McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Totta! Samat tyypit hurrais vaikka McLaren esittelis vanhan värityksen uutena! :ahem:
no enmä tiedä, itse oon tykänny aina Mäcin väreistä, nykyisessä hyppäs tuo punainen (oranssi?) alkuun silmille, mut mitä enempi sitä näkee näyttää hyvältä!
edellinen ja nykyinen väritys on omaan silmään sopinut osittain jo erilaisuutensakin takia, ainoa mistä en oo viime vuosina pitäny on se 2004 alkukauden väritys kun West sanan ympäröivä valkonen osio oli tehty jotankin tökerösti...

ei se silti tarkota että paskanruskeeta hyvällä katottais :doubtful:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
no enmä tiedä, itse oon tykänny aina Mäcin väreistä, nykyisessä hyppäs tuo punainen (oranssi?) alkuun silmille, mut mitä enempi sitä näkee näyttää hyvältä!
edellinen ja nykyinen väritys on omaan silmään sopinut osittain jo erilaisuutensakin takia, ainoa mistä en oo viime vuosina pitäny on se 2004 alkukauden väritys kun West sanan ympäröivä valkonen osio oli tehty jotankin tökerösti...

ei se silti tarkota että paskanruskeeta hyvällä katottais :doubtful:
Juu, siis toihan oli läppä toi juttu joka ei välttämättä aukea jos ei tuolla vapaassa keskustelussa aikaansa tuhlaa. :ahem: Mutta siis kaiken kaikkiaan itsekin pidän tuosta värityksestä todella paljon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Juu, siis toihan oli läppä toi juttu joka ei välttämättä aukea jos ei tuolla vapaassa keskustelussa aikaansa tuhlaa.
juu no en sitä tosissani ottanutkaan, kunhan vaan kommentoin aihetta kun tuntuu jokseenkin jakavan tuo väritys ihmisiä jonkun verran... ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Dimmu sanoi:
Eihän tilanne ole sitten kovin paha. Tuollaiset 35 heppaa ei merkkaa kuin korkeintaan viisi tai seitsemän kymmenystä häviötä per kierros radasta riippuen. Viime vuonnahan Kimi keräsi neljästä ensimmäisestä kisasta 7 pistettä, mikäli satun muistamaan oikein. Joten ei tarvi kovinkaan kummoinen moottorin alkukaudesta olla, että saman pistemäärän voisi saavuttaa. Kunhan vain kestäisi maaliin asti. Ja jos Norberttia on uskomista, niin kuukauden päästä Merca on tehoissa samalla viivalla kilpailijoiden kanssa. Tai sitten ei...
:D
Ongelman nimi onkin se, ettei kone kestä kunnolla edes yhtä kisa pituutta!

Ja toinen puoli on se, että tuon yliheikon paska koneen takia menee useampi kisa päin seiniä, kun koneen täytyisi kestää kaksi kisa viikonloppua!

Alkukauden kisat:
12.03. Bahrain
19.03. Malesia
02.04. Australia

Ja noiden jälkeen eurooppaan! Nythän on niin, että McLaren ei ole ikinä tehnyt niitä juttuja mitä Ferrari aikanaan, että tehdään töitä ympäripalloa joka puolella taatakseen Schumille ja Ferrarille menestystä! Eli tuona aika vaikka kehitystyötä tapahtuisi, sitä ei radalla nähdä ennen San marinoa!

Toinen on sitten se, että heidän pitää ajaa San Marinokin tuolla paska koneella! Toki voivat tehdä noita Kimille viime kaudella tyypillisiä 10 sijoituksen "helpotuksia" kisoihin. Varmasti innolla kirjottamassa uutta sopparia sillä meiningillä!

Joten on todella heikosti pullat uunissa! Tuossa on kuitenkin jaossa voittajalle kokonaiset 40 pistettä ja toisellekkin 32. Joten aika paljon antaa tasoitusta jos meinaa noita kiinni saada :(

Perseestä koko v*tun Mersu, PRKL!!! :mad_old: :jaska:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
N oonhan tässä vielä aikaa, jos on hyvä onni niin keksivät Mersulla jotain joka pelastaa tilanteen :D
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
No mullakin tuli tässä sellainen käsitys että ei se Mäcin tilanne nyt niin huono enää ole. Jossain testeissähän Kimi paukutti aika komeita aikoja jo. Ja eihän se viime kausikaan niin hyvin alannut ja lopuksi olivat melkoisen hyviä! Tuli jo 90-luvun lopun dynastia melkein mieleen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
N oonhan tässä vielä aikaa, jos on hyvä onni niin keksivät Mersulla jotain joka pelastaa tilanteen :D
Uusi moottori aina aika-ajon jälkeen :idea:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
McLarenit on testannu talvitesteissä eniten kilometrejä (Hondan jälkeen), vaikka onkin kierrosmäärä jäänyt usein alhaisemmaksi per päivä kuin jollain muilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onkohan noin, McLarenin pullat on täysin sekaisin! Se että meininki on samaa luokkaa kuin Williamsilla, eli aloitetaan kausi vähän miten sattuu, hyvällä tuurilla jos vehkeet kestää niin voi pari pistettä saada, ei ole mitenkään hyvä asia!

