Mikä talli tarjoaa voittaja-auton vuonna 07?
Neweyn lähdön perusteita on valotettu jo pitenpään muutamien kriisien myötä. Syitä on ollut mm Mclarenin organisaation paisuminen jossa erodynamiikan gurun tehtävät ovat muuttuneet liian hallinnollisiksi. Busines on ikään kuin kasvanut liian suureksi huonosti delekoimaan orientoituneelle suunnittelijalle - joka kuitenkin haluaa perfektionistina vastata kaikesta.
Toinen syy on ollut FIAn alvariinsa tekemät muutokset ja etenkin niiden lyhytnäköisyys sekä spontaanius. Bullillakaan hän ei luonnollisesti pääse eroon FIAsta, mutta uskoo varmasti saavansa nopeamman tiimin käsiinsä. Vertaa Mersun kyky reagoida ja autotehtaan moottorien monet kerrat romuttamat jo tehdyt valmiit auton suunnitelmat. Mersu on varmasti kantanut karhunosan Neweyn viihtymättömyyteen.
Lähtö oli kuitenkin ilmeisen hallittu - olihan se jo pitkään valmisteltu. Se, että Neweyn oikea käsi lähti perässä, ei liene sekään suuri yllätys. Menetyksiä kuitenkin. Neweyllä oli myös hyvä keskusteluyhteys mm suomalaisiin kuskeihin - ja aivan varmasti tämä on Kimille menetys tässäkin mielessä. Mitään suunnitteluvajetta Neweyn lähdöstä ei kuitenkaan pitänyt seurata.
Tombazisin asema on puolestaan ollut melko sekava ainakin siinä valossa, ettei hän ole ylennyt vastaavaan asemaan, missä hän oli Ferrarilla. Mclarenin johtajien kavalkaadi jätti ilmeisesti miehen kunnianhimon tyydyttämättä. Toisaalta joitakin syitä varmasti macilläkin oli, ettei miehen potentiaalia käytetty tai siihen uskottu värväyksestä huolimatta.
Se miksi moottorien laadunvalvontaa ei saada kondikseen - se on kaiketi se suurin ihmetyksen aihe. Ilienin perustamalla pajalla ei edes johtajiston penkeille paljoa ole päässyt pöly laskeutumaan kun vastuualueita on määritelty määrittelemästä päästyä. Ilmeistä kuitenkin on, että kun päätösvalta on jaettuna useammalle taholle mutta vastuuta kantavat eri miehet - niin kuranttia ei tahdo tulla. Haugin asemassa mies saa jatkaa tehtävissään noilla metodeilla vain Mersulla ja ehkä suomalaisessa politiikassa. Kaikkialla muualla tälle pr-työlle olisi laitettu piste aikoja sitten.
Se, ettei Mclaren kuulu FIAn ja sen nokkamiehen suosikkeihin ei ole helpottanut edellämainittujen miesten touhuja sekään. Kun Michelin sekin ajautui tähän epäsuosittujen leiriin - voidaan sanoa vastuksia koetun ainakin talleissa olleiden huippukuskien silmin.
Tallin talous on eittämättä kunnossa. Fyysiset resurssit ovat nekin huippuluokkaa. Historian valossakin Ron on aivan tallipäälliköiden terävintä kärkeä. Kilpataktiikassa talli otti aiemmista kompasteluistaan opiksi ja viime vuosina on jopa loistanut tällä alueella. Auton suunnitelma näyttää sekin hyvältä viimevuotisen huippuauton jatkeelta - mutta se Mersu.
Kun Mersu on jo pilannut muutaman kauden ja näyttää siinä nytkin onnistuvan. Eikä aiemmassa valossa ole järin päättäväinen korjaamaan virheitään. Kun renkaiden valmistaja on ringissä viimeistä vuotta. Kun ainakin loppukauden aikana nyt hyväksi suunnitellun auton parantamisessa näyttää siihen osallistuneiden suunnittelijoiden taholla käyvän tälläkin saralla kato. Kun tallikaverin panos ei ole ainakaan talliin sitoutuneen ja vakiintuneen kuskin panos. Kun testauksessakin on uudet miehet. ...niin mitä tekee Kimi.
Kimi kait saa vielä valita.
Mennäkö Schumin jäljiltä hänen hajoavan tiiminsä yhdeksi palaseksi. Vaikuttaako Tombazis päätökseen, entä Ferrarin kiristynyt taloustilanne. Onko Todtin voimat tallella ja miten jatko. Scumin kouluttamana he ovat kuitenkin tottunet maksamaan kuskilleen.
Vaihtoehdot on vähissä. RedBull vasta lämmittelee - vaikka Neweyn saikin. Ja lainamoottoreilla. Hekin toki maksavat hyvin.
Bemarilla on panoksia, mutta onko F1-autonsuunnittelutaitoa.
Williamsin "perheyhtiö" käy ongelmista toiseen niitä tasaisesti ratkoen.
Toyotalla aurinko nousee ja nousee vain. Pääsekö koskaan lakipisteeseen.
Honda on oikea toivekumppani - moottorinvalmistajana.
Onko Renault edes vaihtoehto - eli jatkaako?
Entä se suo missä Kimi nyt seisoo. Pahaan makuun lienee jo tottunut - mutta alkaako jalat pitämään koskaan. Ja pystyykö Kimi yhden vuoden sopimusta edes tekemään tallinsa kanssa joka vaatinee enemmän. Ehtisi voittaa Alonson ennen uutta päätöstä - mutta menisikö sekin vuosi hukkaan nyt tulevan kauden tapaan ( joka näyttää pahalta ).
