McLaren "poistuu" F1 radoilta?

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Muutama sarja lisää Mclaren F-1 mallia ulos niin kassavaje on täytetty.

Superkalliita urheiluautoja myyvät yritykset (kyllä mm Ferrari) mainostavat mielellään kuinka auot menevät kuin kuumille kiville. Kaikki mallit on etukäteen myyty ja ostajia olisi rivissä enemmänkin.

Tottakai kaikki autot on etukäteen myyty, koska niitä ei kannata varastoon valmistaa. Jos tällaisten autojen kysyntä markkinoilla olisi huomattavasti suurempi kuin tarjonta, tuo kysyntä tyydytettäisiin nopeasti. wink

Toisin sanoen jos superautojen valmistus olisi todellinen kultakaivos, me tavalliset ihmiset taittaisimme työmatkamme fillarilla koska varaa autoon ei olisi :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
Muutama sarja lisää Mclaren F-1 mallia ulos niin kassavaje on täytetty.

Superkalliita urheiluautoja myyvät yritykset (kyllä mm Ferrari) mainostavat mielellään kuinka auot menevät kuin kuumille kiville. Kaikki mallit on etukäteen myyty ja ostajia olisi rivissä enemmänkin.

Tottakai kaikki autot on etukäteen myyty, koska niitä ei kannata varastoon valmistaa. Jos tällaisten autojen kysyntä markkinoilla olisi huomattavasti suurempi kuin tarjonta, tuo kysyntä tyydytettäisiin nopeasti. wink

Toisin sanoen jos superautojen valmistus olisi todellinen kultakaivos, me tavalliset ihmiset taittaisimme työmatkamme fillarilla koska varaa autoon ei olisi :D
Ja tiedoksi sen verran että McLaren F1 maksoi n. 1milj. dollaria uutena. Autoja tehtiin 100 joista 72 katuautoja ja loput lemans-kilpureita. F1 autot eivät tuottaneet McLarenille yhtään, ne myytiin "omakustannehintaan". Tosin auton huoltaminen maksaa 20000puntaa, ja jos auton ostaa käytettynä niin McLaren käyttää jopa kuukauden ja kunnostaa auton samaan kuntoon kuin se oli uutena, lisäksi auto rakennetaan alusta loppuun sellaiseksi kuin uusi omistaja haluaa. Tollainen "huolto" ei ole oikein mahdollista jos autoja olisi vaikka 200kpl. McLarenin resurssit eivät taitaisi oikein riittää. Ja 100 uutta kappaletta autoja tarkoittaisi, että vuodessa tulisi vain 25 uutta autoa. Kokoamislinjakin on vain neljän auton mittainen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
1. Royal Dutch/Shell Group
2. BP
3. DaimlerChrysler
4. Toyota Motor
5. Mitsubishi

Tässä maailman suurimpien ei amerikkalaisten yritysten listan kärki. DaimlerChrysler löytyy sijalta kolme. En yritä väittää että DaimlerChrysler sijoittuisi aivan kärkeen, jos mukaan otetaan amerikkalaiset yritykset. Forbesin sivuilta ei nopealla vilkaisulla löytynyt luetteloa jossa jenkkiyritykset ja muut olisi sekaisin.

Pointti tässä on se ettei tämä yritys paikkaa kassavajettaan McLarenin ”voitoilla”. Toinen pointti on se että jos Mercedes-Benz, joka toki on vain osa tätä jättikonsernia, haluaa kasvattaa omistusosuuttaan McLaren yhtiöissä, se ei välttämättä ole rahasta kiinni.

