McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mikä talli tarjoaa voittaja-auton vuonna 07?

Neweyn lähdön perusteita on valotettu jo pitenpään muutamien kriisien myötä. Syitä on ollut mm Mclarenin organisaation paisuminen jossa erodynamiikan gurun tehtävät ovat muuttuneet liian hallinnollisiksi. Busines on ikään kuin kasvanut liian suureksi huonosti delekoimaan orientoituneelle suunnittelijalle - joka kuitenkin haluaa perfektionistina vastata kaikesta.

Toinen syy on ollut FIAn alvariinsa tekemät muutokset ja etenkin niiden lyhytnäköisyys sekä spontaanius. Bullillakaan hän ei luonnollisesti pääse eroon FIAsta, mutta uskoo varmasti saavansa nopeamman tiimin käsiinsä. Vertaa Mersun kyky reagoida ja autotehtaan moottorien monet kerrat romuttamat jo tehdyt valmiit auton suunnitelmat. Mersu on varmasti kantanut karhunosan Neweyn viihtymättömyyteen.

Lähtö oli kuitenkin ilmeisen hallittu - olihan se jo pitkään valmisteltu. Se, että Neweyn oikea käsi lähti perässä, ei liene sekään suuri yllätys. Menetyksiä kuitenkin. Neweyllä oli myös hyvä keskusteluyhteys mm suomalaisiin kuskeihin - ja aivan varmasti tämä on Kimille menetys tässäkin mielessä. Mitään suunnitteluvajetta Neweyn lähdöstä ei kuitenkaan pitänyt seurata.

Tombazisin asema on puolestaan ollut melko sekava ainakin siinä valossa, ettei hän ole ylennyt vastaavaan asemaan, missä hän oli Ferrarilla. Mclarenin johtajien kavalkaadi jätti ilmeisesti miehen kunnianhimon tyydyttämättä. Toisaalta joitakin syitä varmasti macilläkin oli, ettei miehen potentiaalia käytetty tai siihen uskottu värväyksestä huolimatta.

Se miksi moottorien laadunvalvontaa ei saada kondikseen - se on kaiketi se suurin ihmetyksen aihe. Ilienin perustamalla pajalla ei edes johtajiston penkeille paljoa ole päässyt pöly laskeutumaan kun vastuualueita on määritelty määrittelemästä päästyä. Ilmeistä kuitenkin on, että kun päätösvalta on jaettuna useammalle taholle mutta vastuuta kantavat eri miehet - niin kuranttia ei tahdo tulla. Haugin asemassa mies saa jatkaa tehtävissään noilla metodeilla vain Mersulla ja ehkä suomalaisessa politiikassa. Kaikkialla muualla tälle pr-työlle olisi laitettu piste aikoja sitten.

Se, ettei Mclaren kuulu FIAn ja sen nokkamiehen suosikkeihin ei ole helpottanut edellämainittujen miesten touhuja sekään. Kun Michelin sekin ajautui tähän epäsuosittujen leiriin - voidaan sanoa vastuksia koetun ainakin talleissa olleiden huippukuskien silmin.

Tallin talous on eittämättä kunnossa. Fyysiset resurssit ovat nekin huippuluokkaa. Historian valossakin Ron on aivan tallipäälliköiden terävintä kärkeä. Kilpataktiikassa talli otti aiemmista kompasteluistaan opiksi ja viime vuosina on jopa loistanut tällä alueella. Auton suunnitelma näyttää sekin hyvältä viimevuotisen huippuauton jatkeelta - mutta se Mersu.

Kun Mersu on jo pilannut muutaman kauden ja näyttää siinä nytkin onnistuvan. Eikä aiemmassa valossa ole järin päättäväinen korjaamaan virheitään. Kun renkaiden valmistaja on ringissä viimeistä vuotta. Kun ainakin loppukauden aikana nyt hyväksi suunnitellun auton parantamisessa näyttää siihen osallistuneiden suunnittelijoiden taholla käyvän tälläkin saralla kato. Kun tallikaverin panos ei ole ainakaan talliin sitoutuneen ja vakiintuneen kuskin panos. Kun testauksessakin on uudet miehet. ...niin mitä tekee Kimi.

Kimi kait saa vielä valita.