Neweyn lähdön perusteita on valotettu jo pitenpään muutamien kriisien myötä. Syitä on ollut mm Mclarenin organisaation paisuminen jossa erodynamiikan gurun tehtävät ovat muuttuneet liian hallinnollisiksi. Busines on ikään kuin kasvanut liian suureksi huonosti delekoimaan orientoituneelle suunnittelijalle - joka kuitenkin haluaa perfektionistina vastata kaikesta.
Toinen syy on ollut FIAn alvariinsa tekemät muutokset ja etenkin niiden lyhytnäköisyys sekä spontaanius. Bullillakaan hän ei luonnollisesti pääse eroon FIAsta, mutta uskoo varmasti saavansa nopeamman tiimin käsiinsä. Vertaa Mersun kyky reagoida ja autotehtaan moottorien monet kerrat romuttamat jo tehdyt valmiit auton suunnitelmat. Mersu on varmasti kantanut karhunosan Neweyn viihtymättömyyteen.
Lähtö oli kuitenkin ilmeisen hallittu - olihan se jo pitkään valmisteltu. Se, että Neweyn oikea käsi lähti perässä, ei liene sekään suuri yllätys. Menetyksiä kuitenkin. Neweyllä oli myös hyvä keskusteluyhteys mm suomalaisiin kuskeihin - ja aivan varmasti tämä on Kimille menetys tässäkin mielessä. Mitään suunnitteluvajetta Neweyn lähdöstä ei kuitenkaan pitänyt seurata.
Tombazisin asema on puolestaan ollut melko sekava ainakin siinä valossa, ettei hän ole ylennyt vastaavaan asemaan, missä hän oli Ferrarilla. Mclarenin johtajien kavalkaadi jätti ilmeisesti miehen kunnianhimon tyydyttämättä. Toisaalta joitakin syitä varmasti macilläkin oli, ettei miehen potentiaalia käytetty tai siihen uskottu värväyksestä huolimatta.
Se miksi moottorien laadunvalvontaa ei saada kondikseen - se on kaiketi se suurin ihmetyksen aihe. Ilienin perustamalla pajalla ei edes johtajiston penkeille paljoa ole päässyt pöly laskeutumaan kun vastuualueita on määritelty määrittelemästä päästyä. Ilmeistä kuitenkin on, että kun päätösvalta on jaettuna useammalle taholle mutta vastuuta kantavat eri miehet - niin kuranttia ei tahdo tulla. Haugin asemassa mies saa jatkaa tehtävissään noilla metodeilla vain Mersulla ja ehkä suomalaisessa politiikassa. Kaikkialla muualla tälle pr-työlle olisi laitettu piste aikoja sitten.
Se, ettei Mclaren kuulu FIAn ja sen nokkamiehen suosikkeihin ei ole helpottanut edellämainittujen miesten touhuja sekään. Kun Michelin sekin ajautui tähän epäsuosittujen leiriin - voidaan sanoa vastuksia koetun ainakin talleissa olleiden huippukuskien silmin.
Tallin talous on eittämättä kunnossa. Fyysiset resurssit ovat nekin huippuluokkaa. Historian valossakin Ron on aivan tallipäälliköiden terävintä kärkeä. Kilpataktiikassa talli otti aiemmista kompasteluistaan opiksi ja viime vuosina on jopa loistanut tällä alueella. Auton suunnitelma näyttää sekin hyvältä viimevuotisen huippuauton jatkeelta - mutta se Mersu.
Kun Mersu on jo pilannut muutaman kauden ja näyttää siinä nytkin onnistuvan. Eikä aiemmassa valossa ole järin päättäväinen korjaamaan virheitään. Kun renkaiden valmistaja on ringissä viimeistä vuotta. Kun ainakin loppukauden aikana nyt hyväksi suunnitellun auton parantamisessa näyttää siihen osallistuneiden suunnittelijoiden taholla käyvän tälläkin saralla kato. Kun tallikaverin panos ei ole ainakaan talliin sitoutuneen ja vakiintuneen kuskin panos. Kun testauksessakin on uudet miehet. ...niin mitä tekee Kimi.
Kimi kait saa vielä valita.
Mennäkö Schumin jäljiltä hänen hajoavan tiiminsä yhdeksi palaseksi. Vaikuttaako Tombazis päätökseen, entä Ferrarin kiristynyt taloustilanne. Onko Todtin voimat tallella ja miten jatko. Scumin kouluttamana he ovat kuitenkin tottunet maksamaan kuskilleen.
Vaihtoehdot on vähissä. RedBull vasta lämmittelee - vaikka Neweyn saikin. Ja lainamoottoreilla. Hekin toki maksavat hyvin.
Bemarilla on panoksia, mutta onko F1-autonsuunnittelutaitoa.
Williamsin "perheyhtiö" käy ongelmista toiseen niitä tasaisesti ratkoen.
Toyotalla aurinko nousee ja nousee vain. Pääsekö koskaan lakipisteeseen.
Honda on oikea toivekumppani - moottorinvalmistajana.
Onko Renault edes vaihtoehto - eli jatkaako?
Entä se suo missä Kimi nyt seisoo. Pahaan makuun lienee jo tottunut - mutta alkaako jalat pitämään koskaan. Ja pystyykö Kimi yhden vuoden sopimusta edes tekemään tallinsa kanssa joka vaatinee enemmän. Ehtisi voittaa Alonson ennen uutta päätöstä - mutta menisikö sekin vuosi hukkaan nyt tulevan kauden tapaan ( joka näyttää pahalta ).
Viimeksi muokattu: