McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Pete sanoi:
Näin on ja muistaakseni vastaavanlainen systeemi oli kahdella muullakin tallilla. Kuusi (mukaanlukien) tallia sitten teki protestin näitä kolmea tallia vastaan. FIA sitten yllättäen kielsi järjestelmän käytön aika-ajojen! jälkeen keskellä kilpailuviikonloppua. McLaren kuittasi onneksi 1-2 voiton kohtuu selvällä erolla. Tällä kertaa tosin Schumacher pääsi samalla kierroksella maaliin. Olisi toki ehkä ehtinyt Australiassakin ilman konerikkoa.

edit: niin ja siis '98 alkukaudesta ja Brasilian Gp:stä on kysymys :)
Tämähän on loppupeleissä yksi kaikkien aikojen fiaskoista. Systeemi oli hyväksytetty FIA:n teknisessä lautakunnassa mutta niin vain kisan maallikkojäsenistä koostuva tuomaristo päätti, että FIA:n korkeimmat tekniikasta tietävät ihmiset ei tierä mistään mitään ja sanoi, että järjestelmä on laiton.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Tämähän on loppupeleissä yksi kaikkien aikojen fiaskoista. Systeemi oli hyväksytetty FIA:n teknisessä lautakunnassa mutta niin vain kisan maallikkojäsenistä koostuva tuomaristo päätti, että FIA:n korkeimmat tekniikasta tietävät ihmiset ei tierä mistään mitään ja sanoi, että järjestelmä on laiton.
jos ne muut tallit ois protestoineet ennen kauden alkua, ja tuo ois sillon tutkittu tarkemmin, niin kaipa se tulos ois ollu ihan sama.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jacques sanoi:
jos ne muut tallit ois protestoineet ennen kauden alkua, ja tuo ois sillon tutkittu tarkemmin, niin kaipa se tulos ois ollu ihan sama.
Jos FIA oli systeemin jo (muistaakseni) kesällä 1997 hyväksynyt lailliseksi, eikä säännöt noilta osin (muistaakseni ja käsittääkseni) muuttuneet Brasilian GP:hen 1998 mennessä niin sen pitäisi olla ihan yks ja sama protestoiko muut vai ei. Jos se oli "lain hengen vastainen" niin oikeampi menettely olisi ollut protestoida suoraan FIA:lle joka olisi voinut tutkia järjestelmän uudestaan (tai kuten itse olisin sanonut : rakentaa itte omanne, se on laillinen) ja tehdä päätöksiä sen mukaan.

Mutta kuten tunnettua, tuolla järjestelmällä ei ollut silloin McLarenin nopeuteen oikeastaan suurempaa merkitystä. Joten hukkaan meni, etupäässä Ferrarin, valitus.

Homman pointti on se, että kilpailun tuomaristo totesi kesken kisaviikonlopun laittomaksi jotain sellaista joka FIA:n itsensä mukaan oli laillinen. Vähän sama juttu jos mä järkkäisin mööten mun asunnolla ja sanoisin, että juokaa vain niin paljon kuin haluatte ja sitten yht'äkkiä sä vieraana päättäisitkin että ei täällä saakkaan juoda! Suurinpiirtein noin.

Mutta menee jo aika off-topiciksi ja tää asia on jauhettu täällä jo moneen kertaan.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin menee. Eikä ole vaikea nähdä tässä sellaista vastakkainasettelua, että Ferrarifanit tai ne jotka ei muuten vaan Mclarenista/häkästä pidä, pitävät kilpailun tuomariston toimintaa ko. kisassa ihan asiallisena.

Kun taas Larenista tai Häkästä pitävät ovat sitä mieltä, että temppu oli Ferrarin raukkamainen tempaus, toisaalta myös osoitus Ferrarin mahdista, jota epäoikeudenmukaisuudeksikin on tituleerattu...

Omasta mielestäni kilpailun tuomaristo otti vallan käsiinsä liian hanakasti, ja ylläoleva "saako ryypätä"-esimerkki menee aivan saman logiikan mukaan. Kertakaikkiaan eräs forumin fiksuimmista esimerkeistä pitkään aikaan. Nostan hattua kirjoittajan ajatuksille ja tyylille tuoda ne julki. :thumbup:
 

Karvinen

Member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
14
McLaren koki pienen takaiskun uuteen F1-kauteen valmistauduttaessa, kun talli joutui lopettamaan toistaiseksi Mercedesin V8-moottorin testit. Talli aikoo käyttää testeissä vanhoja V10-moottoreita, kunnes uusi MP4-21-auto on valmistunut. Formula ykkösissä siirrytään tänä vuonna 2,4-litraisiin V8-moottoreihin.

Syynä McLarenin yllättävään ratkaisuun on ilmeisesti se, ettei tallin käytössä ole V8-moottoreita, joiden kiinnitys sopisi vanhaan MP4-20-autoon tai sen talvitesteissä käytettävään MP4-20B-kehitysversioon. Tällä viikolla Jerezissä testikuljettajien Pedro de la Rosan ja Gary Paffettin autoja vauhdittavat V10-moottorit.

- Olemme täysin aikataulussa V8-moottorien kehityksessä, mutta on tullut aika keskittyä uuteen autoon, jossa on erilaiset kiinnitysosat, Mercedes-Benzin edustaja kertoi Autosport-lehden verkkosivuille.

McLarenin oli alkuperäisten suunnitelmien mukaan määrä aloittaa uuden auton testaaminen 23. tammikuuta alkavalla viikolla, mutta Valencian radalle varattu yksityistesti peruttiin. MP4-21-auto saatetaan tuoda radalle vasta seuraavalla viikolla.

