McLaren "poistuu" F1 radoilta?

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kyllä se on niin, että McLarenin täytyy pitää oma nimi. Arvostus tallia kohtaan putoaa, jos tallista aletaan käyttämään pelkästään nimitystä Mercedes. Ja Mercedes-McLaren on myös todella huonosti suuhun istuva nimi, että parempi pitää nykyinen McLaren-Mercedes. Vai onko se nykyään oikein West McLaren-Mercedes?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Mersuhan omistaa jo nyt McLarenista kokolailla paljon, mutta todettakoon, että Ronilla riittäisi täppiä ostaa Mersu uloskin halutessaan. Joten OT mainitsemasta persaukisuudesta tai viulujen maksusta ei ole kyse ja em nimimerkin kannattaisikin purkaa Ron-kauhuaan harkitummin. Samaten tallien legendaarisuudesta sopii laittaa voittosarakkeet vierekkäin kuten FO110K huomauttikin.

Eikä tuo markkinakanavaa nykyinen nimijärjestys hämärrä sekään edes mainittavasti. Päinvastoin antaa Mersulle takaoven vaikeuksien sattuessa. Ihan luontevasti Häkkiset A-Mersua ohjasti näilläkin sidoksilla.

Sen sijaan Ronin halut saattavat hiipua matkustaa yhä rakempaa F1-sirkusta läpi vuodesta toiseen. Samaten huhut hänen siirtymisestään kattojärjestön keulaksi tarvinnevat ponnekseen nekin irtaatumista nykyisestä tehtävästään. Ja joka tapauksessa eläköitymisessä Mersu on nyt aivan oivallinen kumppani. Kovin montaa ostajaehdokasta moiselle rakennelmalle ei löydy vaikka vain osiakin myisi pois.

Eikä autonvalmistajien oma sarja sekään ole vielä kuopattu ja käyntiin polkaistessaan tarvitsee varmasti Ronin kaltaistaa taitajaa riippumattomana johtajakseen. Bernien kanssa kilpasille monen lahkeet riittää - vaan ei rahkeet.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Täälläpä on paljon FIAt-fanien katkeraa pajatusta. Ilmeisesti suurin toive elämässä toteutuu silloin jos beelsepubin kätyritalli McLaren häviää maailmankartalta..
Osuit oikeaan! Mutta mikäpä pahan tappaisi?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
McLarenilla voi olla voittoja, mutta legendaarisuus puuttuu. Se on tylsä virkamiestalli, eikä muuks muutu vaikka voittais kaiken. Ronilla ei ole rahaa ostaa mersua yhtään mihinkään, tai jos oliskin niin sitten McLaren saa hommata moottorinsa muualta. Kaks vuotta ja se on Mersu ja McLaren tallista jäljellä yhtä paljon kuin perustajastaan.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
"legendaarisuus puuttuu..."
Heh heh, jo on kaverilla jutut. No jokaisella on oma mielipide ja usein ne ovat erilaisia kuin muilla. Ja tietysti pitäisi ensin päästä yhteisymmärrykseen siitä mitä sanalla legendaarinen tarkoitetaan ja miten sellaisen statuksen voi saavuttaa.
Legendaarisuudesta voidaan ihan yhtä hyvin sanoa, että Ferrari oli ennen legendaarinen talli. Schumin aikana se legendaarisuus on kadonnut ja sanasta Ferrari on tullut pelkkä kirosana. Tämä oli pahasti kärjistetty esimerkki, mutta totta aina toinen puoli. Vai mitä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic:
McLarenilla voi olla voittoja, mutta legendaarisuus puuttuu. Se on tylsä virkamiestalli, eikä muuks muutu vaikka voittais kaiken. Ronilla ei ole rahaa ostaa mersua yhtään mihinkään, tai jos oliskin niin sitten McLaren saa hommata moottorinsa muualta. Kaks vuotta ja se on Mersu ja McLaren tallista jäljellä yhtä paljon kuin perustajastaan.
Niin no tuo on sun näkemys! JTH tuossa edellä pukikin jo hyvin sanoiksi omat ajatukseni aiheesta!

Ferrari, McLaren ja Williams ovat mielestäni kaikki legendaarisia talleja. Jos pysyy huipulla noinkin kauan kuin nuo tallit niin täytyy kyllä hattua nostaa!

McLaren on legenda ykkösissä. Talli on ollut mukana ykkösissä vuodesta 1966 ja voittanut sen jälkeen lähes kaiken.