Mennäkö Schumin jäljiltä hänen hajoavan tiiminsä yhdeksi palaseksi. Vaikuttaako Tombazis päätökseen, entä Ferrarin kiristynyt taloustilanne. Onko Todtin voimat tallella ja miten jatko. Scumin kouluttamana he ovat kuitenkin tottunet maksamaan kuskilleen.
Vaihtoehdot on vähissä. RedBull vasta lämmittelee - vaikka Neweyn saikin. Ja lainamoottoreilla. Hekin toki maksavat hyvin.
Bemarilla on panoksia, mutta onko F1-autonsuunnittelutaitoa.
Williamsin "perheyhtiö" käy ongelmista toiseen niitä tasaisesti ratkoen.
Toyotalla aurinko nousee ja nousee vain. Pääsekö koskaan lakipisteeseen.
Honda on oikea toivekumppani - moottorinvalmistajana.
Onko Renault edes vaihtoehto - eli jatkaako?

Entä se suo missä Kimi nyt seisoo. Pahaan makuun lienee jo tottunut - mutta alkaako jalat pitämään koskaan. Ja pystyykö Kimi yhden vuoden sopimusta edes tekemään tallinsa kanssa joka vaatinee enemmän. Ehtisi voittaa Alonson ennen uutta päätöstä - mutta menisikö sekin vuosi hukkaan nyt tulevan kauden tapaan ( joka näyttää pahalta ).
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mikæl sanoi:
Tombazisin asema on puolestaan ollut melko sekava ainakin siinä valossa, ettei hän ole ylennyt vastaavaan asemaan, missä hän oli Ferrarilla. Mclarenin johtajien kavalkaadi jätti ilmeisesti miehen kunnianhimon tyydyttämättä. Toisaalta joitakin syitä varmasti macilläkin oli, ettei miehen potentiaalia käytetty tai siihen uskottu värväyksestä huolimatta.
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin Tombazis kyllä aloitti McLarenilla juurikin samassa roolissa kuin missä oli Ferrarilla (pääaerodynaamikko). McLaren kuitenkin ylensi hänet suhteellisen pian hallinnolliseen rooliin, vastaamaan koko auton kehitystyön koordinoinnista.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin Tombazis kyllä aloitti McLarenilla juurikin samassa roolissa kuin missä oli Ferrarilla (pääaerodynaamikko). McLaren kuitenkin ylensi hänet suhteellisen pian hallinnolliseen rooliin, vastaamaan koko auton kehitystyön koordinoinnista.
Aha. Minä muistelen ( kieltämättä jo hämärästä ), että hän haaveili hieman Neweyn kenkiin tai pääsuunnittelijaksi mutta luvattua uratietä ei auennut - ja tuo koordinoija kuulostaa juuri siltä umpikujalta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mikæl sanoi:
Aha. Minä muistelen ( kieltämättä jo hämärästä ), että hän haaveili hieman Neweyn kenkiin tai pääsuunnittelijaksi mutta luvattua uratietä ei auennut - ja tuo koordinoija kuulostaa juuri siltä umpikujalta.
Tombazisin meriittejä tuli eilen pengottua tätä varten, siltä pohjalta tuo.

Täytynee noihin Kimin osoitetta koskeviin spekulaatioihisi todeta, että Honda vaikuttaa tällä hetkellä varsin ideaalilta kumppanilta muutenkin kuin moottorivalmistajana, mikäli testien nopeus löytyy myös kilpailuissa. Siellä vaan ei ole tilaa vielä tämän kauden jälkeen. Ferrarilla taasen rakennetaan kovaa vauhtia uutta suunnittelutiimiä Costan ja Tombazisin varaan. Mikäli tuo toimii, niin Maranello ei ole lainkaan huono vaihtoehto. Taloudenkin väittäisin olevan enemmän tai vähemmän turvattu vuoteen 2011 asti, jolloin Marlboro-sopimus loppuu. Mikäli Vodafonelle vaan löytyy likikään yhtä rahakas korvaaja, niin en näe rahoituksen suhteen ongelmia. Suurin epäilyksen aihe onkin mielestäni Schumin empiminen jatkonsa suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
mikæl sanoi:
Aha. Minä muistelen ( kieltämättä jo hämärästä ), että hän haaveili hieman Neweyn kenkiin tai pääsuunnittelijaksi mutta luvattua uratietä ei auennut - ja tuo koordinoija kuulostaa juuri siltä umpikujalta.
Laarenilla johdossa vikaa - vaihdettava?
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
"Ferrarilla taasen rakennetaan kovaa vauhtia uutta suunnittelutiimiä Costan ja Tombazisin varaan. Mikäli tuo toimii, niin Maranello ei ole lainkaan huono vaihtoehto. Taloudenkin väittäisin olevan enemmän tai vähemmän turvattu vuoteen 2011 asti, jolloin Marlboro-sopimus loppuu. Mikäli Vodafonelle vaan löytyy likikään yhtä rahakas korvaaja, niin en näe rahoituksen suhteen ongelmia. Suurin epäilyksen aihe onkin mielestäni Schumin empiminen jatkonsa suhteen.

