Totta puhuen, eiköhän ainut realistinen muutos ole Mclarenin yhtiön toiminnan jatkaminen, Mersu vain ostaa yhtiön toiminnan. Mclarenilla kun on muitakin yhtiöitä kuin vain ykkösiin keskittyvät, tuskin Mersu on niistä kiinnostunut.
"As evidence, Mercedes' new SLR supercar will be built at McLaren's new 'paragon' Technical Centre, presently under construction in Oxfordshire."
Kyllähän tämä antaa viitteitä siitä että mersun tulevien huippuluokan urheiluautojen suunnittelu ja ehkä tuotantokin tullaan integroimaan "entisen" McLarenin tuotantoon.
Auton nimeksi Mercedes, autot tehdään Mercedesin omistaman yhtiön toimesta Mclarenin omistamassa tehtaassa. Tai sitten koko ykkösten toiminta myytäisiin Mersulle, ja Mclaren toimisi omana nimenään muiden yhtiöiden kautta entisissä toimitiloissa.
Kun en tiedä niin kysyn. Jos unohdetaan McLarenin urheiluautotuotanto, niin mitä nuo muut yhtiöt ovat?
Ja itse Ron Dennis tuskin vastustaa Mercedesin ostoaikeita, Ronniehan piti ainakin menneinä vuosina kehitystä kohti autotehdastalleja luonnollisena kehityssuuntana. Vaikea uskoa että mielipide olisi muuttunut mitenkään radikaalisti.
McLaren on tullu hyvin riippuvaiseksi Chrysler/Mercedeksen rahoituksesta. Jos mercedes nyt sanoutuisi kokonaan irti McLarenin F1-toiminnasta, olis mäkillä edessään paljon suurempia ongelmia kuin pelkästään uuden moottoritoimittajan hankinta.
Mclarenin osittainen osto toisi myös käytännössä lisää tuloja talousvaikeuksissa painivalle Daimler-Chryslerille, Mclaren taitaa nimittäin tuottaa aika mahtavaa tulosta. Mersu hamuaa tietysti tuota samaa pottia saadakseen toiminnasta myös konkreettisia etuja pelkkien välillisten etujen (automyynnin kasvu) lisäksi.
En tiedä mikä McLarenin tulos on, mutta mäkki on hyttynen verrattuna Chrysler/Mercedes konserniin. McLarenista saatavat mahdolliset tulot tuskin vaikuttaisivat ratkaisevasti konsernin talousvaikeuksiin.
Varmasti ajatuksessa on kuitenkin vinha perä. Nythän mersulle on F1-toiminnasta käytännössä pelkkiä suoria kuluja. Mahdollisilla tuloilla voitaisiin kompensoida nimenomaan kilpailutoimeen tuhlattuja euroja.
Ja on myös huomattava ettei ykkösten mainosarvo vaikuta välttämättä niin vahvasti kaikkien ostajaryhmien ostopäätökseen. Silloin markkinointiin kuluvaa osaa pyritään tietysti vähentämään (kasvattamalla yksikön tuloja) jos sillä ei ole osaan ostajakuntaa niin suurta merkitystä. Mersu myy jo merkkinä melko hyvin, samalla tavalla kuin Ferrarikin.
Tästä voidaan olla montaa mieltä. Suurten autotehtaiden mukanaolo F1:ssä perustuu varmasti erittäin laajoihin markkinointitutkimuksiin. Panos tuotto suhdetta pohditaan tietysti jokaisessa johtokunnassa erikseen.
Kyllä mersun liikkeet kuitenkin (mikäli ne nyt yleensä sellaisia ovat kuin topiikin aloituksessa annetaan ymmärtää) viittaavat siihen että nyt halutaan saada oma talli.