McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
mustakaari sanoi:
Tässä voi piillä myös totuuden siemen. Nyt kun Ferrari ja Renault keskittyy MM-nahisteluun, voi McLaren kaikessa hiljaisuudessa kehittää riskillä moottoriaan ja autoaan tuohon Keken mainitsemaan suuntaan. Laitetaan muutokset raakileina kentälle, kun mitään hävittävää tällä kaudella ei enää ole. Ja tsadaa yhtäkkiä ensi kaudella McLarenin kone on Ferrarin ja Renaultin konetta tehokkaampia ja näemme kuinka Alonso ottaa kolmannen perättäisen maailmanmestaruuden ylivoimaisesti. Kimille jää mustapekka kouraan. :cool:
Tai sitten ei, katsos Kimillähän oli Suzukassa uusi kone eli tuo mainittu uusin kehitys versio, ne eivät saa tehdä sille enään mitään, tosin de la Rosalla taitaa olla Brasiliassa uusi kone, mutta pointti onkin tässä: Jokaisen tallin pitää "rekisteröidä" seuraavien kausiensa moottorit FIA:lle joko jo ajetun Jaappanin GP:n jälkeen tai Brasilian GP:n jälkeen, elikkäs ne ei saa enään tietääksenikään tehdä sille moottorille mitään muuta kun pientä hienosäätöä, josta ei ole paljoakaan apua enään. Elikkäs käsitän tämän asian näin: Se moottorin kehityken jäädyttäminen on astunut jo voimaan, vaikka se virallisesti astuukin voimaan vasta vuoden 2007 alussa... Elikkäs saattaapas olla niin, että Kimi ottaakin ensimmäisen mestaruutensa ensikaudella, samalla kun Alonso köröttelee vain joukonjatkona sijoilla 4-8, heh. Jaahas niinkuin tossa artikkelissa sanottiinkin, mutta kannattas sunkin kuitenkin muistaa, että varmasti Ferrarin ja Rellun ensikausien moottorien kehitykset ovat varmaankin jo melkoisen pitkällä...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija sanoi:
Eli siis toteamme Valden olleen oikeassa alkuperäisessä väitteessään.
Voi hesus tätä onnetonta provoilua. Jos logiikkasi niin sinulle väittää, niin enhän mä sille mitään voi. Viestiketjun luetun ymmärtäminen saattaisi olla joillekin hyväksi tällä foorumilla. Arvatenkaan tämä ei kuitenkaan tähän jää, joten annan siunauksen viimeiselle sanallesi, koska lapsettanee sen verran, että se on pakko sieltä vielä rykäistä. Sisällönhän jo tiedämmekin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
IceManFani sanoi:
Tai sitten ei, katsos Kimillähän oli Suzukassa uusi kone eli tuo mainittu uusin kehitys versio, ne eivät saa tehdä sille enään mitään, tosin de la Rosalla taitaa olla Brasiliassa uusi kone, mutta pointti onkin tässä: Jokaisen tallin pitää "rekisteröidä" seuraavien kausiensa moottorit FIA:lle joko jo ajetun Jaappanin GP:n jälkeen tai Brasilian GP:n jälkeen, elikkäs ne ei saa enään tietääksenikään tehdä sille moottorille mitään muuta kun pientä hienosäätöä, josta ei ole paljoakaan apua enään........
Turha täällä on puhua mitä moottorille saa tehdä ja mitä ei, F1-moottorigurut tietävät asiat paljon paremmin kuin sinä, vaikka kyseessä olisikin suomen "asiantuntevin" F1-forum. Minun käsittääkseni se muutos raja on vielä epäselvä sen suhteen kuinka paljon sitä saa muutella, eli saattaa Mersulla ja muilla talleilla ensi kaudella astetta väkevämmät koneet. En ihmettele jos ensi kaudella Mersulta, BMW:ltä, Hondalta tai muulta tallilta löytyy sarjan parhaimmat koneet ensi kaudella kuin nyt varmistelevilta Ferrarilta ja Renaultilta.