Ei homma tietenkään niin yksiselitteisesti etene, että valtava Chrysler/Mercedes syö pienen mäkin suihinsa iltapalana. Nyt täytyy kuitenkin ymmärtää mittasuhteet keskustelun pohjaksi.

wink
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Ilmari
1. Royal Dutch/Shell Group
2. BP
3. DaimlerChrysler
4. Toyota Motor
5. Mitsubishi
Jonkunmoisen siivunhan DaimlerChrysler omistaa nykyään myös tuosta Mitsubishista (30-40%).
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ilmari
Että muutama sarja urheiluautoja ulos ja rahahuolet on ohi. Ja homma käy kun valssi kesällä wink
Nythän oli kyse siitä joutuisiko talli suuriinkiin ongelmiin jos moottoritoimittaja lakkaisi äkisti olematta. Kai jotain ongelmia ilmenisi, mutta tuskin mitään sellaista mitä ei tallin nykyisellä tai uudella toiminnalla pystyttäisi ratkomaan. Saattaisi menestys vain odottaa itseään ainakin aluksi wink

Niin ja Paragon mahdollistaa ymmärtääkseni urheiluautojen sarjatuotannon, toisin kuin aiempi Mclarenin päämaja. Ja jotenkin uskaltaisin veikata että Paragonin urheiluautotuotanto oli suunnitteilla jo ennen Mercedesin tuloa moottoritoimittajaksi...

Se on tietysti selvä että nykyinen toiminta vaikeutuisi jos Mersu lähtisi lätkimään. Mutta miten paljon, sitä on näin ulkopuolisen vaikea sanoa.

Tehdään työnjako. Selvitä sinä mikä on TAG McLarenin vuosibudjetti ja voitto (tarkkoja lukuja tuskin saat selville, mutta suuruusluokka).
Jätän tehtävän jollekin toiselle... sivuilla ei näkynyt mitään tietoa.

Miten tämä liittyy formuloihin? Mersu ei suunnittelisikaan osuuksiensa nostamista McLarenin yhtiöissä, koska se ei kannata, niinkö??
Tietysti kannattaa jos kulutetut varat tulevat sponsorointia paremmin takaisin. Pelkässä sponsoroinnissa mitataan vain yleensä välillistä hyötyä, tallin oston jälkeen voidaan taas alkaa tekemään tulosta yrityksen lailla. Tuo huomautus tietyn hintaisten autojen myynnin kasvamisesta ja sponsoroinnin vaikutuksesta siihen oli vain sivuhuomautus, pieni lisä tähän kokonaiskuvioon. No onhan sponsoroinnista ja merkin näkyvyydestä tietysti hyötyä myös kalliimpien autojen myynnin edistämisestä.

Yksi suuri alue on vielä autotuotannon liikojen kulujen leikkaaminen, se vaikuttaa suoraan miten paljon volyymimalleista saadaan voittoa. Muuten markkinointi on yhtä tyhjän kanssa...

Mercedesillä on myös aika kova halu saada niitä tv-oikeuksista tulevia rahoja. Taisi olla Mersun johtoon kuuluva gubbe vielä ihan uuden sarjan johdossakin wink
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
McLaren-Honda kuulostaisi nykyistäkin paljon (ei positiivisessa mielessä) räjähtävämmältä McLarenilta. BMW taas tuskin alkaa kahden huipputallin moottorinvalmistajaksi, Williamsin kanssa sopimus vuoteen 2009
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mutta jos tosissaan puhutaan niin selvää on, että mersun äänivalta McLarenilla tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Näiden kahden yhtiön yhteistyö on tälläkin hetkellä jo aika tiivistä, kuten yhteinen urheiluauto hanke kertoo!

Se on taas toinen asia häviääkö McLaren nimi! Voi olla voi olla, että ei...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni viime vuonna koko McLaren groupin voitot olivat 40milj eur, mutta oliko brutto vai netto luku ni en muista...
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
FO110K:
muistaakseni viime vuonna koko McLaren groupin voitot olivat 40milj eur, mutta oliko brutto vai netto luku ni en muista...
grandprix.com sivustolla kerrottiin vuoden 1997 voitoksi 34milj. dollaria, eli se on kai pyörinyt suunnilleen noissa lukemissa... Se yli 500milj.mk mitä ehdotin aiemmin oli vähän liikaa eek!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ote marraskuun -02 F1Racingista:

"Yritys ilmoitti bruttovoittojensa kasvaneen vuoden 2001 loppuun mennessä 40 miljoonasta eurosta 48 miljoonaan euroon."

eli ei hassummin... mukavat voitot mille tahansa yritykselle :)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K:
ote marraskuun -02 F1Racingista:

"Yritys ilmoitti bruttovoittojensa kasvaneen vuoden 2001 loppuun mennessä 40 miljoonasta eurosta 48 miljoonaan euroon."

eli ei hassummin... mukavat voitot mille tahansa yritykselle :)
Joo ompas huima summa. Michale Schumacher tekee henkilökohtaisesti vuodessa jo paljon isomman voiton kuin tämä TAG McLaren Group. Kuulostaako vakuuttavalta?

