McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
edit. niin ja vielä tuosta, että jos monacossa on downforcesta vaan haittaa(koska se vaikuttaa mielestäsi vaan suorilla) niin onhan se nyt kumma, että ne ymppää niitä hidastavia siipiä siellä kaikista eniten niihin kärryihinsä...
En väittänyt downforcen vaikuttavan vain suorilla. Selvennetään nyt sitten, jos jäi hämäräksi:
"Downforcesta on tuossa nopeudessa Monacossa vain haittaa, koska se (downforce 200 km/h:n nopeudessa) tapahtuu suorilla.

Monacossa ajetaan maksimisiivillä, koska siellä pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito. Myös se vähäinen aerodynaaminen pito. Se on kuitenkin tärkeämpää kuin huippunopeus lyhyillä suorilla. Ei tämän pitäisi olla epäselvää kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
WebSlave sanoi:
Monacossa ajetaan maksimisiivillä, koska siellä pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito. Myös se vähäinen aerodynaaminen pito. Se on kuitenkin tärkeämpää kuin huippunopeus lyhyillä suorilla. Ei tämän pitäisi olla epäselvää kenellekään.
Herra WebSlave on sanomisissaan hieman epäjohdonmukainen. Jokaisella radalla pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito, ei tämä ole mikään Monacon erikoisuus. Se minkälainen kompromissi aerodynamisen pidon ja suoranopeuksien kesken tehdään toki vaihtelee ratakohtaisesti.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
En väittänyt downforcen vaikuttavan vain suorilla. Selvennetään nyt sitten, jos jäi hämäräksi:
"Downforcesta on tuossa nopeudessa Monacossa vain haittaa, koska se (downforce 200 km/h:n nopeudessa) tapahtuu suorilla.

Monacossa ajetaan maksimisiivillä, koska siellä pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito. Myös se vähäinen aerodynaaminen pito. Se on kuitenkin tärkeämpää kuin huippunopeus lyhyillä suorilla. Ei tämän pitäisi olla epäselvää kenellekään.
Monacossa käytetään maksimisiipieä myös jarrutuksien takia, jos monacossa meinaa pärjätä niin auto pitää olla hyvä jarrutuksissa:idea:

Ennen kaikkea monacossa tarvitaan sitä mekaanista pitoa ja nopeilla radoilla taas sitä aerodyynamista pitoa nopeissa mutkissa. Mutta kompromissi aerosäädöt on aina suorat, mutkat, moottoriteho jne. joudutaan huomioimaan. Esim. McLaren vähän siipeä, kun potku ei riitä ja auton "perus" ilmanvastus ilmeisesti vähän pielessä <- täyttä spekua/mutua:wink:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hevimies sanoi:
Herra WebSlave on sanomisissaan hieman epäjohdonmukainen. Jokaisella radalla pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito, ei tämä ole mikään Monacon erikoisuus. Se minkälainen kompromissi aerodynamisen pidon ja suoranopeuksien kesken tehdään toki vaihtelee ratakohtaisesti.
Pilkun viilausta.. Jokaisella radalla pyritään saamaan paras aika. Paras pito ei takaa parasta aikaa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
bigbear sanoi:
Pilkun viilausta.. Jokaisella radalla pyritään saamaan paras aika. Paras pito ei takaa parasta aikaa.
Kun kerran viilataan, niin viilataan sitten kunnolla. Aina ei tosiaankaan yritetä parasta aikaa. Autot joutuu joillain radoilla säätämään pienelle downforcelle että suorille saataisiin riittävät huippunopeudet, ettei muut ajele ohi. Tämä tarkoittaa sitä että mutkaisilla osuuksilla ollaan hitaampia, mutta ei haittaa mitään kun niillä on käytännössä mahdoton ohittaa. Auton tämänkaltainen säätäminen ei tuo nopeinta mahdollista kierrosaikaa, mutta takaa sen että nopeutta on siellä missä sitä kriittisimmin tarvitaan. Varmaan jokainen on kuullut keskinkertaisen aika-ajon jälkeen Kimin suusta lauseen "kisassa auton pitäisi olla hyvä" ja muunmuassa tätä silloin tarkoitetaan. Vanhassa 12 kierroksen aika-ajo systeemissä oli toinen juttu, mutta nykyisin mennään näin. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hevimies sanoi:
Herra WebSlave on sanomisissaan hieman epäjohdonmukainen. Jokaisella radalla pyritään saamaan kaikki mahdollinen pito, ei tämä ole mikään Monacon erikoisuus. Se minkälainen kompromissi aerodynamisen pidon ja suoranopeuksien kesken tehdään toki vaihtelee ratakohtaisesti.
Johan sinä tuossa itsekin myönnät, että pidosta tingitään suoranopeuksien takia. Eli kaikilla radoilla ei pyritä saamaan kaikkea mahdollista pitoa.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Hevimies sanoi:
Varmaan jokainen on kuullut keskinkertaisen aika-ajon jälkeen Kimin suusta lauseen "kisassa auton pitäisi olla hyvä" ja muunmuassa tätä silloin tarkoitetaan. Vanhassa 12 kierroksen aika-ajo systeemissä oli toinen juttu, mutta nykyisin mennään näin. Valitettavasti.
Ei se ihan sitä tarkoita. Kun Kimi sanoo että kisassa auto on hyvä, se todellakin on nopea kisassa, vaikkei ohitus onnistuiskaan muualla kuin varikolla.