Kyllä siellä kavaillaan Rossillekin jotain asemaa jatkossa.
Kaveri jää n. sekunnin tallikavereilleen tuolla kokemuksella!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilkku sanoi:
Kyllä siellä kavaillaan Rossillekin jotain asemaa jatkossa.
Kaveri jää n. sekunnin tallikavereilleen tuolla kokemuksella!
Kyllä Rossin voi toistaiseksi unohtaa kun kaverin suunnitelmista ei kukaan vielä tiedä. Lisäksi tuo sekunti ei vastaa totuutta kun Valen auto on ollut 2004 aerodynamiikkasääntöjen mukainen ja V10-koneinen.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
mikæl sanoi:
Se miksi moottorien laadunvalvontaa ei saada kondikseen - se on kaiketi se suurin ihmetyksen aihe.
Samaa olen minäkin ihmetellyt jo todella pitkään.

Miten on mahdollista että moottori, jota oli tallin ilmoituksen mukaan testattu joulukuuhun 2005 mennessä radalla jo 6500 kilometriä ja testipenkissä tuplaten, ei kestäkään nyt yhtäkkiä mitään?? Luulisi että eteenkin testipenkissä konetta olisi rääkätty niin paljon että nuo puhutut mäntäongelmat yms. olisivat ilmenneet ja ennenkaikkea myös ratkenneet jo ajat sitten??

Koneen suunnittelu alkoi meinaan jo lokakuussa 2004.

Joku tässä yhtälössä nyt mättää pahemman kerran. Ei voi ymmärtää :confused:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Bobakki sanoi:
Uskallan joka tapauksessa veikata, että Williamsissa on vuonna 2007 jonkin valmistajan tehdasmoottori.
Olenko nähnyt unta vai mitä, koska kuvittelen Toyotan tulevan Williamssin vaudittajaksi nimella LEXUS??
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mossi Superstar sanoi:
Olenko nähnyt unta vai mitä, koska kuvittelen Toyotan tulevan Williamssin vaudittajaksi nimella LEXUS??
Onhan sitä tuosta huhuttua jo pitkään vähän vaikka ja missä. Tosin pitihän Mersunkin myydä koneet Jordanille ja nimetä ne Smartiksi.

Lexus-huhu on toksi sikäli uskottavampi, että Toyota on tuomassa tuota merkkiä muutenkin mukaan autourheiluun. Lexuksella kisataan tällä kaudella ALMS:n GT2S-luokassa ja myös Toyotan uusi SuperGT-auto on Lexus. SuperGT:ssä näkyy ainakin tänä vuonna myös vanhempaa autoa Toyotan nimellä, joten tehdas ei ilmeisesti myöskään pelkää kilpailuttaa kahta merkkiään samassa sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Denniksen kannattaisi nyt shoppailla pari aerodynamiikkoa Renaultilta.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
WebSlave sanoi:
Hieman viiveellä, mutta huomastin tämän vasta.