Kyllä se legendan status jo on ansaittu!

<small>[ 23-10-2003, 13:54: Message edited by: patriot ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Off-Topic:
McLarenilla voi olla voittoja, mutta legendaarisuus puuttuu. Se on tylsä virkamiestalli, eikä muuks muutu vaikka voittais kaiken. Ronilla ei ole rahaa ostaa mersua yhtään mihinkään, tai jos oliskin niin sitten McLaren saa hommata moottorinsa muualta. Kaks vuotta ja se on Mersu ja McLaren tallista jäljellä yhtä paljon kuin perustajastaan.
kun mennään 20v. eteenpäin, niin paljonko luulet Ferrarin muistuttavan samaa tallia/tehdasta kuin sillon Enzon kultapäivinä? Ei Ferrarillakaan ole rahaa ostaa FIATia, joten mihin toi vertaus mersun ostamisesta liittyy? Ferrari tietty on legenda jo monella muullakin tavalla, mutta sitä on myöskin McLaren... samaa ei voi sanoa Renaultista (vielä ainakaan), benettonista, BRM:stä jnejne... Lotus ja Williams kyllä nousee tuohon kastiin, Lotus tosin nyttemmin jo RIP... samoin Brabham...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
En mä ole Ferrarista kiinnostunut. Ferrari tosin on automerkki jonka FIAT omistaa, sitä kautta molemmat merkit saa haluamaansa näkyvyyttä, toisin muin Mercedes Pannu Poks McLaren. Jokaisella on oma mielipide, ja ne on aina erilaisia kun mulla. McLaren on tallina jonnin joutava, sen nimi ja päälliköt joutavat historiaan todella legendaarisen Mercedeksen tieltä. Tai ehkä Mersu myy sen McLaren nimen Minardille satasella, niin saatais legenda säilymään sarjassa? Kaks vuotta ja se on siinä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic:
En mä ole Ferrarista kiinnostunut. Ferrari tosin on automerkki jonka FIAT omistaa, sitä kautta molemmat merkit saa haluamaansa näkyvyyttä, toisin muin Mercedes Pannu Poks McLaren. Jokaisella on oma mielipide, ja ne on aina erilaisia kun mulla. McLaren on tallina jonnin joutava, sen nimi ja päälliköt joutavat historiaan todella legendaarisen Mercedeksen tieltä. Tai ehkä Mersu myy sen McLaren nimen Minardille satasella, niin saatais legenda säilymään sarjassa? Kaks vuotta ja se on siinä.
Tuskin ne päälliköt minnekään lähtee, vaikka nimi muuttuisikin! Ron jää nyt joka tapauksessa kohta eläkkeelle, kun 60 vuotta tulee linssiin. Tai näin olen käsittänyt. :p

Kyllä miehellä muitakin haasteita riittää McLarenin kilpatoiminnan pyörittämisen lisäksi! Mistäs sitä tietää jos Ron ostaisi Bernieltä tai kun Berniestä aika jättää koko Formulan kaupalliset oikeudet ja ottaisi Bernien paikan Bernienä! Siinähän olisi FIAT faneilla ihmettelemistä! Ron voisi maksaa FIATILLE velat korkoineen! Oi mikä ihana visio! wink

<small>[ 23-10-2003, 14:11: Message edited by: patriot ]</small>
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Jo on aikakin, ja varmaan riittää haasteita kun niitä olis riittänyt tähänkin asti. Sinä päivänä kun Ron Dennis katoaa kuvioista iloitsen vilpittömästi mätäpaiseen puhkaisusta. Kaunan ja eripuran levittämisen mestari, värittömien mestarikuljettajien loppumaton hyödyntäjä. Tuo eläkkeelle jäänti on niin hyvä uutinen, että saatan sallia McLaren nimelle muutaman jatkovuoden.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Off-Topic:
Jo on aikakin, ja varmaan riittää haasteita kun niitä olis riittänyt tähänkin asti. Sinä päivänä kun Ron Dennis katoaa kuvioista iloitsen vilpittömästi mätäpaiseen puhkaisusta. Kaunan ja eripuran levittämisen mestari, värittömien mestarikuljettajien loppumaton hyödyntäjä. Tuo eläkkeelle jäänti on niin hyvä uutinen, että saatan sallia McLaren nimelle muutaman jatkovuoden.
samoin lupaan tehdä mä diMunazontelon ja MSc:n eläkkeelle jäännin yhteydessä :D
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Off-Topic:
McLaren nimi joutaa häviämään ihan huoletta. Mitä sidettä luulette Ron Dennisillä olevan McLarenin nimeen, eihän se hänen nimnesä ole? Paljon perinteikkäämpiäkin talleja on kadonnut kartalta, kuten vaikka BRM tai Brabham joten joutaa sinne yksi McLarenkin.
On Ron Dennis sentään luonut Mclarenista omalla "johtajakaudellaan" aikaväliin suhteutettuna menestyneimmän tallin. Luonut siinä samalla myös monet monet muut voittoa tuottavat yksiköt. Tallin ajajina ovat toimineet mm. Alain Prost, Niki Lauda, Ayrton Senna ja Mika Häkkinen. Kuskeilla on yhteensä 12 (jos oikein laskin) henkilökohtaista mestaruutta, joista 9 on tullut Mclarenin ratissa neljälle eri kuskille. Määrä on epätavallisen suuri, ja osoittaa lahjomattomasti sen että talli on ollut pitkiä aikoja menestyksen huipulla monen eri kuskin toimesta.

