McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
äxä sanoi:
Ei pidä koskaan aliarvioida Mclarenin voimavaroja auton kehityksessä. Muistakaapas kautta 2004 jolloin alkukaudesta rämmittiin pohjamudissa ja Spassa otettiin sitten jo ensimmäinen voitto. Tämä jos mikä on osoitus siitä mihin todellinen huipputalli pystyy.

Verratkaapas esim. Toyotan esityksiä, talli rämpii vuodesta toiseen kaamealla budjetilla surkein tuloksin eikä kehity kilpailijoihinsa nähden yhtään.
Huipputalli? No ei todellakaan.

Odotan kauden alkua jo todella suurella innolla! :thumbup:
Se että McLaren on useasti onnistunnut nousemaan sillasta takaisin voittaja joukkueeksi on kunnioitettavaa. Se taas että talli on joutunnut sinne siltaan säännöllisesti valtavista rahavaroistaan huolimatta kielii taas jostain aivan muusta. Ehkäpä siellä siellä ollaan niin saatana YLIMIELISIÄ eikä oteta virheistä opikseen. Kyllähän RD on sellaiseen ylimielisyyteen taipuvainen veikkonen että totaalisella jodon vaihdolla ja resurssit säilyttäen saattaisi McLarenista todellakin tulla RD:n haaveiden mukainen todellinen dynastia joka menisi menestyksestä toiseen ilman sen kummempia rutisteluja.

En halua provosoida enkä olla ilkeä mutta on peräti alokasmaista verrata Toyotaa ja McLarenia toisiinsa. Se on totta että kupikin talleista polttaa valtavia summia rahaa mutta kyllähän Toyota on yhä edelleen oppilas joka seuraa sivusta kun isot ja PERINTEIKKÄÄT F1 tiimit tekevät tulosta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
En halua provosoida enkä olla ilkeä mutta on peräti alokasmaista verrata Toyotaa ja McLarenia toisiinsa. Se on totta että kupikin talleista polttaa valtavia summia rahaa mutta kyllähän Toyota on yhä edelleen oppilas joka seuraa sivusta kun isot ja PERINTEIKKÄÄT F1 tiimit tekevät tulosta.
samaa mieltä, McLaren oli menestynyt ja perinteikäs talli jo 80-luvulla (silti silloinkin löytyi jo perinteikkäämpiä ja menestyneempiä, mm. Ferrari ja Lotus, mutta kuitenkin), Toyota puolestaan on vielä suhteellisen nuori tiimi kaikin puolin...
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
MaranelloRed sanoi:
Se että McLaren on useasti onnistunnut nousemaan sillasta takaisin voittaja joukkueeksi on kunnioitettavaa. Se taas että talli on joutunnut sinne siltaan säännöllisesti valtavista rahavaroistaan huolimatta kielii taas jostain aivan muusta. Ehkäpä siellä siellä ollaan niin saatana YLIMIELISIÄ eikä oteta virheistä opikseen. Kyllähän RD on sellaiseen ylimielisyyteen taipuvainen veikkonen että totaalisella jodon vaihdolla ja resurssit säilyttäen saattaisi McLarenista todellakin tulla RD:n haaveiden mukainen todellinen dynastia joka menisi menestyksestä toiseen ilman sen kummempia rutisteluja.

En halua provosoida enkä olla ilkeä mutta on peräti alokasmaista verrata Toyotaa ja McLarenia toisiinsa. Se on totta että kupikin talleista polttaa valtavia summia rahaa mutta kyllähän Toyota on yhä edelleen oppilas joka seuraa sivusta kun isot ja PERINTEIKKÄÄT F1 tiimit tekevät tulosta.

Mclarenilla pyritään aina parhaaseen ja lähes jokaiselle kaudelle auto rakennetaan puhtaalta pöydältä. Tänä vuonna tosin suunnittelu lähti MP4-20 autosta, mutta silti uutta on 80-90 prossaa autosta. Tällaisessa ajattelussa pyritään maksimoimaan kehitys ja innovaatiot, eikä jämähdetä tiettyyn kaavaan, kuten niin monet tiimit tekevät. Kun auto luodaan lähes tyhjästä, on myös virheiden mahdollisuus suurempi kuin varman päälle pelatessa.

Mutta varman päälle pelatessa ei tule menestystä. Mclarenin tavalla toimia autossa on potentiaalia kehitykseen kauden mittaan huomattavasti enemmän.

Mclarenin motto voisi kuulua: Tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivoimainen voitto! :D

Toyotan nostin juttuuni vain näpäyttääkseni joitakin täällä kirjoittelevia ihmisiä, jotka erehtyvät luulemaan Toyoa huipputiimiksi.

