sakuraba sanoi:
Hondan koneet kiertää sen 19000rpm mutta tehoa tuntuu silti olevan aika reilusti, ettei ne kierrokset kaikkea kerro. Varmaan ovat jo hyvissä ajoin tehneet koneet siihen kuosiin, että sillä 19000rpm:llä saadaan maksimaalinen suorituskyky.
Totta, täällä tuntuu moni olevan hakoteillä, pelkkä kierrosluku ei paljon kerro.
Iskun pituus suhteessa männän halkaisijaan vaikuttaa hyvin paljon moottorin maksimikierroksiin ja maksimikierroksilla saatavaan tehoon (Jo parin millin muutos kumaisessakin vaikuttaa helposti 500Rpm-1000Rpm).
Lyhyemmällä iskunpituuudella pystytään nostattamaan maksimikierroksia, mutta haittapuolena tulee väännön katoaminen, eli lyhytiskuisesta koneesta saadaan kyllä kiertävä (Ja sitä kautta tehoa) mutta vääntö jää pienemmäksi.
Tästä on pakko hakea kompromissi ja se kompromissi on varmaan erillainen jokasella moottorivalmistajalla (Milli sinne milli tänne).
Eri asia olisi jos säännöt rajaisi tuon iskunpituuden ja männän halkaisijan, silloin vertaaminen olisi jotenkin mahdollista.
Nykykoneissahan ei tietääkseni enään saa käyttää kuin mekaanista venttiilien ohjausta ja ajoitus pitää olla muuttumaton (Palattiin moottoritekniikassa 80 luvulle rakenteen osalta), jotenka siltä kantilata moottorien vertaaminen on helpompaa (näin ainakin muistan lukeneeni).
Toki muuttujia on vielä lisää, nokka-akselien nousu ja kulma, imu/pakosarja, sytytysennakko ym, noista nokka-akseli on se suurin vaikuttaja, sillä saadaan myöskin muutettua moottorin ominaisuutta tietyissä rajoissa tosin.
Nykykoneissahan on moottorisäännössä männissä käytettävä alumiinia, sekään ei tiettyä rajaa enempää kestä (Hajoilevat männät), jotta kierroksia pystyy lisäämään on männän oltava kevyempi, muutoin osa kierroksilla saatava teho menee hukkaan männän liikuttamiseen edestakas (Ja tehokäyrä laskee)...