McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ehkäpä Mercedes on löytänyt uudenlaisen keinon parantaa luotettavuutta. Kuitenkin työntekijät itse kertovat Mercedeksen olevan aikataulullaan V8-moottorin kehityksessä. Onko kuitenkin parempi että ajatetaan V8-moottoria alunperin V10-moottorille suunnitelulle MP4-20(B) mallia, vai MP4-21, joka on täysin suunniteltu V8-moottorille?
Vastahan McLarenin strateginen johto "kehuskeli" että MP4-21 sisältää yli 90% erilaista komponenttia verrattuna MP4-20 malliin.
Jos tätä tältä kannalta ajattelee, niin suurempia voittajia voivat olla Renault, McLaren ja Toyota, joista jälkimmäinen ajattaa V8-moottoria uudella autolla. Kuitenkaan testeistähän ei ole tullut mitään hälinää siitä, että mersun V8-moottori räjähtää joka 5km välein, joka tapahtui kaudella 2004 MP4-19A mallille, jossa jäähdytys yksinkertaisesti oli umpisurkea, joka aiheutti moottoririkkoja. Luotettavuushan mersun V8:lla on ollut tähän mennessä samaa sarjaa muiden kanssa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
azai sanoi:
Kuitenkaan testeistähän ei ole tullut mitään hälinää siitä, että mersun V8-moottori räjähtää joka 5km välein, joka tapahtui kaudella 2004 MP4-19A mallille, jossa jäähdytys yksinkertaisesti oli umpisurkea, joka aiheutti moottoririkkoja. Luotettavuushan mersun V8:lla on ollut tähän mennessä samaa sarjaa muiden kanssa.
19A-mallissa painopiste oli mitoitettu liian alas jolloin mersun kone ei kestänytkään autosta tulevia värinöitä. Toisaalta se oli vain yksi syy, toinen ja se tärkeämpi syy oli se, että kone oli täysin epäonnistunut.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Onpahan muuten auto muuttanut muotoaan 97/06 välillä vähän helvetisti.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Juzo sanoi:
19A-mallissa painopiste oli mitoitettu liian alas jolloin mersun kone ei kestänytkään autosta tulevia värinöitä. Toisaalta se oli vain yksi syy, toinen ja se tärkeämpi syy oli se, että kone oli täysin epäonnistunut.
McLaren MP4-19A

Juzon väittämä on myös totta, jäähdytys, sekä painopiste ym.asiat aiheuttivat koneen kokonaispaketin huonouden.

Palataan V8:n. Miksi Mercedes tekisi n.1½ vuoden työn täysin uusiksi n.2 viikossa? Ei siellä voi olla niin suurta virhettä, että kone menisi täysin uusiksi. Sehän se olisikin hullua jos V8-moottorin voisi suunnitella täysin uusiksi 2 viikossa. Olisihan niin suuri konkreettinen virhe löytynyt jo ensi testeissä tai testipenkistä. Esimerkiksi Mercedeksen V8:n viime vuoden viimeinen testiviikko onnistui alkuviikosta hyvin (6 300km testausta, joista 5 120km V8-moottorilla), mutta loppuviikosta komponentti vikoja ilmeni.

Itse uskonkin Mercedeksen ja McLarenin keksineen auton rungon ja moottorin kanssa olevan värinän esto ratkaisun, joka mahdollisesti pidentää komponenttien ikää merkittävästi, ja antaisi erinomaisen etumatkan luotettavuudessa, vastahan Jonathan Neale sanoi McLarenin satsaavan luotettavuuteen kaikista eniten. Se miksi ratkaisua oltaisiin kokeilemassa vasta nyt MP4-21 mallissa, johtuu siitä syystä, että McLaren joutuisi rakentamaan uuden MP4-20C mallin, johon talli joutuisi satsaamaan liikaa resursseja, jolloin MP4-21 mallin muun muassa aerodynaaminen- ja rengas kehitys jäisi vajaaksi. Sitä paitsi jokaisen automallin (vaikkapa teoreettisesti mahdolliseen MP4-20FF) kanssa menee aina testaamiseen, kokoamiseen, turvallisuustestaamiseen paljon aikaa.
McLaren ja Mercedes pelaavat nyt todellista uhkapeliä, mitä jos kyseinen värinän esto ratkaisu tuhansien suunnittelijoiden, supertietokoneiden simuloimana, penkki testeistä huolimatta epäonnistuu?
Vaihtoehtona ovat 2 viikkoa toisia jäljessä oleva moottorikehitys ja -testaus, tai erinomainen ratkaisu, jolla saadaan etumatkaa muihin kilpailijoihin selkeästi. Rukoilkaamme siis Mercedeksen insinöörien onnistumisen puolesta, vaikka usea käyttäjä täällä ei kyseiseen legendaariseen taianomaiseen automerkkiin jostain syistä usko yhtään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
azai sanoi:
....vaikka usea käyttäjä täällä ei kyseiseen legendaariseen taianomaiseen automerkkiin jostain syistä usko yhtään.
Niin ja mistähän se voisi johtua?