Tuo on vähän kyseenalaista, jollakin radalla voidaan tiputtaa siipiä alle optimikierroksen, mutta silloin sen nopeamman on helpompi päästä mutkasta imuun ja paremman dowbforcen turvin mennä jarrutuksessa ohitse. Kyllä ne useimmilla radoilla aika pitkälti ajaa nopeita kierroksia, varsinkin, kun optimikierrokseen tarvittaisiin suuremmat siivet kuin tänäpäivänä on sallittua ykkösissä.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
yksi hyvä esimerkki oli 12kierroksen aika-ajon aikaan san marino, aika-ajossa ajettiin suurella siivellä ja kisassa huomattavasti pienemmällä, aika oli aavistuksen hitaampi mutta mahdollisti ohittelun tai niiden estämisen, kun hitaampi mutta paremmin suorilla kulkeva auto pääsi ohi ja mutkissa ei voinut kuitata.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Hevimies sanoi:
Varmaan jokainen on kuullut keskinkertaisen aika-ajon jälkeen Kimin suusta lauseen "kisassa auton pitäisi olla hyvä" ja muunmuassa tätä silloin tarkoitetaan. Vanhassa 12 kierroksen aika-ajo systeemissä oli toinen juttu, mutta nykyisin mennään näin. Valitettavasti.
Eikös siipiä saa säätää aika-ajon ja kisan välissä?
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Etusiipeä nimenomaan saa, takasiivestä en mene vannomaan. Sekä jarrupaineita, jarrubalanssia, kaikkea elektroniikkaa (mm. luistonesto, tasauspyörästö)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Lonso_567 sanoi:
On kaksi erillistä asiaa jotka vaikuttavat downforceen. Toinen on auton nopeus, ja toinen aerodynaaminen configuraatio. Nopeus ja downforce kyllä muuttuvat kun rataa ajetaan ympäri, mutta siipisäädöistä riippuva downforcekerroin on karkeasti sanottuna vakio*.

Downforce riippuu downforcekertoimesta kaavalla DF = ½ rho V^2 C_DF

*ei ole vakio, koska nopeudesta riippuva reynoldsin luku vaikuttaa downforcekertoimeen ... ja lisäksi luisukulmat, kulmanopeudet, pyörien asento yms vaikuttavat siihen.

