McLaren MP4-20

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Newey on saanut huonoa julkisuutta. Ja jonkinlainen totuus lienee ettei mies aivan samalla sykkeellä ole enää mukana. Kun Newey "melkein lähti" Mäccäriltä jokunen vuosi sitten, Ron pelasti tilanteen tarjoamalla muita hommia mistä mies on ollut kiinnostunut. Näissä yhteyksissä on puhuttu purjeveneiden ja moottoripyörien suunnittelusta ja osittaisesta poistumisesta suunnittelutyöstä.

Mutta onko Neweyn disainit sitten huonontuneet? Mp4-18 oli fiasko, mutta itse suunnitelmanahan auto oli loistava - sitä ei vaan saatu rakennettua tarpeeksi kestäväksi. Jotenkin itse syyttäisin muuta tahoa kuin Adriania noista ongelmista. Paketti saatiin sitten kasaan 19B autoon, joka oli nopeakin. Nykyinen 20 -malli vaikuttaa nopealta kanssa, varsinkin jos puheet pienestä renkaankulutuksesta pitää paikkansa. Eli omasta mielestäni Adrian on hoitanut hommia ihan hyvin.

Konetehon puutteesta Mersua on haukuttu, mikä varmaankin pitää paikkaansa. Tosin emme tiedä asettaako auton disaini kilpailijoita tiukempia rajoituksia koneelle. Vanha totuus sekin pätee, että kierrosaikaan koneteholla on todella paljon pienempi vaikutus kuin renkailla. Ohi ei kyllä heikommalla koneella pääse.

F1-Racing kuvasi Toyotan ja Mäccärin takasiipiäkin (Toyota ajoi silminnähden suuremmalla siivellä) ja myös niistä vedettiin johtopäätöksiä että Toyotan koneesta irtoaa paljon enemmän tehoa, koska suuremmallakin siivellä ehdittiin suoralla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Misa1 sanoi:
Niin siis milloinkas se beryllium tms. kiellettiinkään? Sen jälkeen ei Mersu ole varsinaisesti paistatellut kärkijoukoissa?

Sinänsä hommaan on tullut muutenkin mutkia Mersulle. Oliko se nyt niin että Ilmorin ja jonkun muun(Newey?) välille tuli kinaa tuosta koneesta ja taisi jossain välissä joku merkittävä henkilö kuolla ja sitä rataa?
beryllium kiellettiin kauden 2000 jälkeen, ja tuosta syystä v.-01 kone olikin isompi ja painavampi kuin -00 mallinen...
tähän päälle melkein heti perään ilmor engineeringin toisen omistajan kuolema niin siinä olikin jo tapahtumaa...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mersun puolellakin tapahtuu muutoksia. Illien saa väistyä vuoden loppuun mennessä ja tilanteen ottaa haltuun Mersun oma mies.

Mitä tuohon Neweyn tulevaisuuteen tulee, nin epäilen kyllä vahvasti että äijä jatkaa autourheilun parissa vain enää hetken. Adrian on ollut mukana autourheilussa yli 20 vuotta ja se on millä tahansa mittarilla pitkä aika. Suunnittelijan homma on myöskin aika stressaavaa eikä palkkiot ole kumminkaan tiimin omistajien tasolla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kyllähän Newey saa ihan helkkarin kovaa palkkaa joten ei se jatkaminen varmasti ole rahasta kiinni. Varsinkin Jaguar saagan jälkeen Neweyn tienestit nousivat tuntuvasti ja ovat olleet tuollaista keskitason F1-kuljettajan ansioita vastaavia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voin vain kuvitella tilannetta että McLarenilla olisi Japanilainen moottori, Honda tai Toyota. Näillä moottoreilla olis otettu mestaruuksia.
Hitto sen McLarenin ongelma on Mersu, eivät kehtaa heittää kinttaat tiskiin ku eivät tiiä että saavatko keltään muulta valmistajalta ykköstallin paikkaa. Parempia koneita tulis varmaan joka tuutilta..

Hitto jos oisin Ron niin tekisin heti sopparin jonkun Hondan kanssa.

EDIT: paitsi ne Hondan tän vuoden koneet.. Höh, no joku BMW sitten, ku ei Toyotasta taida olla avuksi..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Oberfeldwebel sanoi:
Hitto jos oisin Ron niin tekisin heti sopparin jonkun Hondan kanssa.
Helpommin sanottu kuin tehty. Mercedes omistaa McLarenista niin suuren osan, ettei siitä niin vain päästä eroon. McLaren ON käytännössä Mercedes. Olihan siitä jo puhetta joskus aikaisemmin, että poistuuko koko McLaren nimi Formuloista. Näin ei onneksi tapahdu, koska Marcedeskin on tajunnut McLaren-nimen historiallisen merkityksen.