Varikolla liikkui myös huhuja, joiden mukaan Mercedes on joutunut viemään V8-moottorinsa takaisin suunnittelupöydälle marras- ja joulukuun testeissä ilmenneiden luotettavuusongelmien vuoksi. Talvitesteistä päävastuuta kantanut de la Rosa arveli tiistaina, että tallin kilpailijat ovat tässä vaiheessa edellä V8-moottorin kehitystyössä.

- Ilmassa on vielä paljon kysymysmerkkejä. Auton runko on todella hyvä, kuten viime vuonnakin. Moottorin osalta edessä on melkoisesti töitä, de la Rosa muotoili Marca-lehdessä.

(MTV3)

:doubtful:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Karvinen sanoi:
Varikolla liikkui myös huhuja, joiden mukaan Mercedes on joutunut viemään V8-moottorinsa takaisin suunnittelupöydälle marras- ja joulukuun testeissä ilmenneiden luotettavuusongelmien vuoksi. Talvitesteistä päävastuuta kantanut de la Rosa arveli tiistaina, että tallin kilpailijat ovat tässä vaiheessa edellä V8-moottorin kehitystyössä.


:doubtful:
Noinhan se asia taitaa olla :thumbdown
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Karvinen sanoi:
- Ilmassa on vielä paljon kysymysmerkkejä. Auton runko on todella hyvä, kuten viime vuonnakin. Moottorin osalta edessä on melkoisesti töitä, de la Rosa muotoili Marca-lehdessä.

(MTV3)
Just joo... Ja ensi kaudellehan McLaren keskittyy juuri luotettavuuteen. No, toisaalta viime talvitesteissä Mersun koneet ei paukkuneet, joten toivotaan että nyt paukkuu koneet testeissä ja sitten kisoissa kestäisivät. No joo... ainahan sitä saa toivoa...
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Toni_V sanoi:
Just joo... Ja ensi kaudellehan McLaren keskittyy juuri luotettavuuteen. No, toisaalta viime talvitesteissä Mersun koneet ei paukkuneet, joten toivotaan että nyt paukkuu koneet testeissä ja sitten kisoissa kestäisivät. No joo... ainahan sitä saa toivoa...

Haaveet kaikki turhat haaveet, ovat minut saaneet....
 

ZOMBIEEE

Active member
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33
Larenilla ei oo toimivaa V-kasia vieläkään ja testimatkalla kimi hermostui myöhästyneestä imformaatiosta siinä määrin, että ei mtullut testeihin vanhalla autolla.
Jotenkin tuttua -taitaa tulla sama moka Larenille kuin viime vuonna muitten porhaltaessa V-kaseillaan.
Ei hyvältä näytä taas Larenin alkukausi. Ferrari, Toyta, Honda ja Rellu ovat etulyöntiasemassa. Voipi olla, että Kimi
ensi vuonna vaihtaakin sitä tallia -ellei mestaruutta irtoa. Ihan oikee liike Kimiltä. Tosin rajoitettu V-10 voi silti olla
kärjessäkin ja V-kasit possahdella muilla -toivotaan. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Miguel sanoi:
Häkkinen taisi lipsauttaa asian tiimoilta liikoja eräässä formulallähetyksessä ollessaan kommentaattorina.
Kyllä ja kisa oli Indianapolis, silloin kun Mika oli Kyllösen vieraana Canalilla kommentaattori vieraana, vuosi oli ilmeisesti 2002.

Koneelta löytyi video tuosta canalilta nauhoitetusta kisasta. Aiheesta, eli "kolmen polkimen järjestelmästä" jossa yksi poljin oli todella pieni, Mika mainitsee, että se oli kehitykseltään silloin "uskomaton". Ymmärsin Mikan puheista että järjestelmää ehdittiin käyttää jo pidempään 97-98 välillä. Voisin videonkin tänne tietysti laittaa, mutta kehitys ei kulje kanssani käsi kädessä, joten siteeraan vapaasti.

Järjestelmästä Mika kertoi lyhyesti seuraavaa: "Se oli uskomaton kehitys mitä tapahtu ja sillä pudotettiin monta kymmenystä kierrosajasta. Se oli aika vaikea ajettava, koska jouduit säätämään jarrutusjärjestelmän vasemmalle ja oikealle ajettaviin mutkiin eritavalla, koska sormet ja ajatus joutui tekemään nopeaa työskentelyä esimerkiksi Monacon kaltaisella radalla."
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Eipä ole kyllä kummosen näköinen väritys autossa. Parempi olla ees nopia ettei ole susi monelta kannalta.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
oltzu sanoi:
Eipä ole kyllä kummosen näköinen väritys autossa. Parempi olla ees nopia ettei ole susi monelta kannalta.
Ei toi oo se virallinen väritys! Toi on testiväritys! Etkö tajunnut? :doubtful: :rolleyes: :D
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Bobakki sanoi:
McLarenin lehdistötiedote tarjoili pääaerodynaamikko Peter Prodromoun haastattelun. Sivullekirjoittaneen suomennos täällä.
Oli minulle aivan outo kaveri tämä Prodromoun, mutta Neweyn lähtö ei sittenkään ole ehkä mitenkään paha asia ja oli tiedossa hyvissä ajoin, luulisin :thumbup:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Vähän kyllä nyt jänskättää kimblen ja mäcin mahollisuudet mestaruuteen :jaska:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Onko joku muka yllättynyt, että Mersulla on luotettavuusongelmia uuden konseptin kanssa? Yhtä varma asiahan tuo on kuin se, että kalat elää vedessä.
 
Ylös