Voi vitsi, taas tämä v^2 "laki." Kunpa luonto olisikin noin yksinkertainen. Insinööreille se ilmeisesti on.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
formulastara sanoi:
Hevonpaskaa. Auto on toiminut parhaiten juuri radoilla, missä vaaditaan äärimmäistä downforcea, kuten Unkari ja monaco. Myös mekaaninen pito näyttää olevan Macilla siis kunnossa. Ongelma on radoilla joilla on paljon nopeita/keskinopeita mutkia, eli juuri nämä Malesia, Barcelona, Silverstone, Suzuka. Yllättävää on ollut hyvä vauhti Hockella ja varsinkin Monzassa. Monzassa autossa oli kyllä koko porukan pienimmät takasiipikulmat, niin kuin monilla muillakin radoilla...
Äh, taisi Heikki Kulta sekoittaa downforcen ja aerodynaamisen tehokkuuden (hyötysuhteen), eli downforce vs. drag:n. Mäkki toimi Monacossa (jos Kimin "hanska" osuus jätetään huomiotta) koska siellä tarvitaan paljon downforcea, mutta alhaisista nopeuksista johtuen ilmanvastusta (drag) ei tullut liiaksi. Sen sijaan Silverstonen ja Suzukan kaltaisilla radoilla tarvitaan paljon downforcea, joka Mäkiltä onnistuu, mutta mahdollisimman vähän ilmanvastusta (drag), joka taas Mäkiltä ei onnistu. Tämän vuoden McLaren on vähän niin kuin menneiden kausien Toyotat: hemmetisti ilmanvastusta (drag), joka korostuu mainitsemissasi nopeita/keskinopeita kurveja sisältävillä radoilla. Monzassa kulki kun ei tarvinnut laittaa paljoa siipeä, eikä siten ilmanvastusta. Tulee muuten jopa vuosikymmenen vaihteen Arrows mieleen...

Kuitenkin auton aerodynaaminen hyvyys kauden mittaan mitataan juuri aerodynaamisen tehokkuuden/hyötysuhteen avulla. Ja tämän vuoden McLaren on syvältä siinä suhteessa.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Calvin sanoi:
Äh, taisi Heikki Kulta sekoittaa downforcen ja aerodynaamisen tehokkuuden (hyötysuhteen), eli downforce vs. drag:n. Mäkki toimi Monacossa (jos Kimin "hanska" osuus jätetään huomiotta) koska siellä tarvitaan paljon downforcea, mutta alhaisista nopeuksista johtuen ilmanvastusta (drag) ei tullut liiaksi. Sen sijaan Silverstonen ja Suzukan kaltaisilla radoilla tarvitaan paljon downforcea, joka Mäkiltä onnistuu, mutta mahdollisimman vähän ilmanvastusta (drag), joka taas Mäkiltä ei onnistu. Tämän vuoden McLaren on vähän niin kuin menneiden kausien Toyotat: hemmetisti ilmanvastusta (drag), joka korostuu mainitsemissasi nopeita/keskinopeita kurveja sisältävillä radoilla. Monzassa kulki kun ei tarvinnut laittaa paljoa siipeä, eikä siten ilmanvastusta. Tulee muuten jopa vuosikymmenen vaihteen Arrows mieleen...

Kuitenkin auton aerodynaaminen hyvyys kauden mittaan mitataan juuri aerodynaamisen tehokkuuden/hyötysuhteen avulla. Ja tämän vuoden McLaren on syvältä siinä suhteessa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/10/476737

MTV3:n F1-asiantuntija Keke Rosberg tietää, miksi Kimi Räikkösen McLarenista oli vauhti kateissa Japanissa.

- Kimillä ei McLaren mennyt mihinkään. Se johtuu ihan siitä, että siellä on sellainen kone sisällä, joka ei olisi valmis vielä, mutta se on pakko panna sisään nyt, jotta se saataisiin homologoitua, Rosberg kertoi MTV3:lle.

F1-tallien pitää rekisteröidä ensi kaudesta alkavan moottorikehityksen pysäyttämisen aikana käytettävä moottorimallinsa Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle joko tämänvuotisen Japanin tai Brasilian GP:n jälkeen. Moottorin perusrakenteeseen ei tämän syksyn kisojen jälkeen saa tehdä muutoksia vuosina 2007 ja 2008, mutta moottorinvalmistajat saavat vielä ennen ensi kauden alkamista viilata moottorinsa toimintaa paremmaksi.


