McLaren MP4-20

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Toni_V sanoi:


Aerodynamiikasta: Tuo 150-180 km/h oli _muistaakseni_ tämän vuoden F1-Racingistä. Calvin voisi ehkäpä laskea kuinka kovaa auto voisi teoreettisesti kulkea tuollaisella oletus-siivellä. Eli siis siiven ilmanvastus versus vetävä teho, arvio voisi olla 800hv (~600kW). En tiedä onko downforcen määrässä tapahtunut merkittävää kehitystä viime vuosina. Kehitys on lähinnä downforcen määrän lisääntyminen vs. ilmanvastus, mikä on paljon tärkeämpää.
Jaahas, vai Calvin vois laskea?

150-180 km/h on ihan uskottava katossa-ajonopeus, sillä kuten siinä laskuviestissäni kerrotiiin, oli siipi reilusti ylimitoitettu ja sillä saavutettiin katossa-ajonopeus reilussa 132 km/h:ssa. Todellinen nopeus siis lienee reilusti enemmän, veikkaisin olevan lähempänä 180 km/h:ta kuin 150 km/h:ta. Missään formulassahan ei ole siipipintaa läheskään tuota 9 m^2.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Juhis sanoi:
Jaahas, vai Calvin vois laskea?
uups, sori vaan - menikin hiukka eri henkilö :eek:

150-180 km/h on ihan uskottava katossa-ajonopeus, sillä kuten siinä laskuviestissäni kerrotiiin, oli siipi reilusti ylimitoitettu ja sillä saavutettiin katossa-ajonopeus reilussa 132 km/h:ssa. Todellinen nopeus siis lienee reilusti enemmän, veikkaisin olevan lähempänä 180 km/h:ta kuin 150 km/h:ta. Missään formulassahan ei ole siipipintaa läheskään tuota 9 m^2.
Jesh, tämähän selvää, tosin onhan siinä formuloissa "päällekkäisiä" siipiä ja jonkinlainen maa-efektikin vaikuttaa kun liikutaan maan läheisyydessä.

Lähinnä mietin että kuinka lähelle formulan oikeata nopeutta pääsee tuollaisella 9 m2 siivellä karkeasti. Tässähän unohdetaan myös renkaiden vastus jne...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
nopealla googlettamisella lähde kuin lähde tuppaa sanomaan että 150-180km/h nopeudessa f1-auto tuottaa oman painonsa verran downforcea.
 

Johnny Walker

Active member
Liittynyt
4.8.2002
Viestit
42
Sijainti
Laproaigh
sakuraba sanoi:
Varmaan minardilla hypittiin riemusta kun ferrari sai viime kaudella uusimmat mahdolliset kumit ja minardin alle pyöräytettiin euromasterilta haetut pari talvea rullatut bridgestone blizzakit noin niinkun vertauskuvannollisesti! Perseestä!
Tasan ei käy onnen lahjat sanoo vanha kansa, mutta tässä tapauksessa sen epätasapainon aiheuttanee seikka nimeltä RAHA. Minardilla ei varmaankaan ollut budjetissa varaa ostaa niitä uuden uutukaisia malleja vaan ostettiin edellsivuoden malleja (ja paistoerää) kun saatiin oleellisesti halvemmalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyse ei kyllä ollut rahasta, vaan Bridgestone väitti, ettei kykene toimittamaan uusia renkaita tarpeeksi ekoihin kisoihin ja Minardi sai jotain toissavuotisia nakkeja varaston perukoilta. Tilannehan muuttui kun kausi pääsi kunnolla käyntiin. Tai olisihan tämänkin epäkohdan varmaan juurikin rahalla saanut korjattua, mutta kyse ei kuitenkaan ollut Minardin valinnasta.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Aina luotettavan F1-racingin mukaan McLaren-tallin käyttämässä Mercedes-moottorissa on F1-tallien voimanlähteistä vähiten hevosvoimia.