Tai kerro siitä että tallin hommat olisivat vakaalla pohjalla!

Ja sitten palkataan noiden varsin päteväksi osotteutuneiden tilalle joku Jaguarin pääsuunnittelija!? :jaska:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
vermula sanoi:
McLarenit on testannu talvitesteissä eniten kilometrejä (Hondan jälkeen), vaikka onkin kierrosmäärä jäänyt usein alhaisemmaksi per päivä kuin jollain muilla.
Paljon on hyötyä ku testaus suurimmaksi osaksi tapahtunu v10 koneella ja vanhalla autolla! :nope:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Misa1 sanoi:
Ja sitten palkataan noiden varsin päteväksi osotteutuneiden tilalle joku Jaguarin pääsuunnittelija!? :jaska:
Onneksi nämä pätevät suunnittelijat ehtivät jo tämän kauden auton saada valmiiksi. Esim Ferrarilla kärsitään vielä pitkään pätemättömien suunnittelijoiden virheistä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Alkukauden kisat:
12.03. Bahrain
19.03. Malesia
02.04. Australia
No siis eihän toi nyt oo kun yks Pum KABOOM Bahrainin lämmössä ja säkällä mersu pitää öljyt sisällään malesiassa ja australiassa niin kimi saa uuden koneen imolaan... :thumbup:

Tai sit se melkein vois kärjistäen sanoo jotta mersun ja mäcin perinteinen:
Bahrain BUM!! Malesia joku mutteri tai mikä lie venttiili löysällä/väärin päin ja PUM!! Australia vetoakseli, vaihdelaatikko, jäähdytin, öljypumppu, turbo!!! saat aivan itse valita mikä noista hajoo... :p
Niin tälläkin kaavalla kimi saa uuden ja entistäkin tehokkaammin räjähtävän mersun imolaan... :alppu:

Noh, tais vähän mopo livetä tossa loppua kohti. Mut ei elämä niin turhan vakavaa...Vaikka se joka toinen viikonloppu siltä voi ens kuusta alkaen tuntuakin... ;)
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Misa1 sanoi:
Ongelman nimi onkin se, ettei kone kestä kunnolla edes yhtä kisa pituutta!

Ja toinen puoli on se, että tuon yliheikon paska koneen takia menee useampi kisa päin seiniä, kun koneen täytyisi kestää kaksi kisa viikonloppua!

Toki voivat tehdä noita Kimille viime kaudella tyypillisiä 10 sijoituksen "helpotuksia" kisoihin. Varmasti innolla kirjottamassa uutta sopparia sillä meiningillä!

Joten on todella heikosti pullat uunissa! Tuossa on kuitenkin jaossa voittajalle kokonaiset 40 pistettä ja toisellekkin 32. Joten aika paljon antaa tasoitusta jos meinaa noita kiinni saada :(

Perseestä koko v*tun Mersu, PRKL!!! :mad_old: :jaska:

Aijaa, mulla kun on ollut käsitys että F1-sarjassa ei ole ajettu vielä yhtään osakilpailua tällä kaudella? Voin tietty olla väärässäkin.... :rolleyes:

Ja täällä jo jaetaan pisteitä....

Sori nyt vaan mutta ihme uikutusta täällä saa jatkuvasti lukea asioista, joita ei kukaan voi tietää tapahtuvaksi. Jos pikkaisen hillittäs sitä hysterian määrää, kiitos...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
äxä sanoi:
Aijaa, mulla kun on ollut käsitys että F1-sarjassa ei ole ajettu vielä yhtään osakilpailua tällä kaudella? Voin tietty olla väärässäkin.... :rolleyes:

Ja täällä jo jaetaan pisteitä....

Sori nyt vaan mutta ihme uikutusta täällä saa jatkuvasti lukea asioista, joita ei kukaan voi tietää tapahtuvaksi. Jos pikkaisen hillittäs sitä hysterian määrää, kiitos...
Kyllä sitä vähän saa ennakoida. Ettei turhaan ylläty Bahrainissa kun kone laulaa riitasointuja.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Uusi moottori aina aika-ajon jälkeen :idea:
Jos kierroksia pystyis nostaa sen verran, että lähtöpaikoilta 11-12 olis saumat voittoihin ihan ajamalla niin toihan olis ainakin katsojien kannalta hyvä idea. Viime vuonnahan ne parhaat kisat taisi olla niitä kun Kimi ja Alonso joutui lähtemään takaa...
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
911
kessel sanoi:
Jos kierroksia pystyis nostaa sen verran, että lähtöpaikoilta 11-12 olis saumat voittoihin ihan ajamalla niin toihan olis ainakin katsojien kannalta hyvä idea. Viime vuonnahan ne parhaat kisat taisi olla niitä kun Kimi ja Alonso joutui lähtemään takaa...