On Ronnilla kai siis tunneside Mclareniin, mutta tuskin niin suuri että alkaisi toimimaan tallin etujen ja omien periaatteiden vastaisesti jos tallin myyminen on nykytilanteessa viisasta.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ronilla ei ole tunnesiteitä muuhun kun omaan valitusvirteensä. McLaren/Dennis on rahoillaan ostanut parasta mitä on tarjolla ja voittanut nuo mestaruudet Dennisistä huolimatta. Tallissa on niin hienot puitteet, että päälliköllä on pääkin nappanahkaa. Aikansa kutakin, otetaan ne lisävuodet takasin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic:
Aikansa kutakin, otetaan ne lisävuodet takasin.
Niin todellakin! Koskahan FIATIN mafia poppoo sirtyy pois Ferrarin puikoista. Sitten vois jopa hyväksyä Kimin siirron sinne!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Totta puhuen, eiköhän ainut realistinen muutos ole Mclarenin yhtiön toiminnan jatkaminen, Mersu vain ostaa yhtiön toiminnan. Mclarenilla kun on muitakin yhtiöitä kuin vain ykkösiin keskittyvät, tuskin Mersu on niistä kiinnostunut.

"As evidence, Mercedes' new SLR supercar will be built at McLaren's new 'paragon' Technical Centre, presently under construction in Oxfordshire."

Kyllähän tämä antaa viitteitä siitä että mersun tulevien huippuluokan urheiluautojen suunnittelu ja ehkä tuotantokin tullaan integroimaan "entisen" McLarenin tuotantoon.

Auton nimeksi Mercedes, autot tehdään Mercedesin omistaman yhtiön toimesta Mclarenin omistamassa tehtaassa. Tai sitten koko ykkösten toiminta myytäisiin Mersulle, ja Mclaren toimisi omana nimenään muiden yhtiöiden kautta entisissä toimitiloissa.

Kun en tiedä niin kysyn. Jos unohdetaan McLarenin urheiluautotuotanto, niin mitä nuo muut yhtiöt ovat?

Ja itse Ron Dennis tuskin vastustaa Mercedesin ostoaikeita, Ronniehan piti ainakin menneinä vuosina kehitystä kohti autotehdastalleja luonnollisena kehityssuuntana. Vaikea uskoa että mielipide olisi muuttunut mitenkään radikaalisti.

McLaren on tullu hyvin riippuvaiseksi Chrysler/Mercedeksen rahoituksesta. Jos mercedes nyt sanoutuisi kokonaan irti McLarenin F1-toiminnasta, olis mäkillä edessään paljon suurempia ongelmia kuin pelkästään uuden moottoritoimittajan hankinta.

Mclarenin osittainen osto toisi myös käytännössä lisää tuloja talousvaikeuksissa painivalle Daimler-Chryslerille, Mclaren taitaa nimittäin tuottaa aika mahtavaa tulosta. Mersu hamuaa tietysti tuota samaa pottia saadakseen toiminnasta myös konkreettisia etuja pelkkien välillisten etujen (automyynnin kasvu) lisäksi.

En tiedä mikä McLarenin tulos on, mutta mäkki on hyttynen verrattuna Chrysler/Mercedes konserniin. McLarenista saatavat mahdolliset tulot tuskin vaikuttaisivat ratkaisevasti konsernin talousvaikeuksiin.

