McLaren "poistuu" F1 radoilta?

Ilmari

Banned
FO110K:
Ilmari:
hmmm, käsittääkseni sama koskee kaikkia talleja... missä olisi Ferrarin tulos ilman FIATia, Toyotan/Renaultin/Jaggen jne...? Siis ei millään pahalla, mutta ei TTE esimerkiksi tuota käteistä rahaa ollenkaan... McLaren on oma yritys josta Mercedes omistaa osan, ja johon se on sijoittanut rahaa...

En minä ole väittänyt että joku f1 talli tuottaisi paljon voittoa tai että niiden tarkoitus edes olisi paljon suoraa rahallista voittoa tuottaakaan.

Puhuin McLarenin voitoista koska tässä topiikissa aikaisemmin väitettiin McLarenin tuottavan "huimaa" rahallista voittoa.
joo eihän se mitään 500mmk luokkaa ole, mutta n. 300mmk voittoa on aika hyvin mun mielestä yritykseltä joka kuitenkin maksaa kovaa palkkaa suunnittelijoille/kuskeille jne... tietty nakkikioskifirmahan se nokiaan verrattuna on, mutta omaa laatuaan autourheilupiireissä (mm. koko TWR kaatui Arrowsin mukana, ennen Arrowsin ostoa TWR oli vastaavanlainen yritys kuin McL group)
Muita vastaavia maailmassa on Prodrive ja Ferrari.... muita ei itsellä tule mieleen...
Niin kuten aikaisemmin totesin, jos ChryslerDaimlerin tuki jätetään pois niin ei se voitto kummoinenkaan ole.

Kysymys ei siis ole siitä onko se sen erilaisempi kuin muilla talleillakaan, vaan siitä että McLaren on tullut aikaisempaa riippuvaisemmaksi Mercedeksen rahoituksesta. Mersu ei enään siis ole pelkkä moottorintoimittaja.

Felix1

Well-known member
Mersu ei enään siis ole pelkkä moottorintoimittaja.

Eipä ole ollut sen jälkeen kun osti osuuden Mäkkärikonsernista.

ChryslerDaimlerin tuki jätetään pois niin ei se voitto kummoinenkaan ole

Mitähän tällä oikein ajat takaa?

<small>[ 27-10-2003, 01:48: Message edited by: Felix ]</small>

FO110K

Banned
[QB]Mersu ei enään siis ole pelkkä moottorintoimittaja.

siis mun käsityksen mukaan Mercedes on mukana Ilmorin kautta (omistaa sen kai kokonaan tms) ja on ostanut jonkinlaisen siivun McLarenista, mutta vuotuisasti Mersu ei anna mäcille rahallista korvausta vaan toimittaa nimenomaan moottorit eli on teknologia partneri ja osaomistaja...
(siis ne ei rahota mäcin toimintaa samoin kuin fiat ferraria suoraan käteisellä)
Ja mäcin budjetti on kai kasassa melkein kokonaan useemmaksi tulevaksi vuodeksi (muistaakseni seuraavat 3v. on 95% valmiiks rahotettu) joten en usko et mikäli MB lähtis niin että se hirveesti niiden budjettia keikauttais... ainoastaan moottoripuolella tulis ongelmia ja isoja...

tietty MB on enemmän kuin toimittaja, mutta ei McLaren Groupin voitot kerry MB:n tuesta... MB tukee moottoreilla kilpailutoimintaa, mutta McL valmistaa paljon muutakin... esmes mesen urheiluauton, omaa elektroniikkaa, muistaakseni yli puolet F1 talleista käyttää TAGin tuotteita jnejne... tietty on totta että mikäli lasketaan MB:n koneisiin sijoittama määrä rahaa suoraan tukena mäcille, niin sillon oot oikeessa, mut mun mielestä Ilmor ja McL on kaks eri asiaa...

<small>[ 27-10-2003, 00:45: Message edited by: FO110K ]</small>

Ilmari

Banned
mutta vuotuisasti Mersu ei anna mäcille rahallista korvausta

Minulla on erilainen kuva asiasta. ChryslerDaimler tukee McLarenin kilpailutoimintaa usealla sadalla miljoonalla mummon markalla vuodessa. Luvut eivät varmasti kaikilta osin ole julkisia.