Voitto on tässä tapauksessa kirjanpidollinen. Jos emoyhtiön tuki vähennettäisiin, olisi yrityksen tulos huimasti pakkasen puolella.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ilmari
Joo ompas huima summa. Michale Schumacher tekee henkilökohtaisesti vuodessa jo paljon isomman voiton kuin tämä TAG McLaren Group. Kuulostaako vakuuttavalta?

Voitto on tässä tapauksessa kirjanpidollinen. Jos emoyhtiön tuki vähennettäisiin, olisi yrityksen tulos huimasti pakkasen puolella.[/QB]
Voi olla ettei yhtiöllä olisi sitten nykyisiä kulujakaan, tai yhtiö olisi laajentanut toimintaansa enemmän kuin tällä hetkellä on tehnyt. McLarenin "aiempi" budjetti n.1995 vuoteen asti taisi olla vielä vanhalla tavalla saavutettu...

Williamsilla on muuten tavallaan vielä "vanha" budjetti, vähemmän porukkaa kuin Mclarenilla, ja hyvin auto näyttää kulkevan. No ehkä nykyisillä kuluilla autotehtaan tuki on välttämätöntä menestykseen, oli se emotehdas miten pieni tahansa.

Ja voi olla että Mclaren pistää tallin ja yrityksen yleiseen toimintaan paljon rahaa, Paragon, uusi motorhome jne. Ferrarilla on sentäs autotehdas samassa paikassa, ei ole omaa kilpatallin maatilkkua ja mörskää hoidettavana...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jkjanne:
Ilmari
Joo ompas huima summa. Michale Schumacher tekee henkilökohtaisesti vuodessa jo paljon isomman voiton kuin tämä TAG McLaren Group. Kuulostaako vakuuttavalta?

Voitto on tässä tapauksessa kirjanpidollinen. Jos emoyhtiön tuki vähennettäisiin, olisi yrityksen tulos huimasti pakkasen puolella.
Voi olla ettei yhtiöllä olisi sitten nykyisiä kulujakaan, tai yhtiö olisi laajentanut toimintaansa enemmän kuin tällä hetkellä on tehnyt. McLarenin "aiempi" budjetti n.1995 vuoteen asti taisi olla vielä vanhalla tavalla saavutettu...

Williamsilla on muuten tavallaan vielä "vanha" budjetti, vähemmän porukkaa kuin Mclarenilla, ja hyvin auto näyttää kulkevan. No ehkä nykyisillä kuluilla autotehtaan tuki on välttämätöntä menestykseen, oli se emotehdas miten pieni tahansa.

Ja voi olla että Mclaren pistää tallin ja yrityksen yleiseen toimintaan paljon rahaa, Paragon, uusi motorhome jne. Ferrarilla on sentäs autotehdas samassa paikassa, ei ole omaa kilpatallin maatilkkua ja mörskää hoidettavana...[/QB]
Voi olla wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Joo ompas huima summa. Michale Schumacher tekee henkilökohtaisesti vuodessa jo paljon isomman voiton kuin tämä TAG McLaren Group. Kuulostaako vakuuttavalta?
Aijahas, paljonkos tämä suumahheri sitten kuluttaa yritykseensä? Entä paljonkos on MSc:n "yrityksen" liikevaihto? jnejnejne :D Yrityksen ja palkkaa saavan ihmisen vertaaminen on hieman idioottimaista puuhaa... (tuolla laskukaavalla moni pakkasenpuolelle menevä suomalaisfirmankin ohittaa useampi tuhat suomalaista työtöntä :D )
ja Ei, ei kuulosta vakuuttavalta, ainakaan sun kirjotus...