Varmasti ajatuksessa on kuitenkin vinha perä. Nythän mersulle on F1-toiminnasta käytännössä pelkkiä suoria kuluja. Mahdollisilla tuloilla voitaisiin kompensoida nimenomaan kilpailutoimeen tuhlattuja euroja.

Ja on myös huomattava ettei ykkösten mainosarvo vaikuta välttämättä niin vahvasti kaikkien ostajaryhmien ostopäätökseen. Silloin markkinointiin kuluvaa osaa pyritään tietysti vähentämään (kasvattamalla yksikön tuloja) jos sillä ei ole osaan ostajakuntaa niin suurta merkitystä. Mersu myy jo merkkinä melko hyvin, samalla tavalla kuin Ferrarikin.

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Suurten autotehtaiden mukanaolo F1:ssä perustuu varmasti erittäin laajoihin markkinointitutkimuksiin. Panos tuotto suhdetta pohditaan tietysti jokaisessa johtokunnassa erikseen.

Kyllä mersun liikkeet kuitenkin (mikäli ne nyt yleensä sellaisia ovat kuin topiikin aloituksessa annetaan ymmärtää) viittaavat siihen että nyt halutaan saada oma talli.
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Veikkaisin, että McLarenista tulee Mersun brandi. Eli, tallista tulee Mercedes-McLaren ja Mersu alkaa myymään sit vastaavia autoja kuin McLarenin katuauto Mercedes-McLaren tuotenimen alla..
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ilmari:

Kun en tiedä niin kysyn. Jos unohdetaan McLarenin urheiluautotuotanto, niin mitä nuo muut yhtiöt ovat?
Vastaan kysymykseeni itse:

McLaren International muodostettiin 1980 kun Team McLaren ja Project Four, Ron Dennis racing yhdistettiin. Pitää sisällään McLarenin kilpailutoimen.

TAG McLaren Marketing Services perustettiin 1987 McLarenin markkinointiorganisaatioksi.

McLaren Composites kehittää korinosia F1-autoihin ja McLaren urheiluautoihin. Yksi projekti on tällä hetkellä Mercedes-Benz SLR McLaren kehitysprojekti.

McLaren Cars perustettiin 1990. Se valmistaa McLaren urheiluautoja. Luonnollisesti myös tämä yritys on mukana tuossa Mercedes-Benz SLR McLaren kehitysprojektissa.

TAG Electronic Systems kehittää, valmistaa ja markkinoi erilaisia elektronisia komponentteja eri kilpa-autoluokkiin.

Lydden Circuit Limited hallinnoi Lyddenin kilparataa.

Absolute Taste toimittaa ruokaa ja erilaisia VIP-palveluja McLarenille.

---------

Eli toisin sanoen Formula1-kilpatalli pilkottuna ja yhtiöitettynä osiin, lukuunottamatta tuota urheiluautojen valmistusta.

On tietenkin mahdollista että Mersu ostaa vain tuon ydinbisneksen, eli kilpailutoiminnan.

Mitä jää jäljelle? Pelkkiä huolto- ja tukiosia. Myös tuon McLarenin markkinointiyhtiön merkitys kutistuisi näin kovin pieneksi.

Luulisi kuitenkin että myös McLaren Cars ja McLaren Composites kiinnostaa Mersua, näin sillä olisivat kaikki avainosat hallussaan.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tuo McLarenin seitsemän yhtiön yritysrypäs kuuluu siis kokonaisuutena TAG McLaren Grouppiin. Toiminnot on varmasti hajautettu eri yhtiöille kannattavuus- ja veroteknisistä syistä.

Yhtiöitten kesken on varmasti runsaasti ristiinomistuksia. Jos ostat McLaren Internationalin, huomaat omistavasi isoja osia myös muista ryhmän yrityksistä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ilmari
Kun en tiedä niin kysyn. Jos unohdetaan McLarenin urheiluautotuotanto, niin mitä nuo muut yhtiöt ovat?.
Mclarenin kotisivuilta löytyy täydellinen lista. Eri yksiköiden tarkkaa keskinäistä suhdetta en tiedä kun en ole töissä yrityksessä wink

McLaren International
McLaren Cars
TAG Electronic Systems
TMMS
McLaren Composites
Lydden Circuit
Absolute Taste

McLaren on tullu hyvin riippuvaiseksi Chrysler/Mercedeksen rahoituksesta. Jos mercedes nyt sanoutuisi kokonaan irti McLarenin F1-toiminnasta, olis mäkillä edessään paljon suurempia ongelmia kuin pelkästään uuden moottoritoimittajan hankinta.
Mclaren yhtiö tuottaa kokonaisuudessaan aika suurta voittoa, ja on siellä pitänyt olla sukanvarressakin rahaa jos on rahaa rakentaa Paragon :p Mclaren pystyisi varmasti rakentamaan omankin moottorin jos siihen olisi tarvetta. Muutama sarja lisää Mclaren F-1 mallia ulos niin kassavaje on täytetty.