Tässähän ei sinänsä ole mitään outoa, kaikkien tallien toimintahan perustuu yhteistyökumppaneiden (=sponsoreiden) rahoitukseen.

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
Ilmari:
mutta vuotuisasti Mersu ei anna mäcille rahallista korvausta

Minulla on erilainen kuva asiasta. ChryslerDaimler tukee McLarenin kilpailutoimintaa usealla sadalla miljoonalla mummon markalla vuodessa. Luvut eivät varmasti kaikilta osin ole julkisia.

Tässähän ei sinänsä ole mitään outoa, kaikkien tallien toimintahan perustuu yhteistyökumppaneiden (=sponsoreiden) rahoitukseen.
Kerrankin näin päin, että niitä "ei julkisuuteen annettuja" tietoja levität sinä eikä toisinpäin. Laskennallisesti väittäisin kyllä, että Mersun moottoribudjetti n. 50 milj (arvio) kyllä varmistaa sen, ettei mihinkään McLaren groupin voittojenkasvattamiseen ole tarvinnut ryhtyä. 20-35 prosenttia tallin budjetista on moottorikuluja ja niitä ei McLarenin siis tarvitse maksaa Mersuyhteistyön takia. Käsittääkseni yhtään tämän enempää tukea ei tarvita tuohon 40 miljoonan voittoon pääsemiseen. Lisäksi tiedothan kertovat, että voitot olivat nykyisellä tasolla jo ennen yhteistyön alkamista Mersun kanssa. McLarenin osalta vitsikästä on ollut juuri se, että talli on tehnyt voittoa vuodesta toiseen ilman että tulostason notkahdus siihen olisi vaikuttanut.

Kuten tuossa jo aiemmin todettiin on McLaren vähän enemmän kuin vain 4 autoa jotka kiertävät testejä ja kisoja. 40 miljoonan voitot sinällään eivät edes edellytä mitään älyttömän laajaa bisnestoimintaa, jos kaikki se mitä tehdään on kannattavaa taloudellisesti ja näin käsittääkseni tilanne on McLarenilla.

Makuasia tietysti miten tämän asian laskee, sitähän kukaan ei kiistä etteikö Mersu toimittaisi moottorin McLarenille ilman varsinaisia moottorimaksuja. En kuitenkaan usko, että tämän lisäksi Mersun olisi tarvetta toimia varsinaisena sponsorina.

Voisi ehkä hakea vertausta Jordanin ja Fordin sopimusneuvotteluihin. Ford vaatii sponsoritilaa moottorimaksun lisäksi. Jordan puolestaan ei halua antaa neliösentinkään vertaa sponsoritilaa Fordille, vaan maksaa pelkästään moottoreista. Mersun logot näkyvät McLarenissa aika selvästi, mutta tämä liittyykin juuri siihen, että Mersu omistaa osuuden McLaren konsernista ja nämä rahat on jo kertaalleen maksettu, eikä niitä enää uudestaan makseta joka kauden alussa - olisihan se kyllä sangen avokätinen järjestely.

mìkæl2

Member
Ei Mersu Macille mitään TUKIRAHOJA anna! Kyse on näkyvyyden, mainoskanavan ja partneruuden ostosta eli ihan normaalista tulopuolen saatavista. Tämähän kuuluu alan businekseen tai itse asiassa se rakentuu tälle sekä televisiorahojen jaolle. Kärjistetysti: Mersu maksaa Macin sille kirjoittamat laskunsa.

Ilmari

Banned
Kerrankin näin päin, että niitä "ei julkisuuteen annettuja" tietoja levität sinä eikä toisinpäin.

Myönnetään, mutta puhuit itsesi pussiin:

Käsittääkseni yhtään tämän enempää tukea..

Eli mihin tämä "käsittääksesi" perustuu. Samaan lähteeseen kuin minunkin tietoni :D

En nyt muista mistä mediasta olen tuon "käsitykseni" ottanut, mutta kerron heti jos sellaisen löydän. Jos taas olen täysin väärässä, myönnän sen kyllä reilusti. wink