McLarenin Mercedes-moottorissa on sen sijaan tyytyminen kierroslukuun 18 200 ja 900-920 hevosvoimaan. McLarenin moottori kalpenee viikon kuluttua San Marinon GP:ssä ilmeisesti jopa Minardille, joka saa silloin radalle uuden autonsa, jossa on samanlainen Cosworthin moottori kuin Red Bull -autossa. Cosworth-koneen arvioidaan kiertävän 18 600 rpm
:D

Sitten eivät saa yhdellä kierroksella renkaita lämpimiksi ja TS:n mukaan anovat Micheliniltä erikoisrenkaita.

:nope: Miten tässä taas tälläkin kaudella näin kävi...:frown:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Mikä siinä on että vuodesta vuoteen Mersulla saadaan aikaiseksi kesympiä ja voimattomimpia moottoreita. Ei tuolla pelillä mitään megamenestystä saavuteta. Yksittäisten kisojen voittoja mutta ei sen enempää. Räkän kannattais alkaa katsella muualle, ihan totta!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo, kyllä näyttäs tulleen raja vastaan Mersulla. Eivät osaa tehä enää parempia kamppeita, joten Koko McLarenin pitäs vaihtaa oitis Toyotaan. :ahem:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mäkin kannattaisi antaa kenkää Neweylle ja muille vanhoille suunnittelijoille. Uusi porukka on ainoa mahdollinen pelastus. Tämänhetkisen "tiimin" parhaat vuodet ovat auttamatta takana. Uutta voittaja-autoa sen tuottamana on turha odottaa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Enpä olis uskonut, että Kimi sarjan hitaimmalla autolla taistelee palkintopallisijoista. On se Kimi vaan kuski :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Törni sanoi:
Mäkin kannattaisi antaa kenkää Neweylle ja muille vanhoille suunnittelijoille. Uusi porukka on ainoa mahdollinen pelastus. Tämänhetkisen "tiimin" parhaat vuodet ovat auttamatta takana. Uutta voittaja-autoa sen tuottamana on turha odottaa.
No ei niille nyt kesken kautta mitään potkuja kannata antaa... Viimeinenkin dynamiikka tiimistä katoaisi... Eikä Neweyllä ole autonsuunnittelussa enää paljoa pelissä... Nykyisessä autossa on käytetty paljon tämän aerodynamiikkaguru Nicholas Tombazinin(tai mikä lie) ideoita. Entinen Ferrari mies kuitenkin. McLarenilla on kaksi ongelmaa... Aika-ajot ja tehoton moottori. Uskon, että nuo ongelmat selvitetään pian...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Mäkin kannattaisi antaa kenkää Neweylle ja muille vanhoille suunnittelijoille. Uusi porukka on ainoa mahdollinen pelastus. Tämänhetkisen "tiimin" parhaat vuodet ovat auttamatta takana. Uutta voittaja-autoa sen tuottamana on turha odottaa.
Siis autohan on ihan hyvä, mutta moottori on niin umpisurkea ettei se jaksa edes lämmittää renkaita aika-ajoja varten.:nope:

