä tapahtunut merkittävää kehitystä viime vuosina. Kehitys on lähinnä downforcen määrän lisääntyminen vs. ilmanvastus, mikä on paljon tärkeämpää.
150-180 km/h on ihan uskottava katossa-ajonopeus, sillä kuten siinä laskuviestissäni kerrotiiin, oli siipi reilusti ylimitoitettu ja sillä saavutettiin katossa-ajonopeus reilussa 132 km/h:ssa. Todellinen nopeus siis lienee reilusti enemmän, veikkaisin olevan lähempänä 180 km/h:ta kuin 150 km/h:ta. Missään formulassahan ei ole siipipintaa läheskään tuota 9 m^2.