Itsekkin heitin joskus ilmoille ajatuksen McLaren-Honda yhdistelmän paluusta yhteen. Olisihan se jotain... Ja korvissa kuuluu historian siipien havinaa ja samaan aikaan nimet: Senna-Prost-Senna-Prost-Senna...
:ahem: :thumbup:
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Toni_V sanoi:

F1-Racing kuvasi Toyotan ja Mäccärin takasiipiäkin (Toyota ajoi silminnähden suuremmalla siivellä) ja myös niistä vedettiin johtopäätöksiä että Toyotan koneesta irtoaa paljon enemmän tehoa, koska suuremmallakin siivellä ehdittiin suoralla.
imolassa vai? isommat siivet -> parempi down force -> parempi pito mutkissa...eli jos toyota meni vielä suorillakin kovempaa, miksei ne olleet nopeampia kierrosajoiltaan kuin mclarenit? eiköhän se siipien käyttö kerro vaan toyotan heikkouksista, eli huonommasta down forcesta... voi tulla vaikea monaco toyotalle :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
miksu sanoi:
imolassa vai? isommat siivet -> parempi down force -> parempi pito mutkissa...eli jos toyota meni vielä suorillakin kovempaa, miksei ne olleet nopeampia kierrosajoiltaan kuin mclarenit? eiköhän se siipien käyttö kerro vaan toyotan heikkouksista, eli huonommasta down forcesta... voi tulla vaikea monaco toyotalle :)
Juurikin näin mutta pointtihan olikin se, että Toyotalla on tehokkaampi kone, kun "suuremmilla" siivillä pääsevät suoralla kovempaa!

Toyotalle vaikeita kisoja varmaan tulee olemaan useita koska aerodynaamisesti auto on kuitenkin selkeästi McLarenia ja Renaultia heikompi!

BAR ja Williams ovat varmaan samaa luokkaa Toyotan kans koska käsittääkseni Hondan ja Bemarin koneet ovat Toyotan ohella sarjan tehokkaimmat?

Ferrarista kun ei osaa vieläkään sanoa juuri mitään mut tuohon johonkin väliin tai reunaan se sijoittuu!?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ai nyt täällä päätellään jo autojen ilmanvastuksetkin toisiinsa nähden pelkällä "kato miltä se siipi näyttää" -tuntemuksella.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
miksu sanoi:
imolassa vai? isommat siivet -> parempi down force -> parempi pito mutkissa...eli jos toyota meni vielä suorillakin kovempaa, miksei ne olleet nopeampia kierrosajoiltaan kuin mclarenit? eiköhän se siipien käyttö kerro vaan toyotan heikkouksista, eli huonommasta down forcesta... voi tulla vaikea monaco toyotalle :)
Kyse oli jostain ekoista kisoista, oisko ollu Bahrain?

No, joka tapauksessa homma selitettiin niin, että Toyotalla enemmin tehoa -> voivat ajaa suuremmilla siivillä -> saavat enemmin downforcea. McLaren joutuu käyttää pienempää siipeä, kärsivät siis mutkissa, jotta alitehoisella koneella pysyisi muiden vauhdissa suoralla. Näin siis jotkut "expertit" hommaa pohtivat.

Eli kyse olisi juuri siitä että Toyotan auto olisi huonompi, mutta että tehoilla saavat downforcen kohdalleen. Pitää muistaa että hommaa oli tutkailtu ensimmäisten kisojen jälkeen joissa Toyota oli juhlinut palkintopallilla.

Mutta spekulaatiotahan tuo kaikki on, vaikea tietää paljonko eri rungoista saadaan downforcea irti. Silminnähtävä ero noissa siipien kulmissa kuitenkin oli.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Jones sanoi:
Sen lisäksi siihen autoon tulisi saada mahdollisimman paljon downforcea, mutta kuitenkin niin että se täyttää säännöt ja fysiikan lait.
Voisi kyllä luulla, että jälkimmäisessä yritetään "huijata" niin paljon kuin mahdollista.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Lisätään nyt vielä selvyyden vuoksi ettei downforcea pyritä maksimoimaan. Vaan pyritään maksimoimaan downforcen määrä ilmanvastuksesta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juu, totta. Ei Montsassa ihan kulkis 'täydellä' downforcella.

Paitti mutkat:thumbup:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Toni_V sanoi:
Lisätään nyt vielä selvyyden vuoksi ettei downforcea pyritä maksimoimaan. Vaan pyritään maksimoimaan downforcen määrä ilmanvastuksesta.
No tämä ei kyllä nyt pidä oikein paikkaansa. Toki mitä paremmalla hyötysuhteella downforcea saadaan sitä parempi, mutta nopein tapa nykyisillä autoilla kiertää rata ympäri vaatii niin paljon downforcea, että hyötysuhde jää väkisinkin huonoksi. Parantamalla hyötysuhdetta saataisiin vaikkapa jollekin Imolan radalle suoranopeutta lisää vain vähän, sen sijaan mutkanopeudet tippuisivat ja jarrutusmatkat kasvaisivat selvästi. Mutkasta tultaisiin ulos huomattavasti pienemmällä nopeudella, jolloin pitkä matka suorastakin hävitään mutkasta nopeammin ulostulleelle. Jos sitä hyötysuhdetta korostettaisiin enemmän kierrosajat tippuisivat selvästi, ja formuloista puuttuisi takasiipi kokonaan. Jossain Monzan radalla downforcen hyötysuhde varmasti onkin paljon parempi kuin lähes kaikilla muilla.