Kyllä sieltäkin on lähtenyt:
http://www.grandprix.com/ns/ns16014.html
Juu, näköjään, Flavio oli vain haastattelussa kehunut että talli jatkaa samalla henkilökunnalla kuin viimme vuonna, onko sitte yhden miehen "vajaus"?
WebSlave sanoi:
(Renault ole missään vaiheessa ollut lähdössä ennen kautta 2008.)
Totta, näihän se on, sekoitin vain vahingossa jotenkin tuohon Alonson lähtöön 2007.....
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello



Kertokaapas aerodynamiikka-expertit mitä noilla "härpäkkeillä" (musta mötikkä tuossa sivuponttoonin alla) haetaan? Kuva tältä päivältä Valenciasta, Mäkin autosta jos joku ei tunnistanut :D
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
äxä sanoi:



Kertokaapas aerodynamiikka-expertit mitä noilla "härpäkkeillä" (musta mötikkä tuossa sivuponttoonin alla) haetaan? Kuva tältä päivältä Valenciasta, Mäkin autosta jos joku ei tunnistanut :D
Aerodynamiikka-expertti en ole, mutta tuon renkaan edessä olevan 'patin' uskoisin hajottavan virtaukset takarenkalle, että 'ne menis ylis ja ohi'.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Kyllä Rossin voi toistaiseksi unohtaa kun kaverin suunnitelmista ei kukaan vielä tiedä. Lisäksi tuo sekunti ei vastaa totuutta kun Valen auto on ollut 2004 aerodynamiikkasääntöjen mukainen ja V10-koneinen.

Olen kylla erimielta. Ferrarille olisi tarkeaa saada italialainen ja erittain nopea kisakuski talliinsa. Trullit sun muut ei kelpaa ei. Vale olisi lahjakkuudeltaan sopiva sinne, joskin se vaatii pari vuotta aikaa totutella f1 autoon. Mutta kaveri on eittamatta yksi lahjakkaimmista kuskeista missaan sarjassa nyt. Ja samat ominaisuudet patee autourheilun lajissa kuin lajissa. Kylla italialaiset jaksavat odottaa viela pari vuotta voittavaa italialaista f1 kuskia koska ovat joutuneet odottamaan sita niin kauan. Uskon etta valentino loytaa tiensa ferrarille. Lahjakas tyyppi :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
niki sanoi:
Kyllä tuo McLarenin ja Mersun touhu on semmosta, ettei tiedä itkeäkö vai nauraako! :) :( :) :( :) :(
Mä olen päättänyt nauraa koko paskalle. Tyypillistä englantilaista konservatiivista paskaa, jossa ulkolaisella ja sen näkemyksellä ei ole paljoa arvoa. Siihen päälle vielä paskanjäykän saksalaisen moottoritoimittajan eleganssi, niin katastrofi on kaudesta toiseen valmis. :ahem:

Tulee hyvä kausi Ruupeneille.

Säälittää vain Kimin puolesta, mutta sitä helpompi on lähteä. :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
äxä sanoi:



Kertokaapas aerodynamiikka-expertit mitä noilla "härpäkkeillä" (musta mötikkä tuossa sivuponttoonin alla) haetaan? Kuva tältä päivältä Valenciasta, Mäkin autosta jos joku ei tunnistanut :D
Olisko ihan joku testi homma.... Siis joku mittari/sensori...
Kyllähän noita näkee jos jonkin näköistä testeissä...
Aika oudolta näyttää sikäli että tulis autossa pysymään...

Tai ehkä se on dennisin itsensä suunnittelema uutuus... :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Olisko ihan joku testi homma.... Siis joku mittari/sensori...
Kyllähän noita näkee jos jonkin näköistä testeissä...
Aika oudolta näyttää sikäli että tulis autossa pysymään...
Jos tuolla olisi tarkoitus renkaasta jotain mitata, niin luulisi sensorin olevan ihan tuolla pohjan reunassa kiinni. Ovat yleensä kyllä olleet paljon tuota pienempiä.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
äxä sanoi:
Kertokaapas aerodynamiikka-expertit mitä noilla "härpäkkeillä" (musta mötikkä tuossa sivuponttoonin alla) haetaan? Kuva tältä päivältä Valenciasta, Mäkin autosta jos joku ei tunnistanut :D
Kai se on Neweyn viime hetken kehitelmä, eli hidastin! Ainut toimiva osa... :D

No mutta tosissaan, niin kyllä tuo näyttää jonkinlaiselta ilmavirran hajottajalta. Tuo suippo muoto viittaa sen ohjaavan virtaukset yli ja ali renkaan keskikohdan, eli ei tule renkaan eteen ilmaseinää.
Taitaa olla vielä onttokin sisältä, painon pienentämisen takia.
 
Ylös