:alppu: :alppu:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Calvin sanoi:
Äh, taisi Heikki Kulta sekoittaa downforcen ja aerodynaamisen tehokkuuden (hyötysuhteen), eli downforce vs. drag:n. Mäkki toimi Monacossa (jos Kimin "hanska" osuus jätetään huomiotta) koska siellä tarvitaan paljon downforcea
Monacossa tarvitaan mahdollisimman paljon downforcea, mutta maksimisiivistä huolimatta siellä ei downforcea ole paljon, koska vauhdit ovat alhaiset. Kyseessä ei siis ole kirjaimellisesti maksimidownforcen rata :wink:, vaikka downforcea maksimoidaan.
mutta alhaisista nopeuksista johtuen ilmanvastusta (drag) ei tullut liiaksi. Sen sijaan Silverstonen ja Suzukan kaltaisilla radoilla tarvitaan paljon downforcea, joka Mäkiltä onnistuu, mutta mahdollisimman vähän ilmanvastusta (drag), joka taas Mäkiltä ei onnistu.
Vähän samaa mieltä olen. Tai siis kyllä mäkki sais pienennettyä ilmanvastusta, jos luopuis ylivertaisesta downforcestaan. Paras olis kuitenkin laittaa moottori kuntoon jotta olis nopea sekä suorilla että mutkissa! Nyt auto on sellainen että joillain radoilla kulkee hyvin ja joillain huonommin, useimmilla keskinkertaisesti.
Tämän vuoden McLaren on vähän niin kuin menneiden kausien Toyotat: hemmetisti ilmanvastusta (drag), joka korostuu mainitsemissasi nopeita/keskinopeita kurveja sisältävillä radoilla. Monzassa kulki kun ei tarvinnut laittaa paljoa siipeä, eikä siten ilmanvastusta. Tulee muuten jopa vuosikymmenen vaihteen Arrows mieleen...
Ei se mäkki monzan suorilla lujaa kulkenut. Mutkissa kyllä kulki ja pitoa oli. Monza on vähän hämäävä rata. On paljon kiihdytyksiä hitaihkoista mutkista suorille, jotka eivät ole tajuttoman pitkiä. Ja kun siivet ovat pienet, mclarenin downforce-etu korostuu, ja tehovaje katoaa alkukiihdytyksessä.
Kuitenkin auton aerodynaaminen hyvyys kauden mittaan mitataan juuri aerodynaamisen tehokkuuden/hyötysuhteen avulla. Ja tämän vuoden McLaren on syvältä siinä suhteessa.
Se on se downforce/drag-ratio joka kuvaa aerodynamiikan hyvyyttä halutulla downforcekertoimella. Formulaykkösissä tämä ei kutienkaan ole koko hyvyys. Toisilla radoilla parasta on minimivastus halutuilla downforceilla, toisilla radoilla taas haetaan maksimaalista downforcea.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Formula1Fan sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/10/476737

MTV3:n F1-asiantuntija Keke Rosberg tietää, miksi Kimi Räikkösen McLarenista oli vauhti kateissa Japanissa.

- Kimillä ei McLaren mennyt mihinkään. Se johtuu ihan siitä, että siellä on sellainen kone sisällä, joka ei olisi valmis vielä, mutta se on pakko panna sisään nyt, jotta se saataisiin homologoitua, Rosberg kertoi MTV3:lle.

F1-tallien pitää rekisteröidä ensi kaudesta alkavan moottorikehityksen pysäyttämisen aikana käytettävä moottorimallinsa Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle joko tämänvuotisen Japanin tai Brasilian GP:n jälkeen. Moottorin perusrakenteeseen ei tämän syksyn kisojen jälkeen saa tehdä muutoksia vuosina 2007 ja 2008, mutta moottorinvalmistajat saavat vielä ennen ensi kauden alkamista viilata moottorinsa toimintaa paremmaksi.


:alppu: :alppu:
Tässä voi piillä myös totuuden siemen. Nyt kun Ferrari ja Renault keskittyy MM-nahisteluun, voi McLaren kaikessa hiljaisuudessa kehittää riskillä moottoriaan ja autoaan tuohon Keken mainitsemaan suuntaan. Laitetaan muutokset raakileina kentälle, kun mitään hävittävää tällä kaudella ei enää ole. Ja tsadaa yhtäkkiä ensi kaudella McLarenin kone on Ferrarin ja Renaultin konetta tehokkaampia ja näemme kuinka Alonso ottaa kolmannen perättäisen maailmanmestaruuden ylivoimaisesti. Kimille jää mustapekka kouraan. :cool:
 
Ylös