McLaren MP4-20

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Taas näitä Dupasqueerin legendaarisia lausahduksia. Omassa pesässä ei ole koskaan mitään putsaamista vaan kaikki on aina muiden vika jos ei voittoa tule.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Jere1983 sanoi:
Mä kun luulin että renkaanlämmittimet on jotain muutakin kuin pelkät koristeet.
No eihän se nyt silti mee niin, että lämpö=pito. Ja Mäkin ongelmana oli eturenkaiden heikko pito aika-ajokierroksilla, aika outoa, että se johtui liian kylmistä takarenkaista. :eek!:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
vmjs sanoi:
No eihän se nyt silti mee niin, että lämpö=pito. Ja Mäkin ongelmana oli eturenkaiden heikko pito aika-ajokierroksilla, aika outoa, että se johtui liian kylmistä takarenkaista. :eek!:
Turha sitä kai sitten on vähätellä Mustakiikarin asiantuntemusta sen perusteella että mies kertoo lämmön lisäävän pitoa jos ongelmana on liian kylmät nakit. Takarenkaiden huonon pidon ja puskemisen suhteen oltiinkin sitten ihan normaalisti pihalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Oli taas McLaren sillä kohti luotettava kun sen piti olla luotettava, vaan yllätys eipä taas ollutkaan! :jaska:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Perinteistä McLarenia. Talli voisi siirtyä GP2-sarjaan niin ei erottuisi amatöörimäisyydellään niin pahasti joukosta. :mad_old:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Jere1983 sanoi:
Turha sitä kai sitten on vähätellä Mustakiikarin asiantuntemusta sen perusteella että mies kertoo lämmön lisäävän pitoa jos ongelmana on liian kylmät nakit. Takarenkaiden huonon pidon ja puskemisen suhteen oltiinkin sitten ihan normaalisti pihalla.
Toki kylmillä renkailla ei saa samaa pitoa kuin lämpöisimmillä, paras pito on siinä optimilämpötilassa. :)

Mutta Musta E anto ymmärtää, että mitä kuumemmat renkaat sitä enemmän pitoa. 2000'C:n lämpötilassa olisi siis tosi hyvä pito! :ahem:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Sovitaan että kerrankin Erkki oli edes osittain oikeassa ;)
Kyllähän toi Mäkin vauhti näytti taas ihan hyvältä, toivottavasti ens kisaan tuotavat osat tuo vielä lisää vauhtia suhteessa muihin.
 

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
Jere1983 sanoi:
Sovitaan että kerrankin Erkki oli edes osittain oikeassa ;)
Kyllähän toi Mäkin vauhti näytti taas ihan hyvältä, toivottavasti ens kisaan tuotavat osat tuo vielä lisää vauhtia suhteessa muihin.
heh, joopa joo... :p tuosta erkin viiltävästä analyysistä voi yllättäen näköjään olla montaa mieltä. toivotaan tosiaan että uuden osat Espanjassa tuovat vielä lisää vauhtia. Kengäntekijä oli pelottavan vakuuttava...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Gearloose sanoi:
heh, joopa joo... :p tuosta erkin viiltävästä analyysistä voi yllättäen näköjään olla montaa mieltä. toivotaan tosiaan että uuden osat Espanjassa tuovat vielä lisää vauhtia. Kengäntekijä oli pelottavan vakuuttava...
Ajattele näin: Tänään Shumacherilla oli uusi moottori, toisin kuin Räikkösellä ja Alonsolla [moottori oli ollut käytössä jo Bahrainin helteessä], mutta Barcelonassa Shumilla on yhden kisan vanha moottori ja Räikkösellä ja Alonsolla tuliterät kehitysversiot :p..No joo..kyllä Michelinin pitää parantaa paljon
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rusina sanoi:
Ajattele näin: Tänään Shumacherilla oli uusi moottori, toisin kuin Räikkösellä ja Alonsolla [moottori oli ollut käytössä jo Bahrainin helteessä], mutta Barcelonassa Shumilla on yhden kisan vanha moottori ja Räikkösellä ja Alonsolla tuliterät kehitysversiot :p..No joo..kyllä Michelinin pitää parantaa paljon
Shumacherilla EI OLLUT uutta moottoria vaan sama kuin Bahrainissa.

Ferrari haluaa/tarvitsee Barcelonan radalle uutta ja terävää moottoria, sillä rataa vaatii hevosvoimia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
lähde: TS
Sveitsiläinen Motorsport aktuell julkisti tiistaina, että McLarenin tekninen johtaja Adrian Newey on jatkanut sopimustaan kesästä eteenpäin puoleksi vuodeksi, mutta vetäytyy sen jälkeen tämän kauden päätyttyä F1-ympyröistä.
Hmm, voipi olla kova paikka McLarenille!? Riittääkö Ferrarilta kaapattu aerodynaamikko ja Outley(vai mikä se oli?) pitämään McLarenin kärkitallina, vai yrittävätkö kaapata Macille jonkun näistä, Willis, Gascoyne, Fisher?