Matxin signature tiivistää hyvin tämän SYYN.
" Kiitos Mercedes-Benz :
Maailmanmestaruus 2000, 2003, 2005
...ja lisää taitaa tulla."

:jaska:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ghost_Glove sanoi:
Niin ja mistähän se voisi johtua?

Matxin signature tiivistää hyvin tämän SYYN.
" Kiitos Mercedes-Benz :
Maailmanmestaruus 2000, 2003, 2005
...ja lisää taitaa tulla."

:jaska:
Hyvä on, taisin olla liian optimistinen teidän suhteen :wink:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Iltalehti sanoi:
Mercedeksen päämaja ärähti, kun saksalaislehdistössä uumoiltiin tehtaan moottoripuolella olevan ongelmia uuden V8-mallin kehitystyössä. McLaren ajaa vanhoilla V10-moottoreille, kunnes uusi MP4-21 -auto tuodaan radalle. Virallisesti talli ajaa vanhoilla moottoreilla, koska uuden V8:n kiinnitys kehitysautoon ei onnistu.

- Olemme ajaneet marras-joulukuussa Toyotan jälkeen toiseksi eniten kilometrejä V8-moottorilla.Mitään ongelmia ei ole, Mercedeksen kilpapäällikkö Norbert Haug korostaa.
:ahem:

Edit: Olen pitänyt itse maanläheisempänä Haugia, kuin Dennisiä. Tosin Haugiltakin ollaan kuultu näitä "lupauksia".
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mitään ongelmia ei ole. Viholliset on lyöty. Haukka puhuu kuin se Irakin propaganda ministeri tässä muutama vuosi sitten. Kyllä niitä ongelmia kuulkaa on ja paljon.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
azai sanoi:
:ahem:

Edit: Olen pitänyt itse maanläheisempänä Haugia, kuin Dennisiä. Tosin Haugiltakin ollaan kuultu näitä "lupauksia".
Tais olla Haug, joka sanoi mersua viime kauden luottettavimmaksi koneeksi: olihan sillä otettu ainoana koneena kaksi voittoa samaa moottoria käyttäen. :rolleyes:

Haug on ehkä viimeinen henkilö, jota tässä asiassa kannattaa kuunnella..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Huoh... Jostain syystä Haughin sanoilla ei pahemmin ole painoarvoa. Enää. :nope:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Mitään ongelmia ei ole. Viholliset on lyöty. Haukka puhuu kuin se Irakin propaganda ministeri tässä muutama vuosi sitten. Kyllä niitä ongelmia kuulkaa on ja paljon.
Ajattelin juuri postata kyseisestä propaganda ministeristä sopivan kuvan. :D Ei nyt silti liioitella. Tuskin niitä ongelmia on ainakaan vuoden 2004 moottoreita ENEMPÄÄ... :doubtful:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Karpow sanoi:
Ajattelin juuri postata kyseisestä propaganda ministeristä sopivan kuvan. :D Ei nyt silti liioitella. Tuskin niitä ongelmia on ainakaan vuoden 2004 moottoreita ENEMPÄÄ... :doubtful:
Pitää kumminkin muistaa, että mclaren on voittanut joka kausi yhden kisan vuodesta x lähtien! Se on paljon se.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Kyllä sillä moottorilla ajettaisiin nyt testiä täyttä häkää vaikka millä rungolla, jos ei siinä olisi jotain vakavasti pielessä. Tällaista mitä Mclaren nyt tekee ei kai harrasta mikään muu talli? Kausi alkaa 12.3. Kaksi viikkoa kun odotellaan niin on helmikuu käsillä. Siitä on vajaa puolitoistakuukautta ekaan kisaan. Testipäiviä ei kannattaa hukata ellei ole aivan pakko. Se, että moottoria ei saa kiinni kuin uuteen autoon kuullostaa aika kummalta. Ei pitäisi olla rahasta kiinni kun on kyse yhdesta keskeisimmästä komponentista tulevaa kautta ajatellen. Kyllä jää moottoritestit aika vähäiseksi tällä tavalla. Edelleen aika poikkeava taktiikka muihin talleihin verrattuna.