En tiedä mikä McLarenin tulos on, mutta mäkki on hyttynen verrattuna Chrysler/Mercedes konserniin. McLarenista saatavat mahdolliset tulot tuskin vaikuttaisivat ratkaisevasti konsernin talousvaikeuksiin.
F-1 moottorien testaus ja tallin sponsorointi ei ole ilmaista hupia. Yhden kauden sponsorointimenoilla saadaan kehitettyä jo uutta tuottavaa automallia aika pitkälle, ja on selvää että uusi auto tuottaa aina jossain vaiheessa rahat takaisin, toisin sponsoroinnin kanssa.

Tuskin Mersulla kuitenkaan kyseenalaistetaan ykkösiä, taisi merkin myynti nousta aika paljon -98 ja -99 menestyksen myötä. Luulen vain että Mersulla lasketaan aika tarkkaan mitä hyötyä sponsoroinnista on, verrattuna sitten siihen mitä kuluja siitä aiheutuu. Sponsorointi ei ole kaikki kaikessa, paljon houkuttelevampaa olisi tuottaa samalla voittoa, sitä mitä Mclaren tekee tällä hetkellä (mutu-tietona voittoa vuodessa pitkälti yli 500milj.markkaa.).

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Suurten autotehtaiden mukanaolo F1:ssä perustuu varmasti erittäin laajoihin markkinointitutkimuksiin. Panos tuotto suhdetta pohditaan tietysti jokaisessa johtokunnassa erikseen.
Pelkkä markkinointi ei ole aina avain onneen. Mutu-tietona sanottakoon, tarkemmin ottaen HS:n liikenneliite wink , että Mersu tuottaa pienimpiä mallejaan (a-mallia) lähes nollavoitolla. Pelkkä suurempi myynti on tavallaan tuloksetonta jos sen vaikutus ei kohdistu niihin malleihin joista Mercedes kokoaa suhteessa suurempaa voittoa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Mclaren yhtiö tuottaa kokonaisuudessaan aika suurta voittoa, ja on siellä pitänyt olla sukanvarressakin rahaa jos on rahaa rakentaa Paragon Mclaren pystyisi varmasti rakentamaan omankin moottorin jos siihen olisi tarvetta. Muutama sarja lisää Mclaren F-1 mallia ulos niin kassavaje on täytetty.
****
(mutu-tietona voittoa vuodessa pitkälti yli 500milj.markkaa).


Että muutama sarja urheiluautoja ulos ja rahahuolet on ohi. Ja homma käy kun valssi kesällä wink

Chrysler Mercedes tukee McLarenia myös rahallisesti, sen lisäksi että se toimittaa sille moottoreita.

Tehdään työnjako. Selvitä sinä mikä on TAG McLarenin vuosibudjetti ja voitto (tarkkoja lukuja tuskin saat selville, mutta suuruusluokka). Minä yritän selvittää mikä on Chrysler/Mercedes konsernin budjetti / voitto (lienee helpompaa koska ko yritys löytyy maailman suurimpien yritysten listalta). Ei tarvitse puhua mutu-tuntumalla ja tämän jälkeen näemme hieman osviittaa siitä mistä tässä puhutaan.

Pelkkä markkinointi ei ole aina avain onneen. Mutu-tietona sanottakoon, tarkemmin ottaen HS:n liikenneliite , että Mersu tuottaa pienimpiä mallejaan (a-mallia) lähes nollavoitolla. Pelkkä suurempi myynti on tavallaan tuloksetonta jos sen vaikutus ei kohdistu niihin malleihin joista Mercedes kokoaa suhteessa suurempaa voittoa.

Miten tämä liittyy formuloihin? Mersu ei suunnittelisikaan osuuksiensa nostamista McLarenin yhtiöissä, koska se ei kannata, niinkö??
 
Ylös