Riittääköhän tehot ohituksiin??
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
vermula sanoi:
McLarenit on testannu talvitesteissä eniten kilometrejä (Hondan jälkeen), vaikka onkin kierrosmäärä jäänyt usein alhaisemmaksi per päivä kuin jollain muilla.
Siis eniten Hondan jälkeen? Uudella autollako? (huomaa yksikkömuoto?). Tätähän en usko ennenkuin joku kaivaa kilometrit esille. Luojan kiitos ongelmia on Ferrarillakin enemmän kuin tarpeeksi, joten ei ole Mäcci yksin tässä jamassa.

Tässä muutama quote turun sanomista 19.2:

"Viime viikolla Bahrainissa testannut Honda ajoi koko ajan korkeilla kierrosluvuilla ja selviytyi upein tuloksin. Yhteensä kaksi uutta Hondaa keräsivät neljässä päivässä 843 kierrosta eli peräti 4566,5 kilometriä."

"Hondan takaa-ajo johtuu taannoisista mittauksista Jerezin testiradalla, missä japanilaiset huomasivat Cosworthin iskukyvyn. Williamsin autot lähtevät hitaista mutkista 5 km/t nopeammin kuin kilpailijansa. Cosworthin vääntömomentti on tämän hetken paras.

Cosworth on sopimusteitse taannut Williamsille saavuttavansa maagiset 20000 kierrosta minuutissa."

Ei taida mersu taata mitään sopimuksellista moottoreista?

Lisäksi lehdessä oli pikahaastattelu Neweystä, joka kritisoi Mäcin organisaatio- ja ylenemismallia ja väittää, että se on suuri syy suunnittelijoiden joukkopakoon. Hän tietänee mistä puhuu..
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Rapu-70 sanoi:
Lisäksi lehdessä oli pikahaastattelu Neweystä, joka kritisoi Mäcin organisaatio- ja ylenemismallia ja väittää, että se on suuri syy suunnittelijoiden joukkopakoon. Hän tietänee mistä puhuu..
Vastuunjaosta oli kyse:
- Ymmärrän silti syyn, miksi Ron Dennis halusi rakentaa tietyn vakuutussysteemin siltä varalta, että huippuinsinöörit lähtevät muualle. Tämän vuoksi vastuu on jaettu useammalle henkilölle, Newey myönteli.
Se on sitten eri asia ollaanko sitä mieltä että pitäisi olla yhden ihmisen varassa. Vaikkei lähtisi niin mitä jos jää suojatiellä auton alle?
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
"Perussyynä nimekkäisiin menetyksiin on Ron Dennisin organsaatiolleen luoma monimutkainen ylenemis- ja vastuujärjestelmä - Matrix."

Näin siinä artikkelissa nyt kuitenkin sanottiin. Ymmärsin, että esim. Neweyn postille ei nimetty seuraajaa, joka oli syynä jommankumman näistä aikaisemmin alemmalla tasolla olleen suunnittelijan siirtymiseen. Voisin myöskin kuvitella, että autoja suunnitteleva lahjakkuus haluaa aika laajat vastuut koko projektista. Onhan uusi auto ikäänkuin hänen brainchild. Tällöin jos vastuu on jollain työryhmällä, johon on haalittu paljon jengiä jolla on varsin vähän tekemistä asian kanssa, niin turhautuminen on melko varmaa. Vrt. case-ruotsalainen jaetun vastuun käsite ja suomalainen teleyhtiö

Varamiesjärjestelmä on eri asia kuin tuplaorganisaatio. Niinkin kompleksisen asian, kuin voittavan F1-auton suunnitteluun ja valmistamiseen ei vaan ole mahdollista sellaista edes luoda, jolloin olisi normaalia pyrkiä pitämään kiinni olemassaolevista resursseista.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ilmeisesti aika vaikea käsittää, että parhaiden tallien suunnittelijoita yritetään aina ostaa. Todellisena syynä suunnittelijoiden lähtöön on yleensä parempi palkka, vaikka tätä ei tietenkään kukaan myönnä. Esimerkiksi Newey oli vaatinut 10 miljoonaa vuodessa McLarenilta mutta McLaren olisi maksanut vain 6 miljoonaa.
 
Ylös