Samalla tavallahan voisi sanoa, että moottoreissa pyritään maksimoimaan saatu akseliteho poltetusta tehosta (siis maksimoimaan hyötysuhde). Voitaisiin ajaa pienemmällä polttoainetankilla (pienempi ilmanvastus) ja -kuormalla ja selvästi pienemmällä jäähdytysteholla, jolloin myös ilmanvastus pienenisi. Mutta eipä taidakaan olla se nopein tapa kiertää rataa ympäri tässä kilpaluokassa.

Lentokoneilla haetaan enemmänkin sitä hyvää hyötysuhdetta, niillä kun ei tarvitse välittää säännöistä, jotka sanoo että siiven koko on näin rajoitettu. Lentokoneilla nosteen hyötysuhde onkin selvästi parempi kuin kilpa-autoilla.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Spam sanoi:
No tämä ei kyllä nyt pidä oikein paikkaansa. Toki mitä paremmalla hyötysuhteella downforcea saadaan sitä parempi, mutta nopein tapa nykyisillä autoilla kiertää rata ympäri vaatii niin paljon downforcea, että hyötysuhde jää väkisinkin huonoksi. Parantamalla ...
Jos pelkkä downforce olisi tavoite, ajettaisiin joka radalla täysillä siivillä. Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan joka radalle tehdään kompromissi downforcen ja ilmanvastuksen välillä.

Ja luonnollisesti lentokoneissa on parempi aurodynamiikka, formuloissa muuhun runkoon suhteutettuna suure renkaat muodostavat paljon ilmanvastusta, sekä tietysti säännökset joiden tehtävänä on rajoittaa nopeuksia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Peesaan Toni_V:tä tässä tapauksessa.

Ei läheskään kaikilla radoilla ajeta täysillä siivillä. Monaco lienee niitä kaikkein eniten siipeä vaativia. Toisessa ääripäässä on sitten Monza.

Indianapolis on taas profiililtaan sellainen että ovaalille halutaan hurjat nopeudet kisaan jotta voi ohittaa/ei tule ohitetuksi. Sisäosa on niin syheröinen ettei siellä pääse ohi vaikka olis 2 sekkaa toista nopeampi.

Aika-ajot on asia erikseen.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Aika lupaavalta näyttää ton uuden version meno.

TS F1

F1-uutiset 29.4.2005 22:57:24
De la Rosa ja uusi McLaren
iskussa Espanjan kisaan

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Pedro de la Rosa ajoi Jerezin kuumissa testeissä kaksi päivää - kuukauden ajan jo etukäteen kohuttua - McLarenin kaikkien uudistusten MP4-20 -autoa.

Lopputulos oli häikäisevä.

Espanjalainen selviytyi ongelmitta ja sivusi Michael Schumacherin super-Ferrarilla viime syyskuussa kiitämää epävirallista rataennätystä 1.15,650.

Ensi viikon uutinen on, että de la Rosa ajaa Espanjan Grand Prix -kilpailun Kimi Räikkösen tallikaverina McLarenilla.

Räikkönen jäi Jerezin testijaksolla de la Rosan varjoon sekä kierrosajoillaan että kierrosmäärillään. Periaatteessa se oli odotettavissakin, kun espanjalaista sparrattiin kisakuntoon kotiradalleen.

Mercedeksen uusi moottori ja McLarenin uusi etujousitus tekivät de la Rosaan suuren vaikutuksen.

- Itse asiassa kaikki kokeillut uutuudet toimivat hienosti. Teimme rengas- ja säätötyötä Barcelonaa varten. Autossa oli paljon uutta ja tarkastimme niiden luotettavuutta. Auto on nyt kaikilla osa-alueilla iskukykyisempi - voimassa, hallittavuudessa ja luonteikkuudeltaan, de la Rosa kiitteli.
Nopeimmat testikierrokset

Jerez: Pedro de la Rosa McLaren 1.15,650 (130 kierrosta), 2) Kimi Räikkönen McLaren 1.16,465 (70), 3) Fernando Alonso Renault 1.16.927 (98), 4) David Coulthard Red Bull 1.17,012 (137), 5) Olivier Panis Toyota 1.17,315 (67), 6) Ralf Schumacher Toyota 1.17,401 (59), 7) Vitantonio Liuzzi Red Bull 1.17,562 (92), 8) Franck Montagny Renault 1.18,825 (60).

Julkaistu 29.4.2005 22:57:24
 
Ylös