Edelleen, ei suoraan verrannollista koska Toyo aloitti tyhjästä, mutta vertaapa silti Toyoa vaikkapa Renaultin taipaleeseen.
- 2002 mukaan ykkösiin omana tiiminään ja 2005 tuli jo mestaruus.
- Toyolla on hyvä ettei tuplabudjetti Relluun nähden
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Siis en kyllä käsitä mikä on vikana Ron Denniksen johtamisessa. Tallin talous on paremmassa hoidossa kuin millään muulla tallilla. Dennis on myöskin onnistunut hommaamaan parhaimmat suunnittelijat ja kuljettajat. Nyt sitten tallista sattuu lähtemään useampi suunnittelija samaan aikaan niin kaikki on McLarenin johdon syytä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
äxä sanoi:
Mutta varman päälle pelatessa ei tule menestystä. Mclarenin tavalla toimia autossa on potentiaalia kehitykseen kauden mittaan huomattavasti enemmän.
Ei niin. Kts Ferrari. Lähes sama auto jostain vuodesta 2002 viime vuoteen...
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Matxi sanoi:
Ei niin. Kts Ferrari. Lähes sama auto jostain vuodesta 2002 viime vuoteen...
Niin, hyva etta otti varman paalle. Olisi saattanu muuten voittaa vaikka 6 mestaruutta putkeen. Nyt ei voittanut kuin 5....
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
butterfly sanoi:
Niin, hyva etta otti varman paalle. Olisi saattanu muuten voittaa vaikka 6 mestaruutta putkeen. Nyt ei voittanut kuin 5....
Ferrarin ylivoima noina vuosina johtui pitkälti kovalla kehitystyöllä saavutetusta etumatkasta ja lisäksi muiden tiimien konttauksesta ja alisuoriutumisesta. Ferrarilla ei ollut tarvetta uusiutumiseen kun vanhoillakin kujeilla pääsee kilpailijoihin nähden riittävän kovaa.

Toista se on ollut viime kaudella ja hieman näyttäisi että tulevallakin kaudella...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
CaPtEeNi sanoi:
..onx toi McLarenin sponsori "Hilton" Hilton motellit vai Paris Hiltonin mainos vaiko joku ihan muu?
Samoista Hiltoneistahan on tuossa kuitenkin kyse. Mäkkärin sponsorista en sitten tiedä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
YoNzZu sanoi:
Onko kuvassa oleva vanha auto joku välimalli? On nimittäin niin lähellä tuota tuoreempaa muotoilultaan, nokkaa lukuun ottamatta.


Mitä noiden renkaiden kuoriutumisesta tulee mieleen, niin sanonpa mutuna, että eikö se ollut ongelmana ensimmäisen moottoriversion aikaan, johtuen sen tehottomuuden takia muutetuista säädöistä. Missään en ainakaan ole huomannut kommenttia ongelmista renkaiden kanssa uudistuneen vauhtilähteen tulon jälkeen.
Ihan se on muotoilultaan sama vanha 4-20. Ja tuosta kuvakulmasta - vaikka värit hämääkin - huomaa muutokset mm. ponttoonieissa, uudemmassa entistä kapeampi ilmanottoaukko, ja ponttooni on entistäkin selvästi hoikempi. Yläilmanottoaukko on pienempi uudessa jne.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja topiikin aiheeseen eli '21:seen' eli VENTTIIN. Luin tossa I-S:n formulaliitettä ja siinä on yläkuva Kimistä uudessa VENTISSÄ.

Huomioita:

1) Ohjausakseli EI ole keskellä autoa. :eek!:

2) Ratti ei ole symmetrinen. Toki kädet on aika symmetrisesti siinä ratissa kiinni, mutta yläkuva paljastaa että tota harmaata 'pehmeetä muovia' on enämpi ratin oikeassa reunassa, ja ratti on takaosastaan viistompi kuin vasen.

Kysymys kuuluu: Miksi? :doubtful:

Eikö se olisi kuljettajallekin helpompaa kun ratti olisi keskellä ja ratti symmetrinen. Nyt Kimin asennosta näkee että se istuu kuin pahinkin skolioosipotilas tuolla autossa. :rolleyes:
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Moe Szyslak sanoi:
Ja topiikin aiheeseen eli '21:seen' eli VENTTIIN. Luin tossa I-S:n formulaliitettä ja siinä on yläkuva Kimistä uudessa VENTISSÄ.

Huomioita:

1) Ohjausakseli EI ole keskellä autoa. :eek!:

2) Ratti ei ole symmetrinen. Toki kädet on aika symmetrisesti siinä ratissa kiinni, mutta yläkuva paljastaa että tota harmaata 'pehmeetä muovia' on enämpi ratin oikeassa reunassa, ja ratti on takaosastaan viistompi kuin vasen.

Kysymys kuuluu: Miksi? :doubtful:

Eikö se olisi kuljettajallekin helpompaa kun ratti olisi keskellä ja ratti symmetrinen. Nyt Kimin asennosta näkee että se istuu kuin pahinkin skolioosipotilas tuolla autossa. :rolleyes:
...tai sitten olet vain mennyt, kuten niin moni muukin f1-forumisti, kuvakulman aiheuttamaan optiseen harhaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuvakulma on suoraan ylhäältä ja ihan viivottimen kanssa mittailin. Sivulta 8 löytyy toinen kuva takavinkkelistä ja ihan sama huomio. :thumbup:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Kuvakulma on suoraan ylhäältä ja ihan viivottimen kanssa mittailin. Sivulta 8 löytyy toinen kuva takavinkkelistä ja ihan sama huomio. :thumbup:
1) Ohjausakseli EI ole keskellä autoa.