formulastara sanoi:
Voi hesus tätä onnetonta provoilua. Jos logiikkasi niin sinulle väittää, niin enhän mä sille mitään voi. Viestiketjun luetun ymmärtäminen saattaisi olla joillekin hyväksi tällä foorumilla. Arvatenkaan tämä ei kuitenkaan tähän jää, joten annan siunauksen viimeiselle sanallesi, koska lapsettanee sen verran, että se on pakko sieltä vielä rykäistä. Sisällönhän jo tiedämmekin.
Mr. Kaikkitietävä ja pätevä taas vauhdissa...
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
azai sanoi:
En ihmettele jos ensi kaudella Mersulta, BMW:ltä, Hondalta tai muulta tallilta löytyy sarjan parhaimmat koneet ensi kaudella kuin nyt varmistelevilta Ferrarilta ja Renaultilta.
Paitsi että muilla on cäppiä aika paljon Ferrariin ja Renaultiin moottoriasioissa, otetaan mittapuuksi sitten vaikka kestävyys/suorituskyky. Esim luistonesto on Renaultissa varmaan sarjan yksi parhaista. Ei auta vaikka moottori kiertäisi kuinka paljon, jos sitä ei saada ajettavaksi tai ne tehot ei kestä alkuperäisellä tasolla kahta kisaa.

Lisäksi tässä on koko ajan puhuttu siitä, että tämän vuoden Mäcissä on liikaa ilmanvastusta suhteessa moottorista saatavaan tehoon, eli edelleen sillä, miten auto saadaan rakennettua on valtava merkitys. Tästä voi käydä kysäsemässä vaikka sieltä Paragonista. Toisaalta on nähty, että auton käyttäytymisellä erilaisilla kumiseoksilla on myös ratkaiseva merkitys kisoissa menestymiselle. Tässä Renault ja Ferrari on ollut aimo askeleen esim. Mäcciä edellä, jolla lienee haastetta kun talliin tulee ajotyyliltään pikkasen aikaisemmista poikkeava ykköskuski.

Lisäksi BMWn, Hondan ja toisaalta Renaultinkin kuskikalusto on heppoisempi kuin Ferrarilla. Mäcillä on hyvä ykköskuski ja kakkonen on vielä täysi jokeri, mutta tallilla on suhteellisen murheellinen kausi takana eikä viisasten kiveä tunnu löytyvän viimeiseenkään kisaan.

Vaikea onkin uskoa, että huipputallit Ferrari ja Renault yhtäkkiä alkaisivat tehdä kilpailijoitaan huonommin asioita kun ovat tähänkin asti olleet toiminnassaan suhteellisen paljon mainitsemiasi talleja edellä.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Rapu-70 sanoi:
Lisäksi BMWn, Hondan ja toisaalta Renaultinkin kuskikalusto on heppoisempi kuin Ferrarilla. Mäcillä on hyvä ykköskuski ja kakkonen on vielä täysi jokeri, mutta tallilla on suhteellisen murheellinen kausi takana eikä viisasten kiveä tunnu löytyvän viimeiseenkään kisaan.
En olisi niinkään vakuuttunut, että Button - Barrichello yhdistelmä on heikompi kuin Raikkonen - Massa. Ferrarilla on nähty, että Massa ei ole ainakaan enempää kuin mitä Barrichello oli. Ja Button pärjäisi varmasti Kimiä vastaan samalla autolla ajellessa. Oma mielipiteeni on, että Button on lähempänä Raikkosen tasoa, kuin Raikkonen Alonson. Ja ensikaudella sekin nähdään, ettei Raikkonen pysty ottaa tallikaveristaan samanlaista niskalenkkiä kuin Schumacher. On Raikkonen varmasti parempi kauden mittaan kuin Massa, mutta helpoissa kisoissa Massa saattaa viedä pidemmän korren.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
IceManFani sanoi:
Tai sitten ei, katsos Kimillähän oli Suzukassa uusi kone eli tuo mainittu uusin kehitys versio, ne eivät saa tehdä sille enään mitään, tosin de la Rosalla taitaa olla Brasiliassa uusi kone, mutta pointti onkin tässä: Jokaisen tallin pitää "rekisteröidä" seuraavien kausiensa moottorit FIA:lle joko jo ajetun Jaappanin GP:n jälkeen tai Brasilian GP:n jälkeen, elikkäs ne ei saa enään tietääksenikään tehdä sille moottorille mitään muuta kun pientä hienosäätöä, josta ei ole paljoakaan apua enään. Elikkäs käsitän tämän asian näin: Se moottorin kehityken jäädyttäminen on astunut jo voimaan, vaikka se virallisesti astuukin voimaan vasta vuoden 2007 alussa...
Mä ymmärsin Keken hakeneen tuolla kommentillaan sitä, että nyt tehdään muita tehokkaampi moottori joka kestää vain matalilla kierroksilla, jos edes niilläkään, ja viilataan se sitten seuraavien talvitestien/ensi kauden aikana luotettavaksi. Rellu ja Ferrari joutuvat ajamaan niillä tämän kauden "perus"koneilla kauden loppuun asti mestaruustaiston käydessä kuumana, joka taas tarkoittaisi sitä, että samoilla koneilla mentäisiin pari seuraavaakin vuotta.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Jere1983 sanoi:
Rellu ja Ferrari joutuvat ajamaan niillä tämän kauden "perus"koneilla kauden loppuun asti mestaruustaiston käydessä kuumana, joka taas tarkoittaisi sitä, että samoilla koneilla mentäisiin pari seuraavaakin vuotta.
Ei aja sittenkään, mikäli Turun Sanomiin on luottamista, eli relluun tulee tuo superkone käyttöön viimmeiseen kisaan....
Lainaus ko lehden verkkosivulta.
Renaultin moottoripuolen viimeisin E-kehitysversio tulee Brasiliaan vain Giancarlo Fisichellan autoon. Fernando Alonso käyttää samanlaista D-mallia kuin Aasian kiertueellakin.
Alonsohan ei uutta moottoria saa kun hänen autonsa koneella on ajettu vain yksi kisa.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Bobakki sanoi:
Eikä ole, vaan kaksi.
Niinkös se olikin.......
Nyt putosinkin kärryiltä milloin tai miten Alonson ja Fisichellan moottorien vaihtosykli tasoittui, olin aivan siinä muistikuvassa että ne olisivat olleet erilaiset?