Onko tuon Neweyn rooli muutenkaan ollut pitkään aikaan niin merkittävä, että hänen lähdöstä sinänsä suurta haittaa on?

Harmillista joka tapauksessa ja kyllä tämä jollain tavalla tulee McLarenin tulevaisuuteen varmasti vaikuttamaan!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Taitaapi olla silleen, että Newey on ollut taka-alalla jo pidemmän aikaa, mitä tulee auton suunnitteluun. En usko Adrianin lähdön pahemmin vaikuttavan tallin suoritustasoon. Juurihan talliin liittyi Ferrarin aerodynamiikka-guru ja eivätpä noi Ferrarit kovin heikkoja autoja ole viimevuosina olleet...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Misa1 sanoi:
Hmm, voipi olla kova paikka McLarenille!? Riittääkö Ferrarilta kaapattu aerodynaamikko ja Outley(vai mikä se oli?) pitämään McLarenin kärkitallina, vai yrittävätkö kaapata Macille jonkun näistä, Willis, Gascoyne, Fisher?

Onko tuon Neweyn rooli muutenkaan ollut pitkään aikaan niin merkittävä, että hänen lähdöstä sinänsä suurta haittaa on?

Harmillista joka tapauksessa ja kyllä tämä jollain tavalla tulee McLarenin tulevaisuuteen varmasti vaikuttamaan!
Ei Neweyn rooli ole enää viime vuosina ollut niin suuri. Nythän siellä on aika paljon vastuuta sillä Tombazinilla tai mikä lie. Kuitenkin tää Ferrarin entinen aerodynamiikka vastaava. En usko tuon suuresti vaikuttavan McLarenin suorituskykyyn suuntaan tai toiseen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sinänsä olis mielenkiintoista tietää, lähinnä näiden herrojen hommien ero. Eli mitä McLarenilla tekee Newey, mitä tämä Tombaz? ja mitä Oatley sekä mitä Coughlan tekee?

Ketkä vastaa näitä herroja muissa tiimeissä? Eihän jokaisessa tallissa tietenkään ole sama rakenne vastuualueissa, kuten ei firmoissa yleensäkkään! On pääjehu siihen ja toiseen toinen mutta kuka on esim. varsinainen auton piirtäjä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Misa1 sanoi:
Sinänsä olis mielenkiintoista tietää, lähinnä näiden herrojen hommien ero. Eli mitä McLarenilla tekee Newey, mitä tämä Tombaz? ja mitä Oatley sekä mitä Coughlan tekee?

Ketkä vastaa näitä herroja muissa tiimeissä? Eihän jokaisessa tallissa tietenkään ole sama rakenne vastuualueissa, kuten ei firmoissa yleensäkkään! On pääjehu siihen ja toiseen toinen mutta kuka on esim. varsinainen auton piirtäjä?
Auton piirtäjiä on kokonainen tiimi. Tietokone mallinnuksen kautta tuo nykyään menee.

Siinä lähinnä yritetään tehdä mahdollisimman hyviä kompromissejä sen mukaan että autossa on 4 pyörää, tietyn kokoinen ja muotoinen moottori ja se tarvii toimiakseen polttoainetta, ilmaa ja jäähdytystä. Sen lisäksi siihen autoon tulisi saada mahdollisimman paljon downforcea, mutta kuitenkin niin että se täyttää säännöt ja fysiikan lait.

Helppoo kuin heinänteko:rolleyes:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jones sanoi:
Auton piirtäjiä on kokonainen tiimi. Tietokone mallinnuksen kautta tuo nykyään menee.
Juuri näin. Julkisuudessa paistattelee usein kuuluisien F1-suunnittelijoiden nimiä. Suuri yleisö saa helposti sen kuvan että nämä miehet ovat neroja jotka yksin vastaavat kaikista suurista teknisistä oivalluksista.

Totuus on todellakin toinen. Auton kokonaisuus ja myös eri osa-alueet syntyvät rankan kehitystyön tuloksena. Avainhenkilöitä eivät ole tekniset innovaattorit, vaan eri tiimien vetäjät. Näiden vetäjien on kyettävä löytämään kuhunkin suunnitteluryhmään parhaat ihmiset. Eikä sekään vielä riitä. Suunnitteluryhmä voi hyvinkin pitää sisällään maailman parhaat suunnittelijat. Jos nämä ihmiset eivät siedä toisiaan, eivätkä osaa työskennellä tiiminä, ei lopputuloskaan voi olla onnistunut.

F1 on kuitenkin suurta mediasirkusta ja siksi myös auton suunnittelulle on saatava kasvot. Tämän takia muutamia tiiminvetäjiä on nostettu julkisuuteen ja heidän ympärilleen on media sitten luonut sädekehän.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin siis vielä sen verran että 9 tiimillä.

Ferrarilla Sumi suunnittelee, rakentaa, testaa ja ajaa kisat.;)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Maikkari tietää kertoa!

Misa1 sanoi:
Sinänsä olis mielenkiintoista tietää, lähinnä näiden herrojen hommien ero. Eli mitä McLarenilla tekee Newey, mitä tämä Tombaz? ja mitä Oatley sekä mitä Coughlan tekee?