Voitto on tässä tapauksessa kirjanpidollinen. Jos emoyhtiön tuki vähennettäisiin, olisi yrityksen tulos huimasti pakkasen puolella.
hmmm, käsittääkseni sama koskee kaikkia talleja... missä olisi Ferrarin tulos ilman FIATia, Toyotan/Renaultin/Jaggen jne...? Siis ei millään pahalla, mutta ei TTE esimerkiksi tuota käteistä rahaa ollenkaan... McLaren on oma yritys josta Mercedes omistaa osan, ja johon se on sijoittanut rahaa...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Aijahas, paljonkos tämä suumahheri sitten kuluttaa yritykseensä? Entä paljonkos on MSc:n "yrityksen" liikevaihto? jnejnejne Yrityksen ja palkkaa saavan ihmisen vertaaminen on hieman idioottimaista puuhaa... (tuolla laskukaavalla moni pakkasenpuolelle menevä suomalaisfirmankin ohittaa useampi tuhat suomalaista työtöntä )
ja Ei, ei kuulosta vakuuttavalta, ainakaan sun kirjotus...


Vertaaminen voi olla idioottimaista, mutta otin asian esille koska se on paradoksaalista ja kuvaa mielestäni tilannetta erittäin hyvin. Siis yksi ihminen todellakin tienaa enemmän kun mitä TAG McLaren konserni tuottaa.

(vertaaminen taisi vähän ärsyttää, sori) :D

hmmm, käsittääkseni sama koskee kaikkia talleja... missä olisi Ferrarin tulos ilman FIATia, Toyotan/Renaultin/Jaggen jne...? Siis ei millään pahalla, mutta ei TTE esimerkiksi tuota käteistä rahaa ollenkaan... McLaren on oma yritys josta Mercedes omistaa osan, ja johon se on sijoittanut rahaa...

Muilla talleilla on varmasti samansuuntaisia budjetteja, joskin myös eroja varmasti on..

Pointti on nyt se, että tässä puhuttiin McLarenista ja sen suhteesta ChrysleDaimler konserniin ja Mercedekseen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
hmmm, käsittääkseni sama koskee kaikkia talleja... missä olisi Ferrarin tulos ilman FIATia, Toyotan/Renaultin/Jaggen jne...? Siis ei millään pahalla, mutta ei TTE esimerkiksi tuota käteistä rahaa ollenkaan... McLaren on oma yritys josta Mercedes omistaa osan, ja johon se on sijoittanut rahaa...

En minä ole väittänyt että joku f1 talli tuottaisi paljon voittoa tai että niiden tarkoitus edes olisi paljon suoraa rahallista voittoa tuottaakaan.

Puhuin McLarenin voitoista koska tässä topiikissa aikaisemmin väitettiin McLarenin tuottavan "huimaa" rahallista voittoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari:
hmmm, käsittääkseni sama koskee kaikkia talleja... missä olisi Ferrarin tulos ilman FIATia, Toyotan/Renaultin/Jaggen jne...? Siis ei millään pahalla, mutta ei TTE esimerkiksi tuota käteistä rahaa ollenkaan... McLaren on oma yritys josta Mercedes omistaa osan, ja johon se on sijoittanut rahaa...

En minä ole väittänyt että joku f1 talli tuottaisi paljon voittoa tai että niiden tarkoitus edes olisi paljon suoraa rahallista voittoa tuottaakaan.

Puhuin McLarenin voitoista koska tässä topiikissa aikaisemmin väitettiin McLarenin tuottavan "huimaa" rahallista voittoa.
joo eihän se mitään 500mmk luokkaa ole, mutta n. 300mmk voittoa on aika hyvin mun mielestä yritykseltä joka kuitenkin maksaa kovaa palkkaa suunnittelijoille/kuskeille jne... tietty nakkikioskifirmahan se nokiaan verrattuna on, mutta omaa laatuaan autourheilupiireissä (mm. koko TWR kaatui Arrowsin mukana, ennen Arrowsin ostoa TWR oli vastaavanlainen yritys kuin McL group)
Muita vastaavia maailmassa on Prodrive ja Ferrari.... muita ei itsellä tule mieleen...
 
Ylös