2) Ratti ei ole symmetrinen. Toki kädet on aika symmetrisesti siinä ratissa kiinni, mutta yläkuva paljastaa että tota harmaata 'pehmeetä muovia' on enämpi ratin oikeassa reunassa, ja ratti on takaosastaan viistompi kuin vasen
Kaupassa ihmettelin tuota samaista lehteä ja samoja kuvia, ja kyllä oon sitä mieltä että sulle on käynyt keskipakoputki-ilmiö. Mun silmään ohjausakseli oli keskellä autoa kuten ennenkin. Kakkoskohta selittyy sillä, että ratti on käännetty hieman vasemmalle, jonka takia oikealla puolella on pehmustetta näkyvissä enemmän. Kuvakulmakaan ei kummassakaan kuvassa ole täysin suorassa, joten sekin lisää harhaa.

Harmi kun en ostanut kyseistä lehteä, vois pyöritellä lisää illalla kotosalla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Juhis sanoi:
Kaupassa ihmettelin tuota samaista lehteä ja samoja kuvia, ja kyllä oon sitä mieltä että sulle on käynyt keskipakoputki-ilmiö.
:D :D :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juhis sanoi:
Kaupassa ihmettelin tuota samaista lehteä ja samoja kuvia, ja kyllä oon sitä mieltä että sulle on käynyt keskipakoputki-ilmiö. Mun silmään ohjausakseli oli keskellä autoa kuten ennenkin. Kakkoskohta selittyy sillä, että ratti on käännetty hieman vasemmalle, jonka takia oikealla puolella on pehmustetta näkyvissä enemmän. Kuvakulmakaan ei kummassakaan kuvassa ole täysin suorassa, joten sekin lisää harhaa.

Harmi kun en ostanut kyseistä lehteä, vois pyöritellä lisää illalla kotosalla.
Peesaan. Ainakin tuon kakkossivun (vai onko se kolmossivun) yläkuvan perusteella. Kuva on otettu hieman vinottain ylhäältä. Samaten Kimi on kääntymässä vasemmalle, josta johtuu nuo ratin 'epäsymmetrisyydet'. Kimin päänasennostakin kääntymisen voi havaita.

Tuo ohjausakselin paikka taasen menee juurikin optisen harhan piikkiin, joka johtuu hieman vinosta kuvakulmasta. Vinouden voi huomioida mm:ssa sivuponttoonien ilmanottoaukoista. Toinen aukko on huomattavasti suurempi kuin toinen...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Juhis sanoi:
Kaupassa ihmettelin tuota samaista lehteä ja samoja kuvia, ja kyllä oon sitä mieltä että sulle on käynyt keskipakoputki-ilmiö...
Juu, pitihän itsekin kaupassa ihmetellä.

Yläkuva on otettu jollain laajakuvaperspektiivillä (vai mikä tuo kuvaustermisesti sitten onkaan), joten mittasuhteet näyttävät muutenkin autosta hiukan erilaiselta. Olikos se peili vai mikä härpäke kun toisella puolen näytti selkeästi isommalta. Lisäksi Kimi on nousemassa/istumassa autoon, joten asento on väkisin hiukan "kiero".

Sivun 8. kuva näyttääkin jo erikoisemmalta, mutta koska kuvakulma ei ole ylhäältä, on aika vaikea hahmottaa oikeita etäisyyksiä. Tässäkin kuvassa perspektiivi on hiukka "outo".

Ratin pinnoite on kyllä samannäköinen kumpaankin käteen, sattuu valo vain hiukan eritavalla noihin.

Tietysti onhan mahdollista että asentoa on muutettu kierommaksi jotta Kimi tuntisi olonsa mukavammaksi, karting-miehiä kun on. Tai sitten Ron on suostunut haugin painostukseen käyttää tuotantomersujen osia :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Peesaan. Ainakin tuon kakkossivun (vai onko se kolmossivun) yläkuvan perusteella. Kuva on otettu hieman vinottain ylhäältä. Samaten Kimi on kääntymässä vasemmalle, josta johtuu nuo ratin 'epäsymmetrisyydet'. Kimin päänasennostakin kääntymisen voi havaita.

Tuo ohjausakselin paikka taasen menee juurikin optisen harhan piikkiin, joka johtuu hieman vinosta kuvakulmasta. Vinouden voi huomioida mm:ssa sivuponttoonien ilmanottoaukoista. Toinen aukko on huomattavasti suurempi kuin toinen...
samaa mieltä, ihme että noi pienet kuvakulman muutokset aiheuttaa näinkin paljon "harhoja" katsojien silmiin kuten "keskipakoputkikin" aikanaan...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
FO110K sanoi:
samaa mieltä, ihme että noi pienet kuvakulman muutokset aiheuttaa näinkin paljon "harhoja" katsojien silmiin kuten "keskipakoputkikin" aikanaan...
Sitä ne F1:set tekee, ensi vuonna varmaan löydetään joku tuuletin moottorikatteen luota, jonka toteamme olevan salainen turboahdin
 
Ylös