Toivon Kimin kauden 2007 asetelmien kannalta, että Mersu kestäisi ja Mclaren kulkisi. Jos tämä uusi kausi on 2004 kaltainen niin ollaan äkkiä tilanteessa, että tallipaikkoja ei olekkaan enää ihan niin paljon. Varsinkin siinä tilanteessa jos MM:n vie joku muu kuin Alonso tai Schumi.

Ja siitä Kimin Mclarenille jäämisestä puhumiset voidaan kai unhoittaa?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Rapu-70 sanoi:
Kyllä sillä moottorilla ajettaisiin nyt testiä täyttä häkää vaikka millä rungolla, jos ei siinä olisi jotain vakavasti pielessä. Tällaista mitä Mclaren nyt tekee ei kai harrasta mikään muu talli? Kausi alkaa 12.3. Kaksi viikkoa kun odotellaan niin on helmikuu käsillä. Siitä on vajaa puolitoistakuukautta ekaan kisaan. Testipäiviä ei kannattaa hukata ellei ole aivan pakko. Se, että moottoria ei saa kiinni kuin uuteen autoon kuullostaa aika kummalta. Ei pitäisi olla rahasta kiinni kun on kyse yhdesta keskeisimmästä komponentista tulevaa kautta ajatellen. Kyllä jää moottoritestit aika vähäiseksi tällä tavalla. Edelleen aika poikkeava taktiikka muihin talleihin verrattuna.
Renaulthan taitaa pitää testitauon ihan tarkoituksella, muutenkin heillä on selvästi vähemmän ajettuja testejä kuin Mersun V8-moottorilla. Toisaalta Mersun tapauksessa ne testikilometrit voivat olla hieman arvokkaampia.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
En yhtään ihmettelisi vaikka McLaren ilmoittaisi aloittavansa kauden jollain ihme väliversiolla jossa hyrisee tehokas ja melko luotettava V10. Jäädäämpä odottelemaan tiedotustilaisuutta Wokingin tai saksan suunnalta. :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Rapu-70 sanoi:
Jos tämä uusi kausi on 2004 kaltainen niin ollaan äkkiä tilanteessa, että tallipaikkoja ei olekkaan enää ihan niin paljon. Varsinkin siinä tilanteessa jos MM:n vie joku muu kuin Alonso tai Schumi.[/B]
Kyllä Kimillä on senverran vahva nimi jo että ei tuo haittaa juurikaan. Kyllä Kimi muistaakseni oli kolmen kärjessä näissä kuskiäänestyksissä 2004 vaikka MM-taulukossa oltiin paljon alempana. Ainoa mikä voi Kimin asemaa horjuttaa on se jos Montoya alkaa hyppimään liikaa nenille. Ja MM:n vie joku viime kauden kärkikolmikosta, Schumacheria veikkaisin juuri tällä hetkellä.


Ja siitä Kimin Mclarenille jäämisestä puhumiset voidaan kai unhoittaa?


No katotaas miten alkaa menemään mutta hieman huonolta näyttää kyllä. :dunno:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tämän päivän iltasanoma on aika huolestuttavaa luettavaa..

Ja mitä Kimin jäämiseen Mclarenille tulee, ei siihen mielestäni vaikuta niinkään tallin kämmit vaan se, että siellä ei ole tarjolla selkeätä ykköskuskin paikkaa. Vrt. grönholmin lausunnot ajamisesta Loebin tallikaverina.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Rapu-70 sanoi:
Tämän päivän iltasanoma on aika huolestuttavaa luettavaa..

Ja mitä Kimin jäämiseen Mclarenille tulee, ei siihen mielestäni vaikuta niinkään tallin kämmit vaan se, että siellä ei ole tarjolla selkeätä ykköskuskin paikkaa. Vrt. grönholmin lausunnot ajamisesta Loebin tallikaverina.
Lähde oli muuten Iltalehti, jonka uutisointi pyrkii lähentymään sensaatiohakua. esim. 'Vesa Keskinen ja salarakas'.
Iltalehden jutut nyt kun kuuluvat luokkaan (s)Porttilan jutut. :rolleyes:
Onko yllättävää että lähteenä on käytetty Italialaista Ferrarin kannattaja lehteä Autosprinttiä. Hassua että autoa ruvetaan ruotimaan jo ennen radalle ilmestymistä.
 

Makkonen

Guest
MaranelloRed sanoi:
En yhtään ihmettelisi vaikka McLaren ilmoittaisi aloittavansa kauden jollain ihme väliversiolla jossa hyrisee tehokas ja melko luotettava V10. Jäädäämpä odottelemaan tiedotustilaisuutta Wokingin tai saksan suunnalta. :D
Mistäs se Mersu sais sen luotettavan V10:n? Ei ole osannut moneen vuoteen sellaista rakentaa. :nope:
 
Ylös