EDIT Ei tarvitse vastata, menee muutoin pahasti off topiciksi, tarvinnee itse tutkia... ;)

EDIT Bobakki kuitenkin kerkisi.... :D
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Moe Szyslak sanoi:
Alonsolle haluttiin 'varmatoimisempi' moottori tehojen kustannuksella.
Alonsolla riittä vauhtia omasta takaa, espanjalaisen titteli ja hyvät merkkipisteet tulee parhaiten varmistamalla tekniikkapuoli. Fisichellalle sitten pitääkin saada lisää vauhtia, jotta merkkimestaruus varmistuu. Koskahan Fisichella on hajottanut moottorinsa viimeksi? Siitä on aikaa, ei taida hirveästi revitellä, pelkää keskeytystä ja mummoilee kolmanneksi-neljänneksi :eek:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Moe Szyslak sanoi:
Kimillähän oli se Suzukassa homolgenoitu kone sisällä. Joka oli aivan kaamea nuhapumppu.:nope:
aika homojahan nää kaikki mersun koneet ollu viimevuosina.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
Formula1Fan sanoi:
aika homojahan nää kaikki mersun koneet ollu viimevuosina.
Siis täh. Laukeeko homotkin ennenaikaisesti? :rolleyes: :tongue: :D
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Aika romu oli kyllä larenin uusin viritelmä tälle kaudelle, ainut edes jotenkin positiivinen asia oli moottori joka kesti yllättävän hyvin eikä Kimille tainut tulla kuin 1 konerikko, Monacossa jolloin lämpösuojat syttyivät palamaan. Auton suurin ongelma aerodynaamiikka vaikka kauden alussa Bahrainissa Kimi nousikin sijalta 22 sijalle 3, silloin kyllä henkilökohtaisestikkin tuli mieleen ajatus että onko ne muka onnistunut oikeasti rakentamaan taas hyvän auton mutta ei sen osoitti viimeistään paluu Eurooppaan ja Espanjan kisa viimeistään. Nyt ei olisikaan enään niin väliä vaikka auto olisikin yhtä romu kuin tänä vuonna.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Tää on kaikista jännittävintä aikaa koko "kaudesta". Mp 4-21 tulee varmasti olemaan hieno peli.

Jäämme odottamaan jäätävää analyysia auton aerodynaamisista ratkaisuista, toivottavasti eivät ole sortuneet virheelliseen suunnitteluun, tyyliin Red Bullin keulapala.

Ja se on kossupullo kaikille foorumilaisille, jos Kimi ei tänä vuonna voita mestaruutta. (auton muotoiluvarauksin)
No muodoissa ei ollut vikaa, vaan lähinnä Perseeleen Lenzissä. Kossun voi pistää tulemaan osoitteeseen:

Moe Szyslak
Moe's Tavern
Springfield
USA
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Moe Szyslak sanoi:
No muodoissa ei ollut vikaa, vaan lähinnä Perseeleen Lenzissä. Kossun voi pistää tulemaan osoitteeseen:

Moe Szyslak
Moe's Tavern
Springfield
USA
Mulle ja!

Touho Ankka
Asuntovaunu nro 107
Ankkalinna
USA
 
Ylös