Vaikka tekis vaahtogummista renkaat Laareniin niin ei se nuhapumppu jaksais edes niitä kuluttaa puhki.:D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ajatelkaapas että kyllä McLarenin pitää olla jollain osa-alueella muita roimasti edellä. Renaultilla on parempi aerodynamiikka ja elektroniikka. McLarenilla on huonoin kone. Se ei saa renkaista kaikkea irti. Se ei ole ilmeisesti helppo ajettava. Silti sillä on ajettu kahdessa kisassa nopein kierros. Ei kaikki voi kuitenkaan kuskista olla kiinni. Toisaalta...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Newyellä ei ole osaa eikä arpaa voimanlähteen suunnittelussa ja rakentamisessa...ei sen ero auta mitään! Newye suunnittelee...ai valvoo auton suunnittelua.....Muut tyypit ovat moottorin kehityksen kanssa tekemmisessä. Get your facts straight!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
berra67 sanoi:
Newyellä ei ole osaa eikä arpaa voimanlähteen suunnittelussa ja rakentamisessa...ei sen ero auta mitään! Newye suunnittelee...ai valvoo auton suunnittelua.....Muut tyypit ovat moottorin kehityksen kanssa tekemmisessä. Get your facts straight!!
jospa itse laittaisit faktat ensin suoraksi, mm. 97 Neweyn tullessa tiimiin pisti mies mersun suunnittelemaan moottorin uusiksi kaudelle -98 koska hänen mielestään vanha ei ollut optimaalinen rungon suunnitteluun...
Kyllä sillä pääsuunnittelijallakin on sanomista tuohon koneen suunnitteluun, jos rungon ja moottorin kehittäjät tekis erillään duunia niin koskaan ei tulis nykypäivänä kilpailukykystä autoa...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
FO110K sanoi:
jospa itse laittaisit faktat ensin suoraksi, mm. 97 Neweyn tullessa tiimiin pisti mies mersun suunnittelemaan moottorin uusiksi kaudelle -98 koska hänen mielestään vanha ei ollut optimaalinen rungon suunnitteluun...
No jopas! Mistäs oot tommosen kuullu/lukenu? Sylinterikulmahan oli kuitenkin tuttu 72 astetta. Muuten semmonen juttu että Neweyhän aloitti työt Mäkillä vasta elokuun alussa joten mitään merkittävää muutosta ei ole suunnitelmiin voitu tehdä ajanpuutteen takia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Observer sanoi:
No jopas! Mistäs oot tommosen kuullu/lukenu? Sylinterikulmahan oli kuitenkin tuttu 72 astetta. Muuten semmonen juttu että Neweyhän aloitti työt Mäkillä vasta elokuun alussa joten mitään merkittävää muutosta ei ole suunnitelmiin voitu tehdä ajanpuutteen takia.
niin mies virallisesti alotti elokuun alussa ;)
kuitenkin suht nopsaan nykypäivänkin mittapuulla Mäccäriin ilmesty Neweyn suunnittelema etusiipi (ei ihan pieni muutos laittaa keulan aerodynamiikka uusiksi ;))
(niinkuin monet vitsillä tuolloin heitivätkin, mies jätti Williamsin jo tammikuussa eikä kukaan voi valvoa mitä mies kotonaan tekee/miettii)
ja kuitenkin MP4-13 oli seuraavana vuonna käytännlössä kokonaan Neweyn käsialaa (ei sitä autoo elokuun ja helömikuun välissä väännetä)
...ja tähän vielä lisäksi että G. Piolankin tekstit sanoivat samaa tuohon aikaan...
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Käsittämätöntä tuo Mersun sählääminen noiden moottorien kanssa? Miten johtotähti ei saa enää rakennettua kunnon moottori,a vaikka rahaa on mielin määrin? Puuttuuko heiltä tietotaitoa vai mitä:confused:

Säälin Ronia! Ron takuulla haluaisi autoonsa kunnon moottorin, mutt tuo pakkoavioliitto Mersun kanssa ei anna siihen mahdollisuutta! Kannattaisi purkaa/ ostaa se Mersu ulos Laarenilta!

Siihen ei taida vaan olla rahaa/halua!:confused:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
312T4 sanoi:
Käsittämätöntä tuo Mersun sählääminen noiden moottorien kanssa? Miten johtotähti ei saa enää rakennettua kunnon moottori,a vaikka rahaa on mielin määrin? Puuttuuko heiltä tietotaitoa vai mitä:confused:

Säälin Ronia! Ron takuulla haluaisi autoonsa kunnon moottorin, mutt tuo pakkoavioliitto Mersun kanssa ei anna siihen mahdollisuutta! Kannattaisi purkaa/ ostaa se Mersu ulos Laarenilta!

Siihen ei taida vaan olla rahaa/halua!:confused:

Hondat takas. :ahem:
 
Ylös