Ketkä vastaa näitä herroja muissa tiimeissä? Eihän jokaisessa tallissa tietenkään ole sama rakenne vastuualueissa, kuten ei firmoissa yleensäkkään! On pääjehu siihen ja toiseen toinen mutta kuka on esim. varsinainen auton piirtäjä?
Britti Adrian Newey jatkaa Formula ykkösissä kilpailevan McLaren-tallin teknisenä johtajana. Newey on kuitenkin astumassa syrjään käytännön johtoroolistaan.

- Adrian on pidentänyt sopimustaan McLarenin kanssa ja osallistuu toukokuun 1. päivästä lähtien toteutettavaan teknisten toimintojen pitkäaikaiseen uudelleenorganisointiin, tallin edustaja ilmoitti keskiviikkona.

Uudelleenorganisoinnissa McLaren-talli ylentää Paddy Lowen insinööritoimintojen johtajaksi ja Nicholas Tombazisin auton kehittämisjohtajaksi. Tallin mukaan Neweyn on määrä tarjota asiantuntemustaan erityisesti Lowen ja Tombazisin käyttöön.

46-vuotiaan Neweyn jatkosopimuksen yksityiskohtia ei paljastettu.

(MTV3-Reuters)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Iltalehdestä:

Newey jatkaa McLarenin teknisenä johtajana
27.4.2005 20:46

Adrian Newey jatkaa formula ykkösissä ajavan McLaren-tallin teknisenä johtajana. Jatkossa hänen käytännön roolinsa on kuitenkin pienempi.

- Adrian on jatkanut sopimustaan McLarenin kanssa ja hän osallistuu pitkän aikatähtäimen teknisiin tehtäviin uudessa organisaatiossa, tallin tiedottaja sanoi.

Sopimuksen yksityiskohtia ei julkistettu.

- Ne pidetään Adrianin ja tallin välisenä asiana. Mutta uskomme, että hänellä on pitkä tulevaisuus McLarenilla, tiedottaja jatkoi.

Newey suunnitteli Williamsin voittoisat moottorit 1990-luvulla ennen kuin siirtyi McLarenille. Siirron jälkeen myös McLaren pääsi mestaruuksien makuun.

---

Vai moottorit... :eek!: :doubtful: :tongue: :D :D :rolleyes:

Noh... Adrian jatkaa siis McLarenilla. En tiedä, pitäisikö tässä hyppiä ilosta vai suhtautua neutraalisti. Neweyn "Midaksen kosketus" on ruostunut jo aikoja sitten tai vika on todellakin siinä, ettei Ilmorin pajalla osata tehdä enää moottoreja. F1 racing lehtihän arvioi, että Mercedes on koko sarjan heikoin moottori, jonka johdosta jopa Minardilta löytyy enemmän potkua takakontista (Cosworth).

Jos tuo on todellakin totta, täytyy Neweylle nostaa hattua TODELLA korkealle edelleen. Silloin auto on aerodynaamisesti uskomaton, kun sillä edelleen taistellaan kärkisijoista.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin siis milloinkas se beryllium tms. kiellettiinkään? Sen jälkeen ei Mersu ole varsinaisesti paistatellut kärkijoukoissa?

Sinänsä hommaan on tullut muutenkin mutkia Mersulle. Oliko se nyt niin että Ilmorin ja jonkun muun(Newey?) välille tuli kinaa tuosta koneesta ja taisi jossain välissä joku merkittävä henkilö kuolla ja sitä rataa?

Sittemmin on tullut näitä muutoksia, varsinkin auton kokoon ja sitä kautta ongelmia jäähdytykseen, koneeseen kohdistuviin tärinöihin jne. Näistä osa syyhän on tietenkin ylioptimistisella auton suunnittelulla, joka on laitettu ainakin osittain Neweyn piikkiin!

On se kuitenkin omituista kun muut huipputallien konetoimittajat ovat saaneet koneet kestämään?

Ja viimeisin muutos on taas tämä kahden gp:n kesto ja ilmeisesti Mersu ei viimevuoden kaltaista nöyryytystä enää halunnut ja siksi ruuvit on sitten laitettu vähän löysemmälle, et koneet kestää! Nyt sitten mainetta tulee luotettavana mutta tehottomana koneena? Ei hyvä sekään!

Honda sai mielestäni parempaa mainetta sillä että koneet oli todella tehokkaita mutta ei luotettavia mutta eikös homma saatu ratkaistua sillä että niitä ajetaan "äärirajoilla" ja se mikä hajoo, tutkitaan ja pyritään korjaamaan se ongelma. Tällä saadaa pitkällä tähtäimellä kestävä ja tehokas kone!

Se mitä Mersu tekee on ongelmien maton alle lakaisua!? Toki jos he nyt saavat uuden koneen ja hakivat tällä alkukauden kisoihin luotettavuutta, niin siinähän he onnistuivat, vaikka talli ei tavoitteissa onnistunutkaan!
 
Ylös